Katsoin leffan

Leffat, musiikki, taide, kirjallisuus ja sensellaiset
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Katsoin leffan

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ lynchillä 2000-luvulla inland empire ja mulholland drive. MD oli fantastinen, mutta inlandin olen skipannut kun ei ole arvostelujen mukaan kummoinen. Se siis kuitenkin on niin hyvä, että lynch on tuolla kaksikolla 2000-luvun parhaita?

Malickilla tree of life ja new world. Ihanko noilla pääsee podiumille? Ja kumpaakaan ei ole edes käsikirjoittanut?

Henekella leffoja on enemmän, mutta nimet ei juuri sano meikäläiselle mitään. Cachea olen joskus kai harkinnut.

Makuasioitahan nämä tavallaan ovat, mutta esim. Malick ei edes teknisesti täytä kriteeriä 'käsikirjoittanut ja ohjannut useamman kuin yhden erinomaisen ja vaikuttavan leffan 2000-luvulla'.
Avatar
KKK
Kitisijä
Viestit: 2447
Liittynyt: 26.10.2012 19:48
Paikkakunta: Joo

Re: Katsoin leffan

Viesti Kirjoittaja KKK »

Minusta kahdella pallilla yhtä aikaa istuminen tuottaa elokuvanteossa aika usein huonompia tuloksia kuin se, että keskittyisi siihen yhteen asiaan minkä parhaiten osaa. Ohjaaja-käsikirjoittaja -multitaskaajilla lähtee usein homma lapasesta - oma teksti on niin saatanan pyhää, ettei pilkkuakaan saisi muuttaa. Herra varjele jos sama hahmo istuu vielä tuottajan-pallilla. vrt Dark Knight-trilogian II ja III tai "Sin City" jossa Frank Miller heilui sekä alkuperäisteoksen auteurina että toisena ohjaajana. Kristus, että se kertojaääni alkoi rassata 60 minuutin kohdalla...

Päinvastaisiakin esimerkkejä toki löytyy.
Amazing shit happens!
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Katsoin leffan

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

KKK kirjoitti:"Sin City" jossa Frank Miller heilui sekä alkuperäisteoksen auteurina että toisena ohjaajana. Kristus, että se kertojaääni alkoi rassata 60 minuutin kohdalla...
Tä? Sin Cityhän on paras sarjakuvafilmatisointi koskaan.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
disasterpiece
Elämätön Kitisijä
Viestit: 282
Liittynyt: 17.01.2013 11:29

Re: Katsoin leffan

Viesti Kirjoittaja disasterpiece »

sivustahuutaja kirjoitti:Eli kuka tai ketkä ovat sellaisia kovia käsikirjoittaja-ohjaajia, jotka ovat tehneet useamman kuin yhden erinomaisen leffan 2000-luvulla?
Ei tule äkkiseltään mieleen. Mutta ei se poista sitä, että mun mielestä Nolan on yliarvostettu. E: no Guillermo Del Toro on mun mielestä tehnyt parikin hyvää leffaa 2000-luvulla, käsikirjoittaja&ohjaajana.
Avatar
RolloTomasi
Kitisijä
Viestit: 2360
Liittynyt: 06.09.2006 7:50
Paikkakunta: Maa

Re: Katsoin leffan

Viesti Kirjoittaja RolloTomasi »

sivustahuutaja kirjoitti: Makuasioitahan nämä tavallaan ovat, mutta esim. Malick ei edes teknisesti täytä kriteeriä 'käsikirjoittanut ja ohjannut useamman kuin yhden erinomaisen ja vaikuttavan leffan 2000-luvulla'.
Onko sulla tietoa siitä, miksi Malickin elokuvien kirjoittajat ovat suostuneet siihen, että hän ottaa krediitit kuitenkin itselleen?
Since I cannot prove a lover, to entertain these fair well-spoken days, I am determined to prove a villain and hate the idle pleasures of these days.
Avatar
KKK
Kitisijä
Viestit: 2447
Liittynyt: 26.10.2012 19:48
Paikkakunta: Joo

Re: Katsoin leffan

Viesti Kirjoittaja KKK »

Vagabondo kirjoitti:Tä? Sin Cityhän on paras sarjakuvafilmatisointi koskaan.
Makuasioita. Kieltämättä siinä on paljon hyvää, mutta mut se jatkuva kertojaäänen papatus ajaa hulluuden partaalle. Jos kuvassa ajaa auto, niin pitääkö kertojan vielä päälle selittää että "tässä minä ajan autolla"? Antakaa nyt katsojan itsekin hoksia jotain.
Amazing shit happens!
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Katsoin leffan

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

RolloTomasi kirjoitti:
sivustahuutaja kirjoitti: Makuasioitahan nämä tavallaan ovat, mutta esim. Malick ei edes teknisesti täytä kriteeriä 'käsikirjoittanut ja ohjannut useamman kuin yhden erinomaisen ja vaikuttavan leffan 2000-luvulla'.
Onko sulla tietoa siitä, miksi Malickin elokuvien kirjoittajat ovat suostuneet siihen, että hän ottaa krediitit kuitenkin itselleen?
Mokasin. Piti katsoa imdb:stä, mutta katsoinkin muualta. 2 leffaa siis miehellä. Onko new world siis hyvä, erinomainen tai muuten vaan leffamaailmaa tuulettanut pätkä?
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Katsoin leffan

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

disasterpiece kirjoitti:
sivustahuutaja kirjoitti:Eli kuka tai ketkä ovat sellaisia kovia käsikirjoittaja-ohjaajia, jotka ovat tehneet useamman kuin yhden erinomaisen leffan 2000-luvulla?
Ei tule äkkiseltään mieleen. Mutta ei se poista sitä, että mun mielestä Nolan on yliarvostettu. E: no Guillermo Del Toro on mun mielestä tehnyt parikin hyvää leffaa 2000-luvulla, käsikirjoittaja&ohjaajana.
Panilla ja parilla hellboylla pääsee kärkikastiin?

Onko tässä nolanin yliarvostuksessa kyse siitä, että "jätkä ei oikeasti ole _niin_ hyvä"? Kun niitä reilusti parempia ei tunnu löytyvän, niin kritiikissä lienee kyse suhteellisesta paremmuudesta, eikä paremmuusjärjestyksestä.
Avatar
disasterpiece
Elämätön Kitisijä
Viestit: 282
Liittynyt: 17.01.2013 11:29

Re: Katsoin leffan

Viesti Kirjoittaja disasterpiece »

sivustahuutaja kirjoitti:Panilla ja parilla hellboylla pääsee kärkikastiin?

Onko tässä nolanin yliarvostuksessa kyse siitä, että "jätkä ei oikeasti ole _niin_ hyvä"? Kun niitä reilusti parempia ei tunnu löytyvän, niin kritiikissä lienee kyse suhteellisesta paremmuudesta, eikä paremmuusjärjestyksestä.
En ole Hellboy-leffoja nähnyt. Mut jos mun mielestä Nolanin leffoja ylistetään vähän liian korkealle, niin eiks se ole sitten mun mielestä yliarvostettu? Miten tämä asia on jostain muista ohjaajista kiinni? E. Siis olen kyllä irvistelemättä katsonut miehen leffat, Bättiksistä olen tykännyt ja Mementosta vielä enemmän, mutta esim. Inceptionin ylistys meni mun mielestä ihan överiksi.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Katsoin leffan

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

disasterpiece kirjoitti: En ole Hellboy-leffoja nähnyt. Mut jos mun mielestä Nolanin leffoja ylistetään vähän liian korkealle, niin eiks se ole sitten mun mielestä yliarvostettu? Miten tämä asia on jostain muista ohjaajista kiinni?
Paras on on aina paras. Se on sitten eri juttu, onko paras yliarvostettu. Tätä tarkoitin sillä, että ilmeisesti kyse on suhteelisesta arvostuksesta ja tunnut tuossa itsekin vahvistavan asian. Tämän vuoksi olin kiinnostunut kuulemaan, onko tänä päivänä niitä nolania parempia vähemmän yliarvostettuja ohjaaja-käsikirjoittajia.
Avatar
disasterpiece
Elämätön Kitisijä
Viestit: 282
Liittynyt: 17.01.2013 11:29

Re: Katsoin leffan

Viesti Kirjoittaja disasterpiece »

sivustahuutaja kirjoitti:Paras on on aina paras. Se on sitten eri juttu, onko paras yliarvostettu. Tätä tarkoitin sillä, että ilmeisesti kyse on suhteelisesta arvostuksesta ja tunnut tuossa itsekin vahvistavan asian. Tämän vuoksi olin kiinnostunut kuulemaan, onko tänä päivänä niitä nolania parempia vähemmän yliarvostettuja ohjaaja-käsikirjoittajia.
Paras on ihan yhtä subjektiivinen asia kuin yli/aliarvostettukin. Enkä itse ole missään vaiheessa itse asettanut ohjaajia paremmuusjärjestykseen, se nyt on ihan turhaa.

En tiedä hirveästi nykyohjaajista kun en hirveästi uusia elokuvia katsele, 90% kaikista katsomistani leffoista on 30-80 -luvuilta.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Katsoin leffan

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Jos et kykene pistämään ohjaajia edes karkeasti jonoon, niin miten voit ottaa kantaa suhteelliseen arvostukseen? Tuohan on looginen mahdottomuus.
Avatar
disasterpiece
Elämätön Kitisijä
Viestit: 282
Liittynyt: 17.01.2013 11:29

Re: Katsoin leffan

Viesti Kirjoittaja disasterpiece »

sivustahuutaja kirjoitti:^ Jos et kykene pistämään ohjaajia edes karkeasti jonoon, niin miten voit ottaa kantaa suhteelliseen arvostukseen? Tuohan on looginen mahdottomuus.
Jos suuri osa ihmisiä ylistää jotain leffaa täydelliseksi mestariteokseksi ja minusta se ei ole sitä lähelläkään, niin se on silloin minusta yliarvostettu elokuva. Sillä ei ole mitään tekemistä minkään muiden ohjaajien tai niiden paremmuusjärjestysten kanssa. Lopeta nyt tuo omituinen jankkaus!
Avatar
RolloTomasi
Kitisijä
Viestit: 2360
Liittynyt: 06.09.2006 7:50
Paikkakunta: Maa

Re: Katsoin leffan

Viesti Kirjoittaja RolloTomasi »

sivustahuutaja kirjoitti:
RolloTomasi kirjoitti:
sivustahuutaja kirjoitti: Makuasioitahan nämä tavallaan ovat, mutta esim. Malick ei edes teknisesti täytä kriteeriä 'käsikirjoittanut ja ohjannut useamman kuin yhden erinomaisen ja vaikuttavan leffan 2000-luvulla'.
Onko sulla tietoa siitä, miksi Malickin elokuvien kirjoittajat ovat suostuneet siihen, että hän ottaa krediitit kuitenkin itselleen?
Mokasin. Piti katsoa imdb:stä, mutta katsoinkin muualta. 2 leffaa siis miehellä. Onko new world siis hyvä, erinomainen tai muuten vaan leffamaailmaa tuulettanut pätkä?
The New World on mestariteos.

3. Niitä on kolme. Unohdit To the Wonderin.
Since I cannot prove a lover, to entertain these fair well-spoken days, I am determined to prove a villain and hate the idle pleasures of these days.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Katsoin leffan

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

disasterpiece kirjoitti:
Jos suuri osa ihmisiä ylistää jotain leffaa täydelliseksi mestariteokseksi ja minusta se ei ole sitä lähelläkään, niin se on silloin minusta yliarvostettu elokuva. Sillä ei ole mitään tekemistä minkään muiden ohjaajien tai niiden paremmuusjärjestysten kanssa. Lopeta nyt tuo omituinen jankkaus!
No just ton takia kysyin: ketkä sitten on niitä parempia tai parhaita!? Jos paras on yliarvostettu, niin se on aika vaatimatonta yliarvostusta sanoisin.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Katsoin leffan

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

RolloTomasi kirjoitti: The New World on mestariteos.
Ei näytä olevan kovinkaan monen mielestä. Toki hyväksyn sen, että sinun mielestäsi tuo leffa on loistava. Itse en ole koskaan edes vaivautunut katsomaan tuota kehujen puuttuessa.
Avatar
disasterpiece
Elämätön Kitisijä
Viestit: 282
Liittynyt: 17.01.2013 11:29

Re: Katsoin leffan

Viesti Kirjoittaja disasterpiece »

sivustahuutaja kirjoitti:
disasterpiece kirjoitti:
Jos suuri osa ihmisiä ylistää jotain leffaa täydelliseksi mestariteokseksi ja minusta se ei ole sitä lähelläkään, niin se on silloin minusta yliarvostettu elokuva. Sillä ei ole mitään tekemistä minkään muiden ohjaajien tai niiden paremmuusjärjestysten kanssa. Lopeta nyt tuo omituinen jankkaus!
No just ton takia kysyin: ketkä sitten on niitä parempia tai parhaita!? Jos paras on yliarvostettu, niin se on aika vaatimatonta yliarvostusta sanoisin.
Eli mun täytyy siis sun logiikalla kai pitää Nolanin hieman keskivertoa parempia leffoja mestariteoksina, jos en keksi nyt luetella sulle käsikirjoittaja/ohjaajajia 2000-luvulta? Mä en tykkää hirveästi katsella uusia leffoja, enkä tiedä niistä paljoakaan, mutta keskinkertaisen elokuvan kutsuminen mestariteokseksi on mun mielestä yliarvostusta.
Viimeksi muokannut disasterpiece, 31.07.2013 22:39. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Katsoin leffan

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ koita nyt käsittää että kysyin parempaa paskaa sen takia että ei tarvitsisi turhaan kitistä paskan suhteellisesta laadusta?

- onko mäkki hyvä?
- ihan yliarvostettu
- oho? Mikäs on parempi?
- ei mikään. Mäkki on paras.
- häh? En ymmärrä? Minkä koneen mä ostan?
- osta mäkki, se on paras
- äsken sanoit sen olevan yliarvostettu?
- juu, ei se ole jumalallisen taivaallinen, pelkästään vaan helvetin erinomainen
Avatar
disasterpiece
Elämätön Kitisijä
Viestit: 282
Liittynyt: 17.01.2013 11:29

Re: Katsoin leffan

Viesti Kirjoittaja disasterpiece »

sivustahuutaja kirjoitti:^ koita nyt käsittää että kysyin parempaa paskaa sen takia että ei tarvitsisi turhaan kitistä paskan suhteellisesta laadusta?
Voin mää niitä parempia ohjaajia luetella mielinmäärin, mutta en ymmärrä mitä tekemistä tuolla aikarajauksella on tässä. Jos olisin nähnyt vain yhden tänä vuonna valmistuneen leffan, jota kaikki ovat ylistäneet ja se olisi mun mielestä paska, niin mielipiteeni olisi väärä koska en pysty luettelemaan parempia tänä vuonna valmistuneita leffoja? Tä?
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Katsoin leffan

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ tässä puhuttiin tämän hetken parhaista ohjaaja-käsikirjoittajista.

Oletan, että tuo tarkoittaa: on ohjannut ja kirjoittanut useamman kuin yhden parhaimpiin kuuluvan tai muuten erittäin vaikuttavan leffan 2000-luvulla. Jos ne hyvät leffat ovat jostain kauempaa, niin kyse ei varmaan ole tämän hetken suuruudesta. Jos taas hyviä leffoja on vain 1, niin aika vaikea tuosta on mitään päätellä. Esim. David Michodia tai debra granikia vaikea pistää kärkikastiin yhden leffan perusteella. Sofia Coppolalla on useita leffoja, mutta oikeastaan vain yksi onnistuminen. Vaikea tuollaisella saldolla on tavoitella kärkeä.

Jos haluat kertoa tarinoita muista ohjaajista, niin tee toki niin.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Katsoin leffan

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

disasterpiece kirjoitti:Jos olisin nähnyt vain yhden tänä vuonna valmistuneen leffan, jota kaikki ovat ylistäneet ja se olisi mun mielestä paska, niin mielipiteeni olisi väärä koska en pysty luettelemaan parempia tänä vuonna valmistuneita leffoja? Tä?
Käsitit ihan väärin. Jos olet nähnyt vain yhden leffan, niin sehän on silloin vuoden paras leffa oli se kuinka paska tahansa.
Avatar
disasterpiece
Elämätön Kitisijä
Viestit: 282
Liittynyt: 17.01.2013 11:29

Re: Katsoin leffan

Viesti Kirjoittaja disasterpiece »

Jos elokuvaa X kehutaan joka paikassa mestariteokseksi ja viiden tähden klassikoksi ja näissä arvioissa ei missään erikseen mainita että "klassikko suhteutettuna muihin nykyelokuviin", niin oletan että kyseiset arvioijat ovat tietoisia genren vanhoistakin klassikoista ja nostavat kyseisen elokuvan samaan joukkoon. Jos minusta tuo elokuva on "vain" kolmen tai neljän tähden hyvä elokuva, niin kyllä se minun näkökantistani silloin on yliarvostamista. Siitäkin huolimatta, että kyseessä olisi vaikka sen vuoden tai viimeisen viiden vuoden paras elokuva genressään.

Sun logiikalla elokuvia tulisi ilmeisesti arvostella aina suhteutettuna muihin saman hetken vastaaviin. Jos kaikki muut ohjaajat lopettaisivat elokuvanteon ja pelkästään Uwe Boll jatkaisi niiden tekemistä, niin toki ne olisivat sitten siitä lähtien parhaita elokuvia mitä tehdään. Mutta tarkoittaako se sun mielestä sitä, että ne ovat kaikki sitten mestariteoksia tai klassikoita? No ei varmaan?

Jos tää ei vieläkään uppoa, on sulla joko erittäin paksut fanilasit päässä tai sitten tekeydyt provomielellä tyhmäksi. Tai sitten et vain oikeasti ymmärrä täysin simppeliä asiaa. Olkoon syy mikä tahansa, niin en jaksa enää jankuttaa :D
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Katsoin leffan

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ koita nyt tajuta, että yliarvostaminen ja tämän hetken parhaimpiin kuuluva ohjaaja-käsikirjoittaja ovat eri asioita. Nyt puhuttiin tuosta jälkimmäisestä. Tuosta syystä kyselin niitä parempia, kun en tajunnut että et puhu samasta asiasta, eli et rajoita aikahaarukkkaa mitenkään. Asiassa ei siis ole mitään epäselvää. Voit:
a) nimetä nipun nolania parempia
b) todeta nolanin olevan tämän hetken parhaimpia massiiivisen fantastisesta yliarvostuksesta huolimatta
c) nimetä jonkun menneisyyden suuruuden tämän hetken parhaaksi näyttöjen puutteesta huolimatta
d) ottaa kaikki on paskaa paitsi kusi-linjan
Avatar
disasterpiece
Elämätön Kitisijä
Viestit: 282
Liittynyt: 17.01.2013 11:29

Re: Katsoin leffan

Viesti Kirjoittaja disasterpiece »

sivustahuutaja kirjoitti:^ koita nyt tajuta, että yliarvostaminen ja tämän hetken parhaimpiin kuuluva ohjaaja-käsikirjoittaja ovat eri asioita.
Sanoin, että mielestäni "Nolan ja Tarantino ovat yliarvostettuja". Vastasit siihen, että "nimeä parempi ohjaaja/käsikirjoittaja 2000-luvulta", ihan niinkuin perusteluksi tuolle lausumalleni vaatisit tuohon omaan kysymykseesi vastauksen ja annoit täten ITSE ymmärtää että sun mielestä noi ovat samaa asiaa. Itsepä olet siis täysin tästä jankkauksesta vastuussa :D
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14928
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Katsoin leffan

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Hankkikaa huone!
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Vastaa Viestiin