prosessi kirjoitti:urpiainen kirjoitti:Joka tapauksessa, perehtymättä asiaan juuri ollenkaan, mutu-stetson ensifiilikseni koko pisararadasta kuitenkin on, että yksi, muuhun julkiseen liikenteeseen kuin kaukojunaverkkoon suoraan liittymätön junalenkki ei ole se suuri (siis kallis) visio, jonka varassa kantakaupungin julkista liikennettä pitäisi kehittää. Paukut pitäisi laittaa kaupunkiliikenteen, ei landelle sopivan junaliikenteen, kehittämiseen: kunnon metroverkko vaikka kevytmetrolla toteutettuna tai sitten ratikkaverkko, josta iso osa toteutettaisiin sellaisena hollantilaisena vähän pikaraitiotietä muistuttavana virityksenä, jossa ratikat eivät jonota autojen kanssa samalla kaistalla vaan porhaltavat omalla kaistallaan ohi ja risteyksien yli/ali tai ainakin vahvasti vihreäaalto-ohjattuna. Tällaiset pikaraitiotiet voisivat lähteä jostain kehä I:sen tienoilta kohti keskustaa, ja matkalla muutamia liittymiä vanhaan, hitaampaan ratikkaverkkoon. Lainaa saa miinuskoroilla, eikun kiskoa katuun!
On tässä tietysti pieni riski, että kevytkin perehtyminen asiakenttään muuttaisi ajatteluani radikaalisti. Mutta ei se estä minua messuamasta perehtymättömyyteen perustuvia mielipiteitäni Kitinässä. EW:n viitoittamalla tiellä: en anna faktojen tai muiden tekemien raskaiden selvitysten kahlita vapaata ajatteluani!
Onneksi ei tarvitse itse perehtyä, kun voi tarkistaa Soininvaaran manttelinperijöiden käsityksiä, lainaus Mikko Särelältä ihan toisesta keskustelusta fb:ssä:
"Paradoksaalisesti Pisaran puuttuminen vaikeuttaa merkittävästi ratikkajärjestelmän modernisointia, koska bussiliikenteelle tulevat ratikka+junavaihtoasemat tarjoavat selvästi huonomman liityntäyhteyden ilman Pisaraa.
Se taas tekee poliittisesti vaikeaksi ottaa ratikoille riittävästi tilaa kantakaupungin pääväylillä. Tuon liityntäratkaisun tekeminen ilman Pisaraa ihan oikeasti heikentää bussimatkustajien saamaa palvelutasoa merkittävästi."
No en mä nyt ehkä Särelää vielä ihan pääideologin manttelinperijäksi, edes yhdeksi niistä, korottaisi. Sen verran kapea-alainen kaveri kuitenkin on verrattuna Oden laajaan otsaan, jonne tunnetusti mahtuu koko maa ja taivaskin. Sitä paitsi sillä on se epäilyttävä nusu-tausta. Edenneen dynastian uhrina en ole ihan varma, äänestinkö kunnallisvaaleissa viimeksi kuitenkin Särelää vai veivätkö nämä epäilyt Urpiaisen punaisen viivan loppujen lopuksi muualle.
Joka tapauksessa, eilinen totaalinen perehtymättömyyteni on nyt vaihtunut noin 5 minuutin google-perehtyneisyyteen, jolla toki nousen Kitinässä asiantuntijoiden joukkoon. Vaikuttaa siltä, että pisaran suurin peruste on ollut se, että Helsingin päärautatieasema ei vain enää vedä enempää junia (jo nytkin Helsingin keskustaan mukamas saapuvat paikallisjunat jäävät tosiasiassa Linnunlauluun Kallio-Hakaniemeen). Pussinperäasema vain on äärimmäisen hidas, tehoton ja raidetilaa vievä, kun ajellaan edestakaisin: pisaralla saataisiin iso osa junaliikenteestä jatkamaan eteenpäin ilman kääntyilyjä. Tämän vaikutukset pääkaupunkiseudun lähijunien dynamiikalle olisivat valtavat ja koko maan rautatieliikenteellekin ihan huomattavat, kun koko junaverkon keskeisin hidaste on nyt tehoton päärautatieasema. Kaikki raiteet kun kuitenkin vievät Helsinkiin.
Pisaran järkevät vaihtoehdot ovat kai joko Töölön-Pasilan metrolinja tai nykyisen metrolinjan vetäminen silmukalle pisaran tapaan. Molemmat metroratkaisut olisivat lähes yhtä kalliita kuin pisararata, mutta ne eivät kuitenkaan tuottaisi sitä keskeisintä etua eli koko junaverkoston tehostamista. Silmukkametro taas kai jo ihan tilankäytöllisistä syistä vähän tuhoaisi vaihdotonta ja nopeaa yhteyttä ydinkeskustan ali idästä länteen tai toisinpäin. Lisäksi pisara tekisi Hakaniemestä yhden koko maan mittakaavassa merkittävimmistä asemista, korostaisi Töölön liityntäterminaalin roolia, integroisi Kalasatama-Hakaniemi-Pasila-akselin merkittäväksi kaupungiksi ja näillä kaikilla tavoilla levittäisi painetta Helsingin niemen kärjeltä.
Yksi vaihtoehto olisi myös junien, ainakin kaukojunien, pysäyttäminen Pasilaan tai Tikkurilaan, mutta se ei kyllä kuulu junaliikenteen ideaan eikä vähentäisi edestakaisin ajelua. Johonkin se lenkki tarvittaisiin, eikä muualla kuin maan alla näytä olevan tilaa.
Eli siinä missä eilen olin alustavasti Pisaraa vastaan, niin tänään, kun hanke on ku(o)pattu ja rahat siirretty persejönsesterin siltarumpuihin, olen alustavasti Pisaran kannalla. Oi voi. No, ehkä muutama lisäperehtymisminuutti saa minut taas kääntämään kelkkani kuin mies, joka kääntää kelkkansa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."