Haluaisin hankkia.. / Seuraavaksi tarvitsisin..

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Haluaisin hankkia.. / Seuraavaksi tarvitsisin..

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Onnistuuko ilman suolausta, ts. pelkkä kuivaaminen riittää?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Haluaisin hankkia.. / Seuraavaksi tarvitsisin..

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Ei hajua. Aina marinoinut ensin ja yleensä tulee kipattua soijaa ihan riittävästi marinaadiin.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Haluaisin hankkia.. / Seuraavaksi tarvitsisin..

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

James Potkukelkka kirjoitti: 30.11.2018 9:21 ^Onnistuuko ilman suolausta, ts. pelkkä kuivaaminen riittää?
Onnistuu. Mun vanhemmilla oli tapana kuivata maustamatonta jauhelihaa ja kanaa vaelluksia varten.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Haluaisin hankkia.. / Seuraavaksi tarvitsisin..

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Vagabondo kirjoitti: 30.11.2018 9:35
James Potkukelkka kirjoitti: 30.11.2018 9:21 ^Onnistuuko ilman suolausta, ts. pelkkä kuivaaminen riittää?
Onnistuu. Mun vanhemmilla oli tapana kuivata maustamatonta jauhelihaa ja kanaa vaelluksia varten.
Miten kuivasivat? Tämä ruoan kuivaaminen on mun mielestäni kiinnostavaa. Itse tutustunut asiaan vain serranon- ja parmankinkkkujen muodoissa. Eivätkös ne ole kuivaamalla tehtyjä?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Haluaisin hankkia.. / Seuraavaksi tarvitsisin..

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

^Joko uunissa tai sitten kuivurista, jos olivat hakeneet sen lainaan isovanhemmiltani.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Haluaisin hankkia.. / Seuraavaksi tarvitsisin..

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Jauhelihaa pellille ja uuni pörisemään pienelle.

Kerran ostin ulkokuivattua poroa, mutta se ei ollut kivaa kun melkein joka palassa oli sisällä kosteita yllärikohtia.

Kuivaahan ne kalaakin pihalla naruissa roikottamalla.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Haluaisin hankkia.. / Seuraavaksi tarvitsisin..

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Mä en ole itse kuivannut kuin sieniä, mutta aiemmin ollessani aktiivinen vaelluspiireissä, kulkukumppanini kuivasivat vähän kaikkea reissuevääksi. Se on toiminut heillä hyvin, ja jotenkin ymmärrän prosessin. Mutta Lapissa ja Norjan rannikolla on kyllä sitten, Bluntlyn tapaan, ihmetyttänyt se, miten ne muka onnistuvat siinä ilmastossa kuivaamaan turskat ja porot räystään alla. (Kai siitä on ollut jotain juttuakin, että ilmastomuutos ei tee hyvää sillekään kansanperinteelle.)
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Haluaisin hankkia.. / Seuraavaksi tarvitsisin..

Viesti Kirjoittaja So Hard »

urpiainen kirjoitti: 30.11.2018 10:09 Mä en ole itse kuivannut kuin sieniä, mutta aiemmin ollessani aktiivinen vaelluspiireissä, kulkukumppanini kuivasivat vähän kaikkea reissuevääksi. Se on toiminut heillä hyvin, ja jotenkin ymmärrän prosessin. Mutta Lapissa ja Norjan rannikolla on kyllä sitten, Bluntlyn tapaan, ihmetyttänyt se, miten ne muka onnistuvat siinä ilmastossa kuivaamaan turskat ja porot räystään alla. (Kai siitä on ollut jotain juttuakin, että ilmastomuutos ei tee hyvää sillekään kansanperinteelle.)

https://yle.fi/uutiset/3-5070598
Universaali disclaimer.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Haluaisin hankkia.. / Seuraavaksi tarvitsisin..

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

En taida omistaa kuin yhden uuniritilän. Täytyy hankkia toinen, ei viitsi vaivautua minkään pikkusatsin takia.

Tai sitten roikotan ritilästä, mutta suoria on hauskempi mutustella :D
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Haluaisin hankkia.. / Seuraavaksi tarvitsisin..

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^^Tuossa näyttää olevan suolaus oleellinen osa säilymistä. Ruoan osmolaliteetin nostaminen bakteereille liian korkeaksi on ideana suola-ja sokeri säilönnässä. Tuo lapin resepti on siis ehkä yhdistelmä kuivausta ja suolausta?

Bakteerit eivät pärjää, kun vettä on vähän ja lisäksi korkea suola(+sokeri) pitoisuus imee vähänkin nesteen pois bakteereista.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Haluaisin hankkia.. / Seuraavaksi tarvitsisin..

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 30.11.2018 10:26 ^^Tuossa näyttää olevan suolaus oleellinen osa säilymistä. Ruoan osmolaliteetin nostaminen bakteereille liian korkeaksi on ideana suola-ja sokeri säilönnässä. Tuo lapin resepti on siis ehkä yhdistelmä kuivausta ja suolausta?
Joo, minustakin kuulosti siltä, että painotus tosiaan on enemmän suolauksessa.

Edit. Huijasin, ja turvauduin Wikpediaan. Turskaa kai kuivataan sekä ilman suolaa (https://en.wikipedia.org/wiki/Stockfish) että suolan kanssa (https://en.wikipedia.org/wiki/Dried_and_salted_cod). Onkohan kuivattu poro aina suolattua?
Viimeksi muokannut urpiainen, 30.11.2018 12:29. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Haluaisin hankkia.. / Seuraavaksi tarvitsisin..

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Käsittääkseni tuossa lapin metodissa olennaista on tuo vuorokauden lämpövaihtelu. Yöllä liha jäätyy ja päivällä aurinko sulattaa sen.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Haluaisin hankkia.. / Seuraavaksi tarvitsisin..

Viesti Kirjoittaja So Hard »

urpiainen kirjoitti: 30.11.2018 10:33
James Potkukelkka kirjoitti: 30.11.2018 10:26 ^^Tuossa näyttää olevan suolaus oleellinen osa säilymistä. Ruoan osmolaliteetin nostaminen bakteereille liian korkeaksi on ideana suola-ja sokeri säilönnässä. Tuo lapin resepti on siis ehkä yhdistelmä kuivausta ja suolausta?
Joo, minustakin kuulosti siltä, että painotus tosiaan on enemmän suolauksessa.

Edit. Huijasin, ja turvauduin Wikpediaan. Turskaa kai suolataan sekä ilman suolaa (https://en.wikipedia.org/wiki/Stockfish) että suolan kanssa (https://en.wikipedia.org/wiki/Dried_and_salted_cod). Onkohan kuivattu poro aina suolattua?
Pakastekuivauksen voi kyllä tehdä myös ilman suolaa, mutta suola helpottaa prosessia. Perusidea tosiaan on, että vesi jäätyy yöpakkasissa ja aurinko päivällä haihduttaa sen pois. Suolaaminen nopeuttaa prosessia ja vähentää pilaantumisen riskiä. Ei ilmastonmuutos välttämättä metodiin vaikuta vaan siihen mihin aikaan vuodesta sen voi tehdä.
Universaali disclaimer.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Haluaisin hankkia.. / Seuraavaksi tarvitsisin..

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

So Hard kirjoitti: 30.11.2018 10:46Ei ilmastonmuutos välttämättä metodiin vaikuta vaan siihen mihin aikaan vuodesta sen voi tehdä.
Toki. Muistin vain nähneeni jonkun anekdotaalisen jutun, jossa joku kuivalihamies valitteli, että riittävän pitkää, tasaista ja ennustettavaa jaksoa on vaikea enää löytää, kun odottamattoman lämpimiä jaksoja pukkaa väliin. Tiedä sitten.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Haluaisin hankkia.. / Seuraavaksi tarvitsisin..

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Tämmöinen helpottaisi kalastelua pk-seudulla huomattavasti:

Savage Gear High Rider Belly Boat 170
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Haluaisin hankkia.. / Seuraavaksi tarvitsisin..

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Mitä on keski-ikäinen mies ilman diskopalloa? Ei mitään!

Parin viikon päästä Rukalla korkeanpaikanleiri. Saisikohan näitä turvatarkastuksesta läpi :think:

https://www.clasohlson.com/fi/Discovala ... cm/36-3308

https://www.clasohlson.com/fi/Discopall ... cm/36-3309

"Helsingin lentoasema suljettu terrorismiepäilyn takia. Syyksi paljastui n 50-vuotiaan miehen matkatavaroissa ollut diskopallolajitelma"
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12291
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Haluaisin hankkia.. / Seuraavaksi tarvitsisin..

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

liza kirjoitti: 12.03.2019 18:37
Kukas sinä olet? Joku eukko? Niitä saisi tulla tänne lisää...
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Haluaisin hankkia.. / Seuraavaksi tarvitsisin..

Viesti Kirjoittaja Gat »

Homeboy65 kirjoitti: 12.03.2019 18:42
liza kirjoitti: 12.03.2019 18:37
Kukas sinä olet? Joku eukko? Niitä saisi tulla tänne lisää...
Vaan kun Kitinän kuvagalleria lopetettiin, minä en enää tiennyt keitä vongata tai keiltä pyytää nakukuvia. Plääh, hällä väliä. Kitinämisut ovat melkein kadonneet, ja jäljelle jääneet ovat jo liian vanhoja akkoja.

Edit: Liza laittoi ihmettelyä jostain naisten korkokenkien ostamisesta. Homien ja minun viestit nähtyään poisti viestinsä, ja ehkä ei uskalla uudestaan? Anteeks.
This house is as old as I am.
This house knows all I have done.
This house is full of m-m-my mess.
This house is full of m-m-mistakes
This house is full of m-m-madness.
This house is full of, full of, full of fight!
-KB
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12291
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Haluaisin hankkia.. / Seuraavaksi tarvitsisin..

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Gat kirjoitti: 12.03.2019 19:07
Homeboy65 kirjoitti: 12.03.2019 18:42
liza kirjoitti: 12.03.2019 18:37
Kukas sinä olet? Joku eukko? Niitä saisi tulla tänne lisää...
Vaan kun Kitinän kuvagalleria lopetettiin, minä en enää tiennyt keitä vongata tai keiltä pyytää nakukuvia. Plääh, hällä väliä. Kitinämisut ovat melkein kadonneet, ja jäljelle jääneet ovat jo liian vanhoja akkoja.

Edit: Liza laittoi ihmettelyä jostain naisten korkokenkien ostamisesta. Homien ja minun viestit nähtyään poisti viestinsä, ja ehkä ei uskalla uudestaan? Anteeks.
Poisti koko nimimerkkinsä... :(
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Haluaisin hankkia.. / Seuraavaksi tarvitsisin..

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Olette te juopot aikamiespojat tehokkaita karkottimia, ei kaiken maailman vieraat nimimerkit tule kirjoittelemaan kun pidetään haukkana vahtia.
Universaali disclaimer.
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Haluaisin hankkia.. / Seuraavaksi tarvitsisin..

Viesti Kirjoittaja Gat »

So Hard kirjoitti: 13.03.2019 10:02 Olette te juopot aikamiespojat tehokkaita karkottimia, ei kaiken maailman vieraat nimimerkit tule kirjoittelemaan kun pidetään haukkana vahtia.
Homie ja minä olemme ilmeisesti Kitinän Sexual Predators.
Vaikka paradoksaalisesti juuri me emme saa pillua.
This house is as old as I am.
This house knows all I have done.
This house is full of m-m-my mess.
This house is full of m-m-mistakes
This house is full of m-m-madness.
This house is full of, full of, full of fight!
-KB
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6685
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Haluaisin hankkia.. / Seuraavaksi tarvitsisin..

Viesti Kirjoittaja aasi »

:-D

Mä poistin käyttäjän samantien viesteineen kun näin että ensimmäinen viesti on diipadaapaa vain jotta voi linkittää johonkin verkkokauppaan.
Tasan ei mene muumit kanootissa.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Haluaisin hankkia.. / Seuraavaksi tarvitsisin..

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Gat kirjoitti: 13.03.2019 10:06 Homie ja minä olemme ilmeisesti Kitinän Sexual Predators.
Vaikka paradoksaalisesti juuri me emme saa pillua.
Ei tuossa ole mitään paradoksia. Jos henkilö kokee lähestyjän vastenmieliseksi, niin on ihan sama mitä sanoo, kun se koetaan jo ahdisteluksi. Saati jos höpisee sun juttuja. Homie nyt ei vedä tarkoituksellisesti riman alta, mutta tyylitajuttoman kielenkäytön myötä kuitenkin riman tipauttaa.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Haluaisin hankkia.. / Seuraavaksi tarvitsisin..

Viesti Kirjoittaja Gat »

Vagabondo kirjoitti: 13.03.2019 10:19
Gat kirjoitti: 13.03.2019 10:06 Homie ja minä olemme ilmeisesti Kitinän Sexual Predators.
Vaikka paradoksaalisesti juuri me emme saa pillua.
Ei tuossa ole mitään paradoksia. Jos henkilö kokee lähestyjän vastenmieliseksi, niin on ihan sama mitä sanoo, kun se koetaan jo ahdisteluksi. Saati jos höpisee sun juttuja. Homie nyt ei vedä tarkoituksellisesti riman alta, mutta tyylitajuttoman kielenkäytön myötä kuitenkin riman tipauttaa.
Aasille kiitos selvityksestä, ei siis meidän vika, puuh.

Sanomaasi, että Homiella lienee omat ongelmansa, minulla omani eli henkinen kyvyttömyys livenä toimia.

Sen kuitenkin sanon, että hienostuneesti säännöstellen pikkutuhmuudet toimivat naisiin. Esim. nettitreffeille pääsin niiden kanssa, joiden pillukarvojen väriä olin kysynyt. Viaton kysymys, tissejä on erilaisia, mutta kaikki pillukarvavärit ovat hyviä. Vaan kun treffeillä en tietenkään uskaltanut "sillai" yrittää, vaan käyttäydyin liian herrasmiesmäisesti eli kylmänä kuin pakastekala. Aavistan, että naiset olettivat jotain muuta heidän luonaan kutsuttuaansa öitsiessään, kaksi yötä neljän tai viiden misun kunkin kutsusta ilman ennakkosopimusta

En vain uskaltanut livenä ilmentää kuten kirjoittaessa. Henkinen muuri minulla. Sitäpaiten kun tulin Savosta, ehkä se oli vain platonista vieraanvaraisuutta ties missä. Vaikka.. treffejähän ne olivat.

Ja nyt mä olen liian vanha, kelpaa selityksenä.
This house is as old as I am.
This house knows all I have done.
This house is full of m-m-my mess.
This house is full of m-m-mistakes
This house is full of m-m-madness.
This house is full of, full of, full of fight!
-KB
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Haluaisin hankkia.. / Seuraavaksi tarvitsisin..

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Jos tulee lottovoitto:

Office chair
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Vastaa Viestiin