Päivän mielipidekirjoitus

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 22.12.2017 13:31 https://www.vihrealanka.fi/blogi-toim-h ... koholilaki

Pidin tästä. Olen taipuvainen, tutkimusnäytöstä huolimatta, itsepintaisesti (joskin hillitysti, asia ei ole minulle kovin tärkeä henkilökohtaisesti) kannattamaan alkoholin myynnin vapauttamista osana yleistä tarvetta purkaa sääntelyä ja avata markkinoille enemmän mahdollisuuksia. Mutta joku tässä asiassa hiertää, kun kuuntelee asiasta käytävää keskustelua. Sellainen väärin sammutettu -olo kalvaa mieltä. Ilkka Suomisen tytär (?) tavoittaa ainakin osan tästä hiertävyydestä ihan hyvin.
"Nykynuoret siis juovat vähemmän, koska alaikäisten juomien saatavuutta on rajoitettu. Huono uutinen on, että täysi-ikäistyttyään nuoret juovat samaan malliin kun Suomessa on tapana."

:bullshit:

En usko, että papereiden kyselyllä on mitään tekemistä nuorison vähentyneen juomisen kanssa. Jos se olisi noin helppoa, kieltolaki toimisi.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 27.12.2017 13:22
urpiainen kirjoitti: 22.12.2017 13:31 https://www.vihrealanka.fi/blogi-toim-h ... koholilaki

Pidin tästä. Olen taipuvainen, tutkimusnäytöstä huolimatta, itsepintaisesti (joskin hillitysti, asia ei ole minulle kovin tärkeä henkilökohtaisesti) kannattamaan alkoholin myynnin vapauttamista osana yleistä tarvetta purkaa sääntelyä ja avata markkinoille enemmän mahdollisuuksia. Mutta joku tässä asiassa hiertää, kun kuuntelee asiasta käytävää keskustelua. Sellainen väärin sammutettu -olo kalvaa mieltä. Ilkka Suomisen tytär (?) tavoittaa ainakin osan tästä hiertävyydestä ihan hyvin.
"Nykynuoret siis juovat vähemmän, koska alaikäisten juomien saatavuutta on rajoitettu. Huono uutinen on, että täysi-ikäistyttyään nuoret juovat samaan malliin kun Suomessa on tapana."

:bullshit:

En usko, että papereiden kyselyllä on mitään tekemistä nuorison vähentyneen juomisen kanssa. Jos se olisi noin helppoa, kieltolaki toimisi.
Hmm. Tuo detalji ei ollut minulla päällimmäisenä mielessä, kun varovasti kehuin kirjoitusta oivaltavaksi.

Mutta onko tuo tosiaan BS:ää, kuten elegantisti asian ilmaiset? Olen ollut siinä käsityksessä, että kukkahattutätien virallinen kanta on ollut, että esimerkiksi alkoholimainonnan uusilla rajoituksilla ei ole ollut haluttuja vaikutuksia, mutta saatavuuden heikentyminen on nimenomaan aika keskeinen selittävä tekijä: nuoret itse raportoivat saatavuuden vaikeutuneen (Alkosta, kaupoista, kotoa) ja tämä näkyy kulutusmäärissä, kunnes nuoret täyttävät 18 (ks. esim. http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/80160 s. 70-72).

Myöskään en ole ihan varma kieltolakitulkinnastasi. Ymmärtääkseni aika vakiintunut historiatulkinta on, että Suomen kieltolaki oli erinomaisen epäonnistunut laki ennen muuta siksi, että se (i) toi ensimmäistä kertaa varsinaisen järjestäytyneen rikollisuuden Suomeen, (ii) muokkasi alkoholikulttuuria eurooppalaisesta arkilipittelystä humalahakuiseen väkevien ryyppämiseen ja (iii) ei vähentänyt ennestäänkin hyvin pientä alkoholinkulutusta merkittävästi. Mutta saatavuuden helppouden ja kulutusmäärien korrelaatio on niin vahva ja moneen kertaan osoitettu, että on epäselvää, eikö kieltolaki kuitenkin tavallaan toiminut: eliitti ryyppäsi kuin ennenkin, ja maaseudulla poltettiin viinaa metsässä, mutta kaupunkien uuden työväestön alkoholinkäyttö saattoi laskeakin, mikä tietysti pitkälti oli lain tarkoituskin, koska vähensi näkyviä alkoholipohjaisia järjestyshäiriöitä.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ nykyinen nössönuoriso kauhistuu kun hakumiestä ei voikaan swipata luurista.

Eihän nyt ennenkään alaikäiset käyneet itse kaupasta hakemassa alkoholia, vaan homman hoisi joku 18v täyttänyt. Vaivaahan se vaati, että sai juomat kantoon sopivassa aikaikkunassa. Hakumiesten käyttö oli kai tuon rapsan mukaan lisääntynyt.

Itse väitän, että nuorten vapaa-ajassa alkoholille on ilmaantunut enemmän kilpailua. Tuota tukisi urpilaisdn linkkaamakohta, jossa kerrotaan vähemisen olevan pohjoismainen trendi, jolloin sanoisin occamin gilletten viittaavan enemmän trendiin kuin keskuskomiteaan.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Limuviinojen olemassaolosta huolimatta myös esim. UK:saa nuoret juovat vähemmän kuin koskaan. Sisarusten 11-18 vuotiaat raportoivat kaikki, että heidän ikäluokissaan juominen ja tupakointi on vähän noloa ja sitä harrastaa white trash-sakki. Näin ainakin PKS viiteryhmässä. Päihdeongelmat taitavat siirtyä yhä selvemmin saman kansanryhmän perinnöksi jossa sosiaaliturvan asiakkuuskin on yleisempää.

Saatavuus on ihan sama kuin ennenkin ellei parempi. Alaikäisen on helppo tilata ulkomailta mitä tahansa päihteitä ja tor-verkosta löytyy kotimaista tarjontaa pilvin pimein. Random hakusedän etsiminen on ihan historiaa.
Universaali disclaimer.
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja exsu »

Tämän palstan alkoholipoliittisen keskustelun ongelma on sama kuin tuolla eduskunnassakin. Puhutaan omasta pyllystä ja kymmenestä tutuimmasta, ja mikäli asiantuntijalausunnot eivät satu niihin istumaan, niin asiantuntijan on pakko olla väärässä.

Nuorten juomisen kontrolli on lisääntynyt, mutta se on paljon laajempi ilmiö kuin pelkkä ikärajavalvonta ostotilanteessa. Ensinnäkin nuorten oma sosiaalinen kontrolli on lisääntynyt sen myötä, että kaikki omat hölmöilyt ja sekoilut ovat tallennettavissa ja jaettaissa rajattomasti taskusissa kulkevien videointi-ja julkaisuvälineistöjen ansioista. Osalle tämä on tietty kannustin, kiva olla kunnolla sekaisin kun on riittävästi jengiä sitä kauhistelemassa. Suurimmalle osalle se on kuitenkin pelottava ja kammottava juttu, ja sellaista kontrollinmenetystä pyritään välttämään.

Toinen kontrollielin ovat tietysti vanhemmat, hekin ainakin kahteen suuntaan: 1)Yrittävät estää kullanmurujen kännisekoilut, ettei vaan sattuis mitään ja erityisesti 2) yrittävät estää kullanmurujen kännisekoilut, etteivät taas joutuisi juoruilun kohteeksi koululuokan whatsapp- ryhmässä, facebook-sivulla ja lähikaupassa. Yhteisön sosiaalinen paine on suuri, ja tulee myös tarpeeseen, sillä kouluterveyskyselyiden mukaan kuitenkin merkittävä osa (oliko peräti 1/3!) nuorten kuluttamasta alkoholista tulee omilta vanhemmilta.

Ja tähän päälle se tiukennettu ikärajavalvontakin tietty. Meillä kyllä teininä pääosin itse haettiin omia alkoholeja kaupasta, taisi useimmiten sentään olla jotkut lainapaperit turvana. Tämä ei tietenkään koskenut minua, kun tällä babyfacella saa viel 35- vuotiaanakin kaivaa paperit esiin joka paikassa, mutta kyllä joka kaveriporukasta löytyi se joku jolta luonnistui.

Huumausaineet ovat tietysti tulleet nuorten elämään samanaikaisesti, joten osan kulutuksesta voisi kuvitella liukuvan sinne. Tilastollisesti huumausaineiden käyttö alaikäisten ikäluokassa rajoittuu pääsääntöisesti kuitenkin satunnaisiin kannabiskokeiluihin, jotka puolestaan tapahtuvat pääosin alkoholin vaikutuksen alaisena. Eli siis sama jengi kiskoo viinat ja pilvet, ja ne raittiit on ihan oikeasti raittiita. Alkoholiteollisuuden ei tästä pidä kuitenkaan huolestuman, sillä samat raittiit nuorten ikäluokat ottaa vahingon takaisin täysi-ikäistyttyään ja kiskovat sitten kaksin käsin itsensä sinne aikuisten kulutuskäyrille.

Keskustelun aloittaneessa blogissa oli mielenkiintoinen ajatus miehistä ja alkoholivapaudesta. Tuli tästä mieleen eräskin työterveyslääkäri juomassa glögiä kodinhoitohuoneessa. Mietin, että kuinkahan monella eduskunnassa aiheesta äänestäneellä on taustallaan joku kaihertava alkoholin käytön rajoittamiseen liittyvä nöyryytyskokemus, jolle äänestysnappia painaessa on saanut mielessään todeta, että "ähäkutti!". Varmaan aika monella.
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

exsu kirjoitti: 28.12.2017 9:12
Keskustelun aloittaneessa blogissa oli mielenkiintoinen ajatus miehistä ja alkoholivapaudesta. Tuli tästä mieleen eräskin työterveyslääkäri juomassa glögiä kodinhoitohuoneessa. Mietin, että kuinkahan monella eduskunnassa aiheesta äänestäneellä on taustallaan joku kaihertava alkoholin käytön rajoittamiseen liittyvä nöyryytyskokemus, jolle äänestysnappia painaessa on saanut mielessään todeta, että "ähäkutti!". Varmaan aika monella.
:D
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Jos nuorten juomisen väheneminen perustuu aasintuntijan mielestä nuorten asennemuutoksen lisäksi siihen, että kaupan tädiltä ei enää saa, perustelu sille miksi kauppaan ei voisi tuoda vaikka vodkat ontuu entistä pahemmin.
Universaali disclaimer.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

So Hard kirjoitti: 28.12.2017 10:30 Jos nuorten juomisen väheneminen perustuu aasintuntijan mielestä nuorten asennemuutoksen lisäksi siihen, että kaupan tädiltä ei enää saa, perustelu sille miksi kauppaan ei voisi tuoda vaikka vodkat ontuu entistä pahemmin.
Eiks virallinen kanta ollut, että itse ostamalla, kotoa saamalla tai Alkosta bulvaanin kautta hankkimalla alkoholia irtoaa nuorille nykyisin merkittävästi heikommin kuin ennen - mutta ruokakaupoista hankitaan välikäden kautta jopa aikaisempaa enemmän juotavaa, kun kaikissa kaupoissa kontrolli ei ole samalla tasolla kuin Alkossa/kotona (jolloin nuorten juominen on siirtynyt entistä miedompiin tuotteisiin)? Jos näin, niin on ihan perusteltua vastustaa alkoholijuomien vapauttamista Alkon toimivan kontrollin piiristä kauppoihin, joissa kontrolli vuotaa ainakin tätysi-ikäisten hakijoiden kautta.

Sinänsähän Exsun vähän laajemmalla kontrollikäsitteellä nämä saatavuuden rajoittamiselle, kulttuurin kehittymiselle ja nuorison asennemuutokselle rakentavat selityslinjat alkavat toisaalta vähän yhdistyä.

Olin muuten ihan unohtanut tarinan kodinhoitohuoneglögistä. Hyvä, että Exsu muistutti. Erinomainen esimerkki siitä, miten Kitinä tarjoaa näköalan todellisuuteen, johon ei muuten ole minkäänlaista kosketusta.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Exsun linkittämän tutkimuksen

http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bits ... sAllowed=y


sivu 57 on mielenkiintoinen; alkoholin ostaminen alaikäisenä kaupasta tai alkosta on selvästi vaikeutunut 2017 vs. 1989, mutta alkoholin saaminen kaupasta jonkun muun ostamana on lisääntynyt (niiden kohdalla, jotka olivat käyttäneet alkoholia, jostakinhan sen alkoholin on pakko tulla, kun Jeesustakaan ei ole muuttamassa vettä viiniksi).

Sivut 49 ja 50 kertovat, että samaan aikaan alaikäisten alkoholinkäyttö on vähentynyt, 18 vuotiaiden pysynyt ennallaan. Oma arvioini on, että olin siis väärässä; alaikäisten on aiempaa vaikeampaa saada alkoholia ja se on mahdollisesti jossain määrin vähentänyt heidän alkoholin käyttöään.

Toisaalta tuore alkoholilain muutos ei vaikuta alaikäisten alkoholin saatavuuteen mitenkään.
Viimeksi muokannut James Potkukelkka, 28.12.2017 11:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja So Hard »

En tiedä mikä virallinen kanta on, mutta kyllä minultakin vanhalta ukolta edelleen toisinaan papereita kaupoissa kysellään. Mikään alkoholin vähittäiskauppaa harjoittava taho ei voi estää alkoholin välittämistä täysi-ikäisiltä alaikäisille millään tehokkaalla tavalla. Kaikki argumentit, joilla perustellaan sitä miksi tietyn tuotteen pitäisi olla rajattuna kansallisen alkoholimonopolin myyntiin näyttäytyvät koko ajan entistä ohuempina. Tämä pelastakaa edes lonkero -kampanja oli jo niin absurdia Alkon etujen ajamista viallisin argumentein että ei ole tosikaan. Ja johtopäätöksetkin ovat ihan kummia. Jos pelätään sitä, että nelonen halpenee liikaa kun Alko ei ole ottamassa siitä massiivista katetta, niin verotetaan lisää. Toki saattaa olla, että nelosta menee ihan yhtä paljon kuin ennenkin, Viron tuonti vain vähenee.

Kun tätä Alkon kontrollimoodia tässä nyt niin kehutaan vs. kaupat joille alaikäiselle myynti aiheuttaa oikeasti tulonmenetysriskin, en malta olla kertomatta anekdoottia joka epäilemättä on aasintuntijoista yksitäistapaus ja THL:n mielestä suorastaan väärin havaittu. Viime kesänä olin erään S-marketin kyljessä olevan maalaisalkon valikoimaa katsomassa, kun olin menossa kurssikaverin mökille ja viintä harkittiin hankittavaksi. Rypistelin vähän kulmiani, kun Alkon myyjä myi umpihumalaiselle naiselle pari pulloa viiniä. Sitten vasta kun rouva kaivoi esiin auton avaimet, Alkon tädillä iski kontrollimoodi. Ei tietenkään niin, että olisi soittanut poliisia paikalle hakemaan rattijuoppoa talteen, vaan oli tilaamassa taksia ja ottamassa avaimia pois. Siinä vaiheessa otin ohjat ja totesin rouvalle, että hän ei nyt mene mihinkään sen paremmin autolla kuin taksilla ja kaveri soitti poliisin. Puhalsi vähän yli kaksi promillea. Kansallisen suojajärjestelmämme ratas ei nähnyt asiassa estettä alkoholin välittämiseen eikä toisaalta minkäänmoista kansalaisvelvollisuutta ilmoittaa rikoksesta. Ilmeisesti ko. rouvan humalassa ajelu hakemaan lisää viinaa Alkosta oli niin arkinen tapahtuma, että mistä sitä nyt sellaisista hötkyilemään.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

KOntrollista; olen kerran ruokakaupassa ja kerran alkossa viime vuosien aikana todistanut, että täysi-ikäiselle henkilölle ei myyty alkoholia, koska hänen seurassaan oli alaikäinen henkilö. Em. tuntuu kyllä järjettömältä.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 28.12.2017 10:46 Olin muuten ihan unohtanut tarinan kodinhoitohuoneglögistä. Hyvä, että Exsu muistutti. Erinomainen esimerkki siitä, miten Kitinä tarjoaa näköalan todellisuuteen, johon ei muuten ole minkäänlaista kosketusta.
Kyllähän tv:stä tulee säännöllisesti Uuno Turhapuro -uusintoja?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Mksi nuoret juovat väkevämpiä? Koska niitä on helpompi jemmata piiloon.

Toinen syy on se, että ulkomailta tuotua halpaa viinaa lojuu monilla kaapit väärällään ja sen saatavuus on parempi kuin esim. Viinin. Suomalaisen aikuisen mielestähän se on hyvä, että joku juo sen vodkan kun itselle ei uppoa (aikuinen = yli 18v)

Asumisväljyyden lisääminen helpottaisi mietojen jemmaamista. Vastuullinen keskuskomitea kaavoittaisi pää märkänä.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Tässä näkee, että Puttonen ei ole poliitikko. Kepulaisen mielestä oikeus asua työtä vailla olevassa perslävessä on ihmisoikeus. Vassarin mielestä yhteiskunnan rahoilla eläminen on ihmisoikeus. Vassari ja kokkari löytävät hellyyttävästi toisensa, kun kyse on oikeudesta tehdä vain omaa koulutusta vastaavaa työtä. Vihreän mielestä työtä ei pitäisi tehdä lainkaan, vaan valaa savea, kitkeä kasvimaata ja juoda soijalatteja työryhmissä joissa pohditaan ilmastonmuutosta.
Universaali disclaimer.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Olen kyllä pääsääntöisesti Puttosen kannalla tässä, mutta en silti ole varma, onko kirjoitus täysin onnistunut.

Erityisesti tuo usein kuultu argumentti siitä, että sata vuotta sitten lähdettiin joukolla Amerikkaan, ja 60-luvullakin Ruotsiin, mutta nyt pullamössöt eivät halua liikkua edes maan sisällä, on niin huono, että saattaa kääntyä jopa itseään vastaan.

Useimmat varmaan reagoivat tähän, että koko hyvinvointivaltio ja moderni työllisyyspolitiikka nimenomaan rakennettiin 60-luvulta lähtien siitäkin syystä, kun yhteiskunta ei kyennyt vastaamaan rakennemuutokseen, vaan jengi joutui muuttamaan Ruotsiin. Idea nimenomaan oli rakentaa yhteiskunta, jossa ei tarvitse vastaavalla tavalla muuttaa. Puttosen pointti varmaan onkin, että tässä on pitkälti onnistuttu: nyt ei tarvitse muuttaa Ruotsiin, kunha suostuu vähän liikuttamaan takamustaan kotitilalta p-jönsesteristä. Mutta hän esittää asian niin huonosti, että vastaanotto on varmaan aika nihkeä.

Parempi on tuo analyysi siitä, että koulutus ei takaa oikeutta jonkun antamaan työhön, vaan koulutukseen pitää omaksua vähän yrittäjämäisempi asenne: on rakennettava omaa osaamistaan siten, että joku siitä kiinnostuu.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Hyvinvointivaltio rakennettiin koska voitiin. Ts. talouskasvu mahdollisti sen. Koko systeemihän on muodostunut epäsystemaattisesti vuosikymmenten aikana tehtyjen vaalilupausten ja vaalibudjettien myötä.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Erityisesti korkeasti koulutetuilla on mielestäni (ainakin julkisuudessa - ehkä kyseessä on äänekäs vähemmistö) ajatus, että yhteiskunta on hänelle velkaa työpaikan.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja So Hard »

James Potkukelkka kirjoitti: 19.01.2018 11:03 Erityisesti korkeasti koulutetuilla on mielestäni (ainakin julkisuudessa - ehkä kyseessä on äänekäs vähemmistö) ajatus, että yhteiskunta on hänelle velkaa työpaikan.
Onhan se nyt törkeää jos hyönteisten siiveniskuista väitelleelle tohtorille ei ole tarjolla koulutusta vastaavaa työtä.
Universaali disclaimer.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

urpiainen kirjoitti: 19.01.2018 10:45
Parempi on tuo analyysi siitä, että koulutus ei takaa oikeutta jonkun antamaan työhön, vaan koulutukseen pitää omaksua vähän yrittäjämäisempi asenne: on rakennettava omaa osaamistaan siten, että joku siitä kiinnostuu.
Miksi vauvautua jauhamaan paskaa kun markkinalla on tarjolla valmis ratkaisu? Tuet pois ja jokainen asukoon missä lystää ja tehköön duunia niin paljon kuin lystää. Persjönsterit tulkoon toimeen omilla verotuloillaan.

Vaihtoehtona on velkavetoinen elättilauman kasvattaminen ja loputon paskan jauhaminen siitä miten kullakin on oikeus elää toisten rahoilla.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

^ Olipa tyhmä kirjoitus - tai, Hesarin nykylinjan mukaisesti, ehkä idioottimainen otsikointi sai koko kirjoituksen kuulostamaan tyhmältä. Vähemmän pikkusieluja kosiskelevalla, kohuhakuisella otsikoinnilla juttu olisi ehkä voinut olla ihan järkevä.

Siis missään nimessä ei ole niin, että Ylen toimittaja ei saisi kysyä ja kirjoittaa maahanmuutosta mitä parhaaksi katsoo. Toimittajan sananvapaus on Suomessa hyvin korkealla tasolla (kunhan ei arvostele Kepumafiaa kepulaisen päätoimittajan uutisvälineessä). Otsikointi on aivan älytön. Sen sijaan on totta, että nykyisin toimittaja ei ole kovin arvostettu auktoriteettitaho (paitsi toisten toimittajien mielestä, jotka mielellään haastattelevat toisia toimittajia), vaan kirjoituksista saa varautua ottamaan paljon ja välitöntä palautetta vastaan suoraan lukijoilta, osa asiallista ja varmasti iso osa epäasiallista. Mutta tämä on aivan eri asia kuin sananvapauden rajoittaminen tai se, että Ylen toimittaja ei saisi kysyä.

Kritiikki kuuluu asiaan, vaikka moni ei osaakaan tehdä sitä tyylikkäästi tai edes asiallisesti. Toimittajan pitäisi kyetä erottamaan kritiikki, epäasiallinenkin, sananvapauden rajoittamisista ja siitä, että ei saisi kysyä jotain. Tämä on tätä persuhenkistä epä-älyllistä uhriutumista, jossa sannaukkolat, ullappelsinit, matiasturkkilat ja ketä niitä onkaan harrastavat. Ei pitäisi Hesarin alentua tälle urpouslevelille.
Viimeksi muokannut urpiainen, 13.02.2018 9:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^On kuitenkin kiinnostavaa, että kun persupoliitikko twiittaa toimittajasta ja hänen kannattajansa sen seurauksena intoutuvat kaivelemaan ko. toimittajan historiaa, Nyt-liite tekee jutun maalittamisesta. Tässä tapauksessa kävi aivan samoin, sillä poikkeuksella, että juttua maalittamisesta ei tehty. Eli toiset ovat ehkä kuitenkin tasa-arvoisempia kuin toiset, Orwellia lainatakseni.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

^ Mjoo, jos tässä tosiaan oli vastaava tilanne, jossa eduskunnan suurpuolueen puheenjohtaja usuttaa urpolaumaa toimittajan kimppuun, siinä olisi kyllä jutunjuurta.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^ei ehkä ihan vastaava (kaupunginvaltutuutettu ei ole puolueen puheenjohtaja), mutta

https://yle.fi/uutiset/3-10065988

"Helsinkiläinen kaupunginvaltuutettu ja kaksi muuta tunnettua mielipidevaikuttajaa aloittivat Twitter-kampanjan, joka heidän seuraajiensa kautta poiki minulle satoja moraalista pahennusta sisältäviä tviittejä ja uudelleentviittauksia."
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Vastaa Viestiin