Päivän uutiskatsaus

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
Avatar
Riemumieli
Kitisijä
Viestit: 6023
Liittynyt: 20.08.2005 23:12
Paikkakunta: Vantaa

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja Riemumieli »

Stenmanista voi mainita sen, että hänen nimittämisensä jos mikä oli yksi surullinen esimerkki poliittisesta kähminnästä. Puoluekannan suhteen riittää sanonta nomen est omen.
Paras päivä ikinä.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21387
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

elco kirjoitti:Trafin kuljettajarekisterihanke valmistuu 2013. Jos siis aikataulu pitää, ja miksikäs ei pitäisi kun ei se ole myöhässä kuin 10 vuotta.

Sata miljoonaa euroa tietokantaan ja webipullauttimeen. Haiskahtaa julkistalouden ostajalta, IBM:n softalta ja Tiedon konsulteilta.
Nyt löysin kaikkein absurdeimman läpän tuosta projektista:

"Ajokortin tilaaminen netistä toteutuu aikaisintaan vuonna 2013"

Kävin juuri uusimassa passin, joka prosessina on samanlainen kuin ajokortin uusiminen. Jonotin siis törkeän kauan, jotta pääsin kertomaan virkailijalle haluavani passin. Ojensin myös kuvan, joka oli otettu liikkeessä digikameralla.

En keksi mitään estettä tuon prosessin siirtämiselle nettiin!? Varsinkaan kun sen kuvan saa sieltä valokuvaamosta aivan hyvin myös muistitikulle!? Itse olisin säästänyt aikaani vähintään 1,5h.

Ja huom: nyt puhutaan vain tilaamisesta. Noutaessa joutuu sitten maksamaan ja todistamaan henkilöllisyytensä.
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 6253
Liittynyt: 17.02.2011 13:04

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja elco »

sivustahuutaja kirjoitti:
Noutaessa joutuu sitten maksamaan ja todistamaan henkilöllisyytensä.
Tsot, tsot. Onhan valtio toteuttanut mm. elektronisen henkilökorttihankkeen, jossa kortilla, PIN-koodilla ja kätevällä tietokoneeseen yhdistettävällä kortinlukulaitteella voi todistaa henkilöllisyytensä verkossa.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21387
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

elco kirjoitti:Tsot, tsot. Onhan valtio toteuttanut mm. elektronisen henkilökorttihankkeen, jossa kortilla, PIN-koodilla ja kätevällä tietokoneeseen yhdistettävällä kortinlukulaitteella voi todistaa henkilöllisyytensä verkossa.
Veikkaan, että eivät tuosta huolimatta postita sitä ajokorttia, vaan tuo vain korvaa sen kortin vilauttamisen tiskillä.
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 6253
Liittynyt: 17.02.2011 13:04

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja elco »

sivustahuutaja kirjoitti: Veikkaan, että eivät tuosta huolimatta postita sitä ajokorttia, vaan tuo vain korvaa sen kortin vilauttamisen tiskillä.
Ei vaan lukulaitteen ja kortin hankkimalla saa tehtyä tilauksen saapumatta itse paikale.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21387
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »


Ei vaan lukulaitteen ja kortin hankkimalla saa tehtyä tilauksen saapumatta itse paikale.
Eh, miksi tilatessa tarvittaisiin henkilöllisyyttä? Tuskin pilatilaukset ovat mikään iso ongelma.
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 6253
Liittynyt: 17.02.2011 13:04

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja elco »

sivustahuutaja kirjoitti: Eh, miksi tilatessa tarvittaisiin henkilöllisyyttä? Tuskin pilatilaukset ovat mikään iso ongelma.
Saatko nykyään passitilauksen tehtyä ilman papereita?
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

elco kirjoitti:Saatko nykyään passitilauksen tehtyä ilman papereita?
Ei.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
Lolita
Kitisijä
Viestit: 8603
Liittynyt: 14.08.2005 18:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja Lolita »

Ylermi Ylihankala kirjoitti:
elco kirjoitti:Saatko nykyään passitilauksen tehtyä ilman papereita?
Ei.
Tarkkaan ottaen, kyllä. Jos henkilöllä ei yksinkertaisesti vaan ole mitään papereita, niin poliisi kikkailee.
“Outside of a dog a book is a man’s best friend, inside of a dog it’s too dark to read” - Groucho Marx
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21387
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Ylermi Ylihankala kirjoitti:
elco kirjoitti:Saatko nykyään passitilauksen tehtyä ilman papereita?
Ei.
En muista näytinkö papereita tilatessa. Itse en kyllä keksi tarvetta henkkareille tilauksen yhteydessä, koska henkilöllisyys voidaan aivan hyvin todistaa vasta noutaessa. Tilatessa henkkareilla taklataan vain pilatilaukset ja tuo voitaisiin estää vaatimalla vaikka vaatimalla maksu etukäteen nettipankissa. Koko nykyinen tilaussekoilu on hyvä esimerkki byrokratian järjen puutteesta.

Vai keksiikö poliisimme tarpeen tilausvaiheen henkilöllisyyden todistamiselle tässä tapauksessa:

Asiakas:
- käy valokuvassa ja saa kuvansa diginä vaikka tikulle tai meiliin
- tilaa paprun netissä, liittää kuvan ja maksaa paprun etukäteen nettipankissa (koska eihän luottokortti mitenkään voi käydä!)
- saa ilmoituksen paprun saapumisesta halutulle asemalla
- menee asemalle ja todistaa henkilöllisyytensä, sekä vakuuttaa paprun tiedot oikeiksi.
- saa paprun käyttöönsä

Mihin hittoon tuossa muka tarvitaan henkilöllisyyden todistamista tilausvaiheessa!? Järki käteen: fyysiset prosessivaiheet niputetaan ja muut voidaan siirtää verkkoon.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Mun mielestä on järkevää, että henkilöllisyys varmistetaan jo tilausvaiheessa väärinkäytösten välttämiseksi. Toistaiseksi ei ole mahdollista tätä sähköisesti tehdä, joten se tehdään henkilökohtaisesti.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
ak
Kitinän uhri
Viestit: 593
Liittynyt: 14.08.2005 21:20

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja ak »

^^ Nykyään taidetaan ottaa sormenjäljet siinä tilausvaiheessa?
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21387
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

ak kirjoitti:^^ Nykyään taidetaan ottaa sormenjäljet siinä tilausvaiheessa?
Juu, niinpäs olikin. Olin tuossa vaiheessa niin kypsä koko touhuun, että nuo printit eivät jääneet mieleen.

Nuo printit ovat ihan hyvö peruste, mutta nuo ylermin 'väärinkäytökset' ovat ihan tuubaa. Varmaan sen takia se trafin systeemikin tuli maksamaan 100 miljoonaa, koska kaikkein epärealistisintakaan väärinkäytösmahdolliuutta ei voitu hyväksyä, vaikka aiemmassa toimintamallissa olisi ollut kuinka paljon aukkoja.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

sivustahuutaja kirjoitti:nuo ylermin 'väärinkäytökset' ovat ihan tuubaa.
Pelkästään loogista ja tarkoituksenmukaista. Tuuba sulla on housuissas. Älä nyt iso mies jaksa kiukutella!
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21387
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Ylermi Ylihankala kirjoitti:Pelkästään loogista ja tarkoituksenmukaista.
Jos nyt puhutaan vaikka ajokortista, niin miksi sitä tilatessa pitää käydä paikan päällä? Mitä väärinkäytöksiä tuolla työajan, eli veroeurojen tuhlaamisella estetään? Oletetaan nyt, että kortti pitää kuitenkin lunastaa henkilökohtaisesti ja netissä tilattava kortti maksettaisiin etukäteen.
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11449
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja Vesper »

Eikö passia tarvitse enää allekirjoittaa hakuvaiheessa?
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 6253
Liittynyt: 17.02.2011 13:04

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja elco »

Jälleen suomalainen nuoriso vauhdissa.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Keskustelu positiivisesta syrjinnästä Suomessa lähti liikkeelle perussuomalaisten viime viikolla julkaisemasta rasisminvastaisesta julkilausumasta. Puolue tuomitsi julkilausumassaan sekä rasismin että positiivisen syrjinnän

Urpiaisen mukaanhan positiivisesta syrjinnästä on keskusteltu vuosikaudet joka puolella jo ennen kuin J H-a teki iljettävän asiaankuulumattoman koplauksen. HS ei siis ollut tätä huomannut aiemmin. Sitä pahempi HS:lle.
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 6253
Liittynyt: 17.02.2011 13:04

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja elco »

NuoriDaavid kirjoitti:
Urpiaisen mukaanhan positiivisesta syrjinnästä on keskusteltu vuosikaudet joka puolella jo ennen kuin J H-a teki iljettävän asiaankuulumattoman koplauksen.
Älymystöllinen keskustelu toimii parhaiten silloin kun on vain yksi mielipide, esim. että hyvinvointivaltio on uhattuna, liikennekuri rapistumassa, rasismi nousussa, huumerikollisuus raketoimassa, tuloerot kasvussa tai ilmasto lämpiämässä. Jos joku rauhanhäiritsijä on eri mieltä niin sehän munaa koko keskustelun - eikä silloin voi keskustella mistään muusta kuin korkeintaan rauhanhäiritsijän ulkonäöstä, kannattajien koulutuksen puutteesta tai siitä, että erimieltäolija ei suostu keskustelemaan asiasta.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

sivustahuutaja kirjoitti:Jos nyt puhutaan vaikka ajokortista, niin miksi sitä tilatessa pitää käydä paikan päällä? Mitä väärinkäytöksiä tuolla työajan, eli veroeurojen tuhlaamisella estetään?
Pointtini siis oli se, että itseisarvo tässä ei ole helppous, kätevyys tai muu sen luonteinen, vaan se, että viranomaisen asiakirjan saa oikea henkilö, joka siihen on oikeutettu. Tällä hetkellä ei siis ole sähköistä mahdollisuutta henkilöllisyyden varmentamiseen.

Näin viranomaisen näkökulmasta olisi jotenkin outoa, että esimerkiksi passin saajan henkilöllisyyttä ei varmistettaisi ennen myöntöprosessia. Jotenkin leväperäistä tuo olisi. En tiedä kasvattaisiko se "suutareiden" määrää, mutta ei ainakaan päinvastoin.

Yleisenä kommenttina, minuakin vituttaa suunnattomasti passin jonotus, vaikka olen talon omaa väkeä, olen kyllä jotunut rahvaan parissa kökkimään. Yleensäkin jonotus vituttaa miehekkäästi, harvoin muistan ottaa evästä mukaan eikä minulla ole kännykässäni edes mielekkäitä pelejä netistä puhumattakaan.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 6253
Liittynyt: 17.02.2011 13:04

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja elco »

Miksei Gangstakingi voi vaan sanoa, että "Ehkä kävin, ehkä vedin, ehkä bylsin, ehkä hengasin. So not. Pääasia, että hyppy kulkee."
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9445
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

NuoriDaavid kirjoitti:Urpiaisen mukaanhan positiivisesta syrjinnästä on keskusteltu vuosikaudet joka puolella jo ennen kuin J H-a teki iljettävän asiaankuulumattoman koplauksen. HS ei siis ollut tätä huomannut aiemmin. Sitä pahempi HS:lle.
Onhan siitä ainakin netissä ollut puhetta jo vaikka kuinka pitkään. Ei se ainakaan mulle ole mikään uusi ilmiö. Ei vaan ole kantautunut HS:n toimittajien korviin.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11449
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja Vesper »

http://www.iltalehti.fi/viihde/20110530 ... 4_vi.shtml

Nyt on sellanen uutinen ja kuva että moido.
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 6253
Liittynyt: 17.02.2011 13:04

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja elco »

Vesper kirjoitti:http://www.iltalehti.fi/viihde/20110530 ... 4_vi.shtml

Nyt on sellanen uutinen ja kuva että moido.
Sehän on ihan normaali Vesa Keskisen kuva!

Mutta siis jos meinaat tota kaivurimiestä niin sehän on se jäbä joka näytteli vatsalihasleffassa "300" välipahista:
Kuva

Mun mielestä toi kaivurikuva on ko. heebosta aika onnistunut!
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11449
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja Vesper »

Eikä oo!!!
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
Vastaa Viestiin