Mammailu 2.0

Painaako joku mieltä? Haluatko purkaa sydäntäsi? Jos ei apu löydy, niin ainakin kuuntelevia korvia.
VAIN ASIALLISET KOMMENTIT! Kuri on kova.
Avatar
saira
Kitisijä
Viestit: 3388
Liittynyt: 14.08.2005 19:47
Paikkakunta: Tampere

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja saira »

nowaysis kirjoitti:Vaatteet väkisin päälle vaan, vaikka tekoreippaasti jutellen hups miten hienosti menikin takki päälle ja kohta ollaan ulkona. Tai siis mun mielipide ja käytännön kokemus on opettanut, että neuvottelemaan joutuu vähemmän, jos siihen ei anna vastapuolelle(pieni lapsi) mahdollisuutta. Siis tietyissä tilanteissa, kuten nyt puetaan, pestään hampaat ja mennään nukkumaan. Tavallaanhan tuo on juuri sitä valtataistelua, kumpi voittaa, lapsi vai vanhempi. Vanhemman voittaessa lapsen olo on taatusti turvallisempi.
Tätä meillä harrastettiin parhaana konstina. (Tosin oli niitäkin kertoja kun mammalla meni hermot, eikä silloin paljoa keskusteltu ainakaan miellyttävällä äänensävyllä.)
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once."
~Albert Einstein
masa

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja masa »

nowaysis kirjoitti:Minusta on edelleen outoa tarjota vaihtoehtoja, joilla ei ole pohjaa, vai onko noilla? Jos lapsi aina valitsee aikuisen tahdon mukaisen vaihtoehdon, niin fine. Ongelma on siinä, että kaikki eivät valitse, ja mietin teoreettisesti että mitä silloin tuossa tilanteessa teet. Tai isomman lapsen kanssa, jonka oma tahto on jo eri luokkaa.

Kyllä meillä naughty stepillä istutaan joten ei älyttäminen aina kaikkeen auta. Mut kaiken kaikkiaan molemmat lapset ovat saaneet päiväkodeistaan ihan kympin arvoista palautetta toiminnastaan, joten jotain kai me tehdään väkisinkin oikein.


Vimeksi tiistaina pojan nelivuotisneuvolassa neuvolatäti ja lääkäri kehuivat pojan maasta taivaaseen ja onnittelivat yltiöpäisesti onnistuneesta kasvatuksesta. Olivat saaneet palautten myös pojan päiväkodista. Minua lähinnä nolotti se ylenmääräinen hehkuttaminen ja kehuminen. Mut olihan se kiva kuulla sellaista.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16733
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

masa kirjoitti:Se on iso osa isin ja isin prinsessan leikkiä. Me mennään monta kertaa päiväsä läpi kysymykset: kuka on isin prinsessa? Lillapilla! Kuka on isin possu? Lillapilla! jne jne.
Mä olen niin tavattoman sovinnainen, että jotenkin tuon Masan avatar-kuvan yhteydessä tekee melkein pahaa lukea tällaisia viestejä.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
masa

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja masa »

urpiainen kirjoitti:
masa kirjoitti:Se on iso osa isin ja isin prinsessan leikkiä. Me mennään monta kertaa päiväsä läpi kysymykset: kuka on isin prinsessa? Lillapilla! Kuka on isin possu? Lillapilla! jne jne.
Mä olen niin tavattoman sovinnainen, että jotenkin tuon Masan avatar-kuvan yhteydessä tekee melkein pahaa lukea tällaisia viestejä.

Nyt ei taas poreile mitä olet kertomassa.
Avatar
nowaysis
Kitisijä
Viestit: 6126
Liittynyt: 26.05.2006 10:01
Paikkakunta: Bunnytown

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja nowaysis »

:D Se taitaa olla vähän niinq maan tapa, että kehutaan ja ylistetään. Jokainen vanhempi haluaa kuulla(ja ajatella), miten hieno ja erinomaisen älykäs juuri hänen kasvattamansa lapsi on ;) Mun isä oli mummon kertoman mukaan niin kiltti, että tulivat ihan pääkaupungista saakka häntä pienenä katsomaan!
Prepare for the worstest.
Avatar
nowaysis
Kitisijä
Viestit: 6126
Liittynyt: 26.05.2006 10:01
Paikkakunta: Bunnytown

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja nowaysis »

masa kirjoitti:
urpiainen kirjoitti:
masa kirjoitti:Se on iso osa isin ja isin prinsessan leikkiä. Me mennään monta kertaa päiväsä läpi kysymykset: kuka on isin prinsessa? Lillapilla! Kuka on isin possu? Lillapilla! jne jne.
Mä olen niin tavattoman sovinnainen, että jotenkin tuon Masan avatar-kuvan yhteydessä tekee melkein pahaa lukea tällaisia viestejä.

Nyt ei taas poreile mitä olet kertomassa.
Avataresi HH ja sen prinsessat.
Prepare for the worstest.
masa

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja masa »

nowaysis kirjoitti::D Se taitaa olla vähän niinq maan tapa, että kehutaan ja ylistetään. Jokainen vanhempi haluaa kuulla(ja ajatella), miten hieno ja erinomaisen älykäs juuri hänen kasvattamansa lapsi on ;) Mun isä oli mummon kertoman mukaan niin kiltti, että tulivat ihan pääkaupungista saakka häntä pienenä katsomaan!
Näin se varmaan onkin. Mutta oli tuo huomattavasti mukavampi kokemus kuin se edellinen kerta jossa minut ajettiin huoneesta pois ja minua mitaili päästä varpaisiin sellainen Justiinan näköinen tantta, jonka eleistä ja ilmeistä pystyi lukemaan seikan: olet epäilty kaikenlaiseen lainvastaiseen toimintaan, sano sanakin niin polisi tulee ja vie.
Oon ihan varma että se riisutti pojan alasti ja katsoi näkyikö pahoinpitelyn jälkiä ja kyseli tietääkö poika mitä oraali on ja pyysikö isi sitä eilen.
masa

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja masa »

nowaysis kirjoitti:Avataresi HH ja sen prinsessat.
:doh:
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6315
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja exsu »

masa kirjoitti: Lapsille pitää lässyttää. Ei ne ymmärrä saksalaista sotilaskommunikaatiota.
Lapset ymmärtää parhaiten sitä kieltä, mitä ovat oppineet kuulemaan.
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
Avatar
nowaysis
Kitisijä
Viestit: 6126
Liittynyt: 26.05.2006 10:01
Paikkakunta: Bunnytown

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja nowaysis »

Miksi sinut ajettiin huoneesta pois? Epäilikö ne siis jotain? Outoa.
Prepare for the worstest.
masa

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja masa »

exsu kirjoitti:Lapset ymmärtää parhaiten sitä kieltä, mitä ovat oppineet kuulemaan.

Lapset ei ymmärrä monimutkaisia asioita. Et sä koiralleskaan sano että: koukista takajalkoja polvista, nosta häntä ylös ja sovita ryppyreikä lattiaan.

Kyllä lapset ymmärtää asiat nopeammin kun käyttää niidenkin kieltä.
masa

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja masa »

nowaysis kirjoitti:Miksi sinut ajettiin huoneesta pois? Epäilikö ne siis jotain? Outoa.

Sellainen fiilis mulle tuli.

Tosiasiassa ne kai halus nähdä miten luotavainen poika oli vieraita ihmisiä kohtaan.
Avatar
nowaysis
Kitisijä
Viestit: 6126
Liittynyt: 26.05.2006 10:01
Paikkakunta: Bunnytown

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja nowaysis »

exsu kirjoitti:
masa kirjoitti: Lapsille pitää lässyttää. Ei ne ymmärrä saksalaista sotilaskommunikaatiota.
Lapset ymmärtää parhaiten sitä kieltä, mitä ovat oppineet kuulemaan.
Tämä on niin totta. Itse suosin hyvin hienovaraista tyyliä "nyt voitais tehdä näin ja näin". Joihinkin uppoaa vasta se korotetulla äänellä tiukasti vasten kasvoja annettu käsky. Kommunikointiin käytetyssä energiamäärässä ihan hurja ero näiden kahden välillä. Aina ajattelen, että niillä lapsilla jotka tajuaa kulmakarvojen kohotuksesta että nyt pitäis olla hiljempaa, on samantyylinen äiti kuin mitä itse olen. :angel: ;)
Prepare for the worstest.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

nowaysis kirjoitti:
exsu kirjoitti:
masa kirjoitti: Lapsille pitää lässyttää. Ei ne ymmärrä saksalaista sotilaskommunikaatiota.
Lapset ymmärtää parhaiten sitä kieltä, mitä ovat oppineet kuulemaan.
Tämä on niin totta. Itse suosin hyvin hienovaraista tyyliä "nyt voitais tehdä näin ja näin". Joihinkin uppoaa vasta se korotetulla äänellä tiukasti vasten kasvoja annettu käsky. Kommunikointiin käytetyssä energiamäärässä ihan hurja ero näiden kahden välillä. Aina ajattelen, että niillä lapsilla jotka tajuaa kulmakarvojen kohotuksesta että nyt pitäis olla hiljempaa, on samantyylinen äiti kuin mitä itse olen. :angel: ;)
Puhutko nyt miehiin vai lapsiin sovellettavasta kommunikaatiosta?
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
nowaysis
Kitisijä
Viestit: 6126
Liittynyt: 26.05.2006 10:01
Paikkakunta: Bunnytown

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja nowaysis »

Hmm, voihan tuota soveltaa ihan kaikkiin ihmisiin. Mutta uskon, että tässäkään ei pelkästään kasvatus, vaan myös geenit vaikuttavat.
Prepare for the worstest.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14943
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Uhkailun pointti ja olemus on tietenkin siinä, että uhkaus koskee lapselle riittävän merkityksellistä asiaa ja on kohta päätä toimeenpantava. Jäähyä kannattaa käyttää esmes perheväkivaltatilanteissa.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
masa

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja masa »

Kyllä noita munauksia silti tulee enemmän kuin laki sallii.

Lillapilla on tällä hetkellä vielä vaippaiässä eikä meinaa millään kotona suostua tekemään tarpeitaan pyttyyn vaan aina on tavara housuissa tai jos vaipattomana niin lattialla, matolla, tynnyllä, sängyllä jne. Erehdyin siten torumaan Lillapillaa liian tomerasti ja Lillapilla sen heti osoitti ettei niin saa tehdä. Nyt se aina sanoo kun vaippaa vaihdetaan että: "isi ei o vihane, isi ei o vihane" Nyt mennään sitten omalla painolla eteenpäin, eikä toruta edes leikillä..

Vastaavasti eräänä kiukkupäivänä meinasin yriittää saada Lillapillan rauhoittumaan namilla. Juuri kun olin antamassa sille namia, tuli kasvatusammattilainen torumaan ja kysyi ymmärränkö mitä olen tekemässä. Hoomoilasena kysyin että no mitä, ja sain kuulla että opetan Lillapillan hakemaan lohtua namista. Että joo. :roll:
Avatar
Pulkannaru
Kitisijä
Viestit: 4952
Liittynyt: 28.07.2008 22:31
Paikkakunta: Jäässä

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

Siskon 3v poikaa seurattuani olen huomannut, että pukeminen, ja jokseenkin kaikki muukin, menee mummolassa suht helposti sekä mummon että ukin hoitamana. Jos poika ei tottele heti, niin se tietää, että ulkovaatteet on päällä pian joka tapauksessa. Eli vastaan pistäminen on todettu turhaksi. Saattaa kyllä karttaa eteiseen menoa, mutta sekin on hankalaa jos juostu kiinni ja nostettu kainaaloon kantoon :D Samoin päiväunille/ruokailemaan/jne menoa on turha vältellä mummolassa.
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
Melnais
Kitisijä
Viestit: 2201
Liittynyt: 15.08.2005 0:23
Paikkakunta: Turku

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja Melnais »

Jos en paremmin tietäisi, vannoisin että Kottaraisenpoikasella ja omallani on sama mummi. Yksin selviän lapsen kanssa loistavasti, uuvelo mummi ja toisessa aikaulottuvuudessa elelevä isä rikkovat heti ne rutiinit jotka äidillä ja tyttärellä toimivat. Mutta sitten taas, eihän tässä tyhjiössä olla ja varmasti toisten erilaisesta linjasta on joissain asioissa enemmän hyötyä kuin omastani.

Univajeisena en nyt kykene määrittelemään kasvatuslinjaani mutta esitetyistä malleista jonnekin masan ja Suvisen viitoittamalle tielle mennään. Minä päätän ja tarjoilen lapselle näennäiset vaihtoehdot toimia, jotta saa jotakin valita. Toimii kun jaksan ajatella mutta näinä huumaantuneina hetkinä toukka repussa en jaksa aina ennakoida tilanteita niin että ne sujuisivat ilman lapsen tai äidin räjähtelyä. Maltin kasvattaminen olisi upea juttu, tosin on se tässä äitiyden myötä lisääntynyt enemmän kuin ennen synnytystä koko elämän aikana yhteensä.

Ööö..sanoinkohan mitään selkeää? Haluan vielä mainita erillisenä kommenttina että meillä äidin lempinimi on äitikki ja isän iski.
Elämä kantaa, jos sen antaa
Avatar
saira
Kitisijä
Viestit: 3388
Liittynyt: 14.08.2005 19:47
Paikkakunta: Tampere

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja saira »

^Niinno, riippuu varmaan kovinkin tilanteesta, mitä tyyliä milloinkin kannattaa käyttää. Huoneen siivoamiseen käytetään meilläkin keskustelua ja erilaisia vaihtoehtoja. Mut esim pukeminen ei mun mielessäni kuulu niihin tilanteisiin, vaan ennemmin niihin, joissa muksun on hyvä oppia, että vaikka mielipidettä kuunnellaan ja kunnioitetaan, on olemassa myös tilanteita, joissa hänen täytyy totella sen suuremmin kyseenalaistamatta. Mun mielestä ei yhtään paha opetus sekään, koska valitettavasti elämässä tulee vastaan niitä tilanteita, että neuvottelu ei auta, vaan auktoriteettien käskyjen mukaan on mentävä.
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once."
~Albert Einstein
Avatar
Riemumieli
Kitisijä
Viestit: 6023
Liittynyt: 20.08.2005 23:12
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja Riemumieli »

Pamperoida, onko se jotain kepuslangia vai onko luettu liikaa vauva.fi-sivustoa?
Paras päivä ikinä.
masa

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja masa »

Riemumieli kirjoitti:Pamperoida, onko se jotain kepuslangia vai onko luettu liikaa vauva.fi-sivustoa?

Laitetaan käytetty pampers sukkaan ja nuijitaan sillä hiljaiseksi?
Avatar
Riemumieli
Kitisijä
Viestit: 6023
Liittynyt: 20.08.2005 23:12
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja Riemumieli »

Joka kurittaa kasvaa, se kunniatta kuolee.
Paras päivä ikinä.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14943
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Sääli on sairautta, hiki säästää verta.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
Riemumieli
Kitisijä
Viestit: 6023
Liittynyt: 20.08.2005 23:12
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja Riemumieli »

Kottiksesta tuli lääkäri, ja sillä on lepsu äiti. Kottis on itsekin lepsu, mutta mies tiukka, joten lapsesta tulee suutari?
Paras päivä ikinä.