Mikä soi nyt..?

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Mikä soi nyt..?

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Gat kirjoitti:Hienoa joka tapauksessa, että minun vanhuspolveni populaarimusiikilla on sellaista vuosikymmenien yli kestävyyttä, jota aiemmilla vanhuspolvilla ei ollut ( eliitin klassista musiikkia lukuunottamatta, Bach rulettaa minullekin) eikä varmaan tulekaan enää.
niinkuin jo oman lipsahduksesi huomasitkin, niin jokaiselta aikakaudelta löytyy klassikkonsa, jotka jää elämään. Kaikki ei niitä vain osaa arvostaa. Mulla oli onneksi sellaisia musiikin opettajia, jotka osasi jo 80-luvulla esitellä musiikin hisroriaa laaja-alaisesti ja avarsivat musiikkinäkemyksiäni sen hetkisen listamusan ulkopuolelle, ymmärtämään että hienoja teoksia eri musiikin tyylilajeista ja aikakausilta.

Sen kunniaksi vuonna -59 sävelletty kappale joka oli klassikko jo kultaisella 80-luvulla.

Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Manaaja

Re: Mikä soi nyt..?

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

Gat kirjoitti:
Manaaja kirjoitti:Ja sellaiset artistit kuten The Prodigy ja Pendulum tullaan varmasti muistamaan vielä 30+ vuoden kuluttua, koska mun ikäryhmä ja nuorempi. Ja koko ajan tulee uusia, nuorempia faneja. Varmasti tulee kiikkustuolissa kuunneltua ennemmin sen Virtasen Olavin ja Kantri Helunan sijaan.
No mun kommentit on kai sitten sitä vanhenemista. Mutta et sinäkään enää nuori ole.
En ole en, mutta luojan kiitos mulla on pysyny tuntosarvet vielä ainakin yli kolmekymppiseksi *kopkop* pystyssä ja vastaanottavaisina uuden musiikin ja musiikin evolvoitumisen suhteen. Toisin sanoen, diggaan rokkaa kybällä ihan uusiakin meininkejä ja kehityssuuntia, niinkuin just tää Skrillex, jonka huomaa monen mun ikäisen "vanhan dubstepfanin" mielestä olevan hirveetä genrenraiskausta, joka pilaa kaiken! Mulle taas iskee ihan kympillä ja todellakin nimenomaan sen vuoksi että tyylilaji kehittyy ihan uusiin ulottuvuuksiin ja tuo uusia viboja sen sijaan että olisin juurtunut kuuntelemaan sitä Jaakko Teppoa niinkuin Minun Nuoruudessani jne.

Sen sanottuani, no saatana:

Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Mikä soi nyt..?

Viesti Kirjoittaja Gat »

Typot johtuvat selittelen pääosin koska Kitinän vastausluukku näyttää niin pientä tekstiä ja vanhuuttani taidan tarvita jo lukulasit.
Haemaeraemies kirjoitti:
Gat kirjoitti:
huima kirjoitti:Gattagan parhaat kirjoitukset pitäisi koota yksiin kansiin ihan vain sen takia, että ne voisi lyödä nuorten käteen ja sanoa että hemmetti menkää ja eläkää elämäänne, ettei teistä tule tällaisia itkijöitä. Teillä on vain yksi elämä ja ainoa, joka teitä estää sitä elämästä olette te itse.
Mikä vitun Shillex tai Hilleri? Ei voi olla kova juttu. Ihan paskaa, tuntematon ja unohtuu jo ennen Katri-Helenaa :twisted: :lol:
Juu niin varmasti unohtuu :D Tyyppi on pienen piirin muusikko viel tässä vaiheessa, ja nyt jo repii niin isot salit täyteen kun bookataan. Facebookin virallisessa ryhmässä ujot 935,320 fania+ noin 100k kpl päälle erinmoisissa epävirallisissa ryhmissä.

Juu,ei tuota kukaan muista ens kuussa..

Ai niin,tässä Skrillexin Liveveto WMC:stä...

http://soundcloud.com/punpz/skrillex-live-set-sxm-music
Ehhehheh... koska tämä menee sivistyssanalla kai "metakeskusteluksi" josta katoan koska lystään... siis oikeasti en jaksa inttää..

Mutta olkoon hetken. Koettakaa muistaa, että kuten aina, tarkoitan mitä sanon, mutta samalla ymmärrän sen suhteellisuuden kenties paremmin kuin te omanne. Joten tavallaan parodioin itseäni, tavallaan en. Antakkee pillua!!

No níin.
Tuo on siis netistä kuuluisa? Niin ovat miekkafoorumitkin ja NASAn foorumi, jolla sinä et käy eikä kukaan täällä. Niin ja mikä on Facebook? Mikä on netti? Soiko nuo jo kaupallisilla musiikkivideokanavilla tai edes Suomen junttiradiokanavilla?

Kysypä vanhempieni sukupolvelta, minun sukupolveltani, tai Varkauden tahi Orimattilan kaduilla omalta ja nuoremmiltakin sukupolvilta ovatko tuosta kuulleetkaan. Ylivertainen enemmistö varmaan ei, ja jos on, ensi viikolla unohtaa.

Omana tietenkin :D erehtymättömänä ja puolueettomana arviona: Kitinän näytteissä tuota bändiä jonka nimeä en muista, joku Shrimppi, joku soittaa synaa, valitsee tylsän jumps jumps kompin ja sahansoittovingutusta, vemputtaa kosketinsoittimen vibrailotikkua mielikuvituksettomasti. Juku, minäkin osaan Kawain halpislankullani,

Mutta tuossa ei mikään puhuttele sieluani intensiivisesti`. Miten muka teidän... ai joo teillä ei sielua olenkaan. (Ei mullakaan, myyttinen metafora tähän hätään :D )
Vagabondo kirjoitti:
Gat kirjoitti:Hienoa joka tapauksessa, että minun vanhuspolveni populaarimusiikilla on sellaista vuosikymmenien yli kestävyyttä, jota aiemmilla vanhuspolvilla ei ollut ( eliitin klassista musiikkia lukuunottamatta, Bach rulettaa minullekin) eikä varmaan tulekaan enää.
niinkuin jo oman lipsahduksesi huomasitkin, niin jokaiselta aikakaudelta löytyy klassikkonsa, jotka jää elämään. Kaikki ei niitä vain osaa arvostaa. Mulla oli onneksi sellaisia musiikin opettajia, jotka osasi jo 80-luvulla esitellä musiikin hisroriaa laaja-alaisesti ja avarsivat musiikkinäkemyksiäni sen hetkisen listamusan ulkopuolelle, ymmärtämään että hienoja teoksia eri musiikin tyylilajeista ja aikakausilta.
Edelleenkin semi- tai täys tai semi-seriöösinä metakeskusteluna.
Sä tai te tymät ette vaan tajuu,

Minä ainakin olen ihmetellyt, miksi ennenaikaan löytyi niin paljon neroja joka kansasta, ja niiden nimet piti opetella jopa koulukirjoista. Ja minkätaatta vaikka nykyään on enemmän ihmisiä, paremmat taidot ja yleisökin tietävämpää, neroja ei enää löydykään edes koulukirjoihin.

Sitten tajusin, että ennenaikaan oli erikseen kulttuurieliitti joka saneli, mikä on hyvää ja arvokasta. Ja se eliittikin saattoi olla tymää, kunhan oli vallassa. Ja kansa nöyränä uskoi. Nyt ovet on auki ja kaikki hajautunut.

Kun siis kukkaan tai mikkään ei ole mittään. Ettekö sitä tajua? Ette kai, koska teillä on ollut onni kasvaa omissa pikku piireissänne, luullen että se on koko maailma. Niin ja saada pillua :D

Musiikkinäyteeseesi, että minun nuorisosukupolveni auktoriteetilla totean saman, millä helposti häpäisi kavereiden musiikkimaun. Yksi lause riittää:
"ONKO TUO JOTAIN VITUN JAZZIA?" :D

Edit: Nyt on ELLIN nimipäivä!
Avatar
Haemaeraemies
Kitisijä
Viestit: 3886
Liittynyt: 14.08.2005 18:34

Re: Mikä soi nyt..?

Viesti Kirjoittaja Haemaeraemies »

Gat kirjoitti:Typot johtuvat selittelen pääosin koska Kitinän vastausluukku näyttää niin pientä tekstiä ja vanhuuttani taidan tarvita jo lukulasit.
Haemaeraemies kirjoitti:
Gat kirjoitti: Mikä vitun Shillex tai Hilleri? Ei voi olla kova juttu. Ihan paskaa, tuntematon ja unohtuu jo ennen Katri-Helenaa :twisted: :lol:
Juu niin varmasti unohtuu :D Tyyppi on pienen piirin muusikko viel tässä vaiheessa, ja nyt jo repii niin isot salit täyteen kun bookataan. Facebookin virallisessa ryhmässä ujot 935,320 fania+ noin 100k kpl päälle erinmoisissa epävirallisissa ryhmissä.

Juu,ei tuota kukaan muista ens kuussa..

Ai niin,tässä Skrillexin Liveveto WMC:stä...

http://soundcloud.com/punpz/skrillex-live-set-sxm-music
Ehhehheh... koska tämä menee sivistyssanalla kai "metakeskusteluksi" josta katoan koska lystään... siis oikeasti en jaksa inttää..

Mutta olkoon hetken. Koettakaa muistaa, että kuten aina, tarkoitan mitä sanon, mutta samalla ymmärrän sen suhteellisuuden kenties paremmin kuin te omanne. Joten tavallaan parodioin itseäni, tavallaan en. Antakkee pillua!!

No níin.
Tuo on siis netistä kuuluisa? Niin ovat miekkafoorumitkin ja NASAn foorumi, jolla sinä et käy eikä kukaan täällä. Niin ja mikä on Facebook? Mikä on netti? Soiko nuo jo kaupallisilla musiikkivideokanavill tai edes Suomen junttiradiokanavilla?

Kysypä vanhempieni sukupolvelta, minun sukupolveltani, tai Varkauden tahi Orimattilan kaduilla omalta ja nuoremmiltakin sukupolvilta ovatko tuosta kuulleetkaan. Ylivertainen enemmistö varmaan ei, ja jos on, ensi viikolla unohtaa.
Huomaa että olet henkisesti edelleen jossain 70-luvun hämärissä, kun "netistä kuuluisa" tulee tuollaisessa vähättelevässä muodossa esiin. Internetin ansioista "marginaalisella" musiikilla on ihan tajuton kuuntelijamäärä pitkin palloa, ja sen ansioista ansaitalogiikka on muuttunut sinun ajoista, nykyään monet artistit tuovat leivän pöytäänsä keikoilla, ei levynmyynnillä joka perustuu markkinakoneiston voimaan ja hitti-poppi-soittolistojen rummutukseen.

Esimerkiksi Skrillex on jakanut valtaosan tuotannostaan ilmaiseksi netissä, youtubessa on miehen omilla sivuilla jokainen virallinen julkaisu, on biisejä toki myynnissä, mutta pääsääntöinen tuottolähde on keikkailu. Ja nykyään nuo tapahtumat ulkomailla ovat väkimassaltaan ihan vastaavia kuin isojen rockbändien keikat, poislukien todelliset mammuttikeikat joita ei niin usein järjestetä. Britanniassa elektronisen musiikin festivaalit ovat tehneet kovaa tulosta, kun perinteisimmät tapahtumat taistelevat olemassaolostaan.

Maailma on muuttunut, samoin musiikkimaailma, eniten kiitos internetin. Se aika jolloin ainoastaan levy-yhtiöden panostus määräsi sen, kuka tekee rahaa musiikilla, alkaa olemaan kaukana.
Good human, but sometimes if needed, a bad citizen.
Manaaja

Re: Mikä soi nyt..?

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

Gat kirjoitti:Soiko nuo jo kaupallisilla musiikkivideokanavilla tai edes Suomen junttiradiokanavilla?
Kyllä soi, molemmilla.
Kysypä vanhempieni sukupolvelta, minun sukupolveltani, tai Varkauden tahi Orimattilan kaduilla omalta ja nuoremmiltakin sukupolvilta ovatko tuosta kuulleetkaan. Ylivertainen enemmistö varmaan ei, ja jos on, ensi viikolla unohtaa.
Ketä vittua kiinnostaa seniilien vanhempiesi tai muiden tynnyrissä asuvien alzheimereiden sulkeutuneisuus? Ylivertainen enemmistö päänsä laatikon ulkopuolelle työntävistä, elektronista musiikkia kuuntelevista nykynuorista ovat kuulleet Skrillexistä, paitsi ehkä ne "kaikki muu on paskaa paitsi hevi" -tyypit.
joku Shrimppi, joku soittaa synaa, valitsee tylsän jumps jumps kompin ja sahansoittovingutusta, vemputtaa kosketinsoittimen vibrailotikkua mielikuvituksettomasti. Juku, minäkin osaan Kawain halpislankullani,
Ole hyvä ja demota meille skillisi?
Manaaja

Re: Mikä soi nyt..?

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

Haemaeraemies kirjoitti:Esimerkiksi Skrillex on jakanut valtaosan tuotannostaan ilmaiseksi netissä, youtubessa on miehen omilla sivuilla jokainen virallinen julkaisu, on biisejä toki myynnissä, mutta pääsääntöinen tuottolähde on keikkailu.
Hepulla on kyllä loistokas asenne. Twiittasi tässä taannoin muistaakseni more monsters and sprites ep:n yhteydessä että jos teillä ei ole varaa ostaa sitä, niin imuttakaa jostain, kunhan vaan ylipäätään hankitte sen. Arvostan.
Avatar
Dumiz
Kitisijä
Viestit: 2248
Liittynyt: 04.07.2011 9:44

Re: Mikä soi nyt..?

Viesti Kirjoittaja Dumiz »

Manaaja kirjoitti:
Haemaeraemies kirjoitti:Esimerkiksi Skrillex on jakanut valtaosan tuotannostaan ilmaiseksi netissä, youtubessa on miehen omilla sivuilla jokainen virallinen julkaisu, on biisejä toki myynnissä, mutta pääsääntöinen tuottolähde on keikkailu.
Hepulla on kyllä loistokas asenne. Twiittasi tässä taannoin muistaakseni more monsters and sprites ep:n yhteydessä että jos teillä ei ole varaa ostaa sitä, niin imuttakaa jostain, kunhan vaan ylipäätään hankitte sen. Arvostan.
Aikamoinen heppu :D

Mä otin himasta usb-kuulokkeet messiin, niin nyt saa popitella pitkin työpäivää <3

Ruokalan kalapuikko Pena
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Mikä soi nyt..?

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Gat kirjoitti: Minä ainakin olen ihmetellyt, miksi ennenaikaan löytyi niin paljon neroja joka kansasta, ja nykyään neroja ei enää löydykään edes koulukirjoihin.

Nyt ovet on auki ja kaikki hajautunut.
Löytyhän se totuuden siemen. Yleisneroja ei ole, koska nykyään tieteen eteenpäin vieminen vaatii erikoistumista hyvin pienelle alueelle. Koska entistä useammalla kuitenkin on mahdollisuus panostaa tieteelliseen tutkimukseen, niin neroja on oikeastaan niin hiton paljon, ettei kenenkään aika riitä niiden nimien opetteluun. Sama koskee musiikkia. Nykyään tehdään niin paljon erilaista musiikkia, ettei itsellä ainakaan aika riitä koko skaalan hahmottamiseen.
Gat kirjoitti: Yksi lause riittää:
"ONKO TUO JOTAIN VITUN JAZZIA?" :D
Ah, niin teiniä :D

Noin sivumausteena sanottakoon, että monesti sitä nuorisomusiikkiakin tekevät artistit kuuntelevat musiikkia aika laajalla skaalalla ja imevät vaikutteita eripuolilta. Myös Jazzista, josta oma tietämykseni on valitettavan heikkoa.

EDIT: :on:

Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
küllküll

Re: Mikä soi nyt..?

Viesti Kirjoittaja küllküll »

Kiitos tuosta Curtiksesta. Dave Brubekin "Take 5" on itselläkin Pödissä aktiivisoitossa.

Gat: Yksi hyvä kanava tutustua ug-musiikin rennompiin virtauksiin on mainio "LTJ Bukem Presents"-julkaisusarja. Sisältää rumpubassoa, nu-soulia, hip-hoppia ja kaikkea siltä väliltä. Otetaan esimerkiksi yksi oma suosikki:

Manalan mainitsemia tuntosarvia olen itsekin yrittänyt pitää ylhäällä. Viimeisen viiden vuoden "löytöjä" ovat itselle olleet esim. Horrorpops, Nekromantix, Janelle Monae ja Die So Fluid sekä MSTRKRFT - unohtamatta The Belmont Playboysia. (Kornin ja Slayerin kuuntelukin piti opetella vasta aikamiehenä)

Kyllä uutta hyvää musiikkia tehdään koko ajan joka genressä, sen kampaaminen massasta (paskasta) vaan vaatii vähän vaivaa. Ja oikea herkuttelija ymmärtää sen, ettei hanhenmaksaakaan jaksa syödä joka päivä - välillä pitää vetää lihapullia ja hernesoppaa jotta makuaisti pysyy vireessä. En minäkään joka päivä Motörheadia tai AC/DC:tä soita.

Avatar
huima
Kitisijä
Viestit: 4217
Liittynyt: 17.04.2007 11:39

Re: Mikä soi nyt..?

Viesti Kirjoittaja huima »

Niille jotka eivät ymmärrä vielä Dub-steppiä, niin tässä laadukas dokumentti aiheesta:

küllküll

Re: Mikä soi nyt..?

Viesti Kirjoittaja küllküll »

^ unohdit lainausmerkit sanan "dokumentti"-ympäriltä. Toihan oli pelkkää fanipoika-hypetystä.
Avatar
huima
Kitisijä
Viestit: 4217
Liittynyt: 17.04.2007 11:39

Re: Mikä soi nyt..?

Viesti Kirjoittaja huima »

küllküll kirjoitti:^ unohdit lainausmerkit sanan "dokumentti"-ympäriltä. Toihan oli pelkkää fanipoika-hypetystä.
:D

Sedältä meni ohi.

Toihan oli parodia fanipoikahypetyksestä :-D

Mutta mitä tulee tuohon Skrillexiin, niin olisi makea päästä kokemaan miten sen päässä neuronit oikein laukovat - koska näissä biiseissä on sen verran munaa ja breakbeatteja jotka kuitenkin on niin poppispaketissa, että kokonaisuus pysyy mainstreamimäisesti kasassa ja tulee helposti biletettäväksi kokonaisuudeksi.

Mutta siis eletään mahtavaa aikaa, kun mainstreamiin alkaa nousemaan todella nopeasti useita erilaisia musiikkilajeja ja soittolistoilla ei ole välttämättä enää 100% steriiliä roskaa.
Avatar
Dumiz
Kitisijä
Viestit: 2248
Liittynyt: 04.07.2011 9:44

Re: Mikä soi nyt..?

Viesti Kirjoittaja Dumiz »

huima kirjoitti:Mutta siis eletään mahtavaa aikaa, kun mainstreamiin alkaa nousemaan todella nopeasti useita erilaisia musiikkilajeja ja soittolistoilla ei ole välttämättä enää 100% steriiliä roskaa.
Tämä on aina loistavaa, oli musiikki sitten mitä tahansa.
Ruokalan kalapuikko Pena
Avatar
Haemaeraemies
Kitisijä
Viestit: 3886
Liittynyt: 14.08.2005 18:34

Re: Mikä soi nyt..?

Viesti Kirjoittaja Haemaeraemies »

Dumiz kirjoitti:
huima kirjoitti:Mutta siis eletään mahtavaa aikaa, kun mainstreamiin alkaa nousemaan todella nopeasti useita erilaisia musiikkilajeja ja soittolistoilla ei ole välttämättä enää 100% steriiliä roskaa.
Tämä on aina loistavaa, oli musiikki sitten mitä tahansa.
Joo, tää on hienoa. Kyllä hymyilyttää kuulla dubsteppiä, DnB;tä ynnä muita "marginaali" musiikin genrejä mainoksissa jopa. Pendulumia nyt on käytetty urheiluohjelmissa rapakon takana jo heidän ekasta levystä alkaen, Top Gear -sarjasta puhumattakaan.

Mutta että ihan mainstream-mainstream löytää noi genret, rules!
Good human, but sometimes if needed, a bad citizen.
küllküll

Re: Mikä soi nyt..?

Viesti Kirjoittaja küllküll »

huima kirjoitti:Sedältä meni ohi.
Juuri oheisviestinnän puutteen vuoksi kannattaa käyttää runsaasti hymiöitä. Myös alaviitteet ja korostukset ovat suotavia.

Notta setä(kin) ymmärtäisi (joskus jotain)
Avatar
huima
Kitisijä
Viestit: 4217
Liittynyt: 17.04.2007 11:39

Re: Mikä soi nyt..?

Viesti Kirjoittaja huima »

küllküll kirjoitti:Notta setä(kin) ymmärtäisi (joskus jotain)
Ei mitään hätää, kyllä sä olet setämäisyydestäsi huolimatta vielä hyvin tukevasti siellä cluefull-porukan puolella.
küllküll

Re: Mikä soi nyt..?

Viesti Kirjoittaja küllküll »

^ :h: vaahtokylpyyn tänään? :h:
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Mikä soi nyt..?

Viesti Kirjoittaja Gat »

Haemaeraemies kirjoitti:Huomaa että olet henkisesti edelleen jossain 70-luvun hämärissä, kun "netistä kuuluisa" tulee tuollaisessa vähättelevässä muodossa esiin. Internetin ansioista "marginaalisella" musiikilla on ihan tajuton kuuntelijamäärä pitkin palloa, ja sen ansioista ansaitalogiikka on muuttunut sinun ajoista, nykyään monet artistit tuovat leivän pöytäänsä keikoilla, ei levynmyynnillä joka perustuu markkinakoneiston voimaan ja hitti-poppi-soittolistojen rummutukseen.

Esimerkiksi Skrillex on jakanut valtaosan tuotannostaan ilmaiseksi netissä, youtubessa on miehen omilla sivuilla jokainen virallinen julkaisu, on biisejä toki myynnissä, mutta pääsääntöinen tuottolähde on keikkailu. Ja nykyään nuo tapahtumat ulkomailla ovat väkimassaltaan ihan vastaavia kuin isojen rockbändien keikat, poislukien todelliset mammuttikeikat joita ei niin usein järjestetä. Britanniassa elektronisen musiikin festivaalit ovat tehneet kovaa tulosta, kun perinteisimmät tapahtumat taistelevat olemassaolostaan.

Maailma on muuttunut, samoin musiikkimaailma, eniten kiitos internetin. Se aika jolloin ainoastaan levy-yhtiöden panostus määräsi sen, kuka tekee rahaa musiikilla, alkaa olemaan kaukana.
No alkuun että tuolle mikälie Shillexlille vittuilu oli tietenkin vittuilua. (tosin surkuttelen että nyt ollaan niin kuivahtaneita, että ei tajuta muuta kuin vetää haltioitumista jostain noin tylsästä. Piipppiip kilikali) Mutta ei kaikki, jota minä en ymmärrä ole paskaa, vaikka enimmäkseen toki on. Jotkut ovat hankittuja makuja. Esimerkiksi minä pidin suurinta osaa hevistä paskana, kunnes 90-luvulla löysin omia suosikkeja. Siitä saatanapäästä, ei sukkahousuilusta. Ja tiedänhän minä (tää Vagabondolle) että ihan oikeatkin artistit ottavat vaikutteita jopa jazzista. ja jazzillakin on kuulemma arvonsa. Mikä ei tietenkään poista sitä, että jazz itsenään on paskaa, koska kerran minä niin sanon. :D

Muuten pidän ihan illusoorisena, että nykyinen netin kautta levitys kehittäisi maailmanlaajuista suosiota ja vuosikymmeniä pysyvää tunnistettavuutta. "Suosiolla" en tarkoita absoluuttista paremmuutta, vaan jotain keskiarvoa minkä tymä rahvaskin tuntee ja keskiarvoisesti useimmat pitävät "ihan kivana". Ja joka muistetaan puoli vuosisataa ainakin.

Myöskin niiden omien henk. koht. kovien juttujen löytäminen on mielestäni vain hankaloitunut tuon Hämärän systeemin aikana. Antakaas kun vanha setä selittää:

Joskus 50-60-luvulla se kuulemma (ainakin Jussi Raittisen mukaan) oli sitä, että uutta populaarimusiikkia kuuli vain Radio Luxemburgista ja ostamalla ulkomaisten merimiesten trokaamia äänilevyjä.

70-luvulla minkä jo muistan, meni niin, että jotkut kaverini ostivat paljon levyjä mitä Varkauden musiikifazerista löysi. Ilmeisesti lukivat myös jotain Suosikkia. Oli tunti rockradiota viikossa. Ja Levyraati :D

Ainakin minulle Taivas aukeni vasta 80-luvulla kaupallisten radioasemien ja ennen kaikkea ensimmäisten vuorokauden ympäri tuuttaavien telkun musiikkivideokanavien eli Sky:n ja Superin myötä. Ja se oli ihan erilaista kuin nykyään. Oli tietysti levymyyntilistat. Sitten oli erikoisohjelmia genren mukaan. Hevistä poppiin ja tuntemattomaan uuteen indieen . Oli vartavasten tehtyjä artistien haastatteluja. Videojockeyt esittelemässä biisejä. Ja ennen kaikkea päivittäin klassikkokooste, jossa näkyi mitä vaan vanhaa, joka oli tehty kuvan kera.

Nykyään tilanne on vakavasti huonontunut. Teeveen musiikkikanavista näkyy ilmaiseksi enää vain Voice, joka ei sekään ennen ollut 24/7. Nykyäänkin ilmeisesti kahden kuukauden välein tekevät soittolistan muutamista biiseistä, ja se pyörii ja pyörii. Sama radioasemilla. Ei enää uuden esittelyä, vaan ekonomistit valitsevat varman päälle ne, joita soitettaessa suurin osa yleisöstä ei heti vaihda asemaa. Hyvä kun jonkun kertoman mukaan edes radio on vähän korjautunut.

Nyt selitätte miten netin kautta löytää ne kovat jutut ja ne ovat niiin tunnettuja.
Höhöhö. Tuo on niinkuin minä selittäisin, että koska miljoonat ihmiset seuraavat avaruuslentoja, on supersuosittua ja ihan kaikki täälläkin tietävät. mikä oli vaikka Orion-ohjelma ja miten ja miksi siitä ei tullut mitään :D Takuudella netistä löytyisi vaikka dildoperseilyn entusiasteja, jotka saattavat hekin selittää miten maailmanlaajuisesti yleistunnettua harrastuksensa on.

Ei, vaan tuohan on kuin paluu 70-luvulle.
OK, tiedon saatavuuden ja samanmakuisten löytäminen on nykyään netin plussaa. Mutta ei informatiivisuus jos niitä ei jo tiedä!

Mutta populaarimusiikin suhteen enää ole mitään yleistä lähdettä, joka kaupallista intresseistä piittaamatta tuuttaisi harvinaisia, vanhoja ja omituisiakin akteja listakaman ohella. Vanhalla 80-luvulla vain avasi telkkarin, joka tyyliä löytyi kun se oli auki. Kaikki esiteltynä ilman vaivaa. Sitä saattoi nauhoittaa, tai pentele, innostua ostamaan albuminkin!

Nyt on kuin 70-luvulla. Kirjoa ei näe suoraan itse. Pitää olla kavereita, jotka diggaavat vaikka tiettyä teknon kilikalipiippppiip-genreä, ja neuvovat mistä nettisivuilta sitä löytää. Tai kavereita, jotka kertovat, mistä uusinta vuohensikiönnussintametallia saa. Jos ei ole kavereita jotka nuo tietävät tai ei ole musiikkihenkisiä kavereita ollenkaan... niitä ei enää itsenäisesti löydäkään kuten ennen vain avaamalla telkun tai radion koko kirjossaan. Ihan kuin 70-luvulla riippui siitä, mitä levyjä kavereilla tai niiden isoveljillä oli. Vakava huononnus tuo musiikin siirtyminen nettiin.

Lisäksi ei pidä aliarvioida Suomen kansan syvien rivien junttiutta. Matti ja Teppo, Katri Helena ja Malmsteen muistetaan ja pysyvät paljon paremmin kuin netistä vaivalla hifistelijöiden löytämät teknoilut.

Mutta joo hei, nyt eletään 2010-lukua, vanhus :D
Viimeksi muokannut Gat, 12.07.2011 17:20. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
Varis
Elämätön Kitisijä
Viestit: 300
Liittynyt: 19.01.2011 23:51

Re: Mikä soi nyt..?

Viesti Kirjoittaja Varis »

^ youtube.com

Kokeile joskus. Siinä syy miksi enää ei ole musiikkitelevisiokanavia. Kukaan ei voi enää päättää massan puolesta mitä massan pitää kuunnella, vaan massa päättää itse ja jakaa tietoa siitä - esimerkiksi keskustelupalstoilla.

Kehitys kehittyy. Maut muuttuvat ja niitä on koko ajan enemmän.
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Mikä soi nyt..?

Viesti Kirjoittaja Gat »

Varis kirjoitti:^ youtube.com

Kokeile joskus. Siinä syy miksi enää ei ole musiikkitelevisiokanavia. Kukaan ei voi enää päättää massan puolesta mitä massan pitää kuunnella, vaan massa päättää itse ja jakaa tietoa siitä - esimerkiksi keskustelupalstoilla.

Kehitys kehittyy. Maut muuttuvat ja niitä on koko ajan enemmän.
Edellisen lisäksi. Minähän katson joka vitun päivänä nettipornon lisäksi juutuubia. Mutta käytännössä etsin omia Wanhoja suosikkejani. Jotka tiedän aika vitun laajalla skaalalla poppiksesta death metalliin vain koska olen aiemmin tutustunut niihin sinä vanhana hyvänä aikana, jolloin kaikkia genrejä näytettiin kaikille, myös minulle.

Tuon ulkopuolista en osaa sieltä etsiä. Tai no Kitinän neuvojen varassa jotain. Mutta heikkoa se on verrattuna entiseen kun vain avasi telkun tai radion. Ei tarvinnut klikata Kitinää tai kitinäläisten kilikalipaskalinkkejä :D Nyt sama kuin 70-luvulla että siinä tieto, mitä kaveri tai sen isoveli tuntee.. netissä nyt.
Levyraatikin oli tehokkaampaa tiedotusta.
Avatar
Varis
Elämätön Kitisijä
Viestit: 300
Liittynyt: 19.01.2011 23:51

Re: Mikä soi nyt..?

Viesti Kirjoittaja Varis »

Gat kirjoitti:Levyraatikin oli tehokkaampaa tiedotusta.
Eivät radiokanavat ole mihinkään kadonneet. On lukuisia radiokanavia jotka soittavat eri genrejä ja lukuisia erityisohjelmia jotka esittelevät kunkin genren uusia ohjelmia. Oma hengen laiskuutesi osoittaa vain sitä, että et ole erityisen kiinnostunut tutustumaan mihinkään uuteen. Nyt on ilman muuta kaikkein parhaat mahdollisuudet löytää jotain uutta.

Sinä olet vain kangistunut vanhaan. Katso south parkin uusin jakso, niin ehkä näet itsesi peilistä.
Avatar
Haemaeraemies
Kitisijä
Viestit: 3886
Liittynyt: 14.08.2005 18:34

Re: Mikä soi nyt..?

Viesti Kirjoittaja Haemaeraemies »

Gat kirjoitti:
Haemaeraemies kirjoitti:Huomaa että olet henkisesti edelleen jossain 70-luvun hämärissä, kun "netistä kuuluisa" tulee tuollaisessa vähättelevässä muodossa esiin. Internetin ansioista "marginaalisella" musiikilla on ihan tajuton kuuntelijamäärä pitkin palloa, ja sen ansioista ansaitalogiikka on muuttunut sinun ajoista, nykyään monet artistit tuovat leivän pöytäänsä keikoilla, ei levynmyynnillä joka perustuu markkinakoneiston voimaan ja hitti-poppi-soittolistojen rummutukseen.

Esimerkiksi Skrillex on jakanut valtaosan tuotannostaan ilmaiseksi netissä, youtubessa on miehen omilla sivuilla jokainen virallinen julkaisu, on biisejä toki myynnissä, mutta pääsääntöinen tuottolähde on keikkailu. Ja nykyään nuo tapahtumat ulkomailla ovat väkimassaltaan ihan vastaavia kuin isojen rockbändien keikat, poislukien todelliset mammuttikeikat joita ei niin usein järjestetä. Britanniassa elektronisen musiikin festivaalit ovat tehneet kovaa tulosta, kun perinteisimmät tapahtumat taistelevat olemassaolostaan.

Maailma on muuttunut, samoin musiikkimaailma, eniten kiitos internetin. Se aika jolloin ainoastaan levy-yhtiöden panostus määräsi sen, kuka tekee rahaa musiikilla, alkaa olemaan kaukana.
No alkuun että tuolle mikälie Shillexlille vittuilu oli tietenkin vittuilua. (tosin surkuttelen että nyt ollaan niin kuivahtaneita, että ei tajuta muuta kuin vetää haltioitumista jostain noin tylsästä. Piipppiip kilikali) Mutta ei kaikki, jota minä en ymmärrä ole paskaa, vaikka enimmäkseen toki on.
Niin, mikä on tylsää? Sointukierto joka on soitettu jo 40 vuotta about samalla tavalla, vähän eri bassolinjaan ja rumpukompin tempoon, vai sitten äänet mitä tyypit kehittelee laboratoriomaisissa olosuhteissa miettien eri nyansseja.

Älä käsitä väärin, en missään nimessä disauta akustista musiikkia, ehei, vaan tahdon osoittaa asiaan joka on luonut nykyisen musiikin: kehitys, ja erityisesti äänitekniikan kehitys. Ja tällä tarkoitan elektronisia laitteita joilla voi luoda ääniä joita ei ole ollut aiemmin olemassa. Tähän samaan syssyyn menee kitaroiden ja bassojen effut, kuten myös sekvensserit jotka mahdollistaa monimutkaisen musiikin kokoamisen.

Ysärillä kun oli kämäsiä samplereita, huomaa nyt kuunnellassa ne rajoitukset jotka laitteet ovat asettaneet. Goa trance on aika vahva esimerkki, ja kun laitepuoli kehittyi, niin se muusiikki kehittyi myös ja sitten tulikin Psy Trance. Sama kävi junglessa ja Drum And Bassissä.

Ja mikä on mielenkiintoista musiikkia? Se on taas makukysymys. Minun mielestä valtaosa modernista instrumenteillä esitetystä musiikista on tylsää, koska ne sointukuviot on käytetty, se rumpukomppi on käytetty, kaikki alkaa olemaan käytetty. Uusien innovaatioiden löytäminen perinteisillä välineillä vaikeutuu, ja saadaan sitten kivoja lieveilmiöitä, kuten " Sound wars", kun se oma keskinkertainen renkuttelu pitää JOTEKIN saada erottumaan siitä kilpailijasta, niin veivataan sitten masterissa se soundi MAHDOLLISIMMAN ISOKSI! Joka sitten taas ampuu ihan omaan nilkkaan kun musiikin dynamiikka jää sinne editointikoneen kovalevylle.
Good human, but sometimes if needed, a bad citizen.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Mikä soi nyt..?

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Gat kirjoitti: Mutta populaarimusiikin suhteen enää ole mitään yleistä lähdettä, joka kaupallista intresseistä piittaamatta tuuttaisi harvinaisia, vanhoja ja omituisiakin akteja listakaman ohella.
Radio Helsinki Nettiradiona myös PKS:n ulkopuolelle.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Pulkannaru
Kitisijä
Viestit: 4952
Liittynyt: 28.07.2008 22:31
Paikkakunta: Jäässä

Re: Mikä soi nyt..?

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

YleX:KEP
Taas vaihteeksi..
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Mikä soi nyt..?

Viesti Kirjoittaja Gat »

Varis kirjoitti:
Gat kirjoitti:Levyraatikin oli tehokkaampaa tiedotusta.
Eivät radiokanavat ole mihinkään kadonneet. On lukuisia radiokanavia jotka soittavat eri genrejä ja lukuisia erityisohjelmia jotka esittelevät kunkin genren uusia ohjelmia. Oma hengen laiskuutesi osoittaa vain sitä, että et ole erityisen kiinnostunut tutustumaan mihinkään uuteen. Nyt on ilman muuta kaikkein parhaat mahdollisuudet löytää jotain uutta.

Sinä olet vain kangistunut vanhaan. Katso south parkin uusin jakso, niin ehkä näet itsesi peilistä.
Vagabondo kirjoitti:
Gat kirjoitti: Mutta populaarimusiikin suhteen enää ole mitään yleistä lähdettä, joka kaupallista intresseistä piittaamatta tuuttaisi harvinaisia, vanhoja ja omituisiakin akteja listakaman ohella.
Radio Helsinki Nettiradiona myös PKS:n ulkopuolelle.
No ottiatuota.. kollektiivisesti noihin.
Tästähän just näkyy, että jonkun pitää kertoa minulle joku radiokanava, jota kuulisin ilmeisesti vain netistä. Eikä ole kuin kultaisella 80-luvulla, jolloin saattoi pitää telkun musiikkikanavia vain auki, ja päivittäin pulppusi uutta ja vanhaa kaikista genreistä. Siis ihan kuin sanoin: vakava huononnus, paluu 70-lukuun jolloin jutskista tiesi vain jos kaveri tai sen isoveli oli kuullut niitä.

Sitten vielä, että nuohan ovat RADIOTA. Myönnettäköön, että musiikkivideot ovat myöhäinen, siis 70-80 luvun keksintö, ja sekin markkinointiin. Silti nekin toivat lisäarvoa musiikkiin. Useimmiten jopa näki muusikot ja lisäksi ne uudelleensynnyttivät lyhytfilmitaiteen. Oli paljon oivaltavaa. Nykyään kun kaikki on kuulopuheen varassa mitä tietää etsiä, löytyy mpkolmosina jne.. musiikkivideoihinkaan ei panosteta. Hyvin harvoin näkee muuta kuin neekereitä hyppimässä ja pyörittämässä persettä.
Haemaeraemies kirjoitti: Niin, mikä on tylsää? Sointukierto joka on soitettu jo 40 vuotta about samalla tavalla, vähän eri bassolinjaan ja rumpukompin tempoon, vai sitten äänet mitä tyypit kehittelee laboratoriomaisissa olosuhteissa miettien eri nyansseja.

Älä käsitä väärin, en missään nimessä disauta akustista musiikkia, ehei, vaan tahdon osoittaa asiaan joka on luonut nykyisen musiikin: kehitys, ja erityisesti äänitekniikan kehitys. Ja tällä tarkoitan elektronisia laitteita joilla voi luoda ääniä joita ei ole ollut aiemmin olemassa. Tähän samaan syssyyn menee kitaroiden ja bassojen effut, kuten myös sekvensserit jotka mahdollistaa monimutkaisen musiikin kokoamisen.

Ysärillä kun oli kämäsiä samplereita, huomaa nyt kuunnellassa ne rajoitukset jotka laitteet ovat asettaneet. Goa trance on aika vahva esimerkki, ja kun laitepuoli kehittyi, niin se muusiikki kehittyi myös ja sitten tulikin Psy Trance. Sama kävi junglessa ja Drum And Bassissä.

Ja mikä on mielenkiintoista musiikkia? Se on taas makukysymys. Minun mielestä valtaosa modernista instrumenteillä esitetystä musiikista on tylsää, koska ne sointukuviot on käytetty, se rumpukomppi on käytetty, kaikki alkaa olemaan käytetty. Uusien innovaatioiden löytäminen perinteisillä välineillä vaikeutuu, ja saadaan sitten kivoja lieveilmiöitä, kuten " Sound wars", kun se oma keskinkertainen renkuttelu pitää JOTEKIN saada erottumaan siitä kilpailijasta, niin veivataan sitten masterissa se soundi MAHDOLLISIMMAN ISOKSI! Joka sitten taas ampuu ihan omaan nilkkaan kun musiikin dynamiikka jää sinne editointikoneen kovalevylle.
No siis hei vaikka sinun musiikkisi on minusta paskaa, en suinkaan väitä, että se olisi jotenkin absoluuttisesti huonoa. Elektroonisesti tuotettua musiikkiakaan vastaan minulla ei sinällään ole mitään. Onhan sitä ollut vaikka kuinka kauan. Ja pidinhän Daft Punkista ja jopa Sven Väthistä. Orbitalistakin! Niin ja Kate Bush :D lähestulkoon keksi emulaattorit :D

Sitten taide- tai viihdekäsitykseni menee niin, että ei ole mitään absoluutista hyvyyttä tai huonoutta, vaan kyse on siitä mitä kukin yksilö mistäkin saa, mihin omaan tarpeeseensa sitä käyttää. Minä esimerkiksi saan virikkeitä jopa kioskikirjallisuudesta "Remo-mies joka on tappokone" :D Mutta se on kaikki henkilökohtaista eikä ole niinkään muiden kanssa vaihdettavissa. Tietty on joku soittotaito tms... mutta silti moitteetonkaan tango-haitarinsoitto ei kostuta juuri minun simpukkaani.

Ja juuri tuon Shrimpsin (kieltäydyn opettelemasta nimeään :D ) suosiota täällä en ymmärrä. Mitä siitä kukaan saa? Meinasin laittaa onomatopoeettisen esityksen mitä siitä kuulen, mutta kyllästyin kesken kaiken.
Ensinnäkään noissa näytteissä ei ole mitään lyriikoita ellei sitten albumien kannessa. Ei taiderokin tai edes AC/DC:n viinaa ja naisia -tyyliin. Rokkenroulin parhaita anteja on mielestäni parhaimmillaan suurta runoutta lähestyvä sanoitus. Noissa Shrimpseisä taas jonkun tuubin läpi runnottua vikinää ja jonkun jätkän örähtelyä- Missä pihvi?
Äänimaailmasta kuulen vain piippiippiiä, kilikatikalatia, kompin ja mahdollisesti pianon välillä. Ei mitään inspiroivaa minulle.

Joten selostaisitko, mitä vittuu sinä tuosta saat? Muutakin kuin kehittyneet synat ja samplerit ja oioi, nyt se laittaa jumps jumps vähän eri paikkaan kuin muussa genreissä? Jotenkin kuivaa eikä elävää diggailua sitten IMHO, jos et muuta keksi.

Vastapalveluna voit valita jonkun minun linkittämäni, mieluummin yleisesti paskana pidetyn vaikka kasarihömpän, jota paskaa se onkin, mutta minä ainakin osaan selittää mitä se minulle henkilökohtaisesti ja siis vain henkilökohtaisesti merkitsee.

Niin ja luettelemasi genret... ihan oikeasti vaikka miljoonat ne netissä tuntee, niin meepä kysymään Kuopion torille tai sinne nuoruutesi Lappiin muiltakin kuin nettikamuiltasi, ovatko ikinä kuulleetkaan, erottavatko ne nuo genresi ja tykkäävätkö. ja sitten kysy samaa vaikka Katri Helenasta, Tapio Rautavaarasta, Juicesta tai Hurriganesista, Eppu Normaalista, Metallicasta, Eiskadeiskasta ymym.. :D Joita en kaikkia siis niin diggaa, kunhan todistelen alkuteesiäni, etteivät nuo teidän nykyiset oikeasti ole laajalti tunnettuja tai kestäviä.. mutta joo ei niiden tarvikaan olla.
Viimeksi muokannut Gat, 12.07.2011 23:01. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Vastaa Viestiin