Autoilu 2

Tietokonejutut, pelit ja muu nörtismi; autot, kaasupullot ja muut lelut
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja So Hard »

James Potkukelkka kirjoitti: 17.09.2018 11:26 https://twitter.com/elonmusk/status/104 ... 70656?s=21

Delivery logistics hell

Tavallaanhaan tämä on positiivinen ongelma. Tuotanto ja myynti kasvaa niin nopeasti, että Teslalla on vaikeuksia saada autot asiakkaille. Mutta tietenkin ongelma pitää ratkaista. Tesla ei saa rahoja ennenkuin autot ovat asiakkailla ja komponentit pitää maksaa.

Mutta kannattaa katsoa edellisen viestini kuvaajaa. Tuotanto räjähtää.
Toimivat alihankinta- ja logistiikkaketju ovat nimenomaan vanhojen autovalmistajien keskeistä osaamisaluetta. Kummallista, ettei Tesla ole ostanut sellaista osaamista itselleen. Kasvuhalu ei riitä, kasvutekijät pitäisi varmistaa. Tiedä sitten onko Muskin ylimielisyyttä ettei vanhoilla toimijoilla ole annettavaa.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Tuossa on kyse valmiiden autojen toimittamisesta asiakkaille. Tesla haluaa pitää autojen myynnin omissa näpeissään, eli Tesla ei käytä lainkaan jälleenmyyjiä myynnissä tai huollossa. Ainoastaan kolarikorjauksissa Tesla käyttää kolmansia osapuolia.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Varttimaililla Tesla Model 3 Performance vs. BMW M3 ( competition package+, launch control+)

Spoiler: Tesla on nopeampi. Tesla on myös 10 k USD halvempi (!). Onhan se noloa, kun olet ostanut M3:n ja vielä competetion packagen siihen ja sitten viivalle tulee 10 k halvempi golfkärryn ja ompelukoneen risteytys, joka on nopeampi..

Rata-ajostahan tämä ei tietysti suoraan (pun not intended) kerro mitään.

olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ ei ratahommilla ole arkiajossa merkitystä, eikä edes varttimaililla. Teslan kovin juttu on ylivoimainen kiihtyvyys 0-120 kmh nopeuksissa.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Uskoakseni M3:n ja Model 3 performancen ostaville rata-ajollakin on merkitystä, vaikka omistaja ei koskaan radalla ajaisikaan. Se on se tieto siitä, että alla on radalla nopea auto :)

Sama kuin jos ostat Porsche Cayennen, on tärkeä tietää, että tasauspyörästön lukituksen ja alennusvaihteen avulla auto selviää hyvin vaikeasta maastosta, vaikka et itse koskaan ajaisi mökkitietä kauemmas :)

250 km/h huippunopeus (rajoitettu) on tärkeä myös Suomessa!
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ tosta juuri olen eri mieltä. Teslan omistaja ihan oikeasti voi kokea sen suorituskyvyn. M3:n suorituskyky on tuohon nähfen vähän etäinen kokemus.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Vietnam hyökkää.

Uusi vietnamilainen automerkki Vinfast esitteli ensimmäiset autonsa

Vähän tehokkaampaa toimintaa kuin eräällä vispilämerkillä.
Tehdas kykenee jo ensimmäisessä vaiheessa 250 000 auton vuosikapasiteettiin. Suunnitelmat ovat valmiina laajennukseen, jolla määrä kaksinkertaistettaisiin.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Bluntly kirjoitti: 03.10.2018 8:48

Vähän tehokkaampaa toimintaa kuin eräällä vispilämerkillä.




^

https://electrek.co/2018/10/02/tesla-q3 ... eliveries/

200% lisäys YoY tuotantoon (kaikki mallit) ja 100% lisäys QoQ (Model 3) lienee kohtuullisen nopeaa?

Nyt mennään tasaisella vauhdillakin jo 320 000 vuosituotannolla. Kalifornian tehdas ilmeisesti pystyy tuottamaan n 500-600t autoa vuodessa. Kiinan tehdas tulee 2-3 vuoden sisällä.

4-5 vuoden päästä Tesla tuottaa miljoona autoa vuodessa.
Viimeksi muokannut James Potkukelkka, 03.10.2018 9:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Teslan tehtaita suuremmaksi osastoksi tulee reklamaatio-osasto.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^"In a tornado, the correct marketing strategy really is to ignore the customer! The reason is that, in a tornado, customers are lining up for the hot product. They do not need—or want—to be courted—the problem is not to create demand: they need—and want—to be supplied. Anything you do to restrict the throughput of the supply process works against this goal. That is why Henry Ford not only could say, but was correct in saying, “You can have any color Model T you want as long as it’s black.

To be sure, once the tornado was over, Ford ended up painting its cars in two-toned purple if that’s what the customer wanted. But that is not what the market requires or the customer desires during the tornado. They just want to get their first car, or their first telephone, or their first PC, or their first laser printer. They want the commodity. So your focus must be on getting them that item as quickly, easily, and cheaply as possible. This means becoming intensely internally focused on your delivery capabilities and not letting yourself get distracted by “secondary” factors such as an individual customer’s particular needs"

https://www.amazon.com/Inside-Tornado-S ... =tmc064-20

Nyt on käynnissä automarkkinoiden disruptio, jossa uusia tähtiä syntyy ja vanhoja kuolee. Kun on tuote, jonka takia asiakkaat ovat valmiita kiipeilemään toistensa yli, tärkeintä on puskea sitä tuotetta ulos niin maan perkeleesti.

Tietysti täydellisessä maailmassa vuosituotanto kasvaisi 200% ja yhden mallin kvartaalituotanto 100% ja laatu olisi täydellinen.

Ps. Windows Phonen suhteen olin 130%:n väärässä. Voi olla, että olen nytkin. Aika näyttää.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

https://www.bloomberg.com/news/articles ... ing-sedans

"Tesla’s competitors are feeling it. Sales of the Mercedes-Benz C-Class, the best-selling luxury sedan in the U.S., plunged 24 percent last month and are down 28 percent for the year through September."

Saksalaiset tulevat olevat erittäin suurissa ongelmissa Teslan kanssa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja So Hard »

James Potkukelkka kirjoitti: 05.10.2018 9:34 https://www.bloomberg.com/news/articles ... ing-sedans

"Tesla’s competitors are feeling it. Sales of the Mercedes-Benz C-Class, the best-selling luxury sedan in the U.S., plunged 24 percent last month and are down 28 percent for the year through September."

Saksalaiset tulevat olevat erittäin suurissa ongelmissa Teslan kanssa.
Kunnes alkavat puskea omia sähköjään ulos.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

So Hard kirjoitti: 05.10.2018 9:38
James Potkukelkka kirjoitti: 05.10.2018 9:34 https://www.bloomberg.com/news/articles ... ing-sedans

"Tesla’s competitors are feeling it. Sales of the Mercedes-Benz C-Class, the best-selling luxury sedan in the U.S., plunged 24 percent last month and are down 28 percent for the year through September."

Saksalaiset tulevat olevat erittäin suurissa ongelmissa Teslan kanssa.
Kunnes alkavat puskea omia sähköjään ulos.
Liian vähän liian myöhään. Kuten tunnettua, tekonologian disruptiovaiheessa vanhan teknologian hallitsevat pelurit eivät pysty suuntaamaan resursseja uudelleen riittävän nopeasti. Niillä on sadan vuoden painolasti kaikessa. Ajatellaan kaikkea vanhaan tekonologiaan sidottua pääomaa ja työntekijöitä. Organisaatiossa on valtavaa jarrutusta kaikilla portailla, koska pelätään oman aseman menettämistä.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja So Hard »

James Potkukelkka kirjoitti: 05.10.2018 9:46
So Hard kirjoitti: 05.10.2018 9:38
James Potkukelkka kirjoitti: 05.10.2018 9:34 https://www.bloomberg.com/news/articles ... ing-sedans

"Tesla’s competitors are feeling it. Sales of the Mercedes-Benz C-Class, the best-selling luxury sedan in the U.S., plunged 24 percent last month and are down 28 percent for the year through September."

Saksalaiset tulevat olevat erittäin suurissa ongelmissa Teslan kanssa.
Kunnes alkavat puskea omia sähköjään ulos.
Liian vähän liian myöhään. Kuten tunnettua, tekonologian disruptiovaiheessa vanhan teknologian hallitsevat pelurit eivät pysty suuntaamaan resursseja uudelleen riittävän nopeasti. Niillä on sadan vuoden painolasti kaikessa. Ajatellaan kaikkea vanhaan tekonologiaan sidottua pääomaa ja työntekijöitä. Organisaatiossa on valtavaa jarrutusta kaikilla portailla, koska pelätään oman aseman menettämistä.
Höpö höpö. Teslan laatu- ja logistiikkaongelmat ovat sellaisia, että miljardeja tuotekehitykseen omalla taseellaan investoimaan pystyvät jätit ajavat vääjäämättä ohi. Johan Jaguarin ePacea on kehuttu monessa paikassa paremmaksi kuin Teslan mallia.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

So Hard kirjoitti: 05.10.2018 9:56
James Potkukelkka kirjoitti: 05.10.2018 9:46
So Hard kirjoitti: 05.10.2018 9:38

Kunnes alkavat puskea omia sähköjään ulos.
Liian vähän liian myöhään. Kuten tunnettua, tekonologian disruptiovaiheessa vanhan teknologian hallitsevat pelurit eivät pysty suuntaamaan resursseja uudelleen riittävän nopeasti. Niillä on sadan vuoden painolasti kaikessa. Ajatellaan kaikkea vanhaan tekonologiaan sidottua pääomaa ja työntekijöitä. Organisaatiossa on valtavaa jarrutusta kaikilla portailla, koska pelätään oman aseman menettämistä.
Höpö höpö. Teslan laatu- ja logistiikkaongelmat ovat sellaisia, että miljardeja tuotekehitykseen omalla taseellaan investoimaan pystyvät jätit ajavat vääjäämättä ohi. Johan Jaguarin ePacea on kehuttu monessa paikassa paremmaksi kuin Teslan mallia.
Tulet näkemään, että olet väärässä, uskon minä. Seuraavat vuodet näyttävät, kumpi oli oikeassa.
Laatuongelmat ovat ratkaistavissa, logistiikkaongelmat samoin. Ilmeisesti molemmat itse asiassa on jo ratkaistu. Kun tuotanto kasvaa 100% kvartaalissa, olisi aika erikoista, jos ongelmia ei olisi.

Jaguarin e pace voi olla hyvä auto, mutta sillä ei ole pikalatausverkostoa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja So Hard »

James Potkukelkka kirjoitti: 05.10.2018 9:59Tulet näkemään, että olet väärässä, uskon minä. Seuraavat vuodet näyttävät, kumpi oli oikeassa.
Laatuongelmat ovat ratkaistavissa, logistiikkaongelmat samoin. Ilmeisesti molemmat itse asiassa on jo ratkaistu. Kun tuotanto kasvaa 100% kvartaalissa, olisi aika erikoista, jos ongelmia ei olisi.

Jaguarin e pace voi olla hyvä auto, mutta sillä ei ole pikalatausverkostoa.
Katsotaans faktat. Tesla on persaukinen yhtiö jolla ei ole mitään voittoa tuottavaa toimintaa. Kaikilla isoilla autoyhtiöillä on. Ne voivat rahoitaa pikalautausverkot ja tuotekehityksen omalla taseellaan. Tesla on lainarahan varassa ja CEO on huumeita käyttävä sekoilija. Kun ulos alkaa tulla hyvännäköisiä ja moderneja Audi, BMW, Mercedes ja Volvo sähkömalleja joissa on vastaava teknologia kuin Teslassa niin siitä tulee ihan vain vaihtoehto muiden joukossa.

Sitä en osaa sanoa kuka tekee parhaat robottiautot 20 vuoden päästä.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Teslan kassavirta on tällä hetkellä positiivinen. Q3 GAAP EPS tulee olemaan +-0 ja Q4 selvästi plussalla. Sulla on väärää tietoa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja So Hard »

James Potkukelkka kirjoitti: 05.10.2018 10:13 ^Teslan kassavirta on tällä hetkellä positiivinen. Q3 GAAP EPS tulee olemaan +-0 ja Q4 selvästi plussalla. Sulla on väärää tietoa.
Markka vetoa, että tesla tekee tappiota 2018. Missaat pointin. Tesla voi investoida vain lainalla. Jollain BMW:llä on koko Teslan taseen verran rahaa kassassa.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^2018 tekee tappiota joo. Q3 ja Q4 kuten sanoin. 2019 plussalla. Jatkossa pystyy rahoittamaan kassavirralla.

Auttoiko Nokian kassa? Ei auta, kun organisaatio vastustaa muutosta.
Viimeksi muokannut James Potkukelkka, 05.10.2018 10:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja So Hard »

James Potkukelkka kirjoitti: 05.10.2018 10:17 ^2018 tekee tappiota joo. Q3 ja Q4 kuten sanoin. 2019 pulussalla. Jatkossa pystyy rahoittamaan kassavirralla.
Päivittäisen toimintansa. Nyt puhutaan investoinneista. Kuten se pikalatausverkko.
Universaali disclaimer.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja So Hard »

James Potkukelkka kirjoitti: 05.10.2018 10:17Auttoiko Nokian kassa? Ei auta, kun organisaatio vastustaa muutosta.
Mitä ihmeen muutoksen vastustusta sinä horiset? Volvo on jo ilmoittanut, että se ei tee jatkossa pelkkiä polttomoottoriautoja ollenkaan. Me puhumme nyt kuitenkin tulosmielessä yhden markkinan yhden segmentin autosta ja kyllähän isot haistavat rahan. Pikemminkin on niin, että isoilla on tässä perässätulijan edut yhdistettynä massiivisiin taseisiin.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

So Hard kirjoitti: 05.10.2018 10:27
James Potkukelkka kirjoitti: 05.10.2018 10:17Auttoiko Nokian kassa? Ei auta, kun organisaatio vastustaa muutosta.
Mitä ihmeen muutoksen vastustusta sinä horiset? Volvo on jo ilmoittanut, että se ei tee jatkossa pelkkiä polttomoottoriautoja ollenkaan. Me puhumme nyt kuitenkin tulosmielessä yhden markkinan yhden segmentin autosta ja kyllähän isot haistavat rahan. Pikemminkin on niin, että isoilla on tässä perässätulijan edut yhdistettynä massiivisiin taseisiin.
Haluan merkitä pöytäkirjaan, että mua häiritsee muuten asiallisessa keskustelussa "höpö höpö" ja "horiset" ilmaisujen käyttö.

Muutoksen vastustuksesta; tulet huomaamaan, että vanhat toimijat suuntaavat resursseja liian hitaasti pysyäkseen Teslan mukana. Esim. VW:n tavoite on 2020 tehdä 100 000 sähköautoa. Tesla tekee _tällä hetkellä_ 320 000 sähköautoa vuodessa. 2020 uskoakseni n 500 000.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

So Hard kirjoitti: 05.10.2018 10:19 Päivittäisen toimintansa. Nyt puhutaan investoinneista. Kuten se pikalatausverkko.
Epäyhteensopivat pikalatatausverkot olisivat jatkossa ihan idioottimainen idea. Nyrkkisääntönä voidaan sanoa, että edelläkävijälle ja markkinajohtajalle sopii suljettu ekosysteemi, kun taas haastajille avoin ekosysteemi on parempi. Koska kuka nyt ostaisi suljetun vehkeen pienen markkinaosuuden toimijalta. Luultavasti muut autonvalmistajat siis liittoutuvat pikalatausstandardin kanssa.

Moni aiheesta puhuva tai kirjoittava ei hokaa sitä, että kehitys on perinteisille valmistajille iso murros ja riski, mutta toisaalta myös valtava mahdollisuus. Tässähän saattaa käydä niin, että valmistajat pääsevät myymään uusiksi koko autokannan sivistysmaihin. Miettikää mikä kysyntäpiikki tuosta tulee pitkäksi aikaa. Ja koska hinta määräytyy kysynnän ja tarjonnan mukaan, niin katteet saattavat olla oikein kohdallaan.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja So Hard »

James Potkukelkka kirjoitti: 05.10.2018 10:34
So Hard kirjoitti: 05.10.2018 10:27
James Potkukelkka kirjoitti: 05.10.2018 10:17Auttoiko Nokian kassa? Ei auta, kun organisaatio vastustaa muutosta.
Mitä ihmeen muutoksen vastustusta sinä horiset? Volvo on jo ilmoittanut, että se ei tee jatkossa pelkkiä polttomoottoriautoja ollenkaan. Me puhumme nyt kuitenkin tulosmielessä yhden markkinan yhden segmentin autosta ja kyllähän isot haistavat rahan. Pikemminkin on niin, että isoilla on tässä perässätulijan edut yhdistettynä massiivisiin taseisiin.
Haluan merkitä pöytäkirjaan, että mua häiritsee muuten asiallisessa keskustelussa "höpö höpö" ja "horiset" ilmaisujen käyttö.

Muutoksen vastustuksesta; tulet huomaamaan, että vanhat toimijat suuntaavat resursseja liian hitaasti pysyäkseen Teslan mukana. Esim. VW:n tavoite on 2021 tehdä 100 000 sähköautoa. Tesla tekee _tällä hetkellä_ 320 000 sähköautoa vuodessa.
VW aikoo 7 vuoden päästä myydä miljoona vuodessa. eGolf on jo myydyin sähköauto euroopassa. Ja sinä puhut muutoksen vastustuksesta ja intoilet siitä että Tesla ehkä tekee yhden plusmerkkisen kvartaalin. VW:n ei tarvitse hakea investointeihin ja tuotekehitykseen hattu kourassa rahaa markkinoilta.

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/vw-t ... i/FvLnifKu

Lyödäänkö viskipullo vetoa siitä, että kumpi on suurempi ja kannattavampi autonvalmistaja 2025, VW vai Tesla?
Universaali disclaimer.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 05.10.2018 10:34 Haluan merkitä pöytäkirjaan, että mua häiritsee muuten asiallisessa keskustelussa "höpö höpö" ja "horiset" ilmaisujen käyttö.
Mut toisaalta, sä olet käyttänyt jo kahdesti tällaista isällisesti keskustelukumppanin yläpuolelle asettuvaa ja holhoavaa "tulet näkemään" tai "tulet huomaamaan" -ilmausta. Sitä paitsi "horista" on poikkeuksellisen hieno verbi, vaikka toki ymmärrettävästi häiritsevä.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Vastaa Viestiin