Autoilu 2

Tietokonejutut, pelit ja muu nörtismi; autot, kaasupullot ja muut lelut
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25693
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »



Tutka näkee onnettomuuden ennen kuin ihmisen on mahdollista nähdä sitä. Jarrutus on automattinen.

Perustuu siihen, että tutka näkee edellä ajavan auton alta heijastuneen signaalin, joka näyttää, että edellä oleva auto on törmäämässä sen edellä olevaan autoon.

Videolla kuuluva ääni on törmäysvaroitus.

Edit: välttämättä AP ei välitä lainkaan suoraan edessä ajavasta punaisesta autosta, vaan jarruttaa, koska punaisen auton edellä oleva (silmälle näkymätän auto) tekee paniikkijarrutuksen.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9454
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

James Potkukelkka kirjoitti:Edit: välttämättä AP ei välitä lainkaan suoraan edessä ajavasta punaisesta autosta, vaan jarruttaa, koska punaisen auton edellä oleva (silmälle näkymätän auto) tekee paniikkijarrutuksen.
Se edellä oleva auto ei näy kameran näkökulmasta, mutta kuljettajan paikalta sen pitäisi olla näkyvissä. Tuollaisten normaalikokoisten autojen ohi näkee yleensä helposti. Isot tila-/maasto-/pakettiautot toki vaikeuttaa näkemistä. Noin yleisesti moottoritiellä tuollaisessa vilkkaassa liikenteessä pitäisikin pyrkiä katsomaan mahdollisimman monta autoa eteenpäin, jotta pystyy ennakoimaan tuollaiset äkkijarrutukset.

Edellä oleva ei mitenkään moitteena AP:a kohtaan, vaan kommenttina, että hyvä kuljettaja olisi tuon onnettomuuden pystynyt välttämään myös ilman sitä. Hyvähän se tietenkin on, jos tekniikan avulla huonompikin kuski onnistuu onnettomuudet välttämään.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25693
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Joo.

Oikealla kaistalla ajavat kuskit ovat hyvin hereillä.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21405
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Vagabondo kirjoitti:Se edellä oleva auto ei näy kameran näkökulmasta, mutta kuljettajan paikalta sen pitäisi olla näkyvissä. Tuollaisten normaalikokoisten autojen ohi näkee yleensä helposti. Isot tila-/maasto-/pakettiautot toki vaikeuttaa näkemistä. Noin yleisesti moottoritiellä tuollaisessa vilkkaassa liikenteessä pitäisikin pyrkiä katsomaan mahdollisimman monta autoa eteenpäin, jotta pystyy ennakoimaan tuollaiset äkkijarrutukset.

Edellä oleva ei mitenkään moitteena AP:a kohtaan, vaan kommenttina, että hyvä kuljettaja olisi tuon onnettomuuden pystynyt välttämään myös ilman sitä. Hyvähän se tietenkin on, jos tekniikan avulla huonompikin kuski onnistuu onnettomuudet välttämään.
Videossa edellä ajava punainen auto on ihan unessa? SUV vilkuttelee jarruvaloja pitkään ja punainen ei reagoi tuohon mitenkään, jarruvalot eivät pala edes törmäyshetkellä. Jopa oikealla kaistalla ollut auto ehti jarruttaa ennen naapurikaistalla tapahtunutta törmäystä.

Moottoritiellä aika surkeankin autopilotin pitäisi onnistua estämään lähes kaikki onnettomuudet: jarrutus ajoissa ja riittävän kovaa, sekä auton ohjaaminen sivuun. Tuossa videossa esim. keskikaiteen ja vasemmalla kaistalla ajavan auton välissä olisi ruhtinaallisesti tilaa, jos pelkkä jarrutus ei riittäisi törmäyksen välttämiseen.

Ylipäätään koko liikenneinfra on rakennettu ihmisiä varten ja roboille käytettävissä olevan tilan pitäisi riittää lähes aina vakavien onnettomuuksien välttämiseen.

Ensimmäisiä ostajia tietty kiinnostaa miten oma auto välttää onnettomuudet, mutta kun tätä kokoelmaa katsoo, niin ajoapujen sijaan tarvittaisiin nopeasti ne robot poistamaan ihmisten törttöilyt, jolloin onnettomuuksia ei tarvitsisi juurikaan vältellä:
https://www.youtube.com/watch?v=JwknRVjUBCg
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23518
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25693
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Jälkimmäinenhän on suunniteltu ominaisuus.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 6253
Liittynyt: 17.02.2011 13:04

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja elco »

^ Niin on ensimmäinenkin.
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23518
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25693
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Nuo korjauskulut ovat tosiaan kestämättömät. Teslan korjausohje vaatii vaihtamaan kaikki ohjauksen ja pyöräntuennan komponentit, jos mitä tahansa em. osaa korjataan kolarin takia.

Ko. kolari oli törmääminen sivuttain kanttikivetykseen jäisellä parkkipaikalla. Pallonivelen tappi poikki.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Dynamo
Kitinän uhri
Viestit: 918
Liittynyt: 23.06.2013 0:05
Paikkakunta: Haarukka

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Dynamo »

Bemarilla on myös tehtaan ohjeistus, jossa käsketään vaihtamaan ohjausvaihde, jos vanteeseen on tullut vaurio. Eli pieni jälki kanttarin reunasta vanteeseen ja uusiksi ohjausvaihde. Ei tuota toteuteta käytännössä muutoin, kun vakuutusyhtiön maksaessa korjauksen. Ja silloinkaan ei sellaisesta vanteen jäljestä, joka löytyy autosta jo aiemmasta osumasta - luulisin. Muutoin tulee ohjausvaihdetoimittajalle toimitusvaikeuksia ja kaupunkien keskustassa kadunvarteen paikoittavien autoihin saatettaisiin vaihtaa 10+ ohjausvaihdetta vuodessa :D
Tanssilattioiden Timanttipora.
Nussittuna nukut paremmin.
Avatar
Niba
Kitisijä
Viestit: 18757
Liittynyt: 15.08.2005 3:14
Paikkakunta: Hell

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Niba »

Pöörr Pöörr.. NR

Pyyhin Netikettiin..
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23518
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Saa ostaa mulle nimpparilahjaksi:

Jäähyväiset järjelle
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9454
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Voi voi. Autokuume iski kun törmäsin tänään uutisiin uudesta 5008:sta. Eiköhän se tästä mene ohi, kun ei lähde hötkyilemään.

4-5 vuoden päästä vois irrota kohtuuhinnalla. Toivottavasti sinä aikana saavat markkinoille houkettelevampia moottori+vaihdelaatikko -vaihtoehtoja, niin malttaa odottaa vielä muutaman vuoden pidempään. Nykyinen lienee valmis romutettavaksi siinä vaiheessa.

SH:n kommentti sekä merkkiin että autotyyppiin on jo tiedossa :mrgreen:
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14930
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Vagabondo kirjoitti: 06.03.2017 16:11SH:n kommentti sekä merkkiin että autotyyppiin on jo tiedossa :mrgreen:
Uudistan kaiken aiemmin lausutun lisättynä määrein "tukevasti keski-ikäinen" ja "entisenä VAG-miehenä."
Universaali disclaimer.
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 6253
Liittynyt: 17.02.2011 13:04

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja elco »

^ Entinen? Onko pertin riivaaja iskenyt ja onko nykyään joku lopunajan renaultti?
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9454
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

^ Tuskin. Lisämääreet ja SH:n imago viittaa mersuun.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16700
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Vagabondo kirjoitti: 06.03.2017 16:11 Voi voi. Autokuume iski kun törmäsin tänään uutisiin uudesta 5008:sta. Eiköhän se tästä mene ohi, kun ei lähde hötkyilemään.
:komp:
Tuossa olisi paljon asioita kohdallaan.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Diddley Bow
Kitisijä
Viestit: 3298
Liittynyt: 02.05.2012 13:34

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Diddley Bow »

Järkyttävän iso! Mä kattelin tänään että josko vaihtais Clion pienempään. Twingo näytti niin kivalta Sellon ahtaassa parkkihallissa.
Who says you need to buy a guitar?
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14930
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja So Hard »

urpiainen kirjoitti: 07.03.2017 9:17Tuossa olisi paljon asioita kohdallaan.
Varmasti, jos on väsynyt, keski-ikäinen suurperheellinen frankofiili.
Universaali disclaimer.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9454
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Diddley Bow kirjoitti: 07.03.2017 9:29 Järkyttävän iso!
Just niin. Aivan mahtavaa!

Maasturia mä en tarvitse. Perinteiset tila-autot on olleet tylsiä. Nykyiset farmarit liian pieniä. Pakettiautoon en haluaisi siirtyä, vaikka se olisi tiloiltaan paras vaihtoehto. Just tälläistä vähän ylikokoista farmaria mä oon kaivannut eurooppalaiselta autonvalm... tai rehellisesti sanottuna PSA:lta. Toi Peugeotin nykyinen ohjaamo pienine ratteineen on kuin tehty mulle, kun tykkään ajaa ratti aika alhaalla.

Mulla oli taannoin 308 farkku vuokralla pari viikkoa ja sitä oli poikkeuksellisesti ikävä, kun palasi oman auton rattiin. Jos se ei olisi liian pieni mulle, niin olisin alkanut suunnittelemaan autonvaihtoa. No toi on nyt isompi kori samalla alustalla (vähän pidempi akseliväli kylläkin, mutta tuskin merkitsevää eroa), joten se ongelma on korjattu. Niin kauan kuin nykyinen toimii kunnolla ei vaan taloudellisesti kannata vaihtaa uuteen, mutta jossain vaiheessa kun numerot on kohdillaan, niin hyvin suurella todennäköisyydellä tuosta tulee mun seuraava auto. Toivottavasti Ranskalaisten arvostus pysyy ennallaan ja hinnat syöksyy edelleen nopeasti ensimmäisten vuosien aikana :pliis:
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9454
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

So Hard kirjoitti: 07.03.2017 9:36 Varmasti, jos on väsynyt, keski-ikäinen suurperheellinen frankofiili.
Etkö sä ole vielä oppinut, ettei isoa autoa tarvita perheen, vaan harrastusten takia? Sitten vanhana, kun ei enää kykene tekemään mitään hauskaa, voi ajaa jollain sedanilla :twisted:
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23518
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Vagabondo kirjoitti: 07.03.2017 9:58Toivottavasti Ranskalaisten arvostus pysyy ennallaan ja hinnat syöksyy edelleen nopeasti ensimmäisten vuosien aikana :pliis:
Tähän tuskin tulee muutosta, kiitos vakuuttavien katsastus/vikatilastojen.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14930
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Vagabondo kirjoitti: 07.03.2017 10:00Etkö sä ole vielä oppinut, ettei isoa autoa tarvita perheen, vaan harrastusten takia? Sitten vanhana, kun ei enää kykene tekemään mitään hauskaa, voi ajaa jollain sedanilla
Jaa-a, kyllä trailerissa kulkee sedanin perässä vaikka pikavene, norsu tai ilmantorjuntatykki, notta keski-ikäisten väsyneiden miesten jotka eivät jaksa enää siivota autoa harrastustavaroistaan defenssi on heikko.
Universaali disclaimer.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23518
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Vähän harmittaa kun tuli farkku ostettua. Joku kaksipaikkainen isolla tavaratilalla olisi ollut paljon järkevämpi.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9454
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Bluntly kirjoitti: 07.03.2017 10:01 Tähän tuskin tulee muutosta, kiitos vakuuttavien katsastus/vikatilastojen.
Tää on jännä, miten ihmiset antaa niille suhteettoman paljon painoarvoa, vaikka erot ei yleensä ole käytännön kannalta mitenkään merkittävän isoja. Vallankin, kun katsastuksessa löytyvät viat on yleensä kuluvia osia joiden korjaus ei ole kallista. Kalliit sähkö, moottori ja vaihdelaatikkoviat ei löydy katsastuksessa, eikä niitä luotettavasti tilastoida missään. Mutta mun kannalta hyvä näin :mrgreen:
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Vastaa Viestiin