Päivän uutiskatsaus, osa 3

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^

”Olen sanaton. Eu ei ymmärtänyt kansanterveydellisten syiden tarkoittavan verotuksellisia syitä?”

Ikävästi tuo etätuonnin muka-kieltokin puree. Moni on lopettanut Suomeen toimittamisen ja muutamat lyövät päälle verot kun toimitusmaaksi valitsee Suomen.

Hiljattain tilaamani gini-lastin kohdalla jouduin vaihtamaan kauppaa, enkä esim. saanut ostettua lainkaan suomalaisia ginejä. Perin hankalaa.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Virkamies on järkyttynyt.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

En oikein ymmärrä, miksi EU:n kanta olisi huono juttu valtion verotuloille ja/tai kansanterveydelle? EU:n ehdottamassa systeemissä viinaksista pitäisi maksaa verot Suomeen kuten nykyäänkin. Tuotteet luovuttaisi esim. paikallinen Prisma, joka olisi velvoitettu tarkistamaan noutajan riittävän iän ja että hän ei ole päihtynyt.

Mitä valtio tässä häviäisi?

Alkon pyörittäminenhän ei tuota rahaa vaan viinasta perittävät verot. Verot eivät tässä häviäisi mihinkään.

En kerta kaikkiaan keksi, miksi tämä olisi huono juttu verotuloille tai kansanterveydelle?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Luultavasti moni myyjä ei huolehdi veroista. Itse en ainakaan usko käyttämäni ginikaupan tilittävännsuomeen yhtään mitään. Monien tuotteiden kohdalla vero olisi ollut samaa tasoa kuin ulosmyyntihinta, eli turskaa olisi tullut.

Myyjät tietty saa ruoskittua ruotuun, mutta se jää kai suomen tehtäväksi, jolloin veronkeruun kustannus on huikea. Eu:ssa maita riittää ja jokainen oman elämänsä dave voi pistää pystyyn nettiviinakaupan.

Alko tuottaa voittoa 50 meur. Eihän tuo iso summa ole, mutta tuo voi tippua paljonkin jos rinnalle tulee hyvin tunnettua kilpailua.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^ Voidaan säätää, että Prisma ei saa luovuttaa tuotteita asiakkaalle, ellei asiakkaalla ole esittää todistus maksetuista veroista.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 10.10.2018 9:10

Alko tuottaa voittoa 50 meur. Eihän tuo iso summa ole, mutta tuo voi tippua paljonkin jos rinnalle tulee hyvin tunnettua kilpailua.
50 miljoonaa menee valtiolla pyöristysvirheisiin. Valtion kannalta olisi tuossa mielessä aivan sama, vaikka kaikki viina Suomeen myytäisiin ulkomailta.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14885
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja So Hard »

James Potkukelkka kirjoitti: 10.10.2018 9:18
sivustahuutaja kirjoitti: 10.10.2018 9:10

Alko tuottaa voittoa 50 meur. Eihän tuo iso summa ole, mutta tuo voi tippua paljonkin jos rinnalle tulee hyvin tunnettua kilpailua.
50 miljoonaa menee valtiolla pyöristysvirheisiin. Valtion kannalta olisi tuossa mielessä aivan sama, vaikka kaikki viina Suomeen myytäisiin ulkomailta.
Eihän se juttu ole se voitto vaan se että Alko kantaa verot joka pullosta, jotka taitavat pullon sisällöstä riippuen olla 90% - 50% hinnasta.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

So Hard kirjoitti: 10.10.2018 9:44
James Potkukelkka kirjoitti: 10.10.2018 9:18
sivustahuutaja kirjoitti: 10.10.2018 9:10

Alko tuottaa voittoa 50 meur. Eihän tuo iso summa ole, mutta tuo voi tippua paljonkin jos rinnalle tulee hyvin tunnettua kilpailua.
50 miljoonaa menee valtiolla pyöristysvirheisiin. Valtion kannalta olisi tuossa mielessä aivan sama, vaikka kaikki viina Suomeen myytäisiin ulkomailta.
Eihän se juttu ole se voitto vaan se että Alko kantaa verot joka pullosta, jotka taitavat pullon sisällöstä riippuen olla 90% - 50% hinnasta.
Luitko muita asiaan liittyviä postauksiani? Etämyynnistä täytyy maksaa verot Suomeen kuten nytkin. Valtion saama vero myydystä Koskenkorvapullosta on sama, myy sen Kannelmäen Alko tai Tallinnan Superalko etämyyntinä Suomeen siten, että pullo luovutetaan Kannelmäen Prismasta. Voidaan säätää, että Kannelmäen Prisma ei saa luovuttaa Koskenkorvapulloa, ellei noutajalla ole mukana todistus Super Alkon suorittamasta valmisteverosta Suomeen. Em. systeemissähän kossupullon hintakin lienee hyvin pitkälti sama, voi olla, että jopa halvempi Alkosta ostettuna, koska tuskin kossupullon hinta alenee siitä, että se viedään Suomesta lahden toiselle puolelle ja sitten tuodaan takaisin.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14885
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja So Hard »

James Potkukelkka kirjoitti: 10.10.2018 10:06Luitko muita asiaan liittyviä postauksiani? Etämyynnistä täytyy maksaa verot Suomeen kuten nytkin.
Sein ja sollen. Etämyynnistä täytyisi maksaa verot mutta ei niitä kukaan maksa ja niiden kantaminen on ihan supervaikeaa ja -kallista ulkomailta. Verrattuna siihen että Alko kiltisti tilittää ja ilmoittaa kaiken. En usko, että voidaan säätää luovuttajayritykselle oikeutta kantaa verot myyjämaasta Suomen lukuun.
Universaali disclaimer.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9390
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Helpoiten tuo verotus hoituisi, kun luovutuspiste perisi verot ja tilittäisi valtiolle. Tämä varmaan karsisi luovutuspisteiden määrääkin valtion mielestä sopivalle tasolle.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

So Hard kirjoitti: 10.10.2018 10:36
James Potkukelkka kirjoitti: 10.10.2018 10:06Luitko muita asiaan liittyviä postauksiani? Etämyynnistä täytyy maksaa verot Suomeen kuten nytkin.
Sein ja sollen. Etämyynnistä täytyisi maksaa verot mutta ei niitä kukaan maksa ja niiden kantaminen on ihan supervaikeaa ja -kallista ulkomailta. Verrattuna siihen että Alko kiltisti tilittää ja ilmoittaa kaiken. En usko, että voidaan säätää luovuttajayritykselle oikeutta kantaa verot myyjämaasta Suomen lukuun.
Puhuin tarkistamisesta. Luovuttayrittäjälle velvollisuus tarkistaa, että noutajalla on todistus myyjän suorittamista veroista. Vaikea uskoa, että EU ei tuota hyväksyisi. EIhän EU käy oikeutta Suomen alkoholiverotusta vastaan vaan tavaroiden vapaan liikkuvuuden puolesta.

Kun sä autoketjussa kommentoit mun perehtymistä, niin musta puolestani tuntuu, että se et nyt lue mun kommetteja ennen niihin vastaamista.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14885
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja So Hard »

James Potkukelkka kirjoitti: 10.10.2018 10:52
So Hard kirjoitti: 10.10.2018 10:36
James Potkukelkka kirjoitti: 10.10.2018 10:06Luitko muita asiaan liittyviä postauksiani? Etämyynnistä täytyy maksaa verot Suomeen kuten nytkin.
Sein ja sollen. Etämyynnistä täytyisi maksaa verot mutta ei niitä kukaan maksa ja niiden kantaminen on ihan supervaikeaa ja -kallista ulkomailta. Verrattuna siihen että Alko kiltisti tilittää ja ilmoittaa kaiken. En usko, että voidaan säätää luovuttajayritykselle oikeutta kantaa verot myyjämaasta Suomen lukuun.
Puhuin tarkistamisesta. Luovuttayrittäjälle velvollisuus tarkistaa, että noutajalla on todistus myyjän suorittamista veroista. Vaikea uskoa, että EU ei tuota hyväksyisi. EIhän EU käy oikeutta Suomen alkoholiverotusta vastaan vaan tavaroiden vapaan liikkuvuuden puolesta.

Kun sä autoketjussa kommentoit mun perehtymistä, niin musta puolestani tuntuu, että se et nyt lue mun kommetteja ennen niihin vastaamista.
Minä olen tähän aihepiiriin perehtynyt muissa yhteyksissä aika pitkään. Minusta ei ole mitenkään mahdollista, että joku Prisma tarkistaisi 1000 eri eurooppalaisen alkoholiverkkokaupan veronmaksut Suomeen. Veronkanto toisesta maasta on kansainvälisen kaupan suurimpia ongelmia nytkin. Sen takia esim. lähetyksien arvoille niitä veron/tullinkantorajoja on, että veronkantokustannukset ylittävät niiden hyödyt. Kaupan digitalisoituminen voi aikanaan muuttaa tätä paradigmaa, mutta tosiasia on että tälläkin hetkellä Suomeen tulee ihan lavakaupalla alkoholia yksityisille joista ei ole maksettu pesoakaan veroja eikä se ole ihan hetikohta muuttumassa, pitäisi sitten virkamiehen tai komission mielestä sitä taikka tätä.

Oleellinen pointtini oli kuitenkin se, että mikä tahansa mekanismi on veronkantajan kannalta kiljoona kertaa vaikeampi kuin se, että Alko tilittää kaikesta verot. Alkon voitto on siinä verosodassa ihan hyttysen pissa.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Et näe mahdollisena systeemiä, jossa etämyyjä tilittää veron Suomeen ja lähettää maksusuorituksesta kuitin suomaiselle ostajalle. Kuitissa on qr koodi. Kun suomalainen ostaja menee Prismaan, hänellä on mukaan kyseisen kuitti. Prisma scannaa kuitin, kone tarkistaa löytyykö verottajan tietokannasta kyseistä suoritusta ja computer says no or yes sen mukaan, onko kuitti legitiimi.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14885
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja So Hard »

James Potkukelkka kirjoitti: 10.10.2018 11:04 ^Et näe mahdollisena systeemiä, jossa etämyyjä tilittää veron Suomeen ja lähettää maksusuorituksesta kuitin suomaiselle ostajalle. Kuitissa on qr koodi. Kun suomalainen ostaja menee Prismaan, hänellä on mukaan kyseisen kuitti. Prisma scannaa kuitin, kone tarkistaa löytyykö verottajan tietokannasta kyseistä suoritusta ja computer says no or yes sen mukaan, onko kuitti legitiimi.
Mielestäni sanoin, että kaupan digitalisaatio voi muuttaa paradigmaa, mutta ei, en usko että ketään voidaan velvoittaa rakentamaan vain Suomea varten joku verorqkoodihärpäke. Se olisi tavaroiden liikkuvuuden este.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

So Hard kirjoitti: 10.10.2018 11:09
James Potkukelkka kirjoitti: 10.10.2018 11:04 ^Et näe mahdollisena systeemiä, jossa etämyyjä tilittää veron Suomeen ja lähettää maksusuorituksesta kuitin suomaiselle ostajalle. Kuitissa on qr koodi. Kun suomalainen ostaja menee Prismaan, hänellä on mukaan kyseisen kuitti. Prisma scannaa kuitin, kone tarkistaa löytyykö verottajan tietokannasta kyseistä suoritusta ja computer says no or yes sen mukaan, onko kuitti legitiimi.
Mielestäni sanoin, että kaupan digitalisaatio voi muuttaa paradigmaa, mutta ei, en usko että ketään voidaan velvoittaa rakentamaan vain Suomea varten joku verorqkoodihärpäke. Se olisi tavaroiden liikkuvuuden este.
Okei. Olet asiantuntija ja minä olen maallikko, mutta eihän EU ole veronkantoa vastaan ja valtioilla on oikeus valvoa, että verot kannetaan. Miksi kukaan maksaisi mitään veroja, jos valtiolle ei annettaisi riittäviä keinoja valvoa niiden maksua. Valtiohan voi jopa luoda kyseisen veroqrkoodihärpäkkeen omalla kustannuksellaan ja luovuttaa ohjelman vapaasti jokaiselle halukkaalle kauppiaalle. Tietysti koodaus maksaa, mutta rahat tulevat takaisin maksettujen verojen muodossa. On tämä tietysti valtion kannalta hankalampaa kuin nykysysteemi, mutta EU:sta ei voi poimia vain haluamiaan osia. Tavaroiden vapaa liikkuvuus...

Mutta tuolta kannalta (vaikeus valvoa, että verot maksetaan) ymmärrän, että valtiolle sopii paremmin nykysysteemi. Mutta kannattaa kiinnittää huomiota, miten monimutkaiseen jumppaan Tulli on taipunut pystyäkseen verottamaan käytettyjen autojen tuontia. Nykyään tulli pitää yllä jatkuvasti päivitettävää listaa käytettyjen autojen verotusarvoista Suomessa ja maksaa yksityiselle yritykselle hintatietojen keräämisestä.
Viimeksi muokannut James Potkukelkka, 10.10.2018 11:35. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16596
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Ainakin Hesarin referoiman, järkyttyneen virkamiehen referoimana Komission kanta kuulosti ennen muuta siltä, että jokainen kioski tai kauppa saisi käytännössä myydä omana maahantuontinaan viinaa minkä kerkeää, sillä verukkeella että toimivat ulkomaisen verkkokaupan jakelupisteenä.

Komission kanta tuntui nimenomaan olevan, että jakelupisteeltä ei saa edellyttää enempää ulkomaisen nettikaupan jakelupisteenä toimittaessa kuin Alkon etämyynnin jakelupisteenä toimittaessa. Jos tätä ei jotenkin tyrmätä, terveen urbaanirationaalisuuden valossa voisi veikata, että suomalaiset vähittäismyyntiketjut tekevät selkeät sopimukset muutaman suuren, ulkomaisen verkkomyymälän kanssa, jolloin kaikki pelaa eikä kenenkään tarvitse tarkistaa tuhannen ulkomaisen nettikiskan veronmaksukäytäntöjä. Komission kannan valossa tämä tulisi jo enemmän vastaan verottajaa kuin jakelupisteiltä voi itse asiassa odottaa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 10.10.2018 11:30 Ainakin Hesarin referoiman, järkyttyneen virkamiehen referoimana Komission kanta kuulosti ennen muuta siltä, että jokainen kioski tai kauppa saisi käytännössä myydä omana maahantuontinaan viinaa minkä kerkeää, sillä verukkeella että toimivat ulkomaisen verkkokaupan jakelupisteenä.
Mä en saanut tuota käsitystä. Eihän tuo olisi etämyyntiä vaan tavallista maahantuontia ja jälleenmyyntiä.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14885
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja So Hard »

James Potkukelkka kirjoitti: 10.10.2018 11:17
So Hard kirjoitti: 10.10.2018 11:09
James Potkukelkka kirjoitti: 10.10.2018 11:04 ^Et näe mahdollisena systeemiä, jossa etämyyjä tilittää veron Suomeen ja lähettää maksusuorituksesta kuitin suomaiselle ostajalle. Kuitissa on qr koodi. Kun suomalainen ostaja menee Prismaan, hänellä on mukaan kyseisen kuitti. Prisma scannaa kuitin, kone tarkistaa löytyykö verottajan tietokannasta kyseistä suoritusta ja computer says no or yes sen mukaan, onko kuitti legitiimi.
Mielestäni sanoin, että kaupan digitalisaatio voi muuttaa paradigmaa, mutta ei, en usko että ketään voidaan velvoittaa rakentamaan vain Suomea varten joku verorqkoodihärpäke. Se olisi tavaroiden liikkuvuuden este.
Okei. Olet asiantuntija ja minä olen maallikko, mutta eihän EU ole veronkantoa vastaan ja valtioilla on oikeus valvoa, että verot kannetaan. Miksi kukaan maksaisi mitään veroja, jos valtiolle ei annettaisi riittäviä keinoja valvoa niiden maksua. Valtiohan voi jopa luoda kyseisen veroqrkoodihärpäkkeen omalla kustannuksellaan ja luovuttaa ohjelman vapaasti jokaiselle halukkaalle kauppiaalle. Tietysti koodaus maksaa, mutta rahat tulevat takaisin maksettujen verojen muodossa. On tämä tietysti valtion kannalta hankalampaa kuin nykysysteemi, mutta EU:sta ei voi poimia vain haluamiaan osia. Tavaroiden vapaa liikkuvuus...

Mutta tuolta kannalta (vaikeus valvoa, että verot maksetaan) ymmärrän, että valtiolle sopii paremmin nykysysteemi. Mutta kannattaa kiinnittää huomiota, miten monimutkaiseen jumppaan Tulli on taipunut pystyäkseen verottamaan käytettyjen autojen tuontia. Nykyään tulli pitää yllä jatkuvasti päivitettävää listaa käytettyjen autojen verotusarvoista Suomessa ja maksaa yksityiselle yritykselle hintatietojen keräämisestä.
Auto on niin kallis vero-objekti, että monimutkainen ja hankalakin systeemi maksaa kyllä veronkantokulunsa takaisin ja siinä sivussa suojaa kotimaista verotusta. Rekisteripakko myös ohjaa ilmoittamaan maahantuonnista.
Viimeksi muokannut So Hard, 10.10.2018 11:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Universaali disclaimer.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14885
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja So Hard »

urpiainen kirjoitti: 10.10.2018 11:30 Ainakin Hesarin referoiman, järkyttyneen virkamiehen referoimana Komission kanta kuulosti ennen muuta siltä, että jokainen kioski tai kauppa saisi käytännössä myydä omana maahantuontinaan viinaa minkä kerkeää, sillä verukkeella että toimivat ulkomaisen verkkokaupan jakelupisteenä.

Komission kanta tuntui nimenomaan olevan, että jakelupisteeltä ei saa edellyttää enempää ulkomaisen nettikaupan jakelupisteenä toimittaessa kuin Alkon etämyynnin jakelupisteenä toimittaessa. Jos tätä ei jotenkin tyrmätä, terveen urbaanirationaalisuuden valossa voisi veikata, että suomalaiset vähittäismyyntiketjut tekevät selkeät sopimukset muutaman suuren, ulkomaisen verkkomyymälän kanssa, jolloin kaikki pelaa eikä kenenkään tarvitse tarkistaa tuhannen ulkomaisen nettikiskan veronmaksukäytäntöjä. Komission kannan valossa tämä tulisi jo enemmän vastaan verottajaa kuin jakelupisteiltä voi itse asiassa odottaa.
Paitsi että koska tavaroiden vapaa liikkuvuus, ko. pisteiden tulisi todennäköisesti olla kenen tahansa myyjän käytössä, ei vain niiden jotka tekevät sopimuksen. Myöskään kuljetusliikkeitä ei voi kilpailusyistä rajata ulos, vaan tietyin standardiehdoin palvelua pitää tarjota kaikille ja niin ettei konkreettisia markkinoille tulon esteitä ole.
Universaali disclaimer.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16596
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

So Hard kirjoitti: 10.10.2018 11:51
urpiainen kirjoitti: 10.10.2018 11:30 Ainakin Hesarin referoiman, järkyttyneen virkamiehen referoimana Komission kanta kuulosti ennen muuta siltä, että jokainen kioski tai kauppa saisi käytännössä myydä omana maahantuontinaan viinaa minkä kerkeää, sillä verukkeella että toimivat ulkomaisen verkkokaupan jakelupisteenä.

Komission kanta tuntui nimenomaan olevan, että jakelupisteeltä ei saa edellyttää enempää ulkomaisen nettikaupan jakelupisteenä toimittaessa kuin Alkon etämyynnin jakelupisteenä toimittaessa. Jos tätä ei jotenkin tyrmätä, terveen urbaanirationaalisuuden valossa voisi veikata, että suomalaiset vähittäismyyntiketjut tekevät selkeät sopimukset muutaman suuren, ulkomaisen verkkomyymälän kanssa, jolloin kaikki pelaa eikä kenenkään tarvitse tarkistaa tuhannen ulkomaisen nettikiskan veronmaksukäytäntöjä. Komission kannan valossa tämä tulisi jo enemmän vastaan verottajaa kuin jakelupisteiltä voi itse asiassa odottaa.
Paitsi että koska tavaroiden vapaa liikkuvuus, ko. pisteiden tulisi todennäköisesti olla kenen tahansa myyjän käytössä, ei vain niiden jotka tekevät sopimuksen. Myöskään kuljetusliikkeitä ei voi kilpailusyistä rajata ulos, vaan tietyin standardiehdoin palvelua pitää tarjota kaikille ja niin ettei konkreettisia markkinoille tulon esteitä ole.
Mjoo, kuulostaisi uskottavalta. Toisaalta Komissio sanoo tarkkaan ottaen näin:

The Commission invites the Finnish Government to consider authorised delivery premises for distance selling of
alcoholic beverages across borders and their import into Finland, similarly to §27(1) of the Alcohol Act, which
grants Alko the right to sell alcoholic beverages online and, after purchases have been made, the right to arrange
itself or through its contracted third parties their transport to the point of delivery outside Alko's approved retail
trade premises.

Nimenomaan tätä oikeutta Komissio penää Alkon lisäksi muillekin (ulkomaisille) toimijoille; eli järjestää jakeluketju kuluttajille esim. yhteistyössä elintarvikekauppojen kanssa. Ensimmäinen kehotus (The Commission invites the Finnish Government to consider authorised delivery premises for distance selling of alcoholic beverages across borders and their import into Finland) kuulostaisi kyllä nimenomaan kaikille verkomyyjille avoimien pisteiden rakentamiselta, mutta tarkennus samanlaisesta oikeudesta kuin Alkolla järjestää itse tai sopimusten avulla toimitus kuluttajalle kuulostaa vähemmän avoimelta. Se kai voisi tarkoittaa, että muiden tulee saada rakentaa samanlainen systeemi kuin Alkollakin, mutta pisteiden ei tarvitsisi olla suoraan muidenkin kuin sopimusmyyjien käytössä?

Edelleen, Komissio suhtautuu odottavasti johonkin Suomen hallituksen vamistelemaan kompromissiesitykseen:

the Commission understands that the Finnish Government plans to allow any producer or seller of
alcoholic beverages, regardless of nationality, to list their own products in the selection of the online store of Alko
based on their own notification, and Alko would carry out the import into Finland and supply of imported alcoholic
beverages to private individuals either at a State Alcohol Monopoly outlet or at delivery premises.
The Commission would highly appreciate to receive further details from the Finnish Government on how the
abovementioned arrangement will be implemented.

Olisiko tämä vähän sellainen Daven haikailema kompromissi? Suomalainen toimija varmistaisi, että verot menee oikein?
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14885
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja So Hard »

urpiainen kirjoitti: 10.10.2018 12:12Olisiko tämä vähän sellainen Daven haikailema kompromissi? Suomalainen toimija varmistaisi, että verot menee oikein?
Käytännössä se edellyttäisi, että tämä toimija maksaa omasta pussistaan jos menee pieleen, koska veronkanto-oikeutta ei voi siirtää yksityiselle mitenkään. Eli samaan malliin kuin ALV - myyjä voi vähentää ostajan maksaman veron omista veroistaan saatuaan siitä todistuksen. Vaikea sanoa onnistuisiko joku toimija rakentaa niin digitalisoidun ja automatisoidun mallin että se olisi mahdollista.

EU on kyllä taipunut monin paikoin erilaisten kansallisten monopolien suojaamiseen, mutta vapaan liikkuvuuden ja verosuojan yhteensovittaminen on vaikeaa.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 10.10.2018 12:12 the Commission understands that the Finnish Government plans to allow any producer or seller of
alcoholic beverages, regardless of nationality, to list their own products in the selection of the online store of Alko
based on their own notification, and Alko would carry out the import into Finland and supply of imported alcoholic
beverages to private individuals either at a State Alcohol Monopoly outlet or at delivery premises.
Mun mielestäni tämä tuntuu kouristuksenomaiselta takertumiselta itse ALKO:oon. ALKO on tässä tärkeämpi kuin itse asia (verojen keruu). Uskon, että kuvailemani qr-vero-härpäke tekisi tämän paljon yksinkertaisemmin.

Suomi teki muuten pahan virheen perustaessaan ALKO:n nettikaupan. Kun ALKO nyt voi myydää viinaa netissä siten, että se haetaan kolmannen osapuolen kioskista, on aika vaikea vakavalla naamalla perustella, miten kansanterveydellinen tilanne siitä muuttuisi, että myyjä olisi ulkomailla.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja Gat »

Mä en siis niin tajuu Kitinän uutisketjun kiinosstukisa. Ihan outoja olentoja olette.

Vakavammista kuten Pohjois-Koreasta tai venäläisten mahdollisesta suunnitelmasta invaasiosta Suomeen käyttäen ostamiaan strategisia tontteja ja laivaväyliä.. niistä ei täällä paljon paskaakaan.

Sen sijaan kinastelette joistain nevöhöör suomalaispoliitikoista ja nyt viinan ostamisesta ulkomailta, sekin taloustieten ja juridiikan perspektiivistä

Whiskey leave me alone.
Hatarin olen nähnyt monesti, Big Skyta en muistaakseni.

This house is as old as I am.
This house knows all I have done.
This house is full of m-m-my mess.
This house is full of m-m-mistakes
This house is full of m-m-madness.
This house is full of, full of, full of fight!
-KB
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ mikäs pohjois-koreasta tekee meille merkittävän? Ei käydä niiden kanssa kauppaa. Ei olla sotimassa niiden kanssa. Annetaan niiden vaan kärsiä ja nähdä nälkää. Vaihtakoon johtonsa jos ei miellytä.
Vastaa Viestiin