Mielensäpahoittamisketju

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Mielensäpahoittamisketju

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Tänään pahoitin mieleni siitä, että asevelvollisuus Suomessa koskee vain miehiä ja sitä ei yleisesti koeta tasa-arvo-ongelmaksi.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Mielensäpahoittamisketju

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 08.06.2017 13:57sitä ei yleisesti koeta tasa-arvo-ongelmaksi.
Onks tämä vähän samanhenkinen käsitys kuin se, että Suomessa ei saa puhua maahanmuuton ongelmista, vaikka melkein mistään muusta ei ole paasattu yhtä suurella intohimolla jo aika pitkään? Ainakin tasa-arvovaltuutettu mainitsee asian usein kysytyissä kysymyksissään käytäntönä, joka koetaan usein syrjiväksi.
https://www.tasa-arvo.fi/usein-kysyttya
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Mielensäpahoittamisketju

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Virallisesti se ei kuitenkaan ole ongelma. Sitä kuvaa se, että esim. henkilö, joka vastaamishetkellä oli kait tasa-arvovaltuutettu, ei edes ymmärrä mistä puhutaan. Tasa-arvovaltuutetun on vastauksen perusteella mahdotonta ymmärtää, että lainsäädäntö saattaisi syrjiä miehiä ja hän pystyy lähestymään kysymystä ainoastaan näkökulmasta, syrjiikö se naisia.

olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Mielensäpahoittamisketju

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

^ Tuo on kyllä tosi outo reaktio kysymykseen. Voihan se olla, että Biaudet ei ihan oikeasti ymmärrä kysymystä (kuinka yksikielinen se on?), mutta vaikutelma on kyllä pikemminkin, että kyseessä on tällainen aika tavallinen ja aika valitettava tahallinen väärinymmärtäminen, jolla mukanokkelasti päästään vaihtamaan keskustelun aihetta ja näkökulmaa omien intohimojen mukaiseksi. Epämiellyttävää.

Itse asiaan sen verran, että olen jotenkin muistavinani, että Kitinäurasi aikana olisit pahoittanut mielesi tästä aika paljon useamminkin kuin vain tänään? Oli miten oli, minusta asia on aivan selvästi noussut viime vuosina yleiseen tietoisuuteen ja keskusteluun, mutta erilainen uusnationalismi ja uuskonservativismi ovat nykyisin niin kovassa huudossa, että en odota muutoksia ihan tällä tai seuraavallakaan vaalikaudella. Isänmaallinen kansanarmeija ja miesten koulu ovat niin keskeisessä roolissa sekä nuhjuisen isänmaallisuuden että tympeiden sukupuoliroolien uusintamisessa, että edistyksen vastaiset voimat ovat tässä väkeviä.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Mielensäpahoittamisketju

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Juu, olen toki pahoitttanut mieleni tästä aiheesta moneen kertaan. Tänään satuin taas pahoittamaan. Uskoakseni tähän ketjuun tulee jatkossa joka arkipäivä täytettä, koska pääsääntöisesti pahoitan mieleni vähintään yhdestä asiasta joka päivä.

Eilen pahoitin mieleni työpaikan tietosuoja-asetuksista ja toissapäivänä Hesarin ympäristöherkkyysuutisesta. Molemmat em. asiat johtivat sähköpostin generoimiseen (eilen työpaikan lääketieteelliselle johtajalle ja toissapäivänä Hesarin toimittajalle).
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Mielensäpahoittamisketju

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 08.06.2017 14:58Eilen pahoitin mieleni työpaikan tietosuoja-asetuksista ja toissapäivänä Hesarin ympäristöherkkyysuutisesta.
Kiinnitin myös huomiota (en nyt ehkä kuitenkaan pahoittanut mieltäni) tuohon Hesarin uutiseen. On se vähän edesvastuutonta. Kyllä siitä sai sellaisen käsityksen, että esim. sähköallergia ja kännyköiden säteilyyn reagoiminen ovat todellisia ilmiöitä ja todennettavia somaattisia vaivoja, joita esim. lääketiede vasta alkaa ymmärtää. Ei saisi valtakunnallinen uutislehti toimia noin.

Itsekin kuvittelen olevani suorastaan poikkeuksellisen hyvin suojautunut kaikenlaista huuhaata ja irrationalismia vastaan, mutta niin vain minäkin olin joku vuosi sitten lehtikirjoittelujen pohjalta olettanut, että imeisesti siis esim. sähköyliherkkyys on ihan todellinen ilmiö. Yhdistelmä lapsellisen yksinkertaista koeasetelmaa ja vakavan median kirjoittelua sai minut olettamaan, että substanssia täytyy löytyä kirjoitusten takaa. (Sitten opin Kitinästä juuri sinulta, että näin ei ole.) Jos minäkin menen halpaan, niin miten sitten ne, jotka tuntevat vetoa erilaisiin huuhaa-juttuihin?

Samaan asiaan liittyen, tästä jo vähän (todella vähän) pahoitinkin mieleni: http://www.iltalehti.fi/politiikka/2017 ... 8_pi.shtml

Mä ymmärrän, että Halla-aho on yhden asian monomaani, mutta ajaa nyt Huhtasaarta vara-pj:ksi ja ministeriksi, eli käytännössä toiseksi suurimman hallituspuolueen keulakuvaksi, kun Hallis itse puheenjohtaisi puoluettaan Brysselissä hallituksen ulkopuolella. Onhan se ksenofobi ja Halliksen fanityttö, mutta kai nyt tohtorismiehen pitäisi pystyä laittamaan oma taktinen etunsa sen verran syrjään, että ei ajaisi valtaan arkki-idioottia, jonka suurimmat (ja ainoat) poliittiset ulostulot (siis yleisen ksenofobian lisäksi) koskevat evoluutioteorian vastustamista sekä kreationismin ja uskomushoitojen asian ajamista.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14927
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Mielensäpahoittamisketju

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Mä olen pahoittanut alateeman mukaisesti mieleni muutaman kerran uimahallissa, kun nuoret siivoojattaret työskntelevät suihkuosastolla, vaikka toisinpäin asia ei sovi. Ei sillä, että oma kullini olisi häpeällisen pieni, vaan enemmän sillä, että se on niin pieni ettei sitä oikein siivoojatar edes havaitse ja sillä, että tasa-arvosta jauhetaan lähes poikkeuksetta naisen tulokulmasta.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Mielensäpahoittamisketju

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Ylermi Ylihankala kirjoitti: 08.06.2017 16:39Mä olen pahoittanut alateeman mukaisesti mieleni muutaman kerran uimahallissa, kun nuoret siivoojattaret työskntelevät suihkuosastolla, vaikka toisinpäin asia ei sovi... tasa-arvosta jauhetaan lähes poikkeuksetta naisen tulokulmasta.
Onks tää vitsi? Muuten tätä on kovin vaikea ymmärtää. En jaksa nyt penkoa tilastoja, mutta villi veikkaus olisi, että naiset esimerkiksi kokevat seksuaalista häirintää merkittävästi useammin miesten taholta kuin miehet naisten taholta. Lisäksi tasa-arvoasioiden historia osoittaa kyllä aika vastaansanomattomasti, että kehityksen suunta on vahvasta epätasapainosta, jossa miehet ovat olleet valta-asemassa ja naiset syrjittyjä, kohti tasa-arvoista tilannetta.

Jos todellisuus on sukupuolten (seksuaali-identiteettien jatkumon) tasa-arvon suhteen de facto epäsymmetrinen, toki korjaava tulokulmakin voi olla perustellusti epäsymmetrinen.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Mielensäpahoittamisketju

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ eiköhän häirinnän riski ole tuossa reilusti pienempi kuin asetelman monille asiakkaille aiheuttama kiusaantuminen.

Jos uimahallit olisivat yksityisiä, niin silloin olisi helppo valita sellainen jonka siivoojat ovat oikeaa sukupuolta ja kuppikokoa.
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 6253
Liittynyt: 17.02.2011 13:04

Re: Mielensäpahoittamisketju

Viesti Kirjoittaja elco »

urpiainen kirjoitti: 08.06.2017 17:06
Jos todellisuus on sukupuolten (seksuaali-identiteettien jatkumon) tasa-arvon suhteen de facto epäsymmetrinen, toki korjaava tulokulmakin voi olla perustellusti epäsymmetrinen.
Vitut voi.

Jos kerran pyritään tasa-arvoon niin silloin pitää unohtaa ryhmien suosiminen epäsymmetrisin keinoin, koska niin tekemällä lähtökohdiltaan paremmaksi arvioidun ryhmittymän epä-onniset yksilöt joutuvat kärsimään. Ts. A-ryhmän mediaaniyksilön mahdollisuuksien tasa-arvon molemmilla puolilla on B-ryhmän sakkia. Eli ei ole mitään tasa-arvoa ryhmien vaan ainoastaan yksilöiden välillä.

Martin Luther King ei ajanut perustellusti epäsymmetristä tulokulmaa.
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
Avatar
Kreitsu
Kitisijä
Viestit: 5039
Liittynyt: 09.05.2006 8:45
Paikkakunta: Brexitland

Re: Mielensäpahoittamisketju

Viesti Kirjoittaja Kreitsu »

Ylermi Ylihankala kirjoitti: 08.06.2017 16:39 Mä olen pahoittanut alateeman mukaisesti mieleni muutaman kerran uimahallissa, kun nuoret siivoojattaret työskntelevät suihkuosastolla, vaikka toisinpäin asia ei sovi.
Minä pahoitin mieleni (tai oikeastaan vain järkytyin) samantyyppiseen aiheeseen liittyen. Naisten vessassa hääräsi miessiivooja. Ovessa oli kyllä asianmukainen varoitus, että siivojan sukupuoli voi olla mitä tahansa ja nyt oli sitten mies. Herkkä mieleni järkyttyi ajatuksesta, että pitäisi kuseksia vieraan miehen läsnäollessa. Poistuin invavessaan, onneksi se oli vapaana.
"I've learned so much from my mistakes...
I'm thinking of making a few more."
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Mielensäpahoittamisketju

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Mä en jaksa tuota asevelvollisuusmussutusta. Jokainen mies voi ihan itse miettiä haluaisiko nähdä äitinsä, siskonsa, vaimonsa tai tyttärensä taistelutilanteessa. (Anoppeja ei lasketa.) Jos vastaus on ei, mussutus seis. Ja rehellisesti sanottuna 9 kk inttiä on suffelihommia verrattuna siihen mihin biologia naisen pistää jos sukua tahdotaan jatkaa. Minusta ei olisi olemaan raskaana saatikka synnyttämään.

Juu, kaikki naiset eivät saa lapsia mutta eipä sitä inttiäkään tarvi käydä jos tosissaan ei halua. Vapautus on helppo saada.
Universaali disclaimer.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Mielensäpahoittamisketju

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Ei kai kukaan ole ajamassa asevelvollisuutta, vaan lähinnä yleistä 'palvelusta' vai miksi sitä kutsutaan. Naiset siis voisivat halutessaan valita sivarin. Jos yleisellä asevelvollisuudella valmistaudutaan totaaliseen sotaan venäjää vastaan, niin ne naiset tarvitaan autokuskeiksi, sairaaloihin, tuotantoa pyörittämään, jne. Sivarissa voisi sitten opiskella noita.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Mielensäpahoittamisketju

Viesti Kirjoittaja So Hard »

sivustahuutaja kirjoitti: 08.06.2017 22:13 ^ Ei kai kukaan ole ajamassa asevelvollisuutta, vaan lähinnä yleistä 'palvelusta' vai miksi sitä kutsutaan. Naiset siis voisivat halutessaan valita sivarin. Jos yleisellä asevelvollisuudella valmistaudutaan totaaliseen sotaan venäjää vastaan, niin ne naiset tarvitaan autokuskeiksi, sairaaloihin, tuotantoa pyörittämään, jne. Sivarissa voisi sitten opiskella noita.
En näe sellaisessa pointtia. Puolustuskyky pitää olla pelotteena miehitykselle á la Krim, mutta tosiasiassa Venäjä voi vaikka ihan konvetionaalisin ohjuksia pistää Suomen kyykkyyn halutessaan. Viittä vuotta kestävää rintamasotaa ei tule. Ei ole siis syytäkään pöhöttää julkista sektoria ja kutistaa työvoiman saatavuutta jollain palveluksella josta ei ole hyötyä.

Parempi että ovat opiskelemassa, tekemässä BKT:ta tai lapsia kuin jossain tasa-arvohuuruissa rakennetun hyödyttömyyden parissa. Sama koskisi miehiäkin, jos sotilaallinen tyhjiö olisi optio.
Universaali disclaimer.
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 6253
Liittynyt: 17.02.2011 13:04

Re: Mielensäpahoittamisketju

Viesti Kirjoittaja elco »

sivustahuutaja kirjoitti: 08.06.2017 22:13 naiset tarvitaan autokuskeiksi
Me kyllä hävitään toi sota.
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Mielensäpahoittamisketju

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

So Hard kirjoitti: 08.06.2017 21:28 Mä en jaksa tuota asevelvollisuusmussutusta. Jokainen mies voi ihan itse miettiä haluaisiko nähdä äitinsä, siskonsa, vaimonsa tai tyttärensä taistelutilanteessa. (Anoppeja ei lasketa.) Jos vastaus on ei, mussutus seis. Ja rehellisesti sanottuna 9 kk inttiä on suffelihommia verrattuna siihen mihin biologia naisen pistää jos sukua tahdotaan jatkaa. Minusta ei olisi olemaan raskaana saatikka synnyttämään.

Juu, kaikki naiset eivät saa lapsia mutta eipä sitä inttiäkään tarvi käydä jos tosissaan ei halua. Vapautus on helppo saada.
Valtio ei kuitenkaan vaadi naisia synnyttämään. On täysin naisen oma valinta, synnyttääkö vai ei. En usko, että voit vilpittömästi rehellisesti väittää, että on sama asia omasta halustaan päätyä lapsettomaksi (nainen), kuin mennä sivariin, koska laki. Täyttä vapautusta asevelvollisuudesta ei mun käsittääkseni ole mitenkään helppo saada. Miten se sun mielestäsi tapahtuu? Mun käsittääkseni se onnistuu vain Jehovan todistajilta.

Mitä tulee siihen, haluaisinko tyttäreni tykinruoaksi, en lainkaan ymmärrä miten se tähän liittyy. En halauaisi poikaanikaan tykinruoaksi.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Mielensäpahoittamisketju

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 09.06.2017 8:32 Valtio ei kuitenkaan vaadi naisia synnyttämään. On täysin naisen oma valinta, synnyttääkö vai ei.
Mä olen tietysti samaa mieltä siitä, että sisällöllisesti asevelvollisuuden ja lisääntymisen rinnastaminen on aika moninkertaisen urpoa. Mutta noin niinku pragmaattisella tasolla - tai, jos halutaan, kansantalouden makrotasolla - on kuitenkin totta, että jo nykysysteemi, jossa naisten työpanosta ja kontribuutiota hukataan tavattoman paljon äitiys- ja hoitovapaisiin, on aikamoista tuhlausta. Tuntuisi vähän kummalta lisätä siihen vielä asevelvollisuus naisille.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Mielensäpahoittamisketju

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

elco kirjoitti: 08.06.2017 18:52
urpiainen kirjoitti: 08.06.2017 17:06 Jos todellisuus on sukupuolten (seksuaali-identiteettien jatkumon) tasa-arvon suhteen de facto epäsymmetrinen, toki korjaava tulokulmakin voi olla perustellusti epäsymmetrinen.
Vitut voi.
:D Meinasin jos alkuperäiseen viestiini laittaa, että Ylle kuulostaa hälyttävän paljon Elcolta, joka jaksaa mussuttaa siitä polttavasta, rakenteellisesta syrjintäongelmasta, että suomalaisista väkivaltaisista juopoista voi Suomessa sanoa sellaisia yleistyksiä, että vastaavien sanominen jostain etnisestä vähemmistöryhmästä olisi eri tavalla paheksuttavaa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Mielensäpahoittamisketju

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 09.06.2017 9:07
James Potkukelkka kirjoitti: 09.06.2017 8:32 Valtio ei kuitenkaan vaadi naisia synnyttämään. On täysin naisen oma valinta, synnyttääkö vai ei.
Mä olen tietysti samaa mieltä siitä, että sisällöllisesti asevelvollisuuden ja lisääntymisen rinnastaminen on aika moninkertaisen urpoa. Mutta noin niinku pragmaattisella tasolla - tai, jos halutaan, kansantalouden makrotasolla - on kuitenkin totta, että jo nykysysteemi, jossa naisten työpanosta ja kontribuutiota hukataan tavattoman paljon äitiys- ja hoitovapaisiin, on aikamoista tuhlausta. Tuntuisi vähän kummalta lisätä siihen vielä asevelvollisuus naisille.
Kyllä. Mutta ei voi perustella miehiin kohdistuvaa epätasa-arvoa sillä, että tasa-arvoinen ratkaisu olisi kansantaloudelle nykytilaa huonompi vaihtoehto. Eikä se välttämättä edes olisi. Asevelvollisten vuosiluokka voitaisiin pitää samankokoisena kuin nykyään, mutta sukupuolineutraalina. Eikös Ruotsissa olla siirtymässä systemiin, jossa ikäluokasta sukupuolineutraalisti arvalla valitaan osa asevelvollisuuteen?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Mielensäpahoittamisketju

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Käsittääkseni saapumiserät ovat nykyisinkin isompia kuin puolustusvoimilla olisi välttämättä käyttöä. Toisekseen noin periaatetasolla vastustan kaikkia palkattomia pakkotyövirityksiä joiden väärinkäytössä vallankin julkinen sektori tuntuu aina loistavan. Työstä pitäisi aina joutua maksamaan tekijälleen työn arvon mukainen palkka. Nykyisistäkin tempputyölistämisistä ja sivareista pitäisi hankkiutua eroon, joten en missään nimessä kannata uuden pakkotyöjärjestelmän luomista.

Nykysysteemissä häiritsee eniten se, että miehiä sortavaa systeemiä on lähdetty korjaamaan antamalla naisille rusinat pullasta. Törkeintä on se, että vapaaehtoiseen maanpuolustukseen hakeutuvat neitoset saavat vielä muuttaa mieltänsä kuukauden koeajan aikana, jos ei ollutkaan kivaa. Tasa-arvon kannalta parasta olisi, että armeija olisi kaikille vapaaehtoinen. Toiseksi paras vaihtoehto vanha systeemi eli vain miehille oleva pakollinen palvelus. Nykyinen on kaikista epätasa-arvoisin ja malliesimerkki siitä mitä seuraa, jos tasa-arvoa yritetään ajaa vain toisen sukupuolen oikeuksia tarkastelemalla.
urpiainen kirjoitti: 08.06.2017 17:06 Lisäksi tasa-arvoasioiden historia osoittaa kyllä aika vastaansanomattomasti, että kehityksen suunta on vahvasta epätasapainosta, jossa miehet ovat olleet valta-asemassa ja naiset syrjittyjä, kohti tasa-arvoista tilannetta.
Ihan vaan discleimerinä tää lainaus. Yllä olevasta huolimatta olen samaa mieltä tästä. Tuon asepalveluksen tasa-arvoistamisessa tapahtuneen virheen lisäksi mua ei oikeastaan häiritse kuin kaikenlaiset kiintiöt. Jos sukupuolijakaumaa jossain halutaan muuttaa, niin sen pitää tapahtua vapaaehtoisesti valistuksen ja koulutuksen kautta.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Mielensäpahoittamisketju

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 09.06.2017 9:20
urpiainen kirjoitti: 09.06.2017 9:07
James Potkukelkka kirjoitti: 09.06.2017 8:32 Valtio ei kuitenkaan vaadi naisia synnyttämään. On täysin naisen oma valinta, synnyttääkö vai ei.
Mä olen tietysti samaa mieltä siitä, että sisällöllisesti asevelvollisuuden ja lisääntymisen rinnastaminen on aika moninkertaisen urpoa. Mutta noin niinku pragmaattisella tasolla - tai, jos halutaan, kansantalouden makrotasolla - on kuitenkin totta, että jo nykysysteemi, jossa naisten työpanosta ja kontribuutiota hukataan tavattoman paljon äitiys- ja hoitovapaisiin, on aikamoista tuhlausta. Tuntuisi vähän kummalta lisätä siihen vielä asevelvollisuus naisille.
Kyllä. Mutta ei voi perustella miehiin kohdistuvaa epätasa-arvoa sillä, että tasa-arvoinen ratkaisu olisi kansantaloudelle nykytilaa huonompi vaihtoehto. Eikä se välttämättä edes olisi. Asevelvollisten vuosiluokka voitaisiin pitää samankokoisena kuin nykyään, mutta sukupuolineutraalina. Eikös Ruotsissa olla siirtymässä systemiin, jossa ikäluokasta sukupuolineutraalisti arvalla valitaan osa asevelvollisuuteen?
No kyllä mun mielestä voidaan perustella. Ei välttämättä mitenkään kaikkia lopullisesti vakuurttavasti, mutta kuitenkin niin, että se on ihan varteenotettava argumentti. Kaikenlaista rajoitusta tässä saadaan muutenkin kärsiä isänmaan edun nimissä.

Mutta muuten mä en tietenkään mitenkään puolusta status quoa. Kuten olemme aiemminkin keskustelleet, tunnen vetoa siihen argumentaatiolinjaan, että tehdään edes suuntaa antavia kustannuslaskelmia nykyjärjestelmän kustannuksista kansantaloudelle, annetaan vastaava budjetti kenraaleille, ja he saavat sitten itse päättää, käyttävätkö tosiaan fyrkan siihen, että joka ikäluokka kutsutaan (palkataan) vähäksi aikaa armeijaan, vai ottaisivatko sittenkin pienemmän ammattiarmeijan ja käyttäisivät loput massit uusien lelujen ostoon.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Mielensäpahoittamisketju

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

James Potkukelkka kirjoitti: 09.06.2017 9:20Eikös Ruotsissa olla siirtymässä systemiin, jossa ikäluokasta sukupuolineutraalisti arvalla valitaan osa asevelvollisuuteen?
Ei hyvä. Arpajaiset ei missään nimessä ole hyvä ratkaisu. Armeijan pitää päästä valitsemaan parhaat yksilöt. Huolehditaan riittävästä vapaaehtoisten määrästä mieluummin vaikka jakamalla lisäpisteitä jatko-opintoihin palvelusajan pituuden perusteella tai pienellä alennuksella veroprosenttiin tai jollain muulla vastaavalla edulla.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Mielensäpahoittamisketju

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 09.06.2017 9:38
James Potkukelkka kirjoitti: 09.06.2017 9:20
urpiainen kirjoitti: 09.06.2017 9:07
Mä olen tietysti samaa mieltä siitä, että sisällöllisesti asevelvollisuuden ja lisääntymisen rinnastaminen on aika moninkertaisen urpoa. Mutta noin niinku pragmaattisella tasolla - tai, jos halutaan, kansantalouden makrotasolla - on kuitenkin totta, että jo nykysysteemi, jossa naisten työpanosta ja kontribuutiota hukataan tavattoman paljon äitiys- ja hoitovapaisiin, on aikamoista tuhlausta. Tuntuisi vähän kummalta lisätä siihen vielä asevelvollisuus naisille.
Kyllä. Mutta ei voi perustella miehiin kohdistuvaa epätasa-arvoa sillä, että tasa-arvoinen ratkaisu olisi kansantaloudelle nykytilaa huonompi vaihtoehto. Eikä se välttämättä edes olisi. Asevelvollisten vuosiluokka voitaisiin pitää samankokoisena kuin nykyään, mutta sukupuolineutraalina. Eikös Ruotsissa olla siirtymässä systemiin, jossa ikäluokasta sukupuolineutraalisti arvalla valitaan osa asevelvollisuuteen?
No kyllä mun mielestä voidaan perustella. Ei välttämättä mitenkään kaikkia lopullisesti vakuurttavasti, mutta kuitenkin niin, että se on ihan varteenotettava argumentti. Kaikenlaista rajoitusta tässä saadaan muutenkin kärsiä isänmaan edun nimissä.
Noh.. korjaan. "Ei voida eettisesti kestävästi perustella miehiin kohdistuvaa epätasa-arvoa sillä, että tasa-arvoinen ratkaisu olisi kansantaloudelle nykytilaa huonompi vaihtoehto".
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Mielensäpahoittamisketju

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Vagabondo kirjoitti: 09.06.2017 9:42
James Potkukelkka kirjoitti: 09.06.2017 9:20Eikös Ruotsissa olla siirtymässä systemiin, jossa ikäluokasta sukupuolineutraalisti arvalla valitaan osa asevelvollisuuteen?
Ei hyvä. Arpajaiset ei missään nimessä ole hyvä ratkaisu. Armeijan pitää päästä valitsemaan parhaat yksilöt. Huolehditaan riittävästä vapaaehtoisten määrästä mieluummin vaikka jakamalla lisäpisteitä jatko-opintoihin palvelusajan pituuden perusteella tai pienellä alennuksella veroprosenttiin tai jollain muulla vastaavalla edulla.
Jotta armeija pääsisi valitsemaan, pitäisi halukkaita olla enemmän kuin armeijan tarve. Onkohan missään maassa käytännössä olemassa systeemiä, jossa armeija pääsee valitsemaan hakijoiden joukosta itselleen parhaimmat hakijat?

En tunne palkka-armeijoiden hakusysteemiä, mutta oma valistumaton mutuarvaukseni on, että sisään otetaan suunnilleen kaikki jotka osaavat avata oven kahvapuolelta ja ei ole rikosrekisteriä.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Mielensäpahoittamisketju

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Vagabondo kirjoitti: 09.06.2017 9:42jakamalla lisäpisteitä jatko-opintoihin palvelusajan pituuden perusteella
Muistan kerran kun jossain kokouksessa kotimaisen yliopiston johtamisen oppiaineen pomo sanoi, että heidän kokemuksensa mukaan pitkästä armeija-ajasta pitäisi antaa pikemminkin miinuspisteitä. Niin kova homma on opettaa nämä tyypit takaisin nykyaikaisen yhteiskunnan ja nykyaikaisen työelämän kansainvälisiin vaatimuksiin.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Vastaa Viestiin