Niin. Kyllä tässä varmasti juuri on tuollainen tausta-ajatus, että säännöt ovat epäoikeudenmukaiset, ja jos kuitenkin saan enemmän, kuin mitä väärämielinen sääntöjen laatija on tarkoittanut, niin se on hyvä.urpiainen kirjoitti:Kyllä tämä on minusta aika vieraan kuuloista. Voisin ajatella, että olen iloinen, jos minulla on enemmän, kuin mitä minulle *sääntöjen* mukaan kuuluu, jos koen säännöt epäoikeudenmukaisiksi. Mutta en saa iloa siitä, että hyödyn tavalla, jonka koen epäoikeudenmukaiseksi.NuoriDaavid kirjoitti:Musta on kiva, jos mulla on enemmän, kuin mitä mulle oikeudenmukaisesti kuuluu.
Typerimmät uutiset
-
- Kitinä VIP-jäsen
- Viestit: 14469
- Liittynyt: 12.05.2011 8:48
Re: Typerimmät uutiset
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
-
- Kitisijä
- Viestit: 14932
- Liittynyt: 23.08.2011 9:23
- Paikkakunta: 7th heaven
Re: Typerimmät uutiset
Joo-o. Kyllähän tuon blogin "kustannuksia" voi varmaan perustella monellakin tavalla, mutta tosiasiassa kustannus = ulos maksettu euro.
1. Ei hiilidioksidin tuottaminen mitään maksa kenellekään, ellei toisin sovita. Mun autoilun hinnaksi tuolla oletetulla tonnihinnalla tulee n. 25 €/vuosi.
2. ja 2a) Hyväksyn laskelmat, sillä erotuksella että rahat maa- ja vesialueiden hankintoihin ovat budjetissa jo tässä kohtaa, mikä tekee kohdan 7 absurdiksi. Jo aiemmin investoidun rahan uudelleen laskeminen on hypotettisella tonttimaahinnalla on ihan houretta. Kustannus on sisällä tässä kohtaa. Puhumattakaan siitä, että ilman niitä autoteitä sen ympäröivän tonttimaan hinta olisi pelto- ja virkitysalueen luokkaa, eli ehkä n. 5% kaavoitettuun, tieverkotettuun alueeseen verratuna.
3. Työmatkakulujen verovähennyksiä saavat myös julkisen liikenteen käyttäjät. Tuki ei kohdistu autoilijoille. Ilmainen pysäköinti työpaikalla ei maksa julkisille toimijoille mitään. Alueellinen kuljetustuki ja huoltovarmuus ei kuulu autoilijan maksettavaksi miltään osin. Kohdan arvoksi jää 0 €.
4. Kustannukset eivät ole 40 miljoonaa vaan 30-40 miljoonaa ja erittelyä henkilöautojen, julkisen liikenteen ja polkupyörävahinkojen kesken ei ole tehty. Todellinen henkilöautoilijoiden aiheuttama kustannus kuntataloudelle on X euroa, mutta ei takuuvarmasti tuo 145 €. Hyväksytään nyt vaikka 100 €.
5. Aika graavi vaihteluväli, 1-3 miljardia euroa. Hyväksytään vaikka sitten tuo 285 €.
6. Melu ei maksa mitään. Sen torjuminen maksaa (meluvallit jne.) Ne kuitenkin kuuluvat tieinvestointeihin kohdassa 2. Lukemalla taustapaperin selviää, että kyse on puhtaasti hatusta heitetystä lukemasta, ts. "haitta" josta kukaan ei maksa mitään. Fiskaalinen kustannus on 0 €.
7. Yllä mainituin perustein arvo on tai korkeintaan 5% esitetystä arvosta. Hyväksyn 45 € menetettyä peltomaan tuottoa.
7a. Helsinkiläisen veronmaksajan hulluutus, jota Espoolaisena en osta. Täällä autoilijat maksavat parkkipaikkansa itse. Hyväksyn Helsinkiläisen osalta 167 €, jos pitää paikkaansa että julkinen toimija maksaa tukea parkkipaikkojen rakentamiseen.
8. Hypoteettinen hourelaskelma joka ei perustu mihinkään. Ei se korvaava joukkoliikennekään ilmaiseksi liiku ja liikkumisnopeutta koskevat arviot eivät millään pidä paikkaansa. Itse pääsen suoran junayhteyden vieressä asuvanakin nopeammin autoille kuin junalla töihin - ja junien liikkumiseen autot eivät vaikuta mitenkään. Arvo 0 €.
Tällä laskelmalla espoolaisen autoilijan saama "tuki" = infra on reilu 450 egeä vuodessa ja Helsinkiläisen 620 egeä vuodessa.
Kun otetaan huomioon, että autoilijat kuitenkin maksavat kunnallisverojakin, niin se määrä millä kunnat investoivat joukkoliikenteeseen, joten hieman ihmettelen miksi maksetusta kunnallisverosta ei voi mitään allokoida tulopuolelle autoilijan osalta? Erityisesti kun autoilevat ovat kuitenkin yleensä se työssä käyvempi, tuloa tuottavampi sakki. Autottomissa on eniten opiskelijoita, lapsia ja eläkeläisiä.
1. Ei hiilidioksidin tuottaminen mitään maksa kenellekään, ellei toisin sovita. Mun autoilun hinnaksi tuolla oletetulla tonnihinnalla tulee n. 25 €/vuosi.
2. ja 2a) Hyväksyn laskelmat, sillä erotuksella että rahat maa- ja vesialueiden hankintoihin ovat budjetissa jo tässä kohtaa, mikä tekee kohdan 7 absurdiksi. Jo aiemmin investoidun rahan uudelleen laskeminen on hypotettisella tonttimaahinnalla on ihan houretta. Kustannus on sisällä tässä kohtaa. Puhumattakaan siitä, että ilman niitä autoteitä sen ympäröivän tonttimaan hinta olisi pelto- ja virkitysalueen luokkaa, eli ehkä n. 5% kaavoitettuun, tieverkotettuun alueeseen verratuna.
3. Työmatkakulujen verovähennyksiä saavat myös julkisen liikenteen käyttäjät. Tuki ei kohdistu autoilijoille. Ilmainen pysäköinti työpaikalla ei maksa julkisille toimijoille mitään. Alueellinen kuljetustuki ja huoltovarmuus ei kuulu autoilijan maksettavaksi miltään osin. Kohdan arvoksi jää 0 €.
4. Kustannukset eivät ole 40 miljoonaa vaan 30-40 miljoonaa ja erittelyä henkilöautojen, julkisen liikenteen ja polkupyörävahinkojen kesken ei ole tehty. Todellinen henkilöautoilijoiden aiheuttama kustannus kuntataloudelle on X euroa, mutta ei takuuvarmasti tuo 145 €. Hyväksytään nyt vaikka 100 €.
5. Aika graavi vaihteluväli, 1-3 miljardia euroa. Hyväksytään vaikka sitten tuo 285 €.
6. Melu ei maksa mitään. Sen torjuminen maksaa (meluvallit jne.) Ne kuitenkin kuuluvat tieinvestointeihin kohdassa 2. Lukemalla taustapaperin selviää, että kyse on puhtaasti hatusta heitetystä lukemasta, ts. "haitta" josta kukaan ei maksa mitään. Fiskaalinen kustannus on 0 €.
7. Yllä mainituin perustein arvo on tai korkeintaan 5% esitetystä arvosta. Hyväksyn 45 € menetettyä peltomaan tuottoa.
7a. Helsinkiläisen veronmaksajan hulluutus, jota Espoolaisena en osta. Täällä autoilijat maksavat parkkipaikkansa itse. Hyväksyn Helsinkiläisen osalta 167 €, jos pitää paikkaansa että julkinen toimija maksaa tukea parkkipaikkojen rakentamiseen.
8. Hypoteettinen hourelaskelma joka ei perustu mihinkään. Ei se korvaava joukkoliikennekään ilmaiseksi liiku ja liikkumisnopeutta koskevat arviot eivät millään pidä paikkaansa. Itse pääsen suoran junayhteyden vieressä asuvanakin nopeammin autoille kuin junalla töihin - ja junien liikkumiseen autot eivät vaikuta mitenkään. Arvo 0 €.
Tällä laskelmalla espoolaisen autoilijan saama "tuki" = infra on reilu 450 egeä vuodessa ja Helsinkiläisen 620 egeä vuodessa.
Kun otetaan huomioon, että autoilijat kuitenkin maksavat kunnallisverojakin, niin se määrä millä kunnat investoivat joukkoliikenteeseen, joten hieman ihmettelen miksi maksetusta kunnallisverosta ei voi mitään allokoida tulopuolelle autoilijan osalta? Erityisesti kun autoilevat ovat kuitenkin yleensä se työssä käyvempi, tuloa tuottavampi sakki. Autottomissa on eniten opiskelijoita, lapsia ja eläkeläisiä.
Universaali disclaimer.
-
- Kitisijä
- Viestit: 6253
- Liittynyt: 17.02.2011 13:04
Re: Typerimmät uutiset
Paljollako tuetaan niiden liikkumista, jotka eivät autoile?
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
-Atticus Fetch, Californication
-
- Kitisijä
- Viestit: 14932
- Liittynyt: 23.08.2011 9:23
- Paikkakunta: 7th heaven
Re: Typerimmät uutiset
HSL:n tulorahoituksesta vissiin noin 300 miltsiä tulee kunnilta. Sen päälle tietty bussikaistojen, junaraiteiden, ratikoiden, varikoiden jne. nielemä tonttimaan tuotto, hiilidioksidipäästöt, liikenneonnettomuudet, yksityisautoilua/pyöräilyä/rullatuoleilua hidastava ja estävä vaikutus jne. Kyllä se miljoonan ihmisen talousalueella taitaa helposti nousta sinne 400-600 euron tuntumaan. Mutta sehän tulee veronmaksajilta kunnallisverossa, ei autoilijoilta!elco kirjoitti:Paljollako tuetaan niiden liikkumista, jotka eivät autoile?
En kyllä jaksa kaivella budjetteja sen tarkistamiseksi, mitä julkiseen liikenteeseen menee fyrkkaa.
Universaali disclaimer.
-
- Kitinän uhri
- Viestit: 593
- Liittynyt: 14.08.2005 21:20
Re: Typerimmät uutiset
Vastaavasti liikennevirasto sanoo tiivistelmässä s.4So Hard kirjoitti:5. Aika graavi vaihteluväli, 1-3 miljardia euroa. Hyväksytään vaikka sitten tuo 285 €.
"Liikenteen päästökustannuksiksi muodostui yhteensä noin 900 milj. euroa. Tästä 820 milj. euroa muodostui polttoaineiden käytön aikaisten päästöjen kustannuksista ja katupölystä, 54 milj. euroa polttoaineketjujen alkupään päästöjen kustannuksista ja 26 milj. euroa jätteiden ja jätevesien kustannuksista. Tieliikenteen osuus kokonaisuudesta oli 695 milj. euroa, vesiliikenteen 190 milj. euroa ja rautatieliikenteen vajaa 15 milj. euroa."
Eli 696 miljoonaa jossa on koko tieliikenne, ei pelkkä yksityisautoilu. Aika paljon alempana vielä tosta miljardista.
-
- Kitisijä
- Viestit: 14932
- Liittynyt: 23.08.2011 9:23
- Paikkakunta: 7th heaven
Re: Typerimmät uutiset
No kunhan yritin tehdä viherhippiystävällistä arviota. Tuolla hinnalla joukkoliikenteen saama tuki on jo suurempaa.ak kirjoitti:Vastaavasti liikennevirasto sanoo tiivistelmässä s.4So Hard kirjoitti:5. Aika graavi vaihteluväli, 1-3 miljardia euroa. Hyväksytään vaikka sitten tuo 285 €.
"Liikenteen päästökustannuksiksi muodostui yhteensä noin 900 milj. euroa. Tästä 820 milj. euroa muodostui polttoaineiden käytön aikaisten päästöjen kustannuksista ja katupölystä, 54 milj. euroa polttoaineketjujen alkupään päästöjen kustannuksista ja 26 milj. euroa jätteiden ja jätevesien kustannuksista. Tieliikenteen osuus kokonaisuudesta oli 695 milj. euroa, vesiliikenteen 190 milj. euroa ja rautatieliikenteen vajaa 15 milj. euroa."
Eli 696 miljoonaa jossa on koko tieliikenne, ei pelkkä yksityisautoilu. Aika paljon alempana vielä tosta miljardista.
Universaali disclaimer.
-
- Kitisijä
- Viestit: 21438
- Liittynyt: 15.08.2005 0:29
Re: Typerimmät uutiset
Sinullakin meni väärin. Ei yksityisautoiluille voi jyvittää mitään kustannuksia, elleivät nuo kustannukset poistu yksityisautoilun poistuessa. Vinkki: Mitä tietä pitkin se bussi ajaa? Jos teitä joka tapauksessa rakennetaan ja ylläpidetään, niin henkilöautot kulkevat niillä rekkojen ja bussien jatkeena.Vagabondo kirjoitti:Ei.urpiainen kirjoitti: Olisko tämä parempi laskelma (ainakin helsinkiläisestä näkökulmasta)?
Heti ensimmäisessä kohdassa on laskettu koko liikenteen co2 päästöistä kulut pelkästään henkilöautoliikenteen maksettavaksi. Samalla tavalla kaikki tiestön kustannukset oli laskettu tueksi yksityisautoilulle. Jos laskelmalle haluaa yhtään uskottavuutta olisi ainakin noissa kummassakin pitänyt jyvittää ammatti ja julkinen liikenne erilleen laskelmasta.
Osoittaa ylipäätään aika pihalla olevaa näkökulmaa, jos autoilua lähtee tarkastelemaan kulujen kautta. Yleisesti hyväksytty näkökulma kun on, että yhteiskunta huolehtii liikenteestä lisätäkseen taloudellista toimintaa, joka taas tuottaa hyvinvointia ja jota voi verottaa.
Parkkipaikkojakin voi tarkastella ihan samalla tapaa. Jos helsingillä on vaihtoehtona rakentaa omilla rahoilla parkkipaikkoja tai häätää töissäkäyvät espooseen, niin veikkaan niiden parkkipaikkojen kannattavan. Sama pätee työpaikkoihin. Kummasti niitä parkkipaikkoja saa kun konttori olisi muuten siirtymässä muualle. Parasta tietysti olisi, että markkinat voisivat itse päättää paljonko parkkipaikkoja tarvitaan, eli kaavoituksella ohjattaisiin asiaa mahdollisimman vähän. Päättäköön grynderi rakentaako tontilleen parkkitalon vai asuinkerrostalon.
-
- Kitisijä
- Viestit: 16725
- Liittynyt: 27.10.2005 17:37
Re: Typerimmät uutiset
Ihan hyvä laskelmakritiikki, liikkuu aika eri tasolla kuin Vagabondon defenssimäinen täystorjunta. Sinänsä olen kyllä samaa mieltä Sivustahuutajan kanssa, että koko tämä tulokulma on vähän kummallinen. Tieinfra ja muu liikenne kun tosiaan on ihan järkevää investointia veroja kerryttävään taloudelliseen toimeliaisuuteen, eikä mikään yksityisautoilijoiden vapaa-ajan harrastuksen aiheuttama turha kulu samassa sarjassa, kuin kokoomuksen hellimä tonttimaan kaavoittaminen alihinnalla golfkentiksi. Blogistin puolustukseksi täytyy sanoa, että tämä ei nimenomaan ole hänen tulokulmansa kapunki- ja liikennesuunnitteluun, vaan pikemminkin jonkinlaisesta yleisestä mielenkiinnosta tehty hahmotelma siitä, mitä pitäisi sanoa niille, jotka Vagiksen tapaan nimenomaan ottavat tämän tulokulman lähtökohdakseen - siis että autoilijat ovat muka ylikäytetty lypsylehmä.So Hard kirjoitti:2. ja 2a) Hyväksyn laskelmat, sillä erotuksella että rahat maa- ja vesialueiden hankintoihin ovat budjetissa jo tässä kohtaa, mikä tekee kohdan 7 absurdiksi. Jo aiemmin investoidun rahan uudelleen laskeminen on hypotettisella tonttimaahinnalla on ihan houretta. Kustannus on sisällä tässä kohtaa. Puhumattakaan siitä, että ilman niitä autoteitä sen ympäröivän tonttimaan hinta olisi pelto- ja virkitysalueen luokkaa, eli ehkä n. 5% kaavoitettuun, tieverkotettuun alueeseen verratuna.
Tämän johdannon jälkeen pääsen vihdoin siihen, miksi poimin SH:n ansiokkaasta postauksesta juuri tuon kohdan lainattavaksi. Erityisesti Helsingin päätöksenteossa perusongelma on tosiaan se, että tieliikennettä ja esim. asumisrakentamista suunnitellaan liian erillään. Laskettaessa vaikkapa Itäväylän ja Kehä I:n risteyksen, tai Koivusaaren uuden moottoritierampin, tähtitieteellisiä kuluja, näistäkin huimista kuluista jätetään pois se, miten paljon muutenkin niukkaa asuintonttimaata tehdään autojen ehdoilla tapahtuvan tiesuunnittelun takia asuinrakentamiskelvottomaksi. Kohdan 7 kuva on aika oivaltava. Tämä on minusta kunnallisvaalien kannalta ihan tärkeä: haluan oikeanpuoleisen kuvan näköistä kaupunkia, en vasemman. Tämä on aika hyvä kirjoitus samasta teemasta. Kaikki, paitsi espoolaisinsinöörit, haluavat Helsinkiin rakennettavan kaupunkitilaa, mutta sitä ei rakenneta, vaan amerikkalaisia freeway-hirvityksiä. Kuten asuntohinnoista näkyy, suurin osa haluaa asua Töölössä, Punavuoressa, Eirassa, Katajanokalla, Kruununhaassa jne., mutta sitä on vähän ja pysäköinti- & liikennemitoitusmääräykset estävät rakentamasta lisää. Hölmöä.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
-
- Kitinä VIP-jäsen
- Viestit: 14469
- Liittynyt: 12.05.2011 8:48
Re: Typerimmät uutiset
^Onko missään maailmassa rakennettu modernia kaupunkia, jossa ei olisi maanteitä? Ei kait ne ihmiset teleportaatiolla liiku? tavarat vielä vähemmän.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
-
- Kitisijä
- Viestit: 16725
- Liittynyt: 27.10.2005 17:37
Re: Typerimmät uutiset
No ainakin tuo kaupungin sisällä olevien moottoriteiden muuttaminen kaduiksi on sellaista, mitä Euroopassa tehdään. Mä en ole mikään kaupunkisuunnittelun asiantuntija (paitsi kitinässä), vaan vain vastuullinen kuntavaaliäänestäjä, eli en mä nyt osaa ihan suoralta kädeltä antaa kovin hyviä vertailututkimustuloksia. Noista viittaamistani blogeista löytyy kyllä edelleen linkkejä alkuperäislähteisiin.NuoriDaavid kirjoitti:^Onko missään maailmassa rakennettu modernia kaupunkia, jossa ei olisi maanteitä? Ei kait ne ihmiset teleportaatiolla liiku? tavarat vielä vähemmän.
Muutenkin tuosta kommentistasi kaikuu, ainakin jotenkin aavistuksenomaisesti, vähän tuollainen experttimäinen olkiukkoilu. Kukaan ei ole esittämässä autojen kieltämistä, tieliikenteestä luopumista jne., vaan mahdollisuuksien mukaan tiiviin kaupungin rakentamista umpikortteleineen, katuineen (ei moottoriteineen) ja palveluineen. Hyvät bussikaistat (myös rekkojen tavaraliikenteelle) sekä autokadut kuuluvat ilman muuta tähän visioon. Koetetaan rakentaa modernia kantakaupunkia, ei 60-70-lukujen lähiötä.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
-
- Kitinä VIP-jäsen
- Viestit: 9467
- Liittynyt: 23.09.2010 9:38
Re: Typerimmät uutiset
Haluan tarkentaa, etten ole missään vaiheessa ottanut kantaa siihen mitä Helsinkiin saa tai pitää rakentaa. Pidän vain blogistin laskelmia huonosti tehtyinä.urpiainen kirjoitti:Kaikki, paitsi espoolaisinsinöörit, haluavat Helsinkiin rakennettavan kaupunkitilaa, mutta sitä ei rakenneta, vaan amerikkalaisia freeway-hirvityksiä.
Ei kai sitä Espoolaisilta kysytä, jos Helsinki haluaa osasta kaupunkia tehdä autottoman. Sen kun pääsevät yhteisymmärrykseen omien asukkaidensa kanssa asiasta mistä korttelista aloittavat ja nostavat betoniporsaat kaduille. Henk. koht. mulle on ihan sama vaikka koko Helsingin niemi tai vaikka koko Helsinki olisi autotonta aluetta. Oikeastaan se olisi ihan suotavaa, kunhan eivät vaadi samaa Espoolta.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
-
- Kitisijä
- Viestit: 23537
- Liittynyt: 15.08.2005 8:41
Re: Typerimmät uutiset
Ihan sama kunhan verkkikseen pääsee autolla.urpiainen kirjoitti:. Kaikki, paitsi espoolaisinsinöörit, haluavat Helsinkiin rakennettavan kaupunkitilaa, mutta sitä ei rakenneta,
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
-
- Kitisijä
- Viestit: 16725
- Liittynyt: 27.10.2005 17:37
Re: Typerimmät uutiset
Pääsee pääsee. Helsingin puoleinen Länsiväylä on sitten vain sellaista kaupunkibulevardia (40-50 km/h ja suojateitä liikennevaloilla) eikä motaria.Bluntly kirjoitti:Ihan sama kunhan verkkikseen pääsee autolla.urpiainen kirjoitti:. Kaikki, paitsi espoolaisinsinöörit, haluavat Helsinkiin rakennettavan kaupunkitilaa, mutta sitä ei rakenneta,
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
-
- Kitinä VIP-jäsen
- Viestit: 14469
- Liittynyt: 12.05.2011 8:48
Re: Typerimmät uutiset
Kyllä tämä mulle käy. Tiivis rakentaminen ei kuitenkaan oikein taida olla vihreiden suosiossa? Ainakin he säännönmukaisesti vaativat rakennustehokkuuksien alentamista. Mutta tästä on kait vihreiden sisällä eriäviä näkemyksiä.urpiainen kirjoitti:Koetetaan rakentaa modernia kantakaupunkia, ei 60-70-lukujen lähiötä.
Viimeksi muokannut NuoriDaavid, 19.09.2012 12:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
-
- Kitinä VIP-jäsen
- Viestit: 9467
- Liittynyt: 23.09.2010 9:38
Re: Typerimmät uutiset
urpiainen kirjoitti:Pääsee pääsee. Helsingin puoleinen Länsiväylä on sitten vain sellaista kaupunkibulevardia (40-50 km/h ja suojateitä liikennevaloilla) eikä motaria.
Siinäkö se kaupunkitila sitten on? Oletko sä edes katsonut karttaa? Meinasitko montakin taloa saada mahtumaan vapautuvalle alueelle?
Mä ymmärtäisin paremmin, jos sä vaikka paasaisit sataman häätämistä Jätkäsaaresta ja alueen muuttamista henkilöautovapaaksi moderniksi kaupunkialueeksi.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
-
- Kitisijä
- Viestit: 14932
- Liittynyt: 23.08.2011 9:23
- Paikkakunta: 7th heaven
Re: Typerimmät uutiset
Mitäpä muiden tekijänoikeuksista, mutta just nää mun on tärkeet!
http://www.hs.fi/ulkomaat/Piraattipolii ... 5600073349
Tämä on kyllä loistava osoitus siitä, miten muiden taskuilla käyminen on helppoa, vaikka samaan aikaan ommellaan omia umpeen.
http://www.hs.fi/ulkomaat/Piraattipolii ... 5600073349
Tämä on kyllä loistava osoitus siitä, miten muiden taskuilla käyminen on helppoa, vaikka samaan aikaan ommellaan omia umpeen.
Universaali disclaimer.
-
- Kitisijä
- Viestit: 23537
- Liittynyt: 15.08.2005 8:41
Re: Typerimmät uutiset
Tässä päivänä muutamana kokeilin kovuutta ja menin ysin ratikalla verkkikseen. Kyllä siinä ahtaudessa sielu huusi lebensraumia kun neliömetrillä oli suunnilleen sama määrä ihmisiä kuin Tokion metrossa. Ja ihan jees olisin kestänyt ne japskitytsyt koulupuvuissaan, mutta henkilökohtaisesta hygieniasta piittaamattomat somput molottaa uggapukkaa kymmenen sentin päässä toisistaan huutovolyymilla ja lauma viinanlemuisia opiskelijoita tekee mitä opiskelijat tekee.
Koti, Espoo ja pekoni, perkele!
Koti, Espoo ja pekoni, perkele!
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
-
- Kitisijä
- Viestit: 6687
- Liittynyt: 01.07.2005 21:12
- Paikkakunta: Uleåborg
Re: Typerimmät uutiset
Noo, käsittääkseni poliitikko itse ei ole mitään jahtaamista tehnyt, vaan kustantaja, mutta saahan tästä taas toimittaja tehtyä repäisevät otsikot. Ja kustantaja ilmaista mainosta...So Hard kirjoitti:Mitäpä muiden tekijänoikeuksista, mutta just nää mun on tärkeet!
http://www.hs.fi/ulkomaat/Piraattipolii ... 5600073349
Tämä on kyllä loistava osoitus siitä, miten muiden taskuilla käyminen on helppoa, vaikka samaan aikaan ommellaan omia umpeen.
Tasan ei mene muumit kanootissa.
-
- Kitisijä
- Viestit: 16725
- Liittynyt: 27.10.2005 17:37
Re: Typerimmät uutiset
Mitäs hölmöilet? Tuo oli vastaus Bluntlyn huoleen siitä, mitä nämä paasaamani suunnittelulinjaukset vaikuttaisivat hänen ajoyhteyteensä Verkkokauppaan. Ajattelin, että Länsiväylän luonteen radikaali muuttaminen olisi hänelle aika iso muutos. En kirjoittanut, että tuo olisi tärkein, kiireisin, merkittävin, saati ainoa hanke, jota kannatan. Bluntlyn viestiin sopivin vain.Vagabondo kirjoitti:urpiainen kirjoitti:Pääsee pääsee. Helsingin puoleinen Länsiväylä on sitten vain sellaista kaupunkibulevardia (40-50 km/h ja suojateitä liikennevaloilla) eikä motaria.
Siinäkö se kaupunkitila sitten on? Oletko sä edes katsonut karttaa? Meinasitko montakin taloa saada mahtumaan vapautuvalle alueelle?
Mä ymmärtäisin paremmin, jos sä vaikka paasaisit sataman häätämistä Jätkäsaaresta ja alueen muuttamista henkilöautovapaaksi moderniksi kaupunkialueeksi.
Tai no, voidaan Länsiväylähankkeen esiinnostamiselle hakea muitakin syitä. Carlos Lamuelan diplomityö Länsiväylän muuttamisesta bulevardityyppiseksi kaduksi (perusideat lyhyemmin vaikka täältä) on kai aika tärkeä kimmoke tässä projektissa, missä muitakin järjettömiä kaupunkimotareja kaduiksi halutaan. Eli ikään kuin käynnissä olevan kaupunkisuunnittelullisen keskustelun (ja toivottavasti kumouksen) kannalta on ihan perusteltua jonkinlaisen historiallisen edustavuuden nimissä nostaa esiin aika ajoin sylttytehdasta.
Ja on kai huomautettava, että sikäli kun tuo "Oletko sä edes katsonut karttaa? Meinasitko montakin taloa saada mahtumaan vapautuvalle alueelle?" on jonkinlaista piruilua lillukanvarsien parissa puuhastelusta, niin minusta 10.000 asukasta (ja saman verran työpaikkoja?) ei ole pelkkää puuhastelua. (Vertailun vuoksi: tuo mainitsemasi Jätkäsaari tekee kokonaisuudessaankin vain 17.000 asukasta ja 6.000 työpaikkaa). Kun Länsiväylän lisäksi otetaan tarkasteluun muutkin kaupunkimotarit, kokonaisuus on jo Helsingin asuntotuotannon niukkuudessa hyvinkin merkittävä. Puhumattakaan siitä, että tämä rakentaminen, toisin kuin motariliittymät, sillat, tunnelit (tai kokonaan uudet kaupunginosat), ei ole kaupungille tolkuttoman kallista vaan asuntotonttimaan arvon vuoksi toivottavasti jopa kannattavaa. Mut sun mielestä tämä toki on numeroiden kevyesti ottamista.
Viimeksi muokannut urpiainen, 19.09.2012 13:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
-
- Kitisijä
- Viestit: 14932
- Liittynyt: 23.08.2011 9:23
- Paikkakunta: 7th heaven
Re: Typerimmät uutiset
En tiedä pitäiskö tää ennemmin laittaa huumorketjuun.
http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/201209 ... 2_ul.shtml
http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/201209 ... 2_ul.shtml
Universaali disclaimer.
-
- Kitisijä
- Viestit: 14932
- Liittynyt: 23.08.2011 9:23
- Paikkakunta: 7th heaven
Re: Typerimmät uutiset
Kirjassaan Schramm muun muassa arvostelee kulttuurilla rahaa tekevää "sisältömafiaa", ja sitten lehdelle puolustelee oman kustantajansa toimintaa sillä, että "tavoittelee eri yleisöä." Eli rahaa saa tehdä, kunhan määrittelee ettei tavoittele nettiä käyttävää yleisiö. Mummoille ja papoille tehtävät schlagerit sitten vissiin ainoa muusiikki, josta saa ottaa tekijänoikeuskorvauksia.aasi kirjoitti:Noo, käsittääkseni poliitikko itse ei ole mitään jahtaamista tehnyt, vaan kustantaja, mutta saahan tästä taas toimittaja tehtyä repäisevät otsikot. Ja kustantaja ilmaista mainosta...
Universaali disclaimer.
-
- Kitinä VIP-jäsen
- Viestit: 14469
- Liittynyt: 12.05.2011 8:48
Re: Typerimmät uutiset
Ehkä Jumala on sittenkin olemassa?!So Hard kirjoitti:En tiedä pitäiskö tää ennemmin laittaa huumorketjuun.
http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/201209 ... 2_ul.shtml
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
-
- Kitinä VIP-jäsen
- Viestit: 9467
- Liittynyt: 23.09.2010 9:38
Re: Typerimmät uutiset
Tutkin tuota tarkemmin kun ehdin.urpiainen kirjoitti:Carlos Lamuelan diplomityö Länsiväylän muuttamisesta bulevardityyppiseksi kaduksi
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
-
- Kitinä VIP-jäsen
- Viestit: 14469
- Liittynyt: 12.05.2011 8:48
Re: Typerimmät uutiset
Palaisin vielä tähän tiheään rakentamiseen. Käytännössähän vihreät lopulta aina vastustavat sitä, vaikka periaatteessa kannattavatkin. Sipoon korpeen vedetään metro, mutta sitten sinne ei kuitenkaan haluta kaavoittaa kunnolla taloja.
Lienee vähän sama homma kuin mulla. Mä toki vastustan kiivaasti kaikkia elinkeinotukia, mutta toki vastustan lääkärinkäyntien kela-korvausten alentamista! Eli teoriassa hyvä asia, käytännössä ei.
Lienee vähän sama homma kuin mulla. Mä toki vastustan kiivaasti kaikkia elinkeinotukia, mutta toki vastustan lääkärinkäyntien kela-korvausten alentamista! Eli teoriassa hyvä asia, käytännössä ei.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
-
- Kitisijä
- Viestit: 16725
- Liittynyt: 27.10.2005 17:37
Re: Typerimmät uutiset
Voit olla oikeassa. En osaa sanoa varmuudella, mitä todellisissa tapauksissa oikeassa päätöksentekotilanteessa on käynyt. Mutta alustavasti olen kyllä yllättynyt. Ne vihreät, joiden juttuja nykyisin kaupunkipolitiikassa seuraan (lähinnä siis tännekin ad nauseam linkittämäni Soininvaraa, Särelä, Kivekäs), kantavat aina huolta tiiviistä rakentamisesta ja pitävät nimenomaan kokoomusta sinä tahona, joka tiiviin kaupunkirakenteen estää autofetissillään (erityisesti parkkipaikat ja motarit) sekä pelolla siitä, että amerikkalaista pientalolähiötä tiiviimpi kaupunkirakenne merkitsee väistämättä huumeghettoa. Ikään kuin nämä olisivat kovia ongelmia Töölössä tai Munkkiniemessä. Sipoossakin olen ollut ymmärtävinäni, että nämä minun seuraamani vihreät koettavat ajaa sinne kaupunkirakennetta, jossa raideyhteyden asemien lähelle rakennetaan riittävän tiivistä kaupunkirakennetta, ja väleihin mahdutetaan virkistyslaueita, kun taas nämä sinun aatetoverisi haluavat pikemminkin rakentaa laajasti kuin tiiviisti: koko alue vaan väljäksi pientaloalueeksi siten, että tiiviys ei missään nimessä riitä viheralueille, pitämään yllä palveluja tai tukeutumaan julkiseen liikenteeseen. Siis lisaa Prisma-ABC-landiaa.NuoriDaavid kirjoitti:Palaisin vielä tähän tiheään rakentamiseen. Käytännössähän vihreät lopulta aina vastustavat sitä, vaikka periaatteessa kannattavatkin. Sipoon korpeen vedetään metro, mutta sitten sinne ei kuitenkaan haluta kaavoittaa kunnolla taloja.
Viimeksi muokannut urpiainen, 19.09.2012 13:42. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."