Miten opettaa vanhalle miehelle tietokoneen käyttöä?

Tietokonejutut, pelit ja muu nörtismi; autot, kaasupullot ja muut lelut
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Miten opettaa vanhalle miehelle tietokoneen käyttöä?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Pitäisi varmaan yksityislaskuissa siirtyä sähköiseen aikaan myös. Firman kirjanpidon kun hoidan paperisena, sähköisistä laskuista ei olisi oikein apua, mutta yksityislaskuissa kyllä.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14885
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Miten opettaa vanhalle miehelle tietokoneen käyttöä?

Viesti Kirjoittaja So Hard »

James Potkukelkka kirjoitti: 14.12.2018 10:23 Firman kirjanpidon kun hoidan paperisena
Miksi?
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Miten opettaa vanhalle miehelle tietokoneen käyttöä?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

So Hard kirjoitti: 14.12.2018 10:24
James Potkukelkka kirjoitti: 14.12.2018 10:23 Firman kirjanpidon kun hoidan paperisena
Miksi?
Olen 18 vuoden aikana kehittänyt siihen rutiinin, en jaksa ryhtyä muuttamaan. Voi hyvin olla, että kokonaan sähköisenä olisi pienempi työmäärä, mutta olen oman elämäni Gattis, enkä jaksa ryhtyä muuttamaan toimivaa rutiinia.

Tietysti jos nyt laittaisin kioskin pystyyn, aloittaisin suoraan sähköisillä tositteilla. Varsinaisen kirjanpidon tietysti hoitaa tilitoimisto, jolla ainakin toistaiseksi on sama hinta, lähettää aineiston paperisena tai sähköisenä.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14885
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Miten opettaa vanhalle miehelle tietokoneen käyttöä?

Viesti Kirjoittaja So Hard »

James Potkukelkka kirjoitti: 14.12.2018 10:27
So Hard kirjoitti: 14.12.2018 10:24
James Potkukelkka kirjoitti: 14.12.2018 10:23 Firman kirjanpidon kun hoidan paperisena
Miksi?
Olen 18 vuoden aikana kehittänyt siihen rutiinin, en jaksa ryhtyä muuttamaan. Voi hyvin olla, että kokonaan sähköisenä olisi pienempi työmäärä, mutta olen oman elämäni Gattis, enkä jaksa ryhtyä muuttamaan toimivaa rutiinia.
Varsin jännitävä statement kaverilta joka näki ison vaivan koodatakseen ethereum-huijauksen jossa tuli huijatuksi ja vielä isomman vaivan perustaakseen nettikaupan jolla ei pyri tekemään rahaa. :D Sun pitää ajatella sitä merkittävänä digitalisaatioprojektina, pohtia osaatko koodata robotitiserverin joka käsittelee sisään tulevat laskut ja tiliöi ne automaattisesti ja lopun aikaa käyttää bitcoinlouhintaan. Lisäksi se voisi ryhtyä hoitamaan putiikkisi asiakaspalvelua chatbottina ja vittuilla asiakkaille jos meinaa tulla liikaa myyntiä.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Miten opettaa vanhalle miehelle tietokoneen käyttöä?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

So Hard kirjoitti: 14.12.2018 10:31
James Potkukelkka kirjoitti: 14.12.2018 10:27
So Hard kirjoitti: 14.12.2018 10:24

Miksi?
Olen 18 vuoden aikana kehittänyt siihen rutiinin, en jaksa ryhtyä muuttamaan. Voi hyvin olla, että kokonaan sähköisenä olisi pienempi työmäärä, mutta olen oman elämäni Gattis, enkä jaksa ryhtyä muuttamaan toimivaa rutiinia.
Varsin jännitävä statement kaverilta joka näki ison vaivan koodatakseen ethereum-huijauksen jossa tuli huijatuksi ja vielä isomman vaivan perustaakseen nettikaupan jolla ei pyri tekemään rahaa. :D Sun pitää ajatella sitä merkittävänä digitalisaatioprojektina, pohtia osaatko koodata robotitiserverin joka käsittelee sisään tulevat laskut ja tiliöi ne automaattisesti ja lopun aikaa käyttää bitcoinlouhintaan. Lisäksi se voisi ryhtyä hoitamaan putiikkisi asiakaspalvelua chatbottina ja vittuilla asiakkaille jos meinaa tulla liikaa myyntiä.
Älä yllytä hullua!
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14885
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Miten opettaa vanhalle miehelle tietokoneen käyttöä?

Viesti Kirjoittaja So Hard »

James Potkukelkka kirjoitti: 14.12.2018 10:32Älä yllytä hullua!
Et varmaan osaa koodata vittuilevaa chatbottia!
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Miten opettaa vanhalle miehelle tietokoneen käyttöä?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

So Hard kirjoitti: 14.12.2018 10:34
James Potkukelkka kirjoitti: 14.12.2018 10:32Älä yllytä hullua!
Et varmaan osaa koodata vittuilevaa chatbottia!
:hep:
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6685
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Miten opettaa vanhalle miehelle tietokoneen käyttöä?

Viesti Kirjoittaja aasi »

Kyllähän sitä jonkinlaisessa rinnakkaistodellisuudessa elää. Isä on kertonut kyselleensä "nettipankki"-mahdollisuutta paikallisen Osuuspankin toimitusjohtajalta joskus 80/90-lukujen taitteessa, ja toimitusjohtajan silloin tyrmänneen ajatuksen - myöhemmin 90-luvun alussa vanhempien pankki vaihtui silloiseen SYP:in ja laskujen maksu modeemilla ja tietokoneella alkoi.

Paperilaskuja ei ole itselle tullut enää vuosiin, sähköpostilla muutama, mutta muuten kaikki ovat e-laskuja.
Tasan ei mene muumit kanootissa.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Miten opettaa vanhalle miehelle tietokoneen käyttöä?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^ Eli olet maksanut laskuja jo BBS-aikaan? Mä hoidin siihen aikaan puhelimen näppäinkomennoilla.

Se oli oikeastaan aika kätevää, kun oppi komennot ulkoa ja oli saanut tallennettua vakiosaajat.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6685
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Miten opettaa vanhalle miehelle tietokoneen käyttöä?

Viesti Kirjoittaja aasi »

James Potkukelkka kirjoitti: 14.12.2018 10:54 ^ Eli olet maksanut laskuja jo BBS-aikaan? Mä hoidin siihen aikaan puhelimen näppäinkomennoilla.

Se oli oikeastaan aika kätevää, kun oppi komennot ulkoa ja oli saanut tallennettua vakiosaajat.
Joo, toki omia laskujani en koskaan ehtinyt noin maksaa, vanhempien puolesta usein näpyttelin kun ei tietokoneen käyttöaikaa raaskinut hitaammille antaa. Telesammon tai jonkun vastaavan kautta.

Luulen että verkkopankit olivat jo 90-luvun lopulla saatavilla niin että en ole mitenkään muuten omia laskujani koskaan maksanut - yhden kerran muistan käyttäneeni maksuautomaattia kun vuokranantaja halusi nähdä jonkinlaisen kuitin maksetusta takuuvuokrasta.
Tasan ei mene muumit kanootissa.
Avatar
Kreitsu
Kitisijä
Viestit: 5039
Liittynyt: 09.05.2006 8:45
Paikkakunta: Brexitland

Re: Miten opettaa vanhalle miehelle tietokoneen käyttöä?

Viesti Kirjoittaja Kreitsu »

Enpä muista kertaakaan maksaneeni laskua pankissa (tai edes tilisiirtolomakkeella). Laskunmaksu-urani alkoi muistaakseni maksuautomaatista. Sitten tuli puhelinpankki (oli saamarin rasittavaa naputella niitä kilsan pituisia viitenumeroita ensin lankapuhelimella [juu, minulla oli jonkin aikaa lankapuhelin muuttaessani omilleni], myöhemmin kännykällä) ja sen jälkeen nettipankki.
"I've learned so much from my mistakes...
I'm thinking of making a few more."
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Miten opettaa vanhalle miehelle tietokoneen käyttöä?

Viesti Kirjoittaja Gat »

nokkaelain kirjoitti: 13.12.2018 22:47
Gat kirjoitti: 13.12.2018 21:08 Tosin antakaapa nyt ne pyytämäni kirjalliset ohjeet kopypastaamiseen. :mrgreen: Näppiksellä. peräti hiirtä käyttäen tai molempia pitää käyttää.. Vaikeaa selittää? Homie ei niitä pyytänyt, mutta haasteena teille osaatteko ketään neuvoa.- Jois ei Homielle, niin periaatteessa.
Muistaakseni Q-editissä se tapahtuu näin: liikutaan tekstidokumentissa nuolinäppäimillä haluttuun kohtaan josta alkaen kopioidaan; ctrl-näppäin pohjassa painetaan ensin K ja sitten B. Sitten siirrytään kopioitavan kohdan loppuun, ja ctrl-näppäin pohjassa kirjoitetaan KK ja sen jälkeen KC. Nyt on saatu talteen haluttu tekstinpätkä. Sitten siirrytään kohtaan johon halutaaan pasteta (... ja tarvittaessa voidaan selittää mitä paste tarkoittaa.) Siellä taas ctrl-näppäin pohjassa kirjoitetaan KV.

Nämä ovat ilmeisesti alun perin WordStar-komentoja, joku vanhan linjan tekstinkäsitteljä saattaa arvostaa, jos näkee jonkun käyttävän näitä.
Johan jutun murjaisit :mrgreen: Pahkasikatasoa. Ajettelin, että opettakaapa Homiel... jollekin osaamattomalle kopypastaus vaikkapa ihan Kitinän sisällä quottien pilkkomiseksitai miksei jonkun ulkopuolisen nettisivun tekstiä Kitinään. Haasteena osaatteko niin simppeliä opettaa. Minä yleensä selviän ilman ctrl-näppäintä. Hiirellä. Pelkällä oikealla kädellä, jos siinä ei ole mulkkuni.

Muuten en vanha ymmärrä laskukäytäntöjänne. Vaikkapa yksityislaskut-firman laskut. Minulla on y-tunnus. vaan ei toiminimeä. Joten kaikki laskut tulevat ihan paperisina minun nimelläni, ja niitähän riittää. Eikä ole tarvetta eritellä mikä on bisnestä ja mikä yksityistä.

Niissä viehättävissä "kirjeissä" sitten tietenkin puhelin/nettilaskut, sähkölaskut kahteen paikkaan, vesilasku, kiinteistöverot. veromätkyt. eläkevakuutus, maatilavakuutus, metsänhoitokulut, auton vakuutus ja Trafi, Varkauden asunnon vuokra ym. ym. Ihan paperilappuina. Lisäksi pitää muistaa siirtää osoitettaan riippuen missä päin Suomea olen, hankaluuksia muuten. Nytkin laskuni ovat tämän viikon menneet jo Varkauteen, kiire sinne..

Ja mikä vitun "e-lasku" muka paperisten sijaan? Vanha ei tajuu.

Maksuautomaatteja pankeissa ei enää ole. Joko säästösyistä tai koska kaikki mukamas käyttävät nettipankkia. Ne automaatit olivat vanhemmilleni helppoja. Kortti koneeseen ja riitti kun vilautti toosalle viivakoodia.

Mahtaako veilä olla mahdollisuus sopia, että laskuni menisivätkin suoraan pankiin eikä mulle, ja pankki hoitaisi ne? Siin on vaan se, että ns varovainen maksaja haluaa itse ajoittaa maksamisensa.

Kun ei maksuautomaatteja, niin eihän vanhanajan kassapalvelua enää ole (kaikki paitsi vanhukset ja hekin netin kautta tekevät?).

Äitini Varkauden Danske-bankkiin pääsee vain ajanvarauksella. Orimattilan Osuuspankissa tiskiaika on vain 10-12 ja silloinkin vain yksi pankkitäti siinä. Huononemista sanon minä. Joskus olen silloin aamupäivällä jonottanut sile tiskille muiden vanhusten kanssa, mutta vain jos olen tarvinnut jostain fyysisen kuitin.

Veroilmoituksen tekijäniki on nimittäin vanhan kansan mies. ja haluaa tilitiedot ja kuitit paperisina.
Viimeksi muokannut Gat, 14.12.2018 12:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
This house is as old as I am.
This house knows all I have done.
This house is full of m-m-my mess.
This house is full of m-m-mistakes
This house is full of m-m-madness.
This house is full of, full of, full of fight!
-KB
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9390
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Miten opettaa vanhalle miehelle tietokoneen käyttöä?

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Gat kirjoitti: 14.12.2018 11:58 Ja mikä vitun "e-lasku" muka paperisten sijaan?

Mahtaako veilä olla mahdollisuus sopia, että laskuni menisivätkin suoraan pankiin eikä mulle, ja pankki hoitaisi ne?
Se vitun e-lasku on nykyajan vastine tuolle. Laskut menevät suoraan nettipankkiin, josta ne voi säätää automaattisesti maksettaviksi, käyttäjän hyväksynnän vaativiksi tai sitten haluamansa eurorajan alle jäävinä automaattisesti maksettavaksi ja, jos lasku jostain syystä ylittää säädetyn rajan, niin käyttäjän hyväksymistä vaativiksi. Sama toiminto käytännössä, mutta paremmalla kontrollilla.

Mulla menee melkein kaikki automaattisesti e-laskuna. Yhdestä paikasta ei saa e-laskua vielä ja luottokortit olen halunnut pitää paperisena, koska siitä on mukavampi tarkistaa kortilta veloitetut summat. Muut pyrin automatisoimaan ASAP.

Niin kuin sä tällä tiedolla mitään tekisit... :doh:
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14885
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Miten opettaa vanhalle miehelle tietokoneen käyttöä?

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Vagabondo kirjoitti: 14.12.2018 12:17Niin kuin sä tällä tiedolla mitään tekisit... :doh:
Tuo on tuota rinnakkaistodellisuutta, ei meillä mitään elaskuja tule ja jos tulisikin, en minä niistä mitään ymmärtäisi ja tunnukset hukkuisi ja piano tippuisi päähän jos yrittäisin. Ei, kyllä se on niin että pitäisi olla joku viranomainen joka maksaisi laskut puolestani ja mielellään ilmaiseksi. Näyttäkee tissit, antekee, ottakee, munuaisen luovutus, nussiva maailma, herp derp.
Universaali disclaimer.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16596
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Miten opettaa vanhalle miehelle tietokoneen käyttöä?

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

James Potkukelkka kirjoitti: 14.12.2018 9:16 Tuo on pankille halvempaa.
Pankkien siirtyminen Gat-pelleilystä online-itsepalveluun on kyllä yksi parhaimmista esimerkeistä siitä, miten tosiaan pankkien itsekkäistä säästöhaluista kumpuava digitalisaatio on kuitenkin parantanut asiakaskokemusta niin radikaalisti, että tuskin kukaan haluaa siirtyä takaisin vanhaan hyvään aikaan. Mahtavaa.

Mutta toinen puoli on sitten tämä:
James Potkugattaca kirjoitti:Olen 18 vuoden aikana kehittänyt siihen rutiinin, en jaksa ryhtyä muuttamaan. Voi hyvin olla, että kokonaan sähköisenä olisi pienempi työmäärä, mutta olen oman elämäni Gattis, enkä jaksa ryhtyä muuttamaan toimivaa rutiinia.
Tätä kautta on tavallaan kuitenkin aika helppo samaistua Gatin kivikauteiluun. Jos ei ole tekniikkanörtti (ja, kuten Daven esimerkki todistaa, vaikka olisikin), niin modernisaatioharppausket ovat kuitenkin henkisiä kynnyksiä ja raskaita ottaa, ja yllättävän usein sitä jää ihan laiskuuttaan rypemään vanhassa. Vaikka samalla tietää, että pidemmän aikavälin laiskuusperspektiivi varmaan puoltaisi sitä, että jaksaisi rutiininsa muuttaa.

Itsekin olen jonkinmoinen puoligattaca. Olen vilpittömästi sitä mieltä, että nettipankin käyttämättömyys on aivan irrationaalista ja todistaa ties mitä Gatin sielunelämästä. Mutta vaikka olen jollain tasolla tietoinen tästä B:n pointista:
Bluntly kirjoitti: 13.12.2018 16:36 Mutsi opetteli tässä muutama vuosi sitten nettipankin käytön.

Mobiilipankki toki paljon helpompi
niin olen silti toistuvasti kieltäytynyt ottamasta mobiilipalveluita käyttön, koska olen tyytyväinen tavalliseen nettipankkiin enkä jaksa edes alkaa ajatella, mitä mobiilipalvelu tarkoittaisi. Olen siis samassa veneessä G:n kanssa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14885
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Miten opettaa vanhalle miehelle tietokoneen käyttöä?

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Mobiilipankki on nettipankki joka on mukana ja jossa voit maksaa sen harvoin tulevan paperilaskun puhelimesi kameran avulla. Ei sen kummempaa.
Universaali disclaimer.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16596
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Miten opettaa vanhalle miehelle tietokoneen käyttöä?

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

So Hard kirjoitti: 14.12.2018 12:39 Mobiilipankki on nettipankki joka on mukana ja jossa voit maksaa sen harvoin tulevan paperilaskun puhelimesi kameran avulla. Ei sen kummempaa.
Just näin. Silti aina kun joku pankkihenkilö puhuu mulle mobiilipankista, tungen sormet korviin ja alan laulaa täysillä Oolannin sotaa. Je suis Gattaca.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14885
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Miten opettaa vanhalle miehelle tietokoneen käyttöä?

Viesti Kirjoittaja So Hard »

urpiainen kirjoitti: 14.12.2018 12:41
So Hard kirjoitti: 14.12.2018 12:39 Mobiilipankki on nettipankki joka on mukana ja jossa voit maksaa sen harvoin tulevan paperilaskun puhelimesi kameran avulla. Ei sen kummempaa.
Just näin. Silti aina kun joku pankkihenkilö puhuu mulle mobiilipankista, tungen sormet korviin ja alan laulaa täysillä Oolannin sotaa. Je suis Gattaca.
Sanotaanko niin, että jos on jo eLaskuttanut itsensä, niin mobiilipankin tuoma lisäarvo on varsin pieni. Minulla lähinnä se, että voin katsoa ilman tunnuslukutaulukkoa tilitietoja tarvittaessa missä vain. Laskun maksamiseen taulukko pitäisi kuitenkin olla mukana eikä se koskaan ole.

Sen sijaan pankeista irrallinen mobilepay on niin hyvä palvelu, että käytän sitä verkko-ostoksiin ja arkielämän käteissiirtotarpeisiin aina kun mahdollista. Koskaan ei ole ollut niin yksinkertaista nysvätä ravintolalaskua seurueen kesken!
Universaali disclaimer.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Miten opettaa vanhalle miehelle tietokoneen käyttöä?

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Tunnuslukutaulukko? Mikä?

Mobiilitunniste.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Miten opettaa vanhalle miehelle tietokoneen käyttöä?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Bluntly kirjoitti: 14.12.2018 12:48 Tunnuslukutaulukko? Mikä?

Mobiilitunniste.
Ainakin iPhonen MobilePay toimii naamakameralla. Eli ei tarvitse mitään tunnuksia. Se on kyllä mukava appsi. Käytän lähinnä antaakseni rahaa lapsille.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14885
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Miten opettaa vanhalle miehelle tietokoneen käyttöä?

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Bluntly kirjoitti: 14.12.2018 12:48 Tunnuslukutaulukko? Mikä?

Mobiilitunniste.
Danske ei moisia tarjoa. Edit: nykyään tarjoaakin. Otinpas käyttöön.
Viimeksi muokannut So Hard, 14.12.2018 13:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Universaali disclaimer.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14885
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Miten opettaa vanhalle miehelle tietokoneen käyttöä?

Viesti Kirjoittaja So Hard »

James Potkukelkka kirjoitti: 14.12.2018 12:59
Bluntly kirjoitti: 14.12.2018 12:48 Tunnuslukutaulukko? Mikä?

Mobiilitunniste.
Ainakin iPhonen MobilePay toimii naamakameralla. Eli ei tarvitse mitään tunnuksia. Se on kyllä mukava appsi. Käytän lähinnä antaakseni rahaa lapsille.
Mobilepay <> mobiilipankki.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Miten opettaa vanhalle miehelle tietokoneen käyttöä?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

So Hard kirjoitti: 14.12.2018 13:35
James Potkukelkka kirjoitti: 14.12.2018 12:59
Bluntly kirjoitti: 14.12.2018 12:48 Tunnuslukutaulukko? Mikä?

Mobiilitunniste.
Ainakin iPhonen MobilePay toimii naamakameralla. Eli ei tarvitse mitään tunnuksia. Se on kyllä mukava appsi. Käytän lähinnä antaakseni rahaa lapsille.
Mobilepay <> mobiilipankki.
Juu, tarkoitan juuri tätä tanskasta lähtöisin olevaa appsia

https://itunes.apple.com/fi/app/mobilep ... ?l=fi&mt=8

edit: vai taisit tarkoittaa, että MobilePay ei ole verkkopankkiappsi, joo.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9390
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Miten opettaa vanhalle miehelle tietokoneen käyttöä?

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti: 14.12.2018 12:30 niin olen silti toistuvasti kieltäytynyt ottamasta mobiilipalveluita käyttön, koska olen tyytyväinen tavalliseen nettipankkiin enkä jaksa edes alkaa ajatella, mitä mobiilipalvelu tarkoittaisi. Olen siis samassa veneessä G:n kanssa.
Mä joskus kauan sitten latasin mobiilipankin kännykälle, mutta ainakaan silloin se ei tuntunut niin kätevältä, että olisin halunnut käyttää. Luultavasti mulla oli silloin vielä symbian käyttis, joten vika voi olla siinä. Töitten ja valokuvaamisen takia mä en kuitenkaan ole ilman tietokonetta kuin korkeintaan pari päivää. Ei ole niin kiireistä laskua tullut, ettei ehtisi tietokoneella hoitaa, niin ei ole tullut tarvetta kokeilla toistamiseen. En siis suostu nousemaan G:n kanssa samaan veneeseen :leuhka:
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Miten opettaa vanhalle miehelle tietokoneen käyttöä?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Turhaa yritätte selittää! Eikun karhuostoksille ja rotantappovinkkejä googlettamaan!
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Vastaa Viestiin