Autoilu 2

Tietokonejutut, pelit ja muu nörtismi; autot, kaasupullot ja muut lelut
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25756
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Pulkannaru
Kitisijä
Viestit: 4952
Liittynyt: 28.07.2008 22:31
Paikkakunta: Jäässä

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

Teslan akku taitaa maksaa noin 30.000€.
Kennot maksaa tuosta noin 18.000€. Loppu on kasausta, asennus ja silkkaa voittoa.
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25756
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^En usko, että akku on noin kallis. 20k on uskoakseni lähempänä totuutta. Jo aika kauan sitten Teslan teknologiajohtaja sanoi, että hinta on alle neljännes auton hinnasta.

edit:

http://insideevs.com/tesla-battery-in-t ... ost-cases/

Tästä on jo kolme vuotta.

Model 3:ssa on pienempi akku ja silloin Gigafactory on toiminnassa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Pulkannaru
Kitisijä
Viestit: 4952
Liittynyt: 28.07.2008 22:31
Paikkakunta: Jäässä

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

^
Okei.
Voi olla Suomessa sitten 26-28.000€. Se on aika lähellä kolmeakymppiä?
Tulevaisuudessa on tod.näk, että hinta tippuu. MUTTA. Nyt ollaan tuolla lukemissa. Tulevaisuuden ennustaminen on..no joo. Tuskin kallistuu, ellei nykyteknologian raaka-aineille tapahdu jotain ja uutta teknologiaa ei (vielä) ole keksitty.
Tässä tilanne 2 vuotta sitten "the price of the 85 kw battery pack is almost $45,000.00"
Akuston yksittäisen akkukennon hinta määrää lopputuotteen hinnasta paljon. Tesla käyttää (tietääkseni) Panasonicin kennoja. Siis samantapaisia kun käytetään kulutuselektroniikassa. Niitä tarvitaan jokunen tuhat kappaletta ja liitostyöt vievät rahaa, kuten kuoret/suojaukset/jne.
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14932
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Muskin mukaan lituakun hinta tippuu merkittävästi joka vuosi. Oma tehdas lisää kapasiteettia mikä laskee hintaa edelleen. Ei tän päivän kustannus kerro mikä se on 3 v päästä.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25756
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^^On eria asia, paljonko akku maksaa Teslalle ja millä hinnalla Tesla myy sitä ulos. Model S:ssä on tosiaan reilu 7000 yksittäistä kennoa. Akku nestejäähdytetty/lämmitetty. Putkisto kiemurtelee kennojen välissä.

Kuva
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Pulkannaru
Kitisijä
Viestit: 4952
Liittynyt: 28.07.2008 22:31
Paikkakunta: Jäässä

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

Akun hintaan vaikuttaa myös litiumin maailmanmarkkinahinta, saatavuus (ei montaa helppoa esintymää?) ja se että sen kierrätettävyys on ongelmallista.
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23537
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Eli jos kiinalaiset päättää tukea omaa sähköteloitusautoteollisuuttaan niin muut jää ilman.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14932
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Pulkannaru kirjoitti:Akun hintaan vaikuttaa myös litiumin maailmanmarkkinahinta, saatavuus (ei montaa helppoa esintymää?) ja se että sen kierrätettävyys on ongelmallista.
Kyllä. Koko hanke on spekulatiivinen ja siinä on isot riskit, mutta gigafactoryn sijainti on aika kivasti jättiesiintymän vieressä. Loppuviimeksi voi olla, että Muskin ei tarvitse myydä autoja ensinkään, kunhan myy akkuja. Kovaa pokeria, veikkaan että Musk voittaa kävi niin taikka näin. Jos Teslasta tulee liian kallis akkujen kysynnän takia, myydään akkuja. Jos tämmöinen hinta/saatavuusvarmistelu onnistuu, Musk voi voittaa itse luomansa kysynnän vuoski ihan hillittömästi.

http://www.teslarati.com/tesla-benefits ... y-rockets/
Universaali disclaimer.
Avatar
Pulkannaru
Kitisijä
Viestit: 4952
Liittynyt: 28.07.2008 22:31
Paikkakunta: Jäässä

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

Uskon, että ei mene kovinkaan montaa vuotta, niin on paremmat akkumateriaalit kuin litium.
Se on se sähköautoistumisen yleistymiseen enemmän vaikuttava juttu.
Nykinen pelkästään pääsääntöisesti alle 400km matkoihin, ilman yli 15min välilatausta, riittävä kapasiteetti ei riitä kyllin monelle. Ja toisaalta noiden sähköautojen nykyinen(!!) hinta on aivan liikaa suurimmalle osalle autoilijoita, niin Suomessa kuin maailmanlaajuisesti.
Tärkeämpänä pidän ilmansaastumiseen paikallisesti vaikuttavana tekijänä joukkoliikenteen siirtymisen enemmän sähköiseen voimanlähteeseen. Nykytekniikalla se tarkoittaa kehä3:n sisäpuolista liikennettä ja silloinkin kehä1:n ulkopuolella tarvitaan pysäkillä tapahtuvia pikalatauksia (1-2min) induktiivisella tekniikalla yläpuolelta.
Polttokenno-asian sopiva ratkaisu saattaa olla tulevaisuudessa pitkille matkoille hyvä energiatuottojärjestelmä akuille/moottoreille.
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14932
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Pulkannaru kirjoitti:Uskon, että ei mene kovinkaan montaa vuotta, niin on paremmat akkumateriaalit kuin litium.
Olen lukenut vuosien varrella monistä "läpimurroista" akkuteknologioissa, mutta tosiasia on että mitään tuotantokelpoista/kustannustehokasta vaihtoehtoa litiumille ei ole edes tuotannon aloitusputkessa. Jos olisi, se yhtiö joka moista tekisi olisi sen jo julkistanut ja sen pörssikurssi raketoisi kuin Space X. Mihin siis perustat ajatuksen, että jostain mystisestä akkuteknologiasta yhtäkkiä putkahtaa korvaaja litiumakuille? Yleiseen optimismiin teknologian kehityksestä vai johonkin oikeaan faktapohjaiseen kehityskulkuun?
Pulkannaru kirjoitti:Polttokenno-asian sopiva ratkaisu saattaa olla tulevaisuudessa pitkille matkoille hyvä energiatuottojärjestelmä akuille/moottoreille.
Polttokennot ovat yksi mahdollinen teknologia, mutta nekin ovat olleet vähän "jatkuva lupaus." En tiedä polttokennoteknologian hinnan kehityksestä, mutta todennäköisemmältä vaihtoehdolta viaabeli polttokenno näyttää kuin joku mullistava pahviakku.
Universaali disclaimer.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23537
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Teslan Model 3 -autoa varattu jo 400 000 kappaletta – toimitukset voivat venyä ensi vuosikymmenelle
Autojen toimitusten pitäisi alkaa ensi vuoden lopussa, mutta viimeisimpinä autonsa varanneet saattavat joutua odottamaan autoaan jopa vuoteen 2020 asti, arvioi talouslehti Fortune.
Eli tuolloin saat vanhentuneen kotteron.

Ja paljoa iloa sähköautoista pallon puhtaudelle jos 40 pinnaa sähköstä tuotetaan hiilellä.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14932
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Bluntly kirjoitti:Teslan Model 3 -autoa varattu jo 400 000 kappaletta – toimitukset voivat venyä ensi vuosikymmenelle
Autojen toimitusten pitäisi alkaa ensi vuoden lopussa, mutta viimeisimpinä autonsa varanneet saattavat joutua odottamaan autoaan jopa vuoteen 2020 asti, arvioi talouslehti Fortune.
Eli tuolloin saat vanhentuneen kotteron.

Ja paljoa iloa sähköautoista pallon puhtaudelle jos 40 pinnaa sähköstä tuotetaan hiilellä.
Et kai sä luule, että Tesloja ostetaan järkiargumentein? Sama kuin yrittäiset perustella miksi Samsung J5 kelpaa Iphonen sijaan. Toki hiilelläkin tuotettu sähkö tuottanee vähemmän päästöjä, mutta litiumin kaivuu ei varsinaisesti ole ympäristöteko.
Universaali disclaimer.
Avatar
Pulkannaru
Kitisijä
Viestit: 4952
Liittynyt: 28.07.2008 22:31
Paikkakunta: Jäässä

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

Saas nähdä miten sähkönjakeluverkko ja -tuotanto kestää sähköautojen yleistymisen.
Pari ydinvoimalaa lisää? Nykyisin rakenteilla olevan lisäksi? :mrgreen:
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25756
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Sähköautojen lataus tapahtuu yöllä, eli välttämättä lisäkapasiteettia ei niin paljoa tarvita.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Pulkannaru
Kitisijä
Viestit: 4952
Liittynyt: 28.07.2008 22:31
Paikkakunta: Jäässä

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

^
Jos vaikka 35% henkilöautokannasta olisi sähköautoja?
Muista myös raskasliikenne ja sieltä vähintään bussit. Sähköbusseja Suomessa nyt yli 100kpl? Tulevaisuudessa paljon enemmän, kun vaikka vain keskustojen läheisyydessä liikkuvat siirtyisivat (lue: siirtyvät) sähköbusseiksi.
Lisäkapasiteettia tarvitaan. Muistele vaan viimetalven kulutushuippuja ja sähköpulan lähelläoloa.
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21438
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ mitä pahaa siinä on, jos fossiilista energiaa korvataan uudella ydinvoimalla? Jos siirrytään roboihin, niin sähkön hinta ohjaa lataamaan kulutuskuopissa, jolloin kysynnän tasaantuminen mahdollistaa yhä suuremman osan tuottamisen ydinvoimalla. Näin voidaan vähentää fossiilisia myös voimaloissa. Optimi sähköntuotantoprofiimi myhyellä tähtäimellä olisi ydinvoima + nykyinen vesivoima säätövoimana. Fossiiliset, sekä tuulet ja muut tukikinkareet saisi haudata.
Avatar
Pulkannaru
Kitisijä
Viestit: 4952
Liittynyt: 28.07.2008 22:31
Paikkakunta: Jäässä

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

^
Siis.
Sähkötuotanto ei riitä. Nykyisellään edes kovin pitkälle. Jotain tarvii tehdä, että sähköä tuotetaan lisää. Ydinvoimaa/bioa/jne. Kunhan tulee lisää tuotantoa.
Ei se auto, että ladataan kulutuskuopissa, jos sähköä ei riitä silloin kun kuluttaja sitä haluaa.

Vai meinaatko, että roboautot ei liikennöi silloin kun niihin ei voi laittaa virtaa eli kun ei ole tuotantoa. Toivottavasti et.
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
Avatar
Pulkannaru
Kitisijä
Viestit: 4952
Liittynyt: 28.07.2008 22:31
Paikkakunta: Jäässä

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

Teslan johtajat jättävät yhtiön.

http://www.arvopaperi.fi/kaikki_uutiset ... uu-6547910
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21438
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Pulkannaru kirjoitti:^
Siis.
Sähkötuotanto ei riitä. Nykyisellään edes kovin pitkälle. Jotain tarvii tehdä, että sähköä tuotetaan lisää. Ydinvoimaa/bioa/jne. Kunhan tulee lisää tuotantoa.
Ei se auto, että ladataan kulutuskuopissa, jos sähköä ei riitä silloin kun kuluttaja sitä haluaa.
Sittenhän ei ole mitään ongelmaa. Jos taulutelkkareita tai vessanpyttyjä tarvitaan lisää, niin sitten tehdään lisää ja tarvittaessa lisää tehtaita. Sähkö on tuote siinä missä muutkin.

Fossiiliset sen sijaan ovat oikea uhka ihmiskunnalle. Olisi hyvä verottaa polttomoottoriautot kuoliaaksi heti kun sähköstä on korvaajaksi.
Avatar
Pulkannaru
Kitisijä
Viestit: 4952
Liittynyt: 28.07.2008 22:31
Paikkakunta: Jäässä

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

^
Voisiko polttomoottoriset autot liikkua muullakuin fossiilisella polttoaineella?
Toisaalta sähköntuotantokin pitää hoitaa samaan tapaan?
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14932
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Pulkkiksella on joku ideologinen vastustus sähköistymistä ja robotiikkaa vastaan. Kaiken maailman hoopoja argumentteja kuten "sähkö loppuu" tai "vammaiset tarttevat kuskia." Saa niistä polttomoottoreista tykätä, mutta ei itsestään kanna tehdä eläkeläisen kuuloista.
Universaali disclaimer.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21438
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Pulkannaru kirjoitti:Voisiko polttomoottoriset autot liikkua muullakuin fossiilisella polttoaineella?
Toisaalta sähköntuotantokin pitää hoitaa samaan tapaan?
Jos käytettäisiin polttomoottorissa ei-fossiilista polttoainetta, niin silloin tuota polttoainetta täytyisi tuottaa jollain sellaisella energialähteellä, joka olisi luultavasti helpompi valjastaa sähköntuotantoon.

Polttokennoautoissa vety tuotetaan ensin sähkön avulla, tankataan sitten autoon, autossa polttokenno muuttaa vedyn ja hapen sähköksi, joka varastoidaan akkuihin ja käytetään sitten sähkömoottorissa. Maalaisjärjellä tuntuisi olevan fiksumpaa tankata auton akkuihin suoraan sähköä (tai vaihtaa akkuja).
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14932
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja So Hard »

sivustahuutaja kirjoitti:Polttokennoautoissa vety tuotetaan ensin sähkön avulla, tankataan sitten autoon, autossa polttokenno muuttaa vedyn ja hapen sähköksi, joka varastoidaan akkuihin ja käytetään sitten sähkömoottorissa. Maalaisjärjellä tuntuisi olevan fiksumpaa tankata auton akkuihin suoraan sähköä (tai vaihtaa akkuja).
Jos vetytankki ja polttokenno painaa ja maksaa merkittävästi vähemmän kuin akku, missei kannattaisi. Litiumakut ovat kuitenkin melkoinen ympäristöperseraiskaus nekin.
Universaali disclaimer.
Avatar
Pulkannaru
Kitisijä
Viestit: 4952
Liittynyt: 28.07.2008 22:31
Paikkakunta: Jäässä

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

Toistaiseksi täyssähköauton "tankkausväli" on liian lyhyt, jotta tämä olisi vielä todellinen vaihtoehto. Nykyteknologian mukainen akku vaan on liian painava/paska/kallis/jne.
Tulevaisuudessa voi olla toisin.
Mutta voihan olla että silloin norsutkin lentää, tai ei ne kai kuitenkaan :D
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.