Pappailu 2.0

Painaako joku mieltä? Haluatko purkaa sydäntäsi? Jos ei apu löydy, niin ainakin kuuntelevia korvia.
VAIN ASIALLISET KOMMENTIT! Kuri on kova.
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Pappailu 2.0

Viesti Kirjoittaja exsu »

sivustahuutaja kirjoitti: Jos tuollainen henkilö muuttaa käyttäytymistään tajuttuaan seuraukset, niin tuskin se arvostus esim. muiden ihmisten omaisuutta kohtaan siellä taustalla muuttuu mihinkään.
Meillä ei ole kaikilla ihan yhtenevät eväät elämään kasvuympäristöstä ja perhepiiristä. Normit, empatia, itsesääntely, ennakointi ja oman toiminnan arviointi ovat pitkälti opittua tavaraa. Suomen vangeista isolla osalla on diagnosoitu esimerkiksi hoitamaton ADHD ja päihdeongelma. Vankilassa näiden rikolliselle elämäntavalle altistavien tekijöiden kuntoutus ei ole itsestään selvyys, vaan siihen pitää erikseen hakea, joka ei vielä sekään takaa pääsyä.
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
Avatar
Haemaeraemies
Kitisijä
Viestit: 3886
Liittynyt: 14.08.2005 18:34

Re: Pappailu 2.0

Viesti Kirjoittaja Haemaeraemies »

exsu kirjoitti: Suomen vangeista isolla osalla on diagnosoitu esimerkiksi hoitamaton ADHD ja päihdeongelma
Diagnosoimaton / hoitamaton ADHD on todellakin mahdollinen pikavuoro ongelmiin. Valhe, emävalhe ja tilasto menee sanonta, mutta jos numeroissa on yhtään perään niin pitäisi asiaa mietti erillä tavalla.

Ruotsissa tutkittiin että n 40% pitkäaikaisista vangeista on hoitamaton ADHD, ja muissa maissa on saatu vastaavia numeroita. Ja näin kaverina joka on kasvanut hoitamattoman ADHD:n kanssa, en epäile tuota sekuntiakaan. Näen niin monta hetkeä missä olisin voinut hankkia itseni vakaviin ongelmiin, enkä sen takia että päätin tehdä pahojani. Impulsivisuus on jotain sellaista, jota ihminen jolla sitä ei ole, ei voi ymmärtää.

Helppo sanoa että " Ajattele ennekuin toimit" tai muuta vastaavaa, kun toiminto on kerennyt tapahtua. Se on sitä impulsiivisuutta: Et kerkeä / osaa / pysty arvioimaan tilannetta realistisesti ja teet hätäisen valinnan joka päättyy huonosti tai johtaa ongelmiin. Se että itse olen ollut vain kertaalleen käräjillä, on aika suuresti onnen, nopeiden jalkojen ja puhetaitojeni ansioita.

Mitä koitan tässä sanoa, on että ADHD / ADD aikaisella diagnosoimisella , lääkityksellä ja käytösterapialla säästetään miljoona kun ei tarvi laittaa tyyppejä ties mihinkin laitoskierteeseen. Saavat vielä ehkä oikeankin elämän.

Ylermille vielä: Älä todellakaan tuomitse poikia isiensä syntien tähden. Ei ennenkuin on aihetta. Muuten otat riskin mielestäni eniten oman lapsesi kanssa.
Good human, but sometimes if needed, a bad citizen.
Avatar
KKK
Kitisijä
Viestit: 2456
Liittynyt: 26.10.2012 19:48
Paikkakunta: Joo

Re: Pappailu 2.0

Viesti Kirjoittaja KKK »

Meidän kuopuksen päikyssä vaikuttavan skidin isällä kun kanssa huolimattoman näköisiä tatskoja siksipaljon, että luultavasti VaHo on tuttu. Sit taas toisaalta - eipä muksu ole ikinä maininnut että "X kiusaa" tai "X ei o kiva" ja X:n iskä moikkaa siinä missä muutkin vanhemmat jotka lasta hakiessa vastaan tulevat.

Kyllä niitä ongelmatapauksia löytyy myös hyvistä ja jopa niistä paljonpuhutuista paremmista perheistä joissa pikku hellanteltut ovat kasvaneet yltäkylläisyydessä ja saaneet kaiken mitä ikinä ovat keksineet pyytää.

Omista yläasteikäisistä kavereista useampikin on käynyt linnassa, kilikalia ja pikkumurtoja, olipa kasiluokan suurin ihastus netistä vähän aikaa sitten bongaamani uutisen mukaan johtanut väkivalloin huumevelkoja perinyttä venkula-trioa. Osa mainituista oli ongelma- ja osa ns. normaalien perheiden jälkikasvua. Itsellä (ihme ja kumma) omatunto puhdas rikosoikeudelliselta osin - ellei liikenteen vaarantamista ja muutamaa ylinopeussakkoa ja yhtä anniskelurikkomusta lasketa.
Amazing shit happens!
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21428
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Pappailu 2.0

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

exsu kirjoitti:Suomen vangeista isolla osalla on diagnosoitu esimerkiksi hoitamaton ADHD ja päihdeongelma. Vankilassa näiden rikolliselle elämäntavalle altistavien tekijöiden kuntoutus ei ole itsestään selvyys, vaan siihen pitää erikseen hakea, joka ei vielä sekään takaa pääsyä.
Yritätkö nyt sanoa, että se muutos on kovin vaikeaa? Voisiko olla, että isolta osalta se muutos jää tekemättä, ts. ihminen ei yleensä muutu?

En keksi omasta elinympäristöstäni oikeastaan ketään muuttunutta ihmistä. Tästä syystä minun on vaikea uskoa, että ihmiset muualla muuttuisivat merkittävästi.
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Pappailu 2.0

Viesti Kirjoittaja exsu »

Yritän sanoa, että oikealla avulla muutos voi olla yllättävänkin pysyvä. Jos esimerkiksi päihdeongelmaa, tarkkaavaisuushäiriötä tai niiden yhdistelmää oppii hallitsemaan, pelataan jo ihan eri korteilla kun aiemmin.
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14941
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Pappailu 2.0

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Linnakundeilla on eronsa. On iso merkitys, mistä istui tai sillä kauanko ollut kuivilla. Ihan jo silläkin on iso merkitys miltä linnakundi nykyään vaikuttaa, millainen koti jne.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
disasterpiece
Elämätön Kitisijä
Viestit: 282
Liittynyt: 17.01.2013 11:29

Re: Pappailu 2.0

Viesti Kirjoittaja disasterpiece »

Juttelin naapurin kanssa vähän aikaa sitten ja huokasin kun tyttö juoksi pihalleen leikkimään lastensa kanssa, että tekeepä hyvää pieni paussi kun on pöristellyt pikkuautoilla koko päivän. Naapurin mies katsoi minua hetken ja sanoi, että eipä muista leikkineensä koskaan lastensa kanssa. Heillä toki kolme lasta ja touhuavat keskenään, mutta silti tuntui vähän hassulle ajatukselle.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25728
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Pappailu 2.0

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Heräsin kolmen jälkeen siihen, että poika oli tullut kavereidensa kanssa saunomaan. Vaimo ei ollut kotona, ei varmasti muuten olisi uskaltanut tulla.

Lähtivät onneksi heti, kun sanoin, että bileet päättyy nyt. Harmi vain, että kesti ennenkuin sain uudelleen unen.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Kreitsu
Kitisijä
Viestit: 5048
Liittynyt: 09.05.2006 8:45
Paikkakunta: Brexitland

Re: Pappailu 2.0

Viesti Kirjoittaja Kreitsu »

^Missä vaimo on?
"I've learned so much from my mistakes...
I'm thinking of making a few more."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25728
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Pappailu 2.0

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Kreitsu kirjoitti:^Missä vaimo on?
Kaverinsa kanssa tapaa kerran kesässä kotipaikkakunnallaan.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 6253
Liittynyt: 17.02.2011 13:04

Re: Pappailu 2.0

Viesti Kirjoittaja elco »

^ Luultavasti oli tunkemassa vitosen seteliä Hunks-tanssijan stringeihin.
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25728
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Pappailu 2.0

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

elco kirjoitti:^ Luultavasti oli tunkemassa vitosen seteliä Hunks-tanssijan stringeihin.
:)
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Diddley Bow
Kitisijä
Viestit: 3298
Liittynyt: 02.05.2012 13:34

Re: Pappailu 2.0

Viesti Kirjoittaja Diddley Bow »

Poika palaa parin Taekwondo vuoden jälkeen salibandyn pariin. -06:t vetää jo kolme kertaa viikossa. Melkosta! Eipä tartte miettiä toista harrastusta kylkeen, ettei koulu kärsi ja ehtii levätä, sekä säätää epäolennaisia kavereitten kanssa.
Who says you need to buy a guitar?
Avatar
Kreitsu
Kitisijä
Viestit: 5048
Liittynyt: 09.05.2006 8:45
Paikkakunta: Brexitland

Re: Pappailu 2.0

Viesti Kirjoittaja Kreitsu »

Onko rojut heitetty ränniin jo? Jos näin, niin onnea nyt sitten vaan valitsemallesi tielle :D
"I've learned so much from my mistakes...
I'm thinking of making a few more."
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11449
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: Pappailu 2.0

Viesti Kirjoittaja Vesper »

McJanne kirjoitti:Missä vaiheessa täällä saa alkaa höpöttelemää?
Vajaassa kahdessa kuukaudessa avomieheksi ja tulevaksi isäksi. En tiedä itkiskö vai onnittelisko.
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25728
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Pappailu 2.0

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

McJanne kirjoitti:Missä vaiheessa täällä saa alkaa höpöttelemää?
:D

Onnea?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14941
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Pappailu 2.0

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

McJanne kirjoitti:Missä vaiheessa täällä saa alkaa höpöttelemää?
Kerro lisää!
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14930
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Pappailu 2.0

Viesti Kirjoittaja So Hard »

McJanne kirjoitti:Missä vaiheessa täällä saa alkaa höpöttelemää?
Abouttiarallaa siinä vaiheessa kun ei ole enää mitään kerrottavaa tuonne erotiikkapuolelle.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25728
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Pappailu 2.0

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

So Hard kirjoitti:
McJanne kirjoitti:Missä vaiheessa täällä saa alkaa höpöttelemää?
Abouttiarallaa siinä vaiheessa kun ei ole enää mitään kerrottavaa tuonne erotiikkapuolelle.
:)
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Pappailu 2.0

Viesti Kirjoittaja exsu »

McJanne kirjoitti: Avomieheksi vain teknisesti, enhän/emmehän edelleenkään seurustele. Itkeä saa vain jos on kateellinen, onnitella voi vaikka huvikseen
Tuo yhdessä lisääntyminen on aika paljon isompi ja pidempikestoinen sitoumus toiseen ihmiseen kun parisuhdelupaus tai avoliitto, joten tuollaisella lapsekkaalla venkoilulla siitä, onko joku alkanut oleen vai ei on kovin vähän merkitystä tuossa tilanteessa.
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
Avatar
Diddley Bow
Kitisijä
Viestit: 3298
Liittynyt: 02.05.2012 13:34

Re: Pappailu 2.0

Viesti Kirjoittaja Diddley Bow »

exsu kirjoitti:pidempikestoinen sitoumus toiseen ihmiseen kun parisuhdelupaus tai avoliitto
Alleviivaan tämän. Lapsi ei ole leikin asia.
Who says you need to buy a guitar?
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14930
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Pappailu 2.0

Viesti Kirjoittaja So Hard »

4.6. McJ ennusti että hänellä on 2 viikon sisään tyttöystävä. Tarkasti ennustettu, koska 2 viikon sisään on ainkin menty sisään, koska jos laskettu aika on 17.3.2016 niin raskausviikko 1 on alkanut 11.6. Älä nyt riehaannu, onhan noita salama-alkuja ollut täällä muillakin ja muutkin ovat ihmettelyä osakseen saaneet. On erinomaista ja hienoa että aiot pitää omastasi huolta. Se, miten suhteiden käy tai ei käy ei kauheasti tosiaan siihen vaikuta - toki huolenpito kaksin lienee helpompi järjestää.
Universaali disclaimer.
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Pappailu 2.0

Viesti Kirjoittaja exsu »

McJanne kirjoitti:
En ymmärrä mitä jauhatte, miten lapsi asiaan liittyy mitenkään?

Sä kirjoittelet nyt täällä pappailussa, et suhteilussa. Lapsi liittyy kaikkeen, parisuhde ei mihinkään.
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Pappailu 2.0

Viesti Kirjoittaja exsu »

McJanne kirjoitti: Ikävälle tuntuu ikävät kommentit, koska olen herkkis.
No melko herkkis saa olla, jos huomautus lapsen sitovuudesta on ikävä kommentti.
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
Avatar
Kreitsu
Kitisijä
Viestit: 5048
Liittynyt: 09.05.2006 8:45
Paikkakunta: Brexitland

Re: Pappailu 2.0

Viesti Kirjoittaja Kreitsu »

Mitäh, sitooko lapsi? En mä sitten haluakaan lapsia! Ai mut enhän mä halua muutenkaan. :D
"I've learned so much from my mistakes...
I'm thinking of making a few more."
Vastaa Viestiin