Käytöstavat ja toisten huomioonottaminen liikenteessä

Yleinen lätinä jä kitinä
Avatar
Mojo
Kitisijä
Viestit: 1417
Liittynyt: 14.08.2005 19:00

Re: Käytöstavat ja toisten huomioonottaminen liikenteessä

Viesti Kirjoittaja Mojo »

Mutta onnkesi on päältä kolmeasataa kityläistä jotka ovat liikenteen pulmusia. Niin maan perkeleen täydellisia autoilioita että kityily pitäisi sisältää autokoulujen opetukseen. Oppisivat tenavat tavoille. :lol:

Eli ei. En ole täydellinen autoilija, ja tuskin kukaan teistäkään. Mutta siinä mielessä yhdyn teihin että järki on monelta off asennossa heidän istahtaessa rattiin. Muakin vituttaa päättömät ohitukset, tyhmät kaistanvaihdot, muiden liikenteessä liikkuvien huomionottaminen. Tuota voi manailla vaikka maailmanloppuun asti mutta valitettavan monen kohdalla tuntuu että se vaati ihmishengen ennen kuin oppii.

Ja kyllä turku on suomen persreikä. Ainakin mitä liikennekulttuuriin tulee.
Tää on semmonen iso projekti johon tuotannollisista syistä yleensä tarvii sekä uros- että naarastehtaan
Hebuli

Re: Käytöstavat ja toisten huomioonottaminen liikenteessä

Viesti Kirjoittaja Hebuli »

Liikenteessä perusongelma monilla tuntuu olevan että muut autot ja autoilijat nähdään vain esteinä jotka ovat tiellä hidasteina, ei kanssa-autoilijoina jotka tulisi myös huomioida. Lisäksi aivan liian monelle liikenne on näytöspaikka, just niille Saksasta autonsa hankkineille junnuille. :P

Pakollista itsekehua :l33t: :

En ole (myöskään taidoiltani) mikään ammattiautoilija, mutta pidän silti itseäni Hyvänä Autoilijana, koska olen mielestäni rauhallinen, joustava ja muut huomioonottava liikenteessä. (*) Enkä kovin helposti provosoidu ainakaan tekoihin asti vaikka joku toinen törttöilisikin. Kolmion takaa eteen kurvannut mersu näki vain hieman keskisormeani parin sekunnin ajan, jos huomasi sitäkään. En edes painanut perälautaan kiinni saati alkanut vilkutella tai tööttäillä. Veli on toista maata, ajoi kerran törttöohituksen tehnyttä autoilijaa takaa tämän kotipihalle asti, tyyppi oli jo soittamassa poliisia turvakseen kun luuli jonkun mielipuolen seuraavan. Aika typerää käytöstä (mun veljeltä). Jotkut ovat niin kuumaverisiä.

Sakkoja en ole ainakaan toistaiseksi saanut. Yhden kerran olen ensiliukkailla hieman töyttäissyt edelläajanutta, jarrutuksesta huolimatta auton vauhti ei hidastunut neljän metrin matkalla ollenkaan loskaliirrossa, vaikka vauhtia oli ehkä 5-10 km/h. Edelläajaneelle pakettiautolle ei sattunut mitään, multa meni vähän jotain muovisäleikköä edestä rikki kun pakettiauton vetokoukku meni siitä aukosta sopivasti läpi.

(*) Kokemukseni mukaan valtaosa suomalaisista autoilijoista on.
hermine

Re: Käytöstavat ja toisten huomioonottaminen liikenteessä

Viesti Kirjoittaja hermine »

Lilo kirjoitti:Urputetaan nyt vielä jalankulkijan ominaisuudessa niistä tahvoista jotka eivät kertakaikkiaan halua pysähtyä tai edes harkita jarrun painamista silloinkaan kun olen jo puolimatkassa suojatiellä.
Joo, tai ne jotka ovat ensin antavinaan tietä, mutta sitten ajavatkin päälle (joo, polkupyörällä ei pääse liikennevaloissa ihan salamana ylämäkeen) ja vielä "väistävät" viereiselle kaistalle niin että törmäys on varma. Maassa makaavalle pyöräilijälle tullaan sitten huutamaan että perkele kun te opiskelijat ette ikinä katso mihin ajatte.

Tai sitten nämä, jotka ajaa posottavat vaan vaikka viereisellä (samaan suuntaan menevällä) kaistalla oleva antaa tietä, niitä kun ei pahimmassa tapauksessa edes näe sen toisen auton takaa.

Nykyään en uskalla ylitää tietä kuin ihmisjoukon keskellä jos autoja on näkyvissä. Autojen näkeminen melkein missä tahansa taajama-alueella herättää kamalan vihareaktion. Liftatessa en kyllä pelkää yhtään, mutta silloin ei tarvitsekaan mennä niiden joukkoon...
Yönmustaritari

Re: Käytöstavat ja toisten huomioonottaminen liikenteessä

Viesti Kirjoittaja Yönmustaritari »

Herra Manala kirjoitti:Kiihdytetään viereiseltä kaistalta toisen ohi, vedetään suoraan eteen paskaa roiskuttamaan, ja sen jälkeen ei enää olekaan minnekään kiire.

"...ja yleensä ne on aina Volvoja".
niin. Tuli tuossa mieleen vielä sellainenkin seikka, että jos ei volvon omistajat tiedä tuosta muiden merkkien kuravesiallergiasta.

Siis ja allekirjoittanut ei jaksa kovin paljon stressata jos joku kiilaa kuraa tuulilasiin kun auto ei nääs ole tehty sokerista.
Leilah

Re: Käytöstavat ja toisten huomioonottaminen liikenteessä

Viesti Kirjoittaja Leilah »

Yönmustaritari kirjoitti: niin. Tuli tuossa mieleen vielä sellainenkin seikka, että jos ei volvon omistajat tiedä tuosta muiden merkkien kuravesiallergiasta.

Siis ja allekirjoittanut ei jaksa kovin paljon stressata jos joku kiilaa kuraa tuulilasiin kun auto ei nääs ole tehty sokerista.
Käytin autoni katsastettava vähän aikaa sitten ja eihän siinä taaskaan mitään vikaa ollut. Ihmettelin sitä katsastusmiehelle, auto kun on jo 7 vuotta vanha ja yli 200 000 ajettu. Katsastusukko katsoi minua kuin tyhjäpäistä höpsöä tyttöä, ja tokaisi " Volvon kun ostaa niin saa rahoilleen vastinetta."
Avatar
Camilla
Kitisijä
Viestit: 1314
Liittynyt: 14.08.2005 23:08

Re: Käytöstavat ja toisten huomioonottaminen liikenteessä

Viesti Kirjoittaja Camilla »

Mä pelkään eniten henk.kohtaisesti liikenteessä vanhoja pappoja. Tällä viikolla pari on jo meinannut tulla kylkeen, he vaan menee eikä katso ympärilleen! Myös yhdistelmä nuori nainen ja pieni auto on monelle volvoilevalle miehelle punainen vaate.

Inhoan eniten näitä ohituskaistalla hissuttelijoita, vilkuttomia autoja ja nuoria hulluja bemarikuskeja. Ohituskaistan hissuttelijat pitäisi oikeasti ampua..

Ja samaa mieltä I.M. Wieselin kanssa yhdistelmän kanssa ajosta. Todella vaarallista jos joku ohittaa heppa-auton ja jää siihen eteen sitten hidastelemaan. Yhdistelmä kun ei pysähdy ihan hetkessä..
slam

Re: Käytöstavat ja toisten huomioonottaminen liikenteessä

Viesti Kirjoittaja slam »

Hebuli kirjoitti:Aika typerää käytöstä (mun veljeltä). Jotkut ovat niin kuumaverisiä.
Minulla keittää joskus ja ärisen kopissa, mutta en lähde perään :D

:::::::::::::

Ajoin kaksi kaistaisella moottoriliikennetiellä ja lähdin ohittamaan edessä hitaasti matelevaa henkilöautoa. Ohitin sen rauhallisissa merkeissä ja siirryin edellä ajavan jakeluauton (postin ”pikkurekka”) perään ja lähdin sen perässä kääntymään oikelle pois moottoriliikennetieltä. Ajoimme ramppia alas kohden risteystä, josta lähtee ramppi oikealle, joka johtaa Hervantaan päin. Olin itse jatkamassa risteyksestä suoraan eli Kalevan suuntaan menevälle rampille, ja edellä ajava jakeluauto oli kääntymässä Hervannan suuntaan. Jos edellä ajava auto olisi mennyt hieman lujempaa olisi ylityöt saattneet jäädä tekemättä. ;)

Jo silloin, kun olin ohittanut henkilöauton moottoriliikennetiellä ja olin kääntymässä oikealle pikkurekan perässä. Tajusin jo, että nyt mennään pahasti vituralleen, ja tässä ei tule ”ehkä” käymään kovin hyvin, mutta arvelin toki selviäväni naarmuitta auton kanssa perille. Minulla oli liikaa vauhtia, vaikka turvaväli oli vielä kohtuullinen. Tiesin tienpinnan olevan kohtuullisen liukas.

Jakeluauton perä alkoi lähestymään ja oli pakko painaa jarrua. Autosta meni kaikki renkaat heti lukkoon. Nostin jalkaa jarrulta ja yrtin pumppausjarrutus ja toivoin, että kaveri saisi siirrettyä rakkineensa edestäni pois Hervanan rampille, jotta voisin jatkaa väylää vauhdilla suoraan. Mutta, Ei!

Jarrutukset ei auttaneet ja kimposin edellä ajavan auton perästä oikean puoleiseen piennarkaiteeseen, josta muistaakseni kimposin uudelleen edellä menijän perään. Auto poukkoili siinä vaiheessa täysin holtittomasti. Ajauduin lyhtypylvästä päin, joka lensi noin muutaman metrin eteenpäin ja tattui alle. Auto liikkui pylväs messissä noin 10m nurmella. Törmätessäni pylvääseen sähköt leiskui aika rankasti suoraan edessä. Pylväs osui suoraan naamani eteen, ja tuuli lasi meni säröille, mutta ei tullut onneksi sisään.

Jakelu auto kuski lähti ihmettelemään, että mitä minulle tapahtui, että olenko elossa. Meikä avasi varovasti ovea ja tarkkailin, että onko sähköjohtoja näkyvissä. Olivat onneksi katkenneet taka-askelin kohdalta poikki, jossa oli myös pyvään varsinainen siljainti paikka...

Olisin lähtenyt jatkamaan autolla hommia, jos jarrupaineet olisivat nousseet. Jarrut ovat lukossa, kun paineet on nolla. Ilmaletkut olivat revenneet kappaleiksi maskin tyköä.

Ambulanssit ja palokunta ilmestyi paikalle, sen jälkeen poliisit. Naureskelin ja vitsailin poliiseille pari lausetta, mutta hinuriäijän kanssa vasta kärhämä syntyikin. Kaveri komenteli minua ja Tampereen volvon pihassa häneltä paloi lopulta käämi. Naur*

Meikä heitti juttua takaisin, mitä en yleensä tee, mutta tällä kertaa näin. Olin vain iloinen... Ihan hauska katastroofi oli menossa. Meikä nauraa sen vitseille, joilla oli ilmeisesti tarkoitus ”mollata” minua. Kohta se karjuu, että ”jumalauta, et naura!” Meikä nauraa silloin tällöin... Yritän toki pitää pokkaa. ”Ei tämä ole naurun asia” kaveri ärähtää, kun mie naurahdan asialle, että jarrut joudutaan vapauttamaan, että saadaan vehje liikkeelle, koska ilman paineitahan ei ollut. :D

Volvon pihassa kaveri tarttuu minua hauiksesta kiinni ja ärisee, että ”prkele” olisit laittanut sen vaihteen päälle autoon. Minä kävin ärinää ennen laittamassa autoon vaihteen päälle ja kaveri karjuu, että ”jumalauta miksi, et laittanut vaihdetta päälle”. Murahdan takaisin, että ”minä laitoin sen päälle!” Yhtäkkiä se keksi huutaa, että; ”miksi, et laittanut pientä puolta ja pakkia!?” Vittuilin takaisin, että kunhan äkkiä kävin laittamassa vaihteen vain päälle, sen ihmeempiä miettimättä... Olisi edes itse hoitanut hommansa... !!! peeveli naur*

Odottelin hinausautoa istuin kopissa ja kuuntelin uutisia, kun mun tempaus mainittiin sieltä ratiosta. Rentohan se oli kuulla... naur* Jos menisi nukkumaan.

(meikä vaan oli vain iloinen siellä kopissa... eniten pelkäsin siinä tilanteessa, kun se pylväs rysähti minun naaman eteen, että mietin että selviänkö ihan ehjänä... heh... Onneksi rekat on kestäviä ja lastissa ei ollut paljon painoa...
Viimeksi muokannut slam, 12.12.2005 15:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Keikaus
Kitisijä
Viestit: 4772
Liittynyt: 15.08.2005 13:18
Paikkakunta: Helsinki

Re: Käytöstavat ja toisten huomioonottaminen liikenteessä

Viesti Kirjoittaja Keikaus »

Odotan innolla käräytyspuhelinta, johon saa raportoida kaikki punaisia päin ajavat ja kännykkään puhuvat kuskit. Toisaalta, sitten mä en tekisi kaupungilla kävellessäni mitään muuta kuin käräyttelisin.

Mutta Volvot. Ah, siinä vasta eroottinen auto. Kunnon iso perhe-Volvo.
Kikkelis kokkelis.
Herra Manala

Re: Käytöstavat ja toisten huomioonottaminen liikenteessä

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

slam kirjoitti:Jakeluauton perä alkoi lähestymään ja oli pakko painaa jarrua.
Huolimaton rekkamies! Ei noin vähäisellä ajokokemuksella saa vielä ajaa kolareita, muuten ne antaa firmasta kenkää!
Nighthawk

Re: Käytöstavat ja toisten huomioonottaminen liikenteessä

Viesti Kirjoittaja Nighthawk »

Herra Manala kirjoitti: En tiedä lukivatko ajatukseni, vai onko tämä ainoastaan sattumanvarainen pienen ryhmän kokemus, mutta minustakin tuntuu, että Volvo-kuskit aina törttöilevät kaikkein eniten ja kaikkein itsekkäimmin liikenteessä. Ainakin täällä Espoossa. Onko sinulla samankaltaisia kokemuksia?
Plaah. Volvo-kuskit edustavat liikenteen laupiaita samarialaisia; he eivät tee virheitä, auttavat apua tarvitsevia kanssa-autoilijoita, laskevat vanhukset suojatien ylitse ja olen myös huomannut, että heidän autonsa päällä pyörii monesti jumalainen sädekehä.

No, omien kokemuksieni perusteella pahimmat liikennerauhallisuuden sabotoijat löytyvät 25-40-vuotiaista miehistä, jotka ovat käyneet ostamassa Saksasta käytetyn ja loppuun ajetun auton, yleisimmin 500-sarjan bemarin.

Käytettyjen Saksalaisten autojen tuonti Suomeen kuuluisi kieltää ko. ihmisryhmältä, heillä kun menee jostain syytä vintti pimeeksi. Tai jonkinlainen ylimääräinen ajokoulutus olisi tarpeellinen, oppisivat siten vaikka käyttämään vilkkuja.
Vastaa Viestiin