James Potkukelkka kirjoitti:Onkos noi vanteet noin halpoja? Pelkät kunnon talvirenkaat (Hakkapeliitta maksaa kait jotain 500-600?
Riippuu ihan siitä paljonko haluaa maksaa. Mitä matalampaa profiilia lykkää auton alle sitä enemmän tulee hintaa, mutta tuleehan siinä epämukavampi kyyti kaupan päälle. Nopeesti vilkaistuna X1:n saa vanteita alkaen 100e/kpl. Saksasta tilaamalla vois saada vielä edullisemmin.
No hyvä, että tuli puheeksi. Olin jotenkin ollut käsityksessä, että noi aluvanteet on paljon kalliimpia.
Voisihan sitä Saksasta ostettua autoa pohtia ihan vakavissaankin. Olisihan se jännitystä elämään.
Paremmat varusteet ja vähemmän kilsoja ja ei suolan raiskaama vs. talvivarusteet valmiina ja mittari ei niin todennäköisesti ruuvattu. Suo siellä, vetelä täällä.
So Hard kirjoitti:Paremmat varusteet ja vähemmän kilsoja ja ei suolan raiskaama vs. talvivarusteet valmiina ja mittari ei niin todennäköisesti ruuvattu. Suo siellä, vetelä täällä.
Autokaupan tietoisesti myymä mittariruuvattu auto on rikos Saksassakin.
So Hard kirjoitti:Paremmat varusteet ja vähemmän kilsoja ja ei suolan raiskaama vs. talvivarusteet valmiina ja mittari ei niin todennäköisesti ruuvattu. Suo siellä, vetelä täällä.
Autokaupan tietoisesti myymä mittariruuvattu auto on rikos Saksassakin.
Näytäppä tietoisuus toteen ja hoida asia Saksaan ilman merkittävää kustannusta ja vaivaa... not.
So Hard kirjoitti:Paremmat varusteet ja vähemmän kilsoja ja ei suolan raiskaama vs. talvivarusteet valmiina ja mittari ei niin todennäköisesti ruuvattu. Suo siellä, vetelä täällä.
Autokaupan tietoisesti myymä mittariruuvattu auto on rikos Saksassakin.
Näytäppä tietoisuus toteen ja hoida asia Saksaan ilman merkittävää kustannusta ja vaivaa... not.
En tarkoittanut, että ryhtyisin itse käräjöimään, vaan että toiminee kuitenkin ennaltaehkäisevänä.
So Hard kirjoitti:Paremmat varusteet ja vähemmän kilsoja ja ei suolan raiskaama vs. talvivarusteet valmiina ja mittari ei niin todennäköisesti ruuvattu. Suo siellä, vetelä täällä.
Käsittääkseni ruuvaus ei ole niin yleistä uudehkoissa autoissa, joissa on vielä takuuhuollot, kun kilometrit ja päivämäärät näkyy huoltokirjasta. Vallankin jos auto ostetaan merkkiliikkeen kautta.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
So Hard kirjoitti:Paremmat varusteet ja vähemmän kilsoja ja ei suolan raiskaama vs. talvivarusteet valmiina ja mittari ei niin todennäköisesti ruuvattu. Suo siellä, vetelä täällä.
Käsittääkseni ruuvaus ei ole niin yleistä uudehkoissa autoissa, joissa on vielä takuuhuollot, kun kilometrit ja päivämäärät näkyy huoltokirjasta. Vallankin jos auto ostetaan merkkiliikkeen kautta.
Näin se varmaan on. Huoltokirjan väärennös on vaikeampaa.
Nyt lienee sopiva aika vastata tähän B:n kommenttiin
Bluntly kirjoitti:Jos ostetaan tuollainen ökyilyauto (ja tuskin opetellaan ajamaan maastossa) niin eikös se ole tarkoitus pitää mahdollisimman kookkaita renkaita, mahdollisimman pienellä profiililla?
Toki, jos haluaa tuhlailevan lisäksi näyttää ymmärtämättömältä. Tyylillisesti maastoautossa pitää IMHO olla mahdollisimman paljon kumia. En kyllä tykkää ulkonäöllisesti matalaprofiilisista tavallisissakaan autoissa. Esim. oman autoni ulkonäköni mielestäni parani kun vaihdoin 17"/45 renkaat 16"/55 profiilin renkaisiin. Renkaat on mielestäni parhaan näköiset kun vannetta ja kumia on silleen tasapainoisessa suhteessa toisiinsa. Unohtamatta tietenkään sitä, että mitä matalampi profiili sitä huonommat renkaat arkikäytössä: kovat, uraherkät ja pitää varoa kuoppia sekä hidastetöyssyjä, ettei riko vanteita.
Renkaista huolimatta Jamekselle kuitenkin onnea yllättävästä perheenlisäyksestä
PS. Kun jossain vaiheessa joudut ostamaan uudet kumit, niin uudet vanteet+korkeampi profiiliset renkaat-vanhojen vanteiden myynti voi tulla halvemmaksi kuin uuden kumit noille vanteille
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Koeajossa kyllä huomasi, että noi matalaprofiiliset olivat äänekkäämmät kuin Q7:n korkeampiprofiiliset gummit. Talvikiekot ovat tuossa korkeampiprofiiliset onneksi.
Postilaatikkofirman perustaminen Viroon onnistuu varmaan helposti. Uutisen ensimmäisen kommentoijan mukaan auton oleskelusta ulkomailla riittää todisteeksi laivaliput (eli vaatii kaksi reissua vuodessa, jotta saa meno- ja paluulipun).
Laitonta tietysti. Toisaalta onhan valtiokin huijannut autoilijoita, kun väliaikainen vuonna 1958 vuodeksi määrätty autovero jatkuu edelleen.
Paljon noita Viron rekkareissa olevia kyllä näkyy. Varmaankin suurin osa ihan rehellisesti virolaisten siirtotyöläisten autoja.
Vagabondo kirjoitti:mitä matalampi profiili sitä huonommat renkaat arkikäytössä: kovat, uraherkät ja pitää varoa kuoppia sekä hidastetöyssyjä, ettei riko vanteita.
Ja vanteet menevät herkemmin paskaksi elleivät ole ns orkkisvanteet. Tuommoinen havainto itseltäni muutamia tarvikealkkareita(!!11) soikeutettuani. Samoista routapateista ei ole orkkikset hajonneet, mutta ohjauskulmat menneet säätökuntoon ja vanteen kylkeen on tarttunut renkaan kumia - eli isku on ollut kova.
Olen ihmetellyt, miten nykyisen CO2 perusteisen autoveron mukaan peritään käytettynä maahan tuodusta autosta joissain tapauksissa korkeampaa autoveroa, kuin mitä vastaavasta autosta perittiin Suomessa silloin, kun ko. auto otettiin käyttöön.
Aiemminhan EU-oikeus linjasi, että Suomeen käytettyä autoa tuotaessa autosta ei saa periä enempää autoveroa, kuin mitä vastaavassa Suomalaisessa autossa on jäljellä.
Jos KHO asettuu valittajien kannalle, tuonti räjähtää taas ja nimenomaan suuripäästöisten.
En tietenkään ole autoveroasiantuntija, mutta mun on vaikea ymmärtää, miksi ei olisi syrjivää, jos henkilö A osti auton 2011 ja maksoi siitä esim. 30% veroa ja henkilö B tänään tuo täsmälleen samanlaisen, samana päivänä alkuperäisrekisteröidyn auton maahan ja tulli määrää siitä 40% autoveroa. Tämä syrjii tavaroiden vapaata liikkuvuutta, koska maassa olevaa autoa verotetaan vähemmän kuin maahan tuotavaa vastaavaa autoa.
Viimeksi muokannut James Potkukelkka, 16.10.2014 17:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Dynamo kirjoitti:Ja vanteet menevät herkemmin paskaksi elleivät ole ns orkkisvanteet. Tuommoinen havainto itseltäni muutamia tarvikealkkareita(!!11) soikeutettuani. Samoista routapateista ei ole orkkikset hajonneet, mutta ohjauskulmat menneet säätökuntoon ja vanteen kylkeen on tarttunut renkaan kumia - eli isku on ollut kova.
Suunnittelukuormista ja siten materiaalivahvuudesta varmaan pitkälti kiinni. Vanteen suunnittelu on nykyaikana sinänsä niin helppoa*, ammattataidosta tuskin jää kiinni. Orkkisvanteesta on luultavasti helpompi ottaa vähän enemmän hintaa kuin tarvikkevanteesta, eikä silloin tarvi optimoida kustannuksia, vaan voidaan antaa enemmän painoarvoa kestävyydelle/laadulle. Luulisin.
*Jos joku ei tiennyt, niin nykyään on laskentaohjelmia, jotka osaavat optimoidan esim. vanteen materiaalivahvuudet, kun suunnittelija vaan antaa päälinjat vanteen muodolle.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Auto vastasi aivan sitä mitä sovittiin. Harmitti kuitenkin, kun sovitusti olivat laittaneet talvirenkaat alle, mutta olivat laittaneet kesärenkaat tavaratilaan ilman kunnon suojausta, alla vain muovi.
Auton tavaratilakin verhoiltu äärimmäisen epäkäytännöllisellä kermanvärisellä kankaalla ja siinä paljon tahroja. Noh, onneksi sain jynssättyä pois. Ei perkele vie laiteta kermanväriseen tavaratilaan renkaita ilman rengaspusseja!1
Täytyy ostaa joku suoja tonne tavaratilaan ja lattialle kumimatot myös.
Hauskasti korkeprofiilisemmat talvirenkaat nastoilla olivat hiljaisemmat kuin noi kuvan kesärenkaat.