Mikä soi nyt..?

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Mikä soi nyt..?

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Ennen rappi oli kuunneltavaa. Esim:



"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9390
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Mikä soi nyt..?

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

exPertti kirjoitti:Palaan kyllä tähän populaarimusiikin nykytilaan.

Ennen oli toisenlaista, ennen oli paremmin jne.
Todellakin oli paremmin. Tää on ollut yhtä alamäkeä 70-luvulta lähtien. Siihen asti musiikin laatua pyrittiin kehittämään. Musiikki sovitettiin, miksattiin ja masteroitiin laadukasta äänentoistoa varten. Oli dynamiikkaa. Oli sävyjä. Oli tunnetta. Todella kaunista hyvällä äänentoistolla. Huonolla jäi sisällöstä kuulematta vähintään puolet.

Nykyään sovitetaan, miksataan ja masteroidaan huonoa äänentoistoa varten. On autotune, kompressointi, taajuuksien leikkaus ja digitaalisesti putsatut soundit, jos nyt viitsitään oikeita soittimia edes käyttää. Toimii huonolla äänentoistolla. Laadukkaalla tuntuu, että musiikista puuttuu puolet.

Ei siinä mitään, jos tykkää ja enemmistö tuntuu tykkäävän. Makukysymyksiähän nämä ovat. Ei kuitenkaan poista tosiasiaa, että enemmistö on väärässä ja mä tykkään paheksua silleen elitistisesti :leuhka:

Enkä mä oikeasti edes vitsaile.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9390
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Mikä soi nyt..?

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

exPertti kirjoitti:Minusta populaarimusiikki on paranemaan päin.
Toki. Sä selvästi kuulut siihen enemmistöön jonka makua populaarimuusiikin kehitys palvelee. Ollaanhan me kovin eri mieltä siitä mitä kaunis sointi tarkoittaa :D
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11447
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: Mikä soi nyt..?

Viesti Kirjoittaja Vesper »

Vagabondo kirjoitti:Ollaanhan me kovin eri mieltä siitä mitä kaunis sointi tarkoittaa :D
Ja kaunis nainen. Vai oletko säkin manga mascara -miehiä?
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9390
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Mikä soi nyt..?

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Vesper kirjoitti:Vai oletko säkin manga mascara -miehiä?
En kyllä yhtään.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9390
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Mikä soi nyt..?

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

exPertti kirjoitti: Ylempään, kaunis sointi viittasi tässä kohtaa äänentoistolaitteen tapaan toistaa kyseinen musiikkiteos. Tämä ko. pläjäys poikkeaa niin paljon Ms. Swiftin muusta tuotannosta, että ensireaktio oli mitä juuri kuuntelin. Tuo vaan iskeytyi korvamadoksi melko lailla ensimmäisellä kuuntelulla. Jos haluaa kuunnella perinteisempää Swiftiä, hänhän ...
Me kuunnellaan musiikkia kovin eri tavalla. Mulla ei ole hajuakaan Swiftin kappaleen melodiasta, kun en kiinnittänyt siihen juurikaan huomiota. Mä keskityn paljon enemmän niihin soittimiin siellä taustalla. Minkälaisia melodioita niillä soitetaan ja miten ne soi. Miten kappale on sovitettu ja miksattu.

Jos nyt otetaan toi Katy B:n kappale, jonka linkkasit. Sävellyksen tasolla se on oikein lupaavan kuuloinen. Sanoitukseen en kiinnittänyt huomiota, joten se on riittävän hyvä. Teoksen puutteet on puhtaasti tuotantopuolella. Ensinnäkin autotunetettu lauluääni, joka tekee laulusta sävyttömän, kylmän ja kovan, häiritsee minua paljon enemmän kuin pienet epäpuhtaudat muokkaamattomassa laulussa, jossa on tallella luonnolliset sävyt. Tosin myönnettäköön, että parempi autotune kuin 90-luvun tapa ylikaiuttaa lauluääni epäpuhtauksien poistamiseksi.
Toinen ongelma on sitten nämä syntikkasoundit, jotka on kovin ohuita, soinnuttomia ja monotonisia. Mä tiedän, että kaikkia tämä ei häiritse. Esim. Hämiksellä käsittääkseni on laitteisto, jolla varmasti pitäisi erottaa konesoundi aidosta, mutta käsittääkseni aidosti nauttii nimenomaan siitä konesoundista. Minulle vaan on aina ollut tärkeää myös se miten soitetaan eikä vain se mitä soitetaan. Sellainen sielukkuus. Jos kappaleesta olisi esimerkiksi samanlainen riisuttu akustinen versio kuin Septemberin Satellites kappaleesta voisin tykätä paljonkin (Olettaisin kappaleena tämän kelpaavan sinulle.):



Jos otetaan toinen minulle hyvin maistuva esimerkki, jonka luulen kelpaavan myös sinulle, niin käydään blokkaamassa Aguileralta vaikka Mercy on me. Tää on joka tasolla äärimmäisen hieno suoritus ja loistava esimerkki miten esimerkiksi kompressointia käytetään oikein, eli on kompressoitu pelkkää bassoraitaa, jolloin saadaan aikaan tasaisesti kehräävä basso. Jos taas vertaa vaikka pianon ääntä Katy B:n kappaleessa olevaan, niin siinä on huomattavasti enemmän sävyjä ja se jää luonnollisesti soimaan nuotin painamisen jälkeen. Katy B:n kappaleessa syntikan ääntä on jatkettu kaiuttamalla sinänsä hyvin lyhyttä sointia.



Multa valitettavasti loppuu aika, mutta loppuun vielä raita jota käytän paljon äänentoiston testaamiseen, koska siinä on luonnollisimmat ja läsnäolevimmat soundit mitä tiedän. Melodialtaan tämänkin luulisin sinulle kelpaavan.




Luulisin, että Sennheisereilla yllä olevien kappaleiden soinnissa huomaisi jotain eroa sinun linkkaamiisi. Se kummasta tyylistä pitää enemmän onkin sitten ihan makukysymys. Kuten myös se onko niiden soinnillisella erolla mitään merkitystä.
Viimeksi muokannut Vagabondo, 19.05.2015 9:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Mikä soi nyt..?

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Meikäläisen referenssibiisejä (ei exPertti kamaa):





Ja tietenkin levyltä.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9390
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Mikä soi nyt..?

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

exPertti kirjoitti:Minulla ei ole mitään konesoundia vastaan ei tosiaankaan.
...
Ja tosiaan rytmillä ja laulujen sanoilla on erityisen suuri merkitys minulle. Ja ne kunnon koukut ja muut tarttuvat kohdat ne on juuri minua varten sinne laitettu.

Nuo linkit vissiin vaativat "http://" nykyään, luulen.
Joo, niin vaatii. En ehtinyt kiireessä säätää.

Minulle sanoituksilla tuntuu olevan vuosi vuodelta vähemmän merkitystä. Tärkeämpää miten laulu istuu kokonaisuuteen. Usein en kaipaa laulua ollenkaan, vaan puhdas instrumentaalimusiikki tuntuu saavan koko ajan enemmän tilaa levyhyllyssä. Mulla on vielä jonkinlainen basso- ja rumpufetissi ja tykkään keskittyneesti kuunnella basso- ja rumpulinjoja ja soundeja. Olen hyvin kriittinen niiden suhteen.

Mutta mä haluun palata vielä hehkuttamaan tuota Caken I will survive -kappaletta, kun se jäi kiireessä vähän kesken. Sen lisäksi, että siinä soundit on todella rouheat, maanläheiset ja läsnäolevat, niin se on myös upeasti sovitettu. Taustalla kulkee samanaikaisesti useampi melodia päällekkäin, joita tasapainoisen ja ilmavan miksauksen takia on kaikkia helppo seurata. JA vallankin kohdasta 3:45 alkava trumpettisoolon kohta on niin upea, että mä kusen hunajaa aina sen kuullessa :D Täähän oli pienimuotoinen hitti vuonna -96 ja mä jäin koukkuun heti kun kuulin tämän ensimmäistä kertaa radiosta. Mä en kertakaikkiaan ymmärrä miten tämä yhtye ei ole saavuttanut mainittavaa suosiota täällä Suomessa, kun mun mielestä kyseessä yksi parhaista rockbändeistä maailmassa.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9390
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Mikä soi nyt..?

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

exPertti kirjoitti:Suosittelen Fugeesin Score levyä jos kaipaat oikein kuivaa ja kumisematonta bassoa ja kerrassaan nautittavia bassokuviota. CD:lläni on monet autohifit tyypitetty, varsinkin JL audiofanit tykkäävät. Ja tavallaan se on siitä hauska levy puolihiphoplevyksi, että Laurynin ja herrojenkin meuhkaamista on kiva kuunnella. TJEU Killing me softly.
Eihän tuo nyt ole mitenkään hifiä soundia. Rumpu sanoo kuivasti dUh ja basso on yliohjattu, joten siitä puuttuu tarkkuus. Toki tuolla äänenpainetta irtoaa, mutta Roberta Flack versio soi paljon kauniimmin. Tässäkin nyt näkyy mitä olen koittanut selittää. 70-luvulla tehty versio on musiikillisesti huomattavasti laadukkaampi. Uudemmasta taas lähtee enemmän potkua, mutta sävykkyyttä on karsittu reilusti jottei se täysin puuroudu. Lauryn toki laulaa jumalaisesti, mutta diggailen enempi The Miseducation of Lauryn Hill -levyä, kun se on soundillisesti parempi.

Jos haluat laittaa sun kuulokkeet testiin, niin Katie Meluan Shiver and shake -raidalla mä sain taannoin mun päälaitteiston kajarit pohjaamaan, kun innostuin hieman kovempaa kuuntelemaan. Aikaisemmin en ollut tajunnut sen olevan mahdollista. Youtube-versiokin tuntuu olevan kohtuullisella äänenlaadulla varustettu. Rummut soi tosi isosti ja melodisesti. Kannattaa katsastaa vallankin ison tom -rummun sointi 1:08 kohdasta eteenpäin. Basso on tuhti ja tarkka.



Tämähän on kokolailla tuore äänite, joten kyllä sitä hienoa ääntä edelleenkin osataan tehdä, kun vaan halutaan. Haluttaessa hienompaa kuin 70-luvulla. Haluttaisiin vain useammin. Oi aikoja, oi tapoja.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9390
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Mikä soi nyt..?

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

exPertti kirjoitti:Kumpaa se nyt oli, hyviä bassokuvioita vai hifiä mitä halusit? :)
Sä et oo vissiin ymmärtänyt ollenkaan mistä mä puhun :tiistai:

Sekä että tietenkin. Bassokuvio ei ole hyvä, jos se ei soi tarkasti, sävykkäästi, puhtaasti ja taajuuksia leikkaamatta alas asti. Killing me softlyn Fugees versiossa bassoraita on miksauksessa vahvistettu liikaa, jonka seurauksena siitä on hävinnyt sekä sävykkyyttä että tarkkuutta. Kyllähän se kuuluu, mutta siitä ei saa kunnolla kiinni. Se on ikäänkuin muodottomaksi turvonnut, jolloin sen ääriviivoja on vaikea hahmottaa. Tuo kappale on ajalta ennen kuin bassoraitoja alettiin kompressoida, jonka avulla bassoraitoja on saatu selvemmin kuuluviksi tarkkuuden kärsimättä. Bassorummun soundi taas on vaimennettu hyvin lyhyeksi, jolloin se on kyllä pysynyt tarkkana, mutta siitä puuttuu soinnikkuus ja kaikki kaiku...

...just tuli mieleen, että sä tietysti vaan provoat ja mä lankesin helppoon... :oops:

EDIT: Tää on vakava asia. Ei saa laskea leikkiä :kele:
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9390
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Mikä soi nyt..?

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

exPertti kirjoitti:rahan ja vaivan käyttämistä johonkin, jota kukaan (muu kuin toinen hifistelijä) ei ymmärrä.
Rahan ja vaivan käyttämistä nauttiakseen jostain kauniista. Äänentoistoon panostaminen on avannut musiikin niin monella uudella tasolla, että sitä on vaikea selittää. Musiikin kuuntelu yksin kotioloissa tai autossa on mulle nykyään täysin keikalla käymiseen vertautuva vaihtoehto. Keikalla sosiaalinen konteksti paikkaa huonompaa äänenlaatua. Muuten kotiolot veisivät voiton.

Mielestäni tämä vertautuu kohtuullisesti tuonne kulinarismiin. Joillekin fine dining on iso nautinto. Toisen mielestä naurettavan pieniä ja kalliita annoksia. Eikä siitä oikein pysty nauttimaan täysillä ilman, että opettelee tunnistamaan erilaisia makuvivahteita ruuasta.

Molemmissa toisten ymmärrys on sinällään irrelevanttia, koska oma kokemus on se oleellinen osa. Toisinaan on kuitenkin kiva keskustella aiheesta. Tällä kertaa tää lähti, kun tulkitsit mun heiton populaarimusiikin nykytilasta tarkoittavan eri asiaa kuin tarkoitin. En ole ihan varma sainko itseäni selitettyä. Asiaa on vaikea hahmottaa, jos ei pysty kuuntelemaan laitteistolla, jolla ne erot on selvästi kuultavissa.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9390
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Mikä soi nyt..?

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

I should be proud - Martha & The Vandellas.



Sanat, jos jotain kiinnostaa.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9390
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Mikä soi nyt..?

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

exPertti kirjoitti:Olen löytänyt nämä Capitol FMn live sessiot tämän keskustelumme jälkeen Vaga. :)
Ei sun tarvi musiikkiasi mulla hyväksyttää :mrgreen:

Ei teknistä valittamista, mutta ei myöskään kolahtanut. Mä en oikein tiedä minkälaista kommentointia kaipasit, kun viestin minulle kohdistit, mutta toivottavasti itse nautit nauhoitteista.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9390
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Mikä soi nyt..?

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

^ :sir:
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Dynamo
Kitinän uhri
Viestit: 918
Liittynyt: 23.06.2013 0:05
Paikkakunta: Haarukka

Re: Mikä soi nyt..?

Viesti Kirjoittaja Dynamo »

Tanssilattioiden Timanttipora.
Nussittuna nukut paremmin.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Mikä soi nyt..?

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Mikä soi nyt..?

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Eihän tästä voi kuin tykätä.

"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Dynamo
Kitinän uhri
Viestit: 918
Liittynyt: 23.06.2013 0:05
Paikkakunta: Haarukka

Re: Mikä soi nyt..?

Viesti Kirjoittaja Dynamo »

Ihmetten, taas, itsekin!

Tanssilattioiden Timanttipora.
Nussittuna nukut paremmin.
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4273
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle
Viesti:

Re: Mikä soi nyt..?

Viesti Kirjoittaja Bhven »

Cam'Ron. Aivan saatanan järkyttävää paskaa. Ihme, ettei Spotify tehnyt itsemurhaa soitettuaan tuollaista.
In 1852 Henri Giffard flew a 3-horsepower steam-powered dirigible over Paris. it was the first powered aircraft.
Avatar
Diddley Bow
Kitisijä
Viestit: 3296
Liittynyt: 02.05.2012 13:34

Re: Mikä soi nyt..?

Viesti Kirjoittaja Diddley Bow »

Kuva

Kiekolta analogisesti. Alko veri kiertämään suonissa. Fuck that digital sound!
Who says you need to buy a guitar?
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9390
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Mikä soi nyt..?

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Vaihteeksi hienoa kotimaista musiikkia. The Hypnomen on tehnyt pääasiassa instrumentaalimusiikkia, mutta tässä tälläinen ihan laulua sisältävä tekele.

Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11447
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: Mikä soi nyt..?

Viesti Kirjoittaja Vesper »

When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
Avatar
Haemaeraemies
Kitisijä
Viestit: 3886
Liittynyt: 14.08.2005 18:34

Re: Mikä soi nyt..?

Viesti Kirjoittaja Haemaeraemies »

Kävelin töihin, eikä oikein iskenyt mikään. Kuulokkeista lähti soimaan kyseinen biisi. Soitin tuon eräällä keikalla missä yleisössä oli joku +300 ihmistä ja 3:40 kohdassa tuleva droppi kirvoitti suorastaan huuto kuoromaisen reaktion. Sai uudelleen elää tuota fiilistä biisin ansiosta.

Feel good man <3

Good human, but sometimes if needed, a bad citizen.
Avatar
Dynamo
Kitinän uhri
Viestit: 918
Liittynyt: 23.06.2013 0:05
Paikkakunta: Haarukka

Re: Mikä soi nyt..?

Viesti Kirjoittaja Dynamo »

Ässä rumpali, jos ei soittotaidoiltaan niin muuten!!1
Tanssilattioiden Timanttipora.
Nussittuna nukut paremmin.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9390
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Mikä soi nyt..?

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Onks tää etuajassa? Keli ainakin täsmää: Autumn in New York. Puuttuu vaan takkatuli ja viskilasi.

Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Vastaa Viestiin