Vapaaehtoistyö

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.
Avatar
saira
Kitisijä
Viestit: 3388
Liittynyt: 14.08.2005 19:47
Paikkakunta: Tampere

Vapaaehtoistyö

Viesti Kirjoittaja saira »

Alustuksena, olen tässä lähiaikoina miettinyt omaa vapaaehtoistyötäni, ja motivaatioitani siihen. En myönnä tekeväni asioita hyvän omatunnon vuoksi, vaikka tietysti saan siitä mielihyvää kun autan muita. Tietyllä tavalla muiden auttamisesta tulee kuitenkin "tärkeä" olo, merkityksellinen kun on osa suurempaa tekemässä hyvää muille. Lisäksi osa motivaatiota on myötätunto muita ihmisiä kohtaan, ja toisaalta toive siitä, että jos joskus itse tarvitsen apua, joku toinen tuntee myötätuntoa ja auttaa minua, eli tavallaan haluaa maksaa "velkaa" jo etukäteen. Myös yhteisöllisyyden tunne tilanteissa ja harjoituksissakin on suurta, kaikilla sama päämäärä. Auttaa toista ihmistä. Ja kun häly tulee, pakkaan vain tavarat kasaan ja lähden, jos vain saan lapselle vahdin. Ja ehkä eräs syy tähän myös se, että isäni (miltei 20 vuotta) ja nykyään myös molemmat pikkuveljeni ovat mukana samoissa jutuissa, jotenkin itsestäänselvyys, että autetaan muita kun vaan voidaan. Ja tänään törmäsin tähän uutiseen. Sai uudestaan miettimään syytä auttamiseen. Asia kuitenkin itsellä niin monisyinen, että vaikeaa tekee selittää...

Eli kysymys. Oletko mukana jossain vapaaehtoistoiminnassa (määritelmä), kuinka aktiivisesti, ja minkä vuoksi? Itse toimin Vapepassa ja SPR:llä erilaisissa tehtävissä mm. ensihuollossa, etsinnöissä, päivystyksissä ja henkisenä tukena.
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once."
~Albert Einstein
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Vapaaehtoistyö

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

saira kirjoitti:tänään törmäsin tähän uutiseen.
Jos tällainen tulos on robusti, niin ei se kyllä ehkä kovin yllättävä ole. Uskonnollisuuteen kun jotenkin olemuksellisesti kuuluu eettisen harkinnan vaihtaminen annettuun sääntökokoelmaan, oman (moraalisen ja muun) ylemmän arvokkuuden korostaminen sekä tavaton julmuus syntisiä kohtaan.
saira kirjoitti:Eli kysymys. Oletko mukana jossain vapaaehtoistoiminnassa?
Harjoitan pyyteetöntä kansanvalistus- ja -sivistystyötä Kitinässä lähes päivittäin.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Vapaaehtoistyö

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

En ole vapaaehtoistyötä harrastanut juuri koskaan. Lasten harrastuksien takia olen puolipakosta harrastanut joskus "vapaaehtois"työtä.

Mutta hieno homma, että jotkut sitä tekevät.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Kiukkutipu
Kitisijä
Viestit: 1268
Liittynyt: 17.12.2011 22:09

Re: Vapaaehtoistyö

Viesti Kirjoittaja Kiukkutipu »

Olin vuosikausia turvakodissa vapaaehtoisena tekemässä sekalaisia töitä ja perheväkivallan uhrien tukihenkilönä. Kyseinen yksikkö lakkautettiin joitakin vuosia sitten, joten hommat siellä loppuivat. Olin samaan aikaan myös Narsistien Uhrien tuki ry:ssa kuuntelevina korvina.
Näihin en ehkä enää pystyisi; aika raskasta settiä.

Nykyään olen vain SPR:n ystävätoiminnassa, jonka kautta mulla on nimikkomummo ja teiniystävä.
Vanhemman koiran olen ilmoittanut Kennelliiton kaverikoiraksi. Koulutus alkaa kesällä, toiminta sitten kun koira tulee 2-vuotiaaksi.
Oh, let me file that crap between "I dont give a fuck" and "Blow me"
Avatar
saira
Kitisijä
Viestit: 3388
Liittynyt: 14.08.2005 19:47
Paikkakunta: Tampere

Re: Vapaaehtoistyö

Viesti Kirjoittaja saira »

^Noi sun aiemmat "työt" kuulostaa tosiaan rankoilta, vaatii taatusti paljon et saa etäännytettyä noi asiat ja pystyy tekeen sitä.

Toi kaverikoira-juttu on kiinnostanut mua jo jonkun aikaa, siis ihan ilmiönä. Loistava idea mun mielestä. Eli saatko sit jotain vakipaikkoja, mis käyt koiran kanssa vai kuin?
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once."
~Albert Einstein
Kiukkutipu
Kitisijä
Viestit: 1268
Liittynyt: 17.12.2011 22:09

Re: Vapaaehtoistyö

Viesti Kirjoittaja Kiukkutipu »

saira kirjoitti:Eli saatko sit jotain vakipaikkoja, mis käyt koiran kanssa vai kuin?
No tavallaan, ja tarvitsevat tahot alueella voivat pyytää kyläilemään yhdistyksen kautta :)

Tässä meidän kylällä on kolme vanhusten palvelutaloa ja kehitysvammaisten asuntola ja päivätoimintayksikkö, niihin sais mennä jo nyt mutta käydään vähän koulutusta ensin.
Oh, let me file that crap between "I dont give a fuck" and "Blow me"
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Vapaaehtoistyö

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

urpiainen kirjoitti:
saira kirjoitti:tänään törmäsin tähän uutiseen.
Jos tällainen tulos on robusti, niin ei se kyllä ehkä kovin yllättävä ole. Uskonnollisuuteen kun jotenkin olemuksellisesti kuuluu eettisen harkinnan vaihtaminen annettuun sääntökokoelmaan, oman (moraalisen ja muun) ylemmän arvokkuuden korostaminen sekä tavaton julmuus syntisiä kohtaan.
Henkimaailman puolella uskikset voivat olla julmia, mutta kyllä he hampaat irvessäkin harjoittavat enemmän hyväntekeväisyyttä kuin pakanat.

Toisaalta voidaan pohtia, että johtuuko esim. pohjoismaiden verotuksen kautta hoidettu 'hyväntekeväisyys' suhteellisen maallistuneesta jengistä, joka ei näe mitään lisäarvoa omin käsin tehdystä hyväntekeväisyydestä.
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Vapaaehtoistyö

Viesti Kirjoittaja exsu »

Mä tein ennen enemmänkin eri vapaaehtoisjuttuja, pääasiassa eläinsuojeluyhdistyksellä ja nuorten parissa. Sittemmin leipätyö on ollut niin saman suuntaista, että varsinainen vapaaehtoistyö ainakaan samojen teemojen parissa ei ole enää kiinnostanut.

Yhteisöpanokseni tuon lähinnä koirakerhon talkoiluhommissa.
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11447
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: Vapaaehtoistyö

Viesti Kirjoittaja Vesper »

Sotilaskoti ja Walkers.
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Vapaaehtoistyö

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Vesper kirjoitti:Sotilaskoti ja Walkers.
Kun edessä oli toi sotilaskoti, silmät luki jälkimmäisen automaattisesti wankers, vaikka luin sen kahdesti. Konteksti määrittelee aivojen automatiaa.
Universaali disclaimer.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Vapaaehtoistyö

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Sotilaskoti vapaaehtoistyö ja Stifler's Mom -avatar herättää kyllä epäilyjä vapaaehtoistyön pyytettömyydestä!
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11447
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: Vapaaehtoistyö

Viesti Kirjoittaja Vesper »

NuoriDaavid kirjoitti:Sotilaskoti vapaaehtoistyö ja Stifler's Mom -avatar herättää kyllä epäilyjä vapaaehtoistyön pyytettömyydestä!
No jos yhtään helpottaa, oon tehnyt sodehommia jo 20 vuotta. Tais olla juuri niitä aikoja kun Hennalan sode valittiin Suomen parhaaksi. Wonder why...
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Vapaaehtoistyö

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Vesper kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:Sotilaskoti vapaaehtoistyö ja Stifler's Mom -avatar herättää kyllä epäilyjä vapaaehtoistyön pyytettömyydestä!
No jos yhtään helpottaa, oon tehnyt sodehommia jo 20 vuotta. Tais olla juuri niitä aikoja kun Hennalan sode valittiin Suomen parhaaksi. Wonder why...
Oli niin hyvät munkit tarjolla, että sotilaspojat näki niistä uniakin. Hillolla ja ilman.
Universaali disclaimer.
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Vapaaehtoistyö

Viesti Kirjoittaja Gat »

Herrajumala en ole ollut vapaaehtoistyössä.
Minähän vihaan ihmisiä ja välttelen työntekoa ja erityisesti ilmaista työntekoa.

Teoriassa minun ehkä olisi kannattanut olla joissakin luonnonsuojelu- tai eläinsuojelujärjestöissä pelkän filosofoinnnin ja poskensoiton sijaan. Mutta kun olen niin epäsosiaalinen ja taitamaton, että tehkööt ne jotka osaavat.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Vapaaehtoistyö

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Kun vanhemmat raahasi jo lapsena erilaisiin talkoisiin, niin oppi osallistumaan yhdistystoimintaan. Omaa poikaa aloin kuskaamaan mukana alta vuoden ikäisenä.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
saira
Kitisijä
Viestit: 3388
Liittynyt: 14.08.2005 19:47
Paikkakunta: Tampere

Re: Vapaaehtoistyö

Viesti Kirjoittaja saira »

Tuli muuten vielä mieleen kun luki näitä vastauksia. Täällä mainitut vapaaehtoistyöt on aika "raskaita", mutta entäs toisenlaiset vapaaehtoistyöt, eli auttaa vaikka naapurin mummoa kantamaan kauppakasseja tai korjailee naapuruston muksuille polkupyöriä tms.? Sellaisia asioita, joita ei mielletä ehkä niin helposti vapaaehtoistyöksi.
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once."
~Albert Einstein
Hans Jörgen
Kitisijä
Viestit: 1040
Liittynyt: 29.07.2011 4:26

Re: Vapaaehtoistyö

Viesti Kirjoittaja Hans Jörgen »

En ole koskaan tehnyt mitään työtä vapaaehtoisesti.
Enttu
Kitinäaddikti
Viestit: 65
Liittynyt: 29.04.2010 21:22
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vapaaehtoistyö

Viesti Kirjoittaja Enttu »

Aktiivinen asukastoiminta ja Autismin kirjon Empowerment-Toiminta ...

Kuuluin Suomen ensimmäiseen Empowerment-Toimikuntaan marraskuusta 2009-helmikuuhun 2012 ... että sellaista :)

Kuulun,myös SPR:ään,ole tehnyt kyllä mitään aktiivisesti :P
Vittuillakseni vilkutin ;D
Avatar
par-sky
Kitisijä
Viestit: 2445
Liittynyt: 14.09.2005 17:11
Paikkakunta: Hämpton

Re: Vapaaehtoistyö

Viesti Kirjoittaja par-sky »

Partio varmaan lasketaan vapaaehtoistyöksi, kun ei siitä saa palkkaa. Olen siis aiemmin toiminut useita vuosia vartionjohtajana ja sudarijohtajana.
Me transmitte sursum, Caledoni!
Avatar
Dumiz
Kitisijä
Viestit: 2248
Liittynyt: 04.07.2011 9:44

Re: Vapaaehtoistyö

Viesti Kirjoittaja Dumiz »

6-divarijengin fudishuoltaja(2008->). Ehkä kahdet reenit oon vetänyt pikkulikoille ja yhden matsin pikkupojille viheltänyt.
Avatar
Pulkannaru
Kitisijä
Viestit: 4952
Liittynyt: 28.07.2008 22:31
Paikkakunta: Jäässä

Re: Vapaaehtoistyö

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

Tällä hetkellä hallituksen jäsenenä sekä eräseurassa, että urheilu- ja kultturiseurassa.
Aikanaan kilpaurheilun parissa toimitsija-hommia ja tuomarointia.
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
Avatar
KisSandra
Kitisijä
Viestit: 1126
Liittynyt: 14.08.2005 21:43
Paikkakunta: Hevonvitunjeera jota Tyrnäväksikin kutsutaan

Re: Vapaaehtoistyö

Viesti Kirjoittaja KisSandra »

Olen tehnyt ja hyvinkin monenlaisia hommia, teen myös edelleen. Kuulunut harrasteisiin ja elämäntapaan jo (laskentatavasta riippuen) +/- 20 vuotta. Olen myös työkseni koordinoinut ja kouluttanut vapaaehtoistoimintaan ja vapaaehtoisia.

Tässä linkkiä kyselyyn jolla on tarkoitus selvittää vapaaehtoistoiminnan tulevaisuutta valtakunnallisesti, jos joku viitsisi käydä täyttelemässä niin hyvä olis!

http://www.kumppanuuskeskus.fi/?x103997=1107370
Pikku Myy veti henkeä nenän kautta ja puhalsi sen ulos hampaiden välistä hyvin keljulla tavalla, joka merkitsi:En-ole-eläissäni-kuullut-mitään-näin-hullua.
(T. Janson: Muumipappa ja meri)
Kiukkutipu
Kitisijä
Viestit: 1268
Liittynyt: 17.12.2011 22:09

Re: Vapaaehtoistyö

Viesti Kirjoittaja Kiukkutipu »

Palasin vuosien (köh... reilu parinkymmenen vuoden) tauon jälkeen VPK:hon.
En kyllä oikeastaan miellä sitä vapaaehtoistyöksi vaan enempi harrastukseksi mutta kai se on vähän sitä työtäkin.
Oh, let me file that crap between "I dont give a fuck" and "Blow me"
Melnais
Kitisijä
Viestit: 2201
Liittynyt: 15.08.2005 0:23
Paikkakunta: Turku

Re: Vapaaehtoistyö

Viesti Kirjoittaja Melnais »

Taannoin olin SPR:n ystävätoiminnassa, paikkakunnan vaihduttua en jaksanut aloittaa uudelleen. Oikeastaan tällä hetkellä ainoa vapaaehtoistyön muoto johon osallistun on ammattijärjestön hallitus, työllistää kyllä ihan riittävästi. Uskon lapsen kasvaessa aktivoituvani kerho-, päiväkoti- tai koulujuttuihin mutta mikään omaa alaa sivuava ei enää työn lisäksi kiinnosta. Perhevapaiden ansiosta pääsin luistamaan ylimääräisistä työhön liittyvistä harrasteista, kuten opetuskäynneistä koululla.

Hope-järjestön toiminnasta olen hitusen kiinnostunut mutta pitää katsoa keväämmällä mitkä ovat omat resurssit. En tahdo päätyä tilanteeseen jossa joudun hampaat irvessä suorittamaan sitoumuksia kun poiskaan ei ilkeä jäädä.
Elämä kantaa, jos sen antaa
Avatar
saira
Kitisijä
Viestit: 3388
Liittynyt: 14.08.2005 19:47
Paikkakunta: Tampere

Re: Vapaaehtoistyö

Viesti Kirjoittaja saira »

"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once."
~Albert Einstein
Vastaa Viestiin