So Hard kirjoitti: ↑05.12.2017 14:08
Katsastuksessa esiin tulevat viat ovat indikaattori yleisestä vikojen ja virheiden määrästä. Se kertoo kyllä laadusta. On vaikea uskoa, että eri automerkkien omistajien käytös auton huoltamisessa ja osien vaihtamisessa eroaisi keskimäärin toisistaan. Jos 200k ajetussa rellussa on 2x määrä vikoja 200k ajettuun mersuun nähden katsastuksessa, ei ole mitään syytä olettaa että se johtuisi siitä, että mersumies vaihtaa osat aikaisemmin. Se on aika kehno selitysmalli. Paljon parempi selitys on, että mersun osat ovat laadukkaampia ja rikkoontuvat siksi harvemmalla frekvenssillä.
10-11 vuotiaiden kohdalla heikoin mersu on C sarja 30,1% ja heikoin Pösö on 206 32,3%. Paras Mersu on SLK 18,4% ja paras pösö 107 22,1%. Loput mallit epätasaisessa järjestyksessä siinä välissä. Mersun sisäinen heilunta sisältää jo melkein 2 kertaisen määrän vikoja eri automallien välillä ja kattaa myöskin jo suurimman osan tarjolla olevasta skaalasta parhaan ja huonoimman välillä.
Kuluvia osia joutuu vaihtamaan kaikkiin autoihin. Merkkien sisälläkin on vaihtelua. Nykyään kun samaa pohjalevyä käytetään monissa eri malleissa, niin esim. tila-autoissa tuppaa niveliä kulumaan enemmän kuin kevyemmissä samalle alustalle kasatuissa malleissa, koska ne on kovemmalla kuormituksella. Kuluvat osat on kuitenkin edullisia, eikä aiheuta isoja eroja kun tarkastellaan vuosittaisia kuluja eri automallien välillä.
So Hard kirjoitti: ↑05.12.2017 14:08 Varmaan ymmärrät, että veljesi avensiksen selitysarvo on yksittäistapauksena ihan yhtä kehno. Oli minullakin volkkari josta jouduin 5 vuoden aikana kerran vaihtamaan yhden polttimon ja tuulilasinpyyhkimiä ja sitten toinen jossa meni uusiksi koko konepellin alla oleva kama.
Nämä tosiaankin on yksittäistapauksia, mutta sellaisia yksittäistapauksia, joilla on oikeasti merkitystä auton kustannuksiin, kun vian iskiessä korjaaminen maksaa useita tuhansia euroja. Jotkut näistä yksittäistapauksista osoittautuu kuitenkin tyyppivioiksi, mutta automerkit pyrkivät ennemmin tiedon piilossapitämiseen kuin vian aktiiviseen ennaltaehkäisyyn. Kaikki automerkit, joten siinä suhteessa ovat tasapuolisessa asemassa. Mutta kuluttajan kannalta olisi kiva, kun näitä seurattaisiin uskottavasti ja niistä tiedotettaisiin ainakin niissä tapauksissa joissa isommat vahingot voisi välttää ennakoivalla huollolla.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.