Bittcoin-louhinta

Tietokonejutut, pelit ja muu nörtismi; autot, kaasupullot ja muut lelut
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Bittcoin-louhinta

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

^ Halpa harrastus.

Bitcoinilla on likaisia sivuvaikutuksia
Kryptovaluuttoja tutkinut ETF Securitiesin tutkimusjohtaja James Butterfill arvioi, että yhden bitcoinin louhimiskulut yli tuplaantuvat tämän vuoden lopun keskimääräisestä 6 600 dollarista 14 200 dollariin ensi kesään mennessä. Vielä tämän vuoden alussa yhden kolikon louhiminen maksoi keskimäärin 2 900 dollaria.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Bittcoin-louhinta

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Siinä mielessä halpa harrastus, että kotilouhinnassa yleensä tulee lopulta suunnilleen +-0 tulos, ts. louhinnan tulokset (lähes) maksavat laite ja sähkökulut.

Eli jos sijoitain vaikka tonnin vuodeksi kotilouhintaan (laite+sähkö), vuodessa tulee tappiota esim 100. Halpahan se on harrastukseksi.

Ps. jos eo. laskelma pitäisi paikkansa (yhden bitcoinin louhimiskulu olisi nyt reilu 6k USD), niin sehän olisi erinomaisen kannattava harrastus, kun yhdestä btc:sta tällä hetkellä maksetaan yli 17 000 dollaria. En usko, että lainaamasi juttu pitää paikkansa, tai jos pitää, teolliset louhijat tekevät helvetinmoista tiliä. Tai ehkä eo. summat sisältävät vain sähkönkulutuksen, se vaikuttaisi realistisemmalta.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 6253
Liittynyt: 17.02.2011 13:04

Re: Bittcoin-louhinta

Viesti Kirjoittaja elco »

Paljonko maksaa louhia btc aws:ssä tai azuressa?
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Bittcoin-louhinta

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ noi muuttaa ilmaisen sisäisen tunkkaamisen ulkoisiksi rahallisiksi kustannuksiksi.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Bittcoin-louhinta

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^^Ei varmastikaan kannattavaa, koska vaati ASIC:a. Bitcoinin louhintaan on ihan omat spesifit ASIC:t. Esim. tällaiset

https://shop.bitmain.com/antminer_s9_as ... _miner.htm

Bitcoinin louhiminen onkin aika tylsää, kun se onnistuu vain valmiiksi kootuilla laatikoilla, joihin ei tarvitse tehdä paljoa muuta kuin iskeä poweri ja ethernet kiinni.

Uudemmat kolikot (esim. Ethereum) on pyritty tekemään niin, että ASIC:n tekeminen ei ole kannattavaa, niiden louhinnassa käytetään yleensä GPU:hun perustuvia ratkaisuja.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Bittcoin-louhinta

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Sairaus vei voiton. Ostin huutonetistä 300:lla koneen, johon laitan aiemmasta projektista jääneen GPU:n ja alan taas louhimaan Ethereumia. Savun hälvettyä tarkastamme kytkennän. GPU oli jäänyt, koska sitä en oikein voinut myydä, koska sen kahdesta tuulettimesta toinen oli rikki. Viritän siihen irrallisen tuulettimen purkalla.
Sen verran helpotan vaikeuskerrointa, että nyt Windowsilla, viimeksi oli Linux alustana ja tietysti vuodessa scene on kehittynyt niin paljon, että helpommat valmiit paketit olemassa (luulisin).
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Bittcoin-louhinta

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Ei taaskaan mene kuin Strömsössä. Ostin siis jobbarilta 300:lla koneen, jossa piti olla Win 10 lisenssi. Laitoin uuden (vanhan) näytönohjaimen kiinni, kone ei suostunut käynnistymään, herjasi puuttuvasta ajurin allekirjoituksesta tms. Ohitin secure bootiin ja alkoikin sitten asentaa win 7:aa. Ko. 7:aa ei kuitenkaan pystynyt rekisteröimään puuttuvan lisenssikoodin takia. Myöskään MS:n sivusto ei laitekokoonpanolla tunnistanut niin, että olisi rekisteröinyt. Otin yhteyttä myyjään. Ohjeensa mukaan asensin sitten win 10:n MS:n sivuilta, sama juttu.

Kokeilen vielä tänään (myyjän suosituksesta) ottaa uuden näytönohjaimen pois ja yritän vielä, tunnistaako MS sitten (tuskin). JOs ei toimi, myyjä lupasi toimittaa mulle lisenssin. En kyllä suostu mitään piraattilisenssiä ottamaan vastaan ja aitohan maksaa yli satkun. Ehdottanen hänelle, että antaa mulle 50 alennusta ja laitan Linuxin.
Viimeksi muokannut James Potkukelkka, 19.12.2017 8:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Haemaeraemies
Kitisijä
Viestit: 3886
Liittynyt: 14.08.2005 18:34

Re: Bittcoin-louhinta

Viesti Kirjoittaja Haemaeraemies »

Stellarin 2017 round up:


• IBM / Stellar Partnership
• Kik Messenger’s KIN coin to move from Ethereum to Stellar in 2018
• Stellar ATM introduced in Singapore
• Jed McCaleb confirms IBM/Stellar has 30 banks on board
• Lightyear.io enables forward thinking financial entities to easily join the Stellar ecosystem.
• IBM adds 8 new validators from 8 different countries onto the Stellar network
• Forbes calls Stellar “venmo, but on a global scale - and for larger bodies like banks and corporations.”
• Stellar Lumens Is Up 6,300% Since March and Is Aiming for Big Blockchain Partners
• Many new partnerships (listed below) that will be using the Stellar network in 2018.
• Binance and GoPax Exchanges Adds Stellar
• Ledger Nano S support is now available for Lumens
• The next coin to break into the top 10 cryptos
Good human, but sometimes if needed, a bad citizen.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Bittcoin-louhinta

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Mikä sun mielestäsi on Stellarin etu Rippleen nähden? Stellarhan on kait Ripple forkki ja Ripplen takana on kuitenkin isommat toimijat?

https://en.wikipedia.org/wiki/Ripple_(payment_protocol)
Viimeksi muokannut James Potkukelkka, 19.12.2017 8:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Bittcoin-louhinta

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Ja hankkiminen vaikeampaa kuin pavun kaivaminen nenästä.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Haemaeraemies
Kitisijä
Viestit: 3886
Liittynyt: 14.08.2005 18:34

Re: Bittcoin-louhinta

Viesti Kirjoittaja Haemaeraemies »

James Potkukelkka kirjoitti: 19.12.2017 8:45 ^Mikä sun mielestäsi on Stellarin etu Rippleen nähden? Stellarhan on kait Ripple forkki ja Ripplen takana on kuitenkin isommat toimijat?

https://en.wikipedia.org/wiki/Ripple_(payment_protocol)
Tykkään Stellarin visiosta enemmän kuin Ripplen. Ripple tähtää enemmän todella isojen korporaatioiden käyttöön, Stellar koittaa tuoda crytojen edut esimerkiksi maihin missä kuluttomasta siirrosta voidaan hyötyä esimerkiki pientuottajille. Näen Stellarin siis myös sosiaalisena projektina.

Stellarhan on siis non-profit, kun Ripple on for-profit. Teknisesti Stellar on myös eroava,se lähti ripple-forkista mutta ei teknisestä enää jaa kuin muutaman rivin koodia. Suurin erotus tuli kun Stellar teki oman Stellar Consensus Mechanism. En kerkeä nyt kirjoittaa auk kaikkea, mutta tämä kattaaa aika hyvin https://www.quora.com/What-is-the-main- ... -protocols
Good human, but sometimes if needed, a bad citizen.
Avatar
Haemaeraemies
Kitisijä
Viestit: 3886
Liittynyt: 14.08.2005 18:34

Re: Bittcoin-louhinta

Viesti Kirjoittaja Haemaeraemies »

Bluntly kirjoitti: 19.12.2017 8:46 Ja hankkiminen vaikeampaa kuin pavun kaivaminen nenästä.
Miten ihmeessä? Mikä vika noissa exchange palveluissa on? Bitrex, Poloniex ja Binance on kuiteskin ihan varteenotettavia palveluita ostamiseen. Vai eikö?
Good human, but sometimes if needed, a bad citizen.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Bittcoin-louhinta

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Haemaeraemies kirjoitti: 19.12.2017 8:53
James Potkukelkka kirjoitti: 19.12.2017 8:45 ^Mikä sun mielestäsi on Stellarin etu Rippleen nähden? Stellarhan on kait Ripple forkki ja Ripplen takana on kuitenkin isommat toimijat?

https://en.wikipedia.org/wiki/Ripple_(payment_protocol)
Tykkään Stellarin visiosta enemmän kuin Ripplen. Ripple tähtää enemmän todella isojen korporaatioiden käyttöön, Stellar koittaa tuoda crytojen edut esimerkiksi maihin missä kuluttomasta siirrosta voidaan hyötyä esimerkiki pientuottajille. Näen Stellarin siis myös sosiaalisena projektina.

Stellarhan on siis non-profit, kun Ripple on for-profit. Teknisesti Stellar on myös eroava,se lähti ripple-forkista mutta ei teknisestä enää jaa kuin muutaman rivin koodia. Suurin erotus tuli kun Stellar teki oman Stellar Consensus Mechanism. En kerkeä nyt kirjoittaa auk kaikkea, mutta tämä kattaaa aika hyvin https://www.quora.com/What-is-the-main- ... -protocols
Ok.

Ripplestä voi hyvin tulla se varsinainen finanssisektorin käyttämä krypto ja siten btc:a isompi määrätyllä lailla, mutta uskon btc:n mahdollisuuteen silti digitaalisena kultana. Ripple on alusta lähtien suunniteltu nimenomaan finanssisektorin käyttöön.

Linkittämäsi Quora-ketjun top-postaus selittääkin tilanteen tosiaan hyvin, kiitos siitä

https://www.quora.com/What-is-the-main- ... srid=hVyRQ
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Haemaeraemies
Kitisijä
Viestit: 3886
Liittynyt: 14.08.2005 18:34

Re: Bittcoin-louhinta

Viesti Kirjoittaja Haemaeraemies »

James Potkukelkka kirjoitti: 19.12.2017 9:00
Ripplestä voi hyvin tulla se varsinainen finanssisektorin käyttämä krypto ja siten btc:a isompi määrätyllä lailla, mutta uskon btc:n mahdollisuuteen silti digitaalisena kultana. Ripple on alusta lähtien suunniteltu nimenomaan finanssisektorin käyttöön.
Tämä on täysin mahdollista, ja nyt kyllä hieman harmittaa etten tajunnu ottaa sitä samassa rytäkässä kun Stellariin sijoitin.
Good human, but sometimes if needed, a bad citizen.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Bittcoin-louhinta

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Haemaeraemies kirjoitti: 19.12.2017 9:06
James Potkukelkka kirjoitti: 19.12.2017 9:00
Ripplestä voi hyvin tulla se varsinainen finanssisektorin käyttämä krypto ja siten btc:a isompi määrätyllä lailla, mutta uskon btc:n mahdollisuuteen silti digitaalisena kultana. Ripple on alusta lähtien suunniteltu nimenomaan finanssisektorin käyttöön.
Tämä on täysin mahdollista, ja nyt kyllä hieman harmittaa etten tajunnu ottaa sitä samassa rytäkässä kun Stellariin sijoitin.
Mietin Rippleä, mutta kun huomasin, että Ripple itse omistaa suuren osan rahoista edelleen, en halunnut ostaa.

"Of the 100 billion created, 20 billion XRP were retained by the creators, who were also the founders of Ripple Labs"

Pankkien näkökulmastahan tämä ei ole ongelma (niillehän Ripple on vain työkalu), mutta sijoitusmielessä tuo on ongelma.

https://en.wikipedia.org/wiki/Ripple_(p ... stribution
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 6253
Liittynyt: 17.02.2011 13:04

Re: Bittcoin-louhinta

Viesti Kirjoittaja elco »

Toihan on siis aivan päätöntä, että 7x nousut vuodessa ja samalla ollaan niiin non profit ja kuluton mikromaksuväline. Haloo?
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Bittcoin-louhinta

Viesti Kirjoittaja So Hard »

elco kirjoitti: 19.12.2017 14:18 Toihan on siis aivan päätöntä, että 7x nousut vuodessa ja samalla ollaan niiin non profit ja kuluton mikromaksuväline. Haloo?
Non-profit tarkoittaa, että spekulaatiomielessä ostavat aasit eivät saa profittia.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Bittcoin-louhinta

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

https://www.hs.fi/talous/art-2000005496505.html

Mielenkiintoista nähdä, mitä tapahtuu. Aikoinaan Mt. Cox hakkerointi romautti kurssin vuosiksi.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Bittcoin-louhinta

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Voi tätä onnen päivää! Nyt on Ethereum louhinta käynnissä. Vaati siis 300 eur käytetyn koneen. Muut tarvikkeet (lähinnä käytetty 4 gigan GPU) löytyivät valmiina. Voittoa tulee sähkön jälkeen n 1.5 dollaria/vrk. Lisäksi bonuksena hurinaa ja lämpöä. Voe mahoton paekka!

Windows suostui lopulta rekisteröitymään, eli ihan laillisella Win10:llä mennään.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Bittcoin-louhinta

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ break even about 200 vrk!?
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Bittcoin-louhinta

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Vähän hankala laskea, kun vaikeusaste nousee koko ajan louhinnassa, eli tuotto hiljalleen alenee. Mutta veikkaisin, että break even kuitenkin tulee teknisen käyttöiän aikana.

Kunhan saan systeemin stabiiliksi. En tiedä missä vika, mutta homma aina kaatuu viimeistään muutaman tunnin jälkeen ja näyttö pimenee täysin, täytyy asentaa Windows udelleen. Mikään muu ei auta. Emolevyn kautta saan näyttökuvan, mutta heti kun windowsin lataus alkaa, tilttaa. Olen kokeillut kolmella eri korttiajurilla, eli se ei ratkaise ongelmaa. Täytyy jatkaa harjoituksia. Tämän hetkinen epäily syyllisestä on emolevyn bios. Muutaman vuoden vanha emolevy ja ensimmäisiä PCI-E 3.0 emoja. Täytyy fläsäyttää bios.

Perun aiemman kommenttini. Kyllä tämä täyttää hyvän harrastuksen tunnusmerkeistä tällä hetkellä kaksi; hyödyttömyyden ja aikaavievän.

Lisäksi vaimo ei tykkää, kun työhuone täynnä romua

Kuva
Viimeksi muokannut James Potkukelkka, 21.12.2017 10:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6685
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Bittcoin-louhinta

Viesti Kirjoittaja aasi »

^ Kenties lämpöhalvaus?

Paitsi jos koteloa pidät auki, niin tuskinpa vaan.
Tasan ei mene muumit kanootissa.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Bittcoin-louhinta

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

aasi kirjoitti: 21.12.2017 10:02 ^ Kenties lämpöhalvaus?

Paitsi jos koteloa pidät auki, niin tuskinpa vaan.
Mutta jos kaatuisi pelkästään kuumuuteen, niin se ei oikein selitä, miksi kaatumisen jälkeen näyttö aina pimenee siinä vaiheessa, kun windowsin lataus alkaa ja siitä pääsee ohi vain asentamalla win:n uudelleen.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Bittcoin-louhinta

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Vähennä vaikeuskerrointa ja asenna ubuntu.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Bittcoin-louhinta

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Itse asiassa tuo on seuraava vaihtoehto, jos Biosin fläsäys ei auta. Jos sekään ei auta, niin sitten romut Sortti-asemalle ja kirjataan 300 euron tappio (+ henkinen nöyryytys).
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Vastaa Viestiin