Helsingin siluetti

Yleinen lätinä jä kitinä

Helsingin talojen korkeus

Vain taivas on rajana, rakennetaan ylös.
10
53%
Ei ei, hyi hyi. Vain matalia rakennuksia.
5
26%
Olen turkulainen, ei kiinnosta.
4
21%
 
Ääniä yhteensä: 19

Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Helsingin siluetti

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Niin. Aina kävelen reitin autotalli -> Elixia -> autotalli -> Prisma -> autotalli varsin rivakasti.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4273
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle
Viesti:

Re: Helsingin siluetti

Viesti Kirjoittaja Bhven »

Kahvilat katutasoon ja kellarikahviloiden tilalle bordelleja.
In 1852 Henri Giffard flew a 3-horsepower steam-powered dirigible over Paris. it was the first powered aircraft.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Helsingin siluetti

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Nyt kun länsiväylän varteenkin on saatu kiskot, niin espoon nauhaostarimalli onkin hesarin mielestä tosi jees:
http://www.hs.fi/paakirjoitukset/art-2000005192397.html

Ihmettelen kyllä hesarin näkemystä, että geneeriseen ostariin tultaisiin jostain kauempaa. Miksi kukaan matkustaisi lähiostaria kauemmas kokeakseen ne samat ketjumyymälät? Liiketilaa pukkaa sen verran, että espoolaisten keskusten on löydettävä asiakkaansa lähistöltä.

Juuri tänään ihmettelin Tapiolassa Ainoan liikelistausta ja mietin miksi kukaan tulisi kauempaa Tapiolaan kun parkki on ryöstöhintainen ja tarjonta on sitä samaa hemtex-henkkamaukkaa. Uusi stokka on kyllä ihan jees.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Helsingin siluetti

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

No vaikea uskoa jonkun Tapiolan pärjäävän, eiköhän suunta ole mätään omenaan jo pelkästään kauppamassan voimalla.

Itäkeskus toki isompi, mutta kaikki eivät välttämättä halua somppulaan.

Jos nyt metro ensiksi joskus, se on kaiken perusta.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16596
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Helsingin siluetti

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

sivustahuutaja kirjoitti: 02.05.2017 22:06 Ihmettelen kyllä hesarin näkemystä, että geneeriseen ostariin tultaisiin jostain kauempaa. Miksi kukaan matkustaisi lähiostaria kauemmas kokeakseen ne samat ketjumyymälät? Liiketilaa pukkaa sen verran, että espoolaisten keskusten on löydettävä asiakkaansa lähistöltä.

Juuri tänään ihmettelin Tapiolassa Ainoan liikelistausta ja mietin miksi kukaan tulisi kauempaa Tapiolaan kun parkki on ryöstöhintainen ja tarjonta on sitä samaa hemtex-henkkamaukkaa. Uusi stokka on kyllä ihan jees.
Bluntly kirjoitti:No vaikea uskoa jonkun Tapiolan pärjäävän, eiköhän suunta ole mätään omenaan jo pelkästään kauppamassan voimalla.
Mjoo. Kuten kirjoitinkin, Tapiolasta olisi ilman muuta pitänyt lähteä kehittämään omaleimaista puutarhakaupungin liikekeskusta, ei b-luokan pikku-omenaa. Vanha Tapiontori siistittynä (ei siis nykyisessä alennustilassaan) olisi paljon kutsuvampi ympäristö kuin juuri avattu Ainoan kakkosvaihe.

Mutta muuten olen kyllä ymmärtänyt Espoon vision olevan nimenomaan tuo Sivustahuutajan agitoima, että metroasemien (ja juna-asemien), sekä niiden yhteydessä olevien ostoskeskusten, välittömässä läheisyydessä rakennetaan tiiviimmin ja tehokkaammin, jolloin lähistöltä tulevien asiakkaiden vaikutus on suuri. Parhaimmillaanhan tämä voisi, asukasluvun kasvaessa lähivuosina, muistuttaa esim. jotain Lontoon ydinkeskustan ulkopuolista tilannetta, jossa metro verkottaa eläviä kaupunginosakeskuksia ostareineen, leffateattereineen, ravintoloineen ja muine palveluineen. Metrolla sitten pääsee esim. töihin keskustaan tai toiseen keskukseen. Saa nähdä, hirveän lupaavalta ei juuri nyt näytä.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Helsingin siluetti

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Kohtahan nuo bussilinjatkin pistetään ihan perseelleen ja semiytimien välillä ei pääse liikkumaan kuin junalla tai metrolla. Autokanta pysyy vahvana.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Diddley Bow
Kitisijä
Viestit: 3296
Liittynyt: 02.05.2012 13:34

Re: Helsingin siluetti

Viesti Kirjoittaja Diddley Bow »

Bluntly kirjoitti: 03.05.2017 9:46 Kohtahan nuo bussilinjatkin pistetään ihan perseelleen
Toi on kyllä mahottoman huono asia niille jotka asuvat ratojen välissä. Bussilinjojen muuttuessa vaihdoton yhteys kohteeseen saattaa muuttua helposti kahteen vaihtoon ja matka-aika kasvaa merkittävästi. Ainakin Laajalahti - Mankkaa - Suurpelto akselilla on iso porukka näreissään.
Who says you need to buy a guitar?
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14885
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Helsingin siluetti

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Diddley Bow kirjoitti: 03.05.2017 10:29
Bluntly kirjoitti: 03.05.2017 9:46 Kohtahan nuo bussilinjatkin pistetään ihan perseelleen
Toi on kyllä mahottoman huono asia niille jotka asuvat ratojen välissä. Bussilinjojen muuttuessa vaihdoton yhteys kohteeseen saattaa muuttua helposti kahteen vaihtoon ja matka-aika kasvaa merkittävästi. Ainakin Laajalahti - Mankkaa - Suurpelto akselilla on iso porukka näreissään.
Joo, kyllä siellä vain autoistuminen varmasti lisääntyy metron "ansiosta." Sinänsä raideasemien välinen poikkiliikenne on hyvä idea, mutta suorat työmatkavuorot bussein olisivat edelleen perusteltuja monin paikoin. HSL on vain aika kovakorvainen näissä jutuissa, nyt kun hassattu miljarde metroon niin palveluja täytyy huonontaa, koska metro.

Koko metro oli ihan pöllö idea alunperinkin. Joku pikaraitiotie riittävin haaroin eri suuntiin olisi ollut paljon fiksumpi ratkaisu jos nyt raiteita ylipäänsä mihinkään tarvitaan. Robottien ajamat sähköbussit hoitavat tämmöiset hommat keskipitkällä aikavälillä, raiteet voidaan jättää isojen keskusten väliseen liikenteeseen mihin ne soveltuvatkin.
Universaali disclaimer.
Avatar
Diddley Bow
Kitisijä
Viestit: 3296
Liittynyt: 02.05.2012 13:34

Re: Helsingin siluetti

Viesti Kirjoittaja Diddley Bow »

Not mut toihan HSL meille noi kaupunkipyörät, niin voi vaikka pyöräillä lähimpään solmuun :lol: :lol:
Who says you need to buy a guitar?
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Helsingin siluetti

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Fillari varmaan voittaisi nytkin julkisen liikenteen meikäläisellä. Ja kun Kehä II:n linjat katoaa....
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16596
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Helsingin siluetti

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

So Hard kirjoitti: 03.05.2017 10:33
Diddley Bow kirjoitti: 03.05.2017 10:29
Bluntly kirjoitti: 03.05.2017 9:46 Kohtahan nuo bussilinjatkin pistetään ihan perseelleen
Toi on kyllä mahottoman huono asia niille jotka asuvat ratojen välissä. Bussilinjojen muuttuessa vaihdoton yhteys kohteeseen saattaa muuttua helposti kahteen vaihtoon ja matka-aika kasvaa merkittävästi. Ainakin Laajalahti - Mankkaa - Suurpelto akselilla on iso porukka näreissään.
Joo, kyllä siellä vain autoistuminen varmasti lisääntyy metron "ansiosta." Sinänsä raideasemien välinen poikkiliikenne on hyvä idea, mutta suorat työmatkavuorot bussein olisivat edelleen perusteltuja monin paikoin. HSL on vain aika kovakorvainen näissä jutuissa, nyt kun hassattu miljarde metroon niin palveluja täytyy huonontaa, koska metro.
Tämä pitää varmasti paikkansa. Kuitenkin se etäisyys, jolta on mielekästä kävellä metropysäkille, on aika lyhyt. Vaihto keräilybussista metroon pidentää varmasti matka-aikaa varsin paljon verrattuna bussi- ja Dave-kaistaa Helsinkiin paahtavaan suoraan bussiyhteyteen. Kun vielä muistaa sen, että automaatiosekoilujen ja lyhennettyjen metrolaitureiden takia metron ennustetaan olevan yliruuhkainen melkein jo valmistuessaan, niin suora työmatkavuoro bussilla olisi kyllä aika monen etu. Kuinkahan kalliita ne olisivat? Saisiko ne sillä rahalla, mitä kaupunki käyttää Urheilupuiston jäähallin kutsumiseen metro-areenaksi?
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Diddley Bow
Kitisijä
Viestit: 3296
Liittynyt: 02.05.2012 13:34

Re: Helsingin siluetti

Viesti Kirjoittaja Diddley Bow »

urpiainen kirjoitti: 03.05.2017 12:16Saisiko ne sillä rahalla, mitä kaupunki käyttää Urheilupuiston jäähallin kutsumiseen metro-areenaksi?
Ei kun ne rahat on varattu homekoulujen kunnostamiseen!
Who says you need to buy a guitar?
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14885
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Helsingin siluetti

Viesti Kirjoittaja So Hard »

urpiainen kirjoitti: 03.05.2017 12:16 Kuinkahan kalliita ne olisivat? Saisiko ne sillä rahalla, mitä kaupunki käyttää Urheilupuiston jäähallin kutsumiseen metro-areenaksi?
Noin 2,5 kertaa kalliimpia kuin aluksi arvioidaan.
Universaali disclaimer.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Helsingin siluetti

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

So Hard kirjoitti: 03.05.2017 10:33raiteet voidaan jättää isojen keskusten väliseen liikenteeseen mihin ne soveltuvatkin.
Muotoilisin tuon niin, että suomessa raiteita kannattaa käyttää kaupunkien välillä myös henkilöliikenteeseen, jos ne raiteet jo tavaraliikennettä varten on rakennettu.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Helsingin siluetti

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

urpiainen kirjoitti: 03.05.2017 12:16 Kuinkahan kalliita ne olisivat? Saisiko ne sillä rahalla, mitä kaupunki käyttää Urheilupuiston jäähallin kutsumiseen metro-areenaksi?
Hintaa on turha pohtia. Semmoinen on jotain markkinahommaa, eikö kuulu sosiaalisliberalistiseen linjaan.

Jos joku SuruBussi yrittäisi tarjota edullisesti suoria työmatkalinjoja stadiin, niin koko paska kiellettäisiin välittömästi perusteena sorto ja epäoikeudenmukaisuus.
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 6253
Liittynyt: 17.02.2011 13:04

Re: Helsingin siluetti

Viesti Kirjoittaja elco »

^ Ei sitä kiellettäisi, mutta kun kaikkea muuta joukkoliikennettä tuetaan rahaa lappamalla niin voisi olla vaikea rahastaa seutulipun ulkopuolella.
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16596
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Helsingin siluetti

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Bluntly kirjoitti: 16.02.2017 9:42
urpiainen kirjoitti:Espoon näytöt urheilufasiliteettien rakentamisen suhteen ovat kyllä aika kaameat, johtotähtinään vaikka Tapiolan uimahallin 1998 alkanut remontti, jossa tällä hetkellä ollaan vaiheessa, jossa puretaan vuosi sitten tehtyjä töitä. Tai sitten juuri urheilupuisto, jonka kehityshistoria on yhtä epämääräisen kähminnän ja puolirikollisen lahjonnan riemukulkua, josta päällimmäisinä näyttöinä on kannattamaton areena ja Esport Centerin Afrikkahenkinen aaltopeltighetto.
No Lepuskin uimahallin korjaus meni näpsäkästi. Jos nyt kahviosta näkee vessaan niin ei se maailmaa kaada. Toki valuviat näkyy vasta myöhemmin.
http://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005208057.html
Epäilen vahavasti, että kemikaalit ovat menneet sekaisin huoltosysteemien rakennusvirheen takia!
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Helsingin siluetti

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ toivottavasti noi kaasut ei kulkeutunu metroon...
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Helsingin siluetti

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Eiköhän siellä joku kaupungille tukityöllistetty moniosaaja raketti-insinööri/putkimekaanikka koittanut kloorista smurffata kivaa ylläriä.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Helsingin siluetti

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Suurpeltoon 20 kerroksinen torni.
http://www.talouselama.fi/uutiset/espoo ... an-6650475

Onhan se ihan ok, että suurpeltoon rakennetaan kunnon slummi kun se nykyisinkin on ihan hirveä. En vaan ihan tajua miksei tuollaisia torneja keskitetä esim. metron tai radan varteen? Niittykumpuun olisi sopinut hienosti lisää.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14885
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Helsingin siluetti

Viesti Kirjoittaja So Hard »

sivustahuutaja kirjoitti: 19.05.2017 0:33 Suurpeltoon 20 kerroksinen torni.
http://www.talouselama.fi/uutiset/espoo ... an-6650475

Onhan se ihan ok, että suurpeltoon rakennetaan kunnon slummi kun se nykyisinkin on ihan hirveä. En vaan ihan tajua miksei tuollaisia torneja keskitetä esim. metron tai radan varteen? Niittykumpuun olisi sopinut hienosti lisää.
Mikä Suurpellossa on hirveää?
Universaali disclaimer.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Helsingin siluetti

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ kehän varressa kerrostalolähiö ilman kunnon palveluita ja julkisia yhteyksiä. Ainoa plussa on läheinen keskuspuisto.

Joku matinkylä on paljon fiksumpi. Olisivat rakentaneet toisen samanlaisen niittykumpuun.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Helsingin siluetti

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Eikös sinne Suurpeltoon ollut suunniteltu palvelut vain hiukan takakenossa?
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Helsingin siluetti

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

En ole Suurpellossa koskaan käynyt, mutta jos siellä joskus asuu 15 000 asukasta, eiköhän sieltä peruspalvelut löydy.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14885
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Helsingin siluetti

Viesti Kirjoittaja So Hard »

sivustahuutaja kirjoitti: 19.05.2017 10:27 ^ kehän varressa kerrostalolähiö ilman kunnon palveluita ja julkisia yhteyksiä. Ainoa plussa on läheinen keskuspuisto.

Joku matinkylä on paljon fiksumpi. Olisivat rakentaneet toisen samanlaisen niittykumpuun.
No aluehan on vielä ihan kesken. Marraskuussa sinne aukea ostoskeskus, omppu on ihan vieressä, lähikauppa on jo nyt. En näe miten se on palvelutasoltaan jotenkin heikompi. Julkiset yhteydet on tietysti tarkoitus rakentaa metron varaan syöttöliikenteellä niinkuin muukin.

Samoilla mittareilla esim. Saunalahti tai Tillinmäki on paljon huonompi viritys. Jos pitäisi valita onko Matinkylä, Suurpelto vai Leppävaara slummia muistutava, suurpelto olisi kaikkein vähiten.
Universaali disclaimer.
Vastaa Viestiin