Bittcoin-louhinta

Tietokonejutut, pelit ja muu nörtismi; autot, kaasupullot ja muut lelut
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Bittcoin-louhinta

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 6253
Liittynyt: 17.02.2011 13:04

Re: Bittcoin-louhinta

Viesti Kirjoittaja elco »

^ Kerrankin hyysärissä jotain osuvaa: ainoa vertailukohta maailmanhistoriassa on Hollannin tulppaanikupla 1600-luvulla.
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Bittcoin-louhinta

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

elco kirjoitti: 29.11.2017 9:50 ^ Kerrankin hyysärissä jotain osuvaa: ainoa vertailukohta maailmanhistoriassa on Hollannin tulppaanikupla 1600-luvulla.
juu.

Oleellista tietysti on, onko BTC tulppaani vai uusi varantovaluutta. Molemmat ovat mahdollisia. Itse en väitä tietäväni. Ainoa mitä tiedän, on aiempi suunnitelmani, joka pätee edelleen.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Bittcoin-louhinta

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Päivänselvää että BTC on tulppaaani. Ei sen arvonnousu perustu mihinkään muuhun kuin spekulaatioon. Spekulaatioviritysten huono puoli on se, ettei kukaan osaa sanoa koska paniikki iskee.
Universaali disclaimer.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Bittcoin-louhinta

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Eipä tarvita kuin joku pieni uutinen, vaikka jonkun julkun lompsan varkaus, niin neula painuu ilmapalloon.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Bittcoin-louhinta

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Se ei ole päivänselvää. Se voi myös olla uusi non correlated asset. Sijoittajat pitävät niistä.
Viimeksi muokannut James Potkukelkka, 29.11.2017 10:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Bittcoin-louhinta

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Mun mielestäni tämä artikkeli kertoo oleellisen

https://techcrunch.com/2017/11/28/one-b ... rth-10000/

Kukaan ei tiedä. Kävi niin tai näin, on hauska olla mukana. Suosittelen muillekin.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6685
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Bittcoin-louhinta

Viesti Kirjoittaja aasi »

Mitä korkeammalle bitcoinin hinta nousee, sitä enemmän kannattaa käyttää energiaa louhintaan. Tästä tulee IMO jonkinlainen yläraja, ei voi homma toimia niin että kaikki maailman pilvikapasiteetti tai jokainen desktop-koneen GPU kannattaa valjastaa bitcoinin louhintaan.. louhintaan käytettävä energia pitää vielä maksaakin, joten jokainen bitcoininsa realisoimatta jättävä louhija tukee bitcoinia ja pitää kuplaa yllä - mikä tietenkin toimii niin kauan kun louhija joko on valmis "hyväntekeväisyyteen" tai uskoo että sijoituksensa kannattaa.

Mielenkiintoista olisi tietää että minkälaisella rahoituksella kiinalaiset louhintapuljut toimivat - uskooko ne niin tosissaan Bitcoiniin että pyörittävät louhintaa velka-/sijoitusrahalla ja holdaavat, vai realisoivatko koko ajan ja sille määrälle realisointia riittää tällä hinnalla jatkuvasti ostajia. Jos edellinen, niin uskon että kupla romahtaa aika komeasti, jos jälkimmäinen, niin Bitcoiniin uskovien määrän pitää olla todella huikea - tai ainakin erittäin varakasta ja kupla voi kestää todella pitkään.

Mutta vaikea uskoa että näin paljon energiaa kuluttava systeemi voi olla mikään tulevaisuuden maksuväline.
Tasan ei mene muumit kanootissa.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Bittcoin-louhinta

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Maksuvälineiden perusajatus on laskea transaktionkustannuksia. Korkea energiankulutus ei maksa itse itseään, joten koko valuutan olemassaolo on spekulaatiota.
Universaali disclaimer.
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 6253
Liittynyt: 17.02.2011 13:04

Re: Bittcoin-louhinta

Viesti Kirjoittaja elco »

aasi kirjoitti: 29.11.2017 16:00
Mutta vaikea uskoa että näin paljon energiaa kuluttava systeemi voi olla mikään tulevaisuuden maksuväline.
30TWh luokkaa nyttemmin, noin promille koko maailman kulutuksesta. Nousua kuukaudessa yhden olkiluoto kolkin verran. Aivan järjetöntä.
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Bittcoin-louhinta

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ 1 transaktio kuluttaa pelkkää sähköä 14e edestä. Sitten vaan odotellaan transaktiokäytön lisääntymistä.
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4273
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle
Viesti:

Re: Bittcoin-louhinta

Viesti Kirjoittaja Bhven »

^ Tuohon pitäisi saada ekovihreä 20 euron transaktiovero.
In 1852 Henri Giffard flew a 3-horsepower steam-powered dirigible over Paris. it was the first powered aircraft.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Bittcoin-louhinta

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

aasi kirjoitti: 29.11.2017 16:00 Mitä korkeammalle bitcoinin hinta nousee, sitä enemmän kannattaa käyttää energiaa louhintaan. Tästä tulee IMO jonkinlainen yläraja, ei voi homma toimia niin että kaikki maailman pilvikapasiteetti tai jokainen desktop-koneen GPU kannattaa valjastaa bitcoinin louhintaan.. louhintaan käytettävä energia pitää vielä maksaakin, joten jokainen bitcoininsa realisoimatta jättävä louhija tukee bitcoinia ja pitää kuplaa yllä - mikä tietenkin toimii niin kauan kun louhija joko on valmis "hyväntekeväisyyteen" tai uskoo että sijoituksensa kannattaa.

Mielenkiintoista olisi tietää että minkälaisella rahoituksella kiinalaiset louhintapuljut toimivat - uskooko ne niin tosissaan Bitcoiniin että pyörittävät louhintaa velka-/sijoitusrahalla ja holdaavat, vai realisoivatko koko ajan ja sille määrälle realisointia riittää tällä hinnalla jatkuvasti ostajia. Jos edellinen, niin uskon että kupla romahtaa aika komeasti, jos jälkimmäinen, niin Bitcoiniin uskovien määrän pitää olla todella huikea - tai ainakin erittäin varakasta ja kupla voi kestää todella pitkään.

Mutta vaikea uskoa että näin paljon energiaa kuluttava systeemi voi olla mikään tulevaisuuden maksuväline.
Jos louhinnan sähkönkulutus nousee suuremmaksi, kuin louhinnan tuotto, louhintakapasiteetti pienenee. En usko, että kukaan louhii velaksi. Se on sen verran kallista hommaa teollisella tasolla. Sähkölaskut pitää maksaa perinteisellä valuutalla. Kun louhintakapasiteetti pienenee, louhinnan vaikeus laskee. Systeemi tasapainottaa itse itsensä.

Laajemmin Lightning network tulee siirtämään suurimman osan siirroista pois blockchainista, eli tulevaisuudessa yksittäisen transaktion kustannus laskee.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Bittcoin-louhinta

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Bittcoin-louhinta

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Hankala maksuväline on hankala maksuväline. Jos edes täysin digitaalinen toimija ei kelpuuta, tulevaisuutta ei ole.
Universaali disclaimer.
Avatar
Haemaeraemies
Kitisijä
Viestit: 3886
Liittynyt: 14.08.2005 18:34

Re: Bittcoin-louhinta

Viesti Kirjoittaja Haemaeraemies »

Jos BTC hitaus keljuttaa, niin kannattaa suunnata katse Stellar coiniin. Stellar on yhteistyössä 30 eri pankin kanssa, IBM:n kanssa yhteistyötä sekä VISA on ilmaissut halukkuuntensa liittyä Stellarin kerhoon.

Stellarilla tehtävät siirrot ovat välittömiä ja kustannukset muutaman sentin. Taustalla todella pätevän oloinen porukka, joka on tehnyt tasaita työtä asian eteen. Uskaltaisin ehkä jopa sanoa että aliarvostetuimpia altteja mitä on.

Työ alkaa tuottamaan tulosta, itse hyppäsin mukaan 0.022 kohdalla noin 2kk sitten, nyt mennään jo 0.13:ssä, eikä homma aio mitenkään hidastua. Uusia kumppaneita tulee harva se viikko ja peli on oikeasti ottamassa kierroksia.

Jos kenelläkään on kiinnostusta alt coin sijoituksiin, niin Stellar kannattaa tarkistaa.

https://coinmarketcap.com/currencies/stellar/
Good human, but sometimes if needed, a bad citizen.
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 6253
Liittynyt: 17.02.2011 13:04

Re: Bittcoin-louhinta

Viesti Kirjoittaja elco »

^ Miten tuo eroaa wincapitasta?
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
Avatar
Haemaeraemies
Kitisijä
Viestit: 3886
Liittynyt: 14.08.2005 18:34

Re: Bittcoin-louhinta

Viesti Kirjoittaja Haemaeraemies »

elco kirjoitti: 07.12.2017 17:12 ^ Miten tuo eroaa wincapitasta?
Onko mielestäsi kaikki cryptot wincapitoja? Asenteesi tuntuu siltä, että tuhlaan internettiä mikäli edes yritän selittää miksi mielestäni Stellarissa on potentiaalia muuttamaan valuuttojen välitystä, kansainvälistä kauppaa ja muuta vastaavaa toimintaa, mikä tällä hetkellä maksaa turhaa ja kestää hitosti.

Mutta tiedän hyvin mikä näkemyksesi on mielipiteistäni noin yleisesti, joten varmaan parempi jättää tämä tähän. Lähinnä viestini oli osoitettu Davelle, jos nyt ihan rehellinen olen.

Meni miten vaan, tulen tästä kääräisemään kivasti reissurahaa tekemättä asialle yhtään mitään.
Good human, but sometimes if needed, a bad citizen.
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 6253
Liittynyt: 17.02.2011 13:04

Re: Bittcoin-louhinta

Viesti Kirjoittaja elco »

Haemaeraemies kirjoitti: 07.12.2017 17:26
Meni miten vaan, tulen tästä kääräisemään kivasti reissurahaa tekemättä asialle yhtään mitään.
Minä vaan kysyin. Kun et vastannut niin klikkasin tuota linkkiä ja näyttäisi, että 11 päivässä tuon arvo on kasvanut yli 200% eli noin 7000% vuositasolla. Paljonko asiantuntijana luulet, että tuolla nettoaa vuodessa. jos nyt sijoittaa? 7000%?

Reissurahaa tulee ainoastaan niin kauan kun löytyy vielä suurempia pölvästejä lapioimaan rahaa pyramidiin. Markkinointi näyttää kyllä olevan päällä, jotta sellainen löytyisi.
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
Avatar
Haemaeraemies
Kitisijä
Viestit: 3886
Liittynyt: 14.08.2005 18:34

Re: Bittcoin-louhinta

Viesti Kirjoittaja Haemaeraemies »

elco kirjoitti: 07.12.2017 17:46
Haemaeraemies kirjoitti: 07.12.2017 17:26
Meni miten vaan, tulen tästä kääräisemään kivasti reissurahaa tekemättä asialle yhtään mitään.
Minä vaan kysyin. Kun et vastannut niin klikkasin tuota linkkiä ja näyttäisi, että 11 päivässä tuon arvo on kasvanut yli 200% eli noin 7000% vuositasolla. Paljonko asiantuntijana luulet, että tuolla nettoaa vuodessa. jos nyt sijoittaa? 7000%?
En mä mikään asiantuntija ole, kunhan arvailen ja kuuntelen fiksumpiani jotka tietää asioista. Tuolla on shitcoineja vaikka kuinka, mutta kuten IT - kuplasta, osa tulee selviämään.

Ja olen ihan paska matikassa. Sen tiedän, että jos myisin omistukseni niin voittoa tulisi 350%. Mutta en ole myymässä, koska tämä on pitkä juoksu. Menee ehkä vituilleen, ehkä ei mutta so not. Tappio ei ole iso, jos pahin skenaario toteutuu.
Good human, but sometimes if needed, a bad citizen.
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 6253
Liittynyt: 17.02.2011 13:04

Re: Bittcoin-louhinta

Viesti Kirjoittaja elco »

^ Olen valmis sellaiseen järjestelyyn, jossa saan sinulta myynti-option myydä päivän hinta * 275% noita nettipesoja vuoden päästä. Eli jos tehdään nyt kaupat niin maksan sulle tonnin ja vuoden päästä sitoudut ostamaan minulta tänään tonnilla ostetun määrän nettipesoja 2750 eurolla. Kun itse olet nerokkaasti sijoittanut tuon tonnin nettipesoihin niin siitähän tulee 3500 euroa profittia eli tämä tarkoittaa, että pannaan voitto puoliksi!

Joku likviidi ja euromääräisen arvonsa säilyttävä vakuus olis tietty kiva, jotta voin olla varma, että pidät osasi diilistä. Esim. eurot käy hyvin!
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Bittcoin-louhinta

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Haemaeraemies kirjoitti: 07.12.2017 17:26
elco kirjoitti: 07.12.2017 17:12 ^ Miten tuo eroaa wincapitasta?
Onko mielestäsi kaikki cryptot wincapitoja?
Kaikki cryotot, jotka ostetaan holdattavaksi rakettinousu mielessä, ovat wincapitoja. Sellainen krypto, joka hankitaan kulutettavaksi ei ole wincapita.

Parturi juuri totesi, että heillä käy apple pay, mobile pay, nordean joku pay ja mitä näitä nyt onkaan. Bitcoinista ei puhunut mitään. Vähän vaikea siis keksiä mikä olisi bitcoinin tai muun krypton etu esim. parturia maksaessa.
Avatar
Haemaeraemies
Kitisijä
Viestit: 3886
Liittynyt: 14.08.2005 18:34

Re: Bittcoin-louhinta

Viesti Kirjoittaja Haemaeraemies »

sivustahuutaja kirjoitti: 07.12.2017 19:38 Vähän vaikea siis keksiä mikä olisi bitcoinin tai muun krypton etu esim. parturia maksaessa.
Parturi on hyvä vertaus, ja siellä ei varsinaisesti kryptoista ole etua. Toisaalta taas, jos katsotaan että Parturi A ostaa ulkomailta tavaraa parturitavaran tuottajalta, niin cryptoissa on heti enemmän järkeä. Varsinkin jos ei toimita samalla valuutalla ja pienessä mittakaavassa. Mutta se on toinen tarina.

Eletään mielestäni samanlaisia aikoja kuin 1995 - 1998, jolloin IT kupla kävi kehittymään. Villejä ideoita oikealta ja vasemmalta, mutta suurin osa niistä oli tuhoon tuomittu heti kättelyssä. Hetken vielä tätä juhlaa kryptojen kanssa, ja sitten tulee jonginmuotoinen krypto-kalypse, minkä tuhkista nousee ne oikeasti toimivat tekniikat ja sovellutukset.

Kuten sanottu, kunhan spekuloin miten asian näen, ja todennäköisesti olen väärässä.
Good human, but sometimes if needed, a bad citizen.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Bittcoin-louhinta

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Haemaeraemies kirjoitti: 08.12.2017 9:46
Parturi on hyvä vertaus, ja siellä ei varsinaisesti kryptoista ole etua. Toisaalta taas, jos katsotaan että Parturi A ostaa ulkomailta tavaraa parturitavaran tuottajalta, niin cryptoissa on heti enemmän järkeä. Varsinkin jos ei toimita samalla valuutalla ja pienessä mittakaavassa. Mutta se on toinen tarina.
Mitäs iloa kryptosta on, jos parturi ostaa vaikkapa jotain roinaa kiinasta? Paypal tai luottokortti hoitaa homman nykyisin ihan kivasti eikä valuutoista tarvitse välittää.

Ja mitäs se parturi tekee, jos juuri ennen 500€ tilausta transaktiota varten ostettujen bitcoinien arvosta häviää puolet? Hyvän rahan tunnusmerkki on, että sen arvo on stabiili ja likviditeetti hyvä transaktioon tarvittavana pitoaikana.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Bittcoin-louhinta

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Olen samaa mieltä siitä, että kansainvälinen maksuliikenne pl. huumekauppa ei tarvitse kryptovaluuttoja oikein mihinkään. Varmaan luottokorttiyhtiöitä kiinnostaa kilpailu, mutta tosiasiassa normikuluttajan kannalta luottokorttiostos tai paypal on paras tapa asioida. Stabiilit valuutat ja riskinkantajana maksunvälittäjä. Kryptoissa rahan arvo heittelee ja riski toimitusvirheestä jää ostajalle.

Vähän ihmetyttää miten typeriä kuplia voi vielä tänä päivänä syntyä.
Universaali disclaimer.
Vastaa Viestiin