Urasuunnittelu

Yleinen lätinä jä kitinä
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25604
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Urasuunnittelu

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Kansanedustajan työn pahin puoli on, että se erittäin merkittävästi rajoittaa omaa vapautta. Ei liene juuri mitään muuta työtä (ehkä jotain kirkon tehtäviä lukuunottamatta), jossa joutuu niin merkittävästi rajoittamaan omia tekemisiään.

Jos ajatelleen, että kyseessä on neljän vuoden diili, jonka aikana ei voi vapaasti käydä esim. etelän lomalla, alkossa, ravintolassa, ajaa haluamallaan autolla tai käydä kavereiden kanssa ryyppäämässä, mulle pitäisi maksaa huomattavan, siis huomattavan paljon enemmän kuin nykyinen tienistini.

Lisäksi harvaan siviilityöhön voi neljän vuoden breikin jälkeen vaivattomasti palata, eli käytännössä kyseessä olisi elinikäinen kakku.
Viimeksi muokannut James Potkukelkka, 03.12.2018 13:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Urasuunnittelu

Viesti Kirjoittaja exsu »

Tää keskustelu on käyty täällä aika monesti, mutta siinä tienaako 7000 vai 700 000 kuukaudessa on aika iso ero. Myös käteen jäävässä summassa. Ei nuo seiskatonnilaiset lentele yksityiskoneella tai edes välttämättä ajele kovin erikoisilla autoilla. Tosin optio jälkimmäiseen on parempi kuin vaikka 1500 kuussa tienaavalla.

Lisäksi, mitä tarvehierarkiaan tulee, heti alimman tason elossajäämishommien jälkeen mulla kaikkiin muihin liittyy työ aika vahvasti. Täällä on mun yhteisö, täällä on mun asema yhteiskunnassa ja mun mielekkään itseni toteuttamisen paikat ja täällä mä kuulun johonkin ja saan arvostusta. Toki mulla on elämässä muitakin areenoita, joissa näitä voin toteuttaa, mutta kyllä tämä työ on myös tarvehierarkian näkökulmasta aika olennainen.
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25604
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Urasuunnittelu

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Tosiaan unohtuikin se tärkein kansanedustajan työtehtävä, eli olla julkinen kusitolppa. Aivan pikkusumma ei korvaa moista.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12356
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Urasuunnittelu

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Laitetaanpa noita kansanedustajien etuja ranskalaisilla viivoilla:
- lyhyet viikot, palkka juoksee riippumatta poissaoloista tai työtunneista
- eläke kertyy melkein kolme kertaa nopeammin kuin kansalla
- täysi eläke 15:ssa vuodessa
- asuinpaikasta riippuen veroton kulukorvaus 987 - 1809 e kk (vai onko enemmänkin nykyään)
- työmäärä 500 tuntia (!) vuodessa
Eli kyllä sitä palkkatasoa pitää tarkastella osana muita etuja.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25604
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Urasuunnittelu

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

JOskus olen leikitellyt ajatuksella, että eläkkeelle jäätyäni pyrkisin kansanedustajaksi. Lähinnä varmaan kyseessä olisi joku kuolleen isän ylpeäksi tekeminen. Mutta olen hylännyt ajatuksen samantien, koska se sitten rajoittaisi matkustamista ja vapaata. En tietenkään tiedä, pääsisinkö. Tapaan kuitenkin vuosittain tuhansia ihmisiä, jotka tietävät nimeni, eli siinä mielessä saattaisi olla mahkuja jos heti eläköidyttyä tekisi ison rahan kamppanjan.
Viimeksi muokannut James Potkukelkka, 03.12.2018 13:51. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25604
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Urasuunnittelu

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Homeboy65 kirjoitti: 03.12.2018 13:46
- työmäärä 500 tuntia (!) vuodessa
Toisaalta sanot, että kansanedustajan tehtävä ei ole työtä, mutta kuitenkin lasket työtunteja??

Kuvitteletko tosiaan, että että eduskunnassa istuminen riittää? Kyllä siinä pitää monet maatalousnäyttelyt, kesätapahtumat ja lasten urheilutapahtumat kiertää ja kuunnella siellä "kansan" mielipiteitä.

JOs aikoo tehdä työnsä hyvin, valtavasti pitää lukea.
Viimeksi muokannut James Potkukelkka, 03.12.2018 13:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12356
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Urasuunnittelu

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

James Potkukelkka kirjoitti: 03.12.2018 13:50
Homeboy65 kirjoitti: 03.12.2018 13:46
- työmäärä 500 tuntia (!) vuodessa
Toisaalta sanot, että kansanedustajan tehtävä ei ole työtä, mutta kuitenkin lasket työtunteja??

Kuvitteletko tosiaan, että että eduskunnassa istuminen riittää? Kyllä siinä pitää monet maatalousnäyttelyt, kesätapahtumat ja lasten urheilutapahtumat kiertää ja kuunnella siellä "kansan" mielipiteitä.
Totta helvetissä kansanedustajien työ valiokunnissa ym. on työtä. Mutta tuo eo. poliittinen puuhastelu ei ole työtä. Ei heille makseta siitä. Vaikka moni tekee sitä uudelleen valitsemisen toivossa tms. se ei ole työtä.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25604
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Urasuunnittelu

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Homeboy65 kirjoitti: 03.12.2018 13:55
James Potkukelkka kirjoitti: 03.12.2018 13:50
Homeboy65 kirjoitti: 03.12.2018 13:46
- työmäärä 500 tuntia (!) vuodessa
Toisaalta sanot, että kansanedustajan tehtävä ei ole työtä, mutta kuitenkin lasket työtunteja??

Kuvitteletko tosiaan, että että eduskunnassa istuminen riittää? Kyllä siinä pitää monet maatalousnäyttelyt, kesätapahtumat ja lasten urheilutapahtumat kiertää ja kuunnella siellä "kansan" mielipiteitä.
Totta helvetissä kansanedustajien työ valiokunnissa ym. on työtä. Mutta tuo eo. poliittinen puuhastelu ei ole työtä. Ei heille makseta siitä. Vaikka moni tekee sitä uudelleen valitsemisen toivossa tms. se ei ole työtä.
Et sä voi erottaa jotain maatalousnäyttelyiden kiertämistä kansanedustajan muusta työstä. Luuletko, että he huvikseen menevät kuuntelemaan kansan jorinoita. Kyllä se on raskainta mahdollista hommaa.

Mistä muuten otit tuon 500 tuntia? Uskoakseni moni valiokunnassa oleva voisi käyttää kaiket illat materiaalin lukemiseen.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25604
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Urasuunnittelu

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Sote valiokunta esim käsitteli 3850 sivua parissa kuukaudessa. Jos aikoo tehdä työnsä hyvin, aika tuhti lukupaketti.

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/2 ... 2201036644
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Urasuunnittelu

Viesti Kirjoittaja exsu »

Siis suurin osa työstä tehdään niiden istuntojen ulkopuolella materiaaliin perhehtymällä, asiantuntijoita kuulemalla jne. Se, että ei ole työaikaa ei tarkoita ettei tarvitse tehdä töitä, vaan sitä, että työt eivät todennäköisesti mahdu 8-16 skaalalle. Näin myös monilla muilla korkeammassa asemassa olevilla.
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12356
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Urasuunnittelu

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

James Potkukelkka kirjoitti: 03.12.2018 13:57
Et sä voi erottaa jotain maatalousnäyttelyiden kiertämistä kansanedustajan muusta työstä. Luuletko, että he huvikseen menevät kuuntelemaan kansan jorinoita. Kyllä se on raskainta mahdollista hommaa.

Mistä muuten otit tuon 500 tuntia? Uskoakseni moni valiokunnassa oleva voisi käyttää kaiket illat materiaalin lukemiseen.
Maatalousnäyttelyt ym.:
1) ei heille makseta siitä
2) se on vapaaehtoista ei kuulu virallisen työn kuvaan
3) vaikka he tekevät sitä uudelleen valitsemisen toivossa se ei silti ole työtä

500 tuntia, en muista lähdettä.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12356
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Urasuunnittelu

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

exsu kirjoitti: 03.12.2018 14:02 Siis suurin osa työstä tehdään niiden istuntojen ulkopuolella materiaaliin perhehtymällä, asiantuntijoita kuulemalla jne. Se, että ei ole työaikaa ei tarkoita ettei tarvitse tehdä töitä, vaan sitä, että työt eivät todennäköisesti mahdu 8-16 skaalalle. Näin myös monilla muilla korkeammassa asemassa olevilla.
Niin tehdään valiokunnissa. Taitaa olla tuon em. 500:n tunnin piirissä.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25604
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Urasuunnittelu

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Homeboy65 kirjoitti: 03.12.2018 14:05
exsu kirjoitti: 03.12.2018 14:02 Siis suurin osa työstä tehdään niiden istuntojen ulkopuolella materiaaliin perhehtymällä, asiantuntijoita kuulemalla jne. Se, että ei ole työaikaa ei tarkoita ettei tarvitse tehdä töitä, vaan sitä, että työt eivät todennäköisesti mahdu 8-16 skaalalle. Näin myös monilla muilla korkeammassa asemassa olevilla.
Niin tehdään valiokunnissa. Taitaa olla tuon em. 500:n tunnin piirissä.
Aineistoon tutustuminen ei varmasti ole tuossa määrässä.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25604
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Urasuunnittelu

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Homeboy65 kirjoitti: 03.12.2018 14:03
James Potkukelkka kirjoitti: 03.12.2018 13:57
Et sä voi erottaa jotain maatalousnäyttelyiden kiertämistä kansanedustajan muusta työstä. Luuletko, että he huvikseen menevät kuuntelemaan kansan jorinoita. Kyllä se on raskainta mahdollista hommaa.

Mistä muuten otit tuon 500 tuntia? Uskoakseni moni valiokunnassa oleva voisi käyttää kaiket illat materiaalin lukemiseen.
Maatalousnäyttelyt ym.:
1) ei heille makseta siitä
.
Miten sä muuten tiedät, mistä kansanedustajalle maksetaan, koska heillä ei ole mitään työaikaa eikä pakollisia työtehtäviä? Mun käsittääkseni kansanedustaja saisi palkkionsa, vaikka hän ei kävisi eduskunnassa kertaakaan valtakirjansa tarkistamisen jälkeen. Eli tarkoittaako tämä sitä, että itse asiassa kansanedustajalla ei ole mitään tehtäviä?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Urasuunnittelu

Viesti Kirjoittaja exsu »

Siis varmaan 200 tyyppiin neljän vuoden sykleissä mahtuu vapaamatkustajiakin, mutta uskon kyllä että siellä suurin osa on kyllä oikeasti paitsi päteviä, myös halukkaita vaikuttamaan asioihin ja edistämään sitä, minkä uskoo olevan yhteistä hyvää. Tämä ei oikein onnistu ilman, että antaa oman työpanoksensa ja ymmärtää, mitä mistäkin lausuu ja miksi. Mielestäni on aika tyylitöntä pilkata työtä, jota ei itse ole tehnyt ja johon liittyvät oletukset perustuvat johonkin, jonka lähdettä ei ihan muista.
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23472
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Urasuunnittelu

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Urasuunnittelu

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

So Hard kirjoitti: 03.12.2018 13:23 Pääosin kansanedustajina on niitä, jotka olivat jo 3. luokalla leirikoulurahaston varapuheenjohtajia ja kantoivat siksi salkkua.
Yleensäkin politiikkaan hakeutuu ihmisiä, joiden pitää jatkuvasti kokea olevansa kiireisiä ja tarpeellisia. Jos ei ole kalenteri täynnä jonninjoutavaa paskaa, sitten ahdistaa. Heille kaikenmaailman jatkuva perseennuolenta, tyrkky esilläolo tai persoonansa jatkuva latistaminen ryhmäkurille ynnä muulle ei ole ongelma. Aivan kuin heidän vanhempansa olisivat unohtaneet kehua heitä pienenä.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12356
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Urasuunnittelu

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Haastattelupyyntöihin ei ole pakko suostua, kansalaisten yhteydenottoihin ei ole pakko reagoida. Ja mitähän ovat tilaisuudet joihin on "pakko" osallistua?
Vaikka em. juttuihin suostuminen voikin auttaa uudelleen valitsemisessa ne eivät ole silti työtä.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14914
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Urasuunnittelu

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Ylermi Ylihankala kirjoitti: 03.12.2018 14:41 Aivan kuin heidän vanhempansa olisivat unohtaneet kehua heitä pienenä.
Jotenkin useimpien kohdalla tuntuu, että ovat kehuneet keskinkertaisuuksiaan liikaa. "Voi kun sinä olit Pertti viksu kun laitoit liidun vain toiseen sieraimeen."
Universaali disclaimer.
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12356
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Urasuunnittelu

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

exsu kirjoitti: 03.12.2018 14:13 Siis varmaan 200 tyyppiin neljän vuoden sykleissä mahtuu vapaamatkustajiakin, mutta uskon kyllä että siellä suurin osa on kyllä oikeasti paitsi päteviä, myös halukkaita vaikuttamaan asioihin ja edistämään sitä, minkä uskoo olevan yhteistä hyvää. Tämä ei oikein onnistu ilman, että antaa oman työpanoksensa ja ymmärtää, mitä mistäkin lausuu ja miksi. Mielestäni on aika tyylitöntä pilkata työtä, jota ei itse ole tehnyt ja johon liittyvät oletukset perustuvat johonkin, jonka lähdettä ei ihan muista.
Kuka on pilkannut? En ole muuta kuin luetellut kuivakiskoisia faktoja.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14914
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Urasuunnittelu

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Homeboy65 kirjoitti: 03.12.2018 15:03
Haastattelupyyntöihin ei ole pakko suostua, kansalaisten yhteydenottoihin ei ole pakko reagoida. Ja mitähän ovat tilaisuudet joihin on "pakko" osallistua?
Vaikka em. juttuihin suostuminen voikin auttaa uudelleen valitsemisessa ne eivät ole silti työtä.
Kyllä meillä on tässä maassa lukuisa joukko ihmisiä joiden ainoa työ on pitää yllä lehdistösuhteita tai hoitaa asiakaspalautetta. Se, että ei ole muodollista velvollisuutta tehdä niin ei tarkoita etteikö de facto niin tarvitsisi kuitenkin tehdä.
Universaali disclaimer.
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12356
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Urasuunnittelu

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

So Hard kirjoitti: 03.12.2018 15:05
Homeboy65 kirjoitti: 03.12.2018 15:03
Haastattelupyyntöihin ei ole pakko suostua, kansalaisten yhteydenottoihin ei ole pakko reagoida. Ja mitähän ovat tilaisuudet joihin on "pakko" osallistua?
Vaikka em. juttuihin suostuminen voikin auttaa uudelleen valitsemisessa ne eivät ole silti työtä.
Kyllä meillä on tässä maassa lukuisa joukko ihmisiä joiden ainoa työ on pitää yllä lehdistösuhteita tai hoitaa asiakaspalautetta. Se, että ei ole muodollista velvollisuutta tehdä niin ei tarkoita etteikö de facto niin tarvitsisi kuitenkin tehdä.
Nuo em. jutut eivät de facto kuulu heidän työnkuvaansa. Eivät he saa potkuja, palkanalennusta tai edes huomautusta vaikka eivät suostu noihin juttuihin.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14914
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Urasuunnittelu

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Homeboy65 kirjoitti: 03.12.2018 15:09Nuo em. jutut eivät de facto kuulu heidän työnkuvaansa. Eivät he saa potkuja, palkanalennusta tai edes huomautusta vaikka eivät suostu noihin juttuihin.
Meinaatko että kansanedustaja joka de facto ei vastaa kansalaisille tai tiedotusvälineille tulee uudestaan valituksi? Anteeksi, mutta et taida ymmärtää yhtään miten nuo vaalit toimii. Tosin ethän sinä äänestäkään.
Universaali disclaimer.
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12356
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Urasuunnittelu

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

So Hard kirjoitti: 03.12.2018 15:16
Homeboy65 kirjoitti: 03.12.2018 15:09Nuo em. jutut eivät de facto kuulu heidän työnkuvaansa. Eivät he saa potkuja, palkanalennusta tai edes huomautusta vaikka eivät suostu noihin juttuihin.
Meinaatko että kansanedustaja joka de facto ei vastaa kansalaisille tai tiedotusvälineille tulee uudestaan valituksi? Anteeksi, mutta et taida ymmärtää yhtään miten nuo vaalit toimii. Tosin ethän sinä äänestäkään.
No faktisesti en tiedä tarkasti mitkä jutut ratkaisee uudelleen valinnassa. Saattaa ratkaista jopa oikea työ eikä vain medianäkyvyys ja päivittely ihmisille että Pihtiputaalle ei ole saatu vieläkään siltarumpuja.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23472
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Urasuunnittelu

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Eipä ihme jos on vapaamatkustajia kun ajatellaan ettei tehdä mitään mikä ei kuulu toimenkuvaan.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Vastaa Viestiin