Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Tietokonejutut, pelit ja muu nörtismi; autot, kaasupullot ja muut lelut
Avatar
RouvaPupu
Kitinän väärinkäyttäjä
Viestit: 157
Liittynyt: 12.07.2012 22:02
Paikkakunta: f00k land

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja RouvaPupu »

Lumia 620 ongelmia, again.

Eli alusta alkaen on ollut ongelmana ettei kaikki viestit joita lähetän mene perille. Ei tietenkään ole hajua saanko itse kaikki viestit vaiko en, luulen myös että sama saattaa koskea puheluja. Osasta "ei perille menneistä" viesteistä on tullut välitystiedot että perillä on, osasta ei. Joten en koskaan tiedä mikä meni, mikä ei. PelkääNpä että näitä on enemmän koska on paljonkin viestejä joihon en ole saanut vastausta, ei kiva siis kun kyseessä esim. tapaamisten peruutus. Ongelma ei ole liittymässä.
fa-q.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14930
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Uninstaa sen paska-HP:si bloatwaret. Mun läppärin win 7 on kaatunut viimeksi ... 2011? Jos silloinkaan.
Universaali disclaimer.
masa

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja masa »

exPertti kirjoitti:Jatketaan mikkisofta-aiheella. Viime syksynä ostamani perus-hp-läppäri win 7:lla on ruvennut tekemään satunnaisesti niin, että se jää ihan totaalijumiin. Hiiri vaan jämähtää ruutuun eikä mikään auta paitsi virtanappulan painaminen sen viisi sekuntia. Normibuutilla kaikki on silti olevinaan ok.

Ehkä puolenkymmentä kertaa muistissa.

Kuumeneeko rauta, pyöriikö flekti? Lenovo oireili samoin kun flekti jumi ja kone lämpes liikaa.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14930
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja So Hard »

exPertti kirjoitti:^ Jaa nämä "hp assistantit" tms. Pitää tutkia, tein jo peruskuvioita. Tyhjäsin levyltä vanhat cachet ja eheytin yms.

Ei vaan täyttä paikalleenjumittamista ole millään vehkeellä tapahtunut.
No juuri ne. Tai mikä parempi, aja jostain levyltä puhdas, ajantasainen win 7 asennus ilman niitä HP:n omia kökkösoftia.
Universaali disclaimer.
Avatar
disasterpiece
Elämätön Kitisijä
Viestit: 282
Liittynyt: 17.01.2013 11:29

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja disasterpiece »

Netflixistä saa USA-tarjonnan Xboxille ja Pleikkarille muuttamalla DNS-asetukset konsolista:

Primary DNS: 176.58.107.53
Secondary DNS: 158.255.215.175

Luulin, että tuo vaatii jotain monimutkaisempaa nördäilyä. Pitää testiä viikonloppuna.
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja exsu »

Mistä saa muutettua windows 7:ssa automaattisesti käynnistyksen yhteydessä käynnistyviä ohjelmia?
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
Avatar
Diddley Bow
Kitisijä
Viestit: 3298
Liittynyt: 02.05.2012 13:34

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja Diddley Bow »

regedit

edit: Eikäku et todellakaan tee tota vaan pyydät joltain apuja.
Who says you need to buy a guitar?
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja exsu »

^ No sitähän mä just teen!
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
Avatar
Diddley Bow
Kitisijä
Viestit: 3298
Liittynyt: 02.05.2012 13:34

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja Diddley Bow »

Parhaat vaatteet päälle, paras nörtti ja koputat ovea. Ongelmanratkaisun lyhyt kaava.
Who says you need to buy a guitar?
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja exsu »

Kaikki on lomilla, kai tän voi jotenkin itsenäisestikin ratkaista?
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14930
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja So Hard »

exsu kirjoitti:Mistä saa muutettua windows 7:ssa automaattisesti käynnistyksen yhteydessä käynnistyviä ohjelmia?
Kirjoita start-menussa msconfig. Jos ohjelma on käynnistys-valikossa, sen voi toki sieltä vaan poistaa, mutta muuten msconfgilla voi valita mitkä voittaa.
Universaali disclaimer.
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja exsu »

Kiitsa, Tää toimi!
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
Avatar
Niba
Kitisijä
Viestit: 18757
Liittynyt: 15.08.2005 3:14
Paikkakunta: Hell

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja Niba »

Pyyhin Netikettiin..
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16717
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Surukseni olen huomannut, että seitsemän vuoden auvoisan yhteiselon jälkeen alkaa suhteessa olla häiritseviä ryppyjä. Arki ei enää suju sillai mukavan leppoisasti ja sujuvasti kuin ennen. Shrink-ketjusta taas olen oppinut, että vaihtamalla paranee. Lienee siis aika ostaa uusi läppäri. Mutta minkälainen? Olen aivan pihalla kaikista teknisistä detaljeista, enkä millään jaksaisi perehtyäkään, joten kysyn Kitinästä.

Luulisin, että lähtökohdat ovat kutakuinkin seuraavat:
- PC, ei Apple.
- Näyttö saisi olla mielellään 17-tuumainen.
- Mä en missään tapauksessa pelaa, vaan selaan nettiä, käytän wordia ja power pointtia sekä, jos pomo kiusaa, exceliä myös kotiläppärillä. Mutta haluaisin, että nämä sujuvat sillai hyvin eivätkä tökkien ja odotellen. Lisäksi pyörittelen valokuvia ja joskus ehkä erinäistä mediaa verkosta.
- Sen verran muita ominaisuuksia, että pärjään koneella taas useamman vuoden ilman lisäostoja.
- Budjetti olisi ehkä maksimissaan tonni, mielellään paljonkin alle.

Eli mihin ominaisuuksiin minun tulee kiinnittää huomiota? Työpaikan aamukahvilla insinörtit horisivat jostain ainakin i5-tason prosessorista, neliytimisyydestä ja riittävästä muistista (mikä se taso onkaan) ja käyttivät muitakin initioitujen salakielitermejä. Kun alkoivat puhua näytönohjaimista, teeskentelin saaneeni puhelun ja poistuin. Mikä siis neuvoksi?
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14930
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Onko jokin erityinen syy miksi haluat 17" ruutua? Mikä tahansa keskihintainen läppäri täyttää nuo speksisi, joten ei muuta kuin kauppaan katselemana mistä tykkää ja sen jälkeen etsimään ko. vehkeestä paras hinta hintaseuranta.fi:stä.
Universaali disclaimer.
Avatar
huima
Kitisijä
Viestit: 4217
Liittynyt: 17.04.2007 11:39

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja huima »

Et tarvitse läppäriä.

Osta kotiin iMac.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16717
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

So Hard kirjoitti:Onko jokin erityinen syy miksi haluat 17" ruutua? Mikä tahansa keskihintainen läppäri täyttää nuo speksisi, joten ei muuta kuin kauppaan katselemana mistä tykkää ja sen jälkeen etsimään ko. vehkeestä paras hinta hintaseuranta.fi:stä.
No en mä tiedä tarvitsenko oikeasti isoa ruutua, mutta en halua käyttää mitään erillisiä monitoreja, jolloin iso näyttö on vaan kiva. Mutta muuten arvelinkin tilanteeni olevan kutakuinkin se, että mikä tahansa käy. Mä olen halpa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23524
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Eiköhän nykyläppäreissä ole riittävästi tehoa ytimestä riippumatta jos ei pelaa ja näyttiskin on melkein sama. Suurin etu taitaa tökkimyyteen olla jos käyttis on SSD:llä. Esim. tämä.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Pienempiruutuista on mukavampi pitää sylissä.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14930
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja So Hard »

urpiainen kirjoitti:
So Hard kirjoitti:Onko jokin erityinen syy miksi haluat 17" ruutua? Mikä tahansa keskihintainen läppäri täyttää nuo speksisi, joten ei muuta kuin kauppaan katselemana mistä tykkää ja sen jälkeen etsimään ko. vehkeestä paras hinta hintaseuranta.fi:stä.
No en mä tiedä tarvitsenko oikeasti isoa ruutua, mutta en halua käyttää mitään erillisiä monitoreja, jolloin iso näyttö on vaan kiva. Mutta muuten arvelinkin tilanteeni olevan kutakuinkin se, että mikä tahansa käy. Mä olen halpa.
15" koossa ovat jo merkittävästi kevyempi/sylissä pidettävämpiä ja valikoimaa on paljon enemmän.

Noihin tarpeisiisi ei tarvitse kiinnittää mitään huomiota näytönohjaimeen tai prosessoriin. Työskentelyä sujuvoittavat ennen muuta muistin määrä (minimi 4 GB) ja kovalevynä SSD-levy, kuten bluntly mainitsi. Jostain syystä SSD-koneet vaan on kaikki jo keskihinnasta yli, vaikka itse komponentiti ei ole kallis. Se, mikä ei selviä kuin katselemalla on näytön laatu ja kokeilemalla taas että miltä hiirilevy ja näppis itselle tuntuu.

Mene verkkokauppaan tai giganttiin ja räpelöi vehkeitä. Luultavasti päädyt ostamaan jonkun Samsungin tai HP Envyn hieman kalliimmalla siksi että ne tuntuvat merkittävästi laadukkaammilta kuin pari sataa halvemmat - ja niin ne ovatkin.
Universaali disclaimer.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9457
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Bluntly kirjoitti:Eiköhän nykyläppäreissä ole riittävästi tehoa ytimestä riippumatta jos ei pelaa ja näyttiskin on melkein sama. Suurin etu taitaa tökkimyyteen olla jos käyttis on SSD:llä. Esim. tämä.
Joo, kannattaa katsoa, että vähintään käyttis SSD asemalla. Mieluummin kyllä riittävän iso SSD kovalevy, ettei koneessa tarviste olla perinteistä kovalevyä ollenkaan.

Erillinen näytönohjain on yleensä riittävä merkki riittävästä graafisesta suorituskyvystä näytönohjaimesta riippumatta, jos koneella ei ole raskasta pelikäyttöä. Intelin core i5:n riittää vallan hyvin, mutta muistiin pätee sääntö, ettei sitä voi olla liikaa, joten enempi on parempi.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Kovin iso läppäri ei enää mahdu salkkuunkaan. Mutta jos tietää, että ei aio pitää läppäriä muualla kuin kodin pöydällä, niin sylissä pidettävyydellä ja salkkuun mahtumisella ei tietty ole väliä.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23524
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

NuoriDaavid kirjoitti:Pienempiruutuista on mukavampi pitää sylissä.
Tässä oman firman läppärissä on 15" tuumainen, kun ei pöydälle mahdu viidettä näyttöä, niin ei tällä tee mieli duunia tehdä kun ei mahdu samaan aikaan kahta exceliä työpöydälle. On siis kitinöintikoneena.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9457
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

NuoriDaavid kirjoitti:Kovin iso läppäri ei enää mahdu salkkuunkaan. Mutta jos tietää, että ei aio pitää läppäriä muualla kuin kodin pöydällä, niin sylissä pidettävyydellä ja salkkuun mahtumisella ei tietty ole väliä.
On noille isoillekin sopivat laukut. Mä oon kyllä sillä kannalla, että mitä isompi läppäri sitä parempi. Mieluusti ottaisin tosta 17" vielä isomman, mutta edellisen konepäivityksen aikaan isompinäyttöisiä ei saanut sopivilla sisuksilla. Mulla läppäri kulkee yleensä autolla ovelta ovelle, joten painosta ei juurikaan ole haittaa.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16717
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Tekniikka & Nörtteily-osion Kysy/Vastaa-ketju

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Te olette kyllä tavattoman eteviä. Mä luulen, että jo nyt olen ymmärtänyt enemmän kuin aiemmin (nollasta on kyllä toisaalta helppo lähteä). Tämä SSD oli minulle aivan hepreaa, mutta nopealla googlailulla taidan uskoa Bluntlyä ja SH:ta ja pitää sitä keskeisenä ominaisuutena. Mutta se siis nimenomaan taitaa puuttua monista halpamalleista?

Vanha läppärini on 15"-näytöllä varustettu, ja isompi olisi mukava. Salkussa (no, pyörälaukussa tai Claes Andersson -tyylisessä Marimekossa) kannan vain työläppäriä, enkä pidä tietokoneita sylissä. Läppäri on siis joko pöydällä tai kaapissa jemmassa.

Bluntlyn linkkaama Fujitsu johtaa, vaikka olinkin toivonut pääseväni satasen-pari halvemmalla.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Vastaa Viestiin