Mammailu 2.0

Painaako joku mieltä? Haluatko purkaa sydäntäsi? Jos ei apu löydy, niin ainakin kuuntelevia korvia.
VAIN ASIALLISET KOMMENTIT! Kuri on kova.
Avatar
par-sky
Kitisijä
Viestit: 2445
Liittynyt: 14.09.2005 17:11
Paikkakunta: Hämpton

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja par-sky »

^Se liikunta piätisi lopettaa pari tuntia ennen nukkumaan menoa että kroppa ehtii rauhottua. Eihän se nyt mitään auta että hilluu siihen asti kun pitäs petiin kaatua.

Huom. pussikaljan juominen ei ole liikuntaa ja "ulkoilua" vaikka siinä ulkona ollaankin.
Me transmitte sursum, Caledoni!
Avatar
Lapitii
Kitisijä
Viestit: 2910
Liittynyt: 16.08.2005 16:16
Paikkakunta: Tre

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja Lapitii »

^ Oh, niinkö?! Mä kun just tarkotin pussikaljotteluu! Pahus. =/

No, rankkaa liikuntaa ei tuu harrastettua enää kasin jälkeen koska salin aikataulut (eikä muutenkaan enää sitä myöhemmin nappaisi). Jotain pikku köpöttelyä ulkosalla enää sen jälkeen.
Tuhmasta päästä nauttii koko ruumis.
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja exsu »

Se, että se ei auta Lapitiillä ei tarkoita etteikö siitä voisi olla apua Ninnille. Lapitiillä vois nenänvalkaisu tehdä hyvää unenlaadulle.
Avatar
Lapitii
Kitisijä
Viestit: 2910
Liittynyt: 16.08.2005 16:16
Paikkakunta: Tre

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja Lapitii »

Joo ihan vain omasta puolestani puhuin (tuskin kuitenkaan olen ainoa tota laatua). Toki ulkoilua kannattaa kokeilla jos on ihan vieras ajatus ollut aiemmin.

Nii ois kai pitäny nenua valkasta jo ihan sieltä lapsuudesta asti kun oon ko. vaivasta kärsiny. Muistaakseni en tosin sillon pahemmin dokannu. Ja raitisteluahan on ollut ihan aikuisiälläkin, sen enempiä nukkumisen parantumatta. Itse asiassa just hönöttelyn jälkeen kyllä uni maistuu kohtis hyvin et siltä pohjalta sitä vissiin pitäis ennemminkin lisätä. =P
Mut joo, eipä tästä kai järkeä jatkaa, tuskin tulee sellaista "neuvoa" jota en olis jo noin miljoonaan kertaan kuullu (ja kokeillukin).
Tuhmasta päästä nauttii koko ruumis.
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja exsu »

Unenlaatu ja nukahtamisen helppous/vaikeus ovat eri asioita.
Avatar
Lapitii
Kitisijä
Viestit: 2910
Liittynyt: 16.08.2005 16:16
Paikkakunta: Tre

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja Lapitii »

Ooo taas uutta tietoa!
Joo siis tarkotin sitä että jos on nukkunu pienessä sievässä => unenlaatu on sinä yönä huono, seuraavina öinä nukahtaminen on hieman helpompaa ja nukkuminen tasaisempaa. (Meinasin kyllä äskösestä poistaa ton yhden alkoon liittyvän lauseen ettei tarvis jankkaa eikä se sinänsä ollu oleellinenkaan, mut tuli nyt jätettyä. My bad.)
Tuhmasta päästä nauttii koko ruumis.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

huima kirjoitti:
ninnithequeen kirjoitti:Mulla on sattuneista syistä aikamoinen litanja muutakin lääkettä...mutta kai se lekuri tietää paremmin....
No sitä ei aina tiedä. Muista että ND:kin on lääkäri.
:kele:
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
RP

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja RP »

Tytsä on tullut äitiinsä, vähän liian vahvaluontoinen tapaus kun sille päälle sattuu. Eilen oli hiekkalaatikolla sellaista draamaa, että kuulin sisälle asti. Taisi olla klassiset tasajalkaa hyppelyt säestettynä "ei käy, ei halua, ei sovi" kiljunnalla. Pieni taidonnäyte isälle. Sisälle tultiin isän kainalossa, tikkusuorana.
Elppis
Kitisijä
Viestit: 10702
Liittynyt: 15.08.2005 15:07
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja Elppis »

Mä taidan olla liian lepsu.

3v pelleilee ruokapöydässä ja ojennan, että jos ei pelleily lopu, ruoka lähtee eikä sitä saa kun vasta välipalalla päikkäreiden jälkeen. Poika tokaisee mulle että "mikset sinä suutu äiti?". Jahas, kysyin että miksi haluaa äidin suuttuvan? "Koska se on hauskaa."

:roll: Tän sitä saa kun ei anna selkäsaunoja tai karju, kun "rankaistaan". Toki nurkassa sitten aina itketään pitkän kaavan mukaan jne.
The great club outshines the individual, always and forever.
Elppis
Kitisijä
Viestit: 10702
Liittynyt: 15.08.2005 15:07
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja Elppis »

^Sama juttu.. huomasin äsken keittiön ovessa kynällä tehtyjä mörköpiirustuksia :facepalm: Enpä taida jättää yksin sinne helvata!
The great club outshines the individual, always and forever.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Elppis kirjoitti:Mä taidan olla liian lepsu.

3v pelleilee ruokapöydässä ja ojennan, että jos ei pelleily lopu, ruoka lähtee eikä sitä saa kun vasta välipalalla päikkäreiden jälkeen. Poika tokaisee mulle että "mikset sinä suutu äiti?". Jahas, kysyin että miksi haluaa äidin suuttuvan? "Koska se on hauskaa."

:roll: Tän sitä saa kun ei anna selkäsaunoja tai karju, kun "rankaistaan". Toki nurkassa sitten aina itketään pitkän kaavan mukaan jne.
Kuin meiltä, paitsi ettei jäsen M vielä kysele miksi en suutu. Jäähypenkittelin viikonloppuna urakalla, kun siippa oli pitkät päivät töissä, eikä M osannut kokea jäähypenkkiä edes rangaistuksena, vaikka kuinka perustelin. Pyysi sentään anteeksi, kun olin häntä sitä ennen käskynyt pyytää.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

exPertti kirjoitti:^ Meillä juniorilla on kamala huomionhaku päällä usein syödessä. En ole oikein keksinyt kunnon lääkkeitä sen suhteen. Välillä koetan olla huomaamatta, välillä koetan keskustella järkevästi, joskus laitan pois vähäksi aikaa keittiöstä. Mikään ei oikein toimi.
Sama vene.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Elppis
Kitisijä
Viestit: 10702
Liittynyt: 15.08.2005 15:07
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja Elppis »

Mua on neuvottu ottamaan ruoka pois ja antamaan seuraavan kerran ruokaa vasta seuraavalla ruoka-ajalla. Alex voisi mennä viikonkin syömättä, jos sille päälle sattuu :roll: Eli itkuhan siitä tietty tulee jos lautasen edestä vien ja passitan pois keittiöstä - seuraavana ruoka-aikana kertoo että on nälkä (nytkin PYYSI ruokaa, on nälkä), ja taas sama stanan ruljanssi. Hoidossa syö hyvin kun on kolme muuta 3v jäpikkää samassa pöydässä. Mistä näitä kersoja sais vuokralle aina ruoka-aikaan?
The great club outshines the individual, always and forever.
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11449
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja Vesper »

Ylermi Ylihankala kirjoitti:
exPertti kirjoitti:^ Meillä juniorilla on kamala huomionhaku päällä usein syödessä. En ole oikein keksinyt kunnon lääkkeitä sen suhteen. Välillä koetan olla huomaamatta, välillä koetan keskustella järkevästi, joskus laitan pois vähäksi aikaa keittiöstä. Mikään ei oikein toimi.
Sama vene.
Kannattaisko kokeilla vaan yhtä tapaa? Johdonmukaisuus vois toimia pidemmällä aikavälillä.
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Vesper kirjoitti:Kannattaisko kokeilla vaan yhtä tapaa? Johdonmukaisuus vois toimia pidemmällä aikavälillä.
Itsekin pidän tästä periaatteesta paljon, mutta välillä paras vaihtoehto on räätälöity kombinaatio kaikkea luovaa ja wanhaa opittua.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
Mida
Kitinän uhri
Viestit: 531
Liittynyt: 15.09.2006 12:10

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja Mida »

Huomionhaku tarkoittaa sitä, että lapsi ei ole saanut tarpeeksi huomiota. Ennen iltapalaa siis oikein kunnon panostus yhteiseen touhuun lapsen kanssa, oli se sitten painiottelu tai mitä vaan muuta yhdessä tekemistä niin, että vanhempi on läsnä ja kiinnostunut lapsen tekemisistä.

Tai voihan se liittyä siihenkin jos ruokailuun on tehty syömispakkoja. Silloin on lapselta hienoa, että uskaltaa reagoida asiaan.

Eikä nyt kannata kuvitella, että minusta lasta ei saa koskaan pakottaa mihinkään. Meidän esikoinen olisi vainaa, jos hän olisi saanut hoidoistaan päättää. Ruokailujen suhteen mä olen siinä mielessä vähän natsi, että hyväksyn syömispakot vain ääritilanteissa. Kuten esim. lääkkeet on saatava napaan. Ruokavalion monipuolistamiseen on kokeiltavissa muitakin keinoja kuin pakotus.

Että hernettä nekkuun olkaatten hyvät taas.
Avatar
Mida
Kitinän uhri
Viestit: 531
Liittynyt: 15.09.2006 12:10

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja Mida »

Ja se nauru, voi olla hämmennystä, oikeaa hyvittuneisuutta, koska perusturvallisuus on kunnossa, eikä käsitä että vihainen aikuinen voi joskus olla vaarallinen tai sitten meillä on joskus ilmennyt sitäkin, että naurulla yritetään saada vanhempikin nauramaan.

Viimeisin ei ole meillä oikein toiminut.

Meillä on levoton pöydässäistuja, jolle tarvis varmaan investoida tasapainotyyny takapuolen alle. Sille on nyt vajaa 2v hoettu joka ruokailulla, että istu. Mut ei tee tahallaan, onpahan vaan levoton kroppa. Sen on muutenkin vaikea pysyä paikoillaan yhtään missään. Ei sitä voi sylissäkään kauaa pitää, kun pyörii niin paljon, että tuottaa mustelmia.
ninnithequeen

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Onneks mein poika syö ihan mitä tahansa - paitsi kirsikkatomaatteja. Kala ovat suurinta herkkua, kaikki kotiruoat on herkkua. Hyvä niin.
Avatar
Mida
Kitinän uhri
Viestit: 531
Liittynyt: 15.09.2006 12:10

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja Mida »

No, mulla nää asiat on usein mielessä, koska itse olen makuyliherkkä ja esikoinen on erittäin todennäköisesti myös. Kaksi muuta muksua syövät paljon monipuolisemmin erilaisia ruokia. Esikoisella on toki nuo syöpähoidot vaikuttaneet suuntaan ja toiseen tässä vuosien mittaan ruokahaluun todella paljon, mutta makurajoittuneisuus säilyy. Koska mä olen itse saman kokenut, niin en halua lasta pakottaa monipuolisempaan syömiseen kuin mihin hän pystyy. Vähän se periaate, että jos ruokavalioon kuuluu joku maitotuote, joku proteiininlähde ja joku rehu, niin relaan. Vehnä on aina uponnut. Nykyään ruokavalio on melko pitkälti pasta, mozzarella, paistettu kananmuna, lihapullat, porkkana ja maissi. Siis ne, mitä oikeasti syö. Muutakin saattaa närppiä.

Tää ruuan laadun ja määrän lapselle pakottaminen on kovin yleistä ja mulle tulee siitä aina fyysisesti paha olo oman taustani takia. Oma isäni on vasta nyt alkanut hyväksyä, että mulla tosiaan on makunystyröitä supremaistajuuteen riittävä määrä ja että kyse ei ole mistään "nirsoilusta".

Eli älkäätten ottako henkilökohtaisesti, jos tulee avauduttua aiheesta.
Avatar
saira
Kitisijä
Viestit: 3388
Liittynyt: 14.08.2005 19:47
Paikkakunta: Tampere

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja saira »

Meillä kyllä tytöstä erottaa selvästi milloin ei oikeasti jostain pidä, ja milloin ei yksinketaisesti malttaisi olla paikoillaan, koska kaverit pihalla tms. Näihin tilanteisiin reagoidaan ihan eri tavoilla. Meillä ei ole pakko syödä jos jostain ei pidä, maistamispakko kylläkin on. Mutta jos välillä malttamattomuus on syynä ettei ruoka maistuisi, vaikka nälkäkin olisi, niin silloin laitan istumaan alas ja syömään, pienellä uhkailullakin tarvittaessa. Enkä tätä esim näe haitallisena pakottamisena, vaikka syömään pakotankin. Eli siis tilanteitakin on monia, eikä sama ratkaisu sovi kaikkiin tilanteisiin.

Lisäys: Tai no, tuo pakottaminen tuossa tilanteessa on vahva sana, ehkä useimmiten käytän sitä "vapaata kasvatusta". Eli annan tytölle kaksi vaihtoehtoa, joko syö tai ei, ja selitän niistä tulevat seuraukset, eli jos ei syö, niin ei jaksa kasvaa ja lopulta leikkiä, ja voi tulla kipeäksikin kun ei saa kaikkia hyviä juttuja ruoasta. Ja jos syöminen ei onnistu, täytyy keskustella siitä, jaksaako sit mennä ulos leikkiin. Jos taas syö nätisti ja nopeasti, pääsee nopeammin ulos kavereiden luo. Itse yleensä päättää syödä.
Viimeksi muokannut saira, 20.09.2011 9:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once."
~Albert Einstein
Avatar
par-sky
Kitisijä
Viestit: 2445
Liittynyt: 14.09.2005 17:11
Paikkakunta: Hämpton

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja par-sky »

Ruoan pakottamisesta: Mä olen pienenä inhonnut aprikoosipuuroa ja pinaattia (keittona, lettuina, miten vaan). Esikoulussa sitten on pakotettu syömään niitä. Ja isoina määrinä. Eli jos olen ottanut puuroa vain pienen nokareen niin hoitaja on tullut laittamaan enemmän (jolloin sitä on usein ollut enemmän kuin muilla).

Tällä on saatu aikaiseksi se, etten voi vieläkään sietää kummankaan näistä ruoista hajua ja lasse meinaa lentää jo siitä että näen jonkun muun syövän ko. ruokia. Tervettä, eh?
Me transmitte sursum, Caledoni!
Avatar
saira
Kitisijä
Viestit: 3388
Liittynyt: 14.08.2005 19:47
Paikkakunta: Tampere

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja saira »

^Meillä mies kans "näitä lapsia", eli meillä ei syödä sikaa, paitsi jauhelihassa, ja erittäin pienissä paloissa ja rapeaksi paistettuna pekonia, muun ruoan seassa mausteena. Eli sianlihan rakenne tökkii.
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once."
~Albert Einstein
Elppis
Kitisijä
Viestit: 10702
Liittynyt: 15.08.2005 15:07
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja Elppis »

En ota hernettä nekkuun.

Omalta osalta se, että lapsi itse sanoo että on nälkä, ja on sopivasti ruoka-aika, ihmetyttää kun ruuan kanssa leikitään. Istumme kaikki syömään pöytään ja lapsi maistaa ruokaa ja sanoo "nam". Sen jälkeen alkaa pelleily, ihan sama onko kyseessä lempiruoka vai mitä lautasella on.

Ainut, minkä poika syö mukisematta AINA, on puurot. Riisipuuro on suurinta herkkua. Söisi sitä vaikka kokoajan. Yks päivä vitsailin miehellä että meillä on kohta riisipuuroa jauhelihakastikkeella.

Aktiviteetin määrä lapsen kanssa ei kerro meillä ainakaan siitä ruuan kanssa leikkimisestä mitään - vaikka kuinka oltais rakennettu tunti legoja ja siitä syömään, ei mitään eroa sen kanssa että olis itse vaikka katsonut Muumeja.
The great club outshines the individual, always and forever.
Avatar
par-sky
Kitisijä
Viestit: 2445
Liittynyt: 14.09.2005 17:11
Paikkakunta: Hämpton

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja par-sky »

Oon muuten huomannu semmosen että meillä istutaan ja syödään nätisti jos pöydässä on muitakin syömässä. Muuten ruvetaan yleensä jossain vaiheessa pyörimään väkkäränä.
Me transmitte sursum, Caledoni!
Avatar
Georgina
Kitisijä
Viestit: 3302
Liittynyt: 23.12.2005 22:36

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja Georgina »

Elppis kirjoitti: Ainut, minkä poika syö mukisematta AINA, on puurot. Riisipuuro on suurinta herkkua. Söisi sitä vaikka kokoajan. Yks päivä vitsailin miehellä että meillä on kohta riisipuuroa jauhelihakastikkeella.
Siis ihan mistään yhtään ymmärtämättä niin tuommosessa tilanteessa hevoselta tarkastettais hampaat :D Entä jos pureksittavia ruokia on jotenkin hankala syödä, ei osaa oikein ilmaista asiaa niin ilmenee huonona käytöksenä?
When my baby is good she is good, but when she is bad she's even better
Vastaa Viestiin