Pappailu 2.0

Painaako joku mieltä? Haluatko purkaa sydäntäsi? Jos ei apu löydy, niin ainakin kuuntelevia korvia.
VAIN ASIALLISET KOMMENTIT! Kuri on kova.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14941
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Pappailu 2.0

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Olin jäsen M:n kanssa muskarin kevätjuhlassa. Alussa vaikutti vitun pahalta, mutta päästiin puolen tunnin jälkeen lavalle tanssahtelemaan. Pyysin muuten yhden wanhan äijän ottaan valokuvia meistä. Mieitin jo silloin, et olipa tutun näköinen, ja nyt varmistin, et kyseessä oli paikallinen piispa. Hui, hui, kuinka se pystyi näin syntiseltä kirkosta eronneelta ottamaan vastaan moisen pyynnön?
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Pappailu 2.0

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Vanhempi tyttö repi tänään kaksi jälki-istuntoa. Vittu vittu. En tajua, miksi se ei voi olla kunnolla.

Olin mäkin yläasteella hankala, mutta en tuossa mitassa.

Skootterin osto täytyy laittaa 1kk:si jäihin kyllä nyt.

:doh:
AngryBird

Re: Pappailu 2.0

Viesti Kirjoittaja AngryBird »

NuoriDaavid kirjoitti:En tajua, miksi se ei voi olla kunnolla.
Koska se on teini.
Dumis

Re: Pappailu 2.0

Viesti Kirjoittaja Dumis »

Mitäs jos kysyisit että miksi hommasi jälkkäriä, etkä automaagisesti bannaisi tulevia/nykyisiä etuja?
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Pappailu 2.0

Viesti Kirjoittaja exsu »

NuoriDaavid kirjoitti: Skootterin osto täytyy laittaa 1kk:si jäihin kyllä nyt.
Hihi.

Kysy siltä tytsältä, että mikä riivaa. Kyllä nuoret ovat yleensä aika hyvin tietoisia siitä, missä menee rangaistusraja, joten ylityksetkin ovat usein tarkotuksellista kapinaa. Ehkä keksitte yhdessä jonkun rakentavamman tavan antaa palautetta opettajille?

Dumis ehtikin ensin. Voi meitä supermutseja!
Viimeksi muokannut exsu, 18.05.2011 13:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Pappailu 2.0

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

AngryBird kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:En tajua, miksi se ei voi olla kunnolla.
Koska se on teini.
Nii-i. En vaan tajua, kun itse kuitenkaan jälki-istuntoja repinyt.
AngryBird

Re: Pappailu 2.0

Viesti Kirjoittaja AngryBird »

NuoriDaavid kirjoitti:
AngryBird kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:En tajua, miksi se ei voi olla kunnolla.
Koska se on teini.
Nii-i. En vaan tajua, kun itse kuitenkaan jälki-istuntoja repinyt.
Hei, ihmiset on erilaisia!!!11 Ja aika on toinen. Ja tytöt voivat helposti olla hankalampia kuin pojat ( :oops: ).

Mutta oon Dumiksen kanssa samaa mieltä. Puhukaa ennen kaiken kivan kieltämistä.

edit. Minä en tietty oo mikään neuvomaan teini-ikäisen kasvatuksessa mutta kun muinaisia aikoja muistelee niin kannattaa ehkää hylätä besserwisserismi ja olla enempi kuuntelevana osapuolena ja antaa mimmin itsensä esittää mielipiteitä ja ratkaisumalleja. Niinku,
Viimeksi muokannut AngryBird, 18.05.2011 13:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Pappailu 2.0

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Kyllä tää käy hermon päälle.

Laitoin jo tekstarin, jossa ilmoitin, että ajattelin tänään lähteä tytön kanssa katsomaan sitä skootteria (mikä on totta), mutta nyt osto on ainakin kuukauden jäissä ja lisäksi laitoin vähän syyllistystä mukaan.

Kiukkis ja Suvinen: ymmärrän kyllä noi pointit, mutta koulussa täytyy yrittää sitten vaan purra hammasta ja olla kunnolla. En usko, että niitä jälkkäreitä ihan vahingossa otetaan, vaikka lapset tietenkin aina asian niin selittävät.

Tuo pertinkin näkökulma on asiallinen ja mä olen yrittänyt selittää juuri, että ihan oman itsensä kannalta kannattaisi olla kunnolla. Vaikka ajattelisi mitä.
Viimeksi muokannut NuoriDaavid, 18.05.2011 13:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
küllküll

Re: Pappailu 2.0

Viesti Kirjoittaja küllküll »

NuoriDaavid kirjoitti:Vanhempi tyttö repi tänään kaksi jälki-istuntoa. Vittu vittu. En tajua, miksi se ei voi olla kunnolla.
Uskaltaako kysyä mistä tuli penaalia?
Meinaan jos sai samasta mistä minä aikoinaan (kieltäydyin riisumasta nahkarotsia luokassa) niin en ihan hirveästi polttaisi päreitäni mokomasta. Toki jos oli väkivaltainen/varasti/vittuili opettajille/veti röökiä/hajoitti paikkoja niin sanktio ja palautekeskustelu on paikallaan.

Mie sain joskus lapun tupakoinnista, kun olin menossa istumaan edellistä jälkkäriä tupakoinnista. Onneksi silloinen luokanvalvoja oli niin ihana että soitti faijalle ja pehmitti tätä vähän... ei tullut turpaan.

Asiahan ei minulle kuulu, mutta mä en ostais skootteria suoraan vaan panisin penskan kesäduuniin ansaitsemaan ainakin osan rahoista. Mutta miehän oonkin proletariaattia ja duunarin poika ;) Sitä skootteria osaa arvostaa ihan eri tavalla, jos on nähnyt vaivaa sen eteen - sen sijaan että se on tullut eteen kuin "Manulle illallinen."
Viimeksi muokannut küllküll, 18.05.2011 14:00. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
AngryBird

Re: Pappailu 2.0

Viesti Kirjoittaja AngryBird »

No tuskin se ihan vahinko onkaan mutta syyllistäminen tuskin auttaa. Kuuntele (siis oikeasti kuuntele) mitä tytöllä on sanottavana. All ears. Äläkä keskeytä ;)
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Pappailu 2.0

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

küllküll kirjoitti: Uskaltaako kysyä mistä tuli penaalia?
En tiedä vielä. Tyttö soitti itse ja kertoi.
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Pappailu 2.0

Viesti Kirjoittaja exsu »

Mulla on suvisen ja KK:n tavoin aika epäreiluuskokemuksia peruskoulusta. Noin niinkun loppuelämänäkökulmasta uskon tytölle olevan enemmän hyötyä kuin haittaa siitä, että seisoo rangaistuksenkin uhalla sanojensa takana, jos kokee kohtaavansa vääryyttä.

Tietysti rangaistus on voinut tulla jostain ihan tyhjäpäisestä idiotismistakin, jolloin tilanne on eri.

Keskustelua, ei syyllistämistä ja rangaistuksia ilman asianomaisen kuuntelua. Kyllä skootteri-ikäinen osaa jo kertoa, mikä mättää, jos on vaan joku joka kuuntelee.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Pappailu 2.0

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

küllküll kirjoitti:Asiahan ei minulle kuulu, mutta mä en ostais skootteria suoraan vaan panisin penskan kesäduuniin ansaitsemaan ainakin osan rahoista. Mutta miehän oonkin proletariaattia ja duunarin poika ;) Sitä skootteria osaa arvostaa ihan eri tavalla, jos on nähnyt vaivaa sen eteen - sen sijaan että se on tullut eteen kuin "Manulle illallinen."
Totta joka sana.

Nyt käytännössä 15 vuotta juuri täyttävälle niitä palkkaduuneja on tietysti nihkeästi, mutta kotona voi tietysti nakittaa.

Nyt käytännössä vain se skootteri on jo tullut luvattua, mutta toisaalta tässä on nyt sitten tämä rankaisukulma, jos se olisi omilla rahoilla tienattu, ei voisi ottaa avaimia tarvittaessa pois.

Mutta kyllä tyttö saa liian helposti tota tavaraa. Toisaalta kyllä mäkin mopon sain 15 vuotiaana ihan lahjaksi. Eipä silti, että se tarkoittaisi, että se tekisi siitä oikeaa menettelytapaa.
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Pappailu 2.0

Viesti Kirjoittaja Gat »

Suvinen kirjoitti:Jotkut opet saattavat olla hyvinkin vanhanaikaisia kurinpitomenetelmissään, tai kostaa joskus uskomattoman epäreilulla tavalla oppilaalle vain sitä, että oppilas ei olekaan heidän mieleisensä ihminen.
Joo. Muistanpa yläasteen ja lukion ruotsinopettajamme. Keski-ikäinen naispuolinen. Tyylinsä oli opettaa pelolla. Läksyjen vastausvuoro kiersi pulpettiriveittäin, ja siinä hikoili verta omaa vastausvuoroa odottaessa. Yhtään virhettä ei saanut olla. Jos oli, sai kuulla armotonta pilkkaa ja häpäisyä. Tuon open takia lopulta lintsasin suurimman osan yhdeksännen luokan keväästä. Liberaalit vanhempani toki allekirjoittivat suosiolla poissaololaput :D

Kerran kahdeksannella luokalla yksi muukin poika oli lintsannut paljon. Tämä ruotsinopettajaämmä alkoi sille huutamaan, että tulee kotiisi katsomaan ja hakemaan sinut kouluun, ja ottaa miehensäkin mukaan. Johon poika ehken vähän rumasti kuittasi: "Tule vaan ja tuo ukkosikin, niin vedän sitä turpiin". No, ehken vielä asiattomampaa oli, että siloin se akka hyökkäsi fyysisesti tämän alaikäisen oppilaansa kimppuun, ja löi nyrkillä monta kertaa, suoraa huutoa karjuen. Poika ei lyönyt takaisin, kunhan yritti väistellä.

Tuolla tyylillä ruotsin oppimistani häiritsi, että kun tärkeintä oli kotiläksyjen virheettömyys, paradoksaalisesti itse kieltä en juuri ehtinyt oppimaan. :D Joskus peloissamme jopa kopsasimme tehtävien oikeat vastaukset osaavimmilta. Niin ruotsin numeroni laski lukion päästötodistuksessa seiskaan. Ennen ylioppilaskirjoituksia kertasin peräti kolmessa päivässä kielioppikohdat, jotka eivät olleet jääneet mieleen. Ja kirjoitin Laudaturin!!!

Numeronkorotustentissä en enää paljoa siitä muistanut. Rohkenin ääni vavisten sanoa, että onhan tämä kun sun tyyli on opettaa pelolla. Johon se ämmä kuittasi, että "Ai, se on helppo syyttää muita kuin itseäsi" Ja "Yhden neuvon annan sinulle: Älä ala opettajaksi. Sinusta ei siihen ole" :D
Viimeksi muokannut Gat, 18.05.2011 14:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
küllküll

Re: Pappailu 2.0

Viesti Kirjoittaja küllküll »

NuoriDaavid kirjoitti:Eipä silti, että se tarkoittaisi, että se tekisi siitä oikeaa menettelytapaa.
Näissä vanhemmuusasioissa tuntuu varmaan sitä yhtä ja ainoaa tapaa löytyvän aika harvakseltaan. Pakko tunnustaa, että olen tähän lahjontaan syyllistynyt itsekin - kannoin pojille yhteen aikaan ihan älyttömät määrät leluja himaan. Shoppailu oli pakko lopettaa, kun huomasin ettei kamat enää yksinkertaisesti mahdu minnekään. Samaten pienen lapsen ilo lelusta näyttäisi olevan kääntäen verrannollinen lelun hankintahintaan, joten ihan turha kantaa rahojaan lelukauppaan, kun penskat leikkii mieluummin ihan tavallisilla taloustavaroilla.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Pappailu 2.0

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

küllküll kirjoitti:. Samaten pienen lapsen ilo lelusta näyttäisi olevan kääntäen verrannollinen lelun hankintahintaan, joten ihan turha kantaa rahojaan lelukauppaan, kun penskat leikkii mieluummin ihan tavallisilla taloustavaroilla.
Monestihan siitä pakkauksesta on enemmän iloa pienelle lapselle kuin siitä lelusta :wink:

Tässä skootterijutussa on vähän sitäkin, että musta olisi kiva mennä ostamaan sitä skootteria. Nyt harmittaa kun en pääsekään :)
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9457
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Pappailu 2.0

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

NuoriDaavid kirjoitti:Tässä skootterijutussa on vähän sitäkin, että musta olisi kiva mennä ostamaan sitä skootteria. Nyt harmittaa kun en pääsekään :)
Käy ostamassa itelles moottoripyörä, niin pääset kaupoille. Siitä on iloa kauppareissun jälkeenkin :D
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Pappailu 2.0

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Vagabondo kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:Tässä skootterijutussa on vähän sitäkin, että musta olisi kiva mennä ostamaan sitä skootteria. Nyt harmittaa kun en pääsekään :)
Käy ostamassa itelles moottoripyörä, niin pääset kaupoille. Siitä on iloa kauppareissun jälkeenkin :D
Mulla on jo :wink:
küllküll

Re: Pappailu 2.0

Viesti Kirjoittaja küllküll »

NuoriDaavid kirjoitti:Mulla on jo :wink:
Kuvakin löytyy:

Kuva
Avatar
Pulkannaru
Kitisijä
Viestit: 4952
Liittynyt: 28.07.2008 22:31
Paikkakunta: Jäässä

Re: Pappailu 2.0

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

Noista ostojutuista..
Mun mielestä meillä oli toimiva systeemi hankintoihini. Esim stereot omaan huoneeseen hommasin töitä tekemällä (ilmaisjakelulehtiä..) siten, että kun 2000fim hintaisesta vahvistimesta oli kasassa 1200fim, niin faija alkoi kyselemään josko lähdettäis katsomaan millaista olen ajatellut ostaa ja pisti sitten loput omasta kukkarostaan. Ja tietty opetti samalla tärkeän tinkimisen taidon mulle. ja jos rötväili niin tuo rahallinen ostoapu sattoi kutistua nollaan.
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9457
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Pappailu 2.0

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

NuoriDaavid kirjoitti:Mulla on jo :wink:
Just. Se siitä ilosta sitten. No, vaihda uudempaan tai jotain...
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 4213
Liittynyt: 19.08.2005 14:09

Re: Pappailu 2.0

Viesti Kirjoittaja annepa »

exPertti kirjoitti:
Pulkannaru kirjoitti:rötväili
Onko rötväileminen suomenlaajuinen termi vai vaan paikallinen?
Suomen. Käsittääkseni Pulkkis EI ole Napsulta tai sieltäpäinkään ja sielläkin on hyvin tuttu termi.
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
küllküll

Re: Pappailu 2.0

Viesti Kirjoittaja küllküll »

exPertti kirjoitti:Onko rötväileminen suomenlaajuinen termi vai vaan paikallinen?
Urbaanisanakirja.com antaa tälle kolmekin eri merkitystä. Yksi näistä oli kyllä minullekin ihan uusi - saat arvata mikä.
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 4213
Liittynyt: 19.08.2005 14:09

Re: Pappailu 2.0

Viesti Kirjoittaja annepa »

küllküll kirjoitti:
exPertti kirjoitti:Onko rötväileminen suomenlaajuinen termi vai vaan paikallinen?
Urbaanisanakirja.com antaa tälle kolmekin eri merkitystä. Yksi näistä oli kyllä minullekin ihan uusi - saat arvata mikä.
No niin oli mulleki! Itseasiassa kaksi mutta se toinen hmmmästytti!
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
Avatar
Pulkannaru
Kitisijä
Viestit: 4952
Liittynyt: 28.07.2008 22:31
Paikkakunta: Jäässä

Re: Pappailu 2.0

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

Mulle rötväily-sana tuli uutena käyttöön intissä. Eli käytin ko sanaa jokseenkin siinä merkityksessä.
Ja siis yksi merkitys oli mulle aivan uutta tietoa.
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.