Patongin kestotesti

Tietokonejutut, pelit ja muu nörtismi; autot, kaasupullot ja muut lelut
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9390
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Patongin kestotesti

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

So Hard kirjoitti:
Vagabondo kirjoitti:
So Hard kirjoitti:mutta mitä vitun väliä sillä on, jos se kokonaisuus on paska ranskis?
Säkin voisit hieman rajoittaa tuota yleistämistäsi, kun et autoista kuitenkaan mitään ymmärrä.
Voi miten söpöä. Toinen Pertti. Mä nimenomaan ymmärrän - pysyn ranskiksista erossa.
Voivoi. Valitettavasti tuolla yleistävällä ja jyrkällä asenteella sä nimenomaan alleviivaat ymmärryksesi puutetta. Autoilussa on muitakin puolia kuin pelkät katsastustilastot, mutta jotenkin tuntuu, että se on ainoa mihin sinun hahmotuskyky tässä asiassa riittää. Mielipiteesi on niin yksiulotteinen ja mustavalkoinen, että on jotenkin turhauttavaa kun sun pitää olla jokaisessa autokeskustelussa sitä toitottamassa. Se kun ei oikein tuo minkäänlaista sisältöä keskusteluun. Huonosti perustellulla mielipiteellä kun ei edelleenkään ole mitään arvoa. Ei, vaikka sitä toistaisi usein ja suurella vakaumuksella.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9390
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Patongin kestotesti

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

exPertti kirjoitti:Kumpikin kiistan osapuoli etsii vaan omaa kantaansa vahvistavia tietoja ja ignoroi omaa kantaansa vastaan olevan informaation.
Mä koen nyt tarvetta korostaa, etten missään vaiheessa ole väittänyt, että ranskalaiset on hyviä tai laadukkaita, koska ranskassa on kolme automerkkiä kahden konsernin alaisuudessa. Mielestäni on ihan absurdi ajatus yrittää kasata nämä kaikki yhden määritelmän alle. Moinen yleistäminen nyt vaan on typerää.

Oma laajempi tietämykseni rajoittuu yhteen noista kolmesta merkistä. Niitä kahta muuta, mun on kovin vaikea lähteä mitenkään asiantuntevasti kommentoimaan, mutta ei nyt ole autolehtien artikkeleistä jäänyt sellaista mielikuvaa, että nekään nyt mitenkään susipaskoja olisi, vaan jonkun huonon ominaisuuden vastapainona on yleensä myös jotain hyvää. Se nyt on sitten mielipidekysymys miten näitä ominaisuuksia painottaa.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9390
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Patongin kestotesti

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

exPertti kirjoitti:Mitä tulee PSA:n autoihin niin juuri se millä sinä ajat on minun silmissäni epäilyttävin. Merkkinä, mallista en uskalla mitään sanoa.
Mulle tää taas on ollut ihan selkeä ykkösvaihtoehto. Tosin nää nykyiset saattaa olla viimeiset. Uusien ajotuntuma on erilainen kuin näissä kultaisten sukupolvien malleissa, joten seuraava auto voi hyvinkin todennäköisesti olla eri merkkinen. Sen näkee sitten kun se on ajankohtaista. Seuraava sukupolvi jää ainakin välistä, kun katsastusasemat ei osaa sen jousitusta tarkistaa oikein, vaan vaihdattavat ihan turhaan palloniveliä niihin (koskee konsernin molempia merkkejä).

Edellisen autonvaihdon yhteydessä harkitsin jo vakavissani salmiakkia. Lähinnä tilaratkaisujen takia olin kiinnostunut Grand Espacesta. Sen kanssahan samassa luokassa ei oikeastaan täälläpäin ole kuin Grand Voyager, joka on vähintään yhtä vikaherkkä kulkupeli enkä ole oikein koskaan lämmennyt amerikkalaistyyliseen highwaylle suunnattuun pitkään ja pehmeään jousitukseen. Ajamisen riemu kuitenkin voitti ja päätin pysyä farmareissa.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Patongin kestotesti

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

exPertti kirjoitti:Kumpikin kiistan osapuoli etsii vaan omaa kantaansa vahvistavia tietoja ja ignoroi omaa kantaansa vastaan olevan informaation.
Kyllä tässä on nyt Pera vähän turhaa nöyryyttä mukana! Ethän sä suinkaan ole ignoroinut omaa kantaasi vastaan olevaa informaatiota. Päinvastoin, sähän olet selvästi nähnyt paljon vaivaa ja mennyt aika pitkälle kehitellessäsi hämmästyttävän innovatiivisia foliohattusalaliittoteorioita siitä, miten autolehtien testaajat ovat VAG-konsernin palkkalistoilla.

Mitä SH:n (ja monien muiden) ranskis-dissaukseen tulee, niin näyttäähän siinä aika ajoin olevan mukana, ainakin vähän, sitä, että kyllä ranskis on paska kun se ei vastaa min. 50% kalliimpaa saksalaista/ruotsalaista/mitä lie, mutta ei siihen sitten oikein järkevä vastaveto ole ranskisten palvontakaan. Lisäksi, nimenomaan autoketjussa esiintyy hämmästyttävän paljon sitä, että yksittäistapauksen pohjalta tehdään tilastot romuttavia yleistyksiä. Kukapa sitä nyt autoon tunteettomasti toisaalta suhtautuisikaan.

Vagabondo taas minusta osoittaa, että ehkä vanhan ranskiksen ostaminen on taitolaji: koska suurin osa ajattelee yleistäen, tunteellisesti, asiantuntemattomasti tai muuten vain typerästi, niin kaikkien ranskisten arvo laskee kovaa vauhtia - ja näin asiansa osaava ostaja osaa hakea halpojen joukosta taloudellisesti erittäin perustellun vaihtoehdon. Mutta ehkä tämä, aika kylmä taloudellinen rationaalisuus ei oikein tavoita kaikkea sitä, mitä moni automies ja -nainen haluaa autovalinnallaan signaloida.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Patongin kestotesti

Viesti Kirjoittaja So Hard »

urpiainen kirjoitti:koska suurin osa ajattelee yleistäen, tunteellisesti, asiantuntemattomasti tai muuten vain typerästi, niin kaikkien ranskisten arvo laskee kovaa vauhtia - ja näin asiansa osaava ostaja osaa hakea halpojen joukosta taloudellisesti erittäin perustellun vaihtoehdon. Mutta ehkä tämä, aika kylmä taloudellinen rationaalisuus ei oikein tavoita kaikkea sitä, mitä moni automies ja -nainen haluaa autovalinnallaan signaloida.
Tämä kaveri summaa minusta aika hyvin, että mikä mättää, olivat sitten kaikki faktat kohdillaan tai ei.

http://carsblog.biz/why-i-am-not-a-fan-of-french-cars

En suhtaudu autoihin enkä merkkeihin tunteella, toisin kuin esim. xpertti, jolla on kova tarve todistaa että hänen lemmikkinsä ovat erinomaisia valintoja vasten tilastoja. Olen koeajanut ostomielessä useamman patongin, mutta aina on jäänyt kauppaan. Lähipiirin erehtyneiden perusteella voi sanoa, että onneksi. Sähkövikojen hermokimppu lähtee puoleen hintaan eteenpäin jonkun toisen vaivaksi aika rivakasti. Todellinen autotohtori varmaan löytää sikojen joukosta helmiä, mutta kyllä ranskiksen ostaminen lähtökohtaisesti on riskin otto.

Mua ei haittaa tippaakaaan, jos joku ostaa jonkun auton vaivakseen siksi että niistä tykkää (ostaahan joku pölypää esim. brittivalmisteisia autoja), mutta vasten tilastoja on turha tulla todistelemaan niiden laadukkuutta.
Universaali disclaimer.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Patongin kestotesti

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

^Ei mulla kai tähän oikein ole huomautettavaa. Paitsi, että linkkaamasi kaveri kirjoittaa: "You’re better off with an American car". :shock:
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Patongin kestotesti

Viesti Kirjoittaja So Hard »

urpiainen kirjoitti:^Ei mulla kai tähän oikein ole huomautettavaa. Paitsi, että linkkaamasi kaveri kirjoittaa: "You’re better off with an American car". :shock:
No joo, tosin kommentin koomisuutta vähentää amerikkalaisten ryhtiliike. Toki tuo olisi merkittävästi järkipäisempää jos siinä lukisi "japanese."
Universaali disclaimer.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9390
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Patongin kestotesti

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti:Vagabondo taas minusta osoittaa, että ehkä vanhan ranskiksen ostaminen on taitolaji: koska suurin osa ajattelee yleistäen, tunteellisesti, asiantuntemattomasti tai muuten vain typerästi, niin kaikkien ranskisten arvo laskee kovaa vauhtia - ja näin asiansa osaava ostaja osaa hakea halpojen joukosta taloudellisesti erittäin perustellun vaihtoehdon. Mutta ehkä tämä, aika kylmä taloudellinen rationaalisuus ei oikein tavoita kaikkea sitä, mitä moni automies ja -nainen haluaa autovalinnallaan signaloida.
Puhtaasti taloudellisesti ajateltuna juurikin näin. Lisättäköön toki vielä, että vanhan auton taloudellista järkevyyttä lisää se, että osaa ja viitsii joitain pienempiä remontteja tehdä itse. Työn korkean hinta syö nopeasti arvon alenemisessa mahdollisesti saatavan hyödyn, jos joutuu kaikki remontit teettämään korjaamossa. Kääntöpuoli tuossa nopeassa hinnan alenemisessa on luonnollisesti se, että se tekee ranskalaisista yleensä ensimmäiselle omistajalle kalliimman kuin jotkut saman hintaiset kilpailijat.

Minulle henkilökohtaisesti omat ranskalaiset ei oo pelkästään taloudellinen valinta, mistä kielii jo malliston isoimmat ja tehokkaimmat moottorit, vaan merkittävänä tekijänä ovat nimenomaan ajonautintoon liittyvät seikat. Ei tietenkään taaskaan sovi kaikkiin automalleihin, mutta kyllähän ranskalaisiin autoihin perinteisesti huonon laadun lisäksi liitetään mielikuvissa hyvä jousitus ja erinomaiset ajo-ominaisuudet ja mielestäni noissa minun malleissani ne on kohdillaan. Ei tuokaan maine ranskalaisille autoille ihan tyhjästä ole tullut, mutta ei tosiaankaan päde kaikkiin malleihin eikä historiassa onnistuneet mallit ole tae tulevasta. Mä esimerkiksi järkytyin uuden Meganen ohjaustuntumasta viimekesänä.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9390
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Patongin kestotesti

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Palatakseni asiaan. Auto olikin jo tänään valmis ja kävin sen jo hakemassa. Moottori kehrää taas kuin unelma. Ehkä jopa kauniimmin kuin vielä kertaakaan minun omistusaikana. Sytytys puolella selvästi ollut jo pitkään pientä häikkää, mutta ongelma pahentui merkittävästi tässä talven aikana. No nyt korjattu. Sytytysongelmien korjaamisen osuus laskusta reilu 400€.

Kesäksi olisi ilmeisesti myös pientä laittoa tarjolla. Etujarrulevyt ja palat olikin jo ennestään tiedossa, kun vaihtoa päätettiin viimekesänä lykätä vielä vuodella. Takaiskarit alkaa myös olemaan tiensä päässä. Noiden lisäksi pari laakeria ja niveltä odottelee vaihtamista. Auto on nyt sellaisissa kilometreissä, että joutuu näitä kuluvia paikkoja uusimaan. Sitten kun nuo on vaihdettu, niin niihin ei pitäisi olla tarvetta palata uudestaan ennen 300tkm rajan täyttymistä. Ovat kuitenkin tälle automallille ihan tyypillisiä vaihtokohteita. Noi olis tarkoitus vaihdella itse, niin kustannukset jää varaosiin. Nopeella vilkaisulla osat näyttäis saavan alle 400€.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9390
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Patongin kestotesti

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

So Hard kirjoitti:
urpiainen kirjoitti:^Ei mulla kai tähän oikein ole huomautettavaa. Paitsi, että linkkaamasi kaveri kirjoittaa: "You’re better off with an American car". :shock:
No joo, tosin kommentin koomisuutta vähentää amerikkalaisten ryhtiliike. Toki tuo olisi merkittävästi järkipäisempää jos siinä lukisi "japanese."
Kävin vilkaisemassa trafin katsastustilastoja. Ainakin 2012 vuonna käyttöönottovuosi 2006, 2007 ja 2009 luokissa näytti alimmat rivit olevan aika jenkkivoittoisia :think:

Noille katsastustilastoille ei sinänsä kannattaisi mielestäni antaa liikaa arvoa, että suurin osa katsastuksessa löydettävistä vioista on aika edullisia korjata. Kun on selkeä mekaaninen vika, niin se on helppo korjata vaihtamalla osa. Yleensä se iso lasku kuitenkin tulee sellaisista vioista jotka katkaisee matkanteon ennen katsastusasemaa ja näistä ei valitettavasti ole kunnon tilastoja tarjolla tai ainakaan minulle ei ole tullut vastaan, vaan ollaan enempi huhujen varassa.

Toisekseen ihmiset suhtautuu katsastukseen eri tavoin. Esim expertti aina huollattaa auton kuntoon etukäteen. Mä taas käyn katsastuskonttorilla tarkistuttamassa auton, jotta tiedän mitä laakereita tai niveliä tarvitsee sinä vuonna vaihtaa. Mulla ei ole tarkoituskaan päästä läpi ensimmäisellä kertaa, vaikka sitäkin toisinaan tapahtuu.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9390
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Patongin kestotesti

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Vagabondo kirjoitti:Etujarrulevyt ja palat olikin jo ennestään tiedossa, kun vaihtoa päätettiin viimekesänä lykätä vielä vuodella. Takaiskarit alkaa myös olemaan tiensä päässä. Noiden lisäksi pari laakeria ja niveltä odottelee vaihtamista.
Kävin pompauttamassa auton katsastuskonttorilla. Talvella arvioidusta korjauslistasta ainoastaan laakerit on pakko uusia katsastuskonttorin vaatimuksesta. Täytyy noita muita kohteita hieman pohtia, että vaihtaako nyt vai ajeleeko niillä vielä ainakin vuoden ja katsoo kelpaako ne vielä ensivuonnakin.

Nuo vaihtoa vaativat iskunvaimentimen ylätukilaakerit (25€/kpl) alkaa sen verran tuntumaan ajossakin, että ne olisin vaihtanut vaikka auto olisi katsastuksesta läpi mennytkin. Harmi, että nykyisessä autossa katsastusaika on hieman turhan aikaisin keväällä, niin ei viitsi ennen katsastusta vielä ulkona korjata. Huhtikuun lopulla on jo mukavammat lämpötilat autonkorjaukseen.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Niba
Kitisijä
Viestit: 18736
Liittynyt: 15.08.2005 3:14
Paikkakunta: Hell

Re: Patongin kestotesti

Viesti Kirjoittaja Niba »

Pyyhin Netikettiin..
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9390
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Patongin kestotesti

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Vaihdoin uuden takapöntön autoon, kun entiseen oli ruostunut iso reikä. Kiinnikkeiden kanssa 150 euroa. Nyt katsastuskonttorilla odottelemassa. Saa nähdä minkä verran tulee pakollista laitettavaa.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9390
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Patongin kestotesti

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

No niin, nyt on auto pompautettu ja taas yksi epäluotettava ranskalainen katsastustilastoja rumentamassa. Yksi aurauksensäätötanko pitää vaihtaa. Parempilaatuinen versio motonetissä 30 euroa.

Lisäksi katsastusmies kuittasi, että etujarrulevyt on alamitassa. Menivät kyllä vielä läpi, joten pakko ei olisi vaihtaa, mutta olen jo muutaman vuoden niiden uusimisen ajankohtaa arponut, joten taidan laittaa ne uusiksi tänä keväänä renkaanvaihdon yhteydessä. Uudet levyt kestänevätkin sitten auton loppuelämän ajan. Jarrupalojen kanssa hintaa kertyy noin 135 euroa.

Viimevuonna ei tullu korjattua kuin pakolliset, joten takaiskarit odottaa edelleen vaihtoa, mutta taitaa lykkääntyä vielä ainakin vuodella, kun katsastuksella ei ollut niistä mitään huomautettavaa. Katsotaan, jos näillä korjauksilla pääsis taas vuoden verran eteenpäin.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Patongin kestotesti

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Säästää pitkän pennin kun osaa itse korjata. Nostan hattua.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9390
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Patongin kestotesti

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Sain auton katsastuksesta läpi. Satuin saamaan osat vähän halvemmalla, niin korjauskulut jäi lopulta alle sadan euron.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9390
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Patongin kestotesti

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Vagabondo kirjoitti:No niin, nyt on auto pompautettu ja taas yksi epäluotettava ranskalainen katsastustilastoja rumentamassa. Yksi aurauksensäätötanko pitää vaihtaa. Parempilaatuinen versio motonetissä 30 euroa.
Uusi vuosi, uudet säätötangot. Tänä vuonna menee vaihtoon sitten loput kolme.

Käsijarrua pitäisi taas säätää. Se tuntuu olevan säätöä vailla joka vuosi, joten ajattelin uusia vaijeriston, kun sitä ei autoon ole vaihdettu missään vaiheessa. Oishan sen varmaan saanut säätämällä ilmaiseksi toimimaan sen verran, että pääsee katsastuksesta läpi, mutta jos uus vaijeri toimis vaikka muutaman vuoden ilman säätämistä.

Tilasin jo uudet osat 135 eurolla. Periaatteessa kaikki osat olisi kotona vaihdettavissa, mutta jarruvaijerin vaihtamiseksi autoa pitää kuulemma purkaa sen verran, että nosturin kanssa sujuu huomattavasti helpommin, joten taidan vaihdattaa ainakin sen jollakin muulla. Töistä tulee tänä vuonna siis hieman lisäkuluja varaosien päälle. Samalla vois tietysti vaihdattaa öljyt, kun öljynsuodatin on tuossa autossa vähän ikävässä paikassa.

Katsotaan, jos auto menis näillä taas vuoden eteenpäin.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
KKK
Kitisijä
Viestit: 2446
Liittynyt: 26.10.2012 19:48
Paikkakunta: Joo

Re: Patongin kestotesti

Viesti Kirjoittaja KKK »

Olis vaan fasiliteetit niin kyllähän noita kulkuneuvoja enemmänkin korjaisi. Mopoa ei voi oikeastaan talvisäilössä laittaa koska se on niin stnan ahdas, toi keularemppa oli ihan riittävä sirkus.

Taivasalla olen autoon yhden tukivarren vaihtanut ja se oli ihan riittävän "hauska" homma ilman voimatyökaluja, vaikka apuna metrinen vääntövarsi hylsylle ja rost-flashia korillinen. Piakkoin edessäoleva kytkinremppa menee ammattilaiselle, pitää purkaa puoli autoa. Osat säädin tosin ulkomailta huomattavasti Suomen hintoja edullisemmin - eikä ole edes mitään harakiriosia.

Edelleen suurin saavutus tällä rintamalla - josta olen edelleen ylpeä: oikosulku poltti ensimmäisestä autostani etupään sähköistä suuren osan. 20 asteen pakkasessa istuin autossa puoli päivää varusteina yleisvirtamittari, johtoja ja abikoja sekä kusenpolttama kytkentäkaavio. Sain kondikseen. Samaan vaunuun tulikin sitten harjoituksen vuoksi vaihdettua kardaanin ristinivelet, tukivarsia... you name it. Nykyään on tullut laiskaksi ja mukavuudenhaluiseksi, ei jaksa tuolla pihalla pimeässä ja kylmässä konttailla.

Enkä minäkään mitään "osaa". Tekemällä oppii. Ja kysymällä. Ja mokaamalla.
Amazing shit happens!
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9390
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Patongin kestotesti

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

KKK kirjoitti:Taivasalla olen autoon yhden tukivarren vaihtanut ja se oli ihan riittävän "hauska" homma ilman voimatyökaluja, vaikka apuna metrinen vääntövarsi hylsylle ja rost-flashia korillinen.
Ei voimalla, vaan rälläkällä. Tai niin ainakin ammattilaiset on mua opastaneet. Ruostuvat yleensä sen verran pahasti kiinni, että niitä tosiaan on rehellisin konstein vaikea saada auki.

EDIT: Eikö sulla ollut isompi asunto haussa? Katso sellainen missä on autotalli, niin saat puuhastelutilaa.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
KKK
Kitisijä
Viestit: 2446
Liittynyt: 26.10.2012 19:48
Paikkakunta: Joo

Re: Patongin kestotesti

Viesti Kirjoittaja KKK »

Vagabondo kirjoitti:Ei voimalla, vaan rälläkällä. Tai niin ainakin ammattilaiset on mua opastaneet. Ruostuvat yleensä sen verran pahasti kiinni, että niitä tosiaan on rehellisin konstein vaikea saada auki.

EDIT: Eikö sulla ollut isompi asunto haussa? Katso sellainen missä on autotalli, niin saat puuhastelutilaa.
Arvaapa millä se lopulta aukes? Kolmen pisteen vihje: ei käsityökaluin :evil:

Tietenkin autotalli on hakuprioriteeteissä vahvasti mukana, mutta koska budjetti on rajallinen, on hyväksyttävä että täydellistä unelmataloa täydelliseltä paikalta täydellisin varustein ei näillä resursseilla osteta. Jostain on tingittävä.

Autotalleja on lähinnä 1970-luvulla ja vanhemmissa taloissa ja sitten 2000-luvulla rakennetuissa. Siinä välissä rakennetuissa suht harvinainen. Lämpimän parin auton tallin jälkirakentaminen on sevverta kallis pieti, että siihen tuskin on varaa.
Amazing shit happens!
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9390
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Patongin kestotesti

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Vagabondo kirjoitti:Tilasin jo uudet osat 135 eurolla. Periaatteessa kaikki osat olisi kotona vaihdettavissa, mutta jarruvaijerin vaihtamiseksi autoa pitää kuulemma purkaa sen verran, että nosturin kanssa sujuu huomattavasti helpommin, joten taidan vaihdattaa ainakin sen jollakin muulla. Töistä tulee tänä vuonna siis hieman lisäkuluja varaosien päälle. Samalla vois tietysti vaihdattaa öljyt, kun öljynsuodatin on tuossa autossa vähän ikävässä paikassa.

Katsotaan, jos auto menis näillä taas vuoden eteenpäin.
Nojoo, ei mennyt ihan suunnitelman mukaan. Katsustuksessa eivät huomanneet, että toisesta takajarrusta oli jarrusatulasta sylinteri jumissa ja joutu vaihtamaan koko satulan, kun sylinteriä ei saanut irtoamaan. Käsijarrusta vaihdettiin vain renkaille menevät vaijerit ja jätettiin kahvalle menevä vielä paikoilleen, niin ei tarvinnut lähteä nosturille. Töistä pääsin aika vähällä, kun paremmin osaava tuttu kävi tekemässä enimmät.

Rahaa meni kaikkineen noin 550€ sisältäen öljynvaihdon, joten vähän kalliimpi kevät tänävuonna. Käsijarrusta tulee vielä lisäkustannuksia, jos nyt jossain vaiheessa saan aikaiseksi sen loppupätkän vaihdattaa, mutta ajolupa on nyt taas vuodeksi eteenpäin, eikä muita remontteja ole tällä hetkellä tiedossa. Katselin, että autoon oli vuoden aikana tullut noin 12tkm. Aika lyhyttä ajoa tolla tulee nykyään ajeltua, kun kaikki pidemmät matkat pyritään ajamaan vaimon dieselillä.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9390
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Patongin kestotesti

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Kävin taas vuosittaisessa pompautuksessa. Ei muuta korjattavaa kuin yksi alapallonivel (17€ alkuperäislaatu @motonet). Voivat olla hankalia vaihtaa pihassa, joten ajattelin teettää vaihdon. Työstä siis koituu hieman lisäkustannuksia, mutta aika edullisesta saa leiman paperiin. Viime vuosi olikin vähän kallis, niin ihan kiva, että pääsee tasaamaan kuluja.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9390
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Patongin kestotesti

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Vuosi olisi sitten taas ajo-oikeutta autolla. Tutun tuttu vaihtoi alapallon parilla kympillä, niin korjauksiin ei paljoa rahaa uponnut. Edellisestä katsastuksesta oli kilometrejä kertynyt vain reilu 8K, kun kaikki vähänkin pidemmät matkat keskitetty vaimon modernimpaan dieseliin, kun se kulkee yli puolet pienemmillä polttoainekuluilla.

Autokuume vaivaa edelleen ja ensimmäistä kertaa elämässäni harkitsen vakavissani uuden auton ostamista. Olin kuvitellut, ettei sellaista päivää tulisi. Rahoituskuvio, kun en haluaisi perheen autoihin kuukausittain menevän rahamäärän paljoa kasvavan, ja järjellä hyväksyttävien perusteluiden keksiminen on vielä vaiheessa. Pikkasen joutuu vielä työstämään, kun tuo auto on ollut niin halpa ja hyvä. Tässä kuitenkin etsitään järkisyitä jo sen verran harmaalta sektorilta, kuten kolariturvallisuudesta ja mahdollisesti edessä olevista remonteista, että auto voi vaihtua ennen seuraavaa katsastusta.

Katselin jo, että myös tulevassa autossa on 6,5" kaiutinpaikat, joten kaiutinsarja pitäisi olla helppo siirtää. Jakosuotimien sijoittaminen voi toki vaatia hieman miettimistä. Automerkkien tarjoamat hifisarjatkin* on aina ihan surkeita, niin tuo on ihan kynnyskysymys auton vaihdolle.

*Tähän saa saman valmistajan kaiuttimet kuin minulla on nytkin, mutta kaiutinvalmistajan sivujen perusteella ne on halpismallia, joten en usko olevan suorituskyvyltään lähelläkään nykyisiäni. Täytyy toki käydä koekuuntelulla varmistamassa mielipide.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Patongin kestotesti

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Onko sulla ajatusta, paljonko olet valmis laittamaan rahaa? Jos 45K on mahdollinen, odottaisin Teslan Model 3:sta ja Opelin Ampera e:tä (Chevrolet Boltin europpaversio). Ellei sitten ole pakko ajaa 1000km putkeen yhdellä pissatauolla välissä.

Jos ei halua ostaa, OP kulku liisaa nimenomaan sähköautoja

https://op-kulku.fi/

Toki paikasta A paikkaan B ja takaisin kuljettavan uuden auton saa paljon halvemmallakin, mutta polttomoottori on niin vanhaikainen kapistus, että ei sellaista mielestäni kannata ostaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9390
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Patongin kestotesti

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

James Potkukelkka kirjoitti: 26.04.2017 11:45Ellei sitten ole pakko ajaa 1000km putkeen yhdellä pissatauolla välissä.
2000+ pitää tarvittaessa pystyä puskemaan vuorokaudessa. Kakkosautona sähköauto tai hybridi olisi hyvä, mutta en usko, että kannattaa kahta kallista autoa pitää, joten en usko, että vielä tässä vaiheessa tulee sähköautoa taloon. Pikemminkin pitäisi vaihtaa toi toinen auto pienempään ja halvempaan, ettei autoilu leikkaa liikaa matkailubudjettia.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Vastaa Viestiin