Katsoin leffan

Leffat, musiikki, taide, kirjallisuus ja sensellaiset
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Katsoin leffan

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

nowaysis kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:Django.

4.5/5.

Ymmärrän jossain mielessä Spike Lee:n kritiikin siinä, että aiheesta ei pitäisi tehdä spagetti westerniä, koska se on niin vakava. En ole itse välttämättä Spike Leen kanssa samaa mieltä tässä, mutta ymmärrän hänen pointtinsa. Sen sijaan en ymmärrä, miksi hän kritisoi leffaa runsaasta N-sanan käytöstä, koska tuohon aikaan sitä varmasti käyttivät kaikki.
Se indikoi, että sanan käyttö on ok ja kohta sitä kuulee muissakin yhteyksissä koska Tarantinostakin se on "ok", ja monien mielestä sen käyttö ei ole ok edes emansipatorisesti. Mutta toisaalta, Tarantino haluaa oletettavasti herättää keskustelua ja järkyttää, Spike Leellä on vähän erilainen tausta. En ole vielä Djangoa nähnyt, mutta tuskin se olisi sanan poissaolon takia ainakaan yhtään huonompi elokuvana.
Olemme molemmat varmasti samaa mieltä, että N-sanaa käytettiin orjuuden aikaan etelävaltiossa jatkuvasti?

Ps. Django olisi huonompi elokuva ilman sitä, koska osa elokuvan huumorista sisältää sen olennaisesti.
Viimeksi muokannut NuoriDaavid, 28.01.2013 10:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
Diddley Bow
Kitisijä
Viestit: 3296
Liittynyt: 02.05.2012 13:34

Re: Katsoin leffan

Viesti Kirjoittaja Diddley Bow »

Nyt tarvitaan lista sanoista joita elokuvissa ei saa käyttää. N-sana on hyvä alku.
Who says you need to buy a guitar?
Avatar
nowaysis
Kitisijä
Viestit: 6126
Liittynyt: 26.05.2006 10:01
Paikkakunta: Bunnytown
Viesti:

Re: Katsoin leffan

Viesti Kirjoittaja nowaysis »

NuoriDaavid kirjoitti:
nowaysis kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:Django.

4.5/5.

Ymmärrän jossain mielessä Spike Lee:n kritiikin siinä, että aiheesta ei pitäisi tehdä spagetti westerniä, koska se on niin vakava. En ole itse välttämättä Spike Leen kanssa samaa mieltä tässä, mutta ymmärrän hänen pointtinsa. Sen sijaan en ymmärrä, miksi hän kritisoi leffaa runsaasta N-sanan käytöstä, koska tuohon aikaan sitä varmasti käyttivät kaikki.
Se indikoi, että sanan käyttö on ok ja kohta sitä kuulee muissakin yhteyksissä koska Tarantinostakin se on "ok", ja monien mielestä sen käyttö ei ole ok edes emansipatorisesti. Mutta toisaalta, Tarantino haluaa oletettavasti herättää keskustelua ja järkyttää, Spike Leellä on vähän erilainen tausta. En ole vielä Djangoa nähnyt, mutta tuskin se olisi sanan poissaolon takia ainakaan yhtään huonompi elokuvana.
Olemme molemmat varmasti samaa mieltä, että N-sanaa käytettiin orjuuden aikaan etelävaltiossa jatkuvasti?
Tietty, mutta kyseessä ei ole dokumentti. Ja Lee on tunnettu rasismisyytöksistään.

Ärsytti muuten, kun The Edgessä, joka muin meriitein osottautui varsin mainioksi elokuvaksi, oli ainoa musta heppu se Ozin pyörätuolijannu, joka näytteli yksinkertaista ja epäonnista häslää, joka tietenkin kuoli ensimmäisenä. Toisaalta elokuvassa oli muutenkin niin paljon komediallisia aineksia, että ehkä se oli tahallista. Mikäli ei, shame on them.
Prepare for the worstest.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Katsoin leffan

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

nowaysis kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:
Olemme molemmat varmasti samaa mieltä, että N-sanaa käytettiin orjuuden aikaan etelävaltiossa jatkuvasti?
Tietty, mutta kyseessä ei ole dokumentti. Ja Lee on tunnettu rasismisyytöksistään.
No toki elokuva on hyvin liberaali historian suhteen muutenkin, eli tietty siinä olisi voitu käyttää mitä sanaa tahansa.

Jälkimmäisestä virkkeestä totean, että toki voin ymmärtää hänen närkästymisensä tuossa kontekstissa, mutta edelleenkään en kyllä tajua sen logiikkaa. Mun mielestäni sama asia kuin keskitysleirielokuvaa kritoisoitaisiin siitä, että siinä tapetaan juutalaisia.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
nowaysis
Kitisijä
Viestit: 6126
Liittynyt: 26.05.2006 10:01
Paikkakunta: Bunnytown
Viesti:

Re: Katsoin leffan

Viesti Kirjoittaja nowaysis »

Kyseessä ei varmasti ole pelkästään sanan käyttö, vaan missä yhteydessä sitä käytetään ja mitä merkityksiä sille annetaan. Tämän syvemmälle tasolle en uskalla keskustelua lähteä tällä foorumilla viemään, saati ihmisen kanssa joka kyseistä sanaa käyttää itsekin.
Prepare for the worstest.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Katsoin leffan

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

nowaysis kirjoitti:Kyseessä ei varmasti ole pelkästään sanan käyttö, vaan missä yhteydessä sitä käytetään ja mitä merkityksiä sille annetaan. Tämän syvemmälle tasolle en uskalla keskustelua lähteä tällä foorumilla viemään, saati ihmisen kanssa joka kyseistä sanaa käyttää itsekin.
Höh. Olen kyllä vähentänyt sanan käyttöä kovasti sen jälkeen, kun olet nuhdellut minua.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
nowaysis
Kitisijä
Viestit: 6126
Liittynyt: 26.05.2006 10:01
Paikkakunta: Bunnytown
Viesti:

Re: Katsoin leffan

Viesti Kirjoittaja nowaysis »

Mutta sulla ei ole sisäistä motiivia olla käyttämättä sitä, koska et ymmärrä miksi ihmiset pitävät sitä kurjana sanana.
Prepare for the worstest.
Avatar
Haemaeraemies
Kitisijä
Viestit: 3886
Liittynyt: 14.08.2005 18:34

Re: Katsoin leffan

Viesti Kirjoittaja Haemaeraemies »

NuoriDaavid kirjoitti: Höh. Olen kyllä vähentänyt sanan käyttöä kovasti sen jälkeen, kun olet nuhdellut minua.
Täysin asiasta irtonainen homma, mutta aivan sama: näin HS:n kommenteissa nimimerkin " XBox-lääkäri Espoosta" koskie Spotifyn ja Netflixin vaikutusta palveluiden hinnoitteluun..

Siekö se oot Dave-ukki ? :D
Good human, but sometimes if needed, a bad citizen.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Katsoin leffan

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

nowaysis kirjoitti:Mutta sulla ei ole sisäistä motiivia olla käyttämättä sitä, koska et ymmärrä miksi ihmiset pitävät sitä kurjana sanana.
Tarkoitatko nyt neekeri vai nekru sanaa? Nekru-sanaa en ole muistaakseni käyttänyt koskaan. Neekeri-sana taas on vanha suomenkielen täysin arvolataukseton sana, joka juontaa juurensa latinaan, kuten hyvin tiedät.

Neekeri-sanan negatiivinen arvolataus suomenkielessä on täysin tuontitavaraa.

En nykyään käytä neekeri-sanaa, koska ymmärrän, että sen käyttö aiheuttaa ihmisille pahaa mieltä.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Katsoin leffan

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Haemaeraemies kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti: Höh. Olen kyllä vähentänyt sanan käyttöä kovasti sen jälkeen, kun olet nuhdellut minua.
Täysin asiasta irtonainen homma, mutta aivan sama: näin HS:n kommenteissa nimimerkin " XBox-lääkäri Espoosta" koskie Spotifyn ja Netflixin vaikutusta palveluiden hinnoitteluun..

Siekö se oot Dave-ukki ? :D
En :D
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
nowaysis
Kitisijä
Viestit: 6126
Liittynyt: 26.05.2006 10:01
Paikkakunta: Bunnytown
Viesti:

Re: Katsoin leffan

Viesti Kirjoittaja nowaysis »

NuoriDaavid kirjoitti:
nowaysis kirjoitti:Mutta sulla ei ole sisäistä motiivia olla käyttämättä sitä, koska et ymmärrä miksi ihmiset pitävät sitä kurjana sanana.
Tarkoitatko nyt neekeri vai nekru sanaa? Nekru-sanaa en ole muistaakseni käyttänyt koskaan. Neekeri-sana taas on vanha suomenkielen täysin arvolataukseton sana, joka juontaa juurensa latinaan, kuten hyvin tiedät.

Neekeri-sanan negatiivinen arvolataus suomenkielessä on täysin tuontitavaraa.

En nykyään käytä neekeri-sanaa, koska ymmärrän, että sen käyttö aiheuttaa ihmisille pahaa mieltä.
Oletin meidän puhuvan sanasta "neekeri". Se ei ole ollut arvolataukseton enää moneen vuosikymmeneen, edes Suomessa. Olemme varmaan käyneet tämän keskustelun aiemminkin. Sydäntäni lämmittää, mikäli pidättäydyt ko. sanan käytöstä, ja opetat myös lapsillesi, että nykyisin puhumme mustista ja valkoisista silloin kun (neutraalissa merkityksessä) erottelemme ihonvärin perusteella.
Prepare for the worstest.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Katsoin leffan

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

nowaysis kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:
nowaysis kirjoitti:Mutta sulla ei ole sisäistä motiivia olla käyttämättä sitä, koska et ymmärrä miksi ihmiset pitävät sitä kurjana sanana.
Tarkoitatko nyt neekeri vai nekru sanaa? Nekru-sanaa en ole muistaakseni käyttänyt koskaan. Neekeri-sana taas on vanha suomenkielen täysin arvolataukseton sana, joka juontaa juurensa latinaan, kuten hyvin tiedät.

Neekeri-sanan negatiivinen arvolataus suomenkielessä on täysin tuontitavaraa.

En nykyään käytä neekeri-sanaa, koska ymmärrän, että sen käyttö aiheuttaa ihmisille pahaa mieltä.
Oletin meidän puhuvan sanasta "neekeri". Se ei ole ollut arvolataukseton enää moneen vuosikymmeneen, edes Suomessa. Olemme varmaan käyneet tämän keskustelun aiemminkin. Sydäntäni lämmittää, mikäli pidättäydyt ko. sanan käytöstä, ja opetat myös lapsillesi, että nykyisin puhumme mustista ja valkoisista silloin kun (neutraalissa merkityksessä) erottelemme ihonvärin perusteella.
En käytä nykyään "neekeri" sanaa tosiaan. Olen kyllä eri mieltä siitä, että se monta vuosikymmentä olisi ollut arvolatauksellinen. Väitän, että 80-luvulla se oli vielä neutraali sana. Makuasia tietysti, onko 80-luvusta monta vuosikymmentä.

Mutta toki vuonna 2013 ei ole oleellista merkitystä sillä, mikä oli tilanne 80-luvulla.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
nowaysis
Kitisijä
Viestit: 6126
Liittynyt: 26.05.2006 10:01
Paikkakunta: Bunnytown
Viesti:

Re: Katsoin leffan

Viesti Kirjoittaja nowaysis »

Mä olin joko 9 tai 10,(v.-88-90) kun kässänope sanoi ettei enää ole hyvä tapa puhua neekereistä. Sen jälkeen olen tätä ilosanomaa suurella innolla kanssakulkijoilleni jakanut. Mitenköhän, missä vaiheessa sana jäi Suomessa esim uutisista ja lehtikirjoittelusta pois?

Olen niin nuori, että minulle 20v. on monta vuosikymmentä ;)

Ettemme nyt täysin riitaannu, kerron että pidin linkkaamiasi AIDS-uutisia todella mielenkiintoisina :)
Prepare for the worstest.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Katsoin leffan

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

nowaysis kirjoitti:Mä olin joko 9 tai 10,(v.-88-90) kun kässänope sanoi ettei enää ole hyvä tapa puhua neekereistä. Sen jälkeen olen tätä ilosanomaa suurella innolla kanssakulkijoilleni jakanut. Mitenköhän, missä vaiheessa sana jäi Suomessa esim uutisista ja lehtikirjoittelusta pois?

Olen niin nuori, että minulle 20v. on monta vuosikymmentä ;)

Ettemme nyt täysin riitaannu, kerron että pidin linkkaamiasi AIDS-uutisia todella mielenkiintoisina :)
No eihän tässä mitään riitaa ole!

Mutta jos edelleen jatkamme rakkaan äidinkielemme tutkimista, niin kaksi ei ole monta vaan pari. Kolme on jo monta. Eli on juurikin hiinä ja hiinä, onko 80-luvusta monta vuosikymmentä.

80-90 luvun vaihde taitaa olla sitä aikaa, kun sentimentti muuttui.

Vuosina 1990–1994 julkaistussa Suomen kielen perussanakirjassa ja vuonna 1997 julkaistussa CD-Perussanakirjassa sanan mainitaan olevan ”joidenkuiden mielestä halventava"

http://fi.wikipedia.org/wiki/Neekeri#Ti ... sanakirjat
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 4213
Liittynyt: 19.08.2005 14:09

Re: Katsoin leffan

Viesti Kirjoittaja annepa »

nowaysis kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:
Tarkoitatko nyt neekeri vai nekru sanaa?
Oletin meidän puhuvan sanasta "neekeri".
Oletit väärin. Spike Lee kritisoi N-sanan käyttöä ja N-sana käsittääkseni tarkoittaa jenkeissä sanaa nigger. Neekeri on kyllä ihan eri sana eli negro ja sitä ei juuri tossa leffassa kuullu. Se oli aina nigger tai nigga. Ymmärrän miksi on epäsuotuisaa käyttää ko. sanaa, se juontaa juurensa juurikin noihin orjuusaikoihin, mutta kuten Dave sanoi, on typerää kritisoida holokaustileffaa siitä että siinä lahdataan juutalaisia.
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
Avatar
KKK
Kitisijä
Viestit: 2446
Liittynyt: 26.10.2012 19:48
Paikkakunta: Joo

Re: Katsoin leffan

Viesti Kirjoittaja KKK »

Silver Linings Playbook

Vähän erilainen rakkaustarina. Tykkäsin kyllä kovasti - tykännyt näemmä joku muukin, kun ehdolla Oscareissa mm. parhaaksi elokuvaksi + Bradley Cooper miespääosasta (jota ei kyllä voita, on sevverran kovassa seurassa. Ukon paras rooli minusta silti tähän asti.) Jennifer Lawrencella saattaa olla oravaposket, mutta kaikki muu onkin sitten ihan oikeilla paikoillaan... grrau!

Amazing shit happens!
Avatar
nowaysis
Kitisijä
Viestit: 6126
Liittynyt: 26.05.2006 10:01
Paikkakunta: Bunnytown
Viesti:

Re: Katsoin leffan

Viesti Kirjoittaja nowaysis »

Django oli loistava. N-sanan käyttö ei ollut todellakaan mitenkään poikkeuksellisen runsasta, eikä sitä käytetty epäilyttävissä yhteyksissä. Luulin, että siitä olisi siis jotenkin tehty huumoria. Ainoa joka herätti minussa lievähköä närää, oli yhdessä kohtauksessa "smoke", joka oli suomennetttu laku. Ainakin tuossa näytöksessä jotkut nauroivat sille, ja tässä kritisoin siis rasistiselle nimitykselle nauramista. Niggattelu ei minua tämän elokuvan yhteyksissä haitannut.

Jonah Hill oli täysi ylläri huppukohtauksessa, mikä lisäsi sen hulvattomuutta entisestään. Samoin miss Laran hyvästely. En muista leffassa nauraneeni niin paljon since Charlotte poughkeepsied in her pants :) Silleen että mahaan sattuu muttei voi lopettaa. Tykkään kohtauksista, joissa tulee jotain täysin out of the blue. Lopussa meinas vähän itkettää. Ehkä välillä jossain muissakin kohdissa.

Tämänkin saisi lisätä peruskoulujen opetusohjelmaan.
Prepare for the worstest.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Katsoin leffan

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

nowaysis kirjoitti: ...
Ehkä Spike Leenkin kannattaisi mennä katsomaan se elokuva;)
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 4213
Liittynyt: 19.08.2005 14:09

Re: Katsoin leffan

Viesti Kirjoittaja annepa »

NuoriDaavid kirjoitti:
nowaysis kirjoitti: ...
Ehkä Spike Leenkin kannattaisi mennä katsomaan se elokuva;)
Ehkä, tässä kuitenkin "voimaannutettiin amerikan afrikaaneja" oikeen urakalla. Se, kelle naurettiin, oli valkoset pöllöt. Ja ne EI ollu tunturipöllöjä!
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
Hans Jörgen
Kitisijä
Viestit: 1040
Liittynyt: 29.07.2011 4:26

Re: Katsoin leffan

Viesti Kirjoittaja Hans Jörgen »

^Jäin tuntikausiksi miettimään, voivatko tunturipöllöt olla sokerileipureita. Niin tai näin, vastustan niitä silti.
Kuva

P.s. Minkä takia tuo kuva ei näy?
Avatar
MrM
Kitisijä
Viestit: 1554
Liittynyt: 11.11.2012 16:46
Paikkakunta: En kerro

Re: Katsoin leffan

Viesti Kirjoittaja MrM »

Hans Jörgen kirjoitti:P.s. Minkä takia tuo kuva ei näy?
Koska olet linkittämässä jotain ihan muuta kuin kuvaa.
It's 106 miles to Chicago, we've got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses.
-Hit it.
Hans Jörgen
Kitisijä
Viestit: 1040
Liittynyt: 29.07.2011 4:26

Re: Katsoin leffan

Viesti Kirjoittaja Hans Jörgen »

Eli jos haluan linkittää kuvan (ei siis verkkosivua) vaikkapa Riemurasiasta, teen sen kuinka?
Avatar
huima
Kitisijä
Viestit: 4217
Liittynyt: 17.04.2007 11:39

Re: Katsoin leffan

Viesti Kirjoittaja huima »

Hans Jörgen kirjoitti:Eli jos haluan linkittää kuvan (ei siis verkkosivua) vaikkapa Riemurasiasta, teen sen kuinka?
Linkität siihen kuvaan.

Prööt.

Otat sen kuvan osoitteen selaimen jollain aputoiminnolla. Chromessa oikean napin kautta kuvan kohdalla saa 'Copy image url'. Muissa selaimissa hieman eri tavalla ehkä.

Kuva oli:

http://media.riemurasia.net/albumit/m00/582181253.jpg
masa

Re: Katsoin leffan

Viesti Kirjoittaja masa »

Riemurasia ei tue kuvan linkitystä vieraille saiteille, joten vain linkki käy.
masa

Re: Katsoin leffan

Viesti Kirjoittaja masa »

Eilen tuli tsekatua Saksalaista draamaa vuorikiipeilyn saralta. North Face oli erittäinkin toimiva pätkä ja luihin asti menevä kylmyys tuli peittojenkin alle. Hieno pätkä oli.

Iltis kertokoot paremmin: http://www.iltalehti.fi/leffat/20091201 ... 5_ad.shtml
Vastaa Viestiin