Luultavasti liitoutuvatkin ja ottavat kumppaneiksi bensiinijakeluyhtiöt. Samoin ne voivat katsoa kuka saa aikaisiksi parhaan itseajoteknologian, onko se Bosch vai joku muu ja lisensoivat siltä, sen sijaan että kehittäisivät kaikki itse oman.sivustahuutaja kirjoitti: ↑05.10.2018 10:41Epäyhteensopivat pikalatatausverkot olisivat jatkossa ihan idioottimainen idea. Nyrkkisääntönä voidaan sanoa, että edelläkävijälle ja markkinajohtajalle sopii suljettu ekosysteemi, kun taas haastajille avoin ekosysteemi on parempi. Koska kuka nyt ostaisi suljetun vehkeen pienen markkinaosuuden toimijalta. Luultavasti muut autonvalmistajat siis liittoutuvat pikalatausstandardin kanssa.
Autoilu 2
-
- Kitisijä
- Viestit: 14932
- Liittynyt: 23.08.2011 9:23
- Paikkakunta: 7th heaven
Re: Autoilu 2
Universaali disclaimer.
-
- Kitisijä
- Viestit: 21439
- Liittynyt: 15.08.2005 0:29
Re: Autoilu 2
^^ eGolf on just täydellinen EV nykytekniikalle. Ei sakemanniperheen kakkosauton tarvitse tehdä mitaan grand touring reissuja. Riittää, että range ja suorituskyky riittää kaupungissa päivittäisiin ajoihin.
-
- Kitisijä
- Viestit: 25758
- Liittynyt: 23.01.2014 9:59
Re: Autoilu 2
Otin "tulet näkemään" käyttöön "Höpö höpön" jälkeen. Muuten en olisi niin tehnyt.urpiainen kirjoitti: ↑05.10.2018 10:43Mut toisaalta, sä olet käyttänyt jo kahdesti tällaista isällisesti keskustelukumppanin yläpuolelle asettuvaa ja holhoavaa "tulet näkemään" tai "tulet huomaamaan" -ilmausta. Sitä paitsi "horista" on poikkeuksellisen hieno verbi, vaikka toki ymmärrettävästi häiritsevä.James Potkukelkka kirjoitti: ↑05.10.2018 10:34 Haluan merkitä pöytäkirjaan, että mua häiritsee muuten asiallisessa keskustelussa "höpö höpö" ja "horiset" ilmaisujen käyttö.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
-
- Kitisijä
- Viestit: 14932
- Liittynyt: 23.08.2011 9:23
- Paikkakunta: 7th heaven
Re: Autoilu 2
Minusta se on horinaa kun alat tekemään oletuksia siitä mitä isojen autovalmistajien johtoryhmissä on keskusteltu ja päätetty. Horina on hyvä termi kuvaamaan fanboyn perspektiiviharhan vallassa tekemiä vahvoja kannanottoja fanittamansa yrityksen jäätävästä ylivertaisuudesta. En vedä sanojani takaisin.James Potkukelkka kirjoitti: ↑05.10.2018 10:46Otin "tulet näkemään" käyttöön "horiset" ilmauksen jälkeen. Muuten en olisi niin tehnyt.urpiainen kirjoitti: ↑05.10.2018 10:43Mut toisaalta, sä olet käyttänyt jo kahdesti tällaista isällisesti keskustelukumppanin yläpuolelle asettuvaa ja holhoavaa "tulet näkemään" tai "tulet huomaamaan" -ilmausta. Sitä paitsi "horista" on poikkeuksellisen hieno verbi, vaikka toki ymmärrettävästi häiritsevä.James Potkukelkka kirjoitti: ↑05.10.2018 10:34 Haluan merkitä pöytäkirjaan, että mua häiritsee muuten asiallisessa keskustelussa "höpö höpö" ja "horiset" ilmaisujen käyttö.
Universaali disclaimer.
-
- Kitisijä
- Viestit: 16726
- Liittynyt: 27.10.2005 17:37
Re: Autoilu 2
Täs on joo kyllä kaikki päiväkotipihan dynamiikan elementit kasassa.James Potkukelkka kirjoitti: ↑05.10.2018 10:46Otin "tulet näkemään" käyttöön "Höpö höpön" jälkeen. Muuten en olisi niin tehnyt.urpiainen kirjoitti: ↑05.10.2018 10:43Mut toisaalta, sä olet käyttänyt jo kahdesti tällaista isällisesti keskustelukumppanin yläpuolelle asettuvaa ja holhoavaa "tulet näkemään" tai "tulet huomaamaan" -ilmausta. Sitä paitsi "horista" on poikkeuksellisen hieno verbi, vaikka toki ymmärrettävästi häiritsevä.James Potkukelkka kirjoitti: ↑05.10.2018 10:34 Haluan merkitä pöytäkirjaan, että mua häiritsee muuten asiallisessa keskustelussa "höpö höpö" ja "horiset" ilmaisujen käyttö.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
-
- Kitisijä
- Viestit: 25758
- Liittynyt: 23.01.2014 9:59
Re: Autoilu 2
Merkitään tiedoksi.So Hard kirjoitti: ↑05.10.2018 10:50Minusta se on horinaa kun alat tekemään oletuksia siitä mitä isojen autovalmistajien johtoryhmissä on keskusteltu ja päätetty. Horina on hyvä termi kuvaamaan fanboyn perspektiiviharhan vallassa tekemiä vahvoja kannanottoja fanittamansa yrityksen jäätävästä ylivertaisuudesta. En vedä sanojani takaisin.James Potkukelkka kirjoitti: ↑05.10.2018 10:46Otin "tulet näkemään" käyttöön "horiset" ilmauksen jälkeen. Muuten en olisi niin tehnyt.urpiainen kirjoitti: ↑05.10.2018 10:43
Mut toisaalta, sä olet käyttänyt jo kahdesti tällaista isällisesti keskustelukumppanin yläpuolelle asettuvaa ja holhoavaa "tulet näkemään" tai "tulet huomaamaan" -ilmausta. Sitä paitsi "horista" on poikkeuksellisen hieno verbi, vaikka toki ymmärrettävästi häiritsevä.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
-
- Kitisijä
- Viestit: 16726
- Liittynyt: 27.10.2005 17:37
Re: Autoilu 2
Mä reissasin kesällä silleen kevyesti Pohjoismaissa, ja matkaan sisältyi joidenkin satojen kilometrien yhteisosuus Norjassa paikallisten ystävien kanssa, jotka olivat liikkeellä eGolfillaan (mulla on nolostuttavan köyhiä norjalaisia tuttavia, olisin nyt odottanut Teslaa). Mä en yhtään tiedä, mitä latausverkostoa (Fortum näytti kutienkin olevan yksi suurtoimija) eGolf käyttää, mutta tosi kattava ja helppo se näytti olevan. Helppo appi auttoi aina löytämään vapaan latauspisteen tarvitatessa, ja aika nopeasti sai suht paljon toimintasädettä. Eli yllättävän hyvin sopi isoon kierrokseenkin.sivustahuutaja kirjoitti: ↑05.10.2018 10:46 ^^ eGolf on just täydellinen EV nykytekniikalle. Ei sakemanniperheen kakkosauton tarvitse tehdä mitaan grand touring reissuja. Riittää, että range ja suorituskyky riittää kaupungissa päivittäisiin ajoihin.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
-
- Kitisijä
- Viestit: 25758
- Liittynyt: 23.01.2014 9:59
Re: Autoilu 2
Olisiko yksinkertaisempi parametri, kumman markkina-arvo suurempi?
Edit: 2025 on ehkä liian aikaisin. Sopiiko sulle 2028?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
-
- Kitisijä
- Viestit: 14932
- Liittynyt: 23.08.2011 9:23
- Paikkakunta: 7th heaven
Re: Autoilu 2
Markkina-arvo as osakepotin hinta on itse asiassa huonompi parametri, koska Tesla ei ole vain autonvalmistaja. Se voi epäonnistua surkeasti autonvalmistajana ja porskuttaa energiaratkaisujen tarjoajana. Tai vice versa, se voi olla jäätävän kannattava autonvalmistaja mutta tehdä turskaa muilla sektoreilla.James Potkukelkka kirjoitti: ↑05.10.2018 11:32Olisiko yksinkertaisempi parametri, kumman markkina-arvo suurempi?
Edit: 2025 on ehkä liian aikaisin. Sopiiko sulle 2028?
Universaali disclaimer.
-
- Kitisijä
- Viestit: 25758
- Liittynyt: 23.01.2014 9:59
Re: Autoilu 2
^olet oikeassa tuossa. Autojen kpl-määräinen myyntikään ei ole mielestäni hyvä parametri. Apple oli pitkään kannattavin vaikka ei ollut suurin.
Mielestäni Tesla ei ilmoita eri liiketoimintayksiköiden (Autot, energian varastointi, aurinkopaneelit) tulosta erikseen, ainoastaan liikevaihdon.
edit: erittelee kyllä Cost of revenues eri yksiköille, mutta Opex ei erittele eri yksiköille, joten tarkkaa yksikkökohtaista tulosta ei voi mielestäni laskea.
Mielestäni Tesla ei ilmoita eri liiketoimintayksiköiden (Autot, energian varastointi, aurinkopaneelit) tulosta erikseen, ainoastaan liikevaihdon.
edit: erittelee kyllä Cost of revenues eri yksiköille, mutta Opex ei erittele eri yksiköille, joten tarkkaa yksikkökohtaista tulosta ei voi mielestäni laskea.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
-
- Kitisijä
- Viestit: 14932
- Liittynyt: 23.08.2011 9:23
- Paikkakunta: 7th heaven
Re: Autoilu 2
^jos Teslasta tulee merkittävä autonvalmistaja, sen on pakko muodostaa siitä oma bisnesdivisioona. Toki tulosta voi sitten manipuloida monin tavoin, mutta
Universaali disclaimer.
-
- Kitisijä
- Viestit: 25758
- Liittynyt: 23.01.2014 9:59
Re: Autoilu 2
En ole konsernien tilinpäätöksiin niin tarkasti tutustunut, mutta julkistavatko kaikki konsernit eri divisioonien osakekohtaisen tuloksen? Tesla siis ilmoittaa eri yksiköiden liikevaihdon kyllä.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
-
- Kitisijä
- Viestit: 14932
- Liittynyt: 23.08.2011 9:23
- Paikkakunta: 7th heaven
Re: Autoilu 2
Pörssiyhtiöiden taitaa olla pakko toimia niin. Vertailukelpoinen EBIT pitää esittää tilinpäätössäännösten mukaan eri divisioonille.James Potkukelkka kirjoitti: ↑05.10.2018 12:23En ole konsernien tilinpäätöksiin niin tarkasti tutustunut, mutta julkistavatko kaikki konsernit eri divisioonien osakekohtaisen tuloksen? Tesla siis ilmoittaa eri yksiköiden liikevaihdon kyllä.
Universaali disclaimer.
-
- Kitisijä
- Viestit: 25758
- Liittynyt: 23.01.2014 9:59
Re: Autoilu 2
No otetaanko veto kumman ebit on 2028 suurempi Teslan autoliiketoiminnan vai VW:n autoliiketoiminnan?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
-
- Kitisijä
- Viestit: 14932
- Liittynyt: 23.08.2011 9:23
- Paikkakunta: 7th heaven
Re: Autoilu 2
Ok. Toki noin pitkällä perspektiivillä jomman kumman fuusio johonkin toiseen on enemmän kuin mahdollinen.James Potkukelkka kirjoitti: ↑05.10.2018 12:29 No otetaanko veto kumman ebit on 2028 suurempi Teslan autoliiketoiminnan vai VW:n autoliiketoiminnan?
Universaali disclaimer.
-
- Kitisijä
- Viestit: 25758
- Liittynyt: 23.01.2014 9:59
Re: Autoilu 2
Ehdotan vedonlyönnin kohteeksi virtuaalista viskipulloa. Toki oikeakin käy.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
-
- Kitisijä
- Viestit: 25758
- Liittynyt: 23.01.2014 9:59
Re: Autoilu 2
Jaguar kuluttaa selvästi enemmän kuin Model X vaikka on selvästi pienempi.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
-
- Kitisijä
- Viestit: 14932
- Liittynyt: 23.08.2011 9:23
- Paikkakunta: 7th heaven
Re: Autoilu 2
Tietysti kuluttaa, koska sen ilmanvastuskerroin on isompi. So? Ilmanvastuskerroin on muotoilun tulos. Jaguar on halunnut tämmöisen muotoilun.
Viimeksi muokannut So Hard, 10.10.2018 9:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Kitisijä
- Viestit: 25758
- Liittynyt: 23.01.2014 9:59
Re: Autoilu 2
Eli sillä pääsee yhdellä latauksella lyhyemmän matkan.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
-
- Kitisijä
- Viestit: 14932
- Liittynyt: 23.08.2011 9:23
- Paikkakunta: 7th heaven
Re: Autoilu 2
Eiköhän ostaja tiedä minkä matkan iPacella pääsee. Tai eGolfilla. ostavat silti.James Potkukelkka kirjoitti: ↑10.10.2018 9:14 Eli sillä pääsee yhdellä latauksella lyhyemmän matkan.
Universaali disclaimer.
-
- Kitisijä
- Viestit: 25758
- Liittynyt: 23.01.2014 9:59
Re: Autoilu 2
Kun Model 3 tulee Eurooppaan, eivät osta.So Hard kirjoitti: ↑10.10.2018 9:16Eiköhän ostaja tiedä minkä matkan iPacella pääsee. Tai eGolfilla. ostavat silti.James Potkukelkka kirjoitti: ↑10.10.2018 9:14 Eli sillä pääsee yhdellä latauksella lyhyemmän matkan.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
-
- Kitisijä
- Viestit: 14932
- Liittynyt: 23.08.2011 9:23
- Paikkakunta: 7th heaven
Re: Autoilu 2
Model 3 ja iPace eivät kilpaile samassa segmentissä. Oletko lukenut ensimmäistäkään iPacen arvostelua? Model X saa kyllä ihan tosissaan kilpailla jos MB ja Audi tuovat saman tason kisaajan.James Potkukelkka kirjoitti: ↑10.10.2018 9:21Kun Model 3 tulee Eurooppaan, eivät osta.So Hard kirjoitti: ↑10.10.2018 9:16Eiköhän ostaja tiedä minkä matkan iPacella pääsee. Tai eGolfilla. ostavat silti.James Potkukelkka kirjoitti: ↑10.10.2018 9:14 Eli sillä pääsee yhdellä latauksella lyhyemmän matkan.
Siinä vaiheessa kun Model 3 on oikeasti saatavilla, senkin segmentti lienee aika kilpailtu. Pakko kyllä sanoa, että nämä osakkeenomista-fanboyfiilislausunnot eivät piirrä erityisen analyyttistä kuvaa normaalisti aika perehtyvästä tyypistä.
Minä olin varsin potentiaalinen Model 3 ostaja. Laatu- ja toimitusongelmien vuoksi en enää ole.
Universaali disclaimer.
-
- Kitisijä
- Viestit: 25758
- Liittynyt: 23.01.2014 9:59
Re: Autoilu 2
Olen lukenut kursorisesti jotain iPace arvosteluja. Teslan ero kilpailijoihin on se, että sen autoja oikeasti tehdään ja myydään. Paperijulkistukset ovat aika lailla vaporwarea. Kukaan kilpailija ei ole samoissa volyymeissä ja Teslan tuotanto kasvaa sen 200% YoY.So Hard kirjoitti: ↑10.10.2018 9:27Model 3 ja iPace eivät kilpaile samassa segmentissä. Oletko lukenut ensimmäistäkään iPacen arvostelua? Model X saa kyllä ihan tosissaan kilpailla jos MB ja Audi tuovat saman tason kisaajan.
Siinä vaiheessa kun Model 3 on oikeasti saatavilla, senkin segmentti lienee aika kilpailtu. Pakko kyllä sanoa, että nämä osakkeenomista-fanboyfiilislausunnot eivät piirrä erityisen analyyttistä kuvaa normaalisti aika perehtyvästä tyypistä.
Minä olin varsin potentiaalinen Model 3 ostaja. Laatu- ja toimitusongelmien vuoksi en enää ole.
Viimeksi muokannut James Potkukelkka, 10.10.2018 15:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
-
- Kitisijä
- Viestit: 14932
- Liittynyt: 23.08.2011 9:23
- Paikkakunta: 7th heaven
Re: Autoilu 2
Melkein kaikki Model X:ää ajaneet arvostelijat pitävät iPacea parempana. En ole vielä törmännyt yhteenkään joka pitäisi sitä huonompana. "I prefer the I-Pace over the Model X, and I really like the Model X. The I-Pace is less expensive (comparing the baseline S model to the 75D there's a $10,000 price difference) and feels more like a luxury car."James Potkukelkka kirjoitti: ↑10.10.2018 9:33Olen lukenut kursorisesti jotain iPace arvosteluja. Teslan ero kilpailijoihin on se, että sen autoja oikeasti tehdään ja myydään. Paperijulkistukset ovat aika lailla waporvarea. Kukaan kilpailija ei ole samoissa volyymeissä ja Teslan tuotanto kasvaa sen 200% YoY.So Hard kirjoitti: ↑10.10.2018 9:27Model 3 ja iPace eivät kilpaile samassa segmentissä. Oletko lukenut ensimmäistäkään iPacen arvostelua? Model X saa kyllä ihan tosissaan kilpailla jos MB ja Audi tuovat saman tason kisaajan.
Siinä vaiheessa kun Model 3 on oikeasti saatavilla, senkin segmentti lienee aika kilpailtu. Pakko kyllä sanoa, että nämä osakkeenomista-fanboyfiilislausunnot eivät piirrä erityisen analyyttistä kuvaa normaalisti aika perehtyvästä tyypistä.
Minä olin varsin potentiaalinen Model 3 ostaja. Laatu- ja toimitusongelmien vuoksi en enää ole.
https://www.engadget.com/2018/06/14/201 ... ccounter=1
Teslan koko juttu on se, että se toistaiseksi ollut ainoa tarjoaja, mutta pian sen pitää olla paras. Model 3 laatu- ja tuotanto-ongelmat ja iPace vs Model X kisan häviäminen ainakin arvostelumaailmassa ovat indikaattori siitä ette se ei tule sitä olemaan.
Mitä paperijulkistuksiin tulee, eGolf on Euroopan myydyin sähköauto vaikka VW ei ole vielä edes aloittanut lihastensa pullistelua markkinalla, saati sitten muut isot. Model 3 ehkä tulee Eurooppaan kahden vuoden sisään. Sinä aikana paperijulkistukset ovat siirtyneet autokauppoihin.
Viimeksi muokannut So Hard, 10.10.2018 9:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Universaali disclaimer.
-
- Kitisijä
- Viestit: 23537
- Liittynyt: 15.08.2005 8:41
Re: Autoilu 2
Euroopan myydyimmät sähköautomallit 2017:
1. Renault Zoe 25 305, +49%
2. Nissan Leaf 15 561, +1%
3.Tesla Model S 11 472, +14%
4. BMW i3 10 484, +82%
5. Volkswagen e-Golf 9582, +66%
6. Tesla Model X 8718, uusi malli
7. Hyundai Ioniq 4460, uusi malli
8. Kia Soul EV 4395, +17%
9. Mercedes B-sarja 2488, -14%
10. Smart ForTwo ED 2453, uusi malli
Isot voi kehitellä uusia malleja ihan miten huvittaa, Tesla ei.
Teslahan elää aivan kädestä suuhun, edellisen mallin on tuotettava seuraavan kehitys- ja valmistuskulut
1. Renault Zoe 25 305, +49%
2. Nissan Leaf 15 561, +1%
3.Tesla Model S 11 472, +14%
4. BMW i3 10 484, +82%
5. Volkswagen e-Golf 9582, +66%
6. Tesla Model X 8718, uusi malli
7. Hyundai Ioniq 4460, uusi malli
8. Kia Soul EV 4395, +17%
9. Mercedes B-sarja 2488, -14%
10. Smart ForTwo ED 2453, uusi malli
Isot voi kehitellä uusia malleja ihan miten huvittaa, Tesla ei.
Teslahan elää aivan kädestä suuhun, edellisen mallin on tuotettava seuraavan kehitys- ja valmistuskulut
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.