Mammailu 2.0

Painaako joku mieltä? Haluatko purkaa sydäntäsi? Jos ei apu löydy, niin ainakin kuuntelevia korvia.
VAIN ASIALLISET KOMMENTIT! Kuri on kova.
Avatar
Georgina
Kitisijä
Viestit: 3302
Liittynyt: 23.12.2005 22:36

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja Georgina »

Mirkku kirjoitti:
ninnithequeen kirjoitti:True. Mut tee ensin kaks lasta ja ole yli 30 ni onnistuu :lol:
Fail! Riittää jompi kumpi. Ei tartte molempia.
Aijaa? No mullahan alkas oleen saumaa! Pitäis muutenki käydä gynellä, taidan ottaa asiaa esiin.
When my baby is good she is good, but when she is bad she's even better
ninnithequeen

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Georgina kirjoitti:
Mirkku kirjoitti:
ninnithequeen kirjoitti:True. Mut tee ensin kaks lasta ja ole yli 30 ni onnistuu :lol:
Fail! Riittää jompi kumpi. Ei tartte molempia.
Aijaa? No mullahan alkas oleen saumaa! Pitäis muutenki käydä gynellä, taidan ottaa asiaa esiin.
Varaudu silti samaan saarnaan kuinka voit vielä muuttaa mielesi jne.
Avatar
MiiX
Elämätön Kitisijä
Viestit: 350
Liittynyt: 17.07.2011 15:13
Paikkakunta: Oulu

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja MiiX »

Mirkku kirjoitti:
ninnithequeen kirjoitti:True. Mut tee ensin kaks lasta ja ole yli 30 ni onnistuu :lol:
Fail! Riittää jompi kumpi. Ei tartte molempia.
Phail! Tarvii kolme lasta, jos niiden perusteella haluaa sterilisaation.

Edit: ^ Repeilin urakalla ninnin linkille, vaikka joskus oon aiemminkin sen lukenut.
Was many years ago that I left home and came this way
I was a young man, full of hopes and dreams
But now it seems to me that all is lost and nothing gained
RP

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja RP »

Päivän polttava kysymys; laittaako tytsä päiväkotiin vaiko perhepäivä hoitoon. Kokemuksia? Puolesta ja vastaan.
Avatar
Mirkku
Kitisijä
Viestit: 1286
Liittynyt: 20.08.2008 12:54

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja Mirkku »

RP kirjoitti:Päivän polttava kysymys; laittaako tytsä päiväkotiin vaiko perhepäivä hoitoon. Kokemuksia? Puolesta ja vastaan.
Mulla oli kakara ekat vuodet viisivuotiaaksi saakka perhepäivähoidossa. Sattui olemaan sopivia tätejä viereisessä talossa ja samalla alueella 100m:n säteellä. Siirtyi vasta nyt elokuun alusta päiväkotiin.

Itse pidin hyvänä pienelle lapselle (kakara oli 13kk hoitoon mennessään) pientä ryhmää. Tädillä oli jokaiselle enemmän aikaa kuin mitä (mielestäni) päiväkotiryhmässä. Nyt kakara taasen tykkää olla päiväkodissa, koska siellä on enemmän puuhaa. En olisi kyllä ihan ensimmäiseksi halunnut missään tapauksessa kakaraa päiväkotiin.
"To infinity... and beyond!"
"Oh, I'm detecting nuttiness!"
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja exsu »

RP kirjoitti:Päivän polttava kysymys; laittaako tytsä päiväkotiin vaiko perhepäivä hoitoon. Kokemuksia? Puolesta ja vastaan.
Lapsettomana superäitinä suosisin päiväkotia. Perustelut:
- aina useampi kuin yksi aikuinen vastuussa lapsesta. Etu: jos yksi sattuu olemaan hullu, ilkeä, tyhmä tai muuten vain vaaraksi lapselle, niin voidaan olettaa, että muut aikuiset pyrkivät suojaamaan lasta. Perhepäivähoitajan valvonta on hankalampaa.
- perhepäivähoitajalla on omat mukelot siellä seassa, päiväkotiosastolle ei yleensä saa ottaa omia lapsia hoitoon --> vähemmän eturistiriitoja
- päiväkodissa koulutettu henkilökunta (voihan pphoitsukin olla, mutta ei aina)

Minut on aikoinaan siirretty perhepäivähoitajalta päiväkotiin, kun olin alkanut yllättäen saamaan hoitoon viedessä hirveitä kauhukohtauksia, joiden synnystä perhepäivähoitaja ei ollut kovin innokkaasti lähtenyt edes keskustelemaan. Kohtaukset loppuivat kuin seinään päiväkotiin siirryttäessä.
RP

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja RP »

Me mietittiin myös perhepäivähoitoa, mutta toisaalta tytsä viihtyy isoissa lapsijoukoissa, joten sen suhteen ei varmastikaan ongelmaa. Epäilen vain, että vaikka nyt itse hinkuu kovasti jo hoitoon, että on aika itkuinen sitten loppujen lopuksi kun on niin äidin perään kuitenkin. Tältä osin varmaan pienempi ryhmä parempi.

Toivottavasti joku hyvä paikka irtoaisi, ihan minne tahansa en tuota pikku mussukkaani halua laittaa, ja jos en ole tyytyväinen niin otan plan Bn käyttöön; alkoholisoituneen kotirouvan uran muun uran sijasta.
RP

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja RP »

Hyviä pointteja molemmista. Onpa tämä nyt taas hankalaa, hinkua työelämään ja samalla ei kuitenkaan haluaisi pistää tytsää hoitoon. Kriisiä pukkaa!11
Avatar
Mirkku
Kitisijä
Viestit: 1286
Liittynyt: 20.08.2008 12:54

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja Mirkku »

exsu kirjoitti:Lapsettomana superäitinä suosisin päiväkotia. Perustelut:
- aina useampi kuin yksi aikuinen vastuussa lapsesta. Etu: jos yksi sattuu olemaan hullu, ilkeä, tyhmä tai muuten vain vaaraksi lapselle, niin voidaan olettaa, että muut aikuiset pyrkivät suojaamaan lasta. Perhepäivähoitajan valvonta on hankalampaa.
Jos hoitotäti on ollut hommassaan noin abaut 20+ vuotta, niin varmasti tiedetään, onko tädillä ruuvit löysällä vai ei. Täällä meillä päin ei ihan kauhean paljon ole noita nuoria hoitotätejä. Nekin tädit, mitä asuinalueella on, tekevät aika tiivistä yhteistyötä keskenään, eli ulkoilevat, kerhoilevat yms yhdessä.
exsu kirjoitti:- perhepäivähoitajalla on omat mukelot siellä seassa, päiväkotiosastolle ei yleensä saa ottaa omia lapsia hoitoon --> vähemmän eturistiriitoja
Tunnen omalta alueeltani ainakin 6 perhepäivähoitajaa ja vain yhdellä on oma lapsi hoitoryhmässä.
exsu kirjoitti:- päiväkodissa koulutettu henkilökunta (voihan pphoitsukin olla, mutta ei aina)
Koulutus ei ole tässä asiassa kaikki kaikessa. Yleensä kyllä olen koulutuksen puolella.
exsu kirjoitti:Minut on aikoinaan siirretty perhepäivähoitajalta päiväkotiin...
Mun velipojalle kävi aikoinaan samoin (joskus 80-luvun alkuvuosina). Kun broidi oppi puhumaan, kertoi, että täti löi. Eli siis olet oikeassa, näitäkin tapauksia on.

Mulla kakara itki ensimmäiset kaksi viikkoa joka aamu hoitoon vietäessä. Pikkuhiljaa itku väheni ja loppujen lopuksi heräsi viikonloppunakin aikaisin mennäkseen hoitoon. Mulla kyllä kävi silmitön tuuri siinä, että hoitopaikka oli viereisessä talossa, matkaa 30m. Täti oli koko pihan tuntema (minä en tuntenut vielä silloin) ja aivan sairaan ihana ihminen. Ikävä, että jäi eläkkeelle.
Viimeksi muokannut Mirkku, 24.08.2011 14:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"To infinity... and beyond!"
"Oh, I'm detecting nuttiness!"
Avatar
DitaVonShagwell
Elämätön Kitisijä
Viestit: 497
Liittynyt: 25.11.2010 14:13

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja DitaVonShagwell »

^^

Kuinkas vanha teidän tyttö onkaan? Mä täällä oon siis kriiseillyt suotta jo vähän aikaa sitä, että mitä mun työn käy jälkikasvun hankkimisen jälkeen. Kuinka pian mukulaattori voi viedä hoitoon? Mietin myös, että kestänkö paska mutsi -itsesyytökset, jos vien lapsen hoitoon mahd pian.
Mä en vaan malttaisi pysyä töistä pois.
edit: tietty hormonit voi saada mielen muuttumaan täysin.. jää nähtäväksi.
"Fool me 7 times shame on you, fool me 8 or more times shame on me" -Amy Wong
RP

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja RP »

3-vuotias tulee olemaan kun hoitoon menee, hakemukset on nyt laitettu hoitopaikasta ja tuloksia on tulossa pian. Nyt siis 2,5-vuotias. No, itse olen todella urakeskeinen ihminen, ja silti hiukan surettaa kun mussukan laittaa hoitoon. Mutta ei lapsen takia vaan itsen takia. Kyllä nuo lapset kuule yleensä hoidossa tykkää olla kuin kotona äiteen kanssa röhnäämässä :) Joten sen puoleen ei huolta. Yleensä varmaan ottaa enemmän vanhemman päälle se luopuminen ;)

Uran voi laittaa jäähylle tai olla laittamatta, oma valinta ja sen mukaan mennään ja mikä hienointa, voi sen päätöksen perua jos siltä tuntuu.
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja exsu »

Mä olen lukenut liikaa varhaisesta vuorovaikutuksesta voidakseni edes harkita kovin pienen lapsen hoitoon viemistä tilanteessa, jossa kotona oleminen ei ole ihan äärimmäinen taloudellinen katastrofi. Epäilen silti, että oma mielenterveys ei veny ihan kolmeen kotivuoteen. Jää nähtäväksi.
Avatar
Kreitsu
Kitisijä
Viestit: 5048
Liittynyt: 09.05.2006 8:45
Paikkakunta: Brexitland

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja Kreitsu »

[quote="DitaVonShagwell]
Kuinka pian mukulaattori voi viedä hoitoon? Mietin myös, että kestänkö paska mutsi -itsesyytökset, jos vien lapsen hoitoon mahd pian.
Mä en vaan malttaisi pysyä töistä pois.
[/quote]

Paskamutsi-heitot voisi jättää omaan arvoonsa. Lienee suorituskeskeisen ilmapiirin tulosta tuollainen. Ja jotkut äidit varmasti perustelevat lasten kotihoitoa sillä, että se on muka lapsen paras, vaikka eivät oikeasti edes halua mennä töihin. On näitäkin nähty.

Minut pistettiin tarhaan kohtalaisen nuorena, alle 3-vuotiaana. Eipä tullut traumoja enkä muista yhtään järsyä kokemusta, mitä siellä olisi tapahtunut. Eikä silloin äitejä muistaakseni syyllistetty siitä, vaan se oli ihan jokaisen oma valinta. Suurin osa tarhakavereistani päätyi lopulta samaan kouluun kanssani.
RP

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja RP »

exsu kirjoitti:Mä olen lukenut liikaa varhaisesta vuorovaikutuksesta voidakseni edes harkita kovin pienen lapsen hoitoon viemistä tilanteessa, jossa kotona oleminen ei ole ihan äärimmäinen taloudellinen katastrofi. Epäilen silti, että oma mielenterveys ei veny ihan kolmeen kotivuoteen. Jää nähtäväksi.
Kotiin jääminen voi myös olla äärimmäisen katastrofaalinen tilanne äidin mielenterveyden kannalta. Silloin viisaampaa viedä lapsi hoitoon vaikka vielä pieni olisikin. Lapsi on onnellinen kun äitee on onnellinen, olen huomannunna.
masa

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja masa »

DitaVonShagwell kirjoitti:Kuinka pian mukulaattori voi viedä hoitoon? .

Kaverillani vietiin 9 kuukautisena, kun se raasu ei osannut edes kävellä vielä. Siis se vauva, ei kaverini.
Viimeksi muokannut masa, 24.08.2011 14:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja exsu »

^ ^Joo toki. Sillä mainitsinkin, että epäilen että itse säilyisin kolmea vuotta täyspäisenä lapsen kanssa, vaikka sitä ihanteena pidänkin.

Ensimmäisen kolmen vuoden aikana tapahtuu kuitenkin lastenpsykiatrien mukaan sellaista merkittävää kehitystä, jossa lapsen ja äidin välisellä vuorovaikutuksella on keskeinen rooli. Ja tämä on käsittääkseni lastenpsykiatrian keskuudessa ihan yleinen näkemys, ei mikään hyvä äiti/ paskamutsi- kiistakapula. Poikkeuksen muodostavat tietysti tilanteet, joissa biologinen äiti ei ole kykenevä, halukas tms. sellaiseen vuorovaikutukseen, joka tukee lapsen kehitystä.

Samoin realiteettien valossa; jos perheen toimeentulo on kiinni äidin työssäkäynnistä, niin ihanteista joutuu toki joustamaan. Tosin tässäkin näen priorisoinnin mahdollisuuden joissain tapauksissa. Esimerkiksi meillä mitotettiin asuntolaina sen mukaan, että mikäli muut asiat menevät suotuisasti, niin nykyisellä lainalla meillä olisi varaa siihen, että olisin kotona lapsen kanssa ekat kolme vuotta.
Avatar
Kreitsu
Kitisijä
Viestit: 5048
Liittynyt: 09.05.2006 8:45
Paikkakunta: Brexitland

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja Kreitsu »

^Toisaalta suuri osa ystävistäni pistettiin tarhaan alle 3-vuotiaina, mikä oli yleistä silloin. Suurimmasta osasta tuli ihan järjellisiä ja vakaita ihmisiä siitä huolimatta.
RP

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja RP »

^No mun lapsi näyttää olevan ihan normaali iloinen lapsi, tosin ehkä normaalia itsenäisempi ikäisekseen koska ei sitä symbioosia ollut, vaikka saikin vaivakseen kotona olevan paskamutsin eli mutsin joka ei varmaan ihan tukenut sitä kehitystä oppikirjan mukaisesti koska no on mitä on ;)

Tehköön jokainen miten parhaaksi näkee, lapsensa tuntien. Pääasia että rakkautta saa, thats it.
Avatar
Kreitsu
Kitisijä
Viestit: 5048
Liittynyt: 09.05.2006 8:45
Paikkakunta: Brexitland

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja Kreitsu »

^Mä en jaksa kuunnella noita marttyyrimaisia paskamutsi-itkuja. Kuten aiemmin kommentoin, koko käsitteen voisi heittää romukoppaan.

Ja juu, tajuan kyllä, että heitit sen paskamutsijutun huumorilla ja olen samaa mieltä, että kukin äiti itse toimikoon, miten katsoo lapselle parhaaksi olevan. :-)

En ihannoi tarhahoitoa, mutta en sitä väheksykään. En myöskään väheksy kotihoitoa, vaikken pidäkään sitä itseisarvona ja ainoana tapana hoitaa lasta.
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja exsu »

Kreitsu kirjoitti: Suurimmasta osasta tuli ihan järjellisiä ja vakaita ihmisiä siitä huolimatta.
Ihmiset selviävät monenlaisista asioista ilman näkyviä tai merkittävästi elämää rajoittavia vaurioita. En näe silti mitään mieltä tietoisen riskin ottamiseen, jos on mahdollisuus valita toisin.
Avatar
Mirkku
Kitisijä
Viestit: 1286
Liittynyt: 20.08.2008 12:54

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja Mirkku »

Ja monille tulee vaikka mitä ongelmia, huolimatta oppikirjamaisesta kasvatuksesta. Ympäröivällä muulla maailmalla on yllättävän paljon vaikutusvaltaa.
"To infinity... and beyond!"
"Oh, I'm detecting nuttiness!"
Avatar
Kreitsu
Kitisijä
Viestit: 5048
Liittynyt: 09.05.2006 8:45
Paikkakunta: Brexitland

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja Kreitsu »

^Hienosti sanottu!
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11449
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja Vesper »

Mä en ole ollut koskaan päiväkodissa/tarhassa ja kattokaa nyt millainen musta tuli. Hoitoon vaan!
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
RP

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja RP »

Vesper kirjoitti:Mä en ole ollut koskaan päiväkodissa/tarhassa ja kattokaa nyt millainen musta tuli. Hoitoon vaan!
ROLF. Päivän paras!
Vastaa Viestiin