sivustahuutaja kirjoitti:^ Huikee saavutus.
Tässä ihan hyvä viite siitä, että Teslan ajettava konsepti monistuu halvemmassa hintaluokassa koppimopolla.
http://www.evo.co.uk/carreviews/evocarr ... specs.html
Teslan etumatka tullaan siis kuromaan kiinni, ellei
a) jotain suojattua innovaatiota löydy tai
b) tesla ole onnistunut määrittelemään auton kasausta ihan uusiksi, joka tarkoittaisi uutta loikkaa fordin tuotantolinjan ja toyotan massaräätälöinnin jälkeen
a. Tesla on patentoitunut yksittäisistä kennoista tehtävät auton aukut tehokkaasti. Sähköauton akkuja voidaan tehdä pienistä kennoista (kuten Tesla tekee, Model S:ssä on 7000 kennoa) tai isoista kennoista, kuten muut tekevät (paitsi Toyota ja Mersu, joille Tesla tekee akut).
Pienistä kennoista akkuja eivät pysty kasaamaan muut kuin Tesla, koska Tesla on patentoinut tekniikan (jäähdytys, palosuojaus). Tesla on hakenut em. asioiden suhteen myös useita suojapatentteja, eli ratkaisuja, joita se itse ei ilmeisesti käytä, mutta jotka se on patentoinut, jotta muut eivät voi niitä käyttää. Teslalla on esim. palosuojauksen suhteen patentoituna monta erilaista ratkaisua.
Isoista kennoista voi akun tehdä loukkaamatta Teslan patentteja, mutta ainakaan tällä hetkellä isoista kennoista tehtävät akut eivät ole kilpailukykyisiä.
Ensi kuussa Tesla iskee lapion maahan Gigafactoryn kanssa. Suunnitelmana rakentaa maailmaan suurin litium-ioni akkutehdas, jonka tuotanto on suurempi, kuin tämän hetkinen koko maailman litium akkutuotanto (Sic!). Teslan mukaan tämä alentaa em. akkujen kustannuksia 30%. Siinä on kilpailuetua kerrakseen. Jos se siis toimii, kuten on tarkoitus. Gigafactory takaa (jos se siis toimii, kuten on tarkoitus), että pienistä kennoista kasattavat akut ovat suurista kennoista kasattavia edullisempia ja kuten sanottu, pienistä kennoista muut eivät pysty kasaamaan.