urpiainen kirjoitti:No mä olen ollut ymmärtävinäni, että Espoon tavoitteena on ollut, että Tapiola, Otaniemi, Keilaniemi -kolmiosta tehtäisiin kaupunkia asuntoineen, palveluineen ja työpaikkoineen - puhumattakaan näistä T3-visioista, joissa alueelle edellytetään luovia kohtauspaikkoja - jolloin pääsääntöisesti matkat tosiaan alkaisivat tai päättyisivät sinne. Toimivaa kaupunkia ei kuitenkaan voi toteuttaa moottoritiemittakaavassa...
Käsittääkseni Espoota on tarkoitus jatkossakin rakentaa 5 keskuksen ympärille, eikä painottaa yhtä ainoaa keskustaa. Kuitenkin toi tunnelointihan siirtää läpiajoliikenteen maan alle ja yhdistää valtaväylän aikaisemmin erottamia alueita, kuten Leppävaaran tunneli. Mun on vaikea hahmottaa miten vilkas maan päällinen katu, jota pahimmassa tapauksessa joudutaan risteysten takia valoilla katkomaan, olisi parempi vaihtoehto. Onko tässä takana joku vastaava idea kuin helsingin keskustatunnelin vastustuksessa?
En ymmärrä mitä tolla moottoritiemittakaavalla tarkoitat.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Onko joku parkkipaikka niin tärkeä tai joku hemmetin laaksomainen muodostelma, jonka huomaa sopivassa pöllyssä?
Kerranki Helsinki voisi saada jotain siistiä eikä mitään Kiasmaa tai vastaavaa pömpeliä. Ja tietenkin rahoituksen varmistamiseksi pitää pykätä asuntoja, se nyt on vain pelin henki nykypäivänä kun valtio ei tue kuin jotain homeista oopperaa.
Espoossa tuo olisi jo pystyssä (jos olisi joku joukkue).
Ihmettelin kanssa vähän. Tuossa Olympiastadionin kulmilla kasvaneena tulee kyllä mieleen, että ymmärtääköhän professori Harris ollenkaan, miltä hänen puheensa "kansallismaisemasta" kuulostaa: "Harris luonnehtii Olympiastadionin ympäristöä puistomaiseksi alueeksi, johon on pystytetty väljästi ruumiinkulttuurille ja hyvinvoinnille pystytettyjä temppeleitä." Se koko Mäntymäen alue, ja siitä aina sinne Keskuspuiston laaksoon saakka, on kyllä tosiaan yhtä ruumiinkulttuurin temppeliä. Se on ollut iät ja ajat sellainen joutomaapusikko, että siellä kyllä palvotaan lähinnä juoppojen leirejä, minkä lisäksi sitä toivoisi 2020-luvulla homoillakin olevan mahdollisuus kohdata vähemmänkin kätketyissä ympäristöissä.
Tämän lisäksi se Nordenskiöldinkadun ympäristö on, vaikka katu ei motari olekaan, juuri sellaista kaameaa, tilaa hukkavaa kaupunkiympäristöä, joka pitäisi bulevardisoida mitä pikimmin urbaaniksi elintilaksi, vaikka HIFK:n suunnitelman mukaisesti.
Tästä huolimatta olen kyllä DB:n kanssa samaa mieltä siitä, että B:n silmälasit Espoon suhteen vähän yllättävät. Espoon näytöt urheilufasiliteettien rakentamisen suhteen ovat kyllä aika kaameat, johtotähtinään vaikka Tapiolan uimahallin 1998 alkanut remontti, jossa tällä hetkellä ollaan vaiheessa, jossa puretaan vuosi sitten tehtyjä töitä. Tai sitten juuri urheilupuisto, jonka kehityshistoria on yhtä epämääräisen kähminnän ja puolirikollisen lahjonnan riemukulkua, josta päällimmäisinä näyttöinä on kannattamaton areena ja Esport Centerin Afrikkahenkinen aaltopeltighetto.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Bluntly kirjoitti: ↑16.02.2017 9:23
^ Onko siellä joku joukkue? Potkupalloa ei lasketa.
Ei kai noita isoja projekteja yhden joukkueen takia tehdä? Se, jos mikä, olisi hölmöä. Viimeisin suunnitelma, jonka olen nähnyt, koskee useampaa pääsarjatason joukkuetta. Ja vapauttaa vanhoja tiloja muiden käyttöön.
urpiainen kirjoitti: ↑16.02.2017 9:34Se on ollut iät ja ajat sellainen joutomaapusikko, että siellä kyllä palvotaan lähinnä juoppojen leirejä, minkä lisäksi sitä toivoisi 2020-luvulla homoillakin olevan mahdollisuus kohdata vähemmänkin kätketyissä ympäristöissä.
Tämän lisäksi se Nordenskiöldinkadun ympäristö on, vaikka katu ei motari olekaan, juuri sellaista kaameaa, tilaa hukkavaa kaupunkiympäristöä, joka pitäisi bulevardisoida mitä pikimmin urbaaniksi elintilaksi, vaikka HIFK:n suunnitelman mukaisesti.
Tuossa kuvassa uuden rakennuksen vasemmalla puolella näkyvä hieno metsänen (joutomaapusikko, puistoalue?) on ollut osa lenkkeilyreittiäni viimeiset viisitoista vuotta. Ikinä en ole nähnyt mitään juoppojen leirejä. Yhtenä kesänä ja syksynä siellä kyllä oli romanikerjäläisten telttaleiri (yksi teltta), lisäksi osa nukkui lenkkipolun penkeillä ja pari autoa majoituskäytössä eläintarhan parkkiksella. Homot vissiin käyskentelee enemmänkin ratsastusstadionin takamaastoissa (en ole kysynyt ovatko homoja).
Itse olisin jättänyt sen kevyen liikenteen uuden sillan rakentamatta ja siirtänyt Nordenskjöldinkadun maan alle. Uusia jäähalleja ja muita toimisto-, whatever-komplekseja mahtuu tuohon jäähallin parkkikselle kuvan mukaisesti omien laskujeni mukaan kolme kappaletta. Kunhan jättävät metsän rauhaan stadiontien itäpuolella.
Val Kilmer is my favourite member of the Doors. -Homer Simpson
urpiainen kirjoitti: ↑16.02.2017 9:34Espoon näytöt urheilufasiliteettien rakentamisen suhteen ovat kyllä aika kaameat, johtotähtinään vaikka Tapiolan uimahallin 1998 alkanut remontti, jossa tällä hetkellä ollaan vaiheessa, jossa puretaan vuosi sitten tehtyjä töitä.
Kuulopuheiden mukaan alkuviikosta olisi kapunginhallitukslle arvioitu, että tämän loppuvuodesta 2017 valmistuvaksi ilmoitetun korjausurakan tämänhektinen arvioitu valmistumisaika on kevät 2019.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
urpiainen kirjoitti: ↑16.02.2017 9:34
Tämän lisäksi se Nordenskiöldinkadun ympäristö on, vaikka katu ei motari olekaan, juuri sellaista kaameaa, tilaa hukkavaa kaupunkiympäristöä, joka pitäisi bulevardisoida mitä pikimmin urbaaniksi elintilaksi, vaikka HIFK:n suunnitelman mukaisesti.
Nyt elät mielikuvitusmaailmassa. Ei noin kaukana enää ole mitään urbaania elämää. Olen samaa mieltä, että ruma jättömää pitää siivota pois tiheästi asutuilta alueilta, mutta olisi typerää kuvitella tilan täyttyvän havaintokuvien mukaisesti auringonpaisteesta ja kadulla käyskentelevistä ihmisistä.
Sinä päivänä kun Kampintorille syntyy urbaania vilinää, muutan mielipiteeni urbaanista tilasta ja myönnän, että kantakaupungin alueella urbaanisti pöhisevä tila on mahdollinen. Kampintorin henkiin heräämiseen asti olen sitä mieltä, että urbaania tilaa ei kannata rakentaa enää neliötäkään lisää.
sivustahuutaja kirjoitti: ↑28.03.2017 16:11Nyt elät mielikuvitusmaailmassa. Ei noin kaukana enää ole mitään urbaania elämää. Olen samaa mieltä, että ruma jättömää pitää siivota pois tiheästi asutuilta alueilta, mutta olisi typerää kuvitella tilan täyttyvän havaintokuvien mukaisesti auringonpaisteesta ja kadulla käyskentelevistä ihmisistä.
urpiainen kirjoitti: ↑16.02.2017 9:34
Tämän lisäksi se Nordenskiöldinkadun ympäristö on, vaikka katu ei motari olekaan, juuri sellaista kaameaa, tilaa hukkavaa kaupunkiympäristöä, joka pitäisi bulevardisoida mitä pikimmin urbaaniksi elintilaksi, vaikka HIFK:n suunnitelman mukaisesti.
Nyt elät mielikuvitusmaailmassa. Ei noin kaukana enää ole mitään urbaania elämää. Olen samaa mieltä, että ruma jättömää pitää siivota pois tiheästi asutuilta alueilta, mutta olisi typerää kuvitella tilan täyttyvän havaintokuvien mukaisesti auringonpaisteesta ja kadulla käyskentelevistä ihmisistä.
Sä et vain tunne seutua tai kantakaupunkilaista elämäntapaa. Ei se urbaani elämä Helsingissä näyttäydy sellaisena kuin Etelä-Euroopassa (tai tosiaan suunnittelijoiden havainnekuvissa ), vaan tiheänä ympäristönä runsaine palveluineen ja joustavine liikkumamahdollisuuksineen. Lapsuuteni Töölössä tällainen alue loppui johonkin Linnankoskenkadun paikkeille, nyt se on levinnyt jo Meilahteen ja melkein Ruskeasuolle saakka. Myrkkyä sille ovat jättömaat ja kaupunkiin sopimattoman suuren mittaluokan tiejärjestelyt (ja suojaisten umpikorttelipihojen puute), joita juuri Nordenskiöldinkadun ympäristö edustaa Mannerheimintietäkin pahemmin. Sähän et aiemmin ole ymmärtänyt ollenkaan myöskään Vallilan umpikorttelikapungin charmia, tässä on kyse vähän samasta.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
^ Olen asunut Vallilassa. Ei se mäkelänkatu siitä miksikään muutu. Puhutaan pöhisevästä bulevardista jonka varrella taitaa olla kaksikin omavarastoa.
Ei stadissa riitä kysyntä näihin kaupunkiunelmiin. Kampissakin kivijalka kituu, joten ei ole mitään saumaa lisätä tarjontaa jossain stadikan tienoilla. Liikkumista kannattaa helpottaa, sekä lisätä puistoja ja asumisen viihtyisyyttä. Kaupungilla tuskin on varaa hoitaa jättömaitaan kuntoon, joten parhaiten omaisuuden saa kuntoon myymällä/luovuttamalla sen sellaiselle taholle, joka haluaa pitää omaisuudesta huolta.
Sinänsä jäähallin seudun bulevardisointi voisi toimiakin. 4 kaistaa suuntaansa ja puista sivuille. Mallina vaikka Champs Elysee:
Kävin kohtaamassa jälleen uuden vakavan kaupunkisuunnittelullisen epäonnistumisen Helsingin läntisessä maalaiskunnassa, Espoon erikoistalousalueella.
Kuten olen tännekin toistuvasti kirjoitellut, Espoon rakentaessa muutoin Yhdysvaltain alemman keskiluokan tai peräti alaluokan elämäntyylistä mallinsa (pun intended) ottavia kauppakeskushelvettejä, olen suhtautunut suurella suopeudella Tapiolan kehittämiseen vähän erilaisena keskuksena. No, nyt olin lukenut jostain mainoslehdykästä, että Tapiolan keskuksen seuraava vaihe on valmistunut ja avattu, ja tätä kautta Tapiolaan on saatu paitsi uudistettu Stocka, myös tervetulleita uusia kahviloita ja (pika)ruokapaikkoja. Pitihän tähän käydä tutustumassa.
Naiivina kaupunkilaisena olin tietysti kuvitellut, että uudet kahvilat ja ruokapaikat olisi sijoitettu keskuksen katutasoon ja vielä jonkinlaiseen ulkotilalliseen yhteyteen alueen uusiin asuintaloihin siten, että kahvilassa istuessaan olisi voinut ikkunasta nähdä ulkoilmaa sääilmiöineen, ja mahdollisesti jopa jonkinlaista etäisesti urbaanilta vaikuttavaa katuelämää ihmisten liikkuessa kahvilasta/kaupasta toiseen ulkotilassa.
Mutta vielä mitä! Kaikki(?) uudet kahvilat on sijoitettu maan alle parkkihallitasolle (tai metrottomalle metrotasolle) siten, että niissä ei tietenkään voi olla ikkunoita ulkoilmaan. Samalla ihmisten liikkuminen on ohjattu pois ulkotilasta pääosin maanalaisiin, ikkunattomiin käytäviin. Koko keskus alkaa muistuttaa mitä tahansa iso-omenasellojumboa, paitsi pienempänä ja sokkeloisempana.
Vähän elättelen toivoa, että katutason elävöittäminen ja luonnonvalon arvostus palaisivat agendalle Tapiolan seuraavan vaiheen valmistuessa joskus muutaman vuoden kuluttua. Pahoin kuitenkin pelkään, että huijaan tuossa toivossani vain itseäni: eiköhän potentiaali omaleimaiseen puutarhakaupunkiympäristöön ole tuhottu typerällä suunnitteluratkaisulla, ja Tapiolan kohtalona on ajautua köyhän miehen automarketiksi, pikku-omenaksi. Oi aikoja, oi tapoja.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Epäilen suuresti, että Tapiolasta tulisi ostoskeskushelvetti. Ainakaan minä en halua lähteä ajamaan moiseen sumppuun kun vieressä on isompia ostoskeskushelvettä, joihin pääsee huomattavasti helpommin. Jos nyt joku aivan kultainen erikoisliike tulisi niin ehkä sitten.
Ja kahvilat pitäisi tehdä aina monta kerrosta maanpinnan yläpuolelle.
Tapiolasta näyttää tosiaan kehkeytyvän todellinen suunnittelun kukkanen. On ihan ymmärrettävää, että kannen päälle rakennetussa liikekeskuksessa on paljon 'maanalaista' tilaa. Nyt maan alla ei kuitenkaan ole mitään ryhtiä, vaan tila on epämääräistä sokkeloa. Todella epämiellyttävä paikka liikkua.
Tapiolan vertaaminen kunnon ostareihin vertaaminen halventaa noita ostareita. Sello ja Omppu ovat Tapiolaan verrattuna avaria ja viihtyisiä. Varsinkin Sello on onnistunut kokonaisuus.
Tapiola, Omppu ja Sello ovat käytännössä yhtä kaukana omasta kodistani. Sello on tällä hetkellä suosikki helpon parkkeerauksen ja liikkumisen ansiosta.
Tosin hyvin vähän tulee ostareissa käytyä. Kaman saa helpommin netistä. Ravintolat ostareissa ovat yleensä ö-luokkaa. Ruokakauppoja löytyy lähempääkin.