Mammailu 2.0

Painaako joku mieltä? Haluatko purkaa sydäntäsi? Jos ei apu löydy, niin ainakin kuuntelevia korvia.
VAIN ASIALLISET KOMMENTIT! Kuri on kova.
masa

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja masa »

RouvaPupu kirjoitti:
Mä olen nähnyt tätä samaa tehtävän miljoonasti omalla pihalla, toisten pihalla, kuullut miten muut vanhemmat toimivat samoin. Nyt luen että näin tehdään sovitusti henkilökunnan kanssa ja itse saan viranomaisuhkailuja. Niin, olisi oikeastaan todella kiva tietää että mikä on se oikea tapa toimia, ja toisaalta mikä se vahingollisin kun sitä lasta ei saa liikkumaan.


Minäkin teen noin.


Mikä taho se tarhatäti on sanomaan että se on kiellettyä? Lukeeko se muka laissa, että lasta ei saa juksata muka lähtemällä pois ja antamalla lapsen itse valita haluaako se jäädä vai lähteekö se mukaan?

Jos oisin sä, niin sanoisn tarhatädille että kasvattaa omat lapsensa kuten parhaaksi näkee ja sinä teet samoin.
Avatar
RouvaPupu
Kitinän väärinkäyttäjä
Viestit: 157
Liittynyt: 12.07.2012 22:02
Paikkakunta: f00k land

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja RouvaPupu »

No, se on jo niin vanha että omat lapset on pois pesästä. Meillä on tortaina tapaaminen ja keskustelu asiasta, joten saan sanoa oman asiani ja kysyä mikä hänen probleemansa on. Mutta yleisesti, sulla on masa hyviä pointteja.

Mä olen todennut tuon tavan helpoimmaksi, ainoa toinen vaihtoehto on napata tytsä kainaloon jolloin se raivoaa, huutaa, itkee ja venkoilee. Tämän selvittäminen vie loppupeleissä 2-3h illasta. Siksi en juurikaan sitä käytä, eikä ole tarvinnutkaan. Otan toki ehdotuksia vastaan muista keinoista.

Joo-o, jankkaan samasta asiasta, mutta se nyt on jäänyt päähän pyörimään ja vaivaamaan.
fa-q.
Avatar
Diddley Bow
Kitisijä
Viestit: 3296
Liittynyt: 02.05.2012 13:34

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja Diddley Bow »

Yritin siis sanoa, että jos perhepäivähoidon suhteen ei käy hyvä tuuri, niin parempi paikka lapselle on päiväkoti. Siellä on useampi koulutettu aikuinen silmäpari seuraamassa toimintaa ja asioista on helpompi keskustella ja sopia. Siis lyhyesti. Ei nyt mennä siihen, että onko riittävästi henkilökuntaa per lapsi ja tarpeeksi koulutettua. Oman kokemuksen mukaan päiväkodin suurin ongelma on vaihtuvuus. Just kun lapsi oppii olemaan, niin taas ryhmän ope vaihtuu.
Who says you need to buy a guitar?
Avatar
nowaysis
Kitisijä
Viestit: 6126
Liittynyt: 26.05.2006 10:01
Paikkakunta: Bunnytown
Viesti:

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja nowaysis »

Näpsäkälle pph:lle myös ihan perussettiä tuommoinen, kuten myös kunnallisessa päivähoidossa ;) Riippuu niin 130% siitä kuinka sydämellään tätskät on mukana jutussa. Kaiken kaikkiaan suomalaisen päivähoidon taso on korkea, eikä tarvi olla muka "koulussa" kuten ranskalaiset vaippapyllyt!11 Ikäviä yksittäistapauksia toki on ja myös alalle sopimattomia henkilöitä, niin kuin ihan joka ikisellä alalla. Tietty lasten kanssa seuraukset ovat kurjemmat, kuin esim kaupan kassalla.

Minäkin olin jossain vaiheessa ennen tarhaan menoa pph:lla kun meidän hoitaja muutti pois eikä hyvää tuntunut helposti löytyvän tilalle. Selvisin hengissä!!1 Naapurin tädillä oli oma mua vuotta nuorempi poika(johon olin ehkä vähän ihkuuntunukin silloin), minä ja veljmies sekä toinen sisaruspari. Kovasti oli luontoretkiä, askartelua ja leipomista, diggasin. Eskarista menin sitten tuonne iltapäiviksi, velikin oli siellä, ja vielä koulustakin sain mennä siihen naapuriin "hoitoon" jos ei ollu kiva yksin tai kamujen kanssa, mutta aika paljon tykkäsin olla itsekseni. Ajat on erit, nyt hyvin harva uskaltaisi ekaluokkalaista jättää ilman ip-hoitoa. Ehkä olin varhaiskypsä!111
Prepare for the worstest.
Avatar
saira
Kitisijä
Viestit: 3388
Liittynyt: 14.08.2005 19:47
Paikkakunta: Tampere

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja saira »

^^Niinkuin nowa toteskin, perussettiä, mut riippuu tädistä. Meillä muksu juuri selaili toissailtana kansiota, johon on molemmat hoitajat keräsivät omalta ajaltaan valokuvia erilaisista retkistä ja yhteisistä leikkipuistoiluista, piirustuksia, askarteluita, hoitajien tekemi pieniä runoja kuvien alla yms. Saatiin lahjaksi ku muksu siirtyi eskariin. Ja kotiinkin tuli erilaisia juttuja, kokeilivat huovutuksesta lähtien kaikkea. En mä näissä asioissa arvottais näitä kahta hoitomuotoa keskenään
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once."
~Albert Einstein
Avatar
RouvaPupu
Kitinän väärinkäyttäjä
Viestit: 157
Liittynyt: 12.07.2012 22:02
Paikkakunta: f00k land

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja RouvaPupu »

Tytsä on nyt ollut noin vuoden pph:ssa (samalla hoitajalla) ja olen kokonaisuutena ollut erittäin tyytyväinen, jostain syystä nyt nämä pari kuukautta on ollut tätä ongelmaista touhua. Mutta siis tekevät paljon retkiä erilaisiin paikkoihin, käyvät luonnossa viikottain, kerhopäivä on kerran viikossa yms. Paljon saa kotiin askartelu tuotoksia yms. pientä kivaa. Se kai pitkälti tosiaan riippuu siitä hoitajasta, niillä taitaa myös olla jotain säännöksiä miten toimia ja mitä ohjelmaa tarjota. Tytsän paikassa saa jopa ajoittain herkkuja kuten jäätelöä. Nämä makeat jutut, mukaan lukien mehut ja jugurtit, on ainakin täällä kielletty hoidon aikana. Pääsääntöisesti aika taidetaan viettää ulkona, muiden hoitajien ja hoidokkien kanssa. Ainoa ongelma on sitten nämä hoitajan lomapäivät (päivä siellä, päivä täällä) sun muut, koska sitten pitää niille yksittäisille päiville löytää toinen hoitopaikka. Tällä hetkellä kuitenkin pystyn pitämään tytsän kotona kyseiset ajankohdat.

Pitää kuitenkin miettiä myös päiväkotia, ehkä olisi sillä tavoin hyvä totutella esikouluun ja kouluun. Mietin ja tuumin lomalla ollessa, katson miten tytsän kanssa menee se pari kuukautta kun on vapaalla hoidosta.
fa-q.
Avatar
saira
Kitisijä
Viestit: 3388
Liittynyt: 14.08.2005 19:47
Paikkakunta: Tampere

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja saira »

^ En mä sanois et vähään tyytyväinen, aina löytyy niitäkin paikkoja, missä näin hienosti ei ole. Ja muksuille todella suuria asioita. Mäkin jaksan aina fiilistellä meidän paikkoja, ihan sen vuoksi, et muksusta näkee kuinka on nauttinu ja edelleenkin muistelee. :h:
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once."
~Albert Einstein
masa

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja masa »

exPertti kirjoitti: En henno sanoa lapsille, että muka lähtisin ilman heitä.

Teette kärpäsestä härkäsen. Ei se ole mitään lapsen hylkäämistä että antaa lapsen valita lähteekö se mukaan vai jääkö se vielä leikkimään. Itse kerron tytölle että isi on nyt menossa kotiin, tuletko mukaan vai jäätkö vielä leikkimään. Joka kerta neiti on juossut leikeistä riemusta kiljuen suoraan syliin ja huutanut että kotiin! Myöskään kukaan päiväkodin neljästä koulutetusta ja erittäin ammattitaitoisesta tarhatädistä ei ole ikinä ilmaissut mitenkään tuota toimintamallia vääräksi.

IMO hylkäämistä on toiminta jossa jätetään esim. itkuinen lapsi sänkyyn nukahtamaan omaan itkuunsa.
prosessi
Kitinän uhri
Viestit: 716
Liittynyt: 13.11.2010 14:05

Re:

Viesti Kirjoittaja prosessi »

prosessi kirjoitti:Ja koska ND:n kiusaaminen varmoilla arvauksilla on kivaa, ennustan myös lasten 1-tyypin diabetesten vähentyvän mystisesti lähivuosina, eikä kukaan tajua, että rotarokote sivutuotteenaan saattaa hyvinkin ehkäistä myös sitä... On minulla siihenkin yhtä lennokkaat Stetson-Harrison -perustelut kuin noihin crohneihin.
Lainaus päivätty 27.10.2010.

M.O.T.
Kiukkutipu
Kitisijä
Viestit: 1268
Liittynyt: 17.12.2011 22:09

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja Kiukkutipu »

Oma muksu kävi kavereiden synttäreillä alkaen 4-vuotiaasta. Me ollaan itse järkätty kahdesti kaverisynttärit - 6v ja 7v bileet. Oli kamalaa, myös lapsen mielestä.
Sillä on ensviikolla 8-v synttärit, eikä missään nimessä halua kutsua taloa täyteen kavereita. Onneksi.
Kutsuu sen sijaan kaksi parasta kaveriaan pelaamaan ja katsomaan elokuvia :h:

(se ahdistuu kun muut sotkevat sen lelut ja kirjat ja huoneen)
Oh, let me file that crap between "I dont give a fuck" and "Blow me"
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14928
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Kolmevuotiaalla kuulu jo olla kaverinsyndet.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Ylermi Ylihankala kirjoitti:Kolmevuotiaalla kuulu jo olla kaverinsyndet.
Miksi?
Universaali disclaimer.
Avatar
Pulkannaru
Kitisijä
Viestit: 4952
Liittynyt: 28.07.2008 22:31
Paikkakunta: Jäässä

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

Koska vanhempien halu ja pakko. Ois kyllä pitänyt olla jo 2v syndet!!111
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Kottarainen kirjoitti:Minkä ikäisenä lapset alkaa yleensä kutsua laajemmalti kavereita synttäreille?

Kohta 4 vuotta täyttävä tyyppi alkoi tänään horista jostain suunnilleen kaikkien päiväkotiryhmän tyttöjen kutsumisesta?! Tuli hirveät paineet kun olen tällainen antisosiaali, enkä muutenkaan mitään emäntätyyppiä.
Nelivuotiaana noita alkaa olla. 3-vuotiaana ehkä pari kaveria jos tuntuu jo ajankohtaiselta. 4-vuotiaillakaan ei kovin isot synttärit oikein toimi. Väittäisin optimiryhmäkooksi samaa kuin tarhassa, eli joku 4-8. Tuon ikäisillä on kuitenkin vanhempi mukana lähes poikkeuksetta, joten kokonaisihmismäärä nousee aika isoksi jos jotain yli kymmentä lasta miettii.
Kiukkutipu
Kitisijä
Viestit: 1268
Liittynyt: 17.12.2011 22:09

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja Kiukkutipu »

Synttärit, teemajuhlat, lahja ja VASTALAHJA (saatanan typerä tapa, kuka sen on keksinyt???). Talo täynnä meluavia vieraita kakaroita. Ehkä hirveintä ikinä, varsinkin kun juuri ja juuri sietää oman mukulan läsnäoloa.
Oh, let me file that crap between "I dont give a fuck" and "Blow me"
Avatar
Riemumieli
Kitisijä
Viestit: 6023
Liittynyt: 20.08.2005 23:12
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja Riemumieli »

Synttäreitä ei kannata pitää kotona, ulkoistaminen kannattaa tässä tapauksessa aina. Asia on toki eri, jos asuu maalla jossain hehtaarikämpässä.
Paras päivä ikinä.
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja exsu »

Onkohan tuolla kentällä jo riittävästi palveluntarjoajia? Miten on Vesper, perustettaisko joku lastenjuhlacatering?
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14928
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

So Hard kirjoitti:
Ylermi Ylihankala kirjoitti:Kolmevuotiaalla kuulu jo olla kaverinsyndet.
Miksi?
Se tuntuis sopivalta iältä. Lapset tykkää kaverisynttäreistä.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Ylermi Ylihankala kirjoitti:
So Hard kirjoitti:
Ylermi Ylihankala kirjoitti:Kolmevuotiaalla kuulu jo olla kaverinsyndet.
Miksi?
Se tuntuis sopivalta iältä. Lapset tykkää kaverisynttäreistä.
En ymmärrä miksi kukaan järkkäisi synttäreitä kavereille ennen kuin kaverit on sen ikäisiä että voivat synttäröidä ilman vanhempiaan. Ei ainakaan silloin kun minä olin nuori millekään tarharyhmille synttäreitä järkätty.
Universaali disclaimer.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14928
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Pääasia lienee, että minä ymmärrän. Meillä siis asia on mennyt noin.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
nowaysis
Kitisijä
Viestit: 6126
Liittynyt: 26.05.2006 10:01
Paikkakunta: Bunnytown
Viesti:

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja nowaysis »

Aika hyvä sääntö tuntuu pienillä olevan, että lapsivieraita saman verran kuin sankarilla ikävuosia. Toki jokainen soveltaa omalla tyylillään. Meillä tarhaiässä muksut dumpattiin pariksi tunniksi sankarin kotiin, aina oli kohteliasta kysyä tarvitaanko apua, joskus jäin auttelemaan, yleensä luin tenttiin jossain lähistöllä.

Nyt kymppiveesyndet on edelleen pitämättä, olivat kesällä. Toiveena on kokiksen makuinen kakku, tais olla viis kamua kutsulistalla, kaikki poikia. Muuten pahin synttärien ulkoistamisbuumi taitaa(ainakin tän ikäsillä) olla ohi, me pidettiin 6veet Sealifessä, ja noin kymmenen kamua pitänyt omansa Megazonessa.

Tuntuu(muksustakin), ettei ole enää tarvetta kummoisellekaan dog and pony show'lle, pääasia että jannu saa hauskat kemut kivojen tyyppien kanssa, ja pääsee itse osallistumaan tarjoilujen suunnitteluun. Mitä alempana rima, sitä rennompaa, siis meillä jotka eivät ole spesiaalipiiperryksen ylimpiä ystäviä ;)
Prepare for the worstest.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

:) Mutta mitä sun äitisi siellä pannuhuoneella tekee (paitsi tupakoi)?
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
mustaenkeli
Kitisijä
Viestit: 2884
Liittynyt: 09.09.2005 12:08
Paikkakunta: Hell-sinki
Viesti:

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja mustaenkeli »

Synttäreistä:

Vuosi sitten kuopus täytti 4-vuotta. Juhliin kutsuttiin päiväkodista paras ystävä sekä naaourin poika (ilman vanhempiaan).
Parin viikon päästä mittariin tulee 5-vuotta. Sama kokoonpano kutsutaan. Se yksi, ainoa, paras ystävä on tärkein ja tuo kolmen tenavan kokoonpano on parhaiten hallittavissa.

Viimeiset kaksi vuotta on myös poikani kutsunut juhliinsa ainoastaan parhaan ystävänsä, koska ei ole muita kokenut tarvitsevansa. Tammikuussa poikanen täyttää 6-vuotta. Hän toivoi isot synttärit HopLopissa, jonne voisi kutsua vaikka kaikki päiväkotikaverit (koska serkullaankin oli isot synttärit vastaavanlaisessa paikassa).
Keskusteltiin ja kerroin, minkä hintaiset juhlat moiset tulisi olemaan. En tyrmännyt ajatusta. Kerroin, että jos hän haluaa ehdottomasti HopLop-juhlat, on se OK, mutta hintansa puolesta täytyy tinkiä sitten jostain muusta pois. Annoin pojan valita: Joko isot synttärit HopLopissa, joka toimii samalla myös synttärilahjana äidin kodista eikä muita lahjoja tule tai vaihtoehtoisesti pienemmät kaverisynttärit omassa kodissa siten, että vieraita ei tule enempää kuin mitä keittiön pöytämme ääreen mahtuu hyvin istumaan (eli oman itsensä lisäksi korkeintaan 5 kaveria) ja voidaan katsoa vaikka LEGO-StarWars-leffa ja leikkiä kavereitten kanssa, jolloin voin ostaa hänelle synttärilahjaksi ison lego-paketin. Yllättäin ajatus isoista HopLop-synttäreistä ei ollutkaan enää niin pakollinen. Kouluiässä kyllä ennättää pitää niitä ulkoistettuja kaverisynttäreitä ihan riittävästi, luulisin.
Vahinko etteivät äiditkin saa lähteä milloin heitä huvittaa ja ruveta nukkumaan ulkosalla. Varsinkin äidit sitä toisinaan tarvitsisivat.
-muumimamma
Leila
Kitinän uhri
Viestit: 667
Liittynyt: 13.10.2006 10:12
Paikkakunta: Pohjois-Savossa

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja Leila »

Mikä teidän mielestä on sopiva kesto noille kaverisynttäreille? Entäs lahjat, hintataso? Meidän eskari-ikäisen tytön kaveripiirissä bileet on kestäneet 2-5 tuntia ja lahjat on olleet ihan pikkutavaraa, noin 2-10 euron arvoista. Ihan maltillista ja sopivaa minun mielestä, paitsi nuo viiden tunnin juhlat oli tytölle liikaa vaikka olikin vaan vieraana.Tällä meidän tytöllä oli ekat kunnon kaverisynttärit viime keväänä kun hän täytti kuusi. Kuusi kpl 5-6 vuotiaita tyttöjä tuli juhliin. Lapsilla oli hauskaa, minulla ihan persettä. En pärjää lapsiryhmien kanssa ollenkaan ja minua rasitti tosi paljon huuto mikä tuon ikäisistä lapsista lähtee. Ja hirveä sotku siihen päälle. Kaikki äidit eivät viitsineet edes vastata kutsuun, että tuleeko lapsi juhliin vai ei ja osalle juhla-aika ei tietenkään sopinut vaan he halusivat tuoda lapsensa illalla tai jotain. Olenkin jo valmiiksi stressaantunut tulevista 7 v synttäreistä. Kuopus täyttää keväällä jo neljä, saa nähdä joko sekin haluaa kaverisynttärit. Onneksi sillä ei ole vielä montaa kaveria, joten sitten pääsen vähemmällä. Ja joo, tiedostan olevani ikävä ihminen.
Äiti ei tiedä
Kiukkutipu
Kitisijä
Viestit: 1268
Liittynyt: 17.12.2011 22:09

Re: Mammailu 2.0

Viesti Kirjoittaja Kiukkutipu »

^Ihan enintään kaksi tuntia.

No, täällä noita tuttujen pikkujätkien synttäreitä on vietetty urheiluhallissa pelaillen, silloin on ollut kolme tuntia ja se todella riittää.
Oh, let me file that crap between "I dont give a fuck" and "Blow me"
Vastaa Viestiin