Kiviäkin kiinnostaa

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
Avatar
Diddley Bow
Kitisijä
Viestit: 3298
Liittynyt: 02.05.2012 13:34

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja Diddley Bow »

Ja sitten vielä se, että me autoa käyttäessä liikutaan aina kaksin. Tai siis liikuttaisiin, jos autoa käytettäis.
Who says you need to buy a guitar?
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25643
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Autoilun hintaa on nostettava!11
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Diddley Bow
Kitisijä
Viestit: 3298
Liittynyt: 02.05.2012 13:34

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja Diddley Bow »

James Potkukelkka kirjoitti:Autoilun hintaa on nostettava!11
Ei!! Kyllä sä saat ajaa bussikaistaa niin kuin ennenkin. Meille köyhille pitää antaa jotain siimaa liikkua.
Who says you need to buy a guitar?
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25643
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Ota huomioon, että jos ostat vuosilipun, et tarvitse asuntoa ollenkaan. Hankit yötyön ja päivisin nukut julkisissa liikennevälineissä! Selvää säästöä!
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9440
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

James Potkukelkka kirjoitti: Vuoden seutulippu on 1130

https://www.hsl.fi/sites/default/files/ ... t_2016.pdf

Eli sun autoilun vuoden kokonaiskustannukset pitäisi olla alle 1130.
Aika rohkea oletus, että liikkumisen tarve rajoittuu seutulipun alueelle.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4289
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle
Viesti:

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja Bhven »

Laitoin perjantaina hankintaehdotuksen Helsingin kirjastoon. Sain tänään henkilökohtaisen vastauksen spostiin, että kirja hankitaan kokoelmaan. Uzkomatonta palwelun tehokkuutta.
In 1852 Henri Giffard flew a 3-horsepower steam-powered dirigible over Paris. it was the first powered aircraft.
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 6253
Liittynyt: 17.02.2011 13:04

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja elco »

Tennis on kyllä vielä kovempi ammatti päästä rahoille kuin luulinkaan.

Maailmassa on kautta aikain vähän vajaa 20000 jätkää, jotka ovat tienanneet palkintorahaa yli $100.
Vähän vajaa 10000 jätkää $1000.
4300 $10 000.
1701 $100 000.
578 $1000 000.
Jarkko Nieminen $7.8m sijalla 84.
59 $10 000 000
2 $100 000 000
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25643
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Yllättävän hyvin on Nieminen tienannut.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Huipuilla ja ihan huipuilla tuloista tulee usein suurin osa sponsoritulona.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 6253
Liittynyt: 17.02.2011 13:04

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja elco »

^ Miten paljon luulet random-top-tuhat jätkän tienaavan sponssituloina? Esim Tuomas Ketola #743 $656k?

Onhan noiden kulutkin aika kovat kun pitää reissata hevonhelvetin kuusessa jatkuvasti. Eli pointti on, että tuhat jätkää kautta aikojen on elattanut kilpatenniksellä itsensä. Minusta aika vähän. Jollain jääkiekollakin lukema on helposti 10x.
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9440
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

^ En tunne tenniksen asioita, mutta noin yleisesti urheilijoilla ei mene reissaamiseen ihan niin paljon rahaa kuin turisteilla. Kilpailunjärjestäjät tyypillisesti velvoitetaan tarjoamaan majoitus ja ruokailu normaalia hintatasoa edullisemmin. Väkimäärältään isommissa maissa lajiliitolla/maalla on paremmat resulssit tukea urheilijoiden kisamatkoja kuin Suomessa ja saattavat maksaa urheilijoilleen koko kisakiertueen. Tiedä vaikka joissain maissa ja lajeissa saisivat päivärahaakin, niin kuin jääkiekkoilijat Suomessa. Palkintorahat ei siis välttämättömiä ammattiurheilijalle, vaan pikemminkin perustoimeentulon päälle tuleva bonus.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21373
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

elco kirjoitti: 03.02.2017 13:56Eli pointti on, että tuhat jätkää kautta aikojen on elattanut kilpatenniksellä itsensä. Minusta aika vähän. Jollain jääkiekollakin lukema on helposti 10x.
Noinhan se menee ja tennis sentään on aika katsojaystävällinen laji. Juuri kukan ei kuitenkaan ole valmis maksamaan bulkkitennksen katsomisesta juuri mitään. Jääkiekon runkosarjan liigamatsista maksaa iso yleisö. Vastaavanlaisesta kotimaisesta tennisturnauksesta ei maksa juuri kukaan.

Ketolasta luin joskus hesarista artikkelin ja aika duunarihommaa se oli tennistienestien hakeminen maailmalta: yksin roijaat kamat jonnekin arabeihin, jossa rahapalkintojen odotusarvo omaan tasoon nähden on suurin.

Taloudellisesti urheilu on ihan järjetöntä hommaa. Ihmettelen suuresti millä vimmalla niin moni vanhempi tuntuu asettavan nuoren urheilun opiskelun edelle. Opiskelun ROI on kuitenkin aivan jäätävä varsinkin silloin kun vanhemmat tukevat lasta koko matkan tarhasta yliopistoon. Urheilu ura taas tuottaa huippujenkin kohdalla niemisiä, nykäsiä, hirviä ja myllylöitä.
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 6253
Liittynyt: 17.02.2011 13:04

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja elco »

sivustahuutaja kirjoitti: 03.02.2017 16:56 Taloudellisesti urheilu on ihan järjetöntä hommaa. Ihmettelen suuresti millä vimmalla niin moni vanhempi tuntuu asettavan nuoren urheilun opiskelun edelle. Opiskelun ROI on kuitenkin aivan jäätävä varsinkin silloin kun vanhemmat tukevat lasta koko matkan tarhasta yliopistoon. Urheilu ura taas tuottaa huippujenkin kohdalla niemisiä, nykäsiä, hirviä ja myllylöitä.
No tämä oli juuri se pointti: itse olen urallani tienannut palkintorahoja IT-managementista sen verran, että tenniksessä olisi pitänyt olla kaikkien aikojen top-500:ssa eli aivan huippulahjakkuus aivan äärimmäisen kilpaillussa lajissa. Varmasti noilla on muitakin revenuestreameja kuten sponssit, tuet tennisopeilu ja valmentaminen, mutta siitä huolimatta tuntuu kyllä kyiseltä polulta alkaa elättämään itsensä tennisammattilaisena.
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9440
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

elco kirjoitti: 03.02.2017 17:52 No tämä oli juuri se pointti: itse olen urallani tienannut palkintorahoja IT-managementista sen verran, että tenniksessä olisi pitänyt olla kaikkien aikojen top-500:ssa eli aivan huippulahjakkuus aivan äärimmäisen kilpaillussa lajissa. Varmasti noilla on muitakin revenuestreameja kuten sponssit, tuet tennisopeilu ja valmentaminen, mutta siitä huolimatta tuntuu kyllä kyiseltä polulta alkaa elättämään itsensä tennisammattilaisena.
Rahan takia ei kannata missään nimessä ryhtyä urheilijaksi, koska ilman palavaa intohimoa on hyvin vaikea sitoutua harjoitteluun riittävästi, jolloin tienesteillekään ei oikein pääse. Toki tähän on muutama poikkeus, joissa intohimo on vanhemmilla.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 6253
Liittynyt: 17.02.2011 13:04

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja elco »

^ No tuotahan tässä on juuri yritetty sanoa.
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23492
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Jonkun Afrikan valtion pressä on näköjään parempi pusines.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21373
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Vagabondo kirjoitti: 03.02.2017 18:03 Rahan takia ei kannata missään nimessä ryhtyä urheilijaksi, koska ilman palavaa intohimoa on hyvin vaikea sitoutua harjoitteluun riittävästi, jolloin tienesteillekään ei oikein pääse. Toki tähän on muutama poikkeus, joissa intohimo on vanhemmilla.
Taisit missata pointin. Vaikka olisi kuinka rahanhimoa ja intohimoa, niin urheilu on on silti paska sijoitus. Jos urheilu on intohimo, niin duunipäivän jälkeen piekkarilla räiskiminen on ihan vitun jepa. Jos taas ei 40v ikään mennessä ole muuta tehnyt kuin piekkarilla räiskinyt, niin voi tulla karu herätys.

Suomalaiset liikkuvat liian vähän. Urheilu on siis enemmän kuin upea juttu. Tuottavien taitojen opettelun laiminlyönti urheilun verukkeella on kuitenkin tosi omituista.

Sama hommahan se on 'taiteilijoiden' kohdalla. Miksei sitä muka voi taiteilla duunipäivän jälkeen? Normikansalainen katsoo kai tilastojen mukaan 4h telkkua päivässä, joten kyllä siinä piisaa intohimoista taitelu- tai urheiluaikaa.

Urheilu on kuitenkin taiteiluun verrattuna sillä tavalla eri juttu, että vanhemmista löytyy vähintään kymmennen urheilijaksi työntävää tapausta suhteessa taiteilijaksi työntäviin. En ole ihan varma, olenko ikinä törmännyt yhteenkään intohimoisesti kilpaurheilevaan lapseen, jonka intohimo olisi omaa eikä vanhempien
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23492
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

sivustahuutaja kirjoitti: 03.02.2017 22:16Urheilu on kuitenkin taiteiluun verrattuna sillä tavalla eri juttu, että vanhemmista löytyy vähintään kymmennen urheilijaksi työntävää tapausta suhteessa taiteilijaksi työntäviin. En ole ihan varma, olenko ikinä törmännyt yhteenkään intohimoisesti kilpaurheilevaan lapseen, jonka intohimo olisi omaa eikä vanhempien
Hassua, mulla on kyllä ihan päinvastaiset kokemukset.

Kyllä nämä taiteilijavanhemmat patistivat jälkikasvuaan samaan suuntaan vahvasti. Taasen lapsena ainoat tuntemani paremman luokan urheilijat olivat niitä kapinallisia.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21373
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ En nyt osta. Lapsille 'kilpatason' taiteiluhommia on tarjolla ihan murto-osa verrattuna urheiluun.

En ole koskaan tormännyt yhteenkään alle 15v lapseen, jolla olisi ollut 3 kertaa viikossa treenit maalauksesta, kuvanveistosta, kirjoittamisesta, näyttelemisestä tai muusta. Pianoa ja viulua ei nyt lasketa, noita jostain mystisestä syystä tuputetaan enemmän. Harva viulunvinguttaja kuitenkaan käy 'kisoissa'. Sen sijaan taitoluistelua, ratsastusta, koripalloa, jalkapalloa, jne. harrastetaan jo nuorena jopa yli 3 kertaa viikossa ja käydään kisoissa.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9440
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

sivustahuutaja kirjoitti: 03.02.2017 22:16 Taisit missata pointin. Vaikka olisi kuinka rahanhimoa ja intohimoa, niin urheilu on on silti paska sijoitus.

...

En ole ihan varma, olenko ikinä törmännyt yhteenkään intohimoisesti kilpaurheilevaan lapseen, jonka intohimo olisi omaa eikä vanhempien
En missannut. Te ette vaan tiedä mistä puhutte. Puhtaasti taloudellisesti tarkasteltuna urheilu on huono sijoitus, mutta se on kovin materialistinen lähestymistapa. Elämyksellisesti urheilu voi olla hyvinkin kannattava sijoitus, vaikka taloudellisesti jäisi vain velkaa jäljelle, jos on riittävä intohimo valitsemaansa lajiin.

Omakohtaisesti tiesin aina ettei urheilu-uran jälkeen jää penniäkään säästöön. Jatkoin niin kauan kuin kaiken muun uhraaminen urheilulle tuntui sen arvoiselta. Toki mulle oli itsestään selvää hankkia myös DI paperit sitä myöhempää elämää varten. Urheilun lomassa tein mitä pystyin ja hoidin tutkinnon loppuun sitten sen jälkeen. Näin nelikymppisenä mulla menee taloudellisesti keskivertoa paremmin ja olen oikein tyytyväinen elämänlaatuuni. Toki työuraan ja omaisuuden hankintaan panostaneet on rikkaampia, mutta moinen ei ole koskaan kiinnostanut minua. Päivääkään en ole katunut elämäni aikana tekemiäni valintoja ja, nyt yli kymmenen vuotta normaalissa työelämässä olleena, voin varmuudella sanoa, että elämäni olisi kokonaisuutena köyhempää ilman urheilu-uraa. Niin paljon ja niin monella tasolla se on tarjonnut minulle elämyksiä ja kokemuksia, jotka takuuvarmasti olisi muuten jääneet kokematta. Samoin kuin olisin taloudellisesti rikkaampi, mutta henkisesti huomattavasti köyhempi, ilman rakasta poikaani. Kaikkea ei voi pelkällä rahalla saavuttaa.

Mä muuten tunnen paljonkin ihmisiä, jotka on lapsena kilpaurheilleet intohimoisesti ihan omasta halustaan. Liikumme selvästi hyvin erilaisissa piireissä.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Onpa turha näkökulma puhua urheilusta paskana sijoituksena taloudellisesti. Ihmisesti kun urheilevat intohimosta tai siis rakkaudesta lajiin. Se tapa elää on heille se oikea tapa elää. Rahaa tulee jos ja kun tulee.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21373
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ eihän me puhuttu urheilusta vaan kilpaurheilusta. Lisäksi keskityttiin enemmänkin lapsiin, koska aikuisethan saa tehdä omilla rahoillaan mitä huvittaa, vaikka juosta olympialaisissa satasta.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25643
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Eivät huippukilpaurheilijat (tai sellaiseksi pyrkivät) urheile rahasta. Heillä on joku ihan oma mielenterveysongelmansa.

En ole aivan varma, onko "mielenterveysongelma" oikea termi, mutta mielestäni mikä tahansa asia (olkoon se urheilu, tieteellinen tutkimus, palkkauralla eteneminen, yritystoiminta, taiteen teko), johon ihminen on valmis uhraamaan _aivan kaiken_ on jonkinlainen mielenterveysongelma.

Tietysti ilman em. mielenterveysongelmia suuri osa maailman tieteen, taiteen, urheilun tai talouselämän huippusaavutuksista olisi jäänyt toteutumatta.

Meille tavikselle tietysti mukava, että jotkut muut tekevät ko. työn. Toivottavasti myös he itse ovat tyytyväisiä.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25643
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Oon tässä ihmetellyt Abittia, eli sähköistä yo-koetta. Poika aikoo kirjoittaa koulun koneella, eli ei ongelma.
Mutta nuorempi tyttö haluaa käyttää omaa konetta. Sillä uunituore Macbookpro, jossa on vain usb C portteja, ei perinteisia USB:ta eikä ethernet-porttia. Aikamoista jumppaa saada se Digiabi kuntoon. Sähköinen yo- koe tehdään usb tikulta ajettavalla linuxilla, langallisessa verkossa ja tytön käsityksen mukaan pitää olla lankahiiri (mitä en kyllä Digiabi määrityksistä löytänyt, ainoastaan, että ei saa olla blutooth vehkeitä, ts kosketuslevy mun mielestä käy).

Linuxissa ei vielä ilmeisesti ole USB-C ajureita tai sitten asennus tökkää johonkin muuhun. Sain Digiabikäyttiksen latautumisen käynnistymään ko. MacBook Prossa, mutta jumittui. MacBook Airissa, jossa on USB A portit ja Wintoosa läppärissä asentui ongelmitta.

Digitaalinen Yo koe varmasti on ok idea, mutta hankala käytännössä. Ongelmaahan ei olisi, jos kunnilla olisi varaa ostaa kouluille koneet, joita käytetään kirjoituksissa. Ongelma syntyy siitä, että laitekokoonpanoja on niin valtava määrä.

Taitaa olla opettajilla aikamoinen rakennusprojekti, katselin netistä speksejä kun joka oppilaalle pitää rakentaa sähkö ja verkkoliitäntä koetta varten. Jos ajattelee jotain perinteistä liikuntasalia, niin sinne pitää yht'äkkiä rakentaa tilapäinen kymmenien sähköpistokkeiden ja ethernet-liittimien verkko.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6685
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Kiviäkin kiinnostaa

Viesti Kirjoittaja aasi »

James Potkukelkka kirjoitti: 06.02.2017 12:18 Linuxissa ei vielä ilmeisesti ole USB-C ajureita tai sitten asennus tökkää johonkin muuhun. Sain Digiabikäyttiksen latautumisen käynnistymään ko. MacBook Prossa, mutta jumittui. MacBook Airissa, jossa on USB A portit ja Wintoosa läppärissä asentui ongelmitta.
USB-C tuskin sinänsä on ongelma, mutta tuo Macbook Pro on luultavasti sen verran tuore ettei kaikki asiat ole ainakaan Digabi-käyttöjärjestelmässä vielä tuettuja, monet jutut ovat vasta kehitteillä:

https://github.com/Dunedan/mbp-2016-linux
Tasan ei mene muumit kanootissa.
Vastaa Viestiin