Päivän uutiskatsaus, osa 3

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Applelta on vähän ruuti pois Jobsin myötä. iPod, iPhone ja iPad loivat oikeastaan kokonaan uusia tuotesegementtejä ja tuotteistivat sovellus- ja digimusiikkikaupan. Nyt he tekevät vain samaa tuotekehittelyä kuin muutkin, eli viilataan olemassa olevaa tuotetta. Android-puhelimet alkavat käyttäjäkokemuksessa kypsyä iPhonen tasolle tai ohikin. Voihan olla, että siellä kaikessa hiljaisuudessa tehdään seuraavaa markkinat mullistavaa, mutta ei se siltä näytä.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Apple perinteisesti ei ole etukäteen huudellut tulevista julkistuksista, eli on mahdollista, että jotain uutta ja mullistavaa tulee, tai sitten ei. Tällä hetkellä se on one trick pony, koska iPhone tuo suurimman osan voitoista.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

sivustahuutaja kirjoitti: 03.01.2019 8:49 Oli se Saulin ajatus aika hassu. Että suomalainen yhteisö olisi jotenkin kollektiivisesti vastuussa siitä miten yksilö toimii? Jos suomalainen häiriköi kadulla mamua, niin ei siinä suomalaisella yhteisöllä ole osaa eikä arpaa. Hoitakoot asian kaksistaan, kaksi yksilöä kun ovat.
Näähän on aika vaikeita asioita ajatella ja puhua johdonmukaisesti. Erityisesti näillä oikeistokonservatiiveilla näyttää tekevän tiukkaa kielen pitämisessä keskellä suuta ettei sorruta niin ilmiselvään ristiriitaisuuteen kuin vaikkapa Tuomas Enbuske siinä Kitinässäkin kehutussa kirjoituksessa, jossa julisti (i) vihaavansa kaikkea kollektivismia yleisesti ja kollektiivista vastuuta ja kollektiivista syyllistämistä erityisesti ja (ii) vaativansa enemmän toimintaan johtavaa huomiota sille, että maahanmuuttajat ovat tilastollisesti yliedustettuina rikostilastoissa.

Kerta kaikkiaan joviaalina kaverina luin Niinistön horinoita suopeuden periaatteen mukaan ja tulkitsin, että perusajatuksensa oli oikein fiksu. Aika vakuuttava keittiöpsykologinen selitys radikalisoitumiselle, oli sitten islamistista tai nationalistista, lienee se, että sellaiset syrjäytymisuhan alla elävät reppanat löytävät ääriliikkeistä yhteisön, jonka puitteissa saavat tukea, toveruutta ja arvostusta. Eli pääsevät ulkopuolisista hylkiöistä kunnioitetuksi osaksi yhteisöä.

Jos näin, niin toki Sauli on oikeassa, että erilaiset yhteisöt voisivat olla aktiivisempia siinä, että aktiivisemmin ottaisivat syrjäytymisriskissä mukana olevia mukaan aktiiviseen yhteisöelämään, tarjoaisivat ääriliikkeille vaihtoehtoisia tapoja saada yhteisön arvostava hyväksyntä. Saulihan nimenomaan korostaa, että pointtinsa ei mitenkään liity vastuun kielipeliin, vaan on pikemminkin empiirinen havainto siitä, mikä toimisi. Vastuu toki säilyy yksilöillä.

Missä Niinistö epäonnistui on minusta sitten enemmän - ja jo aika totutusti - ihan sanallisen ilmaisun tasolla. "Omien ohjaaminen" on tosiaan aika onnettomasti valittu terminologia, koska korostaa niin paljon tätä kuulumista omiin ja vieraisiin, ja oikein kutsuu tuohon vastuudiskurssiin siirtymiseen. Tässä varmaan näkyy tämä Saulin itsepintaisuus kolmen pennnin kynäilijänä. Luulen, että hän on ollut kirjallisesti niin tyytyväinen tuohon fraasiin, että ei ole kiinnittänyt huomiota sen seisällöllisiin hankaluuksiin. No, ehkä hän vielä tuosta kehittyy, nyt ei sentään enää kuultu mitään koivujen soittamia sinfonioita tai yläfemmoja Suomelle.

Ja oli Niinistö ratkaisuhakuisuudessaan toki paljon fiksumpi kuin vaikkapa juuri mainittu Enbuske, mikä kai nyt toisaalta on jonkinlainen minimisuoritus presidentille.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005953250.html

Hyvä, että asia nostetaan pöydälle. Jos sitten demokraattisesti ollaan sitä mieltä, että tämä on OK, niin mikäs siinä. Itse en osaa heti sanoa, mikä olisi oikein. Itsestään selvää on, että jos poliisin halutaan tutkivan enemmän rikoksia, se maksaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja So Hard »

James Potkukelkka kirjoitti: 03.01.2019 10:15 ^Apple perinteisesti ei ole etukäteen huudellut tulevista julkistuksista, eli on mahdollista, että jotain uutta ja mullistavaa tulee, tai sitten ei. Tällä hetkellä se on one trick pony, koska iPhone tuo suurimman osan voitoista.
Joo, ja Apple watch ei oikein ole ottanut ilmaa alleen.
Universaali disclaimer.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja So Hard »

James Potkukelkka kirjoitti: 03.01.2019 10:20 https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005953250.html

Hyvä, että asia nostetaan pöydälle. Jos sitten demokraattisesti ollaan sitä mieltä, että tämä on OK, niin mikäs siinä. Itse en osaa heti sanoa, mikä olisi oikein. Itsestään selvää on, että jos poliisin halutaan tutkivan enemmän rikoksia, se maksaa.
Kun rangaistukset ovat mitä ovat, niin voi olla oikeinkin ettei pikkurikoksia liiemmin tutkita. Mitä iloa on sakoista joita ei makseta eivätkä ne johda mihinkään?
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

So Hard kirjoitti: 03.01.2019 10:22
James Potkukelkka kirjoitti: 03.01.2019 10:20 https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005953250.html

Hyvä, että asia nostetaan pöydälle. Jos sitten demokraattisesti ollaan sitä mieltä, että tämä on OK, niin mikäs siinä. Itse en osaa heti sanoa, mikä olisi oikein. Itsestään selvää on, että jos poliisin halutaan tutkivan enemmän rikoksia, se maksaa.
Kun rangaistukset ovat mitä ovat, niin voi olla oikeinkin ettei pikkurikoksia liiemmin tutkita. Mitä iloa on sakoista joita ei makseta eivätkä ne johda mihinkään?
Niin. Itse ajattelen, että rikoksen uhri voi kuitenkin kokea saavansa enemmän oikeutta, jos esim. polkupyörävaras saa muutaman päiväsakon, joita ei maksa, kuin että poliisi ei tutki asiaa lainkaan. Nythän tilanne on se, että vaikka uhri toimittaisi varkaan kiinnijäämiseen johtavat tienot poliisille tarjoittimella, tutkinta keskeytetään.

Itse olen myös omassa ammatissani nähnyt, että esim. pahoinpitelyn uhri voi kokea äärimmäisen loukkaavana, että poliisi heti lopettaa jutun tutkinnan.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

urpiainen kirjoitti: 03.01.2019 10:18
Missä Niinistö epäonnistui on minusta sitten enemmän - ja jo aika totutusti - ihan sanallisen ilmaisun tasolla. "Omien ohjaaminen" on tosiaan aika onnettomasti valittu terminologia, koska korostaa niin paljon tätä kuulumista omiin ja vieraisiin, ja oikein kutsuu tuohon vastuudiskurssiin siirtymiseen.
Vastuukeskustelu on ihan aiheellista. Hommahan menee niin, että ylätasolla se on yhteisön vastuulla ohjata omiaan siten, että yhteisötason ilmiöt pysyvät hanskassa. Jos vaikka jonkin kirkon tasolla havaitaan poikkeuksellisen paljon pedotouhua, niin kyllähän yhteisön tulee toimia, jos yhteisön jäsenet näkevät pedoilun epätoivottuns touhuna. Yksittäisen teon vastuu on sitten puhtaasti tekijällä.

Mamujen kohdalla homma on simppeli. Jos mamut raiskaavat taustamuuttujat huomioiden tosi tosi paljon, niin mamuyhteisön kannattaa lisätä omien ohjausta mikäli he näkevät raiskauskulttuurin epätoivottuna. Jos raiskailu taas onkin yhteisön mielestä ihan jepa juttu, niin sittenhän ei tartte tehdä mitään.

Olisi aika hassua, että yhteiskunnan tasolta tai jostain toisesta yhteisöstä tultaisiin erikseen paimentamaan jäseniä ruotuun. Helsingin pursiseura kertomaan autoliittolaisille, että ajaessa ei kande puhua kännykkään? Vähän vaikea nähdä vaikuttavuutta.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja So Hard »

James Potkukelkka kirjoitti: 03.01.2019 10:34
So Hard kirjoitti: 03.01.2019 10:22
James Potkukelkka kirjoitti: 03.01.2019 10:20 https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005953250.html

Hyvä, että asia nostetaan pöydälle. Jos sitten demokraattisesti ollaan sitä mieltä, että tämä on OK, niin mikäs siinä. Itse en osaa heti sanoa, mikä olisi oikein. Itsestään selvää on, että jos poliisin halutaan tutkivan enemmän rikoksia, se maksaa.
Kun rangaistukset ovat mitä ovat, niin voi olla oikeinkin ettei pikkurikoksia liiemmin tutkita. Mitä iloa on sakoista joita ei makseta eivätkä ne johda mihinkään?
Niin. Itse ajattelen, että rikoksen uhri voi kuitenkin kokea saavansa enemmän oikeutta, jos esim. polkupyörävaras saa muutaman päiväsakon, joita ei maksa, kuin että poliisi ei tutki asiaa lainkaan. Nythän tilanne on se, että vaikka uhri toimittaisi varkaan kiinnijäämiseen johtavat tienot poliisille tarjoittimella, tutkinta keskeytetään.

Itse olen myös omassa ammatissani nähnyt, että esim. pahoinpitelyn uhri voi kokea äärimmäisen loukkaavana, että poliisi heti lopettaa jutun tutkinnan.
Seksuaali- ja väkivaltarikoksia ei pitäisi kyllä jättää tutkimatta. Paitsi jos kyse on jostain kännissä vaihdetuista litsareista.
Universaali disclaimer.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Ruotsissa yhden epäillään sairastuneen ebolaan

Vähän lisää tapahtumaa kansankotiin.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Niba
Kitisijä
Viestit: 18736
Liittynyt: 15.08.2005 3:14
Paikkakunta: Hell

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja Niba »

Pyyhin Netikettiin..
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 03.01.2019 10:34
Niin. Itse ajattelen, että rikoksen uhri voi kuitenkin kokea saavansa enemmän oikeutta, jos esim. polkupyörävaras saa muutaman päiväsakon, joita ei maksa, kuin että poliisi ei tutki asiaa lainkaan. Nythän tilanne on se, että vaikka uhri toimittaisi varkaan kiinnijäämiseen johtavat tienot poliisille tarjoittimella, tutkinta keskeytetään.
Jos pyöräsi pöllitään eikä poliisia kiinnosta katsoa hd videokuvaa varkaan naamasta, niin miksi silloin pitäisi suhtautua niin pieteetillä esim. veronmaksuun tai muihin sääntöihin? Omassa moraalikäsityksessäni on isompi rikos pöllliä pyörä kuin jättää jotain veroja maksamatta.

Hesarissa ollut kirjoittelu poliisin resursseista on ihan päätöntä. Perusteluina käytetään kaikenlaista tuubaa, vaikka poliisin toiminnalle voidaan laskea selkeät yhteiskunnalliset kustannukset ja hyödyt. Anteliaat tulonsiirrot ja löysä hidas oikeus kasvattavat meille koko ajan enemmän loisia, jotka eivät tule koskaan osallistumaan mihinkään yhteiseen ponnisteluun.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Poliisi ei itse päätä montako virkaa sillä on ja mitä tehtäviä sen tulee hoitaa. Matti Viren tuossa juuri kirjoitti tulonsiirroista aika hyvin. Kaksi desiiliä maksaa koko lystin.
Universaali disclaimer.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Ei Hesarissa keskityttykään Poliisin näkemyksiin. Yhteiskunnan tasolla Poliisin liian pienistä resursseista koituu haittoja, jolloin voidaan arvioida kannattaako resursseja pienentää, suurentaa tai pitää ennallaan.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Ei se Rostedtin vene enää paikkaamalla parane, kun on jo läpivettynyt, vai miten se virallinen kielikuva nyt tässä tilanteessa taipuu.

https://www.hs.fi/talous/art-2000005957652.html
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14927
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

https://www.iltalehti.fi/jalkapallo/a/e ... f68c0ae207
"– Wayne otti määräyksen mukaan unitabletteja sekaisin alkoholin kanssa, mikä aiheutti sekavuuden. Poliisi pidätti hänet ja syytti pienestä rikkomuksesta."

Hassu lääkäri!
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Kukahan häntä oli määrännyt ottamaan unitabletteja ja alkoa sekaisin :think:
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Rooneylla ja Hakkaraisella on sama lääkäri!
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

https://www.hs.fi/koti/art-2000005958598.html

Ei se ole tyhmä joka pyytää...

Tietysti omilla rahoillaan saa tehdä mitä haluaa, mutta itse en kyllä maksaisi tuollaisia hintoja Kalliosta.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja So Hard »

James Potkukelkka kirjoitti: 08.01.2019 11:48 https://www.hs.fi/koti/art-2000005958598.html

Ei se ole tyhmä joka pyytää...

Tietysti omilla rahoillaan saa tehdä mitä haluaa, mutta itse en kyllä maksaisi tuollaisia hintoja Kalliosta.
Et vaan osaa arvostaa Kallion urbaania sykettä!
Universaali disclaimer.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 08.01.2019 9:47 Rooneylla ja Hakkaraisella on sama lääkäri!
Tieto vai arvaus?
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 08.01.2019 12:26
James Potkukelkka kirjoitti: 08.01.2019 9:47 Rooneylla ja Hakkaraisella on sama lääkäri!
Tieto vai arvaus?
8)
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Päivän uutiskatsaus, osa 3

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Sikamika taitaa kuulua joukkoon.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Vastaa Viestiin