Päivän uutiskatsaus, osa 3

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 09.08.2018 13:51 Mielestäni _ei voi_ samaanaikaan Vagikselle suu vaahdossa selittää, että hommat pitää ratkaista sen mukaan mikä on oikein, ei sen mukaan miten on laki ja samaan hengenvetoon todeta, että lihansyönti on omalta kohdaltaan ok, koska ei hänen teoillaan ole merkitystä. Mihin se Moraali nyt jäi?!

Voinko panna lapsia thaimaassa, kun ei se lapsiprostituutio kuitenkaan ole siitä kiinni, panenko minä vai en?
Homien moraaliteoria 1.0:
- Homien mukaan hommat pitää ratkaista sen mukaan mikä on oikein, ei sen mukaan, mikä on laki.
- Sen, mikä on oikein, ratkaisee kyseessä olevan teon seuraukset kussakin ainutkertaisessa tilanteessa (ei laki tai jokin yleinen periaate).
- Homien kuluttama lihamäärä on niin pieni, ettei vaikuta Alepan lihatilauksiin. SIllä ei siis ole merkitystä eläinten hyvinvointiin, vain Homien nälän tyydyttymiseen ja mielihyvään.
- Thai-esimerkkisi ei päde, koska Homieteoriassa arvioidaan yksittäisen teon konkreettisia seurauksia, jolloin abstraktiotason nostosi missaa pointin.
- Sikäli Thai-esimerkki on kuitenkin relevantti, että ilmeisesti Homieteorian mukan pidättäytyminen lapsiseksimatkoista Thaimaahan ei riitä korkeaan moraaliin (koska sillä ei ole vaikutusta ilmiöön eikä siis varsinaisesti vähennä lasten hyväksikäyttöä (paitsi moraalin perttiteorian mukaan, jossa Pertti ansaitsee moraalisen sädekehän, koska on monesti pidättäytynyt raiskaamasta, vaikka mieli teki), vaan pitäisi aktiivisesti ajaa lainmuutoksia ja rakenteellista ratkaisua (ja vastaavasti tietysti lihantuotantoon, missä kohtaa totaalipassiivisen Homien moraaliteoria viimeistään hajoaa, vaikka selviäisikin sinun kaksinaamaisuusyytteestäsi)).
Viimeksi muokannut urpiainen, 09.08.2018 14:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Homeboy65 kirjoitti: 09.08.2018 13:58
James Potkukelkka kirjoitti: 09.08.2018 13:51
Homeboy65 kirjoitti: 09.08.2018 13:49

Toistan: Homien lihansyönnillä tai syömättömyydellä ei taida olla minkäänlaista KÄYTÄNNÖN merkitystä. Jos sillä olisi jotain käytännön merkitystä asia olisi toinen.
Olen sen verran käytännön ihminen että en tee mitään periaatteesta jos sillä ei ole käytännön merkitystä. Esim. päätös ammunko eläimiä vai en olisi eri juttu.
Mun mielestäni sanakirjaan kaksinaismoraalin kohdella voisi laittaa Homien kuvan. Mielestäni _ei voi_ samaanaikaan Vagikselle suu vaahdossa selittää, että hommat pitää ratkaista sen mukaan mikä on oikein, ei sen mukaan miten on laki ja samaan hengenvetoon todeta, että lihansyönti on omalta kohdaltaan ok, koska ei hänen teoillaan ole merkitystä. Mihin se Moraali nyt jäi?!

Voinko panna lapsia thaimaassa, kun ei se lapsiprostituutio kuitenkaan ole siitä kiinni, panenko minä vai en?
Mikäs merkitys käytännön merkityksellä on sinun mielestäsi?
Minä noudatan kyllä liikennesääntöjä mutta jos olen liikenteessä kello 3 yöllä eikä autoja ym. muuta liikennettä ole mailla halmeilla niin en jää kyllä punaisiin valoihin odottamaan. Pitäisikö, jotenkin periaatteessa?
Ei tarvitse seisoa liikenevaloissa yöllä (eikä päivälläkään), jos autoja ei tule.

VAstaa sä nyt siihen, miksi muiden pitää olla moraalisia, mutta sun ei.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Mun mielestäni Homien Moraaliteorian (HoMo) uskottavuuden sisäänrakennutt heikkous on siinä, että Homie rakentaa korkeaa moraaliTeoriaa, mutta samaan aikaan itse korostaa olevansa syvästi käytännön ihminen.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja So Hard »

urpiainen kirjoitti: 09.08.2018 13:48Lihansyönnin lainmukaisuus ei tee Homien lihansyönnistä eettistä vaan se, että Homien lihansyönnin seuraukset ovat häviävän pienet.
Niin, ei se kyllä maailman kymmeniä tai satoja tuhansia lapsiprostituoituja mitenkään vähennä ettei Dave harrasta lapsiprostituutiota. Että anna Dave palaa vaan, moraalittoman kärsimyksen tuottaminen on ihan ok kunhan se tehdään osana riittävän isoa joukkoa. Mutta hetkinen, eikös tällä voisi myös oikettaa juutalaisten polttelun? Jos 4 miljoonaa poltetaan kuitenkin, ei sen nyt niin väliä ole jos minä poltan muutaman?
Universaali disclaimer.
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12291
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

James Potkukelkka kirjoitti: 09.08.2018 14:03 Mun mielestäni Homien Moraaliteorian (HoMo) uskottavuuden sisäänrakennutt heikkous on siinä, että Homie rakentaa korkeaa moraaliTeoriaa, mutta samaan aikaan itse korostaa olevansa syvästi käytännön ihminen.
Vastaa nyt tähän: miksi Homien pitäisi lopettaa lihansyönti vaikka Homien lihansyönnillä ei ole minkäänlaista käytännön merkitystä?
Toinen esimerkki: henkilö X perii (ei osta siis) turkin. Ei minusta ole mitään väärää vaikka henkilö X käyttääkin tuota em. turkkia. Ei se turkiseläinten asemaan vaikuta sitä tai tätä, käytännössä.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 09.08.2018 14:03 Mun mielestäni Homien Moraaliteorian (HoMo) uskottavuuden sisäänrakennutt heikkous on siinä, että Homie rakentaa korkeaa moraaliTeoriaa, mutta samaan aikaan itse korostaa olevansa syvästi käytännön ihminen.
Olen eri mieltä. Minusta on ihan koherentti kanta sanoa, että teon moraalinen arvo riippuu viime kädessä sen konkreettisista seurauksista, ei mistään yleisemmistä periaatteista, lainmukaisuudesta tms. HoMo kosahtaa pikemminkin siinä, että Homie menee vaikka minkälaiseen solmuun todistellakseen (itselleen), että ei voi tehdä millekään asiaan yhtään mitään. Tässä kohtaa Homie muistuttaa kovasti Gattacaa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Homeboy65 kirjoitti: 09.08.2018 14:11 Vastaa nyt tähän: miksi Homien pitäisi lopettaa lihansyönti vaikka Homien lihansyönnillä ei ole minkäänlaista käytännön merkitystä?
Toinen esimerkki: henkilö X perii (ei osta siis) turkin. Ei minusta ole mitään väärää vaikka henkilö X käyttääkin tuota em. turkkia. Ei se turkiseläinten asemaan vaikuta sitä tai tätä, käytännössä.
Mä olen eri mieltä. Turkinkäyttäjä osallistuu sen käytännön ylläpitoon, että turkiksien käyttö on ihan ok. Hän uusintaa epäeettisiä normeja julkisella performanssillaan. Turkiksia tulee käyttää vain suljetuissa yksityistilaisuuksissa yön pimeinä tunteina. Sitä paitsi, sä et kai ole perinyt (vaan ostanut) kuluttamaasi lihaa?
Viimeksi muokannut urpiainen, 09.08.2018 14:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

So Hard kirjoitti: 09.08.2018 14:10
urpiainen kirjoitti: 09.08.2018 13:48Lihansyönnin lainmukaisuus ei tee Homien lihansyönnistä eettistä vaan se, että Homien lihansyönnin seuraukset ovat häviävän pienet.
Niin, ei se kyllä maailman kymmeniä tai satoja tuhansia lapsiprostituoituja mitenkään vähennä ettei Dave harrasta lapsiprostituutiota. Että anna Dave palaa vaan, moraalittoman kärsimyksen tuottaminen on ihan ok kunhan se tehdään osana riittävän isoa joukkoa. Mutta hetkinen, eikös tällä voisi myös oikettaa juutalaisten polttelun? Jos 4 miljoonaa poltetaan kuitenkin, ei sen nyt niin väliä ole jos minä poltan muutaman?
Home tekee erottelun sen välillä, että ostaa 400 g sikanautaa Alepasta, ja että omalla konkreettisella teollaan, esim. ampumalla, lopettaa jonkun eläimen elämän. Hänen perustelunsa tälle erottelulle on siinä, että Homeen lihankulutus on niin pientä, että häviää Alepan hävikkimarginaaliin eikä vaikuta esim. kaupan lihamäärätilauksiin mitään. Lihapakkaus ei myöskään kärsi. Yksikään eläin vähemmän ei menettäisi henkeään, vaikka Homie ostaisi jauhelihan sijaan lantun, mutta tunkiessaan kukan kiväärin piippuun ainakin se eläin säästyi ainakin sillä kertaa.

Tuo Homeen erottelu on kieltämättä vähän hankala, mutta jos sen tekee (kuten Home siis tekee), niin esimerkkisi ovat tietysti irrelevantteja, Homien näkökulmasta ne missaavat pointin kokonaan.

Minusta Homien teoria sortuu pikemminkin siinä, että Homie kuitenkin osallistuu teholihantuotantoa ylläpitävään käytäntöön. Useamman Homeen muodostamalla käytännöllä on toki merkittäviä seurauiksia, kuten kirjoitat. Jos teholihatuotanto on väärin, Homeen pitäisikin pyrkiä muuttamaan käytöntöä. Home ei äänestä, koska yksittäisellä äänellä ei ole merkitystä. Mutta en oikein ymärrä, miksi Home ei pyri edistämään kasvissyöntiä jotenkin laajemmin tai aktiivisemmin. Omasta näkökulmastaan luulisi olevan hänen moraalinen velvollisuutensa edes yrittää tehdä edes jotain asian hyväksi.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12291
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

urpiainen kirjoitti: 09.08.2018 14:25

Minusta Homien teoria sortuu pikemminkin siinä, että Homie kuitenkin osallistuu teholihantuotantoa ylläpitävään käytäntöön. Useamman Homeen muodostamalla käytännöllä on toki merkittäviä seurauiksia, kuten kirjoitat. Jos teholihatuotanto on väärin, Homeen pitäisikin pyrkiä muuttamaan käytöntöä. Home ei äänestä, koska yksittäisellä äänellä ei ole merkitystä. Mutta en oikein ymärrä, miksi Home ei pyri edistämään kasvissyöntiä jotenkin laajemmin tai aktiivisemmin. Omasta näkökulmastaan luulisi olevan hänen moraalinen velvollisuutensa edes yrittää tehdä edes jotain asian hyväksi.
Kyllä minä äänestän, nykyään.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

So Hard kirjoitti: 09.08.2018 14:10 Jos 4 miljoonaa poltetaan kuitenkin, ei sen nyt niin väliä ole jos minä poltan muutaman?
JOS!? Äijä vissiin epäilee holokaustia!?

Kyllä ne todistetusti poltettiin, joten sata lisää menee pyöristysvirheisiin.

En ymmärrä lainkaan tätä: jos valintani ei poista koko ilmiötä, niin ei kannata tehdä mitään? Jos logiikka on tuo, niin miksi esim. Homien kannattaisi lainsäädännönkään kautta pyrkiä vaikuttamaan lihansyöntiin? Kyllähän se on ihan päivänselvää, että homie ei pysty laindäädäntäkeinoillaankaan lopettamaan lihansyöntiä maailmasta elinaikanaan, joten miksi homie edes yrittäidi vaikuttaa lainsäädäntöön?

Voin taata, että jokainen kasvissyöjäksi ryhtyvä vähentää lihantuotantoa. Sehän on ihan järjenvastainen oletus, että kauppa viikosta ja vuodesta toiseen tilaisi liikaa lihaa ja heittäisi sen sitten roskiin säätämättä sitä lukua tilausjärjestelmässä.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Vagabondo kirjoitti: 09.08.2018 13:55
Homeboy65 kirjoitti: 09.08.2018 13:52
Vagabondo kirjoitti: 09.08.2018 13:50

:doh:

Sinäkö olet se taho joka määrittää mikä on oikein ja väärin?
Kyllä ja ei. Kerron oman mielipiteeni mutta en väitä että ne olisivat absoluuttisia totuuksia. Ne ovat tulkintoja, sinullakin on oikeus omiin tulkintoihisi.
Kuinka sä sitten voit väittää minun tulkintaani vääräksi sillä perusteella että mutuilet toisenlaisen mielipiteen?
Mun on pakko kysyä kontrollikysymyksenä, että menikö tämä viesti sinulta huomaamatta ohi vai päätitkö vain jättää vastaamatta?

nim. Epätietoisuus kalvaa luitani
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

sivustahuutaja kirjoitti: 09.08.2018 14:33
So Hard kirjoitti: 09.08.2018 14:10 Jos 4 miljoonaa poltetaan kuitenkin, ei sen nyt niin väliä ole jos minä poltan muutaman?
jos valintani ei poista koko ilmiötä, niin ei kannata tehdä mitään? Jos logiikka on tuo, niin miksi esim. Homien kannattaisi lainsäädännönkään kautta pyrkiä vaikuttamaan lihansyöntiin? Kyllähän se on ihan päivänselvää, että homie ei pysty laindäädäntäkeinoillaankaan lopettamaan lihansyöntiä maailmasta elinaikanaan, joten miksi homie edes yrittäidi vaikuttaa lainsäädäntöön?
Nyt sä olet Homeen (tai EW:n) ajattelun ytimessä. Millekään ei kannata edes yrittää tehdä mitään, kunhan possuttelee menemään entiseen malliin ja kuvittelee olevansa korkeamoraalinen.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12291
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Vagabondo kirjoitti: 09.08.2018 14:34
Vagabondo kirjoitti: 09.08.2018 13:55
Homeboy65 kirjoitti: 09.08.2018 13:52

Kyllä ja ei. Kerron oman mielipiteeni mutta en väitä että ne olisivat absoluuttisia totuuksia. Ne ovat tulkintoja, sinullakin on oikeus omiin tulkintoihisi.
Kuinka sä sitten voit väittää minun tulkintaani vääräksi sillä perusteella että mutuilet toisenlaisen mielipiteen?
Mun on pakko kysyä kontrollikysymyksenä, että menikö tämä viesti sinulta huomaamatta ohi vai päätitkö vain jättää vastaamatta?

nim. Epätietoisuus kalvaa luitani
En oikein ymmärtänyt kysymystäsi.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12291
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

urpiainen kirjoitti: 09.08.2018 14:37
sivustahuutaja kirjoitti: 09.08.2018 14:33
So Hard kirjoitti: 09.08.2018 14:10 Jos 4 miljoonaa poltetaan kuitenkin, ei sen nyt niin väliä ole jos minä poltan muutaman?
jos valintani ei poista koko ilmiötä, niin ei kannata tehdä mitään? Jos logiikka on tuo, niin miksi esim. Homien kannattaisi lainsäädännönkään kautta pyrkiä vaikuttamaan lihansyöntiin? Kyllähän se on ihan päivänselvää, että homie ei pysty laindäädäntäkeinoillaankaan lopettamaan lihansyöntiä maailmasta elinaikanaan, joten miksi homie edes yrittäidi vaikuttaa lainsäädäntöön?
Nyt sä olet Homeen (tai EW:n) ajattelun ytimessä. Millekään ei kannata edes yrittää tehdä mitään, kunhan possuttelee menemään entiseen malliin ja kuvittelee olevansa korkeamoraalinen.
Huomasitko mitä kirjoitin äänestämisestäni?
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Homeboy65 kirjoitti: 09.08.2018 14:43 En oikein ymmärtänyt kysymystäsi.
:sir:

Tämä selvä.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti: 09.08.2018 14:37 Nyt sä olet Homeen (tai EW:n) ajattelun ytimessä. Millekään ei kannata edes yrittää tehdä mitään, kunhan possuttelee menemään entiseen malliin ja kuvittelee olevansa korkeamoraalinen.
Kun ei kuvittelekaan olevansa korkeamoraalinen, tai edes halua olla, niin voi vaan porsastella menemään tyytyväisenä elämäänsä :ohyeah:

EDIT: Mä olen muuten huomannut syöväni aika usein kasvisruokaa ja punaisen lihan kulutus on vajonnut aika alas :oops:
Kiistän kaikki eettiset vaikuttimet ruokailutottumusten muuttumisessa ja syytän tarvetta panostaa terveellisempään ruokavalioon sekä sitä ettei pihvi oikein maistu muille perheenjäsenille.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12291
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Ei voi mitään, tekee taas mieli siteerata Jaakko Okkeria: "Yksi suomalaisen keskustelun hienouksista on että ei puhuta asiasta vaan yritetään leimata asian esittäjä."
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Homeboy65 kirjoitti: 09.08.2018 14:44 Huomasitko mitä kirjoitin äänestämisestäni?
Joo. Tosin sen jälkeen, kun lupasit ruveta äänestämään, ei kai oikein ole ollut vaaleja? Hyvä aie kumminkin! Samassa yhteydessä muuten lupasit siirtyä sikanaudasta tofuun. Kuinkas sen kanssa menee?
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12291
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

urpiainen kirjoitti: 09.08.2018 15:05
Homeboy65 kirjoitti: 09.08.2018 14:44 Huomasitko mitä kirjoitin äänestämisestäni?
Joo. Tosin sen jälkeen, kun lupasit ruveta äänestämään, ei kai oikein ole ollut vaaleja? Hyvä aie kumminkin! Samassa yhteydessä muuten lupasit siirtyä sikanaudasta tofuun. Kuinkas sen kanssa menee?
Öh, jälkimmäisen lupauksen yksinkertaisesti unohdin. Nyt lupaan vain kokeilla tofua, vertailla hintoja ym. aspekteja ja sitten teen päätökseni.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Vagabondo kirjoitti: 09.08.2018 14:50
urpiainen kirjoitti: 09.08.2018 14:37 Nyt sä olet Homeen (tai EW:n) ajattelun ytimessä. Millekään ei kannata edes yrittää tehdä mitään, kunhan possuttelee menemään entiseen malliin ja kuvittelee olevansa korkeamoraalinen.
Kun ei kuvittelekaan olevansa korkeamoraalinen, tai edes halua olla, niin voi vaan porsastella menemään tyytyväisenä elämäänsä :ohyeah:

EDIT: Mä olen muuten huomannut syöväni aika usein kasvisruokaa ja punaisen lihan kulutus on vajonnut aika alas :oops:
Kiistän kaikki eettiset vaikuttimet ruokailutottumusten muuttumisessa ja syytän tarvetta panostaa terveellisempään ruokavalioon sekä sitä ettei pihvi oikein maistu muille perheenjäsenille.
On hienoa, että olet löytänyt vastauksesi Millin klassiseen kymykseen, onko parempi olla onnellinen sika vai kärsivä sokrates.

Mitä editiisi tulee, niin tänä kesänä olen itse syönyt enemmän punaista lihaa kuin aikoihin :oops:
Kiistän moraalin lipsumisen ja korostan innokkuuttani hankkia luomulähilihaa suoraan tuottajilta.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti: 09.08.2018 15:08 On hienoa, että olet löytänyt vastauksesi Millin klassiseen kymykseen, onko parempi olla onnellinen sika vai kärsivä sokrates.

Kiistän moraalin lipsumisen ja korostan innokkuuttani hankkia luomulähilihaa suoraan tuottajilta.
Jos noi on vaihtoehdot, niin onnellinen sika ehdottomasti. Uskovaiset saa kärvistellä ikuisen elämän onnea odotellessa, mutta mä koitan nauttia tästä ainokaisestani.

Mulla vanhenee viimeisin porosatsi pakkasessa. Ei vaan meinaa loppua millään. Tuleekohan sille kohta 3 vuotta ikää :think:
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Homeboy65 kirjoitti: 09.08.2018 14:58 Ei voi mitään, tekee taas mieli siteerata Jaakko Okkeria: "Yksi suomalaisen keskustelun hienouksista on että ei puhuta asiasta vaan yritetään leimata asian esittäjä."
Eikös tämä viimeisin jauhelihakausti alkanut siitä, että sä aika vahvasti tuomitsit (so. leimasit) Vagiksen moraalittomaksi? Ainakin mun kohdallani se triggeröi mut. imho sun kannattaisi laittaa sordiino moraalitutkaasi ja pistää moraalisäteilijälle lyijymantteli, jos et halua, että samalla keskustellaan sun moraalista.

Mitä Jesse sanoi "Se joka on synnitön.."
Viimeksi muokannut James Potkukelkka, 10.08.2018 8:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 09.08.2018 15:08
Kiistän moraalin lipsumisen ja korostan innokkuuttani hankkia luomulähilihaa suoraan tuottajilta.
MOntako luomulihapakettia kumoaa yhden hanhenmaksaillallisen :twisted:

Internet ei unohda!1
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

James Potkukelkka kirjoitti: 10.08.2018 8:30 Eikös tämä viimeisin jauhelihakausti alkanut siitä, että sä aika vahvasti tuomitsit (so. leimasit) Vagiksen moraalittomaksi? Ainakin mun kohdallani se triggeröi mut.
Mä olen moraaliton, koska en vaadi muita elämään oman moraalini mukaan, vaan olen tyyytyväinen, jos muut elää suunnilleen lain puitteissa. Jos nyt siis oikein ymmärsin. Mä kuitenkin elän oman moraalini mukaan, koska niin mun on hyvä olla itseni kanssa.

Homie taas omaa korkean moraalin, koska saarnaa asiasta ihmisille ja tuomitsee toisten moraalittoman elostelun, vaikka itse ei näekään tarpeelliseksi elää kuten opettaa, koska ei näe teoilla olevan merkittävää vaikutusta.

Tarkentavien kysymysten perusteella Homie pitää arvojaan parempana kuin mun arvot ja on siten oikeutettu mut tuomitsemaan.

Mun mielestä Homie on ärsyttävä moraalisäteilijä ja voisi opetella jotain tasa-arvosta ja demokraattisesta yhteiskunnasta.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Paras esimerkki näistä moraaliperseilijöistä ovat kettutytöt. Käydään vahingoittamatta luontoa päästämällä sinne kuulumattomia eläimiä, koska oma moraali sanoo niin.
Universaali disclaimer.
Vastaa Viestiin