Shrink

Painaako joku mieltä? Haluatko purkaa sydäntäsi? Jos ei apu löydy, niin ainakin kuuntelevia korvia.
VAIN ASIALLISET KOMMENTIT! Kuri on kova.
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja exsu »

Osanotto Yllelle. Rankkoja hommia.
Avatar
Dynamo
Kitinän uhri
Viestit: 918
Liittynyt: 23.06.2013 0:05
Paikkakunta: Haarukka

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja Dynamo »

Osanottoni sinulle ja perheellesi.
Tanssilattioiden Timanttipora.
Nussittuna nukut paremmin.
Avatar
KKK
Kitisijä
Viestit: 2458
Liittynyt: 26.10.2012 19:48
Paikkakunta: Joo

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja KKK »

Osanotot Yllelle. Omatkaan vanhemmat ei enää maajoukkuekunnossa ole, niin on ehkä helpompi samaistua.

Astma on ollut lähes oireeton, mutta alkoholismi on äitynyt aika pahaksi. Viimeinen niitti oli keskiviikkona tempaistu "rock around the clock", jossa sulkeuduin himaan seuranani litra väkeviä ja lantringit/kaljat päälle. Se innosti pysymään raittiina jopa lauantaihin saakka. Reissutyössä lähipäivien väliset hotelliyöpymiset menee aina samalla tavalla - päivällä päätän että "ota en", mutta kellon tultua neljä riennän alkoon ja heti kun hotlahuoneen oven saa kiinni niin kalsarikännäys päälle. Seuraavana päivänä sitten töissä litra energiajuomaa ja mynthoneita pahimpaan hengenhaisuun. Viikonloput ja juhlapyhät sitten "muuten vaan", menisikö tuota teräviksi muutettuna 17-25 ravintola-annosta viikossa.

Nyt on pakko katkaista jo senkin takia että laskettu aika lähestyy. Eilinen meni normaalisti krapulassa, mutta tänään olo on ollut kvasi-friikahtanut. Tiedän että tämmöisen kurlaamisen jälkeen päässä saattaa vipata useamman päivän, harkitsen työterveydessä vierailua, josko jotain snadisti rauhoittavaa irtoaisi. Joku depersonalisaatiokohtaus ei oikeasti yhtään houkuta. Eikä oikein edessä oleva nupinpenkominenkaan:.
Terveyskirjasto kirjoitti:Raitistuminen tai addiktiivisen päihteen käytön lopettaminen edellyttää myös, että henkilö luopuu päihteen käytöstä keinona vapautua mielelle sietämättömistä tunnetiloista.
Avoin kysymys: jos päihderiippuvuudesta vinkuu työterveyslääkärille, meneekö siitä tieto työnantajan korviin? Löysin firman intrasta tarinaa hoitoonhakeutumisesta / -ohjauksesta, mutta epäselväksi jäi tämä. Muutenkin pisemmät litaniat oli hoitoonohjauksesta. Ilmeisesti ongelman oma-aloitteinen myöntäminen on niin harvinaista, ettei siihen ole viitsitty paneutua...
Viimeksi muokannut KKK, 02.01.2017 13:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Amazing shit happens!
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25734
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Oletko kokeillut Selincroa (blokkaa endorfiinireseptorit)? Itsehän joskus kokeilin, mutta koska alkon ottaminen ei sitten tuonut nousuhumalaa, en tykännyt. Lääke otetaan juomaan ryhdyttäessä. Vaikutus kestää alle vrk:n, eli ei vie norminousuja pois.

Toki ko. aine äkkiseltään kuulostaa järjettömältä, koska sitä otetaan viunaa otettaessa, jotta ei tulisi nousuhumalaa. Kuitenkin ihan ok tuloksia (juotu määrä vuositasolle puolittuu) niillä on saatu, jotka sitä ottavat. Ongelmahan on lähinnä, miten saada ihmiset ottamaan sitä.

En muistanutkaan, että siitä oli näin piiiiitkä ketju

viewtopic.php?t=11084
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25734
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

KKK kirjoitti:

Avoin kysymys: jos päihderiippuvuudesta vinkuu työterveyslääkärille, meneekö siitä tieto työnantajan korviin? Löysin firman intrasta tarinaa hoitoonhakeutumisesta / -ohjauksesta, mutta epäselväksi jäi tämä. Muutenkin pisemmät litaniat oli hoitoonohjauksesta. Ilmeisesti ongelman oma-aloitteinen myöntäminen on niin harvinaista, ettei siihen ole viitsitty paneutua...
Ei missään tapauksessa mene, jos tulee omasta aloitteestaan. JOs tulee työnantajan ohjaamana, niin silloinhan tieto jo lähtökohtaisesti on työanantajalla.

Ei ole mitenkään harvinaista, että ihminen tulee omasta aloitteestaan.
Viimeksi muokannut James Potkukelkka, 02.01.2017 13:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
KKK
Kitisijä
Viestit: 2458
Liittynyt: 26.10.2012 19:48
Paikkakunta: Joo

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja KKK »

^ Päättynyt vuosi on ollut sevverta tiivistä tinttaamista, että en näe muuta vaihtoehtoa kuin useamman viikon totaalikieltäytyminen. Tuota vaihtoehtoa täytyy tutkiskella, kun "saa oman päänsä takaisin". Arvoin että olo alkaa pikkuhiljaa normalisoitumaan torstain tietämillä, jolloin sitten vakaumusta tipattomasta ensimmäisen kerran koetellaan...

Firman prujuissa mainitaan myös, että hoitoonhakeutuessa kustannukset tulee itselle maksettaviksi. Ei ole sitten mitään käryä, minkä suuruusluokan kustannuksista puhutaan ja onko minulla edes varaa tuollaiseen. Auton vaihto tulee melko varmasti pian eteen, isyysloma leikkaa ennestäänkin laihtunutta tilipussia jne...
Amazing shit happens!
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25734
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

KKK kirjoitti:^ Päättynyt vuosi on ollut sevverta tiivistä tinttaamista, että en näe muuta vaihtoehtoa kuin useamman viikon totaalikieltäytyminen. Tuota vaihtoehtoa täytyy tutkiskella, kun "saa oman päänsä takaisin". Arvoin että olo alkaa pikkuhiljaa normalisoitumaan torstain tietämillä, jolloin sitten vakaumusta tipattomasta ensimmäisen kerran koetellaan...

Firman prujuissa mainitaan myös, että hoitoonhakeutuessa kustannukset tulee itselle maksettaviksi. Ei ole sitten mitään käryä, minkä suuruusluokan kustannuksista puhutaan ja onko minulla edes varaa tuollaiseen. Auton vaihto tulee melko varmasti pian eteen, isyysloma leikkaa ennestäänkin laihtunutta tilipussia jne...
Monet kunnat antavat maksusitoomuksia hoitojaksoihin. Kustannuksethan syntyvät laitosmuotoisesta hoidosta.

Eli jos käyt työnantajan työterveysasemalla alkon takia, ei siitä tule sulle mitään kustannuksia (paitsi toki mahdolliset lääkkeet). Työterveysasemalla annettava hoito on ilmaista.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
KKK
Kitisijä
Viestit: 2458
Liittynyt: 26.10.2012 19:48
Paikkakunta: Joo

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja KKK »

^ käydään sitten huomenna suosikki-työterveyslekurini luona. Mies pääsi tähän asemaan kun mennessäni vinkumaan kortisonipiikkiä hiirikyynärvarteen totesi että "ei mitään kortisoneja. Alatte käymään salilla". Jotenkin luulen että "voitte itkeä olkapäätäni vasten kun kirjoitan lähetettä" -tyylistä vastaanottoa ei ole luvassa nytkään :)
Amazing shit happens!
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25734
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Mä olen aika varma, että jos ottaisit aina Selincron kun otat, niin määrät jäisivät huomattavan paljon pienemmiksi. Ongelma on vain, että silloin juominen ei ole hauskaa. Kakkua ei voi syödä ja säästää.

Mutta voisi toimia, että työmatkoilla ottaisit Selincron aamulla. Vaikka sitten kävisitkin handelissa matkalla hotelliin, tod. näk. joisit paljon vähemmän.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25734
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Tämä on yksi mahdollisuus. Mun tietääkseni aivan ok kioski. Nämä käyttävät Selincroa paljon, mutta hoito ei ole pelkästään sitä. Maksaa tietysti, mutta maksaahan se viinankin juonti, ja suora rahallinen kustannushan siinä juomisessa on pienin osa kustannuksista.

https://contral.com/

edit: nettohinta näyttää olevan 2200-2400€. Kuulostaahan se äkkiseltään paljolta, mutta pieni hintahan se on, jos se auttaa. "Hoidon läpikäyneistä asiakkaista 78% pystyi joko saavuttamaan WHO:n kohtuukulutuksen rajan tai puolittamaan alkoholin käyttömääränsä".

Olen ollut noiden koulutuksessa joskus. Hoito on tiukan lääketieteellistä. Ei sisällä mitään uskonnollista tms filosofiaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
KKK
Kitisijä
Viestit: 2458
Liittynyt: 26.10.2012 19:48
Paikkakunta: Joo

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja KKK »

^ way outta my league, dear. Aloitellaan edullisemmilla vaihtoehdoilla.
Amazing shit happens!
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23526
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Kaveri päätti viimeisimpien sekoilujen (ja parin viikon psykiatrisen levpojakson jälkeen) aloittaa aamunsa Antabuksella. Halpa ratkaisu.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25734
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Joo kyllä se antabuskin on ok. Siinä on ideana täysraittius.

Selincrolla pyritään määrien vähentämiseen, Antabuksella täysraittiuteen.

Ihon alle laitettavat antabuskapselit ovat lumehoitoa (niistä vapautuvan lääkkeen määrä on niin vähäinen), mutta suun kautta otettava hoito ok.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21430
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Bluntly kirjoitti:Kaveri päätti viimeisimpien sekoilujen (ja parin viikon psykiatrisen levpojakson jälkeen) aloittaa aamunsa Antabuksella. Halpa ratkaisu.
Luin Sorbuksella.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21430
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

[quote="James Potkukelkka"]Mä olen aika varma, että jos ottaisit aina Selincron kun otat, niin määrät jäisivät huomattavan paljon pienemmiksi. Ongelma on vain, että silloin juominen ei ole hauskaa. Kakkua ei voi syödä ja säästää./quote]

Eikös toi selincro kuulosta sellaiselta, että tulee helpommin otettua toi lääke kuin antabus?
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25734
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti:
James Potkukelkka kirjoitti:Mä olen aika varma, että jos ottaisit aina Selincron kun otat, niin määrät jäisivät huomattavan paljon pienemmiksi. Ongelma on vain, että silloin juominen ei ole hauskaa. Kakkua ei voi syödä ja säästää./quote]

Eikös toi selincro kuulosta sellaiselta, että tulee helpommin otettua toi lääke kuin antabus?
Selincro on tarkoitus ottaa vain silloin kuin juo alkoa. Jos sen ottaisi joka päivä, se veisi kaikki sisäiset endorfiininousut. Antabus taas on tarkoitus ottaa säännöllisesti, joka päivä tai isompi annos 3 kertaa viikossa.

Eli säännöllisyyden takia antabuksen otto voi olla helpompaa. Sehän on tarkoitus ottaa aamulla, jolloin juomishimo yleensä on alimmillaan. Selincro taas pitäisii ottaa juuri silloin, kun alkaa suu napsaamaan, eli se ei välttämättä aina sillä hetkellä kinosta.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14931
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja So Hard »

KKK kirjoitti:a mynthoneita pahimpaan hengenhaisuun.
Nämä ovat ihan turha investointi, kyllä se vanha viina pukkaa läpi.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25734
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^ Jethro Rostedtilla oli hyvä viisaus "Selvä mies ei sisulle haise" :)
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14941
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Kiitos osanotoista. Täytyy muistaa äitimuoria tukea nyt jatkossa.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
KKK
Kitisijä
Viestit: 2458
Liittynyt: 26.10.2012 19:48
Paikkakunta: Joo

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja KKK »

Bluntly kirjoitti:Kaveri päätti viimeisimpien sekoilujen (ja parin viikon psykiatrisen levpojakson jälkeen) aloittaa aamunsa Antabuksella. Halpa ratkaisu.
No miten sen nyt ottaa. Apteekkikuitissa tulee 53 e purkki. Tollahan saa jo jumalauta kaks isoa lekaa talousviskiä ja kaljat + lantringit päälle. Tietty asiaa voi tarkastella niinkin että jos pysyy kk kuivilla 53 e sijoitukselle niin kyllä siitä snadisti plussalle jää. Paljon enemmän jos juominen tapahtui ravintolassa.

Toi mun työterveyslekuri on kyllä asiallinen äijä. Aika hurjia tarinoita sillä kyllä oli juopoista ja juopottelusta. Ahti Karjalainen opetteli dokaamaan antabuskapselista huolimatta siedätysmenetelmällä. Samaten aviopari jossa mies oli paha juoppo. Ukon ollessa katkolla vaimo päätti kokeilla että mitä se dokaaminen on. Veti kolmen päivän putken - ja kuoli siihen. Samaan aikaan mies toipui neljännestä haimatulehduksestaan, en tiedä kauanko raittius tuollaisen ilouutisen jälkeen kesti.

Käydään verikokeessa katsomassa maksan ja huihaiman kunto, moikataan nuppitohtoria aluksi 3 kertaa ja tuumitaan sitten jatko.

Pakko sanoo, että rautaisella mielenterveydellä on varustettu mies, joka ei olisi taipuvainen arkitodellisuus-eskapismiin tässä meikäläisen tilanteessa. Huomenna taas YT:t, kolmas lapsi syntyy muutaman viikon kuluttua, ja siihen päälle kaikki normaalit arkimurheet taloudesta, asumisen ahtaudesta, sairastelevista vanhemmista, hankalasta pomosta ja typerästä pakkoreissaamisesta, prätkänkin joutuu jumalauta myymään, kun tässä taloudellisessa tilanteessa sitä ei ole kertakaikkiaan varaa enää pitää. Tulee olemaan silmäkulma kosteana kun se lähtee, niin paljon on yhteisiä hienoja ja hurjia hetkiä sen kanssa kuitenkin koettu.
Amazing shit happens!
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25734
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Viinan juomiseen löytyy aina syy, jos haluaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16717
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

KKK kirjoitti:Toi mun työterveyslekuri on kyllä asiallinen äijä. Aika hurjia tarinoita sillä kyllä oli juopoista ja juopottelusta. Ahti Karjalainen opetteli dokaamaan antabuskapselista huolimatta siedätysmenetelmällä. Samaten aviopari jossa mies oli paha juoppo. Ukon ollessa katkolla vaimo päätti kokeilla että mitä se dokaaminen on. Veti kolmen päivän putken - ja kuoli siihen. Samaan aikaan mies toipui neljännestä haimatulehduksestaan, en tiedä kauanko raittius tuollaisen ilouutisen jälkeen kesti.

Käydään verikokeessa katsomassa maksan ja huihaiman kunto, moikataan nuppitohtoria aluksi 3 kertaa ja tuumitaan sitten jatko.

Pakko sanoo, että rautaisella mielenterveydellä on varustettu mies, joka ei olisi taipuvainen arkitodellisuus-eskapismiin tässä meikäläisen tilanteessa. Huomenna taas YT:t, kolmas lapsi syntyy muutaman viikon kuluttua, ja siihen päälle kaikki normaalit arkimurheet taloudesta, asumisen ahtaudesta, sairastelevista vanhemmista, hankalasta pomosta ja typerästä pakkoreissaamisesta, prätkänkin joutuu jumalauta myymään, kun tässä taloudellisessa tilanteessa sitä ei ole kertakaikkiaan varaa enää pitää. Tulee olemaan silmäkulma kosteana kun se lähtee, niin paljon on yhteisiä hienoja ja hurjia hetkiä sen kanssa kuitenkin koettu.
Tosi hienoa, että omaehtoisesti haet tilanteeseen apua ja koetat saada alkoholinkäytön takaisin hallintaan. Voimia taisteluun; toivottavasti kierre katkeaa ja asia etenee valoisasti.

Tilanteesi kuulostaa tosiaan raskaalta. Tavoittaa myös jotain oleellista alkoholin väärinkäytön paradoksaalisuudesta. On tosiaan aika helppo ymmärtää, että tuo tilanne houkuttaa välillä sellaisiin eskapistisiin etäisyydenottoihin - mutta samaan aikaan on tietysti vielä selvempää (no pun intended), että mitä tuo tilanne ei ainakaan kaipaa lisätekijäksi on nimenomaan viinan kanssa läträily. Sanoinko jo, miten hienoa onkaan, että osaat itse hakea apua tähän asiaan.

Sun tilanteesi tavoittaa kyllä jotenkin sellaisen suomalaisen miehen eksistentiaalisen angstin aika täydellisesti. Tyypillisestihän tuossa on kolme tietä tarjolla: viina, uskoontulo tai hörähtäminen johonkin ääriliikkeeseen (kaksi viimeistä lienevät tavallaan aika sama asia). Sinä kuitenkin koetat vastustaa näitä kaikkia kiusauksia. Tähän kun lisätään vielä ilmiselvä kirjallinen lahjakkuutesi, sun kyllä melkein pitäisi alkaa kirjoittaa laajempia kuvauksia tästä taistelustasi. Jos ei kirja kiinnosta, niin ainakin jonkinlainen blogi tai vastaava olisi mahtava. Yleisö ainakin olisi olemassa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
KKK
Kitisijä
Viestit: 2458
Liittynyt: 26.10.2012 19:48
Paikkakunta: Joo

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja KKK »

^ Kiitos kauniista sanoista. Suomessa taitaa olla kyllä "juoppo raitistuu tai ainakin kovasti yrittää" -proosaa tarjolla jo enemmän kuin tarpeeksi, ainakin Juha Vuorisen "Juoppohullun päiväkirja"-sarja sekä Juhani Seppäsen "Selvästi Juovuksissa". Jotta oma tarina saisi kunnolla draaman kaarta, se edellyttäisi raitistelun väliin kunnon kompastelua. Juoppis vitosessa kuvailtu 12 päivän putki nostaa jo riman aika korkealle, en halua lähteä kokeilemaan. Kolmesta päivästä palautuminen on nykyään tarpeeksi karmea kokemus minulle, perhekään ei siitä isommin nauti.

Mainittu Vuoris-eepos ei ehkä nauti kirjailijapiireissä arvostusta, mutta pidän siinä siitä huolimatta. Ensimmäisissä osissa paistaa selvästi läpi, että ränni on päällä ja pää kauniisti sanottuna melko pehmeä. Katsokaapa vaikka kakkososan takakannen tekijäkuvaa. Naamasta näkee että vauhti on ollut melko kova. Nelosen liepeessä hymyileekin selväpäisen ja tasapainoisen näköinen mies.

Tähän päivään saakka minulla ei ole ollut kummoistakaan some-menestystä, ei naamakirjassa eikä blogirintamalla. Tiedän kyllä että terapiakirjoittaminen toimii, harjoitin sitä paljonkin avioeron yhteydessä.

Tuumitaan.
Amazing shit happens!
Avatar
KKK
Kitisijä
Viestit: 2458
Liittynyt: 26.10.2012 19:48
Paikkakunta: Joo

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja KKK »

Ja tuohon "aina löytyy syy". Tottakai löytyy. Mitä enemmän tätä pyörittelee päässään, sitä enemmän tuntuu että mulla on kroonisia vaikeuksia arjen ja todellisuuden sietämisessä. Mikään ei ole niin perseestä, kun aina tuntuu olevan tiistai. Viikon turhin päivä.

Sitten asialle täytyy tehdä jotain. Kärjistäen "mikään ei tunnu miltään" ellei vedä litraa viinaa, kaahaa moottoripyörällä, nussi työkavereita, sukella syvälle kiven sisään tai polje maantiepyörällä runkoa solmuun. Ei toki tietenkään kaikkia samaan aikaan. Pääasia että tuntee vittu ELÄVÄNSÄ.
Amazing shit happens!
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16717
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Shrink

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

KKK kirjoitti:Suomessa taitaa olla kyllä "juoppo raitistuu tai ainakin kovasti yrittää" -proosaa tarjolla jo enemmän kuin tarpeeksi, ainakin Juha Vuorisen "Juoppohullun päiväkirja"-sarja sekä Juhani Seppäsen "Selvästi Juovuksissa". Jotta oma tarina saisi kunnolla draaman kaarta, se edellyttäisi raitistelun väliin kunnon kompastelua. Juoppis vitosessa kuvailtu 12 päivän putki nostaa jo riman aika korkealle, en halua lähteä kokeilemaan. Kolmesta päivästä palautuminen on nykyään tarpeeksi karmea kokemus minulle, perhekään ei siitä isommin nauti.
Mun täytyy myöntää, että mä olen sen verran eksklusiivinen kirjallisuus-elitisti, että en ole Vuorista ollenkaan lukenut. Mulla oli enemmän mielessä sellainen 2010-luvun versio ehkä 60-luvulta aina 80-luvulle voimissaan olleesta kotimaisesta työläisromaanista, jonkinlaisesta yhteiskunnallisesta realismista, jossa pääpaino ei ole ollenkaan juopottelukuvauksissa (vaikka alkoholi iso tekijä onkin), vaan juuri niissä asioissa, joita luonnehdit olevan arkitodellisuus-eskapismisi taustalla. Se kappale olisi voinut olla suoraan jonkun Lassi Sinkkosen tai Alpo Ruuthin parhaimman kauden romaanin takakansiteksti. Nykyinen kotimainen kirjallisuus kun on kuitenkin aika väkevästi joko (usein humoristista) insinöörikirjallisuutta tai sitten kovin porvarillista kirjallisuustieteen opiskelijoiden taideproosaa, kovasti olisi kentällä tilaa rosoisemmalle kuvaukselle kokemuksesta vaikka nykyajan työelämässä epävarmuuden alla.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."