PetriFB: Maailmanmeno

Viikonpäiväketjut, turhat provot, puzznuzzailu ja "tärkeät" gallupit
Bruce Willisika

Re: PetriFB: Maailmanmeno

Viesti Kirjoittaja Bruce Willisika »

Sä joudut Pete helvettiin. Mä tökkään siellä hiilihangolla sun hanuriin pedon (villisian) merkin.
Avatar
Mirkku
Kitisijä
Viestit: 1286
Liittynyt: 20.08.2008 12:54

Re: PetriFB: Maailmanmeno

Viesti Kirjoittaja Mirkku »

Bruce Willisika kirjoitti:Sä joudut Pete helvettiin. Mä tökkään siellä hiilihangolla sun hanuriin pedon (villisian) merkin.
Kuten sanoin, BS. Kaikki tai ei mitään. Ihan vaan "uuden ajan uskiksien" keksintöä uusi ja vanha liitto. Sopii niin sopivasti omiin tekemisiin. Moon Possun mukana. Mä haluan kummiski helvettiin, siellä ne kaikki mielenkiintoiset ihmiset on.
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: PetriFB: Maailmanmeno

Viesti Kirjoittaja Gat »

Uusi Liitto/Vanha Liitto-höpinästä:

Sama Jumalahan se kuitenkin on. Ja jos otettaisiin vakavissaan lähes kaikkien nykykristittyjen (Raamatun ulkopuolinen) kolminaisuusoppi, Jeesus oli samalla Vanhan Testamentin Jumala. Jo Mark Twain huomautti postuumisti julkaistussa uskontokriittisessä kirjassaan "Matkakirjeitä Maasta" että Jeesus joka sanoi ettei pahaa pidä vastustaa pahalla, kehoitti kääntämään toisen posken ja piti Vuorisaarnan, oli sama henkilö joka VT:n aikaan ei keksinyt muuta kuin tapattaa vihollisheimot sukupuuttoon, naiset, lapset, vauvat ja karjakin mukaanlukien. (Milloin neitsyitä ei otettu omaan käyttöön),

Että sellainen se Jeesus. Paitsi ehkä Jeesuksen aikaan juutalaisten jumalakäsitys oli jo miedontunut.

"Uudesta Liitosta" kristittyjen tarkoittamassa mielessä ei löydy vanhatestamentallista profetiaa.
"Uusi Liitto" mainitaan Jeremia 31:

31. Katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin minä teen Israelin heimon ja Juudan heimon kanssa uuden liiton;
32. en sellaista liittoa kuin se, jonka minä tein heidän isäinsä kanssa silloin, kun minä tartuin heidän käteensä ja vein heidät pois Egyptin maasta, ja jonka liittoni he ovat rikkoneet, vaikka minä olin ottanut heidät omikseni, sanoo Herra.
33. Vaan tämä on se liitto, jonka minä teen Israelin heimon kanssa niiden päivien tultua, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän sisimpäänsä ja kirjoitan sen heidän sydämiinsä; ja niin minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani.
34. Silloin ei enää toinen opeta toistansa eikä veli veljeänsä sanoen: 'Tuntekaa Herra'. Sillä he kaikki tuntevat minut, pienimmästä suurimpaan, sanoo Herra; sillä minä annan anteeksi heidän rikoksensa enkä enää muista heidän syntejänsä.


Liitto siis Israelin ja Juudaan heimon kanssa, ei koko maailman.
Messiasta tai varsinkaan Jeesusta "uhrikuolemineen" tuossa ei ole. Eikä Paavalimaista Laista vapautumista, vaan päinvastoin Laki kirjoitetaan suoraan ihmisten sydämiin.

Tässä Wikipedia "Uudesta Liitosta:
http://en.wikipedia.org/wiki/New_Covenant

Kristityt apologistit väittävät, että Jeesus täytti satoja Vanhan Testamentin profetioita. Tuskin yhtäkään. Uuden Testamentin kirjoittajat ottivat VT:n sopivia jakeita niiden alkuperäisestä asiayhteydestä piittaamatta, ja sepittivät niiden olevan Jeesusennustuksia. Samalla metodilla voisi vanhoista Aku Ankoista profetoida Timo Soinin.
Tässä eritelty tärkeimpiä väitettyjä Jeesusprofetioita:
http://www.infidels.org/library/modern/ ... ecies.html

Joten ei mikään kumma, että Tooransa tuntevat nykyjuutalaiset eivät pidä Jeesusta minään. Ymmärrettävää sekin, että silloin jotain vuonna 30 halusivat tappaa Jeesuksen. Jos väitti olevansa "Jumalan Poika" se oli pakanallista monijumalaisuutta, josta Raamatullinen rangaistus oli kuolema.

Edit:
"Messiaita" Eli "Voideltuja" saattoi olla juutalaisuudessa useita historian kuluessa. Ne olivat ihmisiä, eikä Jumalan poikia saati Jumala itse ihmishahmossa. Messias ei saanut kuolla, vaan Messiaan piti kukistaa Israelin viholliset heti eikä kristittyjen vieläkin toivomassa Toisessa Tulemisessa. Jesus Failed!

Vaikka Jeesus oli miten hyvä moraalinopettaja ja radikaali uudistaja, juutalaisuuden ja Vanhan Testamentin tarkoittama Messias hän ei ollut.

Viime kädessä tietysti koko juutalaisuus ja Vanha Testamentti on epähistoriallista huuhaata. Ainakaan ei löydy arkeologisia todisteita edes orjuudesta Egyptissä, paosta sieltä ja Kanaanin Maan valloituksesta (niine kansanmurhineen). Daavidin ja Salomon "suurvallasta" ei olekaan suurvaltamaisia jäänteitä tai mainintoja naapurivaltioilta. VT:n laki eli Vanha Liitto sekin epäilyttävästi vaikuttaa syntyneen myöhemmin, kirjureiden työnä, kuninkaan valtaa pönkittämään.
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Bible_Unearthed

Ettäkö Jeesus muka "uudisti Liiton", uskonnossa jonka teologiaan ja kirjoituksiin hän ei sopinut... ja sen kansan "Vanha Liittokin" oli epähistoriallista juttua. Tarinoita Jumalasta, jota ei sellaisena edes ollut, koska ne tarinat eivät ole tosia.

Vaikka tuo Raamattu ja sen selitykset leimaavat uskonnottomienkin maailmankuvaa vielä nykyään, minusta on aika turhaa inttää jonkun Petrin kanssa luterilaisen katolisen tai nykyisen pullomössökansanuskonnon pohjalta. Koska ne kaikki ovat ihan korttitaloja.
Avatar
PetriFB
Kitisijä
Viestit: 1591
Liittynyt: 08.11.2005 15:37
Viesti:

Re: PetriFB: Maailmanmeno

Viesti Kirjoittaja PetriFB »

Gat kirjoitti:Uusi Liitto/Vanha Liitto-höpinästä:

Sama Jumalahan se kuitenkin on. Ja jos otettaisiin vakavissaan lähes kaikkien nykykristittyjen (Raamatun ulkopuolinen) kolminaisuusoppi, Jeesus oli samalla Vanhan Testamentin Jumala. Jo Mark Twain huomautti postuumisti julkaistussa uskontokriittisessä kirjassaan "Matkakirjeitä Maasta" että Jeesus joka sanoi ettei pahaa pidä vastustaa pahalla, kehoitti kääntämään toisen posken ja piti Vuorisaarnan, oli sama henkilö joka VT:n aikaan ei keksinyt muuta kuin tapattaa vihollisheimot sukupuuttoon, naiset, lapset, vauvat ja karjakin mukaanlukien. (Milloin neitsyitä ei otettu omaan käyttöön),

Että sellainen se Jeesus. Paitsi ehkä Jeesuksen aikaan juutalaisten jumalakäsitys oli jo miedontunut.

"Uudesta Liitosta" kristittyjen tarkoittamassa mielessä ei löydy vanhatestamentallista profetiaa.
"Uusi Liitto" mainitaan Jeremia 31:

31. Katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin minä teen Israelin heimon ja Juudan heimon kanssa uuden liiton;
32. en sellaista liittoa kuin se, jonka minä tein heidän isäinsä kanssa silloin, kun minä tartuin heidän käteensä ja vein heidät pois Egyptin maasta, ja jonka liittoni he ovat rikkoneet, vaikka minä olin ottanut heidät omikseni, sanoo Herra.
33. Vaan tämä on se liitto, jonka minä teen Israelin heimon kanssa niiden päivien tultua, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän sisimpäänsä ja kirjoitan sen heidän sydämiinsä; ja niin minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani.
34. Silloin ei enää toinen opeta toistansa eikä veli veljeänsä sanoen: 'Tuntekaa Herra'. Sillä he kaikki tuntevat minut, pienimmästä suurimpaan, sanoo Herra; sillä minä annan anteeksi heidän rikoksensa enkä enää muista heidän syntejänsä.


Liitto siis Israelin ja Juudaan heimon kanssa, ei koko maailman.
Messiasta tai varsinkaan Jeesusta "uhrikuolemineen" tuossa ei ole. Eikä Paavalimaista Laista vapautumista, vaan päinvastoin Laki kirjoitetaan suoraan ihmisten sydämiin.

Tässä Wikipedia "Uudesta Liitosta:
http://en.wikipedia.org/wiki/New_Covenant

Kristityt apologistit väittävät, että Jeesus täytti satoja Vanhan Testamentin profetioita. Tuskin yhtäkään. Uuden Testamentin kirjoittajat ottivat VT:n sopivia jakeita niiden alkuperäisestä asiayhteydestä piittaamatta, ja sepittivät niiden olevan Jeesusennustuksia. Samalla metodilla voisi vanhoista Aku Ankoista profetoida Timo Soinin.
Tässä eritelty tärkeimpiä väitettyjä Jeesusprofetioita:
http://www.infidels.org/library/modern/ ... ecies.html

Joten ei mikään kumma, että Tooransa tuntevat nykyjuutalaiset eivät pidä Jeesusta minään. Ymmärrettävää sekin, että silloin jotain vuonna 30 halusivat tappaa Jeesuksen. Jos väitti olevansa "Jumalan Poika" se oli pakanallista monijumalaisuutta, josta Raamatullinen rangaistus oli kuolema.

Edit:
"Messiaita" Eli "Voideltuja" saattoi olla juutalaisuudessa useita historian kuluessa. Ne olivat ihmisiä, eikä Jumalan poikia saati Jumala itse ihmishahmossa. Messias ei saanut kuolla, vaan Messiaan piti kukistaa Israelin viholliset heti eikä kristittyjen vieläkin toivomassa Toisessa Tulemisessa. Jesus Failed!

Vaikka Jeesus oli miten hyvä moraalinopettaja ja radikaali uudistaja, juutalaisuuden ja Vanhan Testamentin tarkoittama Messias hän ei ollut.

Viime kädessä tietysti koko juutalaisuus ja Vanha Testamentti on epähistoriallista huuhaata. Ainakaan ei löydy arkeologisia todisteita edes orjuudesta Egyptissä, paosta sieltä ja Kanaanin Maan valloituksesta (niine kansanmurhineen). Daavidin ja Salomon "suurvallasta" ei olekaan suurvaltamaisia jäänteitä tai mainintoja naapurivaltioilta. VT:n laki eli Vanha Liitto sekin epäilyttävästi vaikuttaa syntyneen myöhemmin, kirjureiden työnä, kuninkaan valtaa pönkittämään.
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Bible_Unearthed

Ettäkö Jeesus muka "uudisti Liiton", uskonnossa jonka teologiaan ja kirjoituksiin hän ei sopinut... ja sen kansan "Vanha Liittokin" oli epähistoriallista juttua. Tarinoita Jumalasta, jota ei sellaisena edes ollut, koska ne tarinat eivät ole tosia.

Vaikka tuo Raamattu ja sen selitykset leimaavat uskonnottomienkin maailmankuvaa vielä nykyään, minusta on aika turhaa inttää jonkun Petrin kanssa luterilaisen katolisen tai nykyisen pullomössökansanuskonnon pohjalta. Koska ne kaikki ovat ihan korttitaloja.
Jer 31:
31Katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin minä teen Israelin heimon ja Juudan heimon kanssa uuden liiton ;
32 en sellaista liittoa kuin se, jonka minä tein heidän isäinsä kanssa silloin, kun minä tartuin heidän käteensä ja vein heidät pois Egyptin maasta, ja jonka liittoni he ovat rikkoneet, vaikka minä olin ottanut heidät omikseni, sanoo Herra.
33 Vaan tämä on se liitto, jonka minä teen Israelin heimon kanssa niiden päivien tultua, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän sisimpäänsä ja kirjoitan sen heidän sydämiinsä; ja niin minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani.

Jeremia 31:31 on sanat chadash brit - uuden liiton. Uusi Liitto on Uusi, ei samanlainen liitto kuin se joka tehtiin niiden kanssa, jotka Jumala vapautti Egyptin orjuudesta. Jer 31:31 oleva chadash sana adjektiivi ja adjektiivina chadash tarkoittaa aina uutta, ei uudistettua. Adjektiivi chadash esiintyy 53 VT:ssa ja tarkoittaa aina uutta, ei uudistettua, paitsi yhdessä kohden eli Job 29:20 se on käännetty uudistaa, tosin juutalaiset (JPS) kääntävät Job 29:20 verbin chadash sanalla fresh, ei renew. Chadash adjektiivi (uusi) tulee verbistä chadash ja chadash tarkoittaa verbinä uudistettua, mutta ei uutta.

Juutalaiset kääntävät (JPS - Jewish Publication Society Old Testament 1917) kääntämässään Raamatussa Jer 31:31 näin: Behold, the days come, saith the LORD, that I will make a new covenant with the house of Israel, and with the house of Judah;

Juutalaisten kääntämässä Septuagintassa on Jer 31:31 kreikan sana kaineen-uusi. Juutalaisten oma todistus on, että adjektiivi chadash tarkoittaa uutta, ei uudistettua.

Chadash verbinä esiintyy 10 kertaa VT:ssa. Seuraavaksi sen esiintymiset 33/38 ja juutalaisten kääntämässä (JPS) Raamattussa:

1Sam 11:14 Ja Samuel sanoi kansalle: "Tulkaa, menkäämme Gilgaliin ja uudistakaamme siellä kuninkuus".
1Sa 11:14 Then said Samuel to the people: ‘Come and let us go to Gilgal, and renew the kingdom there.’

2Aik 15:8 ¶ Kun Aasa kuuli nämä profeetta Oodedin sanat ja ennustuksen, rohkaisi hän mielensä ja toimitti pois iljetykset koko Juudan ja Benjaminin maasta ja niistä kaupungeista, jotka hän oli valloittanut Efraimin vuoristosta, ja uudisti Herran alttarin, joka oli Herran eteisen edessä.
2Ch 15:8 ¶ And when Asa heard these words, even the prophecy of Oded the prophet, he took courage, and put away the detestable things out of all the land of Judah and Benjamin, and out of the cities which he had taken from the hill-country of Ephraim; and he renewed the altar of the LORD, that was before the porch of the LORD.

2Aik 24:4 Senjälkeen Jooas aikoi uudistaa Herran temppelin.
2Ch 24:4 And it came to pass after this, that Joash was minded to restore the house of the LORD.

2Aik 24:12 Sitten kuningas ja Joojada antoivat sen niille, jotka teettivät työt Herran temppelissä, ja nämä palkkasivat kivenhakkaajia ja puuseppiä uudistamaan Herran temppeliä, niin myös rauta- ja vaskiseppiä korjaamaan Herran temppeliä.
2Ch 24:12 And the king and Jehoiada gave it to such as did the work of the service of the house of the LORD; and they hired masons and carpenters to restore the house of the LORD, and also such as wrought iron and brass to repair the house of the LORD.

Job 10:17 Sinä hankit yhä uusia todistajia minua vastaan, ja vihasi minuun kasvaa, ja sinä tuot vereksiä joukkoja minun kimppuuni.
Job 10:17 Thou renewest Thy witnesses against me, and increasest Thine indignation upon me; host succeeding host against me.

Ps 51:10 (51:12) Jumala, luo minuun puhdas sydän ja anna minulle uusi, vahva henki.
Ps 51:10 (51-12) Create me a clean heart, O God; and renew a stedfast spirit within me.

Ps 103:5 joka sinun halajamisesi tyydyttää hyvyydellään, niin että sinun nuoruutesi uudistuu kuin kotkan.
Ps 103:5 Who satisfieth thine old age with good things; so that Thy youth is renewed like the eagle.

Ps 104:30 Sinä lähetät henkesi, ja ne luodaan; ja sinä uudistat maan muodon.
Ps 104:30 Thou sendest forth Thy spirit, they are created; and Thou renewest the face of the earth.

Jes 61:4 ¶ Ja he rakentavat jälleen ikivanhat rauniot, kohottavat ennalleen esi-isien autiot paikat; ja he uudistavat rauniokaupungit, jotka ovat olleet autiot polvesta polveen.
Isa 61:4 ¶ And they shall build the old wastes, they shall raise up the former desolations, and they shall renew the waste cities, the desolations of many generations.

Val 5:21 Palauta meidät, Herra, tykösi, niin me palajamme; uudista meidän päivämme muinaiselleen.
La 5:21 Turn Thou us unto Thee, O LORD, and we shall be turned; renew our days as of old.

Juutalaiset itse kääntävät sanan chadash verbinä uudistettu (renew), mutta ei sanalla uusi (new). Kun juutalaiset eivät mitään tietäneet Jeesus Messiaasta, niin he käänsivät Septuagintaan Jer 31:31 kreikkalaisen sanan kaineen, joka tarkoittaa uutta. Samoin myös he ovat kääntäneet JPS Raamattuun sanan new Jer 31:31. On päivänselvää, että adjektiivi chadash Jer 31:31 tarkoittaa uutta, eikä uudistettua. Eksyttävä uudistettu merkitys chadash adjektiiville on ortodoksi judaismin alkuperää, ei Raamatun. Ortodoksi juutalaisuus on vaihtanut valheellisesti adjektiivi chadash merkityksen ettei heidän tarvitse uskoa Uuden Liiton olevan voimassa ja he saavat näin rauhassa toimia vanhan liiton järjestyksen mukaan. Valitettavasti messiaaninen judaismi sekä osa pakanauskovia uskovat tässä kohden ortodoksijuutalaisen valhetta ja eksytystä. Uudistetun liiton valheopetuksen tarkoituksena on tukea vanhan liiton järjestystä sekä johtaa juutalaisia harhaan ja pois Messias Jeesuksesta.

Jotkut ortodoksijuutalaiset opettavat, että uusi tai uudistettu (Raamattu opettaa Uudesta Liitosta, ei Uudistetusta liitosta!) liitto tehdään vain Israelin ja Juudaan kanssa ei pakanoiden. Raamattu opettaa, että Uusi Liitto tehdään Israelin ja Juudaan heimojen kanssa kun he tekevät parannuksen ja uskovat Jeesuksen olevan Messias ja Herra. Samoin Uusi liitto tehdän myös niiden pakanoiden kanssa, jotka uskovat Jeesuksen olevan Messias ja Herra:

Jes 55:
3 Kallistakaa korvanne ja tulkaa minun tyköni; kuulkaa, niin teidän sielunne saa elää. Ja minä teen teidän kanssanne iankaikkisen liiton, annan lujat Daavidin armot.
4 Katso, hänet minä asetin kansoille todistajaksi, kansojen ruhtinaaksi ja käskijäksi.
5 Katso, sinä olet kutsuva pakanoita, joita sinä et tunne, ja pakanat, jotka eivät sinua tunne, rientävät sinun tykösi Herran, sinun Jumalasi, tähden, Israelin Pyhän tähden, sillä hän kirkastaa sinut.

Jes 42:
6 Minä, Herra, olen vanhurskaudessa kutsunut sinut, olen tarttunut sinun käteesi, varjellut sinut ja pannut sinut kansoille liitoksi, pakanoille valkeudeksi,
7 avaamaan sokeat silmät, päästämään sidotut vankeudesta, pimeydessä istuvat vankihuoneesta.

Luuk 2:
25 ¶ Ja katso, Jerusalemissa oli mies, nimeltä Simeon; hän oli hurskas ja jumalinen mies, joka odotti Israelin lohdutusta, ja Pyhä Henki oli hänen päällänsä.
26 Ja Pyhä Henki oli hänelle ilmoittanut, ettei hän ollut näkevä kuolemaa, ennenkuin oli nähnyt Herran Voidellun.
27 Ja hän tuli Hengen vaikutuksesta pyhäkköön. Ja kun vanhemmat toivat Jeesus-lasta sisälle tehdäkseen hänelle, niinkuin tapa oli lain mukaan,
28 otti hänkin hänet syliinsä ja kiitti Jumalaa ja sanoi:
29 "Herra, nyt sinä lasket palvelijasi rauhaan menemään, sanasi mukaan;
30 sillä minun silmäni ovat nähneet sinun autuutesi,
31 jonka sinä olet valmistanut kaikkien kansojen nähdä,
32 valkeudeksi, joka on ilmestyvä pakanoille, ja kirkkaudeksi kansallesi Israelille".

Raamattu opettaa, että Uusi liitto Herrassa Jeesuksessa tehdään niiden juutalaisten ja pakanoiden kanssa, jotka tekevät parannuksen ja uskovat Jeesuksen olevan Messias ja Herra.

http://koti.phnet.fi/petripaavola/Messiasprofetiat.html
Elämä hymyilee Hänen kanssaan!
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: PetriFB: Maailmanmeno

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Avatar
PetriFB
Kitisijä
Viestit: 1591
Liittynyt: 08.11.2005 15:37
Viesti:

Re: PetriFB: Maailmanmeno

Viesti Kirjoittaja PetriFB »

Tuomas Enbuske toimitti dokumenttiohjelman: Sivistyksen käsikirja Raamattu, jossa hän tuo esille kärjistyneen ivallisesti Raamatun opetuksia. Dokumentti tuo esille näkökulman kuinka ohjelma kertoo miten Raamattua tulisi ymmärtää oikein. Tämä ohjelman näkökulma on ivallisen piikikäs sekä pilkkaava.

Raamattu on kuitenkin totisesti Jumalan sanaa sekä siinä olevat opetukset ovat annettu hyödyllisinä ohjeina kunakin pelastushistorian aikakautena. Aion tässä kirjoituksessa käydä läpi joitakin Tuomaksen sekä dokumentin esille nostamia asioita Raamatusta. Kun tutkimme Raamatun sanaa, niin huomaamme, että sen opetukset ovat viisautta täynnä. Samalla huomaamme, että Raamattu on Jumalan sanaa.

Dokumentin mukaan saarnaajan kirja sanoo, että ihmisten tulisi aina käyttää vaatteita, jotka ovat valkoisia. Tämäkin asia tuotiin dokumentissa erittäin ivallisesti ja pilkallisesti esille.

Saar 9:8 Vaatteesi olkoot aina valkeat, ja öljy älköön puuttuko päästäsi.

Raamatussa on myös vertauskuvallista opetusta ja Saarnaaja 9:8 on vertauskuvallinen opetus. Vaatteesi olkoot aina valkeat tarkoittaa elämän vaellusta, jonka tulisi olla Jumalan tahdon mukaista. Vaatteet kuvaavat vertauskuvallisesti Jumalan tahdon mukaista elämää. Valkeus ja valkea tarkoittaa pyhää elämää. Raamattu opettaa vaatetta valkeutena ja kirkkautena esim:

Ps 104:1 Kiitä Herraa, minun sieluni, Herra, minun Jumalani, sinä olet ylen suuri; valkeus ja kirkkaus on sinun pukusi.

Öljy älköön puuttuko päästäsi on vertauskuvallinen opetus, joka tarkoittaa, että ihmisen ajatusmaailman tulisi olla pyhä ja vanhurskas. Öljy kuvaa Raamatussa Pyhän Hengen vaikuttamaa pyhää elämää.

Tuomas Enbusken dokumentti sortui myös tässä kohden ivaan sekä tietämättömyyteen

Älä turmele parran reunaa

Dokumentissa sanotaan, että ei saa turmella parran reunaa leikkaamalla sitä, vaan sen pitäisi antaa kasvaa valtoimenaan. Tässäkin kohden dokumentti esitti asian erittäin ivallisesti sekä vääristi Jumalan sanan opetuksen.

3 Moos 19:27 Älkää keritkö tukkaanne päälaen ympäriltä, äläkä leikkaamalla turmele partasi reunaa.

Alkuteksti puhuu pulisonkien tai poskiparran leikkaamisesta, ei koko parran. Vanhan testamentin aikana Jumala antoi joitakin käskyjä israelilaisille, joiden kautta heidän tuli erottautua pakanoiden tavoista. Muutamissa pakanuskonnoissa leikattiin poskiparta pois sekä hiukset leikattiin tietyllä tavalla heidän jumaliensa (epäjumala) kunniaksi. Jumala antoi israelilaisille käskyn etteivät he tee samalla tavalla kuin epäjumalanpalvelijat, jotka "pyhittivät" itsensä epäjumalille erilaisten hiusten leikkaamisten sekä parranajon rituaalien kautta.

Dokumentti vääristi myös tämän asian tietämättömyyden ja ivallisen asenteen takia.

Älä pidä muita jumalia

Dokumentissa tuodaan esille, että ei saa pitää muita jumalia, joka tarkoittaa dokumentin mukaan, että Raamatussa on monia ja vieraita jumalia. Dokumentin mukaan Torstai päivää ei saisi lausua, koska Thor oli skandinaavinen ukkosen jumala.

2 Moos 23:13 Kaikkea, mitä minä olen sanonut teille, noudattakaa. Vierasten jumalien nimiä älkää mainitko, älköön niitä kuuluko teidän huuliltanne.

Raamatun sanassa esiintyvä käsite vieraat jumalat tarkoittaa epäjumalanpalvelusta. Vieraat jumalat eivät ole Jumalia, sillä on olemassa vain yksi Jumala, joka on Kaikkivaltias Jumala, joka on ilmoittanut itsestään Raamatun ilmoituksen kautta. Vieraat jumalat ovat sielunvihollisen eksytystä, joiden kautta hän eksyttää uskomaan eri pakanauskontojen jumaluuksiin, joka on kuitenkin epäjumalanpalvelusta.

Vierasten jumalien nimien lausuminen tarkoittaa, että niitä ei saa uskoa ja palvella. Tässä merkityksessä myös niiden nimien lausuminen oli kiellettyä VT:n mukaan.

Lain muutos

Raamattua vastustavien ihmisten eräitä ivallisia lempiargumentteja on vedota, että koska uskotte Raamattuun, niin pitäkää orjia ja kivittäkää synnintekijät koska vanhassa testamentissa sanotaan niin.

Raamattu opettaa, että Herran Jeesuksen kautta tuli voimaan lain muutos. Herra Jeesus ei kumonnut Jumalan lakia, joka on Kymmenen Käskyä. Herran Jeesuksen kautta kuitenkin kumottiin vanhan liiton jumalanpalvelusjärjestys. Tämä tarkoittaa sitä, että kaikki VT:n aikaiset käskyt, jotka eivät perustu ja ole yhtä pitäviä Kymmenen Käskyn kanssa kumottiin Herran Jeesuksen kautta. Uuden liiton järjestys poisti myös mm. eläinuhrit ja sen tilalle tuli Herran Jeesuksen uhri, jonka kautta julistetaan uskoa Jumalaan ja syntien anteeksiantamusta.

Uudessa Liitossa ei ole voimassa kuolemanrangaistusta synnintekijälle sillä tavalla, että seurakunnan tai jonkun muun tahon tulisi tuomita synnin harjoittajat kuolemaan. Vanhan liiton "orjat" olivat palvelijoita, eivät siis orjia ja heitä tuli kohdella hyvin. Jos israelilaiset kohtelivat palvelijoitansa huonosti, niin he joutuivat päästämään palvelijansa vapaiksi ( 2 Moos 12 luku). Suomenkielisessä VT:ssa oleva orja sana on hepreaksi ebed, joka tarkoittaa palvelijaa. Muun muassa monet englanninkieliset käännökset sekä myös Vanha Biblia käyttävät alkutekstin mukaista sanaa, eli palvelijaa. Kyse ei siis ollut orjuudesta. Uudessa Liitossa ei ole voimassa VT:n isäntä - palvelija käytäntöä.

Uuden Liiton aikakautena ei ole voimassa vanhan liiton aikainen jumalanpalvelusjärjestys ja siksi iso osa VT:n käskyistä ei ole enää voimassa. Raamattua ivaajien ja pilkkaajien esiin nostamat ajatukset VT:n käskyjen pohjalta ovat yhtä typeriä kuin se, että joku vaatisi jalkapuu ja häpeäpaalu rangaistuksen käyttöönottamista. Jalkapuu ja häpeäpaalu rangaistukset poistettiin käytöstä vuonna 1894, kun Suomessa astui voimaan uusi rikoslaki.

VT:n käskyt asetettiin noudatettaviksi tietyssä historian vaiheessa, mutta Herran Jeesuksen sovituskuoleman kautta on annettu Uusi Liitto ja uusi jumalanpalvelusjärjestys. Vanhaan ei saa enää palata, koska se ei ole enää voimassa. Samoin myös vuonna 1894 Suomesta poistettiin jalkapuu ja häpeäpaalu rangaistukset, jotka eivät enää ole voimassa, siksi ketään ei saa enää vaatia rangaistavaksi jalkapuulla tai häpeäpaalulla. Yhtä typerää on tuoda esille noudatettavaksi sellaisia VT:n aikaisia käskyjä, jotka eivät enää ole voimassa.

Katso suoraan eteenpäin

Dokumentissa Tuomas Enbuske sanoo, että Snl 4:25 jakeen mukaan ei saisi katsoa kuin suoraan eteenpäin, mutta käsky ei varmaan koske sitä kun tullaan suojatielle. Tämä ajatus tuotiin esille ivallisen pilkallisesti. Silloin kun ei ymmärretä Raamatun jakeen merkitystä, niin Raamattua pilkkaavat tahot antavat jakeille mielivaltaisia merkityksiä tai tuovat ne esille hyvin pilkkaavaan sävyyn.

Snl 4:
23 Yli kaiken varottavan varjele sydämesi, sillä sieltä elämä lähtee.
24 Poista itsestäsi suun kavaluus, ja karkoita luotasi huulten vääryys.
25 Katsokoot sinun silmäsi suoraan, eteenpäin olkoon katseesi luotu.
26 Tasoita polku jaloillesi, ja kaikki sinun tiesi olkoot vakaat.
27 Älä poikkea oikeaan, älä vasempaan, väistä jalkasi pahasta.

Katsokoon sinun silmäsi suoraan on tekstiyhteydessä, joka kertoo mistä on kysymys. Tämä Raamatun kohta opettaa siitä kuinka tulee elää Jumalan tahdon mukaista elämää ja pysyä poissa pahan tekemisestä.

Dokumentti syyllistyy klassiseen ja tyypilliseen virheeseen, jonka tekee ihminen, joka ei usko Raamattua ja vääristää Raamatun sanaa. Tämä virhe on sellainen, jossa Raamatun jae irrotetaan mielivaltaisesti yhteydestään, jonka jälkeen sille annetaan pilkkaava ja virheellinen merkitys.

Sivistyksen käsikirja dokumentin sutkautukset koskien Raamatun jakeita ja opetuksia on osoitus tietämättömyydestä siitä mitä Raamattu oikeasti opettaa. Jos ei tiedä ja tunne aluetta mitä kommentoi, niin silloin viisautta olisi olla hiljaa, eli ei kommentoida sellaisia asioita, joita ei tiedä eikä ymmärrä. Enbusken tarkoituksena oli saattaa Raamattu ja uskovat naurunalaisiksi, mutta toisin kävi. Tuomas Enbuske ei ymmärrä Raamatun sanan konteksteja, sekä hän ivallisen asenteensa kautta tulkitsee Raamatun virheellisesti tehden itsestään naurunalaisen.

Raamattu ei ole satukirja, vaan Jumalan sanaa. Jos et ole uskossa Herraan Jeesukseen ja pelastunut, niin sinulla on vielä armonaikaa. Jos tunnustat syntisi Jumalalle ja uskot sydämessäsi ja tunnustat suullasi, että Jeesus on Herra, niin sinä pelastut ja saat syntisi anteeksi sekä iankaikkisen elämän.
Elämä hymyilee Hänen kanssaan!
Avatar
Nergal
Kitisijä
Viestit: 1660
Liittynyt: 17.01.2011 18:23
Paikkakunta: Tampere

Re: PetriFB: Maailmanmeno

Viesti Kirjoittaja Nergal »

PetriFB kirjoitti:Raamattu ei ole satukirja, vaan Jumalan sanaa. Jos et ole uskossa Herraan Jeesukseen ja pelastunut, niin sinulla on vielä armonaikaa. Jos tunnustat syntisi Jumalalle ja uskot sydämessäsi ja tunnustat suullasi, että Jeesus on Herra, niin sinä pelastut ja saat syntisi anteeksi sekä iankaikkisen elämän.
Raamattu ei ole Jumalan sanaa vaan kokoelma vanhoja uskomuksia joita on muokattu nippuun näyttämään Jumalan sanalta ihmisen kirjoittamana. Jos tätä et tajua niin tutki raamatun historiaa vähän tarkenmin.

Ja vastaa tähän, jos Jumala on kaikkivoipa ja mahtava niin mihin vittuun se sälli tarvitsee palvojia/seuraajia? Vaikuttaa aika itsekeskeiseltä jampalta joka suorastaan kuuluisi BB-taloon ja sieltä 7 päivää lehteen patsastelemaan julkisuuden valossa, Jumala on tyrkky julkisuudelle pahemmin kuin Tukiainen.

Ja kuka perhanan peelo haluaa elää ikuisesti? Vastenmielinen ajatus itsestäni.
Society failed to tolerate me and I have failed to tolerate society
Avatar
Mirkku
Kitisijä
Viestit: 1286
Liittynyt: 20.08.2008 12:54

Re: PetriFB: Maailmanmeno

Viesti Kirjoittaja Mirkku »

^ sanoitkin kaiken sen, mitä olen yrittänyt Petelle sanoa, mutta on hermot menneet ennenkuin olen saanut asiani näppäimistöltä näytölle ja julkaisukelpoiseen kuntoon. Kiitos :jee:
Avatar
PetriFB
Kitisijä
Viestit: 1591
Liittynyt: 08.11.2005 15:37
Viesti:

Re: PetriFB: Maailmanmeno

Viesti Kirjoittaja PetriFB »

Nergal kirjoitti:
PetriFB kirjoitti:Raamattu ei ole satukirja, vaan Jumalan sanaa. Jos et ole uskossa Herraan Jeesukseen ja pelastunut, niin sinulla on vielä armonaikaa. Jos tunnustat syntisi Jumalalle ja uskot sydämessäsi ja tunnustat suullasi, että Jeesus on Herra, niin sinä pelastut ja saat syntisi anteeksi sekä iankaikkisen elämän.
Raamattu ei ole Jumalan sanaa vaan kokoelma vanhoja uskomuksia joita on muokattu nippuun näyttämään Jumalan sanalta ihmisen kirjoittamana. Jos tätä et tajua niin tutki raamatun historiaa vähän tarkenmin.

Ja vastaa tähän, jos Jumala on kaikkivoipa ja mahtava niin mihin vittuun se sälli tarvitsee palvojia/seuraajia? Vaikuttaa aika itsekeskeiseltä jampalta joka suorastaan kuuluisi BB-taloon ja sieltä 7 päivää lehteen patsastelemaan julkisuuden valossa, Jumala on tyrkky julkisuudelle pahemmin kuin Tukiainen.

Ja kuka perhanan peelo haluaa elää ikuisesti? Vastenmielinen ajatus itsestäni.

Tässä muutamia Raamatun todisteita, että se on totisesti Kaikkivaltiaan Jumalan sanaa, ei vanhoja uskomuksia:

Raamattu on Jumalan sanaa, jossa Hän puhui ihmisten kautta, jotka kirjoittivat Raamattua. Koska Raamattu on Jumalan sanaa, niin Hän kertoo sanassaan myös miten maailmassa asiat toimivat ja millainen maa on. Vanha testamentti on kirjoitettu monta sataa ja tuhatta vuotta ennen nykyisen tieteen syntymistä. Koska Jumala on ohjannut Raamatun kirjoittamista, niin siksi Raamatun Jumalaan uskoneet ihmiset ovat tienneet jo tuhansia vuosia asioista, jotka tiede on löytänyt paljon, paljon myöhemmin.

Jes 40:
21 Ettekö te tiedä, ettekö kuule, eikö teille ole alusta asti ilmoitettu, ettekö ole maan perustuksista vaaria ottaneet? 
22 Hän istuu korkealla maanpiirin päällä, kuin heinäsirkkoja ovat sen asukkaat; hän levittää taivaan niinkuin harson, pingoittaa sen niinkuin teltan asuttavaksi.

Han är den som tronar över jordens rund, och dess inbyggare äro såsom gräshoppor; han är den som utbreder himmelen såsom ett flor och spänner ut den såsom ett tält att bo inunder. Jes 40:22 (SWE17)

Profeetta Jesaja puhuu Jumalan Hengen innoittamana ja ilmoittaa, että Jumala istuu pyöreän maan päällä. Tässä jakeessa 22 on hebrean kielisessä Raamatussa Chug, joka tarkoittaa ympyrää ja piiriä, eli pyöreän maan yläpuolella istuu Jumala. Ruotsalainen Raamattu vuodelta 1917 on sen ajatuksen myös hyvin Raamattuun tallettanut. Suomalainen käännös vuodelta 33/38 on myös kääntänyt aika hyvin puhuuhan se maanpiiristä. Jesaja tiesi maan olevan pyöreä ja hän eli n. 700 v. ennen Jeesuksen syntymää, eli lähes 2700 vuotta sitten. Mistä profeetta Jesaja tiesi maan olevan pyöreä?  Koska Jumala kertoi sen hänelle.

Jes 45:
11 ¶ Näin sanoo Herra, Israelin Pyhä, joka on hänet tehnyt: Kysykää tulevaisia minulta ja jättäkää minun haltuuni minun lapseni, minun kätteni teot.
12 Minä olen tehnyt maan ja luonut ihmisen maan päälle; minun käteni ovat levittäneet (natah) taivaan (shamajim), minä olen kutsunut koolle kaikki sen joukot.

Edwin Hubble ja Milton Humason valokuvasivat galaksien spektrejä 1920-luvulla. Hubblen tutkimuksien pohjalta syntyi Hubblen laki, joka opettaa universumin laajentuvan. Hubblen lakia pidetään eräänä kaikkien aikojen tärkeimpänä tähtitieteellisenä keksintönä. Hubble oli oikeassa universumin laajentumisesta, mutta väärässä universumin iän määrittelyssä.

Jesaja 45 jakeessa 11 on hepreankielet sanat natah ja shamajim. Natahtarkoittaa laajentaa ja levittää qal verbivartalossa, jossa sana esiintyy Jes 45:12.Shamajim tarkoittaa taivasta, taivaita ja näkymättömiä taivaita, eli universumia. Jumala kertoi kansallensa profeetta Jesajan kautta, että universumi laajenee jo noin 2700 vuotta sitten. Jumala itse on luonut laajenemisen mekanismin universumiin. Raamattu on Jumalan sanaa ihmiselle, jossa Hän myös tarkasti kertoo maailman ja universumin toiminta mekanismeista.

Job 38:31 Taidatko solmita Otavan siteet tahi irroittaa kahleista Kalevanmiekan?

Job 38:31 Canst thou bind the sweet influences of Pleiades, or loose the bands of Orion?

Seulasten (Plejadit) 7 tähteä matkaavat yhdessä samaan suuntaan. Tähtitieteilijät ovat löytäneet yhteensä 250 tähteä, jotka tämän tähdistön tähtiä. Samoin myös nämä kaikki 250 tähteä matkaavat kaikki samaan suuntaan. Jobin kirjasta käy ilmi, että Jumala sanoo Jobille, että kykeneekö Job solmimaan Seulasten siteet, eli kykeneekö Job laittamaan Seulaset menemään eri suuntiin. Mistä Jobin kirjan kirjoittaja tiesi, että Seulasten tähdistön tähdet kulkevat samaan suuntaan? Koska Jumala kertoi sen hänelle.

1 Moos 7: 
11 ¶ Ja sinä vuonna, jona Nooa oli kuudensadan vuoden vanha, sen toisena kuukautena, kuukauden seitsemäntenätoista päivänä, sinä päivänä puhkesivat kaikki suuren syvyyden lähteet, ja taivaan akkunat aukenivat.
12 Ja satoi rankasti maan päälle neljäkymmentä päivää ja neljäkymmentä yötä.

Raamattua on syytetty satukirjaksi mm. sen tähden että meren syvyyksissä ei ole vesilähteitä. Tätä väitettä on ihmiskunnan historiassa ollut esillä noin 3000 vuotta. 1977 valtameren syvyyksistä löydettiin vesilähteitä. Näin jälleen kerran Raamattu osui oikeaan. Mistä Raamatun kirjoittaja on voinut tietää, että merien syvyyksissä on vesilähteitä. Koska Jumala kertoi sen hänelle.

Job 26:
7 Pohjoisen hän kaarruttaa autiuden ylle, ripustaa maan tyhjyyden päälle.
8 Hän sitoo vedet pilviinsä, eivätkä pilvet halkea niiden alla.

 
Jobin kirja kirjoittaja tiesi monta tuhatta vuotta sitten, että maa on tyhjän päällä. Maa planeetalla ei ole perustuksia, joka sitä kannattelisi, vaan se leijuu avaruudessa tyhjän päällä kuten muut planeetat. Miten on mahdollista, että Jobin kirjan kirjoittaja tiesi tämän asian? Koska Jumala kertoi sen hänelle. 

Jumala haluaa siksi seuraajia itselleen, koska Hän haluaa rakastaa, opastaa, auttaa, lohduttaa jne. niitä jotka uskovat Häneen. Tässä on kyse vähän samasta asiasta kun vanhempien rakkaudesta lapseen sekä heidän halustaan tukea ja auttaa lapsiaan.

Minun mielestäni on hienoa ja ihanaa, että Herraan Jeesukseen (Raamatun Jumalaan) uskovat ihmiset saavat elää iankaikkisesti Uudessa Maailmassa (Uusi Jerusalem; lue Ilm 22), jossa vallitsee täydellinen rakkauden ilmapiiri.
Elämä hymyilee Hänen kanssaan!
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: PetriFB: Maailmanmeno

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Petri! Miksi sä epätoivoisesti yrität perustella loogisesti, miksi uskoa? Kun noi tekstit nyt ovat selkeästi sellaisia, ettei niihin uskomista voi rationaalisin perustein perustella kenellekään tajuissaan olevalle.

Etkö voi vain sanoa, että uskot, koska uskot?

Eikös siellä kirjassakin sanota, että pitää uskoa kuin lapsi tai jtn?
Manaaja

Re: PetriFB: Maailmanmeno

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

PetriFB kirjoitti:Raamattu on Jumalan sanaa, jossa Hän puhui ihmisten kautta, jotka kirjoittivat Raamattua. Koska Raamattu on Jumalan sanaa, niin Hän kertoo sanassaan myös miten maailmassa asiat toimivat ja millainen maa on. Vanha testamentti on kirjoitettu monta sataa ja tuhatta vuotta ennen nykyisen tieteen syntymistä. Koska Jumala on ohjannut Raamatun kirjoittamista, niin siksi Raamatun Jumalaan uskoneet ihmiset ovat tienneet jo tuhansia vuosia asioista, jotka tiede on löytänyt paljon, paljon myöhemmin.
Ai niinkuin dinosaurukset, Neandertalinihmiset tai radiometrisen iänmäärittelyn?
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: PetriFB: Maailmanmeno

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Manaaja kirjoitti:
PetriFB kirjoitti:Raamattu on Jumalan sanaa, jossa Hän puhui ihmisten kautta, jotka kirjoittivat Raamattua. Koska Raamattu on Jumalan sanaa, niin Hän kertoo sanassaan myös miten maailmassa asiat toimivat ja millainen maa on. Vanha testamentti on kirjoitettu monta sataa ja tuhatta vuotta ennen nykyisen tieteen syntymistä. Koska Jumala on ohjannut Raamatun kirjoittamista, niin siksi Raamatun Jumalaan uskoneet ihmiset ovat tienneet jo tuhansia vuosia asioista, jotka tiede on löytänyt paljon, paljon myöhemmin.
Ai niinkuin dinosaurukset, Neandertalinihmiset tai radiometrisen iänmäärittelyn?
Mitenköhän esim. tuo avaruuden laajeneminenkin keksittiin tähtitieteellisin menetelmin, ei raamattua tutkimalla.
Manaaja

Re: PetriFB: Maailmanmeno

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

NuoriDaavid kirjoitti:Mitenköhän esim. tuo avaruuden laajeneminenkin keksittiin tähtitieteellisin menetelmin, ei raamattua tutkimalla.
Eiköhän Petri kohta todista että keksittiin. Tai ainakin olisi voitu keksiä, jos oltaisiin osattu tulkita raamattua 'Lissu Ihmemaassa' -mielikuvituksella. Eli siis oikein. Mikä oli jälkikäteen todistettavissa. Hyvän kirjan ovat kyllä kirjoittaneet fuulaamaan typeryksiä. Sisältää niin paljon kielikuvia, hallusinaatioita ja käännöskukkasia, että lähes mistä tahansa asiasta voidaan vetää suuria raamattuun johtavia jälkiviisaita totuuksia tarpeeksi vilkkaalla mielikuvituksella.
Avatar
PetriFB
Kitisijä
Viestit: 1591
Liittynyt: 08.11.2005 15:37
Viesti:

Re: PetriFB: Maailmanmeno

Viesti Kirjoittaja PetriFB »

NuoriDaavid kirjoitti:Petri! Miksi sä epätoivoisesti yrität perustella loogisesti, miksi uskoa? Kun noi tekstit nyt ovat selkeästi sellaisia, ettei niihin uskomista voi rationaalisin perustein perustella kenellekään tajuissaan olevalle.

Etkö voi vain sanoa, että uskot, koska uskot?

Eikös siellä kirjassakin sanota, että pitää uskoa kuin lapsi tai jtn?
Raamattu opettaa lapsenuskoa, joka tarkoittaa sitä, että usko Jumalaan samalla tavalla kuin lapsi uskoo ja luottaa vanhempiinsa.

Kun sitten uskomme lapsenuskon omaisesti, niin Raamattu opettaa meille monia asioita mm. edellämainitut maailman mekanismin asiat.
Elämä hymyilee Hänen kanssaan!
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: PetriFB: Maailmanmeno

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

PetriFB kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:Petri! Miksi sä epätoivoisesti yrität perustella loogisesti, miksi uskoa? Kun noi tekstit nyt ovat selkeästi sellaisia, ettei niihin uskomista voi rationaalisin perustein perustella kenellekään tajuissaan olevalle.

Etkö voi vain sanoa, että uskot, koska uskot?

Eikös siellä kirjassakin sanota, että pitää uskoa kuin lapsi tai jtn?
Raamattu opettaa lapsenuskoa, joka tarkoittaa sitä, että usko Jumalaan samalla tavalla kuin lapsi uskoo ja luottaa vanhempiinsa.

Kun sitten uskomme lapsenuskon omaisesti, niin Raamattu opettaa meille monia asioita mm. edellämainitut maailman mekanismin asiat.
Miksi kukaan ei keksinyt noita juttuja raamattua tutkimalla ennen kuin tiede ne keksi?
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 6253
Liittynyt: 17.02.2011 13:04

Re: PetriFB: Maailmanmeno

Viesti Kirjoittaja elco »

NuoriDaavid kirjoitti: Miksi kukaan ei keksinyt noita juttuja raamattua tutkimalla ennen kuin tiede ne keksi?
Mikä jae vastaa kysymykseen P=NP?
Avatar
PetriFB
Kitisijä
Viestit: 1591
Liittynyt: 08.11.2005 15:37
Viesti:

Re: PetriFB: Maailmanmeno

Viesti Kirjoittaja PetriFB »

NuoriDaavid kirjoitti:
PetriFB kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:Petri! Miksi sä epätoivoisesti yrität perustella loogisesti, miksi uskoa? Kun noi tekstit nyt ovat selkeästi sellaisia, ettei niihin uskomista voi rationaalisin perustein perustella kenellekään tajuissaan olevalle.

Etkö voi vain sanoa, että uskot, koska uskot?

Eikös siellä kirjassakin sanota, että pitää uskoa kuin lapsi tai jtn?
Raamattu opettaa lapsenuskoa, joka tarkoittaa sitä, että usko Jumalaan samalla tavalla kuin lapsi uskoo ja luottaa vanhempiinsa.

Kun sitten uskomme lapsenuskon omaisesti, niin Raamattu opettaa meille monia asioita mm. edellämainitut maailman mekanismin asiat.
Miksi kukaan ei keksinyt noita juttuja raamattua tutkimalla ennen kuin tiede ne keksi?
Onhan ne ollut esillä aina Raamatussa. Uskovat myös puhuvat ja tuovat esille Jumalan sanaa, mutta synnin orjuuden vallassa olevat ihmiset pitävät niitä höpö-höpö juttuina eivätkä usko niihin, vaikka ne ovat totta.
Elämä hymyilee Hänen kanssaan!
Avatar
Niba
Kitisijä
Viestit: 18756
Liittynyt: 15.08.2005 3:14
Paikkakunta: Hell

Re: PetriFB: Maailmanmeno

Viesti Kirjoittaja Niba »

Kyllä juutalaisetkin elävät ihan valheessa, herättivät heprean kielenkin henkiin vaikka se kerkesi jo kuolla. Toisin sanoen mistään kieliasuista ei ole mitään taetta eikä ääntämyksestä. Varmaan sen takia mörisevät vakuuttavasti hepreaa samalla tavoin kuin venäläisiä juomalauluja. Kuulin kerran kun yksi kotiryssä(dipsomaatti) esitti venäläisen juomalaulun, ihan hebrealta kuulosti. Eli ei heprean kieli ole elävä kieli, ihan yhtä elävä kuin syväjäästä herätetty ihminen.
Pyyhin Netikettiin..
Avatar
PetriFB
Kitisijä
Viestit: 1591
Liittynyt: 08.11.2005 15:37
Viesti:

Re: PetriFB: Maailmanmeno

Viesti Kirjoittaja PetriFB »

Elämme ajassa joka on lähellä Jeesuksen tulemusta. Tähän aikaan kuuluu synnin laittomuuden valtaanpääsy maailman yhteiskunnissa. Sexpo-säätiön Tommi Paalasen ajatukset koulujen seksivalistuksesta on osoitus siitä kuinka kavalasti synti ulottaa lonkeroitansa tämän päivän yhteiskunnassa.

Sexpo-säätiön puheenjohtaja Tommi Paalasen mielestä koulujen seksivalistus on liian häveliästä. Paalasen mielestä yläkoululaisille pitäisi näyttää kuvamateriaalia, jossa näkyvät selvästi yhdyntä ja sukupuolielimet.

Jumala on luonut miehen ja naisen välisen seksuaalisuuden kauniiksi lahjaksi, jonka harjoittamisen paikka on pysyvä parisuhde (avioliitto). Sukupuoliyhdyntä on miehen ja naisen kahdenkeskinen asia, jota ei ole tarkoitettu yleiseksi nähtävyydeksi. Seksin julkinen kuvaaminen ja näyttäminen on syntiä.

Miehen ja naisen seksuaalisuudessa ei ole mitään häpeällistä, vaan päinvastoin se on Jumalan luoma kaunis lahja ihmiselle. Raamatun opetusta kunnioittavien uskovien vanhempien sekä seurakuntien tulisi antaa tervettä seksivalistusta nuorille Raamatun asettamilla ehdoilla.

Nuoret tarvitsevat tervettä seksivalistusta, jossa asiat kerrotaan heille oikealla tavalla. Se riittää, että nuorille kerrotaan miehen ja naisen sukupuoliyhteydestä, joka tapahtuu miehen ja naisen yhtymisellä toisiinsa sukupuolielinten kautta. Kuvamateriaalia ei tähän tarvita, sillä miehen ja naisen välinen sukupuolinen yhdyntä on heidän kahdenkeskinen asia, jota ei ole tarkoitettu muiden ihmisten nähtäväksi.

Olen kirjoittanut tämän kirjoituksen, koska nykyinen yhteiskunta sallii yhä enemmän asioita, jotka ovat nuorille ja kaikille ihmisille haitallisia. Suomessa on vielä sananvapaus ja vapaus tuoda esille ajatuksiaan. Nykyinen yhteiskunta menee nopeaan tahtiin monessa kohdassa väärään tahtiin ja väärien valintojen kautta yhteiskunta maksaa kallista hintaa lieveilmiöistä ja synnin seuraamuksista. Sinä voit vielä muuttaa suuntaa ja tehdä parannuksen elämässäsi ja uskoa Herraan Jeesukseen.

Kun ihminen uskoo Herraan Jeesukseen ja noudattaa terveen ja vastuullisen uskon kautta oikealla tavalla Raamatun opetusta, niin hän kasvaa ihmiseksi, joka kykenee kunnioittamaan ja rakastamaan lähimmäisiään sekä hän oppii ymmärtämään oikean ja väärän eron ja niiden seuraukset.



Koko kirjoitus on sivullani: http://koti.phnet.fi/petripaavola/seksivalistus
Elämä hymyilee Hänen kanssaan!
Avatar
Nergal
Kitisijä
Viestit: 1660
Liittynyt: 17.01.2011 18:23
Paikkakunta: Tampere

Re: PetriFB: Maailmanmeno

Viesti Kirjoittaja Nergal »

Kuva
Society failed to tolerate me and I have failed to tolerate society
Avatar
Mylwin
Kitisijä
Viestit: 4593
Liittynyt: 16.08.2005 15:25
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Re: PetriFB: Maailmanmeno

Viesti Kirjoittaja Mylwin »

Ihan niinkuin joku yrittäisi tulkita Beatlesien biisien sanoja.
Kävin katsomassa Mylwinin kuvaa, ja näyttää kyllä just siltä ettei sillä ole yhtään ystävää.
- Ann 2005
Avatar
BrianW
Kitisijä
Viestit: 1279
Liittynyt: 14.08.2005 18:50
Paikkakunta: Suomen Ritchmond
Viesti:

Selitys

Viesti Kirjoittaja BrianW »

When the going gets weird, the weird turn pro.

Dr. Hunter S. Thompson
Avatar
Mirkku
Kitisijä
Viestit: 1286
Liittynyt: 20.08.2008 12:54

Re: PetriFB: Maailmanmeno

Viesti Kirjoittaja Mirkku »

Uskoivatko kivikauden ihmiset vääriin Jumaliin, koska tuolloin raamattua ei oltu kirjoitettu, joten he eivät voineet tietää siellä olevista säännöistä? Kivikauden ihmisiä on ollut olemassa, vai etkö usko siihenkään? Uskotko oikeasti, että Aatami ja Eeva ovat olleet ne "alkuihmiset", mistä koko ihmiskunta sai alkunsa?

Entä sitten ajanlaskumme. Onko 2000-luku vain ja ainoastaan sen "ansioita", että Jeesus syntyi? Kun todistetusti Jeesus on syntynyt noin vuonna 2-7 eaa. :roll:
"To infinity... and beyond!"
"Oh, I'm detecting nuttiness!"
Avatar
Mirkku
Kitisijä
Viestit: 1286
Liittynyt: 20.08.2008 12:54

Re: PetriFB: Maailmanmeno

Viesti Kirjoittaja Mirkku »

"To infinity... and beyond!"
"Oh, I'm detecting nuttiness!"
Avatar
PetriFB
Kitisijä
Viestit: 1591
Liittynyt: 08.11.2005 15:37
Viesti:

Re: PetriFB: Maailmanmeno

Viesti Kirjoittaja PetriFB »

Mirkku kirjoitti:Uskoivatko kivikauden ihmiset vääriin Jumaliin, koska tuolloin raamattua ei oltu kirjoitettu, joten he eivät voineet tietää siellä olevista säännöistä? Kivikauden ihmisiä on ollut olemassa, vai etkö usko siihenkään? Uskotko oikeasti, että Aatami ja Eeva ovat olleet ne "alkuihmiset", mistä koko ihmiskunta sai alkunsa?

Entä sitten ajanlaskumme. Onko 2000-luku vain ja ainoastaan sen "ansioita", että Jeesus syntyi? Kun todistetusti Jeesus on syntynyt noin vuonna 2-7 eaa. :roll:
Uskon Aatamin ja Eevan olleen ihmiskunnan ensimmäiset ihmiset, jotka Jumala loi maan päälle noin 6000 vuotta sitten.

Raamattu ei kerro tarkkaa vuotta milloin Jeesus syntyi. Raamattu kuitenkin viittaa historiallisiin tapahtumiin, kuten siihen että Jeesuksen syntymän aikoihin kuningas Herodes hallitsi. Nykyhistorioitsijat sijoittavat Herodeksen kuoleman vuosille 4-1 eKr. nykyisen kalenterin ajanlaskun mukaan. Raamattu kertoo, että itämaan tietäjät kävivät Herodeksen luona ennen hänen kuolemaansa. Raamattu ei kerro sitä minä vuonna Herodes kuoli ja kuinka monta vuotta Joosef ja Maria olivat Egyptissä paossa kuningas Herodesta. Emme varmuudella tiedä Herran Jeesuksen syntymä vuotta, koska Raamattu ei sitä kerro. Tärkeintä onkin tietää, että Hän syntyi ja se miksi Hän syntyi.

Roomalainen apotti Dionysius kehitti nykyisen ajanlaskujärjestelmän n. vuonna 523 jKr. jossa vuodet laskettiin ennen ja jälkeen Kristuksen syntymän. Dionysius teki muutaman pahan virheen laskelmiinsa.

Dionysius hyväksyi Kleemens Aleksandrialaisen lausunnon, että Jeesus oli syntynyt keisari Augustuksen kahtenakymmenentenäkahdeksantena (28) hallitusvuonna. Dionysius ei tiennyt sitä, että kun Augustus hallitsi neljä ensimmäistä vuottaan, niin hän hallitsi silloin nimellä Octavianus, kunnes Rooman senaatti nimitti hänet Augustukseksi. Tässä kohden heittoa tulee siis jo neljä vuotta jos Kleemens Aleksandrialaisen lausunto olisi ollut oikea. Sen tiedämme, että Jeesus ei syntynyt vuonna 1 nykyisen ajanlaskujärjestelmän mukaan. Herran Jeesuksen syntymä on tapahtunut ehkä vuosien 7-1 eKr. aikana. Tarkkaa vuotta emme tiedä, sillä sitä ei ole meille kerrottu ja sen selvittäminen voi olla liian vaikeaa, eikä tarkka syntymisen ajankohta ole oleellisin ja tärkein tieto, vaan se että Hän syntyi maailmaan Pelastajana, Messiaana ja Herrana.
Elämä hymyilee Hänen kanssaan!
Vastaa Viestiin