Päivän mielipidekirjoitus

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja Gat »

On se "yhteiskunnan vika", jos yhteiskunta ei tiedota moisista rahoituksista. Äidilläni ainakaan ei ollut tietoa edes kysyä. Ja joo joo, sunkin mummut oli niin erinomaisia.
This house is as old as I am.
This house knows all I have done.
This house is full of m-m-my mess.
This house is full of m-m-mistakes
This house is full of m-m-madness.
This house is full of, full of, full of fight!
-KB
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12291
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Gat kirjoitti: 14.06.2018 14:53 On se "yhteiskunnan vika", jos yhteiskunta ei tiedota moisista rahoituksista. Äidilläni ainakaan ei ollut tietoa edes kysyä. Ja joo joo, sunkin mummut oli niin erinomaisia.
No kuinka niistä pitäisi tiedottaa?
Ei ollut erinomainen. Melko yksinkertainen naisihminen jonka sosioekonominen asema oli myös aika alhainen. Mukava silti.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja Gat »

Homeboy65 kirjoitti: 14.06.2018 14:58
Gat kirjoitti: 14.06.2018 14:53 On se "yhteiskunnan vika", jos yhteiskunta ei tiedota moisista rahoituksista. Äidilläni ainakaan ei ollut tietoa edes kysyä. Ja joo joo, sunkin mummut oli niin erinomaisia.
No kuinka niistä pitäisi tiedottaa?
Ei ollut erinomainen. Melko yksinkertainen naisihminen jonka sosioekonominen asema oli myös aika alhainen. Mukava silti.
Esim. että joku, lääkäri tai apteekki olisi maininnut, että lääkkeistä saisi kela-korvauksen lisäksi sossun tukeakin. Muutenhan tämä systeemi menee kuin varmaan ei sinun mutta So Hardin tuntemassa klassikossa "Linnunradan käsikirja liftareille", että kun Vogonit tuhoavat maapallon intergalaktisen moottoritien takia, ihmisten protestointiin vastaavat en muista mutta ulkomuistista merkitys suunnilleen: "Asiasta on ollut tiedote valitusohjeineen Proxima Centaurin neljännen planeetan tienrakennusviraston ilmoitustaululla"
This house is as old as I am.
This house knows all I have done.
This house is full of m-m-my mess.
This house is full of m-m-mistakes
This house is full of m-m-madness.
This house is full of, full of, full of fight!
-KB
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12291
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Gat kirjoitti: 14.06.2018 15:10 Esim. että joku, lääkäri tai apteekki olisi maininnut, että lääkkeistä saisi kela-korvauksen lisäksi sossun tukeakin. Muutenhan tämä systeemi menee kuin varmaan ei sinun mutta So Hardin tuntemassa klassikossa "Linnunradan käsikirja liftareille", että kun Vogonit tuhoavat maapallon intergalaktisen moottoritien takia, ihmisten protestointiin vastaavat en muista mutta ulkomuistista merkitys suunnilleen: "Asiasta on ollut tiedote valitusohjeineen Proxima Centaurin neljännen planeetan tienrakennusviraston ilmoitustaululla"
Minulla on kyllä sellainen vahva MuTu että nuo yhteiskunnan perustuet (työttömyyskorvaus, eläkkeet, asumistuki, toimeentulotuki ym.) ovat NYKYÄÄN aika hyvin tiedossa.
Voin olla väärässäkin.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Gat kirjoitti: 14.06.2018 15:10 Esim. että joku, lääkäri tai apteekki olisi maininnut, että lääkkeistä saisi kela-korvauksen lisäksi sossun tukeakin.
Sossu korvaa lääkkeitä vain toimeentulotuen saajille. Toimeentulotukea taas ei saa, jos voi elää aiemmin kerätyllä omaisuudella. Ei tässäkään pitäisi olla mitään vaikeaa.
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja Gat »

sivustahuutaja kirjoitti: 14.06.2018 19:47
Gat kirjoitti: 14.06.2018 15:10 Esim. että joku, lääkäri tai apteekki olisi maininnut, että lääkkeistä saisi kela-korvauksen lisäksi sossun tukeakin.
Sossu korvaa lääkkeitä vain toimeentulotuen saajille. Toimeentulotukea taas ei saa, jos voi elää aiemmin kerätyllä omaisuudella. Ei tässäkään pitäisi olla mitään vaikeaa.
Jaha. Äitini ei ollut sossun asiakas, ei paljon paskaakaan omaisuutta (luopui nuornalikkana perintöosuudestaan mulkeroenoni hyväksi. Jos ajattelette että isäni oli perseestä, siihen verrattuna enoni oli suoraan Helvetistä. En halua samaan sukuhautaan sen olion kanssa), äidillä pieni eläke, mutta tämä yllä jostain linkistäni kopsaamani ei pidäkään paikkaansa. Ei sanota eivät saa, vaan eivät syystä tai toisesta hae.

"Mites muuten tuossa yhdessä linkissäni:
"Tuen alikäyttäjiä ovat tyypillisesti pienellä eläkkeellä sinnittelevät vanhukset, jotka eivät esimerkiksi isoihin lääkemenoihinsa syystä tai toisesta tukea hae."


Linkit uudestaan:

https://yle.fi/uutiset/3-8447134
"Tyypillinen alikäyttäjä: maaseudulla yksin asuva vanhus
Toimeentulotuen alikäyttö on merkittävä ongelma, sillä tuki jää useimmiten hakematta kaikkein heikoimmassa asemassa olevilta."

https://yle.fi/uutiset/3-9348080
Jossa "tukiviidakko voi hämmentää"

"Tukien alikäyttö on väärinkäyttöä yleisempää – ”Vanhukset eivät tiedä olevansa oikeutettuja rahaan"
https://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/arti ... gs.kHUKKVQ
This house is as old as I am.
This house knows all I have done.
This house is full of m-m-my mess.
This house is full of m-m-mistakes
This house is full of m-m-madness.
This house is full of, full of, full of fight!
-KB
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Eikös äitisi asunut omistusasunnossa?
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja Gat »

sivustahuutaja kirjoitti: 14.06.2018 22:35 ^ Eikös äitisi asunut omistusasunnossa?
Hä? Eikö kukaan pidä mustaa kirjaa mitä selitän? Ei omistusasunnossa, vaan tässä samaisessa kolmen huoneen vuokrakämpässä 71 neliötä 640 per kuukausi vuokrakämpässä, jonka onnistuin kummastelujen läpi saamaan omiin nimiini. Alunperin tämä talo oli vain kaupungin työntekijöille kaupunginjohtajaa myöten, nyt vain jotain sosiaalitapauksia. Kuitenkin sitä varten mun piti vaihtaa kirjani taas Varkauteen. Parempi niin, enhän mä olisi määräajassa kyennyt siirtämään tärkeääkään kamaa veke

Koetan tässä katsoa telkusta toiseen kertaa "Emily Rosen riivaaja". Muka perustuu tositapahtumiin. No oikeasti se oli Saksassa, eriniminen misu eikä efektit sinne päinkään yliluonnollisia kuin leffassa. Itse demonien riivaamana tiedän.
This house is as old as I am.
This house knows all I have done.
This house is full of m-m-my mess.
This house is full of m-m-mistakes
This house is full of m-m-madness.
This house is full of, full of, full of fight!
-KB
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Yleisohje on; jos rahat eivät riitä, mene sossuun. Siellä viranpuolesta lasketaan, oletko oikeutettu toimeentulotukeen. Käynti ei maksa mitään. Ei jokaisesta lakipykälästä erikseen voi lähettää ovelta ovelle saarnaajaa.

Sulla on sikäli Gat hiukan hutera pohja väitteillesi siitä, että ei tiedoteta, kun aiemmin myönsit, että et ollut vuosiin HOAS:lla asuneena tietoinen siitä, että opiskelija sai opiskelijan asumistukea. Kaikki muut olivat. Eli vika ei varmaankaan ollut lähetyksessä, vaan vastaanottimessa.

Ps. Äidilläsihän oli tilillä rahaa 8000. Ei siis olisi ollut oikeutettu toimeentulotukeen, koska tilillä runsaasti käteistä.
Viimeksi muokannut James Potkukelkka, 15.06.2018 9:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Gat kirjoitti: 14.06.2018 22:58
sivustahuutaja kirjoitti: 14.06.2018 22:35 ^ Eikös äitisi asunut omistusasunnossa?
Hä? Eikö kukaan pidä mustaa kirjaa mitä selitän? Ei omistusasunnossa, vaan tässä samaisessa kolmen huoneen vuokrakämpässä 71 neliötä 640 per kuukausi vuokrakämpässä, jonka onnistuin kummastelujen läpi saamaan omiin nimiini.
OK. Nämä teidän asumiskuviot eivät ole ihan niin kirkkaat.

Äitilläsi oli kuitenkin rahaa pankissa? Ei silloin saa sossusta mitään.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 15.06.2018 8:41
Gat kirjoitti: 14.06.2018 22:58
sivustahuutaja kirjoitti: 14.06.2018 22:35 ^ Eikös äitisi asunut omistusasunnossa?
Hä? Eikö kukaan pidä mustaa kirjaa mitä selitän? Ei omistusasunnossa, vaan tässä samaisessa kolmen huoneen vuokrakämpässä 71 neliötä 640 per kuukausi vuokrakämpässä, jonka onnistuin kummastelujen läpi saamaan omiin nimiini.
OK. Nämä teidän asumiskuviot eivät ole ihan niin kirkkaat.

Äitilläsi oli kuitenkin rahaa pankissa? Ei silloin saa sossusta mitään.
Tästä tuli mieleeni tapaus 90-luvun alusta. Olin päivystävänä lääkärinä ja totesin vanhalla eläkeläisrouvalla vyöruusun. Kirjoitin siihen lääkettä. Vanha rouva siihen itkua tuhertaen, että kun ne lääkkeet ovat pienituloiselle eläkeläiselle niin kallita. Hyväsydämisenä komeana nuorena lääkärinä (2/3:sta oikein) hommasin rouvalle pikaisen ajan sairaalan sosiaalihoitajalle (ei mikään normimenettely päivystyksestä kotiutettavalle ihmiselle). Sos. hoitaja sai järjestettyä tapaamisen pikaisesti, koska hätätilanne.

Lopputulos; kävi ilmi, että rouvalla oli tilillä 100 000 markkaa (joka oli 90-luvun alussa erittäin suuri raha). Jäi sossun rahat saamatta huolimatta herooisesta yrityksestäni :)
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja exsu »

Tarkennan sen verran, toimeentulotuki maksetaan nykyään Kelasta, eli sossuun ei kannata rahan perässä mennä. Sen sijaan päihdehoitopaikan maksarit saattaa jossain kunnissa kulkea sitä kautta. Tampereella on jopa niin päteviä sossuja, että jättävät myöntämättä lääkärin lähetteellä tulevan maksusitoumuksen, koska näkevät potilaan papereista, ettei hänellä ole hoitomotivaatiota. Pysyy budjetti kurissa!
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Sulla on varmasti tietoa katkosta? Miten sinne käytännössä helpoiten nykyään pääsee? Vaihtelee kunnittain ehkä?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

exsu kirjoitti: 15.06.2018 9:26 Tarkennan sen verran, toimeentulotuki maksetaan nykyään Kelasta, eli sossuun ei kannata rahan perässä mennä. Sen sijaan päihdehoitopaikan maksarit saattaa jossain kunnissa kulkea sitä kautta. Tampereella on jopa niin päteviä sossuja, että jättävät myöntämättä lääkärin lähetteellä tulevan maksusitoumuksen, koska näkevät potilaan papereista, ettei hänellä ole hoitomotivaatiota. Pysyy budjetti kurissa!
Tiesin tämän nyanssin, mutta "sossu"="kela" monelle. Ja vaikka nyt menisikin väärälle luukulle, viranomaisen tulee viranpuolesta ohjata kansalainen oikeaan osoitteeseen.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja exsu »

James Potkukelkka kirjoitti: 15.06.2018 9:33 ^Sulla on varmasti tietoa katkosta? Miten sinne käytännössä helpoiten nykyään pääsee? Vaihtelee kunnittain ehkä?
Vaihtelee tosi paljon sekä tiputettavan aineen että kunnan mukaan. Kyllä mä siitä terkkarista lähtisin liikkeelle sekä Varkaudessa että Orimattilassa, jos alkoa pitää tiputella. Joissain kunnissa on myös kotikatko-mahdollisuus, mutta Gat kyllä hyötyisi enemmän osastosta.
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

exsu kirjoitti: 15.06.2018 10:01
James Potkukelkka kirjoitti: 15.06.2018 9:33 ^Sulla on varmasti tietoa katkosta? Miten sinne käytännössä helpoiten nykyään pääsee? Vaihtelee kunnittain ehkä?
Vaihtelee tosi paljon sekä tiputettavan aineen että kunnan mukaan. Kyllä mä siitä terkkarista lähtisin liikkeelle sekä Varkaudessa että Orimattilassa, jos alkoa pitää tiputella. Joissain kunnissa on myös kotikatko-mahdollisuus, mutta Gat kyllä hyötyisi enemmän osastosta.
Onko tietoa siitä, onko käytössä joku kategorinen promilleraja, jonka alla pitää olla, kun tulee hakemaan katkopaikkaa?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja exsu »

En tiedä. Meidän porukalla alkoholi on yleensä vaan lisämauste.
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Tuossa muuten Varkauden yhteystiedot

http://www.varkaus.fi/hyvinvointi-ja-te ... asioissa-1
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja Gat »

James Potkukelkka kirjoitti: 15.06.2018 9:02 Lopputulos; kävi ilmi, että rouvalla oli tilillä 100 000 markkaa (joka oli 90-luvun alussa erittäin suuri raha). Jäi sossun rahat saamatta huolimatta herooisesta yrityksestäni :)
No ei tarvi olla rahaakaan. Loppujen lopuksi ei äitini tilit sittenkään, mutta isäni tili kyllä kurahti niin loppuun, että äidin kanssa puoliksi maksettiin arkut, purkit ja papit ja jaettiin keskenämme isän jäljellejääneet laskut. Asianajaja ehdotti, että voisimme anoa sossulta hautausavustusta. No sossupa selvitti, että isäni omisti äitini kanssa puoliksi Joroisten mökkimme. Ei järven rannalla ja katto on romahtanut. Sossu ei korvannut peijaisia, vaan selitti että mökin myymällä voisi kustantaa hautajaiset. Niinkuin kukaan sitä ostaisi eikä sillä aikataululla olisi ehtinyt myydä vaikka tönö olisi ollut kunnossa.

Mitähän mä sille mökille teen? Kumma ettei ole tullut viranomaisilta ukaasia että se on purettava.
James Potkukelkka kirjoitti: 15.06.2018 10:13 Tuossa muuten Varkauden yhteystiedot

http://www.varkaus.fi/hyvinvointi-ja-te ... asioissa-1
Joojoo. aamulla oli lievä krapula, elimistö ei enää kestä mitään. Viimeinen Karhu auttoi enkä hae lisää.
This house is as old as I am.
This house knows all I have done.
This house is full of m-m-my mess.
This house is full of m-m-mistakes
This house is full of m-m-madness.
This house is full of, full of, full of fight!
-KB
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ milsi vitusss mökin omistaja saisi sossusta mitään!? Miksi meidän pitäisi kustantaa teidän menoja ihan muuten vasn?

Gattis, voisitko maksaa veneeni? Ois kiva.
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja Gat »

sivustahuutaja kirjoitti: 15.06.2018 11:56 ^ milsi vitusss mökin omistaja saisi sossusta mitään!? Miksi meidän pitäisi kustantaa teidän menoja ihan muuten vasn?

Gattis, voisitko maksaa veneeni? Ois kiva.
Pointti että se mökki on nyt arvoton raunió, mutta sitä ei sossu tiennyt.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ silti se mökki pitää ensin myydä ja elää hetki saaduilla rahoilla. Jos mökistä saa satasen, niin toimeentulotuen virtaaminen lykkääntyy muutamalla päivällä.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Säännöt ei ole noin tiukat nopean avun tilanteissa, mutta likvidit varat kuten osakkeet, talletukset yms. pitää ensin sulattaa.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^^Eikö olisi vain helpompaa, jos voisi käydä hakemassa rahaa muovi- tai mielummin paperikassissa aina kun tarvitsee?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Melkein häveliäisyyttäni jätin tämän kirjoittamatta, mutta sitten ajattelin tämän ripittäytymisenä ja myöskin informatiivisena. Kertoo siitä, että meitä on niin moneen junaan.

Minä olen erittäin tarkasti aikoinani selvittänyt kaikki mahdolliset tuet, joihin olen ollut oikeutettu ja vieläpä nekin, joihin en ole ollut.

Opiskeluaikana, kun rahat olivat menneet viinaan, lauluun ja naisiin (ja loput kaikenmaailman turhuuten) kävin sossussa kaksi kertaa. Ekalla kertaa juttelin sos. toimiston sedän kanssa ihotautien hoidosta, itse hakemuksesta ei niin paljoa. Olin palaverin lopussa hiukan epävarma, että entäs ne rahat. Mies totesi, että tottakai ne tulee.

Jälkimmäisellä kerralla oli eri virkailija, takakireä lespo ei antanut rahaa, perkele!1 Nämä siis aivan oikeilla tiedoilla ja status oli mielestäni aika lailla sama. Setä antoi, täti ei.

Kolmannella kerralla asuin nykyisen vaimoni, silloisen tyttöystäväni kanssa Kalliossa vapailta markkinoilta vuokratussa kaksiossa. Rahat eivät olleet loppu, mutta nohevana selvitin, että jos asuisin ko. asunnossa yksin, saisin paljon enemmän asumistukea, koska olin köyhä opiskelija. Siirsimme tyttöystävän kirjat pois asunnosta hänen lapsuudenkotiinsa. Cash-iing!1 Talkkari kyllä hiukan mulkoili, koska talonkirjojen mukaan asuin siis yksin, mutta yhdessä asuttiin.

Neljäs kerta meni jo petoksen puolelle. Olimme ostaneet omistusasunnon ja tuloni olivat sen ikäiseksi (vajaa kolmekymppiseksi) erittäin hyvät, vuosi oli -95, tienaisin jtn 334 000 markkaa vuodessa. Siitä huolimatta olin onnistunut kuluttamaan käteisvarat vähiin, ilmeisesti oli yhdistelmä New Yorkin matkaa, vaimon timanttisormusta, nahkasohvaa jne. ja olin myös ostanut uunituoreen Nokia 2110:n. Se oli juuri tullut kauppaan ja oli kuuminta hottia. Ovh 5700 markkaa. Noh.. rahat olivat siis vähissä. Hokasin, että jos asuisin tässä omistusasunnosani vuokralla ja olisin köyhä opiskelija, saisin tietty sossusta tukea.

Mulla oli pari tenttiä tekemättä ja ei ollut vielä lisurin papereita, vaikka tein duunia runsaasti. Laadin vuokrasopimuksen, jossa asuin alivuokralaisena vaimoni omistaessa asunnon. Statukseksi laitoin opiskelija. Laskin, että eri systeemit eivät ole toisiinsa kytköksissä ja eivät ne mistään näe, että todellisuudessa olen kokopäiväisessä työssä ja asun omistusasunnossa. Tuohon aikaan ei todellakaan ollut mitään yhteyksiä eri hallintoviranomaisten kesken ja faksi oli IT-alan huipputekniikka.

Sossussa täytin kaikki paperit valmiiksi. Virkailija ihmetteli, kun kaikki lomakkeet olivat valmiiksi täytettynä. Yleensä nämä kuulemma kädestä pitäen täytetään virkailijan kanssa. Kerroin virkailijalle liikuttavan tarinan siitä, miten olen lähes valmis lääkäri ja nyt pitäisi viimeiset tentit saada suoritettua, jotta sitten pääsisi töihin. Muistaakseni rahaa tuli helvetisti. Useita tuhansia markkoja. Hävettääkö nyt? Ehkä vähän.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Vastaa Viestiin