Autoilu 2

Tietokonejutut, pelit ja muu nörtismi; autot, kaasupullot ja muut lelut
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25805
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Tuohan vaati fyysistä pääsyä auton sisään. Ei siis tehty langattomasti, vaan auton ethernet plugin kautta.

Päivitys tuli omaan autooni OTA jo kolme päivää sitten.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25805
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

James Potkukelkka kirjoitti: Ainoa pieni first world -ongelma on, että kuskin edessä oleva pienempi näyttö resonoi määrätyillä nopeuksilla ja tien pinnoilla. Ääni ei toki kuuluisi, jos ei olisi muuten niin hiljainen auto.

Kyseessä ei ole ominaisuus vaan vika. Olen jo varannut ajan korjaukseen.
Vein auton juuri hoitoon ko. vian takia.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25805
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Juuri tuli soitto, näyttö on vaihdettu ja auton voi hakea :]

Sijaisautoksi antoivat P85D:n. 21 tuuman vanteilla rengasmelu on isompi kuin mun 19 tuumaisilla.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21474
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ ajoit pelkästään insane lähtöjä ja jarrutuksia?
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25805
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Joku oli parkkipaikalla puskenut hennot naarmut Teslan takapuskuriin :cry:

Onneksi tosiaan hyvin hennot. Noh, noilta ei voi välttyä, jos autoa aikoo käyttää ja käytettäväksihän se on tarkoitettu.

Sitten kun alkaa olla enemmän, voisi teipata koko auton, jos vaimo antaa luvan.

En ole koskaan autoa teippauttanut, muuttaa kiinnostaa kyllä. Hintaluokka lienee n 2k. Teippaus kestää n 3-5 vuotta.

Autoliikkeessä näin mattamustaksi teipatun X6:n, oli mageen näköinen.
Viimeksi muokannut James Potkukelkka, 11.08.2015 18:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Dynamo
Kitinän uhri
Viestit: 918
Liittynyt: 23.06.2013 0:05
Paikkakunta: Haarukka

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Dynamo »

Kannattaisi teipata heti. Ei tule hentoja naarmuja maalipintaan.
Isommat osumat toki korjattava kuten ennenkin.
Tanssilattioiden Timanttipora.
Nussittuna nukut paremmin.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25805
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Teippaisin kyllä, mutta nyt ei saa vaimolta lupaa :)
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21474
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: Autoliikkeessä näin mattamustaksi teipatun X6:n, oli mageen näköinen.
Älä nyt tuohon kelkkaan lähde. Tesla on natuna tyylikas ja mattamustat taas ovat, noh, aika persuja.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23543
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Niin, väriä elämään.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25805
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti:
James Potkukelkka kirjoitti: Autoliikkeessä näin mattamustaksi teipatun X6:n, oli mageen näköinen.
Älä nyt tuohon kelkkaan lähde. Tesla on natuna tyylikas ja mattamustat taas ovat, noh, aika persuja.
Noh. En tarkoittanut, että Teslan mattamustaksi teippaisin. Mattamusta sopii maasturille tai X6:n tyyliselle.

Tuo mattamusta X6 oli vain ensimmäinen kerta, kun tajusin, että autoja voi tosiaan teipata kokonaan eri värisiksi. Aiemmin en ollut ajatellut koko asiaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16734
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

exPertti kirjoitti:Mitäpä minä autoista tiedän, mutta Tesla on tosiaan luonnollisena Mazda 6 maseratin grillillä. :)
Joo. Mä jo ihmettelin, miten yllättävän yleisiä Teslat jo ovatkaan katukuvassa, kunnes tajusin, että jumankekka iso osahan niistä on Mazda kutosia.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25805
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Kuten jo aiemmin kirjoitin, Model S:n on suunnitellut sama henkilö, joka oli aiemmin Mazdalla

https://en.wikipedia.org/wiki/Franz_von_Holzhausen
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4304
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Bhven »

^ Tyyppihän on kuin Alvar Aalto. Suunnittelee ensin yhden talon ja kopioi sen sitten joka paikkaan.
Adding screws in before the climb is hilarious. it’s like the moral equivalent of telling someone the directions to McDonalds when they didn’t ask.
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 6253
Liittynyt: 17.02.2011 13:04

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja elco »

^ Etenkin jos se monistettava objekti ei toimi lainkaan ja jos seuraajat ovat kahjoja ja fanaattisia uskovaisia, jotka uskovat gubben totaaliseen erehtymättömyyteen.
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21474
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

exPertti kirjoitti: Jossakin oli artikkeli, jossa pohdittiin että autonvalmistajat antavat Teslan rakentaa latausverkostot ja muut (eturintamassa testata tekniset ja akkuratkaisut) ja vasta sitten tuuppaavat massamarkkinat täyteen halpoja sähköhimmeleitä.
- vaikka teslan lataus olisi ilmaista superchargerilla, niin eihän se tee muiden merkkien lataamisesta ilmaista. Eiköhän noi asemat jo nyt tunnista teslan.
- jos kehitysvauhti jatkuu nykyisenä, niin patenttien suojaaman etumatkan antaminen on aika riskaabelia
- tesla panostaa nyt akkukapasiteettiin. Riskinä on, että tesla oppii valmistuksesta liikaa ja kerää vaikeasti monistettavaa osaamista ja skaalaetuja. En olisi niin vaukuuttunut, että teslan tavoite on olla juuri autofirma. Intel esim. pärjää prossuilla ihan kivasti ja antaa muiden kasata haistapaskamarginaalilla myytävät tietokoneet. Tesla voi hyvinkin keskittyä sähköjärjestelmiin autojen kasaamisen sijasta.

Oman bisneksen kannibalisointi on todistetusti vaikeaa alalla pitkään toimineille, jolloin se on usein se tulokas, joka pistää toimialan pelisäännöt uusiksi.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21474
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Autoteollisuuden kannattavuus ei ole kummoinen. Jos jotain alalle tulon esteitä on, niin se ei näy ainakaan firmojen tuloksentekokyvyssä. Väitän siis, että mitään merkittäviä esteitä ryhtyä autonkasaajaksi ei ole. Sijoittajia vaan on hankala löytää, jos kertoo suunnittelevansa vielä yhden merkin perustamista ja autojen ksaamista perinteiseen tyyliin.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25805
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^30k hinta sisältää Yhdysvaltojen liittovaltion 7.5k sähköautotuen ja jenkkityyliin ei sisällä veroja. Eli hinta on 37.5 + VAT.

Tesla tähtää samaan hintaluokkaan.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25805
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

exPertti kirjoitti:
James Potkukelkka kirjoitti:^30k hinta sisältää Yhdysvaltojen liittovaltion 7.5k sähköautotuen ja jenkkityyliin ei sisällä veroja. Eli hinta on 37.5 + VAT.

Tesla tähtää samaan hintaluokkaan.
1-2 vuotta myöhässä. Eli Teslan hinta ei siis sisällä näitä tukia, mutta sisältää silti verot? :)

.
Ei. Tesla on ilmoittanut tähtäävänsä hintaan 37.5 ilman liittovaltion tukea. Eli molempien ilmoittama hinta ilman liitovaltion tukea ja ilman veroja on 37.5.

GM erittäin todennäköisesti saa autonsa markkinoille ennen Teslaa. Se voi hyvinkin myös lopulta olla halvempi.

Autot tulevat kuitenkin olemaan hiukan eri luokassa. Bolt perustuu GM:n Gamma II alustaan https://en.wikipedia.org/wiki/GM_Gamma_ ... m#Gamma_II

Tesla yrittää tähdätä BMW:n 3-sarjan luokkaan.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25805
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Tesla Model S kuuluu Yhdysvalloissa samaan hintaluokkaan, kuin 7 sarjan BMW, S-sarjan Mersu ja 8-sarjan Audi. Se myy Yhdysvalloissa eniten tuossa luokassa.

GM:n Bolt tulee olemaan Opel Corsan tyyppinen auto ja Model 3 puolestaan BMW:n 3-sarjaa vastaava. Eivät siis suoraan kilpaile keskenään.

Teslan market cap on jotain 30 miljardia USD ja työntekijöitä 10 000.

Mutta uskon kurssin olevan liian korkea tällä hetkellä. Olen itse ostanut vähän myyntioptioita. Ovat tällä hetkellä miinuksella reilusti, mutta viimeisimmät erääntyvät vasta 1/2017.

Elon Musk ottaa kovia riskejä. Rakenteilla on Gigafactory, joka tulee olemaan lattiapinta-alaltaan maailman suurin tehdas (ja rakennus). Boeing Everett Factory on tilavuudeltaan isompi, mutta lattiapinta-alaltaan pienempi. Tesla factory, jossa autoja kootaan, on maailman lattiapinta-alaltaan toiseksi suurin rakennus (toki suurelta osin tyhjä tällä hetkellä).

Kun Gigafactory valmistuu, Teslalla on siis maailman lattiapinta-alaltaan suurin ja kolmanneksi suurin rakennus. Voi olla, että homma menee kiville, mutta se tulee menemään helvetin näyttävästi.
Viimeksi muokannut James Potkukelkka, 13.08.2015 10:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 6253
Liittynyt: 17.02.2011 13:04

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja elco »

^ Eli perttilogiikan mukaan sähköautojen käyttäjäkunta on vakioitu kuten jehovien taivaspaikat ikään?
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25805
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Tässä on Gigafactoryn pilotti, joka on viidesosa suunnitellusta lopullisesta tehtaasta. Tuolla on siis tarkoitus valmistaa akkuja Tesloihin ja Tesla Powerwall ja Powerpack energiavarastointituotteisiin.

Tehdes tulee tuplaamaan maailman Li-ion akkujen valmistuskapasiteetin.

Kuva

Mun on pakko sanoa, että ihailen Muskia. Mies on voi olla hullu, mutta helvetin aikaansaava sellainen.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25805
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

exPertti kirjoitti:^ uusi Bolt yrittänee myydä itsensä Leafin nykyisille omistajille ja ehkä Priuksen omistajiakin kosiskellaan.
Ei se Nissankaan aio paikallaan polkea. Toyota on viime aikoina liputtanut enemmän polttokennojen puolesta, mitä en oikein ymmärrä. Vety on kallista tuottaa (ellei käytetä maakaasua) ja tankkausverkosto tulee olemaan kallis.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23543
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25805
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Uutinen on sikäli väärässä, että itse Model S:n bruttomarginaali on erinomainen, yli 20% selvästi. Turskaa tulee isoista tuotekehityskustannuksista ja äärimmäisen kovasta laajenemisesta. Tosin kirjanpidollisestihan koneet ja laitteet menevät taseeseen ja poisetaan ajan kanssa.

Itse Teslan myynti ja valmistus on voitollista.

Mutta toki, jos rahat loppuvat, ne loppuvat. Tämän hetkinen ennuste on, että kassavirta kääntyisi positiiviseksi Q1/2016, kun Model X:t alkavat rullata täydellä teholla tuotantolinjalla.

Koko ajan olen ajatellut, että Teslan ostossa suurin riski ei suinkaan liity autoon vaan Tesla Motorsiin. Kahdeksan vuoden takuu ei auta, jos puhelimeen ei enää vastata.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25805
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Varsin tuore satelliittikuva rakenteilla olevasta gigafactorystä. Ja tämä on siis vasta neljäsosa tai viidesosa lopullisesta (ellei toki konkka korjaa ennen sitä).

http://wikimapia.org/m/#lat=39.5396937& ... 16&l=0&m=b
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja