Päivän uutiskatsaus

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16733
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

NuoriDaavid kirjoitti:Eli onko niin, että yli 99% maailman väestöstä ei kykene ihmisarvoiseen elämään moraalisesti vastuullisena ja ajatuksellisesti vapaana toimijana?
Tuohan tuosta tosiaan näyttäisi seuraavan. Voi olla, että mä joudun vähän pehmentämään kantaani, jos siitä joutuu keskustelemaan muualla kuin Kitinässä. Esimerkiksi niin, että kyseessä ei ole mustavalkoinen joko-tai-jako, vaan jonkinlainen jatkumo, jossa ensimmäiseksi askeleeksi riittää pelkkä rationaalista ja ristiriidattomuuteen pyrkivää eettistä pohdintaa halveksuvan saivartelu-asenteen problematisoiminen. Saisiko tällä jo prosenttiyksikön muutoksen?
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

urpiainen kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:vaan jonkinlainen jatkumo, jossa ensimmäiseksi askeleeksi riittää pelkkä rationaalista ja ristiriidattomuuteen pyrkivää eettistä pohdintaa halveksuvan saivartelu-asenteen problematisoiminen. Saisiko tällä jo prosenttiyksikön muutoksen?
No jos noi hang around ja prospectit otetaan mukaan, niin et ehkä joudu olemaan kerhotilallasi aivan yksin (vaikka siellä toki olisikin mukavaa juoden kehitysmaan punaviiniä tweed takki päällä).
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16733
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

NuoriDaavid kirjoitti:et ehkä joudu olemaan kerhotilallasi aivan yksin (vaikka siellä toki olisikin mukavaa juoden kehitysmaan punaviiniä tweed takki päällä).
Konsensushakuisena sovittelijana mä olen tosiaan huomannut, että nuo mainitsemani tavoitteet toteutuvat parhaiten omassa seurassa pysyttäydyttäessä. Ei kyllä aina silloinkaan.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

urpiainen kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:et ehkä joudu olemaan kerhotilallasi aivan yksin (vaikka siellä toki olisikin mukavaa juoden kehitysmaan punaviiniä tweed takki päällä).
Konsensushakuisena sovittelijana mä olen tosiaan huomannut, että nuo mainitsemani tavoitteet toteutuvat parhaiten omassa seurassa pysyttäydyttäessä. Ei kyllä aina silloinkaan.

http://www.riemurasia.net/jylppy/media. ... =5&o=s&w=s
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
masa

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja masa »

prosessi
Kitinän uhri
Viestit: 716
Liittynyt: 13.11.2010 14:05

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja prosessi »

urpiainen kirjoitti:Seurausetiikan mukaan jonkun teon moraalinen arvo riippuu teon seurauksista, kun taas velvollisuusetiikan mukaan teot ovat itsessään hyviä tai pahoja riippumatta seurauksista. Monet uskonnolliset eettiset systeemit ovat paraatiesimerkkejä velvollisuusetiikasta, mutta ei velvollisuusetiikan toki tarvitse olla leimallisesti uskonnollista (tjeu: Kant). Pointtini vain oli, että minun eettinen ajatteluni on taipuvainen, monestakin syystä, kallistumaan seurauseettisiin pohdintoihin, jolloin tulen samalla hylänneeksi absoluuttisen velvollisuusetiikan ja siis kannan, että tappaminen itsessään on väärin. Enkä pidä tätä kantaa ollenkaan huolestuttavana; minun näkökulmastani seurauksista vähät välittävä velvollisuusetiikka (asiat vain ovat väärin tai oikein seurauksista riippumatta) on se huolestuttava ajattelumalli.
Olen ilmeisesti liian tyhmä ymmärtämään Kantia, tai jotain, kun en kerta kaikkiaan kykene näkemään häntä minään muuna kuin seurausetiikan kannattajana. Millä muulla perusteella yleismaailmallisia sääntöjä voitaisiin laatia, kuin arvioimalla niiden todennäköisten seurausten positiivisuutta/negatiivisuutta? Ja jos sitten ainoa eroavaisuus lopulta on kielto käyttää ihmisiä pelkkinä välineinä, ja kaikki muu ajattelussa noudattaa seurausetiikan sääntöjä, niin silloinhan Kant vain sisällyttää kliiniseen seurausetiikkaan humanismin. Se kuulostaa minusta lähinnä kiltiltä.
Vastustan kuolemantuomiota seurauseettisestä näkökulmasta: käytännön seuraukset yhteisölle ovat minusta epätoivottavia. Tässä on radikaali periaatteellinen ero (vaikka käytännöllinen kanta kuolemanrangaistuksen hyväksymisen/hylkäämisen suhteen on sama) ajamaasi absoluuttiseen kantaan: tappaminen itsessään on väärin.
Kant vissiin kieltäisi kuolemantuomiot siksi, ettei hänen maailmaansa mahdu valtiovallan tahdon välineenä toimivia teloittajia?
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21455
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

prosessi kirjoitti:Millä muulla perusteella yleismaailmallisia sääntöjä voitaisiin laatia, kuin arvioimalla niiden todennäköisten seurausten positiivisuutta/negatiivisuutta?
Eiköhän esim. saman sukupuolen avioliitot ole olleet 'kiellettyjä' juuri sen takia, että 'ne ovat väärin'? En minä ainakaan ole nähnyt mitään uskottavia seurauksista johtuvia perusteluja 'kiellolle'? Tokihan sitä jotain epämääräistä mölinää on, mutta ei mitään koherenttia.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21455
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Kottarainen kirjoitti:No ei kai kukaan tolkullinen ihminen nyt keksi että joku on vaan väärin ilman että sille on mitään perusteita.
Ei ollut kyse pelkistä perusteluista, vaan seurauksiin nojaavista perusteluista. Eikös me juuri keskustella seurausetiikasta ja velvollisuusetiikasta?

Kyllä tuo kielto on viime aikoina ollut velvoitusetiikan ylläpitämä. Mitään seurausetiikan vaatimia negatiivisia seurauksia kukaan ei ole kyennyt argumentoimaan.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2012090 ... 9_uu.shtml

Paatero ajoi ylinopeutta, koska ajoi toisen auton perässä!
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14943
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

NuoriDaavid kirjoitti:http://www.iltalehti.fi/uutiset/2012090 ... 9_uu.shtml

Paatero ajoi ylinopeutta, koska ajoi toisen auton perässä!
Vitun tampio toi Taapero. Ei noissa pidä selittää mitään, sitähän käytetään surutta sua vastaan. Olisi vain ollut pahoillaan asiasta.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Ylermi Ylihankala kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:http://www.iltalehti.fi/uutiset/2012090 ... 9_uu.shtml

Paatero ajoi ylinopeutta, koska ajoi toisen auton perässä!
Vitun tampio toi Taapero. Ei noissa pidä selittää mitään, sitähän käytetään surutta sua vastaan. Olisi vain ollut pahoillaan asiasta.
Jep. Selittely antaa typerän vaikutelman.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
prosessi
Kitinän uhri
Viestit: 716
Liittynyt: 13.11.2010 14:05

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja prosessi »

sivustahuutaja kirjoitti:
prosessi kirjoitti:Millä muulla perusteella yleismaailmallisia sääntöjä voitaisiin laatia, kuin arvioimalla niiden todennäköisten seurausten positiivisuutta/negatiivisuutta?
Eiköhän esim. saman sukupuolen avioliitot ole olleet 'kiellettyjä' juuri sen takia, että 'ne ovat väärin'? En minä ainakaan ole nähnyt mitään uskottavia seurauksista johtuvia perusteluja 'kiellolle'? Tokihan sitä jotain epämääräistä mölinää on, mutta ei mitään koherenttia.
Älä sotke. Jos minä arvelen, että Kant ei välttämättä henk.koht. ole velvollisuusetiikan kannattaja, ei se tarkoita että väittäisin, etteikö kuka tahansa hihhuli silti voi sitä olla. Tuolla lainatulla virkkeelläni viittasin siis pelkästään Kantiin, joka tietääkseni ei oleta minkään jumaluuden olemassaoloa tukemaan hänen käsityksiään, en hihhuleihin. (Toki hihhulitkit tykkäävät seurausetiikasta tavallaan. Väärät teot ovat vääriä, jolloin niiden seurauksena on helvetti tms. ja oikeiden tekojen avulla voi vaikkapa päästä taivaaseen. Seurausetiikan pohdintojen näkökulmasta tämä on ongelmallista lähinnä siksi, ettei seurauksia ole mahdollista tarkistaa kuolematta ensin. Ja lisäksi vain toimijaan itseensä kohdistuvat seuraukset ovat merkityksellisiä...)
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9477
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

NuoriDaavid kirjoitti:Jep. Selittely antaa typerän vaikutelman.
Kyllä toi mulle antoi vaikutelman tyypillisestä ylinopeussakosta.

"- Ajoin toisen auton perässä enkä huomannut rajoituksen muuttumista.

Kamera räpsähti, ja Paatero sai noin 80 euron suuruisen sakon."

Itsekin joskus saanut sakon, kun hieman ajatuksissa jäänyt rajoituksen muuttuminen huomaamatta. Tutka-auton kohdalla tajusin kyllä heti, että nyt napsahti.

Selvä sakon paikka, mutta miksi ihmeessä tästä on tehty uutinen. Ihme moralisointia.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Vagabondo kirjoitti: miksi ihmeessä tästä on tehty uutinen. Ihme moralisointia.
Öö?

Jos lehdissä on juttuja siitä, että julkkis lakkaa varpaankynsiään, niin kyllä poliisiylijohtajan sakot on noin 10E6 kertaa merkittävämpi asia.

Poliisiylijohtaja rikkoo lakia. On se nyt selvä uutinen.

Ja aivan paskaa, että ajaisi ylinopeutta huomaamatta. Jos ei näe nopeusrajoituksia, pitää ottaa kortti pois.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9477
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

NuoriDaavid kirjoitti:
Vagabondo kirjoitti:Ihme moralisointia.
Poliisiylijohtaja rikkoo lakia. On se nyt selvä uutinen.

Ja aivan paskaa, että ajaisi ylinopeutta huomaamatta. Jos ei näe nopeusrajoituksia, pitää ottaa kortti pois.
MOT

Väitätkö sä tosissaan, ettet ole koskaan, missään olosuhteissa, missannut yhtään nopeusrajoituslätkää?
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Vagabondo kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:
Vagabondo kirjoitti:Ihme moralisointia.
Poliisiylijohtaja rikkoo lakia. On se nyt selvä uutinen.

Ja aivan paskaa, että ajaisi ylinopeutta huomaamatta. Jos ei näe nopeusrajoituksia, pitää ottaa kortti pois.
MOT

Väitätkö sä tosissaan, ettet ole koskaan, missään olosuhteissa, missannut yhtään nopeusrajoituslätkää?
Jaa-a. Tähän on tietysti vaikea vastata, koska mistäs mä tietäisin, että en ole huomannut?

Mutta kyllä mä tarkkailen nopeusrajoituksia aktiivisesti, koska yritän tarkasti pysyä rikesakkorajoissa. Mä en kyllä oikein tajua, miten sitä nopeusrajoitusmerkkiä voisi olla huomaamatta.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 6253
Liittynyt: 17.02.2011 13:04

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja elco »

No kyllä minulla tulee mieleen, että systeemi on mätä, jos systeeminvalvontaväkivaltakoneiston kärkipaavikaan ei kykene elämään systeemin mukaan.

EDIT: Hyvää tässä on se, että paavi sai sakot ja että asia tuli julkisuuteen. Ehkä kuitenkin valtaosassa maailman maista näin ei olisi käynyt.
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14943
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Mä en yleensäkään käsitä jengin sosiaalisen pelisilmän pettämistä silloin, kun antavat medialle lausuntoja mokistaan. Taapero ei voi saavuttaa mitään hyvää selittelemällä ylinopeuttaan, joka on mokana luokkaa valita rusinaton maksalaatikko normin sijasta.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14943
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

NuoriDaavid kirjoitti:Mä en kyllä oikein tajua, miten sitä nopeusrajoitusmerkkiä voisi olla huomaamatta.
On se sultakin mennyt ohi varmasti satoja kertoja. Katsos, ND, et vain ole huomannut sitä :kainalopieru:
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9477
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

NuoriDaavid kirjoitti: Jaa-a. Tähän on tietysti vaikea vastata, koska mistäs mä tietäisin, että en ole huomannut?
Vaikka siitä kameratolpan välähdyksestä :D
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 6253
Liittynyt: 17.02.2011 13:04

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja elco »

Ylermi Ylihankala kirjoitti:Taapero ei voi saavuttaa mitään hyvää selittelemällä ylinopeuttaan, joka on mokana luokkaa valita rusinaton maksalaatikko normin sijasta.
Häh? Ei minulle ole koskaan antanut tappavasti aseistettu ja tiukkailmeinen viskaali sakkoa lainrikkomuksesta kun olen ostanut maksalaatikkoa.
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Vagabondo kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti: Jaa-a. Tähän on tietysti vaikea vastata, koska mistäs mä tietäisin, että en ole huomannut?
Vaikka siitä kameratolpan välähdyksestä :D
Ei ole välähtänyt koskaan. Jos näen, että tiellä on automaattinen nopeusvalvonta, yritän noudattaa nopeusrajoituksia erityisen tarkasti. Onneksi nykyään on navissa noi tolppavaroitukset, niin voi ajaa vapaammin.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2012090 ... 9_uu.shtml

Ehkä tämä on merkittävämpi väikkäri kuitenkin, kuin Jim Morrisonista tehty. VMP.
Viimeksi muokannut NuoriDaavid, 07.09.2012 9:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14943
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

elco kirjoitti:
Ylermi Ylihankala kirjoitti:Taapero ei voi saavuttaa mitään hyvää selittelemällä ylinopeuttaan, joka on mokana luokkaa valita rusinaton maksalaatikko normin sijasta.
Häh? Ei minulle ole koskaan antanut tappavasti aseistettu ja tiukkailmeinen viskaali sakkoa lainrikkomuksesta kun olen ostanut maksalaatikkoa.
Pointtini on siinä, että ihan kaikki ajavat joskus lievää ylinopeutta. Se on yks paskanhailee mikä syy sille on, koska se ei vaikuta asiaan ihmisten silmissä. Päinvastoin tämä selittelijä antaa itsestään vastuuta pakenevan kuvan ja samalla asiaa aletaan vatvoa julkisuudessa, mistä tietenkin on vain haittaa tälle kaahijalle.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9477
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Lähteeköhän Vihreiden yli-innokkuuden takia taas työpaikkoja Suomesta. On se kumma kun kaikissa säädöksissä pitää kiirehtiä muun euroopan edelle, vaikka järkevintä olisi edetä tasatahtiin koko alueella, ettei synny kilpailuvääristymiä.

http://www.mtv3.fi/uutiset/talous.shtml ... ivin-takia
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.