Bittcoin-louhinta

Tietokonejutut, pelit ja muu nörtismi; autot, kaasupullot ja muut lelut
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Bittcoin-louhinta

Viesti Kirjoittaja So Hard »

James Potkukelkka kirjoitti:Mulla on emolevyssä kiinni ostamani wanhan pc:n virtalähde ja grafiikkakortin ulkoisessa PCI-E liittimessä toinen 850W poveri, jolla ei ole mitään muuta kuormaa. Eli ulkoiseen PCI-E:hen liitetetyn powerin teho riittää varmasti. Mutta voi toki olla, että emolevyssä kiinni olevan ei riitä. Täytyy vielä kokeilla vaihtaa emolevynkin virta tulemaan tuosta 850W:n PSU:sta.

Itse kuitenkin epäilen BIOS-ongelmaa, koska nykyinen BIOS versio on 1.2 ja uusin on 1.9, mutta sekin on vuodelta 2010 ja se on näköjään ollut juuri joku GPU-yhteensopivuus päivitys.

http://www.asrock.com/mb/Intel/ConRoe13 ... ad&os=BIOS
Kyllähän sen emonkin kautta pitää tulla tarpeeksi juissia.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Bittcoin-louhinta

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^täytyy kokeilla laittaa uudempi PSU emolevyynkin kiinni, josko korjaantuisi niin helposti.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Bittcoin-louhinta

Viesti Kirjoittaja So Hard »

James Potkukelkka kirjoitti:^täytyy kokeilla laittaa uudempi PSU emolevyynkin kiinni, josko korjaantuisi niin helposti.
Kyl mää vähän ihmettelen miksi sulla on ylipäänsä joku vanha PSU siinä kiinni.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Bittcoin-louhinta

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

So Hard kirjoitti:
James Potkukelkka kirjoitti:^täytyy kokeilla laittaa uudempi PSU emolevyynkin kiinni, josko korjaantuisi niin helposti.
Kyl mää vähän ihmettelen miksi sulla on ylipäänsä joku vanha PSU siinä kiinni.
Mulla on kaksi bitcoimaineria, jotka kuluttaa 500-650W kappale kellotuksesta riippuen. Eli sen takia ajattelin käyttää vanhaa PSU:ta emolevyyn ja muihin PC:n komponentteihin, koska bitcoinereissä kiinni olevien PSU:en teho ei välttämättä riitä vielä lisäksi pyörittämään tätä myllyä. Mutta toisesta bitcoin minerin psu:sta ajattelin kuitenkin ottaa virran GPU:n PCI-E liittimeen.

Yhteensä siis kolme psu:ta, kaksi uutta bitcoiminereissa ja nyt tämä kolmas tuli tämän käytetyn PC:n mukana.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Bittcoin-louhinta

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Kokeilin eilen yksi kerrallaan kaikki temput, jotka keksin

Käynnistin koneen usb:lle asentamani freedos:n kautta DOS-tilassa. Päivitin BIOS:n uusimpaan (joka sekin on vuosia vanha). Laitoin koneen virrat tulemaan kokonaan 850W:n PSU:n kautta. Resetoin emolevyn CMOS:n irrottamalla pariston. Lisäksi tietysti yritin kaikkia mahdollisia vähänkin järkevän kuuluisia asetuksia BIOS:ssa.

Mikään näistä ei aiheuttanut minkäänlaista kuvaa uudesta GPU:sta. GPU:n tuulettimet kyllä pyörivät.

Mielestäni jäljelle jää kaksi mahdollisuutta

1)Uunituore kortti ei toimi 10 vuotta vanhan emolevyn kanssa. periaatteessa pitäisi toimia, mutta käytännössä 10 vuotta on tietokoneteknologiassa ikuisuus, eli näiden välillä on joku dokumentoimaton yhteensopivuusongelma.

2)GPU on rikki.

Mielestäni 1 vaihtoehto on todennäköisempi.

Tänään Verkkikseen uuden emolevyn ja prossun ostoon. Jos ei toimi näilläkään, kortti on rikki.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Bittcoin-louhinta

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Pci-e slotit eivät kaikki ole identtisiä. Jos emolla ei ole kortille sopivaa standardia, se ei toki toimi. Uudemmilla emoilla on yksi tai kaksi erikseen värikoodattua näytönohjainpaikkaa. Yleensä kyse on kuitenkin virransaannista jos uusi kortti ei pelaa.
Viimeksi muokannut So Hard, 03.03.2016 8:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Bittcoin-louhinta

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

So Hard kirjoitti:Pci-e slotit eivät kaikki ole identtisiä. Jos emolla ei ole kortille sopivaa standardia, se ei toki toimi. Uudemmilla emoilla on yksi tai kaksi erikseen värikoodattua näytönohjainpaikkaa.
Kyllä emolevyllä on PCI-E paikka, eli PCI-E kortin pitäisi siinä toimia. Paikka on PCI-E 1.0 ja kortti on 3.0, mutta kortin pitäisi olla taaksepäin yhteensopiva.

Mun tietääkseni emoilla ei nykyään ole mitään värikoodaatua slottia GPU:lle, vaan se oli vanhemman AGP:n aikaa, joka loppui vuosituhannen alussa suunnilleen (kun PCI-E tuli) ja on vielä vanhempaa teknologiaa kuin oma emolevyni.

Nykyään GPU:t laitetaan PCI-E slottiin, joka on eri kuin PCI tai AGP. Ei se kortti edes fyysisesti menee väärään slottiin.

Eilisistä tempuista jäi vielä sanomatta, että varmistin us. kertaan, että kortti oli riittävän hyvin slotissa, eli vika ei ollut siinä, että ei olisi ollut kunnolla paikoillaan.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Bittcoin-louhinta

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Ethereumissa kovaa kuplaa pukkaa. Järjetön kupla, hinta nousee 30% päivässä.

http://coinmarketcap.com/currencies/ethereum/

Tällä hinnalla louhinta olisi selvästi kannattavaa. Toivottavasti saan myllyn käyntiin ennen kuplan puhkeamista.

Veikkaan, että omalla kalustollani tulisi n 3 dollaria voittoa päivässä (kunnes kupla puhkeaa ja joka paikassa takulla mining rigejä nyt kasataan, eli vaikeusaste nousee nopeasti). Jos siis saan sen toimimaan :mrgreen:

Bitcoin louhinta omalla kalustollani on tällä hetkellä hiukan vesirajan yläpuolella.

Tällä hetkellä saatat saada GPU:n ostohinnan maksettua selvasti alle kuukaudessa. Ellet siis joudu ostamaan mitään muuta.

Mun takaisinmaksuaika toki isompi, koska ostin erillisen koneen tätä varten (käytetyn) ja nyt joudun vielä hakemaan emolevyn, prossun ja uuden muistin. Itse en oleta pääseväni voitolle, mutta ainahan ne harrastukset maksaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Bittcoin-louhinta

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Kuva
Kuvan saa klikkaamalla isommaksi


Savun hälvettyä tarkistamme kytkennän.
Viimeksi muokannut James Potkukelkka, 04.03.2016 10:17. Yhteensä muokattu 5 kertaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Bittcoin-louhinta

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Uusi emolevy ratkaisi ongelman. Juuri ennen töihin lähtöä sain viimein viimeisellä ajurin vaihdolla louhinnan käyntiin ja sikäli kun tajuan, nyt on louhinta käynnissä.

Nettiohjeilla Linuxin komentoriviä käyttäessä on 99% ajasta tämä fiilis

Kuva
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Bittcoin-louhinta

Viesti Kirjoittaja So Hard »

James Potkukelkka kirjoitti:Ethereumissa kovaa kuplaa pukkaa. Järjetön kupla, hinta nousee 30% päivässä.
Missä nuo voi vaihtaa oikeaksi rahaksi? Ei missään?
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Bittcoin-louhinta

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

So Hard kirjoitti:
James Potkukelkka kirjoitti:Ethereumissa kovaa kuplaa pukkaa. Järjetön kupla, hinta nousee 30% päivässä.
Missä nuo voi vaihtaa oikeaksi rahaksi? Ei missään?
Voi vaihtaa jossain paikoissa suoraan ja jossain Bitcoineiksi, jotka voi vaihtaa oikeaksi rahaksi.

Esim. tuolla https://www.kraken.com/

voi vaihtaa suoraa FIAT-rahaksi.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14928
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Bittcoin-louhinta

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Bittcoin-louhinta

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Jos joku tekee louhinnalla profittia, miksi myisi sen kapasiteetin jollekulle pienemmästä hinnasta? Smells like scam.
Universaali disclaimer.
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4273
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle
Viesti:

Re: Bittcoin-louhinta

Viesti Kirjoittaja Bhven »

Itse olen miettinyt kuinka moni Boinc-projekti, jossa ratkaistaan jotain "matemaattista ongelmaa" on oikeasti jonkun louhintavedätys.
In 1852 Henri Giffard flew a 3-horsepower steam-powered dirigible over Paris. it was the first powered aircraft.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Bittcoin-louhinta

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Louhinnan olen lopettanut jo aikaa sitten, kuten muunkin BTC-harrastuksen. Ongelmana on kuitenkin, että sen jäljiltä mulla on 1,69 BTC (suuri osa kyllä ostettu rahalla eikä louhinnalla). BTC:n kurssihan on ollut hurjassa nousussa ja nyt tuon arvo on 7437 USD. Olen päättänyt, että en tee mitään. Jossain vaiheessa ehkä kuitenkin täytyy lyödä BTC rahoiksi. Olen laittanut itselleni rajaksi, että _jos_ tuon possan arvo joskus nousee 100k USD:iin, niin alan myymään. Hyvin mahdollista että eo. vaihetta ei mun elinaikanani tule.

Noh.. tämähän on samaa kuin suunnittelisi, miten aikoisi käyttää lottovoiton.
Viimeksi muokannut James Potkukelkka, 27.11.2017 11:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Bittcoin-louhinta

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Possan arvo nyt 10317 USD. Vielä jos kymmenkertaistuu, alan eo:n mukaan hiljalleen nostelemaan pois. :)
Viimeksi muokannut James Potkukelkka, 29.11.2017 10:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 6253
Liittynyt: 17.02.2011 13:04

Re: Bittcoin-louhinta

Viesti Kirjoittaja elco »

^Älä nyt pelleile! Kyllä tuossa on varaa vielä 3-6 kertaluokan nousuun. Miljardin kohdalla pessimistit himmailisivat.
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Bittcoin-louhinta

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Juu, pitäisi muistaa Sean Parkerin ja Eduardo Saverin keskustelu Social networkissa!

Sean Parker: You don't even know what the thing is yet. How big it can get, how far it can go. This is no time to take your chips down. A million dollars isn't cool, you know what's cool?
Eduardo Saverin: You?
Sean Parker: A billion dollars.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 6253
Liittynyt: 17.02.2011 13:04

Re: Bittcoin-louhinta

Viesti Kirjoittaja elco »

^ Ja sitten tulevat downerit kun arvo putoaa alle miljardin.
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Bittcoin-louhinta

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

:shock:

If you round down, I HAVE ZERO BILLION!
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Bittcoin-louhinta

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

James Potkukelkka kirjoitti: 30.10.2017 8:42 Possan arvo nyt 10317 USD. Vielä jos kymmenkertaistuu, alan eo:n mukaan hiljalleen nostelemaan käteisenä pois. :)
Nyt 11 295 :dumb:
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Bittcoin-louhinta

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

En ole bitcoin-juttuja viime aikoina seurannut. Nyt jostain syystä huomasin, että bitcoinista oli kesällä irtautunut uusi virtuaaliraha, Bitcoin Cash.
Koska Bitcoin on avointa lähdekoodia, kuka tahansa voi kopioida Bitcoinin siirrot, muuttaa protokollaa ja luoda sitten oman rahansa. Esim. minä voisin sanoa, että olen luonut uuden Dave Coinin ja jokainen, joka omisti 5.11.17 klo 00.00 UCT bitcoineja, omistaa nyt saman määrän Dave coineja. Eo. tilanteessa Bitcoin jatkaisi elämäänsä kuten ennenkin ja uusien Dave coinien arvo määräytyisi markkinoilla. Dave coineja ja Bitcoineja vaihdettaisiin toisistaan riippumatta, koska ne olisivat eri rahoja. Lopputuloksena eo. järjestelyssä luonnollisesti olisi, että Dave coinit olisivat arvottomia.

Nyt kesällä Bitcoinista oli irtautunut Bitcoin Cash -raha ja jokainen, joka irtautumishetkellä omisti Bitcoineja, omistaa saman määrän Bitcoin Cashia. Eo. seurauksena mulla oli siis 1.68 Bitcoin Cashia, jonka eilen huomasin. Dave coinista poiketen eo. Bitcoin Cashilla on kuitenkin jotain arvoa. Vaihdoin Bitcoin Cashit Bitcoineiksi ja sain tilalle vaihtohetken kurssilla 0.13 BTC (toisin sanoen joku osti mun 1.68 Bitcoin Cashia ja oli valmis maksamaan niistä 0.13 Bitcoinia), tutummissa valuutoissa 1011 USD (olisin tietysti voinut vaihtaa Bitcoin Cashit myös esim. dollareiksi tai euroiksi). Jos joskus olen saanut rahaa tyhjästä, niin nyt :)

Eli mulla on nyt 1.82 BTC, päivän arvo 13385 USD.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Bittcoin-louhinta

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Ostin eilen 2000 eurolla lisää Bitcoineja ja nyt mulla on 2,16 BTC.

Ostin lisää, koska fiilikseni Bitcoinista on nyt positiivisempi kuin koskaan aiemmin. Syynä siihen on lähinnä kaksi asiaa:

1)Btc alkaa kiinnostaa todella isoja poikia. Esim. Goldman Sachs harkitsee Btc treidauksen aloittamista. Jos näin kävisi, se räjäyttäisi ison rahan tulvan Bt:iin, koska ne eivät asioi muiden kuin isojen poikien kanssa.

2)Jossain vaiheessa Btc:iin tulee Lightning network, joka mahdollistaa Btc:n käytön jokapäiväisissä mikrotransaktioissa.

Suurimpana uhkana näen, että Kiina tai Yhdysvallat kieltäisi rahoituslaitostensa yhteistyön BTC-toimijoiden kanssa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Bittcoin-louhinta

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Näyttääkö tämä teistä kuplalta? :mrgreen:

https://blockchain.info/charts/market-p ... mespan=all

Noh.. ratsastetaan mukana aiempien suunnitelmien mukaan. 20k USDja risat on possa tänään.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Vastaa Viestiin