Gattiksen siivous- ja hautausjärjestely ketju

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
Avatar
RolloTomasi
Kitisijä
Viestit: 2360
Liittynyt: 06.09.2006 7:50
Paikkakunta: Maa

Re: Gattiksen siivous- ja hautausjärjestely ketju

Viesti Kirjoittaja RolloTomasi »

^ Gat, jos taloudellinen tilanteesi on todella noin huono, mitä en tiennyt, niin voin tulla halvemmallakin.
Since I cannot prove a lover, to entertain these fair well-spoken days, I am determined to prove a villain and hate the idle pleasures of these days.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Gattiksen siivous- ja hautausjärjestely ketju

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^^ Gat: pelkäät muiden tekemää siivousta samasta syystä kuin muitakin muutoksia. Mitä jos kämpän lattia onkin päivässä tyhjätty ja pinnat pesty seuraavana päivänä? Et tunnu pystyvän elämään tuon ajatuksen kanssa, koska silloinhan olisit asunut vuosia paskan keskellä ihan turhaan. Ei. Haasteen on oltava mahdoton.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Gattiksen siivous- ja hautausjärjestely ketju

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Gat kirjoitti: 08.01.2019 19:35 Sekin mielessä, että jos nyt olen kuulemma 56 vee, minähän olen eläkeiässä kun täytän 65, ja voisin koettaa venkoilla itseni jollekin sairaseläkkeelle ennen sitä. Itsemaksettua eläkevakuutuutusta ei ole vieklä paljoa kertynyt, jotain kai sentään. Eläkeläisyys olisi kuolemista, mutta olisipa sentään säännöllisiä tuloja.
Voi olla, että pääsisit sairaseläkkeelle depression ja alkoholismin takia, mutta se edellyttäisi, että hakeutuisit hoidon piiriin.

Ps. kerran vuodessa saat laskelman sinulle kertyneestä ja kertyvästä työeläkkeen määrästä. Kannattaa muistaa, että takuueläkkeen määrä on 784,52 e/kk ja sen saa jokainen suomalainen eläkeläinen, jos muu eläke jää sen alle (eläkkeitä ei tietenkään lasketa yhteen, vaan muu eläke alentaa takuueläkkettä niin, että jos työeläkettä on riittävästi, takuueläkettä ei saa). Saattaa olla, että sinulle kertyvä työeläke ei ylitä takuueläkettä. Siinä tapauksessa MYEL-eläke ei korota lopullista eläkettäsi lainkaan. JOtkut pienyrittäjät eivät tästä syytä maksa itselleen eläkettä, koska tietävät, että pienestä yrittäjätulosta ei eläkettä kannata maksaa, jos se ei ylittäisi takuueläkettä.

Täydellisyyden vuoksi todettakoon, että se teoreettinen hyöty MYEL-maksustasi on, että saat korkeampaa sairauspäivärahaa sairaslomalta, mutta ko. asia ei liene kohdallasi ajankohtainen.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Kiukkutipu
Kitisijä
Viestit: 1268
Liittynyt: 17.12.2011 22:09

Re: Gattiksen siivous- ja hautausjärjestely ketju

Viesti Kirjoittaja Kiukkutipu »

Mitä vittua, vieläkö tuo elää? :shock:
Oh, let me file that crap between "I dont give a fuck" and "Blow me"
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12290
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Gattiksen siivous- ja hautausjärjestely ketju

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

McJanne kirjoitti: 09.01.2019 16:55
Kiukkutipu kirjoitti: 09.01.2019 13:07 Mitä vittua, vieläkö tuo elää? :shock:
"elää"
:rofl:
Anteeksi vain Gattis. Tuli mieleen eräs Playboyn (?) pilakuva jossa Frankesteinin hirviö joi viinaa ja tanssi naisen kanssa. Tyyppi kommentoi toiselle: "Look, the monster lives! And how!"

P.S. Tarkoitus ei ollut samaistaa Orimattilan paronia hirviöön.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14927
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Gattiksen siivous- ja hautausjärjestely ketju

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

McJanne kirjoitti: 09.01.2019 16:55
Kiukkutipu kirjoitti: 09.01.2019 13:07 Mitä vittua, vieläkö tuo elää? :shock:
"elää"
Niin kauan, kun puhuu pillusta, niin ei mitään huolta. Nukkukaa vaan, isi soutaa.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12290
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Gattiksen siivous- ja hautausjärjestely ketju

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Ylermi Ylihankala kirjoitti: 09.01.2019 17:06
McJanne kirjoitti: 09.01.2019 16:55
Kiukkutipu kirjoitti: 09.01.2019 13:07 Mitä vittua, vieläkö tuo elää? :shock:
"elää"
Niin kauan, kun puhuu pillusta, niin ei mitään huolta. Nukkukaa vaan, isi soutaa.
Mikäs logiikka tässä on? :?
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2772
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Gattiksen siivous- ja hautausjärjestely ketju

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

En löytänyt sitä keskustelua, jossa ehdotettiin sponsoroituia Baltian matkaa, mutta:

Osa ei ehkä tajua, miltä tuntuu lopettaa alkoholin käyttö. Se ryyppääminen tai vähempikin tissutelu lamaa aika lailla ja lopettaminen ei ole mikään edes viikon projekti (ainakaan useimmille, ilmeisesti osa alkoholisteista voi olla rahan loppuessa aivan ihmisiksi välillä; muille tulee aika rankka ensimmäinen viikko.)

Ja siihen päälle se depressio.
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Gattiksen siivous- ja hautausjärjestely ketju

Viesti Kirjoittaja exsu »

^ Gatin ei todennäköisesti kannatakaan lopettaa juomista kokonaan omin päin, vaan järkevin vaihtoehto olisi katko TK:ssa tai ihan sille omistetussa ympäristössä. Saa sen verran tujakat dropit, että pahin kärki sumenee.

Joissain kunnissa (esim. Tampere) voi muuten saada kotikatkon. Siihen pitäisi tietysti sietää se, että joku lääkejakelija käy kotona, mutta ei tarvitse lähteä itse mihinkään. Helsingistähän samanlainen yksityinen lafka taidettiin ajaa alas aika nopeasti, kun siitä tuli rauhoittavien kotiinkuljetusrinki ilman sen kummempia hoitotavoitteita (lääkäri ei nähnyt potilasta koskaan jne.), mutta tuo Tampereen viritys on ihan kunnallinen.
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Gattiksen siivous- ja hautausjärjestely ketju

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^juu, kyllähän me viimeksi tässä keskustelussa tehtiin gattikselle kaikki muu paitsi varattiin aika. Muistaakseni linkitin tk:n numeronkin tänne. Mutta ajatellen sitä, että gat toi esiin mahdollisen sairaseläkkeen hakemisen, niin sekin huomioiden voisi olla hyvä ajatus hakeutua nyt katkolle. Täytyy saada hoitokontaktit käyntiin, jotta voi eläköityä.

Eihän gat työkuntoinen ole, eli eläke olisi varmasti aivan ok ratkaisu. Alkoholismi itsessään ei riitä sairaseläkkeeseen, ellei ole elinvaurioita. Mutta masennus on yleisin sairaseläkkeen myöntämisen diagnoosi. Olen aika varma, että Gat pääsisi sairaseläkkeelle depression takia. Se toki edellyttää ensin hoitoyrityksiä. Jos kävisikin niin, että depressio yllättäen reagoisi positiviisesti hoitoon, ei sekään tietenkään huono asia olisi, vaan paras mahdollinen. Mutta jos hoito ei auttaisi, uskoakseni eläke kyllä myönnettäisiin.

Eli nyt neuvona: varaa aika tk:een. Nythän mä muuten hokasin, että koska et ole depression (ja alkoholismin) takia työkuntoinen, saisit sairauspäivärahaa!

Gat, mene terveyskeskukseen. Saat sairauslomaa ja sairauspäivärahaa!

Eo. ei ole missään tapauksessa tarkoitettu wattuiluksi, vaan avuksi. Sä olet oikeutettu sairauspäivärahaan. Sen määrä lasketaan MYEL- työtulosi perusteella. Aivan turhaan kärvistelet työkyvyttömänä hakematta etuutta, johon lain mukaan olet oikeutettu. Ihme, että en ole tajunnut tätä aiemmin sanoa. Pahoittelut siitä.
Viimeksi muokannut James Potkukelkka, 10.01.2019 9:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Gattiksen siivous- ja hautausjärjestely ketju

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Ja kivoja mömmöjä.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Gattiksen siivous- ja hautausjärjestely ketju

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Homie, jos soitat Gatille, niin sano hänelle, että varaamalla ajan tk:een saa sairauslomaa ja siten sairauspäivärahaa. Mua tosiaan harmittaa, että en ole tajunnut tätä yksinkertaista perusasiaa sanoa. :(

https://www.mela.fi/fi/elakevakuutus/me ... spaivaraha

yo. linkki vain tietoksi, jos olet gat kiinnostunut. Sun ei tarvitse käytännössä tietää muuta kuin mennä tk:een ja kiikuttaa a-todistus Kelaan. Sen jälkeen alkaa rahaa tulla. Sairauspäivärahaa voit saada n vuoden ja sen jälkeen sitten mahd. eläke.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12290
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Gattiksen siivous- ja hautausjärjestely ketju

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

James Potkukelkka kirjoitti: 10.01.2019 9:17 Homie, jos soitat Gatille, niin sano hänelle, että varaamalla ajan tk:een saa sairauslomaa ja siten sairauspäivärahaa. Mua tosiaan harmittaa, että en ole tajunnut tätä yksinkertaista perusasiaa sanoa. :(

https://www.mela.fi/fi/elakevakuutus/me ... spaivaraha

Sen teen. Luulenpa vaan että hän tulkitsee neuvonne (taas) puhtaaksi vittuiluksi... :(
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Gattiksen siivous- ja hautausjärjestely ketju

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Homeboy65 kirjoitti: 10.01.2019 12:32
James Potkukelkka kirjoitti: 10.01.2019 9:17 Homie, jos soitat Gatille, niin sano hänelle, että varaamalla ajan tk:een saa sairauslomaa ja siten sairauspäivärahaa. Mua tosiaan harmittaa, että en ole tajunnut tätä yksinkertaista perusasiaa sanoa. :(

https://www.mela.fi/fi/elakevakuutus/me ... spaivaraha

Sen teen. Luulenpa vaan että hän tulkitsee neuvonne (taas) puhtaaksi vittuiluksi... :(
Kiitos!

Wattuilusta ei tosiaankaan ole kyse.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Gattiksen siivous- ja hautausjärjestely ketju

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Te ette nyt ymmärrä. Kaikki tuollainen mikä vaatii minkään tekemistä tai muuttamista on mahdotonta. Koska se on mahdotonta, sitä ei voi tehdä. Se on mahdotonta, koska sitä ei voi tehdä. Miksi sitä ei voi tehdä? No koska se on mahdotonta. Miksi se on mahdotonta? Koska sitä ei voi tehdä. *1000 iteraatiota.
Universaali disclaimer.
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12290
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Gattiksen siivous- ja hautausjärjestely ketju

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

So Hard kirjoitti: 10.01.2019 12:45 Te ette nyt ymmärrä. Kaikki tuollainen mikä vaatii minkään tekemistä tai muuttamista on mahdotonta. Koska se on mahdotonta, sitä ei voi tehdä. Se on mahdotonta, koska sitä ei voi tehdä. Miksi sitä ei voi tehdä? No koska se on mahdotonta. Miksi se on mahdotonta? Koska sitä ei voi tehdä. *1000 iteraatiota.
Minusta tuntuu että sinä et nyt ymmärrä. Jos ihminen on tarpeeksi masentunut hän ei pysty sitomaan edes kengännauhoja. Saati sitten jotain vaativampaa.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Gattiksen siivous- ja hautausjärjestely ketju

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Homeboy65 kirjoitti: 10.01.2019 12:49Minusta tuntuu että sinä et nyt ymmärrä. Jos ihminen on tarpeeksi masentunut hän ei pysty sitomaan edes kengännauhoja. Saati sitten jotain vaativampaa.
Niinkö luulet? Olen käynyt muutaman ihmisen viemässä puoliväkisin mielenterveyspalveluiden päivystykseen vakavissa depressiotilanteissa joita en tässä sen enempää avaa. Mutta jos ei edes halua parantaa tilannettaan, niin ei siinä mikään ulkopuolinen taho voi auttaa.
Universaali disclaimer.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Gattiksen siivous- ja hautausjärjestely ketju

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Eiköhän ainut keino avun saamiseksi ole jos jotain tapahtuu autoillessa, delirium iskee tai jotain. Kunhan ei vahingoita muita, mutta itse päätyy lasarettiin.

Jos jommassa kummassa tönössä tuupertuu johonkin alkoholin aiheuttamaan niin tuskin kukaan on perään kyselemässä ennenkuin on myöhäistä.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Gattiksen siivous- ja hautausjärjestely ketju

Viesti Kirjoittaja Gat »

Täytys jaksaa vastata ketjun viesteihin, täytyis. Rollon ehdotus siivousavusta alennuksineen on hyvä, ja vietihistorialtaan vaikuttaa lähes sielunveljeltä. Ajoitus pitäsi miettiä ja paljonko tekee tonniin. DaveJameksenn kanssa tänään hyödyllisaiä yyveitä.

Näin kännissä kopypastaan tähän meilin, jolla sain tuossa syksyllä pankin puolittamaan lainani osámaksuerät. Siis tajutkaa jo, en perinut vaan ostin.

Terve. Viesti torstain tapaamisen valmisteluna. Valitettavasti ihan kaikesta ei ole tarkkoja lukuja, olen näin viisikymppisenäkin huono "aikuisten asioissa".

Taidan olla ongelmissa taloudellisesti. Jo pakolliset menoni ylittävät tuloni, vuodessa-parissa ainakin tulee loppu.

YLEISIÄ TAKAPAKKEJA:

-Oikeusjutun häviäminen vasta KKO:ssa enoni Reino Haaralan yllättäen ilmoittautuneen aviottoman pojan minua vastaan nostamassa jutussa. Silloin jo kuolleen enoni testamenttia minulle tai sukupolvenvaihdoskauppaa ei kumottu, mutta silti minulta jäi noin puoli miljoonaa euroa saamatta. Siinä menivät mahdollisuudet investoida tähän maa- ja metsätalous"yritykseen".

-Myrskyjen ja kirjanpainajan toukkien tuhottua säilyttämäni puolikkaan metsästä, täysvakuutuskaan ei läheskään korvannut.

-Sijoitin Danske Bankin kautta rahastoihin lahjakkaasti puoli vuotta ennen pörssiromahdusta. Enää noin 100 000 jäljellä. Jouduin pankkitili tyhjänä, ihan rahattomana lunastamaan tappiollisen osan keväällä. Loput eivät kauaa riitä. Toivon, että vielä kasvavat eikä tarvitsisi heti myydä.

-Isäni kuoli noin kaksi vuotta sitten ja äitini keväällä. Äitiä jouduin elvyttämään itse. Sitä ennen heidän kanssaan asuminen vei kaiken huomioni. Heitä ennen enoni hoitaminen. Nyt on yksinäistä. Lisäksi olen joutunut maksamaan vanhempieni jäljelläolevia laskuja, ml. hautajaiset.

Säännöllisiä tuloja minulla ei ole, enkä työpaikkaa enää saisikaan. Koulutus yleissivistävä mutta hyödytön sekoitus ensin biologiaa, sitten historiaa HY:ssä. Eläkeiässä en ole. Sosiaalitukia en saisi. Vaikka melkein osaisin, viljellä itse minun ei kannata, koska toimivia koneita on vain yksi vm. 1975 traktori ja peltoa vain 47 ha.

PLUSSAPUOLELLA:

Pankkitilillä nyt noin 26 700.

Tulossa pellonvuokratulot vuosittain vasta loppuvuodesta, yhteensä 19 000. Ainoa säännöllinen tuloni.

VAIN KERTALUONTOISET ODOTETTAVAT TULOT, EIVÄT TOISTU:

-Äitini perintöä tulossa kulujen jälkeen ehkä vajaa 8000 euroa. Kunhan perunkirjoitus lopultakin valmistuu.

-Vihonviimeisestä metsänharvennuksestani ensi vuoden keväällä ehkä 30 000 brutto miinus verot, noin 20 000 netto. Sitten metsissä ei ole enää mitään hakattavaa. Vain kuluja. Kertaluonteinen tulo siis ja luultavasti viimeinen runnelluista metsistäni.

-Koetan myydä yhtä tonttia OP:n välityksen kautta, tuskin käy kaupaksi tonttimaan hinnoilla jos koskaan muutenkaan. Heidän piti arvioida, eivät ole soittaneet takaisin.

PAKOLLISIA MENOJA:

-Osuuspankille sukupolvenvaihdoskauppani lainan ja koron maksuun ainakin 6800 kahdesti vuodessa, seuraava erä otetaan kuulemma lokakuussa. Vuosikulut tuo tuplaten eli n. 14 000. Kokonaisuutena lainanmaksua jäljellä yli 57 000.

-Pakollisia MYEL-maksuja noin 4500 vuodessa.

-Muut vakuutukset.

-Verot, yleiset ja kiinteistöverot. Lisäksi tapaan saada mätkyjä ainakin pari tonnia vuodessa.

-Suoran sähkölammityksen laskut, vesiosuuskunta, tieosuuskunnat, auton kulut (huollon tarpeessa), metsänhoitokulut ym. ym. laskuja.

-Hammaslääkäri olisi tarpeen, niin iso ja varmaan pitkällinen remontti että vain yksityinen toimisi, ei julkinen joskus kuukausien hoitovälein. En usko minulla olevan varaa joten olen viivästellyt, vaikka yksi hammas suorastaan poikki.

-Asuinrakennus tarvitsisi remonttia. Hankala elää ilman toimivaa vessaa ja jääkaappia. Lisäksi käytöstä pois olevan navettani välikatto on osin romahtanut.

-Otin kuolleen äitini vuokrakämpän Varkaudessa omiin nimiini. Koska valtavan tavaramäärän muutto Orimattilaan asti olisi kallis ja hankala. Ja sitäpaitsi inhimillisempi minunkin siellä pienen kaupungin keskustan lapsuudenkodissani elää talvisin kuin Niinikoskella. Jos kaiken menetän, on se sentään paikka minun asua yksinäinen loppuelämäni. Vuokra 663 kuukaudessa.

-Silkan elämisen menot, esim. ruoka. Ylellisyyksiä en harrasta, ulkomaillakin kävin viimeksi v. 1977.

JOHTOPÄÄTÖS:z

Ei kohta tule mitään, ei edes ihan pakollisten menojen kanssa. Ei ensi vuotta pidemmälle ainakaan jos sitäkään.

RATKAISUJA:

-Voisin myydä peltopinta-alaa, vaikka se tuntuu kovin vastenmieliseltä, sukutila. En kuitenkaan hetikään voi, koska ovat vuokralaisten käytössä vielä vajaat kaksi vuotta.

VOISIKO PANKKI TULLA VASTAAN?

-Käsittääkseni minulla ainakin alunperin oli sovittu varaus lisälainaan. Joskaan en pidä viisaana ottaa vielä lisää lainaa.

-Sen sijaan voisiko pankki pienentää osamaksujani vanhasta lainastani, esim. (vähintäänkin) puolittaa ne? Tai edes jättää lokakuun maksuerän väliin, ihan loppuun vuosien taakse siirtäen? Molemmat tavat? Muuten?
This house is as old as I am.
This house knows all I have done.
This house is full of m-m-my mess.
This house is full of m-m-mistakes
This house is full of m-m-madness.
This house is full of, full of, full of fight!
-KB
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Gattiksen siivous- ja hautausjärjestely ketju

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ hae nyt sitä sairauspäivärahaa, siihen eivät pääomatulot, eli pellon vuokrat vaikuta.

Totuus on kuitenkin se, että varasi ylittävät velat. Jos maksat lainat pois ja elelet pelkillä pellon vuokrilla, niin sinun tulosi ovat huikeasti paremmat kuin esim toimeentulotuella elävällä. Tosin eihän mikään raha tietenkään riitä, jos menot ylittävät tulot. Voisit miettiä vaikka toisesta kämpästä luopumista. Harva yksinasuva työtön tarvitsee kahta asuntoa.

Kirjeessäsi olet ihan hienosti niputtanut tuloja ja menoja. Nyt yrität saada jostain voimia tehdä noille jutuille jotain. Haet yhteiskunnalta ne tuet mihin olet oikeutettu ja karsit turhat kulut.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Gattiksen siivous- ja hautausjärjestely ketju

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 10.01.2019 23:42 ^ hae nyt sitä sairauspäivärahaa, siihen eivät pääomatulot, eli pellon vuokrat vaikuta.

.
Juu, sairauspäivärahassa ei ole mitään sovittelua minkään muun etuuden/tulon kanssa. Se on se, mitä se palkan (yrittäjän tapauksessa yrittäjän YEL yrittäjätulon ja gattiksen tapauksessa MYEL-tulon) mukaan laskettuna kaavan mukaan on.

Nyt Gattis sairausloman hakuun terveyskeskukseen. Se on helppo ja nopea keino parantaa taloudellista tilannettasi. Jos tänään menet terveyskekukseen, viimeistään ensi kuussa ensimmäiset rahat tilillä. Tietysti kertasumma ei ole valtavan iso, mutta se tulee joka kuukausi niin kauan, kuin työkyvttömyys jatkuu.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Gattiksen siivous- ja hautausjärjestely ketju

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ onhan toi ihan törkeen iso summa tullessaan noiden muiden tulojen _päälle_.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Gattiksen siivous- ja hautausjärjestely ketju

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 11.01.2019 9:03 ^ onhan toi ihan törkeen iso summa tullessaan noiden muiden tulojen _päälle_.
noh, mikä nyt on isoa ja mikä ei.

3000n kuukausituloilla (eli vuodessa 36000,00 € brutto) saa bruttona 1901,25e _joka kuukausi_ ja tosiaan tietysti kyseessä on gatin tapauksessa lisäraha nykyisten tulojen päälle.

Eli ei se nyt kertamällinä ole niin iso, mutta se tulee koko ajan..

Paljonkos sun myel tulosi on Gat? Tuosta voisit helposti laskea, paljonko fyrkkaa saisit. Työtulo kohtaan laitat MYEL-tulosi. (ei anna aivan eurolleen oikein, mutta suuntaa antavasti).

https://asiointi.kela.fi/eprlaskenta_ap ... pplication
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Gattiksen siivous- ja hautausjärjestely ketju

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ on toi rottaläävässä iso raha. Moni kuitenkin elää ihan toimeentulotuella.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Gattiksen siivous- ja hautausjärjestely ketju

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Joskus vuosituhannen vaihteen aikaan herätti pahennusta, kun jotkut nokialaiset vetivät huikeita vanhempainrahoja, koska vanhempainraha lasketaan samalla kaavalla ja optiotulot vaikuttivat rahan laskentaan. Kaavahan on regressiivinen, mutta silti miljoonan optiotuloilla sai 18 000 kuussa vanhempainrahaa..

Sikälihän pahennukselle ei ollut aihetta, koska optiotulot oli verotettu palkkatulona, joten oli luonnolista, että ne sitten myös vaikuttivat etuuksien määrää laskettaessa nostavasti.

edit: en ole varma, onko kaava tarkalleen sama, mutta lopputulos oli joka tapauksessa pahennusta herättävä määrä vanhempainrahaa.. Kokoomuksen sos. terv. ministeri Maija Perho sitten hätäkakkana lupasi korjata asian. En tiedä muutettiinko. Eipä ole enää miljoonien optiotulojakaan juuri pikkulasten vanhemmilla. Onneksi meillä ei ole enää ongelmana liian menestyvää yritystä!
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Vastaa Viestiin