Autoilu 2

Tietokonejutut, pelit ja muu nörtismi; autot, kaasupullot ja muut lelut
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Toyotan vahvuus ei ole teknologiassa, vaan suunnittelussa ja tuotannossa. Kun sähköautoista alkaa saamaan kassavirtaa, niin Toyota tulee mukaan. Suomessa yli 70% myydyistä hybrideista on Toyotoja.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 30.07.2018 12:43 ^ Toyotan vahvuus ei ole teknologiassa, vaan suunnittelussa ja tuotannossa. Kun sähköautoista alkaa saamaan kassavirtaa, niin Toyota tulee mukaan. Suomessa yli 70% myydyistä hybrideista on Toyotoja.
Voi olla. Olin aikoinaan väärässä Nokian WP:n suhteen. Saatan olla tässäkin. Itse veikkaan, että kahdenkymmen vuoden kuluttua Toyta ei ole suurin autonvalmistaja, koska se on lähtenyt niin hitaasti sähköautoihin. VW on huomattavasti kovemmassa vauhdissa.

Hybridi on ihan eri eläin kuin sähköauto.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja So Hard »

James Potkukelkka kirjoitti: 30.07.2018 12:48
sivustahuutaja kirjoitti: 30.07.2018 12:43 ^ Toyotan vahvuus ei ole teknologiassa, vaan suunnittelussa ja tuotannossa. Kun sähköautoista alkaa saamaan kassavirtaa, niin Toyota tulee mukaan. Suomessa yli 70% myydyistä hybrideista on Toyotoja.
Voi olla. Olin aikoinaan väärässä Nokian WP:n suhteen. Saatan olla tässäkin. Itse veikkaan, että kahdenkymmen vuoden kuluttua Toyta ei ole suurin autonvalmistaja, koska se on lähtenyt niin hitaasti sähköautoihin. VW on huomattavasti kovemmassa vauhdissa.

Hybridi on ihan eri eläin kuin sähköauto.
Jaa-a.

https://www.carthrottle.com/post/toyota ... ctric-car/

Tämän mukaan Toyota kehittelee solid state -akkuteknologiaa.
Universaali disclaimer.
Avatar
Stadinarska
Kitisijä
Viestit: 9034
Liittynyt: 30.10.2006 19:18
Paikkakunta: Aina Stadi

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Stadinarska »

Kyllä otaksun, että Kiina tai Etelä-Korea ovat suurimmat autonvalmistajat kappalemäärissä tulevina vuosikymmeninä.

Tekniikassa edelläkävijä tulee olemaan Saksa. Japani jatkaa suuren teknologian maana myös autoilun saralla ja panostaa yhä enemmän luotettavuuteen.

USA ja paikalliset Daavidit pyrkii olemaan kehityksen kärjessä jollain yksittäisellä tuotteella jatkossakin. So hard on heidän halunsa tehdä paras auto. Siinä Sivustahuutajina ovat muut tekniikan huippumaat.

:)
HEINÄINEN MUKAVA AUTOPOIKA
Stadinarska. Kussakin kuussa eriniminen.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 30.07.2018 12:48 VW on huomattavasti kovemmassa vauhdissa.

Hybridi on ihan eri eläin kuin sähköauto.
Hybridi on pirun paljon lähempänä sähköautoa kuin bensavehje. Ei sähköauto ole mitään rakettitiedettä. Akku on käytännössä se ainoa kehitystä rajoittava tekijä tällä hetkellä.

VW ostaa akkunsa muilta. En ihan keksi missä se VW:n vauhti on. Myyvät tällä hetkellä globaalisti saman verran sähköautoja kuin Chevrolet. Normiautojen muuttaminen sähköautoiksi ostokomponentein on lähinnä imagotemppu. Ei taida VW:llä olla myynnissä yhtään alusta asti EV:ksi suunniteltua autoa?

Uuden auton suunnittelu maksaa noin miljardin. Tuossa on hyvä syy lykätä sitä aidon EV:n suunnittelua siihen asti, kunnes markkina ja teknologia ovat kypsiä. Ei mikään ihme, että merkittäviä aitoja sähköautoja on vain muutama:
- Teslat
- Leaf
- Volt
- BMW i3
- Renault Zoe
- Joku BYD

Vaikea nähdä miten Toyota olisi pudonnut tuosta kelkasta.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 30.07.2018 15:41 Ei taida VW:llä olla myynnissä yhtään alusta asti EV:ksi suunniteltua autoa?
Ei nyt, mutta putkessa on monta ja tulevat markkinoille muutaman vuoden aikana. Uudelle, nimenomaan sähköautoksi suunnitellulla pohjalla

VW Group has committed $48 billion in car battery supplies[4] and plans to outfit 16 factories to build electric cars by the end of 2022.

https://en.wikipedia.org/wiki/Volkswage ... B_platform

Mun mielestäni Toyotalla ei ainakaan julkistettuna ole putkessa sähköautoja?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ toyolla on 10 mallia suunniltelmissa 2020 mennessä pelkästän kiinaan. Mutta luultavasti nuo ovat vain vanhoja malleja joihin lyödään sähköt.

En oikein keksi miten hottia hotimpien ostokomponenttien sovittaminen olemassa oleviin polttomoottorivehkeisiin voisi olla hyvä bisnes. Hinta, kate, paino ja ominaisuudet kärsivät väkisin.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 31.07.2018 9:07 ^ toyolla on 10 mallia suunniltelmissa 2020 mennessä pelkästän kiinaan. Mutta luultavasti nuo ovat vain vanhoja malleja joihin lyödään sähköt.

En oikein keksi miten hottia hotimpien ostokomponenttien sovittaminen olemassa oleviin polttomoottorivehkeisiin voisi olla hyvä bisnes. Hinta, kate, paino ja ominaisuudet kärsivät väkisin.
Niin, VW siis on kehittynyt MEB-alustan eikä lyö osia vanhaan polttomoottorialustaan.

Akkujen saatavuus muuten tulee olemaan kaikkien muiden valmistajien, paitsi Teslan ongelma. Teslaa tekee tällä hetkellä n puolet maailman Li-ion kennoista (eo. lukemassa siis _kaikki_ mahdollinen li-ion kennotuotanto, mukaanlukien läppäriakut jne). Kiinaan Tesla avaa lähivuosina saman kokoluokan uuden akkutehtaan, Eurooppaan samoin.

Muut eivät pysty tuottamaan sähköautoja isolla volyymillä, koska heillä ei ole akkuja. Poislukien Kiinalaiset. heillä on, mutta heidän tuotansa menee Kiinaan. Muun maailman 99% tappelee niukasta akkukapasiteetista. Tesla myy 1% autoista ja Elon nauraa matkalla Marsiin.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ joo, mutta autoja ei silti ole myynnissä. Toyokin virittää tnga-alustan ev käyttöön.
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 6253
Liittynyt: 17.02.2011 13:04

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja elco »

^^ Teslalle akkujen saatavuutta tärkeämpiä asioita ovat skaalautuminen, laatu ja cash management. Volyymien pitäisi kasvaa eikä recalleja saisi tulla vanhaan malliin. Vaikea yhtälö enkä löisi vetoa onnistumisen puolesta.

Toyotalla ei ole noilla tonteilla veitsi kurkulla.
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

elco kirjoitti: 31.07.2018 12:00 ^^ Teslalle akkujen saatavuutta tärkeämpiä asioita ovat skaalautuminen, laatu ja cash management. Volyymien pitäisi kasvaa eikä recalleja saisi tulla vanhaan malliin. Vaikea yhtälö enkä löisi vetoa onnistumisen puolesta.

Toyotalla ei ole noilla tonteilla veitsi kurkulla.
Noikin ovat tärkeitä, mutta ilman akkuja ei voi tehdä sähköautoa. Eli kaikki nuo luettelemasi ovat kuitenkin asioita, jotka ovat helpommin hoidettavissa, kuin sähköauton rakentaminen ilman akkua.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 6253
Liittynyt: 17.02.2011 13:04

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja elco »

^ Jos se on noin helppoa niin luulisi Teslaltakin onnistuvan.
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

elco kirjoitti: 31.07.2018 12:24 ^ Jos se on noin helppoa niin luulisi Teslaltakin onnistuvan.
Tarkoitin, että se on vähemmän vaikeaa. Ei se helppoa ole. Jos se olisi helppoa, em. ongelmia ei varmaankaan olisi.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Maailma toimii jo sähköllä: moottoreita ja muita piisaa. Akkuja ei.

Teslan kyky oppia auton kasaaminen on edelleen arvoitus. En pitäisi mahdottomana, että nöyrällä asenteella voisi nopeastikin päästä keskimääräistä parempaan laatuun ja tehokkuuteen. Valmet Automotive kasaa koostaan huolimatta paremmin autoja kuin moni isompi ja vanhempi.

Tällä herkellä Teslan oppimiskäyrä tutuu takkuavan. Jos muut pistävät alustat kjntoon ja saavat kiinasta akut, niin se saattoi sitten olla siinä. Tosin kiinalaisiin akkuihin suhtautuisin varauksella. Sopisi hyvin kiinalle, että pullonkaulakomponentit menisivät kiinalaisille merkeille. Tämä on valtava murtoskohta ja vanhoille pelaajille voi käydä hassusti.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Kiina on maailman isoin automarkkina ja vähitellen siirtymässä sähköautoihin. Uskoakseni kiinalaisia akkuja ei riitä Kiinan ulkopuolelle moneen vuoteen.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Kyllähän maailmaan tehtaita mahtuu, mutta litiumia ei taida löytyä tarpeeksi että nykyakuilla autokanta kovin sähköistyisi. Kapasiteettia tulee kyllä lisää ja hinnan ennustetaan laskevan.
Universaali disclaimer.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Etelä-Amerikan suuret litium-varastot on melkein koskematta kun hiukan hankalasti kaivettavissa.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Kaikkihan tietävät, että autojen varaosat ovat naurettavan (tai itkettävän) hintaisia. Bemari kuitenkin teki enkan. Vaimon X3:n takaledivalot olivat palaneet. Alkuperäinen hinta-arvio reilu 1200 euroa. Aivan; reilu 1200€ auton takavaloista! Bimmeri kuitenkin suostui pudottamaan hinnan 661 euroon, joka tietysti on järjetön hinta edelleen.

1200 eurolla saa jo ajokuntoisen auton..
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Mitäs jos merkkikorjaamon sijaan menisit jonnekin toisaalle jossa käytetään tarvikeosia? Merkkikorjaamot haluavat aina vaihtaa viallisen venttiilin sijasta kokonaisen komponentin.
Universaali disclaimer.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 01.08.2018 12:14
1200 eurolla saa jo ajokuntoisen auton..
Bimmeri on vähän niinku jahti. Vaatii paalua ostaa _sekä_ ylläpitää. Mistä ne ihmiset muiten tuetäs ootko _enää_ varoissas.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^^Aivan mahdollista kyllä, että jostain Reiskan pajalta olisi saanut valot yhtä suurusluokkaa edullisemmin.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Joko tää oli täällä? Teslan tulos odotettua huonompi.

https://www.hs.fi/talous/art-2000005777049.html
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Olin toivonut, että kurssi olisi dyynakannut (koska aion ostaa vähän lisää). Sen sijaan nousi n 10%. Ostan silti vähän lisää tänään.

Tämä kvartaali Q2 oli _omasta mielestäni_ yön pimein hetki. Q2:lle tulivat kulut Model 3:n tuotannon ylösajosta, mutta ei vielä rahoja lisääntyneestä myynnistä. Nythän Model 3:a rullaa tuotantolinjalta hyvään tahtiin.

Edelleenkään en aio pitää Teslapossaa isona, mutta haluan olla mukana tarinassa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 6253
Liittynyt: 17.02.2011 13:04

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja elco »

^ Sitten vaan toivotaantoivotaan, ettei tule montaa isoa recallia kun autot on saatu ulos. Jos laatu on luokkaa model s niin silloin se pimeys vasta pukkaa.

Etkös sä aiemminkin ollut osa tarinaa myyntioptioinesi.
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

elco kirjoitti: 02.08.2018 17:12
Etkös sä aiemminkin ollut osa tarinaa myyntioptioinesi.
Juu. Turskaa tuli. Sitten ajattelin "jos et voi voittaa heitä, liity heihin". Mutta toki taitava sijoittaja tekee turskaa sekä kurssin noustessa että laskiessa!
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Vastaa Viestiin