Autoilu 2
- James Potkukelkka
- Kitisijä
- Viestit: 25656
- Liittynyt: 23.01.2014 9:59
Re: Autoilu 2
James Potkukelkka kirjoitti:Suomessa siihen on selvänä selityksenä se, että CO2-painotteinen autovero tekee sähköautosta sitä kilpailukykyisemmän, mitä enemmän sen polttomoottorivastine päästää co2:ta.
Ehkä mun joskus pitäisi koettaa itsekin miettiä edes vähän, ennen kuin suollan hölmöyksiä Kitinään.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Re: Autoilu 2
Tuota noin, kaivappas sataan kiloon iso sedan diesel/bensakärry joka menee edes alle 5 sek, saati sitten 4,4.exPertti kirjoitti:http://www.autotalli.com/uusi-auto/8012 ... s=1&page=1
Mitä tuosta oikein puuttuu?
Universaali disclaimer.
Re: Autoilu 2
^ Bussikaistalla kilpailu on kovaa!
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
- James Potkukelkka
- Kitisijä
- Viestit: 25656
- Liittynyt: 23.01.2014 9:59
Re: Autoilu 2
Vielä selvennyksenä, että viittaamallani bemarilla ajaminen ei olisi noloa sen takia, että se olisi huono auto (se on varmaan erittäin hyvä auto ja arvostettu), vaan koska se signaloisi musta jotakin ei-toivottua. En tarkalleen osaa sanoa mitä.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Re: Autoilu 2
Kun espoolaisporvarit mittaavat pihalla olevia kikkeleitä, siitä on lysti kaukana ja kuluissa ei säästellä.urpiainen kirjoitti:^ Bussikaistalla kilpailu on kovaa!
Onneksi on varaa kilpailla vain grillin koolla ja spekseillä.
Universaali disclaimer.
- James Potkukelkka
- Kitisijä
- Viestit: 25656
- Liittynyt: 23.01.2014 9:59
Re: Autoilu 2
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
- James Potkukelkka
- Kitisijä
- Viestit: 25656
- Liittynyt: 23.01.2014 9:59
Re: Autoilu 2
Tässä dataa Yhdysvalloista
Tesla on segmenttinsä markkinajohtaja ja selkeästi vie myyntiä saksalaisilta. Ihme, jos saksalaiset eivät herää.
https://electrek.files.wordpress.com/20 ... =710&h=409
Tesla on segmenttinsä markkinajohtaja ja selkeästi vie myyntiä saksalaisilta. Ihme, jos saksalaiset eivät herää.
https://electrek.files.wordpress.com/20 ... =710&h=409
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
-
- Kitisijä
- Viestit: 21387
- Liittynyt: 15.08.2005 0:29
Re: Autoilu 2
^ Huimia prosentteja kasvussa ja markkinaosuudessa. Jos kasvuprosentit ovat tuota luokkaa, niin saksalaisten heräämisellä ei ole niin väliä. Kun kilpailukykyinen auto 6v päästä on ulkona, niin ei segmentissä myydä enää kuin Teslaa.
-
- Kitisijä
- Viestit: 21387
- Liittynyt: 15.08.2005 0:29
Re: Autoilu 2
- huollot = selkeä pointti, mutta toisaalta sähköautosta on mahdollista saada melkoisesti mekaanista myllyä luotettavampi vehjeexPertti kirjoitti:*) huollot, jälleenmyynti, muotoilu, kaikille käyttäjäryhmille sopiva mallisto jne tylsät detaljit. Nykytilassa lisäksi mm. toimintasäde.
- jälleenmyynti = does not compute? Autokaupathan ovat harvinaisen paskoja kauppoja. Nykyaikana ostoprosessi tehdään netissä ja fyysistä autoa tarvitaan vasta loppuvaiheessa.
- muotoilu = tesla on segmenttinsä parhaiten muotoiltuja autoja. Layout antaa aika vapaat kädet kaiken muun paitsi korkeuden suhteen.
- laaja mallisto = applella on pari luuria ja tuntuu silti kelpaavan. Itse pidän lähiön pizza-kebabin ruokalistaa muistuttavaa mallistoa nykyaikana vähän hölmönä. Toisaalta ymmärtäähän sen, että todellisen differoinnin puutteessa pitää keksiä mielikuvituksellisia segmenttejä kuten nokia luureissa ennen iphonea.
- range = en aja montaakaan kertaa vuodessa bensa-autolla matkaa, jossa teslan kantama loppuisi ilman välilatausta. En näe teslan nykyrangessa mitään ongelmaa kun taloudessa on useampi auto (50% jenkkitalouksista on 2 tai useampi auto).
Muistaakseni superchargereiden ei koskaan ole sanottu olevan ilmaisia muille merkeille. En siis näe miksi muut merkit hyötyisivät teslan verkostosta?
Apple ei ottanut koko markkinaa. Apple otti kaikki voitot ja käytännössä kaikki nykyiset kaupaksikäyvät luurit noudattavat alkuperäisen iphonen konseptia. Teslakaan ei tietenkään valloita koko markkinaa, mutta siitä huolimatta 20v päästä suurin osa autoista saattaa muistuttaa Teslan perusmalleja. Pitää muistaa, että autobisnes on jo nyt aika laihaa bisnesta kun ylikapasiteettia piisaa ja kiinalaiset oppivat koko ajan paremmiksi. Jos markkinoille tulisi iphonen kaltainen murros, niin päädyttäisiin helposti tilanteeseen jossa yksi korjaa voitot ja pari nopeinta perässähiihtäjää jakaa muruset muiden tapellessa verissä päin markkinasta.
Re: Autoilu 2
Vaikka nyt kuinka hehkutatte Teslaa niin kyllähän isot valmistajat jyllää edelleen sähköautomarkkinoila volyymilla, ainoastaan isoissa lotjissa pärjää. Ei tuo tuleva mallikaan kuitenkaan mikään kansanauto ole.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
- James Potkukelkka
- Kitisijä
- Viestit: 25656
- Liittynyt: 23.01.2014 9:59
Re: Autoilu 2
Muistan miten itse suhtauduin, kun eka iPhone tuli ja Nokia teki miljoonaa kännyä päivässä; ei oo 3G:tä ja kauhean kallis. Ei voi pärjätä..
Mun mielestäni Pertsa sä olet yhtä aikaa oikeassa ja väärässä. Tilanne on tosiaan kuin kännyissä vuonna 2008, mutta ei niin, että Tesla olisi Nokia. Tesla on tietysti Apple ja perinteiset isot valmistajat ovat Nokioita.
exPertti kirjoitti:^ koetin vaan vähän toppuutella, kun alkoivat puheet olla kuin nokialla 2008.
Mun mielestäni Pertsa sä olet yhtä aikaa oikeassa ja väärässä. Tilanne on tosiaan kuin kännyissä vuonna 2008, mutta ei niin, että Tesla olisi Nokia. Tesla on tietysti Apple ja perinteiset isot valmistajat ovat Nokioita.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
- James Potkukelkka
- Kitisijä
- Viestit: 25656
- Liittynyt: 23.01.2014 9:59
Re: Autoilu 2
Joskus on hyvä tutkia, kuinka väärässä onkaan ollut;
viewtopic.php?f=5&t=4821
Mobiilialan johtavat analyytikot Pertti Mäkimaa ja NuoriDaavid toteavat, että ei iPhoneste ole Nokian vastusta
viewtopic.php?f=5&t=4821
Mobiilialan johtavat analyytikot Pertti Mäkimaa ja NuoriDaavid toteavat, että ei iPhoneste ole Nokian vastusta
Viimeksi muokannut James Potkukelkka, 11.04.2016 9:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
-
- Kitisijä
- Viestit: 21387
- Liittynyt: 15.08.2005 0:29
Re: Autoilu 2
^ ei apple myy massalle vaan keskittyy premiumiin. Tuo johtu silti ämarkkinan murrokseen.
Tesla voi aivan hyvin pysyä premiumissa, jolloin kapasiteetti on pienempi ongelma. Silti markkina voi siirtyä sähköön. Ilman differointia katteet vaan jäävät seuraajilla paperinohuiksi. Jenkkilän lukujen perusteella esim. Saksalaiset eivät voi luottaa siihen, että merkki kantaa markkinamurroksessa. Ehkä autoissakin kinkit valtaa top 10:n kunnsiihen tarjoutuu sauma.
Tesla voi aivan hyvin pysyä premiumissa, jolloin kapasiteetti on pienempi ongelma. Silti markkina voi siirtyä sähköön. Ilman differointia katteet vaan jäävät seuraajilla paperinohuiksi. Jenkkilän lukujen perusteella esim. Saksalaiset eivät voi luottaa siihen, että merkki kantaa markkinamurroksessa. Ehkä autoissakin kinkit valtaa top 10:n kunnsiihen tarjoutuu sauma.
-
- Kitisijä
- Viestit: 21387
- Liittynyt: 15.08.2005 0:29
Re: Autoilu 2
^ olet aika yksin tuon määritelmäsi kanssa. Yleisemmin applen katsotaan keskittyvän premiumiin ja firman luurien keskimyyntihinta on ihan omissa sfääreissään.
$35k on hinnat alkaen luku, joten model 3 on aika samoissa kuin sakemannien keskikokoiset luxury crossoverit. Bemarin, audin ja mersun kaikki mallit ovat premiumia, olivat sitten 1- tai s-sarjaa..
$35k on hinnat alkaen luku, joten model 3 on aika samoissa kuin sakemannien keskikokoiset luxury crossoverit. Bemarin, audin ja mersun kaikki mallit ovat premiumia, olivat sitten 1- tai s-sarjaa..
- James Potkukelkka
- Kitisijä
- Viestit: 25656
- Liittynyt: 23.01.2014 9:59
Re: Autoilu 2
35k hinnasta kannattaa huomioida, että se on ennen mitään veroja. Jenkithän eivät sales taxia ilmoita hinnoissa. Lisäksi voi olla, että 35k mallia on käytännössä hankala ostaa pitkään aikaan, koska kysyntää on enemmän kuin tarjontaa ja Tesla härskisti laittaa kalleimmat versiot aina jonon ohi.
Jos Tesla pyrkisi tässä vaiheessa kannattavuuteen, se onnistuisi tyytymällä myymään ainoastaan autoja, joiden hinnassa on 6 numeroa. Gross margin on jtn 25% Model S:ssä, joka on alalle erittäin korkea luku.
En ole vielä oikein päässyt käsitykseen, onko Musk tosissaan esittäessään, että tekee hommaa ilmastonmuutoksen takia. Ainakin puhuu siitä koko ajan.
Jos Tesla pyrkisi tässä vaiheessa kannattavuuteen, se onnistuisi tyytymällä myymään ainoastaan autoja, joiden hinnassa on 6 numeroa. Gross margin on jtn 25% Model S:ssä, joka on alalle erittäin korkea luku.
En ole vielä oikein päässyt käsitykseen, onko Musk tosissaan esittäessään, että tekee hommaa ilmastonmuutoksen takia. Ainakin puhuu siitä koko ajan.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Re: Autoilu 2
Markkinamies käyttää kaikki keinot. Jos tekisi hommaa ilmastonmuutoksen takia, ohjaisi varmaan rahansa semmoiseen.James Potkukelkka kirjoitti:En ole vielä oikein päässyt käsitykseen, onko Musk tosissaan esittäessään, että tekee hommaa ilmastonmuutoksen takia. Ainakin puhuu siitä koko ajan.
Universaali disclaimer.
-
- Kitisijä
- Viestit: 21387
- Liittynyt: 15.08.2005 0:29
Re: Autoilu 2
^ eikös me keskusteltu teslan potentiaalisesta disruptiivisuudesta eikä pystyssä pysymisestä? Keissihän on ihan selvä: tesla joko liidaa markkinamurrosta tai kaatuu. Välimallia ei ole. Jos murros tulee, niin kellään muulla ei ole esim akkukapasiteettia vastata kysyntään. Teslan tehdas tulee tuottamaan akkuja saman verran kun koko muu maailma yhteensä. Muiden valmistajien kapsiteetista ei ole edes kuoppia kaivettuna. Muut valmistajat voivat kuvitella kykenevänsä peesaamaan, mutta ei kapaa ja alusta asti sähköautoiksi suunniteltuja malleja luoda vuodessa tai kahdessa. Perässähiihtäjilke jää vain verinen hintakilpailu, vrt. Android.
Tesla voi hyvin vielä kompastua. Todennäköisin mahdollinen syy olisi heikko luotettavuus ja takuukorjausten aiheuttama kassakriisi mikäli osakkeenomistajat eivät uskoisisi teslan selviävän.
Tesla voi hyvin vielä kompastua. Todennäköisin mahdollinen syy olisi heikko luotettavuus ja takuukorjausten aiheuttama kassakriisi mikäli osakkeenomistajat eivät uskoisisi teslan selviävän.
Re: Autoilu 2
Vaikea nähdä miksi autoissa perässätulijalle jäisi vain hintakilpa. Kunhan muut tekevät yhtä hyviä autoja kuin Tesla, palataan samaan tilanteeseen kuin polttomoottoriautoissa. Eli brändi, muotoilu, mielikuvat, kasaus, alihankintaketjut ja markkkinointi ratkaisevat kannattavuuden. Tesla on vain yksi brändi lisää ja vaikka sen muotoiltu on ok, ei takuulla jokaisen makuun.
Perinteiset valmistajat panostavat nyt hybridiin ja Teslan gambit yhden akkuteknologian kanssa voi olla 5 vuoden päästä yhtiön suurin virhe tai paras veto.
Perinteiset valmistajat panostavat nyt hybridiin ja Teslan gambit yhden akkuteknologian kanssa voi olla 5 vuoden päästä yhtiön suurin virhe tai paras veto.
Universaali disclaimer.
Re: Autoilu 2
Tämmönen oli tänään kaupan parkkihallissa. Näitäkin on siis näköjään Suomessa.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
-
- Kitisijä
- Viestit: 21387
- Liittynyt: 15.08.2005 0:29
Re: Autoilu 2
Autobisneshän on jo nyt heikoimpia bisneksiä. Viimeisin alan mullistus on Toyotan valmistusmenetelmä, jonka ansiosta Toyota on ollut kannattavuudeltaan ihan ylivoimainen muihin nähden. Tuota edellinen mullistus olikin sitten Fordin massatuotanto.So Hard kirjoitti:Vaikea nähdä miksi autoissa perässätulijalle jäisi vain hintakilpa. Kunhan muut tekevät yhtä hyviä autoja kuin Tesla, palataan samaan tilanteeseen kuin polttomoottoriautoissa.
Jos sähköautot lyövät läpi, niin heikot vanhat firmat kaatuvat saman tien. Ei niillä ole muskeleita muutokseen ja myynti sakkaa täysin kun ei ranskikset ja muut nytkään tahdo käydä kaupaksi. Moottoriteknologialla ja voimansiirrolla pärjänneet menettävät tuon valttinsa ja ylipäätään erot perinteisessä suorituskyvyssä kapenevat. Keulamaskillakaan on enää vaikea erottua kun sitä maskia ei juuri tarvita. Vaikea tuossa on nähdä differoitumisen paikkoja. Toyota tietysti pärjää, koska sen vahvuus on valmistuksessa. Mutta miksi joku maksaisi ekstraa bemarista, jos bemarin akku ja sähkömoottori ovat muistakin autoista löytyvää ostokamaa?
Re: Autoilu 2
Miten mitattuna? 2014 ja 2015 ovat olleet erinomaisia vuosia tuloksellisesti melkein kaikille autovalmistajille. Tesla on niitä harvoja, jotka tekevät turskaa.sivustahuutaja kirjoitti:Autobisneshän on jo nyt heikoimpia bisneksiä. Viimeisin alan mullistus on Toyotan valmistusmenetelmä, jonka ansiosta Toyota on ollut kannattavuudeltaan ihan ylivoimainen muihin nähden. Tuota edellinen mullistus olikin sitten Fordin massatuotanto.
2015 oli ennätysmyynti. Jopa ranskiksilla. Isoilla firmoillahan sitä tasetta juuri on tehdä tuotekehitystä. Mitä oikein meinaat muskeleilla?Jos sähköautot lyövät läpi, niin heikot vanhat firmat kaatuvat saman tien. Ei niillä ole muskeleita muutokseen ja myynti sakkaa täysin kun ei ranskikset ja muut nytkään tahdo käydä kaupaksi.
Moottoriteknologia ja voimansiirto kehittyvät jatkossakin, samoin ajettavuus, itseohjamisjärjestelmät jne. Esim. kaksoiskytkinvaihteistot ovat melko uusi juttu, vaikka polttomoottori eri muodoissaan on ollut olemassa 100+ vuotta. Varmasti kiihtyvyyden, huippunopeuden, ajettavuuden ja sähkönkulutuksen optimoinnissa löytyy uutta teknologiaa siinä missä polttomoottorillakin. Ja lisätään kekoon akkuteknologiakisa.Moottoriteknologialla ja voimansiirrolla pärjänneet menettävät tuon valttinsa ja ylipäätään erot perinteisessä suorituskyvyssä kapenevat.
Miksi joku maksaa extraa bemarista tänä päivänä, jos skodalla on sama suorituskyky? Laatu tai ainakin laatuvaikutelma brändäys ja muotoilu ne nytkin autojen ostopäätöksiä ohjaavat jonkun teknisten speksien sijaan.Keulamaskillakaan on enää vaikea erottua kun sitä maskia ei juuri tarvita. Vaikea tuossa on nähdä differoitumisen paikkoja. Toyota tietysti pärjää, koska sen vahvuus on valmistuksessa. Mutta miksi joku maksaisi ekstraa bemarista, jos bemarin akku ja sähkömoottori ovat muistakin autoista löytyvää ostokamaa?
Ei Tesla tai sähkömoottori vanhoja autovalmistajia kaada. Korkeintaan se, että yksityisautoilu yleisesti sakkaa jos auton omistaminen lakkaa kiinnostamasta.
Universaali disclaimer.
-
- Kitisijä
- Viestit: 21387
- Liittynyt: 15.08.2005 0:29
Re: Autoilu 2
^ Tämä proffa on sitä mieltä, että globaali autoteollisuus on vain kerran viimeisen 10v aikana tienannut yli pääoman hinnan. Voipi toki olla väärässä.
http://aswathdamodaran.blogspot.fi/2015 ... teria.html
Yksityisautoilu sakkaa takuulla robottiautoihin, mutta niitä saa odotella vielä tovin.
Sähköautoilla on hyvä mahdollisuus vallata markkina tässä välissä.
http://aswathdamodaran.blogspot.fi/2015 ... teria.html
Yksityisautoilu sakkaa takuulla robottiautoihin, mutta niitä saa odotella vielä tovin.
Sähköautoilla on hyvä mahdollisuus vallata markkina tässä välissä.
- Pulkannaru
- Kitisijä
- Viestit: 4952
- Liittynyt: 28.07.2008 22:31
- Paikkakunta: Jäässä
Re: Autoilu 2
Muistan lukeneeni suht tuoreen uutisen, jossa oli tutkimustulos robottiautoihin liittyen.sivustahuutaja kirjoitti:Yksityisautoilu sakkaa takuulla robottiautoihin, mutta niitä saa odotella vielä tovin.
Nuoret ja keski-ikäiset eivät niistä ole juurikaan kiinnostuneita, vaan eläkeläiset, joilla on heikentyneet ajotaidot ja aistit. Heidän ajomahdollisuutensa pitenee joillain vuosilla.
Ei taida riittää sakkaamiseen?
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.