SUOMI nousuun!

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9501
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: SUOMI nousuun!

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Päivän hesarissa Sipilä puhuu ihan järkeviä. Esim. ministerien määrää pitäisi leikata kolmannes, jotta ministereitä olisi saman verran kuin ministeriöitä ja samalla vähentää poliittisten avustajien määrää reilusti. Rakennemuutosta pitäisi lähteä tekemään hallitusedellä.

Samoin arvosteli nykyisen kaltaista tiukkaa hallitussopimusta, joka käytännössä on neljän vuoden suunnitelma talous, joka ei kykene reagoimaan talouden muutoksiin.

Kataisen jatkaessa kokoomus johdossa voi seuraavien vaalien yhteydessä oikeasti joutua harkitsemaan uskonnollisen hihhulin kannattamista pääministeriksi. Toivottavasti keskusta lähtee vaaleihin niin suurena ennakkosuosikkina, ettei minulla ole tarve puoluetta äänestää, vaan voin jatkaa kokoomuksen sisäisen opposition tukemista ja olla toivottavasti äänestämässä Lepomäkeä toiselle* kaudelle.

* Tämän edellytyshän on Stubbin katoaminen eu saleihin.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21509
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: SUOMI nousuun!

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ suomi kestää helposti vaikka 40 ministeriä, jos niillä ei ole mitään oikeaa päätettävää. Jos valtio jatkaa kaiken näpelöimistä, niin sitten kolmekin ministeriä on liikaa. Paras lääke paskoihin päätöksiin on päätettävien asioiden siirtäminen markkinoille.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25841
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: SUOMI nousuun!

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti:
James Potkukelkka kirjoitti:Tulihan se sieltä

http://www.hs.fi/kotimaa/HS-analyysi+Vo ... -art-new-1
Milä sieltä tuli?
Viittaan siihen, että Hesari teki jutun vihjeeni perusteella, vaikka hetken jo epäilin kepumafian kieltäneen jutun teon :)
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14934
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: SUOMI nousuun!

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Hienoa että Sipilä yrittää omia muiden tekemän duunin kepun isänmaan pelastukseksi. Isänmaan pelastamista olisi maaseutukuppauksen lopettaminen.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25841
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: SUOMI nousuun!

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Kaikki eivät Kepussa innostu mallista

http://www.ristovolanen.fi/118302917/18 ... l%C3%A4lle

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2014032 ... 6_uu.shtml

Sipilä taitaa olla liian fiksu mies Kepun johtoon.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16753
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: SUOMI nousuun!

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Mä olen tosi huonosti kärryillä siitä, mitä tämä sote-ratkaisu nyt tarkkaan ottaen tarkoittaa, mutta silti vähän ihmettelen noissa Jamesin linkeissä näkynyttä keputuohtumusta siitä, että tämä ratkaisu käytännössä lakkauttaa kunnat. Eikö tässä päinvastoin nyt tehty niin, että vastoin Jutta Kataisen aiempaa linjausta, sote-ratkaisu nimenomaan irrotettiin kuntauudistuksesta. Suurin syy sille, miksi kepulandian pienet kunnat ovat tulleet taloudellisesti mahdottomiksi on kai kuitenkin se, että nämä eläkeläisistä, peräkammarin työttömistä aikamiespojista ja kolmesta maanviljelijästä koostuneet kunnat eivät ole voineet kattaa sote-menojaan. Uudessa mallissa niiden ei tarvitsekaan enää kattaa niitä itse, vaan terveysvakuutuksen maksajina on myös kasvavien kaupunkikeskusten työssä käyvä väestö. Näin kaikki pienet kepukunnat kepuvaltuustoineen voidaan jättää ennalleen pyörimään keputukiaisten varassa, eikä kuntavaalien tuloskarttaan Suomesta kepulandiana (suurehkoja kaupunkeja lukuunottamatta) tarvitse tulla muutosta. Lisä kepubonus on vielä se, että syitä yhteenkasvaneiden kaupunkiseutujen, erityisesti pääkaupunkiseudun, uudelleenmylläykseen sote-ratkaisu ei vastaavalla tavalla poista.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25841
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: SUOMI nousuun!

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Kepu jostain syystä tykkää mahdollisimman moniportaisesta hallinnosta. Pitää olla kunta, maakuntaliitto, aluehallintovirasto, elinkeino-, liikenne- ja ympäristöskus ja sitten vasta valtakunnan taso.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16753
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: SUOMI nousuun!

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti:^Kepu jostain syystä tykkää mahdollisimman moniportaisesta hallinnosta. Pitää olla kunta, maakuntaliitto, aluehallintovirasto, elinkeino-, liikenne- ja ympäristöskus ja sitten vasta valtakunnan taso.
No se on kyllä varmaan totta, että tämä uudistus vähän nakertaa motivaatiota rakentaa vielä jotain kuntayhtymiä tai maakuntahallintoja kuntien päälle kepulaisten kuntapamppujen jälkisijoituspaikoiksi.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16753
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: SUOMI nousuun!

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

exPertti kirjoitti:
urpiainen kirjoitti:
James Potkukelkka kirjoitti:^Kepu jostain syystä tykkää mahdollisimman moniportaisesta hallinnosta. Pitää olla kunta, maakuntaliitto, aluehallintovirasto, elinkeino-, liikenne- ja ympäristöskus ja sitten vasta valtakunnan taso.
No se on kyllä varmaan totta, että tämä uudistus vähän nakertaa motivaatiota rakentaa vielä jotain kuntayhtymiä tai maakuntahallintoja kuntien päälle kepulaisten kuntapamppujen jälkisijoituspaikoiksi.
Lähinnä tämä tuo "piäkirkon uuteen koontavirastoon" kivasti paikkoja demareille ja kokkareille. "vastuualue länsi-uudenmaan sosiaali- ja terveyshuollon erityiskuntoutuksen tarpeen arviointipäällikkö"
Totta varmaan tuokin. Muutenkin olen toisissakin yhteyksissä ollut haistelevinani demareissa sellaista tavanomaistakin suurempaa intoa sijoittaa demareita vielä tällä hallituskaudella palkinnonomaisesti erinäisille avainpaikoille. Ei kai siellä vain ajatella, että niitä mahdollisuuksia ei seuraavien eduskuntavaalien jälkeen demareilla juuri enää ole?
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25841
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: SUOMI nousuun!

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Saas nähdä, mikälaiset saatanalliset säkeet hallitus leipoo budjettiriihessään. Pelottaa kyllä, mitä sieltä tulee.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9501
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: SUOMI nousuun!

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti:Mä olen tosi huonosti kärryillä siitä, mitä tämä sote-ratkaisu nyt tarkkaan ottaen tarkoittaa, mutta...
Tässä on kyllä ollut niin monta juonenkäännettä, että multa on jo vähän loppunut mielenkiinto, mutta yritin eilen lehdistä vähän tavailla ja ainakin näin äkkiseltään näyttää, että tässähän on lopultakin löydetty se järjen valo. Kun sote-kulut on se ongelma, miksi nykyinen kuntajärjestelmä ei toimi, niin nostetaan sote pois kuntien järjestelyvastuulta ja rakennetaan sille kansallinen järjestelmä, jonka kunnat sitten rahoittaa vakuutustyyppisesti.

Eli ilmeisesti tässä nyt kävi niin kuin olen alusta asti toivonut, joten tässä taisi loppujen lopuksi käydä hyvin. Jos nyt siis olen oikein ymmärtänyt :D

Tämä myös vahvistaa näkemystäni, että kokoomuksen olisi alusta alkaen kannattanut muodostaa hallitus kepun ja persujen kanssa tämän vasemmistohallituksen sijaan.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 6253
Liittynyt: 17.02.2011 13:04

Re: SUOMI nousuun!

Viesti Kirjoittaja elco »

James Potkukelkka kirjoitti:Saas nähdä, mikälaiset saatanalliset säkeet hallitus leipoo budjettiriihessään. Pelottaa kyllä, mitä sieltä tulee.
Pelottavaahan se on, mutta selväähän se on, ettei sieltä tule mitään. Alvi ylös prosentilla ja leikataan kuulemma vajaalla miljardilla mikä tarkoittaa uuskielessä valtion menojen kasvua samalla summalla.
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21509
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: SUOMI nousuun!

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^^ tää sote on varsinainen farssi. Rahaa siirrellään taskusta toiseen ja kappas, kulut muka vähenevät? Voisiko joku selittää miten ne kulut muka vähenee sillä, että käpykylän kuluja siirretään muualle? Nythän valtio tukee käpykylää kasvukylien rahoilla, joten mikä tässä muuttuu jos käpykylä naitetaan kasvukylän kanssa? Käpy- ja kasvykylässä viskaalit ei vähene, mutta soteen tarvitaan pari lisää.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16753
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: SUOMI nousuun!

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

sivustahuutaja kirjoitti:Voisiko joku selittää miten ne kulut muka vähenee
Kai tässä sotesopassa aika iso toivo kohdistuu siihen, että nämä viisi erityisvastuualuetta, joille terveydenhuollon järjestämisvastuu kunnilta siirtyy, ovat riittävän isoja: ainakin teoriasas ne voisivat antaa erikoissairaanhoidon toimijoiden erikoistua ja fokusoitua, ja sitten karsia päällekkäisyyksiä. erinäiset aluesairaalat tässä kai ovat jo peljästyneet, että kuinkahan käy. Lisäksi perus- ja erikoissairaanhoidon rajan poistaminen saattaa vähän hillitä kulujen heittelyjä toisten niskoille. Saa siis nähdä, mutta kyllä tässä mahdollisuuksia on. Ehkä.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25841
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: SUOMI nousuun!

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Urpiainen jo selittikin, mutta toistan saman.

Nyt kun jokainen persejönsteri päättää palveluidensa tuottamisesta itsenäisesti, eivät kunnanisät tieteenkään halua luopua omasta terveyskeskuksestaan tai vuoristosairaalastaan. Jokainen terveyskeskus ja sairaala puolestaan tietysti haluaa olla mahdollisimman hyvin varustettu.

Kun järjestämisvastuussa olevia tahoja on enää viisi, ne voivat ostaa palvelut niiltä, jotka ne tehokkaimmin tuottavat ja päällekkäisille järjestelmille ei ole kysyntää.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 6253
Liittynyt: 17.02.2011 13:04

Re: SUOMI nousuun!

Viesti Kirjoittaja elco »

elco kirjoitti:
James Potkukelkka kirjoitti:Saas nähdä, mikälaiset saatanalliset säkeet hallitus leipoo budjettiriihessään. Pelottaa kyllä, mitä sieltä tulee.
Pelottavaahan se on, mutta selväähän se on, ettei sieltä tule mitään. Alvi ylös prosentilla ja leikataan kuulemma vajaalla miljardilla mikä tarkoittaa uuskielessä valtion menojen kasvua samalla summalla.
Näinköhän olen väärässä ja dave oikeassa... Solidaarisuusveroa meinaavat korottaa. Edellisellä kierroksella saivat vajaa sata miljoonaa kaavittua kasaan ja nyt varmaan pitäisi sitten 15-kertaistaa se, että saadaan 1,5 miljardia kasaan. Tai vaihtoehtoisesti korottaa pääomaveroa!

On kyllä niin vatipääjengiä kuin vain voi olla. Urpilainen on epäpätevyyden ilmentymä ja Käteinen kanssa kun suostuu hengaamaan moisen dorkan kanssa. Mitään dynaamisia vaikutuksiahan pääomaveron, alkoholiveron ja miksei myös palkkaveron nostolla ei voi olla: veroraha kilisee kassaan just niin kun on budjetoitu.

Ainoa plussa tässä on, ettei koske minua.
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25841
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: SUOMI nousuun!

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Mitenkäs se menee nykyään, kuka päättää uusista vaaleista? Sekoomuksen kannattaisi uhata hallituskriisillä ja uusilla vaaleilla, jos vain mahdollista. Luulisi, etteivät demarit tässä vaiheessa uusia vaaleja haluaisi.

Mutta totta kai se lopulta menee niin, että "rikkaiden" veroja korotetaan.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 6253
Liittynyt: 17.02.2011 13:04

Re: SUOMI nousuun!

Viesti Kirjoittaja elco »

^ No tuota mieltä olen ollut jo pitkään. Käteinen on vaan niin täysin munaton, ettei kova peli luonnistu.
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21509
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: SUOMI nousuun!

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti:Urpiainen jo selittikin, mutta toistan saman.

Nyt kun jokainen persejönsteri päättää palveluidensa tuottamisesta itsenäisesti, eivät kunnanisät tieteenkään halua luopua omasta terveyskeskuksestaan tai vuoristosairaalastaan. Jokainen terveyskeskus ja sairaala puolestaan tietysti haluaa olla mahdollisimman hyvin varustettu.

Kun järjestämisvastuussa olevia tahoja on enää viisi, ne voivat ostaa palvelut niiltä, jotka ne tehokkaimmin tuottavat ja päällekkäisille järjestelmille ei ole kysyntää.
On kai persejönsteri voinut nytkin ostaa palvelunsa halvimmasta lähteestä? Onko ne isolla palkalla houkuteltavat exnokialaiset sote-soursaajat vaan tosi paljon parempia?

Terveysbisnes ainakin älähti, että sote vaikuttaa palauttavan tuottamista julkiselle. Saattoivat tietty säikähtää noita soursaajiakin.

Teoriassa siis allekirjoitan hypoteettiset säästöpotentiaalit, mutta kun bisneskeusdiä ei ole näkynyt, niin oletan ettei sitä ole.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25841
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: SUOMI nousuun!

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Onhan persejönsteri voinut ostaa, mutta ei ole ostanut, koska oma terveyskeskus ja aluesairaala on ollut kunnia-asia. Eihän Yläjönsterin kunta ole halunnut ostaa palveluja Alajönsterin kunnan terveyskeskuksesta. Kummassakin tietysti oma labra ja röntgen, vaikka yksi riittäisi molempien kuntien asukkaille.

Kun olin Jorvissa, niin Jorvin johto haali kaikia mahdollisia erikoispalveluita Jorviin, vaikka pääkaupunkiseudulla on sairaaloita pilvin pimein ja olisi varmasti ollut halvempaa, että joka paikassa ei tehdä kaikkia temppuja.

Nyt Suomessa on 300 järjestämisvastuussa olevaa tahoa, joista jokainen on halunnut järjestää palvelut itse. Jatkossa viisi.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25841
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: SUOMI nousuun!

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21509
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: SUOMI nousuun!

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti:Nyt Suomessa on 300 järjestämisvastuussa olevaa tahoa, joista jokainen on halunnut järjestää palvelut itse. Jatkossa viisi.
Mikäs on oma veikkauksesi, johtaako tuo kulujen laskuun vai nousuun 5v tähtäimellä? Minä veikkaan kulujen nousua.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25841
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: SUOMI nousuun!

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti:
James Potkukelkka kirjoitti:Nyt Suomessa on 300 järjestämisvastuussa olevaa tahoa, joista jokainen on halunnut järjestää palvelut itse. Jatkossa viisi.
Mikäs on oma veikkauksesi, johtaako tuo kulujen laskuun vai nousuun 5v tähtäimellä? Minä veikkaan kulujen nousua.
Minä veikkaan kulujen laskua. Jatkossa järjestämisvastuussa on 5 isoa aluetta. Ei isojen alueiden järjestämisvastuussa olevia tahoja kiinnosta se, että Yläjonsterin ja Alajönsterin kunnat haluavat kummatkin pitää oman terveyskeskuksensa labroineen ja röntgeneineen. Ne keskittävät palveluita isompiin yksiköihin ja ylikapasiteetti purkautuu.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23551
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: SUOMI nousuun!

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

James Potkukelkka kirjoitti:Toivottavasti lähtevät

http://yle.fi/uutiset/arhinmaki_yle_uut ... na/7155849

Kuva
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Riemumieli
Kitisijä
Viestit: 6023
Liittynyt: 20.08.2005 23:12
Paikkakunta: Vantaa

Re: SUOMI nousuun!

Viesti Kirjoittaja Riemumieli »

Minun on vaikea uskoa, että mikään terveydenhuoltoon ja ylipäänsä STM:n hallinnonalaan liittyvä voisi olla tehokasta tai järkevää. Potilastietojärjestelmät ja muut kertovat asiasta kaiken tarpeellisen. Rahaa on vaikka kuinka paljon, mutta humanististyyppiset maailmanparantajavirkamiehet eivät vain ole niin älykkäitä, että saisivat mitään fiksua aikaiseksi.
Paras päivä ikinä.