Aukot kulttuurisivistyksessä

Leffat, musiikki, taide, kirjallisuus ja sensellaiset
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Aukot kulttuurisivistyksessä

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Mielestäni täällä on joskus ollut tällainen aloittamani ketju. En löytänyt. Olisiko ollut sitten Cityssä.

No eniveis, asiaan.

Eli Aukot kulttuurisivistyksessä

Noin vuosi sitten kävin katsomassa Tshehovin "Vanja Enon", eli nyt on nähty venäläinen teatteriklassikko.

Mulla on nyt tabletissa pari kuukautta odottanut aloittamista Agatha Christien "Eikä yksikään pelastunut..", tunnetaan paremmin nimellä "Kymmenen pientä neekeripoikaa".

En ole lukenut ainoatakaan Christien kirjaa. Tämä pitää kyllä lukea. On yksi maailman kaikkien aikojen myydympiä kirjoja. Sen edellä on kyllä Dickensin "Tale of two cities", sitä en aio lukea.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Aukot kulttuurisivistyksessä

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Aukkoina mainitaan etten pidä oopperasta, baletista tai nykytaiteen mistään muodoista.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Aukot kulttuurisivistyksessä

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Niin. Balettia en ole koskaan käynyt katsomassa ja tuskin käynkään.

Hain tässä ehkä enemmän sitä, onko jotain sellaista, mistä itse ajattelit, että voisi kiinnostaa (kuten mun venäläiset klassikot ja Agatha Cristie), mutta silti jäänyt kokematta.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Aukot kulttuurisivistyksessä

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Ymmärsin kyllä, en vain välittänyt.

Korkeakulttuurista jos on jotain jäänyt kokematta niin tuskin on olen mitään menettänytkään. Alakulttuureista taas on paljon kokematta, ei mieli taivu kaikkeen siihen lasketaan. Alakulttuurit ovat kuitenkin pirun mielenkiintoisia verrattuna korkeakulttuuriin.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Aukot kulttuurisivistyksessä

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Mulla on, tietysti, aivan tavattoman kiusallisia aukkoja sivistyksessä. Kirjallisuuden klassikkojen tuntemuksessa on hämmästyttäviä aukkoja (esim. yllämainittua Charles Dickensiä en ole koskaan lukenut...), tanssitaidetta en ole seurannut juuri lainkaan, en kai koskaan ole pelannut millään pelikonsolilla, olen unohtanut lähes kaiken ihan peruskoulutason fysiikan ja kemian, en osaa kommukoida järkevästi(?) kuin suomeksi ja englanniksi, en ole koskaan käynyt Etelä-Amerikassa tai Australia-Oseaniassa, en osaa lainkaan ohjelmoida (tai tehdä mitään muutakaan perustoimisto-ohjelmien aloittelijakäyttöä vaativampaa) tietokoneella. Päällimmäisenä aukkona Daven mielessä on kuitenkin se, että en kai ole koskaan syönyt ostereita!

PS. Mun musta kirja on sivistynyt: viewtopic.php?f=7&t=9947&hilit=sivisty%2A
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Aukot kulttuurisivistyksessä

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti:en kai koskaan ole pelannut millään pelikonsolilla..
Toi on kyllä ihan oikeasti ISO aukko. Peliteollisuus on kuitenkin nykykulttuurin yksi ilman muuta merkittävimpiä lajeja. Vähän sama, kuin sanoisi, että ei ole koskaan käynyt elokuvissa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Aukot kulttuurisivistyksessä

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Omistan kyllä pelikonsolin, mutta en pelaa sillä yhtään. Katson vain leffoja.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Aukot kulttuurisivistyksessä

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti:
PS. Mun musta kirja on sivistynyt: viewtopic.php?f=7&t=9947&hilit=sivisty%2A
No löytyihän se. Olen muuten näköjään sivustynyt vuoden 2011 jälkeen


-En oo koskaan katsonut ainuttakaan jaksoa South Parkia -check
-Tuulen viemää näkemättä -check
-Citizen Kane näkemättä -check
-En tunne kasveja enkä lintuja

Eo. listasta South Park ja Tuulen viemää osoittautuivat maineensa veroisiksi, Citizen Kane IMHO ei.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6685
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Aukot kulttuurisivistyksessä

Viesti Kirjoittaja aasi »

James Potkukelkka kirjoitti:Mulla on nyt tabletissa pari kuukautta odottanut aloittamista Agatha Christien "Eikä yksikään pelastunut..", tunnetaan paremmin nimellä "Kymmenen pientä neekeripoikaa".
Kuuma, isotissinen blondi äikänsijainen luki tuota meille yläasteella. Istuttiin hyvin hiljaa ja kuunneltiin.
Tasan ei mene muumit kanootissa.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Aukot kulttuurisivistyksessä

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti:
urpiainen kirjoitti:en kai koskaan ole pelannut millään pelikonsolilla..
Toi on kyllä ihan oikeasti ISO aukko. Peliteollisuus on kuitenkin nykykulttuurin yksi ilman muuta merkittävimpiä lajeja. Vähän sama, kuin sanoisi, että ei ole koskaan käynyt elokuvissa.
Joo, mä olen kyllä teoriassa samaa mieltä. Jonkinlainen käsitys pitäisi olla nykyaikaisista peleistä viihde-, taide- ja businessmuotona.

Eiks täällä muuten ollut joskus myös jokin sellainen en ole koskaan... -ketju? Pelaamattomuuteni lisäksi voisin tarjota sitä, että en ole kai koskaan ajanut millään motorisoidulla kaksipyöräisellä tai ampunut ruutiaseella.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11447
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: Aukot kulttuurisivistyksessä

Viesti Kirjoittaja Vesper »

Kiitos muistutuksesta. Lomasuunnitelmissa oli tukkia muutama aukko, kuten käydä Kiasmassa, Sibelius-monumentilla ja Temppelinaukion kirkossa. Vielähän tässä ehtis...
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14927
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Aukot kulttuurisivistyksessä

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Mulla ei ole mitään erityisiä aukkoja, joita pitäisi tai haluaisin täyttää.

EDIT: eiku, en ole koskaan käynyt katsomassa isoa kansainvälistä futismatsia
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4273
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle
Viesti:

Re: Aukot kulttuurisivistyksessä

Viesti Kirjoittaja Bhven »

Tapanilan joukkoraiskattu sai molempiin aukkoihin. En tiedä sivistyikö kukaan, mutta ainakin kulttuurit kohtasivat. Youtubesta löytyy saatanallinen määrä klassista musiikkia. Olen katsonut tässä viime aikoina balettia ja oopperaa. Parasta tietenkin se, että laulavat jollain mongerruskielellä kuten ranskaksi tai italiaksi, niin voi keskittyä pelkästään melodiaan, eivätkä jonkun runourpon lyriikat tunge tajuntaan. Juonen voi lukea wikipediasta. Suomessa kun meillä on kuulemma kultturiton kulttuuri, niin en ole jäänyt mistään paitsi, eikä ole kukaan muukaan.
In 1852 Henri Giffard flew a 3-horsepower steam-powered dirigible over Paris. it was the first powered aircraft.
Avatar
Diddley Bow
Kitisijä
Viestit: 3296
Liittynyt: 02.05.2012 13:34

Re: Aukot kulttuurisivistyksessä

Viesti Kirjoittaja Diddley Bow »

Saako yhtään bonuspisteitä, että on käynyt samalla reissulla Van Gogh museossa ja punaisten lyhtyjen kadulla? Kulttuuria kumpikin!
Who says you need to buy a guitar?
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Aukot kulttuurisivistyksessä

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Tai Louvressa ja Moulin rougessa?
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Aukot kulttuurisivistyksessä

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Katsoin listaa

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_b ... ic_artists

ja huomasin, että mulla on Pink Floydin kokoinen aukko sivistyksessä. Tiedän toki Another brick in the wallin ja Moneyn, mutta muita biisejä en. Pitää varmaan ostaa joku kokooma.

Ps. ko. listan mukaan
Mariah Carey ja Celine Dion ovat myyneet yhtä paljon levyjä kuin ABBA, AC/DC, Rolling Stones tai Queen.

:roll:

Pps. Kymmenen pientä neekeripoikaa luettu. Ei ollut mikään ihmeellinen.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12290
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Aukot kulttuurisivistyksessä

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

James Potkukelkka kirjoitti:Katsoin listaa

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_b ... ic_artists

ja huomasin, että mulla on Pink Floydin kokoinen aukko sivistyksessä. Tiedän toki Another brick in the wallin ja Moneyn, mutta muita biisejä en. Pitää varmaan ostaa joku kokooma.
Dark side of the moon ja The Wall on kovia levyjä.
The Wall on myös hieno musiikkielokuva, pääosassa Bob Geldof.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Aukot kulttuurisivistyksessä

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

IMHO yllättävää, että Pink Floyd on myynyt noin paljon levyjä. Led Zeppelininkään myyntimääriä en oikein tajua. Zeppelinin kokoomaa Mothership olen suht paljon kyllä kuunnellut, onhan se ihan jeech, mutta en silti tajua jättimenestystä. Esim. Rollareilla on mielestäni paljon enemmän hyviä biisejä ja silti Rollarit myyneet vähemmän.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12290
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Aukot kulttuurisivistyksessä

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Mielenkiintoista tsekata miten käy tulevassa oikeudenkäynnissä: onko Stairway to heaven plagiaatti vai ei?
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11447
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: Aukot kulttuurisivistyksessä

Viesti Kirjoittaja Vesper »

Vesper kirjoitti:Kiitos muistutuksesta. Lomasuunnitelmissa oli tukkia muutama aukko, kuten käydä Kiasmassa, Sibelius-monumentilla ja Temppelinaukion kirkossa. Vielähän tässä ehtis...
Kirkko tsekattu, vielä olis loput hoitamatta. No jos tän kesän aikana?
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
Avatar
KKK
Kitisijä
Viestit: 2446
Liittynyt: 26.10.2012 19:48
Paikkakunta: Joo

Re: Aukot kulttuurisivistyksessä

Viesti Kirjoittaja KKK »

James Potkukelkka kirjoitti:ja huomasin, että mulla on Pink Floydin kokoinen aukko sivistyksessä. Tiedän toki Another brick in the wallin ja Moneyn, mutta muita biisejä en. Pitää varmaan ostaa joku kokooma
Kuunneltava ehdottomasti rauhallisessa ympäristössä, hyvälaatuiset luurit päässä. Esim "The Wall" antaa näin paljon enemmän tunnelmaa. Kannabistuotteita en liittäisi kuuntelukokemukseen, ajantajun hävitessä (ainakin minulla) tavallinen kolmen minuutin ramopunkkikin tuntuu kokonaiselta rock-oopperalta pituuden puolesta..

En ymmärrä oopperaa enkä modernia tanssia. Klassikoista esim mainittu Dickens ja Melville kokonaan koskematta. Herman Hessen "Arosutta" luin alle 10 sivua ennen kuin heitin sen nurkkaan, sietämättömän tylsää jaarittelua. Klassinen musiikki hyvän orkan vetämänä menee, modernimmat sävelteokset ei. Jaskasta vanha swingi, joku Dave Brubek 5-tyylinen cocktailtöräyttely menee. Modernin, fuusion jne ymmärtämiseen ei ole ollut koskaan tarpeeksi laadukkaita huumeita tarjolla.
Amazing shit happens!
Kiukkutipu
Kitisijä
Viestit: 1268
Liittynyt: 17.12.2011 22:09

Re: Aukot kulttuurisivistyksessä

Viesti Kirjoittaja Kiukkutipu »

James Potkukelkka kirjoitti:...Agatha Christien "Eikä yksikään pelastunut..", tunnetaan paremmin nimellä "Kymmenen pientä neekeripoikaa".

En ole lukenut ainoatakaan Christien kirjaa. Tämä pitää kyllä lukea. On yksi maailman kaikkien aikojen myydympiä kirjoja...
Tylsä, ennalta-arvattava ja loppujen lopuksi melko ohutjuoninen kirja. Vahvasti yliarvostettu ja auttamattomasti vanhentunut - kuten kaikki Dame Agathan tuotokset :D

Oli varmaan hyvä ja jännä joskus 60 vuotta sitten :P
Oh, let me file that crap between "I dont give a fuck" and "Blow me"
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Aukot kulttuurisivistyksessä

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Tulin samaan lopputulokseen. Lisäksi henkilökuvaus oli kovin vanhentunutta ja stereotyyppistä.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Aukot kulttuurisivistyksessä

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

http://www.bbc.com/culture/story/201608 ... test-films

Top 10:stä olen katsonut kaksi,

Eternal Sunshine of the Spotless Mind ja No Country for Old Men

Hyviähän ne olivat. Pitäisi tuo ykkönen eli Mulholland Drive katsoa. Ilmeisesti aika hämärä elokuva? Ovatko kitinäläiset katsoneet?

Sf anytimesta näyttää löytyvän.

Netflixissä ei ole.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Aukot kulttuurisivistyksessä

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

^ Kaksi myöskin:

1. Mulholland Drive (David Lynch, 2001)
4. Spirited Away (Hayao Miyazaki, 2001)

Hyllyssä odottaa katsomista:

3. There Will Be Blood (Paul Thomas Anderson, 2007)
10. No Country for Old Men (Joel and Ethan Coen, 2007)

Mullholland on hämärä, mutta hyvällä tavalla. Lisäksi aivan upeita naisia. Ei kestä toista katsomiskertaa.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Vastaa Viestiin