Päivän uutiskatsaus

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
Avatar
saira
Kitisijä
Viestit: 3388
Liittynyt: 14.08.2005 19:47
Paikkakunta: Tampere

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja saira »

^Kyllä, osalta on. Mutta mun mielestä on vähättelyä jos kuvitellaan että näillä neuvoilla saadaan asiat kuntoon. Syrjäytymisen ehkäisyyn ja poistamiseen vaaditaan paljon enemmän panostusta myös yleisellä tasolla. Ei siinä pelkkä vanhempien seura auta jos opintojen jälkeen ei löydy työpaikkaa, tai jos opinnoissa tai muuten elämässä polttaa itsensä loppuun ja tarvitsee tukea esim masennukseen tai muihin mielenterveysongelmiin. Toisaalta taas myöskään keskiluokkainen perhetausta ei ole tae siitä, että henkilö ei koskaan väärinkäytä päihteitä tai ala pyörimään "väärissä porukoissa". Edelleen, (osa) hyviä neuvoja, joita kannattaa toteuttaa jokapäiväisessä elämässä, mutta muutakin tarvitaan.
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once."
~Albert Einstein
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9477
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

So Hard kirjoitti:
Vagabondo kirjoitti: Mistä niitä saatais peruskoulun jälkeen opiskelun lopettaneille, kun hyvinvointivaltio on tappanut matalan tuottavuuden työpaikat?
Ei hyvinvointivaltio oikeastaan vaan ammattiliitot. Että työtä olisi tarjolla, sen teettämisen pitää kannattaa.
Ikäänkuin sisällytin ammattiliitot tähän hyvinvointivaltiorakenteeseen. Matalapalkka-alojen korkea palkkataso verrattuna moniin länsimaihin yhdistettynä korkeisiin työn sivukuluihin tekee monista töistä taluodellisesti kannattamattomia.

Mun ehdotus syrjäytymisen ehkäisyyn on kansalaispalkka yhdistettynä minimipalkkojen pienentämiseen, työn verotuksen keventämiseen ja harkinnanvaraisten sosiaalitukien leikkauksiin. Jos veroaste on pakko (lue: mieluummin ei) pitää samana, niin verotuksen painopistettä pitää siirtää työnverotuksesta muualle.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
saira
Kitisijä
Viestit: 3388
Liittynyt: 14.08.2005 19:47
Paikkakunta: Tampere

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja saira »

^^Toivoisin ehkä näyttöä siitä, että näitä muitakin keinoja lähdettäisiin kehittämään, eikä tämä jäisi vain tähän.
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once."
~Albert Einstein
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 6253
Liittynyt: 17.02.2011 13:04

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja elco »

NuoriDaavid kirjoitti:^^ Miksi mun yksinkertaista ja toimivaa ehdotusta (jote yritin tarjota Vesperillekin sinne seminaaripäivään) ei ole otettu käyttöön. Syrjäytyneiden kannattaa hankkia työpaikka ja päihteiden väärinkäyttäjien kannattaa lopettaa päihteiden väärinkäyttö. Lisäksi koulupudokkaiden kannattaa mennä takaisin kouluun. Helppoa kuin heinänteko (joka tosin on aina vaivalloista, ainakin käsipelillä).
Tota, tota, ei noin voi tehdä ilman, että valtiovalta ryhtyy toimii. Eli nostetaan veroja ja lainataan lisää rahaa ulkomailta ja jaetaan sitä asianosaisten tukemiseen perustetuille tärkeille työryhmille; lisäksi palkataan virkamiehiä vastaperustetulle sosiaali- ja terveysministeriön syrjinnänesto-osastolle, jonka johtoon laitetaan joku sosialidemokraattisen puolueen kansanedustajan ex-avustaja.
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
Avatar
saira
Kitisijä
Viestit: 3388
Liittynyt: 14.08.2005 19:47
Paikkakunta: Tampere

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja saira »

Vagabondo kirjoitti:kansalaispalkka
Mä kuulun niihin, joiden elämän tasoa tämä nostaisi huomattavasti, mutta mun täytyy sanoa etten edelleenkään ymmärrä mistä nämä rahat meille tulisivat. Tottakai osa tulee kierrossa takaisin pottiin, mutta...?
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once."
~Albert Einstein
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

saira kirjoitti:
Vagabondo kirjoitti:kansalaispalkka
Mä kuulun niihin, joiden elämän tasoa tämä nostaisi huomattavasti, mutta mun täytyy sanoa etten edelleenkään ymmärrä mistä nämä rahat meille tulisivat.
Tätä ei ymmärrä oikein kukaan muukaan. Esim. minä.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 6253
Liittynyt: 17.02.2011 13:04

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja elco »

Vagabondo kirjoitti: Mun ehdotus syrjäytymisen ehkäisyyn on kansalaispalkka yhdistettynä minimipalkkojen pienentämiseen, työn verotuksen keventämiseen ja harkinnanvaraisten sosiaalitukien leikkauksiin. Jos veroaste on pakko (lue: mieluummin ei) pitää samana, niin verotuksen painopistettä pitää siirtää työnverotuksesta muualle.
Unohdat sen mahdollisuuden, että Jutta Urpilainen luo kasvua ja kasvu sitten hoitaa kaikki nykyiset ongelmat kuten tämän syrjäytymisen ja luo vähän vielä jakovaraa kaupan päälle. Homma on täysin hallinnassa ja tehdään vaan just kuten hallitus tekee eli ei yhtään mitään.
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9477
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

saira kirjoitti:
Vagabondo kirjoitti:kansalaispalkka
Mä kuulun niihin, joiden elämän tasoa tämä nostaisi huomattavasti, mutta mun täytyy sanoa etten edelleenkään ymmärrä mistä nämä rahat meille tulisivat. Tottakai osa tulee kierrossa takaisin pottiin, mutta...?
Mulla ilmeisesti laskisi tai pysyisi samassa. Riippuu niin paljon minkälaisia lukuja käytetään.

Monilla töissäkäyvillä verokortin luvut vain muuttuisivat, eli maksaisivat veroina oman osuutensa. Monilla ei töissäkäyvillä nykyiset sosiaaliset tuet vain vaihtaisivat nimeä. Suurin ero olisi byrokratian yksinkertaistuminen ja erilaisten satunnaisten pätkätöiden tekemisen helpottaminen ja tällähetkellä kaikille kannattamattomien matalantuottavuuden töiden palauttaminen työmarkkinoille.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Vagabondo kirjoitti:
saira kirjoitti:
Vagabondo kirjoitti:kansalaispalkka
Mä kuulun niihin, joiden elämän tasoa tämä nostaisi huomattavasti, mutta mun täytyy sanoa etten edelleenkään ymmärrä mistä nämä rahat meille tulisivat. Tottakai osa tulee kierrossa takaisin pottiin, mutta...?
Mulla ilmeisesti laskisi tai pysyisi samassa. Riippuu niin paljon minkälaisia lukuja käytetään.

Monilla töissäkäyvillä verokortin luvut vain muuttuisivat, eli maksaisivat veroina oman osuutensa. Monilla ei töissäkäyvillä nykyiset sosiaaliset tuet vain vaihtaisivat nimeä. Suurin ero olisi byrokratian yksinkertaistuminen ja erilaisten satunnaisten pätkätöiden tekemisen helpottaminen ja tällähetkellä kaikille kannattamattomien matalantuottavuuden töiden palauttaminen työmarkkinoille.
Yhteiskunta ei synnytä rahaa tyhjästä. Jos sitä annetaan joillekin lisää, niin se raha on jostain pois. Vihreiden malli leikkaisi ylimpien desiilien käteen jääviä tuloja.

"suurituloisten tulot pienenevät hieman, ennen kaikkea rikkaimman kymmenyksen"

http://www.vihreat.fi/perustulo/malli/yksityiskohdat
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14932
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Vagabondo kirjoitti:Suurin ero olisi byrokratian yksinkertaistuminen ja erilaisten satunnaisten pätkätöiden tekemisen helpottaminen ja tällähetkellä kaikille kannattamattomien matalantuottavuuden töiden palauttaminen työmarkkinoille.
Edelleen, matalan tuottavuuden työt ei ole pois työmarkkinoilta siksi, että sosiaaliturva estää niiden tekemisen. Ne ovat pois, koska niiden hinta on liian korkea työnantajille. Kansalaispalkka ei auta siihen mitenkään. Mikään minimipalkkasäännös ei myöskään auta, kun palkat on säädelty työehtosopimuksin. Siihen ei mikään hallitus voi puuttua, koska SAK heittäytyy heti selälleen itkupotkuyleislakkoraivarilla.

Mä näen kansalaispalkan ongelmana moraalisen sudenkuopan syventämisen, vaikka rahoituspohjaan olisikin realistinen ratkaisu. Rahaa tulee, vaikka ei tekisi mitään. Ei edes tarvitse hakea, kun annetaan pyytämättä ja tarvetta katsomatta. Se on niin kaukana siitä ajatuksesta, että ensisijainen vastuu itsensä elättämisestä on itsellä, että se voi entisestään vinouttaa jo nyt työhaluttomien nuorten sukupolvien asenteita surkeampaan suuntaan. Paskaduunin käsite on syntynyt jengillä, joka on tottunut siihen että rahaa saa aina jostain vaikka ei laittaisi rikkaa ristiin.
Viimeksi muokannut So Hard, 14.09.2012 12:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Universaali disclaimer.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

^Mä luulen, että ongelma on, että Niinistö on porvarileiristä.

Jos Tavja olisi antanut samat reseptit, niin vasemmistopiireissä hyristäisiin tyytyväisinä.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Mutta sitten asiaan:

http://www.hs.fi/politiikka/Kataja+Suom ... 5599091094

Eteenpäin Ruotsin viitoittamalla tiellä!
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

exPertti kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:^Mä luulen, että ongelma on, että Niinistö on porvarileiristä.

Jos Tavja olisi antanut samat reseptit, niin vasemmistopiireissä hyristäisiin tyytyväisinä.
Totta kai on. Tavjalta se olisi "arvokas kannanotto toisesta välittämisestä".

Myönnän, että silloin me mutisisimme että "missä on todelliset eväät tässä jutussa". :)
Tavjalta se olisi naurettavaa muumimammapuuhastelua!
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
saira
Kitisijä
Viestit: 3388
Liittynyt: 14.08.2005 19:47
Paikkakunta: Tampere

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja saira »

exPertti kirjoitti:
saira kirjoitti:^^Toivoisin ehkä näyttöä siitä, että näitä muitakin keinoja lähdettäisiin kehittämään, eikä tämä jäisi vain tähän.
Toivo vaan, mutta minä ymmärsin Niinistön puheitten ongelmaksi joittenkin mielestä sen (ehkä sinunkin?) että hän ei nyt yht'äkkiä ratkaissutkaan koko syrjäytymisongelmaa. Ongelmaa, jota on yritetty ratkaista vuosikymmeniä ympäri maailmaa.

Vaikkei hän yksinään yhdellä kirjasella pelastakaan koko läntistä maailmaa niin ei se sitä poista, että hän puhuu asiaa.

Isot asiat syntyvät pienistä asioista. Siinä kohtaa, kun on jo ongelmia eivät pienet asiat enää auta.
Älä laita mun suuhuni sanoja, juurihan totesin, että toivon näyttöä myös siitä ettei ongelman ratkaisu jää tähän. Ongelma on siinä, että lukemani mukaan jää käsityksekseni, että tämä on se, mikä auttaa, kaikkeen. Ettei enempää tarvita. En mä oleta, että joku yksin keksisi taikalääkkeen tähän tai koko maailman nälänhätiin ja sotiin. Mutta jos syjäytymisen poistaminen/ehkäiseminen jää näihin neuvoihin, eikä sitä yritetäkään ratkoa muilla keinoilla, niin silloin tämä on täyttä ongelman vähättelyä.
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once."
~Albert Einstein
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 6253
Liittynyt: 17.02.2011 13:04

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja elco »

NuoriDaavid kirjoitti:Mutta sitten asiaan:

http://www.hs.fi/politiikka/Kataja+Suom ... 5599091094

Eteenpäin Ruotsin viitoittamalla tiellä!
Millä rahalla?

Kokoomus on muiden vasemmistopuolueiden kanssa (Suomessa ei muunlaisia puolueita olekaan) kyvytön ja haluton tekemään remonttia menopuolella.
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

elco kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:Mutta sitten asiaan:

http://www.hs.fi/politiikka/Kataja+Suom ... 5599091094

Eteenpäin Ruotsin viitoittamalla tiellä!
Millä rahalla?

Kokoomus on muiden vasemmistopuolueiden kanssa (Suomessa ei muunlaisia puolueita olekaan) kyvytön ja haluton tekemään remonttia menopuolella.
Veikkaan vain, että yhteisövero laskee. Ainakaan aiemmin Suomi ei ole antanut Ruotsin mennä Suomen yhteisäverokannan alle. En osaa sanoa, mistä rahat otetaan.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16734
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

exPertti kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:^Mä luulen, että ongelma on, että Niinistö on porvarileiristä.
Jos Tavja olisi antanut samat reseptit, niin vasemmistopiireissä hyristäisiin tyytyväisinä.
Totta kai on. Tavjalta se olisi "arvokas kannanotto toisesta välittämisestä".
Myönnän, että silloin me mutisisimme että "missä on todelliset eväät tässä jutussa". :)
Olettekos te nyt ymmärtäneet mitään tästä keskustelusta?
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 6253
Liittynyt: 17.02.2011 13:04

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja elco »

Onhan se tietenkin ihan paskaa, että arvojohtaja ottaa kantaa nuorten syrjäytymiseen ja kehtaa poikketa totutusta ei-eriarvoisuudelle, kyllä-aseistariisunnalle, Suomi-lesboille arvojohtamisesta. Kansa äänesti neuvostoliiton ajan lopullisesti Halosen mukana historiaan, mutta näköjään se edelleen kismittää niitä tahoja, joiden mielestä neuvostoliitto oli ns. kova juttu.

Nythän tästä aiheesta keskustellaan, vaikka keskustelun tasohan on täysin luokatonta kun vasemmistodillet vaan kirkuvat kuin hinaajat lisää rahaa tähänkin.
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

urpiainen kirjoitti:
exPertti kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:^Mä luulen, että ongelma on, että Niinistö on porvarileiristä.
Jos Tavja olisi antanut samat reseptit, niin vasemmistopiireissä hyristäisiin tyytyväisinä.
Totta kai on. Tavjalta se olisi "arvokas kannanotto toisesta välittämisestä".
Myönnän, että silloin me mutisisimme että "missä on todelliset eväät tässä jutussa". :)
Olettekos te nyt ymmärtäneet mitään tästä keskustelusta?
Uskoakseni kyllä. Yritin vain hieman kevyempää lähestystapaa.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16734
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

^ No oikeastaan minäkin uskon saman sinusta. Ehkä mä olen vain niin raskassoutuinen tosikko, etten pidä kevennyksistä. Sitäpaitsi, en mä kehtaa aina pelkkää Pertsaa poimia.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
prosessi
Kitinän uhri
Viestit: 716
Liittynyt: 13.11.2010 14:05

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja prosessi »

NuoriDaavid kirjoitti:^Mä luulen, että ongelma on, että Niinistö on porvarileiristä.

Jos Tavja olisi antanut samat reseptit, niin vasemmistopiireissä hyristäisiin tyytyväisinä.
Halonen ei olisi voinut antaa samoja reseptejä, koska se olisi ollut täysin mahdotonta sosiaalidemokraattisella logiikalla toimiville aivoille. Se on ilmeistä, kun ottaa huomioon sen julkisuudessa kiertäneen tiedon, ettei Niinistön sivustolle suostuttu vastaanottamaan seuraavaa ehdotusta:
Voimme äänestää päättäjiä, jotka ovat valmiita lisäämään resursseja nuorten syrjäytymisen ehkäisemiseen – siis esi­merkiksi käyttämään yhteiskunnan varoja nuorille suunnattujen mielenterveyspalveluiden parantamiseen. Monissa tapauksissa tarvi­taan ammattiauttajan apua.
Jos oikeistolainen ajattelu perustuu pääasiassa sille ajatukselle, että ihmisten on itse pidettävä huolta itsestään (ja jos se ei onnistu, on oltava oikea lähipiiri avustamassa), ja vasemmistolainen puolestaan sille, että koska osalla ihmisistä on taipumusta olla aika huonoja pitämään huolta itsestään, on valtion avustettava heitä siinä tai jopa tehtävä se kokonaan heidän puolestaan, on aika ilmeistä, että tämän ehdotuksen oli pakko tulla ex-kokkarilta.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

prosessi kirjoitti: Jos oikeistolainen ajattelu perustuu pääasiassa sille ajatukselle, että ihmisten on itse pidettävä huolta itsestään (ja jos se ei onnistu, on oltava oikea lähipiiri avustamassa), ja vasemmistolainen puolestaan sille, että koska osalla ihmisistä on taipumusta olla aika huonoja pitämään huolta itsestään, on valtion avustettava heitä siinä tai jopa tehtävä se kokonaan heidän puolestaan, on aika ilmeistä, että tämän ehdotuksen oli pakko tulla ex-kokkarilta.
Njoo. Kyllä se varmaan noin on.

Sivuhuomiona, että joillekin on punainen (pun not intended) vaate juuri tuo, kun joku ehdottaa ongelmien ratkaisuksi ryhdistäytymistä.

No, onhan se tietysti vähän koominen neuvo, mutta on siinä osittain ehkä perääkin, että osa ongelmista voi olla myös sosiaalivaltion luomaa opittua avuttomuutta.

Vasemmisto tietysti ehdottaa ratkaisuksi lisää sosiaalivaltiota. Ehkä se on oikein. Ehkä ei.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
saira
Kitisijä
Viestit: 3388
Liittynyt: 14.08.2005 19:47
Paikkakunta: Tampere

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja saira »

^Voidaan puhua monenlaisesta syrjäytymisestä. Kaikkeen ei vaan auta komento "ryhdistäydy". Ihan sama ku masentuneelle sanottais "älä ole masentunut". Ei paljon auta. En mä todellakaan ole sitä vastaan et ihmisten pitäisi ottaa vstuuta itsestään ja ympärillään olevistaan, todellakaan. Mut täytyisi muistaa ettei sekään ole vastaus yksistään vaan tarvitaan muutakin.
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once."
~Albert Einstein
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

saira kirjoitti:^Voidaan puhua monenlaisesta syrjäytymisestä. Kaikkeen ei vaan auta komento "ryhdistäydy". Ihan sama ku masentuneelle sanottais "älä ole masentunut". Ei paljon auta. En mä todellakaan ole sitä vastaan et ihmisten pitäisi ottaa vstuuta itsestään ja ympärillään olevistaan, todellakaan. Mut täytyisi muistaa ettei sekään ole vastaus yksistään vaan tarvitaan muutakin.
Luulen, että olemme samaa mieltä.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9477
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

NuoriDaavid kirjoitti:Yhteiskunta ei synnytä rahaa tyhjästä. Jos sitä annetaan joillekin lisää, niin se raha on jostain pois. Vihreiden malli leikkaisi ylimpien desiilien käteen jääviä tuloja.

"suurituloisten tulot pienenevät hieman, ennen kaikkea rikkaimman kymmenyksen"

http://www.vihreat.fi/perustulo/malli/yksityiskohdat
Niin kuin sanoin, paljon riippuu luvuista joita käytetään. Vihreillä on tietenkin tyypilliset vasemmiston luvut ehdotuksessaan. Mä näkisin realistisempana, että kansalaispalkan kustannustason pitää asettua aika lähelle nykyisten sosiaalisten siirtojen tasoa eikä se saa nostaa kohtuuttomasti minkään tuloryhmän kustannuksia, jotta sen taakse koskaan saadaan tarpeeksi edustajia. Luulisin, että työkykyisillä ihmisillä sosiaaliset tulonsiirrot hieman laskisivat nykyisestä, jotta se saadaan toteutumaan ilman tuntuvia korotuksia työssäkäyville. Luonteva paikka leikkauksille olisi esim. asumistuki, mikä pitäisi muutenkin ajaa kokonaan alas.

En usko, että kansalaispalkkaa oikeasti alettaisiin suunnittelemaan tällä vuosikymmenellä. Pidän sitä kuitenkin teoriatasolla toimivampana kuin nykyistä järjestelmää.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.