Katsoin sarjaa

Leffat, musiikki, taide, kirjallisuus ja sensellaiset
Avatar
KKK
Kitisijä
Viestit: 2446
Liittynyt: 26.10.2012 19:48
Paikkakunta: Joo

Re: Katsoin sarjaa

Viesti Kirjoittaja KKK »

EDIT: WestWorld oli parempi toisella katsomiskerralla. Kyllä tätä hetki täytyy katsoa. Jos ei muuta niin tissien takia.
Amazing shit happens!
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Katsoin sarjaa

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Netflixiltä Black Mirrorin olen katsonut lähes kokonaan, taitaa olla 1 tai 2 jaksoa jäljellä.

http://www.imdb.com/title/tt2085059/

Kyseessä on antologia-tyylinen sarja, eli eri jaksot sijoittuvat eli maailmoihin, niillä on eri käsikirjoittajat ja eri päähenkilöt. Yleensä ne sijoittuvat lähitulevaisuuten ja sisältävät erilaisia teknologia/jännitys twistejä, joskus makaaberia huumoria.

Heti eka jakso on aika päräyttävä. Yhdistyneen Kuningaskunnan suosittu prinsessa kaapataan ja kaappaajat vaativat, että pääministerin täytyy harrastaa suorassa tv-lähetyksessä suojaamatonta seksiä sian kanssa, tai prinsessa tapetaan.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Kreitsu
Kitisijä
Viestit: 5039
Liittynyt: 09.05.2006 8:45
Paikkakunta: Brexitland

Re: Katsoin sarjaa

Viesti Kirjoittaja Kreitsu »

Olen koukuttunut The Crowniin, ei ollut suuria odotuksia sarjan suhteen ja mietin mahtaako se edes olla minua varten, mutta kyllä se vaan on. Kohta on kaikki olemassa olevat jaksot katsottu.

http://www.imdb.com/title/tt4786824/
"I've learned so much from my mistakes...
I'm thinking of making a few more."
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4273
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle
Viesti:

Re: Katsoin sarjaa

Viesti Kirjoittaja Bhven »

Katsoin Parks & Recreationin joululomalla. 11/10, paitsi viimeinen tuotantokausi.
In 1852 Henri Giffard flew a 3-horsepower steam-powered dirigible over Paris. it was the first powered aircraft.
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6685
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Katsoin sarjaa

Viesti Kirjoittaja aasi »

Ei tullut Muuntohiilestä (Altered Carbon) elokuvaa kuten Kitinässäkin toivottiin, mutta tuli Netflix-sarja. Sen verran hyvä että tuli katsottua kausi lähestulkoon yhdeltä istumalta kun lauantai-iltapäivällä aloitin.

Kirjan lukemisesta on sen verran aikaa että en osaa sanoa miten uskollinen on alkuperäiselle.
Tasan ei mene muumit kanootissa.
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4273
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle
Viesti:

Re: Katsoin sarjaa

Viesti Kirjoittaja Bhven »

^ Laitan tuon muistilistalle odottamaan sarjan päättymistä, jonka jälkeen sen voi katsoa, jos suositukset ovat kohillaan, eikä joku KevinSpaceyGate ole tuhonnut sitä.
In 1852 Henri Giffard flew a 3-horsepower steam-powered dirigible over Paris. it was the first powered aircraft.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Katsoin sarjaa

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

aasi kirjoitti: 04.02.2018 17:07 Ei tullut Muuntohiilestä (Altered Carbon) elokuvaa kuten Kitinässäkin toivottiin, mutta tuli Netflix-sarja. Sen verran hyvä että tuli katsottua kausi lähestulkoon yhdeltä istumalta kun lauantai-iltapäivällä aloitin.

Kirjan lukemisesta on sen verran aikaa että en osaa sanoa miten uskollinen on alkuperäiselle.
:o

Laitan heti tänään tulille
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4273
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle
Viesti:

Re: Katsoin sarjaa

Viesti Kirjoittaja Bhven »

Holy shitballs bätmän! Samurai Jackista tehtiin viime vuonna viides ja viimeinen tuotantokausi. Heti muistilistalle ja katseluun.

https://en.wikipedia.org/wiki/Samurai_Jack
In 1852 Henri Giffard flew a 3-horsepower steam-powered dirigible over Paris. it was the first powered aircraft.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Katsoin sarjaa

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 05.02.2018 8:45
Kirjan lukemisesta on sen verran aikaa että en osaa sanoa miten uskollinen on alkuperäiselle.
Laitan heti tänään tulille
[/quote]

Kirja on parempi. Sarja tuntuisi toomivan paremmin kirjan jälkeen.

Tv-sarjan kannalta vähän paska juttu, että seuraava kirja vaatii jo eri luokan budjetin näyttääkseen miltään.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Katsoin sarjaa

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Olen katsonut useamman jakson. Tykkään kyllä.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Kreitsu
Kitisijä
Viestit: 5039
Liittynyt: 09.05.2006 8:45
Paikkakunta: Brexitland

Re: Katsoin sarjaa

Viesti Kirjoittaja Kreitsu »

Helixiä olen katsonut muutaman osan ja vaikuttaa ihan hyvältä toistaiseksi.

https://www.imdb.com/title/tt2758950/
"I've learned so much from my mistakes...
I'm thinking of making a few more."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Katsoin sarjaa

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Katson monesti sarjat muutama vuosi myöhässä. Nyt olen aloittanut katsomaan Americansia. 80-luvun alkupuolen Yhdysvaltoihin sijoittuva sarja Neuvostoliittolaisesta Yhdysvalloissa asuvasta vakoojapariskunnasta. Erittäin hyvä mielestäni.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Katsoin sarjaa

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ on
Avatar
Kreitsu
Kitisijä
Viestit: 5039
Liittynyt: 09.05.2006 8:45
Paikkakunta: Brexitland

Re: Katsoin sarjaa

Viesti Kirjoittaja Kreitsu »

Katsottu The Haunting of Hill Housen eka kausi. Odotin jotain tosi karmeeta, mutta eipä tuo nyt niin kauhia ollut. Ihan katsottava kyllä, mutta ei mielestäni lähellekään ennakkokauhistelun mukainen. Noh, makuasioita nämä.

https://www.voice.fi/viihde/a-168822
"I've learned so much from my mistakes...
I'm thinking of making a few more."
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12291
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Katsoin sarjaa

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Kreitsu kirjoitti: 13.11.2018 15:05 Katsottu The Haunting of Hill Housen eka kausi. Odotin jotain tosi karmeeta, mutta eipä tuo nyt niin kauhia ollut. Ihan katsottava kyllä, mutta ei mielestäni lähellekään ennakkokauhistelun mukainen. Noh, makuasioita nämä.

https://www.voice.fi/viihde/a-168822
Miten sinulla TV-ohjelmien seuraaminen sujuu noin kielitaidon kannalta?
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
Kreitsu
Kitisijä
Viestit: 5039
Liittynyt: 09.05.2006 8:45
Paikkakunta: Brexitland

Re: Katsoin sarjaa

Viesti Kirjoittaja Kreitsu »

Homeboy65 kirjoitti: 13.11.2018 15:15
Miten sinulla TV-ohjelmien seuraaminen sujuu noin kielitaidon kannalta?
Ihan hyvin, kunhan ovat enkunkielisiä eivätkä esim. kiinan. Siinä tapauksessa tarvitsen tekstityksen. :D En pahemmin telkkua katsele (meillä ei ole edes tv-sopparia enää), mutta luen paljon ja lähes poikkeuksetta enkuksi. Eikös suunnilleen kaikki suomalaiset nykyään osaa enkkua, kun sitä tulee joka tuutista sielläkin?
"I've learned so much from my mistakes...
I'm thinking of making a few more."
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12291
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Katsoin sarjaa

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Kreitsu kirjoitti: 13.11.2018 15:29 Eikös suunnilleen kaikki suomalaiset nykyään osaa enkkua, kun sitä tulee joka tuutista sielläkin?
No en usko että esim. moni 60-90 v. kansakoulun/amiksen käynyt osaa. Eihän esim. hollantia opittaisi vaikka sitä tulisi "joka tuutista" jollei sitä varsinaisesti opettelisi. :wink:
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
Kreitsu
Kitisijä
Viestit: 5039
Liittynyt: 09.05.2006 8:45
Paikkakunta: Brexitland

Re: Katsoin sarjaa

Viesti Kirjoittaja Kreitsu »

Homeboy65 kirjoitti: 13.11.2018 15:50
No en usko että esim. moni 60-90 v. kansakoulun/amiksen käynyt osaa. Eihän esim. hollantia opittaisi vaikka sitä tulisi "joka tuutista" jollei sitä varsinaisesti opettelisi. :wink:
No aika moni Suomessa valitsee enkun jossain vaiheessa, kun siellä pitää ainakin yksi kieli ruotsin lisäksi opiskella. Minulla oli tietty enkku A-kielenä, joten aika hyvin se oli hanskassa jo ennen tänne muuttoa ja näiden melkein kymmenen vuoden aikana vielä paremmin. :) Ja huomaa sana NYKYÄÄN ja SUUNNILLEEN - veikkaan, että moni nuorempi on melko kielitaitoinen, vaikka just ne vanhukset eivät.
"I've learned so much from my mistakes...
I'm thinking of making a few more."
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12291
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Katsoin sarjaa

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Kreitsu kirjoitti: 13.11.2018 15:55
No aika moni Suomessa valitsee enkun jossain vaiheessa, kun siellä pitää ainakin yksi kieli ruotsin lisäksi opiskella. Minulla oli tietty enkku A-kielenä, joten aika hyvin se oli hanskassa jo ennen tänne muuttoa ja näiden melkein kymmenen vuoden aikana vielä paremmin. :) Ja huomaa sana NYKYÄÄN ja SUUNNILLEEN - veikkaan, että moni nuorempi on melko kielitaitoinen, vaikka just ne vanhukset eivät.
No vaikka englantia opetettaisiin peruskoulussa esim. 7 v. mutta se oppiminen ei huvita niin ei siinä taida paljon oppia. Kyllä se kielitaito taitaa nykyäänkin paljon riippua koulutustasosta nuorillakin. Jollei sitten itse opiskele. Kyllähän enkkua huonosti moni osaa.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Katsoin sarjaa

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Suurin osa kuitenkin opiskelee tuon 7v eikä vain tuhlaa aikaansa.

Joo, meillä on myös kaikenlaisia vähemmistöjä.
Avatar
Kreitsu
Kitisijä
Viestit: 5039
Liittynyt: 09.05.2006 8:45
Paikkakunta: Brexitland

Re: Katsoin sarjaa

Viesti Kirjoittaja Kreitsu »

Homeboy65 kirjoitti: 13.11.2018 17:46
No vaikka englantia opetettaisiin peruskoulussa esim. 7 v. mutta se oppiminen ei huvita niin ei siinä taida paljon oppia. Kyllä se kielitaito taitaa nykyäänkin paljon riippua koulutustasosta nuorillakin. Jollei sitten itse opiskele. Kyllähän enkkua huonosti moni osaa.
Jaa, mä tiedän monia jotka ovat oppineet enkkunsa suurimmaksi osaksi pelejä pelaamalla jne. Ovat toki koulussakin enkkua opiskelleet, mutta arvosanat eivät välttis ole olleet niin hyviä. Lisäksi (Suomessa olevan) lähipiirin monet lapsukaisetkin osaa jo enkkua ihan kivasti. On opiskeltu sekä koulussa että vapaa-ajalla sitä enkkua tarttuu, kun sitä tosiaan tulee monesta tuutista. Meille on kasvamassa - ja osin jo kasvanut, veikkaan - sukupolvi joka handlaa enkun tosi hyvin - toisin kuin ehkä sun ikäiset. Jopa niin hyvin, että suomen kieli kuulostaa ihan karseelta. Havaitsin kun katselin Suomessa telkkaria ja erityisesti nuoret juontavat tunkivat enkkua joka väliin.

Että mun mielestä Suomessa moni osaa enkkua aika hyvin.

Lisäys: aihetta on näköjään ihan tutkittukin. Luepa tuosta, jos kiinnostaa.

https://yle.fi/uutiset/3-10070326
"I've learned so much from my mistakes...
I'm thinking of making a few more."
Avatar
Kreitsu
Kitisijä
Viestit: 5039
Liittynyt: 09.05.2006 8:45
Paikkakunta: Brexitland

Re: Katsoin sarjaa

Viesti Kirjoittaja Kreitsu »

Miten muuten Hompsu sun enkku, onko ihan paska? :D
"I've learned so much from my mistakes...
I'm thinking of making a few more."
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12291
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Katsoin sarjaa

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Kreitsu kirjoitti: 13.11.2018 19:31 Miten muuten Hompsu sun enkku, onko ihan paska? :D
Sanavarasto: noin 4000 sanaa.
Kielioppi: oikein hyvin hallussa melkein kaikkia detaljeja myöten.

En sanoisi että aivan huono. :) :leuhka:
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Katsoin sarjaa

Viesti Kirjoittaja Gat »

Homeboy65 kirjoitti: 14.11.2018 13:32
Kreitsu kirjoitti: 13.11.2018 19:31 Miten muuten Hompsu sun enkku, onko ihan paska? :D
Sanavarasto: noin 4000 sanaa.
Kielioppi: oikein hyvin hallussa melkein kaikkia detaljeja myöten.

En sanoisi että aivan huono. :) :leuhka:
Minä taas joka päivä kuuntelen ja luen enkunkielistä materiaalia. Ilman mitään ongelmaa. Suvereenisti ymmärtäen. Osaan jopa kirjoittaa sitä. Ehkä prepositiot ovat joskus epäintuitiivisia kirjoittaessa. Ja heh, typotan enkuksikin.

Vaan kuten sinä Homie puhelimessa oikein totesit, enkun ääntämykseni on kuin savolaisella. Eli aivan kammottavaa ja kankeaa tankero- eli rallienglantia. Johtuen siitä, että vaikka suvereenisti ymmärrän englantia passiivisesti, en ole juuri koskaan joutunut PUHUMAAN sitä. Jännitän silloin ja menen kipsiin ja äännän väärin, panikoin. Pitäisi olla pitkään tilanteissa, joissa totun puhumaan. Ja miksei saisi olla suomalaistakin aksenttia?

Sinusta Homie olen kuitenkin ollut käsittäväni, että sinä et juurikaan ymmärrä oikein puhuttuakaan englantia kuten telkussa ja elokuvissa ilman TEKSTITYSTÄ. Mikä on minusta outoa, joka päivähän sinäkin olet sitä koko ikäsi kuullut telkusta. Tekstitykset ovat surkeita lyhennelmiä tilanpuutteen takia. Monille ilmaisuille ei edes ole alkuperäistä vastaavaa käännössanaa suomeksi.

Tosin ainoita luonnonlahjakkuuksiani jo koulussa oli KUULLUNYMMÄRRYS, sain aina kympin. Ruotsissakin, vaan joo saksassa vain ysin. Niksi on vain, ettei hitto vie yritäkään kääntää sitä ääntä päässään suomeksi, ei kukaan ehdi nopean puheen kanssa, huonosti useimmat simultaanitulkitkin. . Vaan vertauskuvallisesti "luotain" syvemmälle, merkityksiin. Sitten se ymmärrys ruokkii itse itseään.
This house is as old as I am.
This house knows all I have done.
This house is full of m-m-my mess.
This house is full of m-m-mistakes
This house is full of m-m-madness.
This house is full of, full of, full of fight!
-KB
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12291
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Katsoin sarjaa

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Gat kirjoitti: 14.11.2018 19:31
Homeboy65 kirjoitti: 14.11.2018 13:32
Kreitsu kirjoitti: 13.11.2018 19:31 Miten muuten Hompsu sun enkku, onko ihan paska? :D
Sanavarasto: noin 4000 sanaa.
Kielioppi: oikein hyvin hallussa melkein kaikkia detaljeja myöten.

En sanoisi että aivan huono. :) :leuhka:
Minä taas joka päivä kuuntelen ja luen enkunkielistä materiaalia. Ilman mitään ongelmaa. Suvereenisti ymmärtäen. Osaan jopa kirjoittaa sitä. Ehkä prepositiot ovat joskus epäintuitiivisia kirjoittaessa. Ja heh, typotan enkuksikin.

Vaan kuten sinä Homie puhelimessa oikein totesit, enkun ääntämykseni on kuin savolaisella. Eli aivan kammottavaa ja kankeaa tankero- eli rallienglantia. Johtuen siitä, että vaikka suvereenisti ymmärrän englantia passiivisesti, en ole juuri koskaan joutunut PUHUMAAN sitä. Jännitän silloin ja menen kipsiin ja äännän väärin, panikoin. Pitäisi olla pitkään tilanteissa, joissa totun puhumaan. Ja miksei saisi olla suomalaistakin aksenttia?

Sinusta Homie olen kuitenkin ollut käsittäväni, että sinä et juurikaan ymmärrä oikein puhuttuakaan englantia kuten telkussa ja elokuvissa ilman TEKSTITYSTÄ. Mikä on minusta outoa, joka päivähän sinäkin olet sitä koko ikäsi kuullut telkusta. Tekstitykset ovat surkeita lyhennelmiä tilanpuutteen takia. Monille ilmaisuille ei edes ole alkuperäistä vastaavaa käännössanaa suomeksi.

Aksentti on minusta aika paljon puhtaasti esteettinen juttu. Jollakin henkilöllä tosin se voi olla niin "paksu" että haittaa ymmärtämistä.
Käsitit väärin. Kyllä minä puhuttua englantia ymmärrän kohtuu hyvin, luonnollisesti kirjoitettua ymmärtää paremmin, silloin ei ole epäselvyyttä sanooko henkilö "By the way" vai "Buy the way" tms.
Tekstitykset eivät mielestäni ole "surkeita lyhennelmiä" vaan sopivia pelkistyksiä. Vuorosanoissahan on paljonkin epäolennaisuuksia joita ei ole tarpeen kääntää. :wink:
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Vastaa Viestiin